Necazurile Boeing nu se mai sfârșesc…

Și odată cu ele nici cele ale US Air Forces, cu noul sau avion-cisternă KC-46A Pegasus.

Cel mai probabil că generalii US Air Forces își blesteama zilele pentru că în 2011 au ales oferta Boeing în dauna celei AIRBUS (EADS North American). Pe atunci americanii doreau 179 de noi avioane-cisternă și aveau pentru acestea un buget de 35 miliarde de dolari.

Ne mai aducem aminte că initial oferta AIRBUS a fost cea câștigătoare, dar mai apoi Boeing a intervenit, mai pe față mai pe dos, și a întors hotărârea în favoarea sa dar cu această ocazie a făcut și o reducere drastică de preț.

Oferta AIRBUS avea la baza avionul A 330, în timp ce americanii veneau cu Boeing 767. Anii au trecut, AIRBUS și-a lansat A 330 MRTT care s-a dovedit un avion robust și fără probleme, adevărat că n-au vândut 179 de unități, dar ceva tot au reușit și deocamdată nimeni nu s-a plâns de el.

Boeing în schimb a avut numai necazuri cu Pegasusul lor, întârzieri mari în program, defecțiuni pe bandă rulantă, acuzații de fabricare neglijentă și, mai nou, crăpături.

Dar acest aparat aduce, pe langă belele tehnice, și pierderi financiare serioase pentru că contractul este unul cu preț fix și astfel orice depășire de buget se decontează doar din buzunarul celor de la Boeing.

La 1 martie 2023, compania din Seattle plătise deja 7 miliarde de dolari din propriul buzunar pentru remedierea defecțiunilor apărute, iar banii vor continua să curgă. La sfârșitul lui 2024 se așteptau să mai plătească încă 800 de milioane de dolari pentru acest program.

În acest moment, livrările au depășit jumătate din numărul de avioane contractate, 89 de unități fiind deja în posesia US Air Forces dar lucrurile nu stau deloc bine nici cu acestea.

În 2023 procentul de aparate disponibile era de 63%, dar în 2024, dipsonibilitatea a scăzut cu 24%, datorită faptului că reparațiile și lucrările de întreținere durează prea mult timp, în special din cauza livrării cu întârziere a pieselor de schimb necesare.

Dar necazurile mecanice continuă să apară, astfel în luna iulie 2024 s-a observat că datorită vibrațiilor pompei de combustibil este posibil ca sistemul de aer al motorului să fie afectat și acest sistem asigura menținerea presiunii în cabina ca și răcirea diferitelor sisteme de la bord.

O soluție temporară a fost găsită, dar de curând s-au găsit crăpături în două aeronave pregătite pentru livrare și drept urmare US Air Forces s-a hotărât să își examineze întreaga flotă.

Una peste alta, un avion care nemulțumește atât clientul final – US Air Forces, cât și fabricantul – Boeing înregistrând numai pierderi de pe urma KC-46A Pegasus.

Dar asta este, când umbli cu ocaua mică, te ajung blestemele AIRBUS…

 

GeorgeGMT

22 de comentarii:

  1. Eu cred ca i-au ajuns blestemele McDonnel Douglas.

    4
    • Airbus castigase licitatia, dar Boeing a blocat procedura si administraria Obama (sponsorizata de Boeing, sustinarkr traditional al presedintilor democrati) a anulat-o si a fost reluata, interventia lui Obama schimband castigatorul!
      In.orice alta tara asta ar fi considerata coruptie, dar in SUA se numeste „democratie”! Americanii apreciind ca la ei nu mai exista coruptie, doar la altii!

      6
  2. Necazuri ? 😂
    Terminologie precisa e endurance test. Vreau sa vad
    un Airbus A330 MRTT la asa o performanta.🙂
    Airbus admit ca au si ei patanii, cu boomul de exemplu ?
    Nu m as repezi sa subestimez Boeing.

    https://www.airandspaceforces.com/air-force-kc-46-around-the-world/

    2
  3. No problems!! Au in AMARG 131 KC-135 și 56 KC-10. Are balta pește. Bașca o gălăgie de KC-135 încă în uz(după 60 de ani!!). Continui să mă minunez. Ce dracu fac ăștia cu aproape UN TRILION 💰💰💰💰 buget militar an de an??

    4
  4. In Boeing problemele sunt extrem de grave.
    Cursa către profit cat mai mare a fost plătită cu slaba calitate a unor scule. Și asta a devenit vizibil și la civilul Boeing 737.
    Probleme peste probleme.
    Acum musai să obțină ceva mega contract militar că altfel situația devine nasoala rău de tot .

    Mai clar , când alegi un administrator delegat incapabil dar cu groase pile, rezultatele se vad.
    Și dacă acesta reușește să numească niste șefi yesman , e si mai tragic.
    Valabil in oricare domeniu, firmă, țară.

    7
    • Nuca in perete

      Am spus-o cu ocazia articolului cu Lockheed Out din programul gen 6 Navy..

      Cei mai mari contractori americani.. Lockheed Martin, Boeing, General Dynamics și Raytheon/RTX au fost umflați de 30-40 de ani cu contracte uriașe..au și înghițit companii mai mici (vezi chiar Mcdonnell Douglas în cazul Boeing) până au devenit”obezi”..sunt hiper mega corporații cu sute de mii de angajați cu profituri anuale care aproape ating spre 100 de miliarde de dolari!

      E imposibil să nu le dai contracte că îți bagă economia in stagnare sau recesiune..

      Dar ei s-au obișnuit să primească dar la schimb dau cel mult la nivelul pietei..adică nu cat ar trebui să facă..oferta lor părerea mea nu e wow fara de concurenta din Europa sau Asia (Coreea, Turcia..usor ușor revine în joc Japonia)..nu e de mirare că în ultimă perioada Armata SUA (cu toate armele) oferă din ce in ce mai multe contracte unor concepte din afara SUA..adică prime contractors sunt tot companii americane și producția se face buna parte local dar totuși licențe și patente se duc in patria mamă a furnizorului..pe modelul Booker își iau bani Spania și Austria, Stryker Canada si Elveția, pe trainere (atât avioane cat și elicoptere) este aproape numai Europa (Suedia, Italia, etc), NASAMS Norvegia, Constellation Class sunt FREMM Franta Italia etc.

      Și se anunță și alte contracte pe același model.. viitorul SPH înlocuitorul Paladinului, înlocuitorul MLI Bradley, chiar de MBT nu e nimic sigur că merg pe mana Abrams X, etc.

      SUA devine din ce in ce mai dependenta de Europa..sa ne uitam și invers că tot se discuta pe aici infocat de reașezarea alianțelor..

      In același timp companii mai mici..dar cu tradiție..se zbat pe „firmituri”..Northorp Grumman, Textron, General Atomics, United Defense.. mai primesc cate un „os” din când în când.

      Și ăștia sunt coloși..nu ma înțelegeți gresit..dar raportat la cei 3-4 giganți (The Big 3 cum le place americanilor sa denumească) sunt mici copii.

      Înainte fiecare avea o felie și se împărțeau mai echilibrat/echitabil bogăția/contractele..cat sa prospere toți..

      Acum trăim în epoca unde lobby-ul depășește ca importanta orice altceva (chiar calitatea)..all is politics..nu mai câștiga de mult cel mai bun ci cel mai șmecher…și în SUA și UE și Bangladesh și Romania și oriunde e la fel..n-ai relații sau influenta..stai acasă..

      Părerea mea.

      PS: Va fi foarte interesant in epoca Trump cine câștigă contracte..anul asta cred că ar trebui sa anunțe câștigătorul contractului amfibiului de reconnaissance (tin cu Cottonmouth de la Textron dar parca văd că o să câștige iar GDLS) și viitorul MLI (dacă nu îl amână iar)..future SPH 155mm. Ne așteaptă un an interesant.

      Dar prevăd cu puține contracte..cel puțin in Europa..ca toată lumea („deșteaptă”) tine de bani sa vadă ce se întâmplă că e multa incertitudine momentan..

      2
  5. „Ce dracu fac ăștia cu aproape UN TRILION 💰💰💰💰 buget militar an de an??” Au ta Rusia sa câștige războiul din ukr

    8
    • 🤣🤣😂😂😂! Chiar așteptam apariția vreunui „taliban” să se „agațe” de asta! Dar problema există. Triada nucleară se bazează pe vechituri de +60 primăveri(B52 & Minuteman) sau aproape juma de secol(Trident). Aviația pe avioane de 50 de ani și o „minunăție” cu disponibilitate ce tinde spre -infinit. Tancul(un singur model) juma de secol,IFV ul, idem. Marina,vai mama ei, stă doar în AB urile concepute acu’ zeci de ani,sub uri antice și portavioane concepute in anii ’70. Cât despre Ruzzia. Ăia trag targa pe uscat de 35 de ani și au un PIB cat Macaronia, bazat exclusiv pe materii prime! Doar că geaba ai Ind super performanta fără astea.

      6
  6. Nuca in perete

    Oare răzgândirea bruscă a Italiei..oare nu e tot de la problemele astea?

    https://theaviationist.com/2024/07/05/italian-air-force-suspends-kc-46-program/

    In November 2022, it was reported that Italy was negotiating the purchase of six KC-46s, to be designated KC-767B locally, after deciding to forgo modernization work on the current fleet of four KC-767As. The purchase could have included logistics support for the KC-46A fleet for a period of five years. The total cost of the contract would have been approximately €1.12 billion.

    In July 2024, Italy „halted” the acquisition of the KC-46 due to „changed and unforeseen needs” and started the procedure to procure a new tanker, possibly from another vendor.

    Italia este printre principalii furnizori pe programele civile ale Boeing și nu e in consorțiul Airbus (in afara de joint venture ul ATR)..ar fi ilogic sa renunțe la Boeing pt Airbus și era și deal G2G..

    Articolul părerea mea spune bine..problemele sunt reale dacă Italia a dat-o la întors pe un program atât de costisitor și face tender public..

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *