MApN se intereseaza de vehicule 4×4 pentru achizitie multianuala

Agentia de Cercetare pentru Tehnica si Tehnologii Militare (ACTTM) a emis recent o cerere de informare pentru vehicule 4×4 neblindate si blindate usor, cu o posibila comanda esalonata pe 8 ani. Da, ati auzit bine, comanda multianuala pentru 1200 de vehicule 4×4. Doar acum cateva luni ne intrebam cand MApN va iesi din logica loturilor mici si pestrite (vezi cele 16 vehicule Panhard PVP 4×4), trecand la programe multianuale cu loturi mari. Daca vom auzi si de transfer de tehnologie/offset si fabricare partiala/ asamblare in tara, atunci chiar putem spune ca s-a intamplat minunea.

800px-Romanian_URO_VAMTAC_vehicles_during_the_Romanian_National_Day_military_parade_2 

URO Vamtac la parada de 1 Decembrie

            Deocamdata ACTTM se multumeste sa declare ca acest RFI nu va fi acompaniat in mod obligotariu si de un RFP (Request For Proposal = cerere de propunere), dar toate la timpul lor.

Tabelul cu cerintele MapN poate fi consultat aici, iar pe scurt comanda arata astfel :

–          500 de autovehicule neblindate 4×4 pe platforma de baza

–          500 de autovehicule blindate usor 4×4 pe aceeasi platforma de baza

–          200 de vehicule neblindate pentru transport de persoane (masa maxima 2,7 tone)

 

Cele 500 + 500 (blindat/neblindat) vehicule 4×4, cu o masa maxima de 7,5 tone/ respectiv 6,5 tone vor avea urmatoarele configuratii:

–          platforma de baza configuratie standard,

–          versiune pentru cercetare pe platforma de baza,

–          versiune evacuare medicala pe platforma de baza,

–          versiune cercetare de geniu pe platforma de baza,

–          versiune cercetare CRBN pe platforma de baza (rol atribuit actualmente modelului TAB-C79).

Conform fisei, vehiculele trebuie sa poata fi dotate cu mitraliere cal. 7,62/ 12,7mm in turela, senzori de iluminare, contramasuri si senzori pentru cercetare si coordonarea focului, dar si rachete antitanc de generatia a III-a.

 

La toate acestea se cere o perioada de garantie de minim 24 de luni si o perioada de exploatare prevazuta de minim 10 ani.

Humvee_Romanian_army_forum_ArmyRecognition_001

 Humvee „romanesc”

Acum sunt si cateva lucruri care lipsesc din peisaj… dar poate se vor clarifica in viitorul apropiat.

 

In primul rand flexibilitatea platformei ar putea sa prevada si alte roluri, cum ar fi cel de acoperire antiaeriana cu raza scurta sau cel de vehicul dotat cu piese de artilerie de calibru mic, cum sunt mortierele. E adevarat ca pentru aceste roluri ar trebui facuta o integrare suplimentara a vehiculului cu echipamentul ales de MApN.

 

In al doilea rand, parcul de vehicule al MApN care trebuia inlocuit, potrivit estimarilor din 2007-2008 se ridica la 2842 vehicule 4×4 blindate/neblindate si 837 transportoare blindate.

 

In parcul MApN au mai intrat putin peste 100 de vehicule Humvee ale SUA precum si un numar ceva mai mic de vehicule URO Vamtac (spre 60 de bucati). Este foarte probabil ca diferenta dintre comanda de 1200 de vehicule si necesarul mai mult decat dublu sa fie completate ulterior printr-o alta comanda si/ sau suplimentate prin donatii/achizitii de echipamente in uz americane in curs de retragere din Afganistan. Este foarte probabil ca si necesarul pana la 2800 de vehicule sa fie revizuit in scadere in anii urmatori, datorita unor noi planuri de reorganizare a Armatei Romane, foarte probabil printr-o noua reducere a efectivului.

 1476322_746738722008614_44746735_n

Dacia Duster Army

 

La categoria de vehicule usoare, probabil ca Dacia Duster Army (poate vom vedea si o versiune 6×6) sau Jeep J8/Wrangler ar putea intra in competitie, dar si Hummer. La categoria de +6,5 tone lucrurile se complica putin, pe de-o parte datorita existentei in dotare a liniei Humvee/Vamtac, pe care la nivel mondial a fost integrata deja o gama foarte larga de blindaje, echipamente de protectie si armament, fiind de dorit o dotare cat de cat uniforma a parcului de vehicule, simplificand mentenanta si logistica. Pe de alta parte, Rheinmetall, Iveco, Mowag, Textron si Renault Trucks Defence incearca de niste ani sa-si gaseasca o nisa in Romania. Deci putem asista la o concurenta a unor modele gen Renault Sherpa Light, Mowag Eagle (ambele peste 7,7 tone), Panhard VBR, Iveco LMV si poate mai putin probabil Otokar Cobra II. Un criteriu foarte important in competitie va fi fara indoiala pretul.

 Panhard_VBR_Drawing_France_01

Panhard VBR

 

De asemenea, platforme foarte noi si asa mari, cum e Oshkosk MATV 4×4 (care trece de 14tone si 500.000$ bucata), inlocuitor al Humvee (2,6 tone si pret 65.000-140.000$), sau Fenek (masa 10 tone+), care sunt si foarte scumpe, ar putea face obiectul unei achizitii ulteioare, in loturi mult mai mici. Chiar si Renault Sherpa ar putea sa nu se incadreze in masa ceruta in RFI.

 

Ceea ce este foarte important in aceasta posibila competitie este modul in care vor fi livrate aceste vehicule:

–          daca se va face offset/transfer de tehnologie,

–          daca macar partial vor fi asamblate local,

–          daca vor integra sisteme electronice si de lupta facute local,

–          daca mentenanta se va face local.

 

In functie de castigator, Romarm/UA Moreni&UMB sau MFA Mizil ar putea contribui la customizarea platformei in versiune militara romaneasca, eventual asigurand si o parte din asamblare. Pentru varianta usoara de 4×4, Dacia-Renault sau alt castigator ar putea livra platforma de baza si o parte din kit-uri, munca putand fi subcontractata de Romarm.

 

Vehiculele 4×4 ar putea fi echipate cu diverse sisteme de arme – majoritar concepute si fabricate in tara: platforme teleoperabile de calibru mic (7,62mm / 12,7mm), asa cum este RCWS-RO sau Grifon, senzori, sau rachete sol-aer/anti-tanc (ex.: STAR-80L, Spike SR/MR sau CA-94M) precum si artilerie de calibru mic/mortiere.

 p41-300x224

ABI AM-100

Pacat ca cei de la Moreni nu au mai continuat linia ABI cu un nou vehicul, in variante 4×4 si 6×6, astfel am fi avut un posibil concurent autohton in aceasta competitie!

 

Sunt curios cum se va finaliza acest demers, daca el va fi urmat la scurt timp de un RFP sau nu! Cert este ca anumite lucruri incep sa se miste! Doar ca banii alocati sunt inca de departe insuficienti pentru nevoile de inzestrare si operare ale MApN…

 

 

Marius Zgureanu

 

 

 

Citeste si :

http://www.rumaniamilitary.ro/moreni-si-vehiculul-4×4-multirol

http://www.rumaniamilitary.ro/este-modernizarea-abc-79m-o-solutie-de-avarie

http://www.rumaniamilitary.ro/nexter-titus-6×6-concurenta-lui-bmx01

http://www.rumaniamilitary.ro/bmx01-vehiculul-6×6-al-renault-trucks-pentru-programul-vbmr

http://www.rumaniamilitary.ro/blindate-usoare-solutii-estice

 

 

 

148 de comentarii:

  1. Parca vad ca ne pricopsim cu cacaturile alea patrate de la Panhard 🙂 ))))

    • Da’ ce te face sa crezi ca nu te pricopsesti cu 6-7 tipuri diferite de la diferiti producatori 🙂 ?

      • pai deja pare a fi vorba de 2 tipuri diferite: + 2,7 tone (probabil cele 200 de bucati transport persoane) si + 6,5-7,5t (cele 500+500 neblindat/blindat) 🙂

        Daca astea intra la o singura licitatie, nu vad cum ar putea atribui comenzi la mai mult de 2 producatori… dar mai e pana la RFP si licitatie… au timp sa se razgandeasca 🙂

        • @Marius Z
          Bre, io crez’ca ca astia de fapt vor doar sa fie informati.

          „nu vad cum ar putea atribui comenzi la mai mult de 2 producatori”
          nu vezi matale, las ca gasesc ei metode…if there’s a will there’s a way 🙂

      • Am stat si m-am uitat ……… si astea mi se par cele mai urate si mai nefolositoare asa ca ….. pe cale de consecinta …….. vor da cele mai mari comisioane 🙂 )))))

    • Si VBR e tot Panhard, da’ nu e patrat 🙂

      • Eu ma refeream la porcariile alea cumparate pentru cei de la logistica. Vorbind serios, dupa magaria cu Mistralul, ar trebui sa fim complet iresponsabili sa le umplem buzunarele tot francezilor.

  2. daca stiau ca au nevoie de ele , trebuiau sa se apuce sa le proiecteze impreuna cu cei de la ATM..

    • pai noi gandim doar la „bara din fata”… adica in urmatoarele luni, maxim 1-2 ani. Ce va fi peste 8-10 ani, cred ca nimeni nu stie, mai ales ca tot revizuiesc strategiile pdf de inzestrare la 3-5 ani.
      Deja RFI-ul asta care prevede livrari in urmatorii 8 ani este o exceptie, dar probabil din cauza lipsei banilor sunt nevoiti s-o intinda asa 🙂
      Iarasi polonezii sunt la ani lumina fata de noi… sa nu mai vorbim de restul tarilor din UE cu exceptia bulgarilor.

      • daca tot s-a mutat plagiatorul la sediul MAPN parca vad ca masinilea astea osa fie niste bmw X5 blindate..si o sa se dea rotund ca umbla cu masina armatei nu cu masina de protocol de la spp

  3. Bre,
    Probabil de import.
    Probabil mai multe tipuri de la mai multi producatori, ca sa fie toata lumea multumita 🙂
    Probabil nimic local, mentenanta sau asamblare.
    Probabil 120 din 1200 le ajung 🙂 ca mai multe le stau in gat.

    RFIuri peste RFIuri, probabil 🙂 ca nu ar trebui sa tot faceti articole de fiecare data cand se mai kk astia pe ei cu un RFI.

    Cand or cumpara ceva mai discutam 🙂
    Stai sa trece alegerile si recesiunea.

    By the way, unde-s LRSAMurile alea despre care discutaram acu ceva timp 🙂 ?

    • Gsg9,
      „By the way, unde-s LRSAMurile alea despre care discutaram acu ceva timp ”

      Alea-s tot acolo unde erau si inainte, pe principiul „ce-i al tau e pus deoparte”. Amu’ c-o fi cantitate zero, e alta treaba 🙂

  4. vise tata iar daca o sa le achizitioneze o sa fie in numar de 800 si nu o sa le fabrice la noi

  5. Deci daca astea nu sunt facute la Dacia o sa fie cea mai mare magarie posibila. Celor de la Dacia le ia vreo 3-6 luni sa faca prototipul la masinutele alea 4×4 in toate formele posibile.

    Desi imi e frica sa ma gandesc exact cu ce o sa ne trezim…

  6. Evident ca nu avem motive sa sarbatorim ceva dar totusi parca aceasta RFI este gandita de alt cap si de o alta minte ca pana acum.
    Pe de o parte numarul de unitati este in sfarsit unul serios, programul este, daca va fi, multianual – un lucru rar la noi, iar pe de alta parte se pare ca exista macar intentia ca asamblarea finala sa fie facuta in tara.
    Daca criteriul cu asamblarea va fi intradevar mentinut, Renault cu Sherpa imi par favoriti iar vehiculul frantujilor chiar imi place foarte mult, este mai mult decat versatil, iar la o integrare in industria noastra de 20-25% as sari in sus de bucurie.

    Nu m-as baga sa cumpar topul de gama ci mai degraba as merge pe o platforma deja aflata in exploatare, medie ca performanta dar utila, versatila si modesta dpdv al costurilor.

    Macar sa vedem noi un astfel de contract semnat ca mai apoi putem sa ne gandim ce punem pe ele.

    • Sherpa are putin peste limita de tonaj impusa in RFI, s-ar putea sa nu se incadreze fara anumite modificari…

      Eu as prefera HMMW/Vamtac tocmai datorita flexibilitatii si gamei foarte mari de echipamente deja integrate pe un produs matur, desi platforma e mai veche. In plus HMMW/Vamtac, in varianta de baza, nuda, s-ar incadra si la vehicul usor de 2,7t… putand obtine o platforma comuna pt. intreaga comanda…

      Nu as ignora nici VBR-ul…

    • Dupa faza cu Mistralul, sa-i vad intinsi pe jos si nu le-as da contractul francezilor.

    • Am studiat RFI-urile de pe link-ul dat de nenea gesegeu. Sincer, am fost impresionat.Cine le-a întocmit, s-a cam gîndit la toate.Înseamnă că mai sunt și oameni care gîndesc p-acolo…
      So, there is hope, afterall ! 🙂
      Referitor la ce propuneți voi în articol, me love VBR. 🙂
      L-am văzut la treabă , și mi-a plăcut tare mult…Mobilitate bună, protecție bună, ergonomie bună, vizibilitate excelentă.
      Părerea mea, hîc…

    • parerea mea e ca cel putin la primele 2 categorii( neblindat si blindat usor ) s-ar putea baga si dacia cu variante ale duster-ului in cazul asta are de castigat atat renault cat si industria autohtona plus ceva locuri de munca in plus in tara asta .

  7. revin…cred ca o sa fie humvee-uri…adica avem deja in dotare, si putem sa completam cifra pana la 2000+ cu vehicule care o sa fie donate din afganistan…mie mi se pare alegerea logica

  8. Oshkosh L-ATV

    Oshkosh HMMWV WITH TAK-4® SUSPENSION

    Iveco LMV

  9. VBL MK2

    mowag eagle

  10. BREAKING NEWS 🙂 🙂

    Se lucreaza la MApn domle 🙂

    Mai mergeti pe la http://www.acttm.ro/romana/index.php?option=com_content&view=article&id=146&Itemid=340&lang=ro

    Au mai scos una si pt camioane, camionete etc

    Pana maine baga si RFIul pt dronele si stealthurile lui RI 🙂

  11. Ce e interesant la autocamioane este ca vor sa poata fi transportate inclusiv pe calea aerului.
    Cum la C130 inaltimea compartimentului de transport este undeva la 2,86 (parca) ma intreb care producatori de camioane, inclusiv cu sarcina utila de 15to, produc masini cu cabina joasa.

    • Am citit artcolul. Noi, ca si polonezii, suntem vanduti ca o marfa la piata. Asta sa fie clar. Daca nu ar fi americanii pe aici…am sfecli-o.

  12. Sa nu fiu eu prea carcotas dar solicitarile, cel putin pentru camioane, se pupa cu vehiculele produse de Oshkosh, aproape la milimetru. In plus, baietii produc si Humvee.
    Daca deschid un centru de asamblare, ulterior productie, la noi, ca sa producem pentru noi si pentru export in zona, nu am nimic de obiectat. Totusi, ar trebui sa nu fie indecent de scumpe.

    • @Eroul

      Daca vreodata vor decide sa cumpere 400 Leo2A4 cu 15mil bucata eu nu o sa „protestez” deloc…. 🙂

        • pretul era un exemplu, la cata nevoie avem, cred ca se merita un sacrificiu daca este nevoie..

          cu conditia sa fie catitati mari…daca sunt 50 bucati la pretu’ ala atunci e bai

      • Ca sa-ti cumperi 400 Leo trebuie intai sa-ti iei Imi Extra, ca sa le pocnesti Smerch-urile, si rachete sol-aer la greu. Altfel, le cumperi pe post de tinte mobile.

        • Clar, rachetele sunt cea mai eficienta arma in acest moment, ca si raport pret/efect dar si ca si mobilitate si instruire vs efect… putand ataca toata gama de tinte: terestre, aeriene si navale.

          De aceea Electromecanica Ploiesti este o piatra de incercare pnetru industria autohtona de aparare!

        • da, era un exemplu. ma gandeam si eu, la cate MLRS au rusii, si calibru mare si cantitati si tipuri, probabil o sa stea la distanta „la misto”…

          trebuie intradevar ceva sa curete MLRS alea, Tomahawk, Extra, italienii si francezii parca mai aveau ceva asemanator.

          sau drone

          • Missile and artillery units of the Armed Forces of Ukraine will receive the upgraded version of multiple rocket launcher systems. Remarkably, Shepetivka Repair Plan, being incorporated with Ukroboronprom State Concern, is to modernize Grad Multiple Rocket Launcher System to the level of Bastion-1.
            http://www.armyrecognition.com/august_2014_global_defense_security_news_uk/ukraine_army_artillery_units_will_receive_new_bastion-1_122mm_mlrs_multiple_launch_rocket_system_190.html

            Ukrainian KrAZ-6322 Vehicle with the wheel arrangement 6×6 will be used as a mobile platform of the combat complex. Combat complexes are developed in two options: KrAZ-6322RA Bastion-I with chassis truck length up to 8.5m and KrAZ-6322RA Bastion-II with 9.32m chassis truck length accordingly. The main difference of Bastion-II from the other vehicle is the rapid reloading system (RRS). Besides, onboard there are 40 additional rocket missiles placed inside the special open charges. Due to the RRS usage it takes just two minutes roughly to recharge the facility, or, otherwise, it requires 7 minutes without RRS.

    • Sa-i salveze pe astia de la Autocamioane Brasov ca sunt in buda rau chiar zilele astea, cu Ioan Neculaie in frunte

    • Respect pentru maiorul(pm) Tiberiu Petre…Am avut onoarea să-l cunosc, și să colaborez cu el în 2006, cînd și-au făcut ucenicia în Shitbackistan, cu noi…
      E un lucru bun că mai sunt băieți care îi mențin în memoria noastră. Păcat de el, și de ceilalți băieți, care nu s-au mai întors acasă.

  13. santem condusi de niste incompetenti care habar nu au sa faca macar o simpla ecuatie de matematica.
    nici macar nu sant instare sa faca autostrazi sa modernizeze infrastructura feroviara
    sa acceseze fonduri europene pentru a ne dezvolta cum fac alte tari

    intrebare oare cum sta parcul de camioane din armata romana ?

  14. Eu le dau un sfat la cei de la MAPN sa cumpere aceeasi marca de masina pentru ca va fi mai usor de reparat si intretinut daca ai aceleasi piese de schimb.
    De preferat era ca statu roman sa reinfinteze ARO Campu lung.

  15. https://www.youtube.com/watch?v=CYItU-jbuIo

    stiu ca nu e un potential candidat, da’ merita vazut 🙂

    • GHE-o le-am dat aici mai demult, doar ca astea joaca in alta liga, mai speciala, nu sunt platforme de baza 🙂

      http://www.rumaniamilitary.ro/rescue-predator-made-in-romania

      http://www.rumaniamilitary.ro/combat-guard-4×4-al-imi

      • Aici Statul roman ar putea proceda ca in acest caz si sa produca o masina romaneasca de teren blindata:
        Industria Aeronautică Română a fost fondată la 1 noiembrie 1925, ca societate pe acțiuni. La început acțiunile au aparținut uzinelor Blériot-Spad și Lorraine-Dietrich, fabricii Astra Arad (care a contribuit cu utilaje și personal de specialitate), precum și statului român (care a contribuit pe lângă terenul pentru construcția uzinelor și amenajarea unui aerodrom, și cu o sumă importantă de bani). În decurs de aproape un deceniu și jumătate, statul român a cumpărat acțiunile deținute de uzinele franceze, astfel că la 1 septembrie 1938 uzinele au devenit în întregime proprietate a statului român , devenind regie autonoma de stat.”
        Avem oameni talentati, un inceput de masina si trebuie ca statu sa investeasca si sa inceapa cu o firma mixta.

        • Mai mult de atat, e o chestiune de atitudine.

          Daca nici macar un 4×4 nu esti in stare sa construiesti, atunci ce pretentii sa mai ai la un tanc ? Sau de modernizat unul. Sau munitie pentru el ca tot se vorbea zielele astea.

          De un avion ca suport la F-uri .. ceva continuare la IAR93 nici ca vis erotic nu mai merge.

  16. sa o scurtam bine de tot… 🙂

    http://www.renault-trucks-defense.com/Defense

    si 4×4 si 6×6 si 8×8 🙂

  17. acu’ am vazut…..ce dracu mai vor sa reduca idiotii??????????????
    tariceanu a venit cu ideea mareata? sau tokes????

    si asa personalul este la jumatate din ce ar trebui sa avem noi….

    nu mai spun de masinarii…

  18. Pentru cei interesati:

    1. Fabrica de autovehicule Blindate din Kiev : http://youtu.be/CJeVUFkJ0Rs
    2. Fabrica de autovehicule Tesla: https://www.youtube.com/watch?v=8_lfxPI5ObM

    Ca sa va dati seama de diferente…si de ce ploua in BTRurile ucrainiene…

    Iar noi nu avem nici macar ce au ucrainienii, asta ca sa va dati seama pe unde suntem.

    • Am urmarit. Impresionant. Asta e si diferenta intre occident si estul european. Aia evolueaza si noi stagnam.

    • Bre inima de leu cu tot respectul da comparatia ta inte cele doua linii de productie diferite ca si obiect de fabricatie e aiurea un pic .
      Si nu de aia ploua in BTR .urile de care zici tu .
      Sa vezi cum se lucra in santierele navale de pe la noi dupa rev cand multe acu sunt sub patronaj strain nu exista atata tehnologie ca prin cele de aafara dar calitatea e la fel caci se face numai pt export si obiiective ce sunt supuse unor mari teste de calitate pt ca costa destul de mult fabricarea si exploatarea unei nave in conditiile naturale ce le suporta in mediul marin .
      Ai fost la Moreni si ai vazut tu toate conditiile de lucru de acolo ca sa spui ca noi nu avem ce au ucrainenii ?! De fapt tu ai fost in vreo fabrica, uzina , santier ca sa afimi aberatia aia ca noi nu avem ce au ucrainenii ?! Dupa cum ai afirmat nu cred .
      Cat despre fabrica aia de automobile , o fii buna si dezvoltarea tehnologica da are si un revers urat robotizarea din ce mai excesiva duce la probleme de somaj si saturarea pietelor si de aici blocaj in consum. Si repet nu poti compara o fabrica de automobile care lucreaza pt o anumita cerere de piata cu una de blindate cu altfel de cerere de piata .

  19. cine îmi poate spune,, EXPOMIL se organizează anual..sau mai rar,,?
    dacă are loc și anul asta ?? pe c e dată?

  20. Doamne ajuta sa fie Roman Brasov! Mai mult ce pot sa zic … Am ajuns sa ne rugam sa se infaptuiasca minuni ca ceva normal si logic nu se mai intampla demult in tara asta.

  21. Foarte bine ! Armata are nevoie de dotari !!! Chiar daca noi ne injuram prin tara pe motive de politica razboiul este dincolo de gardul nostru !

  22. Sper ca au mintea la locul ei si vor lua de aici

    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.360764680722868.1073741833.159502050849133&type=1

    Asta
    https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/1235950_360764690722867_875415702_n.jpg?oh=e80a865b1e228df6ac8d671cf3cd6d8c&oe=548014D8&__gda__=1417361297_6118e99d975c073f31d44641b654c977

    cu un motor performant e un camion militar excelent, oricum au toata gama acolo. Sunt bune, produse local, probabil cele mai ieftine si ajuta si industria nationala

    Pentru 4×4 eu as lua ceva neaparat amfibiu. Si evident produs cap coada in tara. Sper ca o sa dea drumu si la TBT ala (care ar putea merge la o adica si la export) din pacate nu stiu ce au in cap si daca macar se mai gandesc ca vor sa si mai exporte ceva vreodata

  23. bre/o’s ( 🙂 ) voi omiteti o chestiune, data in care potentiali candidati au intrat in uz 🙂

    adica, daca un candidat a intrat in uz in 2005-2010 si programul de achizitie se va intinde pe 5-8 ani, nu o sa avem la sfarsit niste platforme depasite? 🙂

  24. Asta inseamna sa ai industrie de armament:

    In 2-3 luni s-au produs…

    Sa zicem ca, acest, 4×4 nu este chiar asa de critic si ar merge partial produse in tara,
    dar in cazul APC sau IFV trebuie specificat ca acele elemente care sunt usor deteriorabile (structura/caracasa, armamentul, transmisia) trebuie produse in tara altfel depinzi de producator si tara respectiva.
    Si normal mentenanta in tara.

    Daca nu sunt produse in tara ce faci in cazul unui conflict, astepti importul?. Dar daca tara de la care cumperi este membra NATO si este un conflict cu „cineva” => ca si acea tara se afla in razboi cu „acel cineva” pe cine va aproviziona cu piese de schimb sau noi masini producatorul si cand?.

    • M-am uitat din nou la videoclip. Nu cred ca e o deplasare spre front ci una la / de la repetitiile pentru parada de ziua nationala. TAB-urile sunt cate 10-12 din fiecare tip, piesele de artilerie si rachete sunt cate 4 din fiecare tip (Grad sunt 4 pe sasiu scurt si 4 pe sasiu lung, cu munitie de rezerva imbarcata)

      • Corect. Au fost aduse pt. defilarea de maine iar asta a cauzat niste proteste atat pt. banii cheltuti cat si pt. faptul ca acele echipamente nu au fost livrate soldatilor. Dar ele sunt noi sau reoperationalizate nu sunt luate de la trupele de front (asta le mai trebuia – ca le sareau in cap atat popuatia cat si militarii) sau armata.

      • Asta mi-a sarit si mie in ochi, ca GRAD-urile si o parte din autopropulsatele sol-aer aveau marcaje cu alb pe fond negru, ori asta era folosit la defilari… dar am uitat unde fusese comentariul, sa rapsund 🙂

    • Si nimeni nu-si aduce aminte de presiunea pusa de englezi pe francezi ca sa nu le mai vanda rachete Exocet argentinienilor! Adica taman cand aveau aia mai multa nevoie de rachete , ca de, erau in razboi cu englezii, se duc astia pe usa din dos la frantuji si le baga pumnu’n gura :nu le mai dati rachete ca stricam relatiile!

  25. Guvernul SUA a donat Armatei Naţionale (Rep. Moldova) un lot de tehnică militară:
    http://www.army.md/?lng=2&action=show&cat=122&obj=3021

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *