5 avioane IAR-99 SM modernizate la Fabrica de Avioane de la Craiova sunt pregătite să intre în dotarea Ministerului Apărării.
Ieri, 12 martie, la Craiova, a fost prezent ministrul Apărării Naționale, Angel Tâlvăr (n.r. – însoțit de șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul-locotenent Leonard Baraboi), care a participat la demonstrația de zbor a două dintre aeronave.
Avioane Craiova trebuie să modernizeze 10 avioane IAR-99 Standard Modernizat (SM) pentru MApN, în baza unui contract de 275 de milioane de lei, fără TVA, semnat în august 2020. Termenul de livrare a aeronavelor a fost luna februarie 2024, însă până în acest moment nu s-a livrat niciun avion, termenul fiind prelungit până la finalul acestui an (n.r. – întârzierea inițială fiind cauzată de pandemie și războiul din Ucraina, conform firmei israeliene Elbit System Ltd, responsabilă pentru echipamente de avionică).
Sursa: Facebook – Vasile P. Dorin-Cosmin, Președintele Consiliului Județean Dolj
La intarziere adaugati si scandalul de pe la sfarsitul lui 2018, cu CMC Electronics Aurora LLC, fiind preferata ”pe sest” de noul – la acea data – director general adjunct Dragos-George Sandu (provenit de la INCAS, CCIIZ… si devenit director general in scurt timp), in dauna Lockheed Martin si Elbit.
Doamne ajuta
Dar nu cred că vorbim de un succes.
Sa intarziat extrem de mult acest program și problema cred că se află în curtea Avioane Craiova . Soluția cred că este privatizarea de urgență a întreprinderii, altfel nu o să vedem progrese acolo
Io ”m-am certat” cu Marius D. de la Aviatia Magazin, in a doua jumatate a anului trecut, cand a publicat un articol in care exagera intarzierile (lucru surprinzator pt. mine, pt. ca Marius e foarte in tema), i-am spus clar ca, dupa ce se termina zborurile de teste cu 715 in 2024, modernizarea o sa fie foarte rapida in 2025.
Sincer, nu stiu la ce „progrese” va asteptati, tinand cont de specificul ”low rate” al companiei. Nu ca am vreo flebete pentru AC, atat conducerea cat si sindicatul ma cam calca pe nervi, dar daca politicul/economicul si Armata nu decid pentru cine stie ce productii de drone sau mai stiu eu ce neverosimila zburatoare de atac (sau anti-drone, patrulare)… ce rost are privatizarea?
https://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova
Trebuie să vină cu un produs nou care să asigure recapitalizeze societatea și să permită retehnologizarea.
Cum și ce produs nu sunt în măsură să spun.
La ora asta sunt înțepeniți în tehnologii vechi de 50 de ani , o forță de muncă îmbătrânită, neavând un produs care să se vândă și să facă societatea sustenabila imediat ce vor termina banii încasați după modernizarea asta vor începe să acumuleze iar datorii .Nu poți trăi la nesfârșit din reparațiile a 21 Șoimi și să și progresezi.
Să dezvolte singuri sau cu Incas un produs care să aibă succes puțin probabil.De 30 de ani bat pasul pe loc.
Singura soluție privatizarea
După modernizarea asta de la Armată altceva decât reparații nu o să vină următori 20 de ani
Sa vedem cu ce ne antrenam pentru… F-35.
Fără a lucra în domeniu mă gândesc că în 2030 Iar 99 va avea în jur de 35 de ani vechime deci nu cred că se va mai preta la o modernizare.Un nou IAR x ar însemna un nou produs și ar fii pasul înainte așteptat
Intervine și problema cantității.
De câte aparate are nevoie armata și dacă rentează o serie mică
Prea multe neclarități și incertitudini .
Daca ai F-35 pe post the main bau-bau/bogey-man… un al doilea trainer/light-combat/etc cu vreo 15% mai mic decat Gripen si dual-seat… de genul KAI T-50 Golden Eagle, e perfect.
Ai draq poloneji!
Da, s-au miscat bine. Sper sa luam si noi KAI-T50.
Nu mai bine trecem direct la KF-21 Boramae? Nu ne-ar strica vreo 50 de aparate din acestea pe langa F35.
https://m.defenseromania.ro/avioane-craiova-bate-toate-recordurile-si-inregistreaza-intarzieri-mari-la-intarzieri-mapn-va-percepe-penalitati-in-programul-de-modernizare-iar-99_632847.html
Olguța zici că e din Tomb Raider
E „buffed” precum Sydney Sweeney din acelasi motiv, e mica de statura, 1,55 metri.
She… smoll.
Metre, eu zic ca uite, se face, nu-i dreaku chiar asa de negru.
Olguta mai degrabă arată a gărzile republicane ale lui Saddam, să nu uitam ca are și cureaua neagra la karate cu niște Dani, nu spui mai mult să nu intre la idei nea claude mandea…
Oricum, dacă ea are 1,55 și ceilalți din poza sunt din ținutul de mijloc, nu 1,90 ca joianis care de asta a ajuns presidente conform țânțarului geli din Pipera😊
I hate the b’tch.
Metoo😅
foarte “utility-tactical” tanti….
Salut, IAR99 SM, are radar AESA? nu il putem vinde si la export? Si Croatii au realizat unul, modernizat si deja au clienti.
Nu are radar . Nici aesa,nici clasic. Că nu ai unde să îl bagi. Jamba anterioară se escamotează in față. Adică botul(și așa micuț) e ocupat complet.
Nu, doar RWR (Radar Warning Receiver).
„Modernizarea include si un sistem radar virtual constand dintr-un datalink dedicat, care conecteaza grupul de antrenament intr-o retea de comunicatie network permitand pilotilor care se antreneaza sa exerseze radarul multimod fara a avea acest sitem instalat pe avion….”
IAR-99 TD „Zăgan” era preconizat cu asa ceva, dar implica modificari de design in „cioc” pentru a include radarul Vixen 500E:
https://www.rumaniamilitary.ro/iar-99-td-urmas-al-iar-99-soim-si-precursorul-unei-noi-generatii
O întrebare dacă nu e cu supărare. Pot fi integrate pe IAR-99 podurile Lightning de pe Mig21? Nu prea sunt mult detalii însă nu văd de ce nu am face asta. Le avem deja, ar fi foarte bune pentru atac la sol sau chiar și aer, recunoaștere, șamd. Nu e radar însă cred ca “the next best thing” fără schimbări de structură. Nu mă pricep, insa întreb, ar pute ghida o rachetă IRIS-T sau echivalent?
IRIS-T-ul are propriul cap IIR, care poate acrosa direct tinta.
Pe un IAR 99, de regula doi piloni sunt ocupati cu rezervoare suplimentare. Cel de sub burta e greu ocupabil. Mai raman 2 piloni. Eu ma gandeam la o integrare IRST la IAR99, eventual un container + rezervor integrat ca CFT sub burta. Asa ai 4 piloane disponibile sub aripi. Frumos ar fi fost sa poate ranforsa aripile pentru a adauga 2 mini piloni de capat de aripa…
https://www.rumaniamilitary.ro/sprijin-la-sol-si-antidrona
Nu cred nici in privatizare daca se face cu aceasi oameni care de ani de zile mimeaza munca si cer bani de la bugetula armatei fara sa produca decat scuze.
1. Amuzant ca-n poza cu admirabil imbracatii conducatori nu se vede in hala nici un 99! Sunt la zbor 🙂
2. Admirabila podeaua halei, cred ca-i data cu epoxy. Iata un adevarat progres.
3. La ceremonia 50 de ani de la zbor IAR 93, a luat cuvintul si actualul dir Craiova si ne-a vorbit de 99, desi nu avea legatura cu subiectul. Cica ar fi avut probleme cu livrarea unor componente… da de acuma gata, merge struna!
Pe vremuri, multi rautaciosi vorbeau de necesitatea de a reda terenul uzinei agriculturii!
se vede în dreapta…
Se vad doua cel putin in dreapta
Eu cred ca ati incurcat razboiele, elbit nu livreaza in ucraina,ca e de porc,le strica relatiile cordiale cu rusia
E vorba de livrari celor ca noi, mai la est, langa parjol.
Ocupati cu munca pana-n gat, gagii…
Pt fraieri ca noi sunt livrarile oprite din cauza de gaza,de aia nu e bine cu lesinati care au conflicte militare in curte
Marţi, 11 martie, în Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu” din Câmpia Turzii a avut loc ceremonia prilejuită de finalizarea înzestrării cu aeronave F-16 Fighting Falcon a Escadrilei 48 Vânătoare, unitate nou înființată în cadrul Bazei 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”.
FB link
off topic – cine naiba a imbracat-o asa pe duduia aia. Serios?
Vara-sa… April O’Neil din TMNT.
De toată jena cei de la Avioane Craiova. Nu înțeleg de ce nu încearcă si ei sa vi a cu o drona (chiar mai multe)? De asemenea, noi încă suntem cu YAK-52, de ce se lucrează la un IAR-825 Triumf? Și acolo ar fi de lucru pentru ei. Long term ar putea să ne asociem cu turcii sau coreeni poate facem și noi ceva TAI Hurjet? Șoimul nostru e cam premiat ca model și potențial de dezvoltare și nu cred ca suntem noi în măsură să facem ceva singuri. Am putea încerca ceva și cu cei din Ukraina ca și ei au nevoie de trainer și pot veni cu motoarele… opțiuni sunt însă noi de 3 ani nici măcar pulberi nu suntem capabili să facem…
Amice, unde lucrez eu si facem piese forjate pentru industrie, e plin de batrani, zici ca e azil, de unde p–a mea personal? Am un junior de 22 de ani, proaspat iesit din facultate, mai sta pana pe 26 Martie si pleaca in UK. Sta in Sacuieni nu in Oradea si ar avea nevoie de cca. 1000 de lei pentru combustibil, astia ii dau 70. VEzi de ce nu putem, fiindca nu tinem oamenii care ar putea sa faca ceva in tara, ii pregatim si le dam un sut in cur. De asta nu se poate. Eu am 31 de ani, mai sunt cativa baieti de 25 si cam atat, restu’ din fabrica sunt peste 40=50 de ani, avem si pensionari.
Tu chiar nu incerci sa intelegi.
Ai vazut ca e firma de stat? Ca putinii muncitori si specialisti sunt aproape de pensie? Ca nu au cine stie ce utilaje?
Ia fa o scrisoare la ministerul economiei si intreaba nelamuririle tale!
Eu constat ca Olguta a primit upgrade. Gata sa urce in carlinga si sa puna mina pe mansa.
Sau doar să pună mâna.
Io sunt gata s-o ridic în slăvi pe Olguța dacă îmi trimite o macheta de 99😁Văz că au multe pe masă😃Aștept!😋Dacă îmi trimite și una de 93 atunci o declar femeia anului😁
Iar-99 e ultimul mohican al industriei militare comuniste. Ceausiste, da, vechi, fara tehnoligie moderna, dar cu buni specialisti.
Asta era ideea, unde nu-s bani sa fie inteligenta.
Si era.
Este singurul produs militar complex de top mondial, fabricat in Romania.