Agentia de Cercetare pentru Tehnica si Tehnologii Militare (ACTTM) a emis recent o cerere de informare pentru vehicule 4×4 neblindate si blindate usor, cu o posibila comanda esalonata pe 8 ani. Da, ati auzit bine, comanda multianuala pentru 1200 de vehicule 4×4. Doar acum cateva luni ne intrebam cand MApN va iesi din logica loturilor mici si pestrite (vezi cele 16 vehicule Panhard PVP 4×4), trecand la programe multianuale cu loturi mari. Daca vom auzi si de transfer de tehnologie/offset si fabricare partiala/ asamblare in tara, atunci chiar putem spune ca s-a intamplat minunea.
URO Vamtac la parada de 1 Decembrie
Deocamdata ACTTM se multumeste sa declare ca acest RFI nu va fi acompaniat in mod obligotariu si de un RFP (Request For Proposal = cerere de propunere), dar toate la timpul lor.
Tabelul cu cerintele MapN poate fi consultat aici, iar pe scurt comanda arata astfel :
– 500 de autovehicule neblindate 4×4 pe platforma de baza
– 500 de autovehicule blindate usor 4×4 pe aceeasi platforma de baza
– 200 de vehicule neblindate pentru transport de persoane (masa maxima 2,7 tone)
Cele 500 + 500 (blindat/neblindat) vehicule 4×4, cu o masa maxima de 7,5 tone/ respectiv 6,5 tone vor avea urmatoarele configuratii:
– platforma de baza configuratie standard,
– versiune pentru cercetare pe platforma de baza,
– versiune evacuare medicala pe platforma de baza,
– versiune cercetare de geniu pe platforma de baza,
– versiune cercetare CRBN pe platforma de baza (rol atribuit actualmente modelului TAB-C79).
Conform fisei, vehiculele trebuie sa poata fi dotate cu mitraliere cal. 7,62/ 12,7mm in turela, senzori de iluminare, contramasuri si senzori pentru cercetare si coordonarea focului, dar si rachete antitanc de generatia a III-a.
La toate acestea se cere o perioada de garantie de minim 24 de luni si o perioada de exploatare prevazuta de minim 10 ani.
Humvee „romanesc”
Acum sunt si cateva lucruri care lipsesc din peisaj… dar poate se vor clarifica in viitorul apropiat.
In primul rand flexibilitatea platformei ar putea sa prevada si alte roluri, cum ar fi cel de acoperire antiaeriana cu raza scurta sau cel de vehicul dotat cu piese de artilerie de calibru mic, cum sunt mortierele. E adevarat ca pentru aceste roluri ar trebui facuta o integrare suplimentara a vehiculului cu echipamentul ales de MApN.
In al doilea rand, parcul de vehicule al MApN care trebuia inlocuit, potrivit estimarilor din 2007-2008 se ridica la 2842 vehicule 4×4 blindate/neblindate si 837 transportoare blindate.
In parcul MApN au mai intrat putin peste 100 de vehicule Humvee ale SUA precum si un numar ceva mai mic de vehicule URO Vamtac (spre 60 de bucati). Este foarte probabil ca diferenta dintre comanda de 1200 de vehicule si necesarul mai mult decat dublu sa fie completate ulterior printr-o alta comanda si/ sau suplimentate prin donatii/achizitii de echipamente in uz americane in curs de retragere din Afganistan. Este foarte probabil ca si necesarul pana la 2800 de vehicule sa fie revizuit in scadere in anii urmatori, datorita unor noi planuri de reorganizare a Armatei Romane, foarte probabil printr-o noua reducere a efectivului.
La categoria de vehicule usoare, probabil ca Dacia Duster Army (poate vom vedea si o versiune 6×6) sau Jeep J8/Wrangler ar putea intra in competitie, dar si Hummer. La categoria de +6,5 tone lucrurile se complica putin, pe de-o parte datorita existentei in dotare a liniei Humvee/Vamtac, pe care la nivel mondial a fost integrata deja o gama foarte larga de blindaje, echipamente de protectie si armament, fiind de dorit o dotare cat de cat uniforma a parcului de vehicule, simplificand mentenanta si logistica. Pe de alta parte, Rheinmetall, Iveco, Mowag, Textron si Renault Trucks Defence incearca de niste ani sa-si gaseasca o nisa in Romania. Deci putem asista la o concurenta a unor modele gen Renault Sherpa Light, Mowag Eagle (ambele peste 7,7 tone), Panhard VBR, Iveco LMV si poate mai putin probabil Otokar Cobra II. Un criteriu foarte important in competitie va fi fara indoiala pretul.
De asemenea, platforme foarte noi si asa mari, cum e Oshkosk MATV 4×4 (care trece de 14tone si 500.000$ bucata), inlocuitor al Humvee (2,6 tone si pret 65.000-140.000$), sau Fenek (masa 10 tone+), care sunt si foarte scumpe, ar putea face obiectul unei achizitii ulteioare, in loturi mult mai mici. Chiar si Renault Sherpa ar putea sa nu se incadreze in masa ceruta in RFI.
Ceea ce este foarte important in aceasta posibila competitie este modul in care vor fi livrate aceste vehicule:
– daca se va face offset/transfer de tehnologie,
– daca macar partial vor fi asamblate local,
– daca vor integra sisteme electronice si de lupta facute local,
– daca mentenanta se va face local.
In functie de castigator, Romarm/UA Moreni&UMB sau MFA Mizil ar putea contribui la customizarea platformei in versiune militara romaneasca, eventual asigurand si o parte din asamblare. Pentru varianta usoara de 4×4, Dacia-Renault sau alt castigator ar putea livra platforma de baza si o parte din kit-uri, munca putand fi subcontractata de Romarm.
Vehiculele 4×4 ar putea fi echipate cu diverse sisteme de arme – majoritar concepute si fabricate in tara: platforme teleoperabile de calibru mic (7,62mm / 12,7mm), asa cum este RCWS-RO sau Grifon, senzori, sau rachete sol-aer/anti-tanc (ex.: STAR-80L, Spike SR/MR sau CA-94M) precum si artilerie de calibru mic/mortiere.
Pacat ca cei de la Moreni nu au mai continuat linia ABI cu un nou vehicul, in variante 4×4 si 6×6, astfel am fi avut un posibil concurent autohton in aceasta competitie!
Sunt curios cum se va finaliza acest demers, daca el va fi urmat la scurt timp de un RFP sau nu! Cert este ca anumite lucruri incep sa se miste! Doar ca banii alocati sunt inca de departe insuficienti pentru nevoile de inzestrare si operare ale MApN…
Marius Zgureanu
Citeste si :
http://www.rumaniamilitary.ro/moreni-si-vehiculul-4×4-multirol
http://www.rumaniamilitary.ro/este-modernizarea-abc-79m-o-solutie-de-avarie
http://www.rumaniamilitary.ro/nexter-titus-6×6-concurenta-lui-bmx01
http://www.rumaniamilitary.ro/bmx01-vehiculul-6×6-al-renault-trucks-pentru-programul-vbmr
http://www.rumaniamilitary.ro/blindate-usoare-solutii-estice
Parca vad ca ne pricopsim cu cacaturile alea patrate de la Panhard 🙂 ))))
Da’ ce te face sa crezi ca nu te pricopsesti cu 6-7 tipuri diferite de la diferiti producatori 🙂 ?
pai deja pare a fi vorba de 2 tipuri diferite: + 2,7 tone (probabil cele 200 de bucati transport persoane) si + 6,5-7,5t (cele 500+500 neblindat/blindat) 🙂
Daca astea intra la o singura licitatie, nu vad cum ar putea atribui comenzi la mai mult de 2 producatori… dar mai e pana la RFP si licitatie… au timp sa se razgandeasca 🙂
@Marius Z
Bre, io crez’ca ca astia de fapt vor doar sa fie informati.
„nu vad cum ar putea atribui comenzi la mai mult de 2 producatori”
nu vezi matale, las ca gasesc ei metode…if there’s a will there’s a way 🙂
Am stat si m-am uitat ……… si astea mi se par cele mai urate si mai nefolositoare asa ca ….. pe cale de consecinta …….. vor da cele mai mari comisioane 🙂 )))))
Si VBR e tot Panhard, da’ nu e patrat 🙂
Eu ma refeream la porcariile alea cumparate pentru cei de la logistica. Vorbind serios, dupa magaria cu Mistralul, ar trebui sa fim complet iresponsabili sa le umplem buzunarele tot francezilor.
daca stiau ca au nevoie de ele , trebuiau sa se apuce sa le proiecteze impreuna cu cei de la ATM..
pai noi gandim doar la „bara din fata”… adica in urmatoarele luni, maxim 1-2 ani. Ce va fi peste 8-10 ani, cred ca nimeni nu stie, mai ales ca tot revizuiesc strategiile pdf de inzestrare la 3-5 ani.
Deja RFI-ul asta care prevede livrari in urmatorii 8 ani este o exceptie, dar probabil din cauza lipsei banilor sunt nevoiti s-o intinda asa 🙂
Iarasi polonezii sunt la ani lumina fata de noi… sa nu mai vorbim de restul tarilor din UE cu exceptia bulgarilor.
daca tot s-a mutat plagiatorul la sediul MAPN parca vad ca masinilea astea osa fie niste bmw X5 blindate..si o sa se dea rotund ca umbla cu masina armatei nu cu masina de protocol de la spp
Bre,
Probabil de import.
Probabil mai multe tipuri de la mai multi producatori, ca sa fie toata lumea multumita 🙂
Probabil nimic local, mentenanta sau asamblare.
Probabil 120 din 1200 le ajung 🙂 ca mai multe le stau in gat.
RFIuri peste RFIuri, probabil 🙂 ca nu ar trebui sa tot faceti articole de fiecare data cand se mai kk astia pe ei cu un RFI.
Cand or cumpara ceva mai discutam 🙂
Stai sa trece alegerile si recesiunea.
By the way, unde-s LRSAMurile alea despre care discutaram acu ceva timp 🙂 ?
Gsg9,
„By the way, unde-s LRSAMurile alea despre care discutaram acu ceva timp ”
Alea-s tot acolo unde erau si inainte, pe principiul „ce-i al tau e pus deoparte”. Amu’ c-o fi cantitate zero, e alta treaba 🙂
vise tata iar daca o sa le achizitioneze o sa fie in numar de 800 si nu o sa le fabrice la noi
https://www.youtube.com/watch?v=DCwv8AVEFBc
Leo2 SG, Bionics 2 IFV, Primus 155mm, HiMARS, Spyder AA, preferatul meu – Terrex 🙂
Light strike vehicle Mk2 ST Kinetics… interesant
Melodia pare sa fie de pe coloana sonora a „The Rock” …
Are si soundtrack din „Battlefield” 🙂 ) (jocu’)
Deci daca astea nu sunt facute la Dacia o sa fie cea mai mare magarie posibila. Celor de la Dacia le ia vreo 3-6 luni sa faca prototipul la masinutele alea 4×4 in toate formele posibile.
Desi imi e frica sa ma gandesc exact cu ce o sa ne trezim…
Evident ca nu avem motive sa sarbatorim ceva dar totusi parca aceasta RFI este gandita de alt cap si de o alta minte ca pana acum.
Pe de o parte numarul de unitati este in sfarsit unul serios, programul este, daca va fi, multianual – un lucru rar la noi, iar pe de alta parte se pare ca exista macar intentia ca asamblarea finala sa fie facuta in tara.
Daca criteriul cu asamblarea va fi intradevar mentinut, Renault cu Sherpa imi par favoriti iar vehiculul frantujilor chiar imi place foarte mult, este mai mult decat versatil, iar la o integrare in industria noastra de 20-25% as sari in sus de bucurie.
Nu m-as baga sa cumpar topul de gama ci mai degraba as merge pe o platforma deja aflata in exploatare, medie ca performanta dar utila, versatila si modesta dpdv al costurilor.
Macar sa vedem noi un astfel de contract semnat ca mai apoi putem sa ne gandim ce punem pe ele.
Sherpa are putin peste limita de tonaj impusa in RFI, s-ar putea sa nu se incadreze fara anumite modificari…
Eu as prefera HMMW/Vamtac tocmai datorita flexibilitatii si gamei foarte mari de echipamente deja integrate pe un produs matur, desi platforma e mai veche. In plus HMMW/Vamtac, in varianta de baza, nuda, s-ar incadra si la vehicul usor de 2,7t… putand obtine o platforma comuna pt. intreaga comanda…
Nu as ignora nici VBR-ul…
Dupa faza cu Mistralul, sa-i vad intinsi pe jos si nu le-as da contractul francezilor.
si eu am aceeasi parere…in momentul de fata singurii pe care ne putem baza sunt americanii
exact
Am studiat RFI-urile de pe link-ul dat de nenea gesegeu. Sincer, am fost impresionat.Cine le-a întocmit, s-a cam gîndit la toate.Înseamnă că mai sunt și oameni care gîndesc p-acolo…
So, there is hope, afterall ! 🙂
Referitor la ce propuneți voi în articol, me love VBR. 🙂
L-am văzut la treabă , și mi-a plăcut tare mult…Mobilitate bună, protecție bună, ergonomie bună, vizibilitate excelentă.
Părerea mea, hîc…
Si io, daca ignoram ca avem deja Humvee/Vamtac 🙂
parerea mea e ca cel putin la primele 2 categorii( neblindat si blindat usor ) s-ar putea baga si dacia cu variante ale duster-ului in cazul asta are de castigat atat renault cat si industria autohtona plus ceva locuri de munca in plus in tara asta .
revin…cred ca o sa fie humvee-uri…adica avem deja in dotare, si putem sa completam cifra pana la 2000+ cu vehicule care o sa fie donate din afganistan…mie mi se pare alegerea logica
http://en.wikipedia.org/wiki/AN/TWQ-1_Avenger
punem si cateva dastea si ne-am scos…
pai la asa ceva ma refeream cand am pomenit si AA + artilerie usoara in articol 🙂
Vamtac, ca e diesel, si cererea e pentru auto noi… eventual completat cu Humvee in uz/ din stocurile US Army…
Oshkosh L-ATV
Oshkosh HMMWV WITH TAK-4® SUSPENSION
Iveco LMV
si masina celor de la iveco imi place…dar nu cred
VBL MK2
mowag eagle
BREAKING NEWS 🙂 🙂
Se lucreaza la MApn domle 🙂
Mai mergeti pe la http://www.acttm.ro/romana/index.php?option=com_content&view=article&id=146&Itemid=340&lang=ro
Au mai scos una si pt camioane, camionete etc
Pana maine baga si RFIul pt dronele si stealthurile lui RI 🙂
Sper sa fie Oshkosh
Oshkosh e prea greu, nu se incadreaza in limita 6,5/7,5 tone.
De la atatea RFIuri asa, probabilistic, ceva tot o pica 🙂
No asta iaste si sperantia mea de pe urma… in vecii vecilor! Amin!
Bine ca am facut calcul probabilistic la viata noastra, altfel cine stie ce intelegeam din abundenta de RFI-uri 🙂
primul semn de optimist de la GSG9, notati data asta in calendar!
Ieste 🙂
Eu cred ca ceva nu-i in regula 🙂
Pentru estimarea costurilor se va avea în vedere următorul necesar de platforme de transport:
– platforme de transport pe autoşasiu – 2000 buc., eşalonat pe 8 ani;
– remorci, semiremorci, semitrailere – 1000 buc., eşalonat pe 8 ani;
– perioada de garanţie să fie minim 24 luni;
– durata normală de exploatare să fie minim 10 ani
.
Daca mai apare un RFI zilele astea, ma apuca pandaliile … cineva sa-i opreasca! 🙂
cireasa de pe tort ar fi un RFI pentru 600-800 de TBT-uri 🙂
pai nu, ca TBT-ul e dezvoltat deja pe carnetul de sarcini al MApN, cu dedicatie. Un nou RFI pt. TBT ar insemna abandonarea programului actual si lasarea Moreniului in offside, doar constructori straini putand participa, din moment ce la SAUR2 cam stramba din nas.
pai nu ziceau ca au nevoie de un partener pentru TBT? sa vina baietii din afara de la iveco, patria etc. cu oferte…apoi TBT-ul va fi produs la moreni
M-as multumi si cu datul publicitatii al clipului cand au aruncat in aer carcasa TBT-ului, nu-s tafnos…
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/Pinzgauer_Typ712M_Austria_2.JPG
poate iau si ceva de genul…mie unul pinzgauer mi s-ar parea foarte folositor
E clar, Renault pe toata linia, vad ca autocamionete bagara la sfarsit din nou, ca la 4×4:
„V. POSIBILITATEA REALIZĂRII / TRANSFERULUI TEHNOLOGIC ÎN INDUSTRIA ROMÂNEASCĂ”
Apropo, pentru 4×4, Panhardurile „drage” lui Bula (ca veni vorba, eu cred ca mi-am luat primul un „taca-ti ba gura, fi-ti-ar sa-ti fie PVP-urile ale dracu” de la George ieri, cand i-am semnalat stirea pe gmail)….cica pe la sfarsitul lui 2012 doar 50% din ale francezilor erau disponibile…din 1200 bucati… uite bre, ce coincidenta de numere! 🙂 Iar pe la sfarsitul lui 2013 trebuiau 75% „sa functioneste”. Motivul hibelor? Piesele de proasta calitate: „pédales, bielles de direction, cardans, tuyauterie (tubulatura)…”.
http://www.francois.cornut-gentille.fr/wp-content/uploads/2013/11/20131105-Fra-Army-PVP-QE.pdf
frumos…………………
daca ne pricopsim cu pvp-uri ma ia boala…
PVP-ul e prea usor pentru categoria 6,5t + si prea greu pentru cea de 2,7t + 🙂
Nu se incadreaza in nici una dintre categorii…
http://en.wikipedia.org/wiki/Petit_V%C3%A9hicule_Prot%C3%A9g%C3%A9
Weight 4,390 kg
Doamne ajuta 🙂
PVP, PVP HD (heavy duty), PVP XL 🙂
Oricum, atunci cand cand am vazut ca PVP-ul simplu nu cara decat 2 targi in loc de 4…
Eu as zice; „Oshkosh pe toata linia”. Arunca un ochi pe oshkoshdefence.com si ai sa vezi ca pentru tot ce inseamna camioane 4×4, 6×6, 8×8, vehicule medii si grele specializate, baietii au tot ce scrie in RFI (de fapt, RFI-ul pare scris de ei 🙂 ). In plus, au programe foarte interesante pentru reconditionare, upgradare, modernizare Humvey. Eu zic ca despre ei va fi vorba.
In afara de faptul ca am o problema cu francezii, dupa magaria cu Mistralul, masinile celor de la Oshkosh si-au probat capacitatile, in multi ani de utilizare in teatrele de operatii.
JLG Industries Inc – Automecanica (subsidiara a Oshkosh Company) – Medias, Romania: http://www.autm.ro/ro/parc-industrial/jlg
La cat de mare e platforma de la Medias, au loc sa faca echipamente si vehicule sa-si puna si-n cap.
sa dea Dumnezeu, dar sa nu fie doar asamblate… poate sa mai comande si ceva piese produse local, in automotive, ca deja sunt multi producatori in zona de Vest si Centru a tarii.
Mircea Dusa e din Harghita, are cursurile alea facute la Sibiu, Mediasul e la o aruncatura de bat…ce se invarte pe acolo la nivel politic…
Inca de ieri vrusesem sa zic ca Oshkosh are angajati/reprezentanta in Romania, insa nu stiam exact care firma..si n-am avut timp sa ma uit, dar azi aruncai un ochi, banuiam eu ca e ceva cu centrul tarii…acum stim..
oshkosh oshkosh oshkosh 🙂
imi plac si 4×4 si camioanele de la ei, si au demonstrat ca stiu sa faca masinarii
M.C.,
Lasa mantrele, ca nu ajuta 🙂
@M.Z
incerc si eu, poate le da Decebalvs un pimp slap si ii trezeste 🙂 🙂
Oshkosh
-HMMWV clasic pentru cele 200 bucati transport persoane;
-HMMWV Recap /TAK-4 suspensii independente pentru 500 bucati blindate si 500 neblindate?
🙂 Merge?
Textron Systems SCTV Humvee „Recap”:
Dap, ceva de genul asta face si Oshkosh ptr. Humvee
Ce e interesant la autocamioane este ca vor sa poata fi transportate inclusiv pe calea aerului.
Cum la C130 inaltimea compartimentului de transport este undeva la 2,86 (parca) ma intreb care producatori de camioane, inclusiv cu sarcina utila de 15to, produc masini cu cabina joasa.
http://www.dcnews.ro/polonia-sacrificata-din-nou-in-favoarea-rusiei_451685.html
Am citit artcolul. Noi, ca si polonezii, suntem vanduti ca o marfa la piata. Asta sa fie clar. Daca nu ar fi americanii pe aici…am sfecli-o.
Sa nu fiu eu prea carcotas dar solicitarile, cel putin pentru camioane, se pupa cu vehiculele produse de Oshkosh, aproape la milimetru. In plus, baietii produc si Humvee.
Daca deschid un centru de asamblare, ulterior productie, la noi, ca sa producem pentru noi si pentru export in zona, nu am nimic de obiectat. Totusi, ar trebui sa nu fie indecent de scumpe.
@Eroul
Daca vreodata vor decide sa cumpere 400 Leo2A4 cu 15mil bucata eu nu o sa „protestez” deloc…. 🙂
Eu da!
pretul era un exemplu, la cata nevoie avem, cred ca se merita un sacrificiu daca este nevoie..
cu conditia sa fie catitati mari…daca sunt 50 bucati la pretu’ ala atunci e bai
Ca sa-ti cumperi 400 Leo trebuie intai sa-ti iei Imi Extra, ca sa le pocnesti Smerch-urile, si rachete sol-aer la greu. Altfel, le cumperi pe post de tinte mobile.
Clar, rachetele sunt cea mai eficienta arma in acest moment, ca si raport pret/efect dar si ca si mobilitate si instruire vs efect… putand ataca toata gama de tinte: terestre, aeriene si navale.
De aceea Electromecanica Ploiesti este o piatra de incercare pnetru industria autohtona de aparare!
da, era un exemplu. ma gandeam si eu, la cate MLRS au rusii, si calibru mare si cantitati si tipuri, probabil o sa stea la distanta „la misto”…
trebuie intradevar ceva sa curete MLRS alea, Tomahawk, Extra, italienii si francezii parca mai aveau ceva asemanator.
sau drone
Missile and artillery units of the Armed Forces of Ukraine will receive the upgraded version of multiple rocket launcher systems. Remarkably, Shepetivka Repair Plan, being incorporated with Ukroboronprom State Concern, is to modernize Grad Multiple Rocket Launcher System to the level of Bastion-1.
http://www.armyrecognition.com/august_2014_global_defense_security_news_uk/ukraine_army_artillery_units_will_receive_new_bastion-1_122mm_mlrs_multiple_launch_rocket_system_190.html
Ukrainian KrAZ-6322 Vehicle with the wheel arrangement 6×6 will be used as a mobile platform of the combat complex. Combat complexes are developed in two options: KrAZ-6322RA Bastion-I with chassis truck length up to 8.5m and KrAZ-6322RA Bastion-II with 9.32m chassis truck length accordingly. The main difference of Bastion-II from the other vehicle is the rapid reloading system (RRS). Besides, onboard there are 40 additional rocket missiles placed inside the special open charges. Due to the RRS usage it takes just two minutes roughly to recharge the facility, or, otherwise, it requires 7 minutes without RRS.
Sa-i salveze pe astia de la Autocamioane Brasov ca sunt in buda rau chiar zilele astea, cu Ioan Neculaie in frunte
scz de off
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1385861518359607.1073741831.100008073154727&type=1
Respect pentru maiorul(pm) Tiberiu Petre…Am avut onoarea să-l cunosc, și să colaborez cu el în 2006, cînd și-au făcut ucenicia în Shitbackistan, cu noi…
E un lucru bun că mai sunt băieți care îi mențin în memoria noastră. Păcat de el, și de ceilalți băieți, care nu s-au mai întors acasă.
santem condusi de niste incompetenti care habar nu au sa faca macar o simpla ecuatie de matematica.
nici macar nu sant instare sa faca autostrazi sa modernizeze infrastructura feroviara
sa acceseze fonduri europene pentru a ne dezvolta cum fac alte tari
intrebare oare cum sta parcul de camioane din armata romana ?
pai daca au scos RFI pentru 2000 de bucati, cum crezi ca sta parcul actual ?
cand imi aduc aminte de camioanele alea Renault ma gandesc la alea care duc marfa la baruri….
macar de ar fi de la ROMAN….
Cine stie, poate vine Oshkosh si se apuca de productie/asamblare la Brasov, pentru partea de camioane, si la Moreni pentru vehiculele mici. Macar sa visam si noi………..
ar fi bine, si pare plauzibila miscarea.
Textron parca vroiau si ei sa faca ceva, nu mai stiu unde
ma refer ca au existat intentii, si probabil vor fi reluate discutiile de unde au ramas acu jde mii de ani
Cred ca au discutat cu Aerostar dar nu sunt sigur
Textron voiau cu Aerostar, la Cugir se pare, pentru TAB 4×4 sau ceva de genul…
Da, au fost ceva discuții acum vreo 4 ani, parcă, și voiau să producă la Bacău, în cooperare cu aerostarul, jucăria numită M-1117 ASV.
– http://en.wikipedia.org/wiki/M1117_Armored_Security_Vehicle
Aici găsiți mai multe date despre jucărie, în principiu un TAB-C mai răsărit.
Părerea mea, hîc…
aici fuse articolul despre TAP-V al Textron, derivat din M1117.
http://www.rumaniamilitary.ro/textron-land-systems-tapv-si-variante-pentru-romania-2
http://www.textronsystems.com/capabilities/land/tiger
(scz pentru spam 🙂
Zici ca-i Iveco 🙂
http://www.textronsystems.com/sites/default/files/pdfs/product-info/tmls-tiger-brochure-9-20-11.pdf
din ce zice acilea are aproape 9 tone, multisor peste limita… poate daca-i scot roata de rezerva, 1-2 scaune si ceva protectii si echipamente s-o incadra 🙂
Marius Zgureanu
dezastru in toata regula nu
Eu le dau un sfat la cei de la MAPN sa cumpere aceeasi marca de masina pentru ca va fi mai usor de reparat si intretinut daca ai aceleasi piese de schimb.
De preferat era ca statu roman sa reinfinteze ARO Campu lung.
Din pacate marca ARO a fost cumparata de cehi:
http://www.aro4x4.cz/english/
Pai acuma e „ideal”, ca se poate importa fara sa facem nimic local, industrie, transfer de tehnologie si alte prostii cu care doar fraierii se ocupa 🙂
http://www.janes.com/article/42193/potential-upgrades-to-raytheon-s-tomahawk-could-add-more-lethality-to-the-cruise-missile
http://www.army.md/?lng=2&action=show&cat=122&obj=2850
cateva bucati din https://www.youtube.com/watch?v=ixr5b1jkkL4
https://www.youtube.com/watch?v=CYItU-jbuIo
stiu ca nu e un potential candidat, da’ merita vazut 🙂
GHE-o le-am dat aici mai demult, doar ca astea joaca in alta liga, mai speciala, nu sunt platforme de baza 🙂
http://www.rumaniamilitary.ro/rescue-predator-made-in-romania
http://www.rumaniamilitary.ro/combat-guard-4×4-al-imi
Aici Statul roman ar putea proceda ca in acest caz si sa produca o masina romaneasca de teren blindata:
Industria Aeronautică Română a fost fondată la 1 noiembrie 1925, ca societate pe acțiuni. La început acțiunile au aparținut uzinelor Blériot-Spad și Lorraine-Dietrich, fabricii Astra Arad (care a contribuit cu utilaje și personal de specialitate), precum și statului român (care a contribuit pe lângă terenul pentru construcția uzinelor și amenajarea unui aerodrom, și cu o sumă importantă de bani). În decurs de aproape un deceniu și jumătate, statul român a cumpărat acțiunile deținute de uzinele franceze, astfel că la 1 septembrie 1938 uzinele au devenit în întregime proprietate a statului român , devenind regie autonoma de stat.”
Avem oameni talentati, un inceput de masina si trebuie ca statu sa investeasca si sa inceapa cu o firma mixta.
Mai mult de atat, e o chestiune de atitudine.
Daca nici macar un 4×4 nu esti in stare sa construiesti, atunci ce pretentii sa mai ai la un tanc ? Sau de modernizat unul. Sau munitie pentru el ca tot se vorbea zielele astea.
De un avion ca suport la F-uri .. ceva continuare la IAR93 nici ca vis erotic nu mai merge.
sa o scurtam bine de tot… 🙂
http://www.renault-trucks-defense.com/Defense
si 4×4 si 6×6 si 8×8 🙂
Cam asta ar fi interesanta.
http://www.renault-trucks-defense.com/Defense/SHERPA-LIGHT/Scout
Prea greu: 8 -10 t masa, in timp ce in RFI se specifica 7,5 t
m-am tot uitat, sunt o gramada de dracii noi calumea care se invart in juru’ a 10 tone…si fac parte din aceeasi categorie…
da’ na… noi tre’ sa bagam ofrande…
Ma iertati ca ma bag, dar mi-a venit o idee.
Renault de la Dacia Pitesti sa produca masini blindate ca cele de mai sus la noi in tara.
Renault au propriile studii de piata si propriile nise. §Deocamdata ce ofera in colaborare cu ACTTM si UMB este Duster 4×4 Army si cam atat. Nu au experienta pentru vehicule blindate, aceasta fiind apanajul Renault Trucks Defence, alta companie, care are protocol de colaborare cu MFA Mizil, insa incearca sa vanda produse de-a gata pe piata noastra, nu sa le produca local.
acu’ am vazut…..ce dracu mai vor sa reduca idiotii??????????????
tariceanu a venit cu ideea mareata? sau tokes????
si asa personalul este la jumatate din ce ar trebui sa avem noi….
nu mai spun de masinarii…
Pentru cei interesati:
1. Fabrica de autovehicule Blindate din Kiev : http://youtu.be/CJeVUFkJ0Rs
2. Fabrica de autovehicule Tesla: https://www.youtube.com/watch?v=8_lfxPI5ObM
Ca sa va dati seama de diferente…si de ce ploua in BTRurile ucrainiene…
Iar noi nu avem nici macar ce au ucrainienii, asta ca sa va dati seama pe unde suntem.
Am urmarit. Impresionant. Asta e si diferenta intre occident si estul european. Aia evolueaza si noi stagnam.
Bre inima de leu cu tot respectul da comparatia ta inte cele doua linii de productie diferite ca si obiect de fabricatie e aiurea un pic .
Si nu de aia ploua in BTR .urile de care zici tu .
Sa vezi cum se lucra in santierele navale de pe la noi dupa rev cand multe acu sunt sub patronaj strain nu exista atata tehnologie ca prin cele de aafara dar calitatea e la fel caci se face numai pt export si obiiective ce sunt supuse unor mari teste de calitate pt ca costa destul de mult fabricarea si exploatarea unei nave in conditiile naturale ce le suporta in mediul marin .
Ai fost la Moreni si ai vazut tu toate conditiile de lucru de acolo ca sa spui ca noi nu avem ce au ucrainenii ?! De fapt tu ai fost in vreo fabrica, uzina , santier ca sa afimi aberatia aia ca noi nu avem ce au ucrainenii ?! Dupa cum ai afirmat nu cred .
Cat despre fabrica aia de automobile , o fii buna si dezvoltarea tehnologica da are si un revers urat robotizarea din ce mai excesiva duce la probleme de somaj si saturarea pietelor si de aici blocaj in consum. Si repet nu poti compara o fabrica de automobile care lucreaza pt o anumita cerere de piata cu una de blindate cu altfel de cerere de piata .
maxim produs autohton
cine îmi poate spune,, EXPOMIL se organizează anual..sau mai rar,,?
dacă are loc și anul asta ?? pe c e dată?
La 2 ani, alternat cu BSDA, care a avut loc anul acesta in primavara.
http://www.bsda.ro/?lng=ro
Ultimul Expomil a fost anul trecut in spetembrie… asa ca urmatorul probabil la anul 🙂
http://www.expomil.ro/
http://www.cotidianul.ro/industria-nationala-de-aparare-la-raport-223315/
bănuiam eu .. 😀
mulțumesc Marius..
ps: la noi în Chișinau se fac expoziții de tehnică militară doar cand ne eliberează rușii .. deci mai bine vin eu la București 😀
Io zic sa faci asta doar daca vrei sa mai faci si altceva prin Bucuresti . Nu de alta da sa nu ti plangi banutii de drum. La ultimul expomil era cam saracie fata de primele editii. S a vb despre asta parca si pe aici si prin alte parti . Chiar sunt curios daca l or mai tine la anul cine mai vine . Cred ca s au saturat toti sa si cheltuie banii in zadar in Romania pt asa zisa armata .
TARDEC ULV
https://www.youtube.com/watch?v=iQ3gKZhmObw
Tardec:
Masa maxima: 6,4 to;
Sarcina utila: 2 to;
Pret: 250.000 $ la o productie de 5000 masini.
Detalii aici: http://www.defensemedianetwork.com/stories/tardecs-ultra-light-vehicle-ulv/
As prefera un Humvey SH dar preluat de cei de la Oshkosh, refituit si prevazut cu suspensii independente asa cum fac ei.
250.000$, nu e cam mult?… aproape sigur ai nostri se vor uita la pret in primul rand.
Asa zic aia pe site si, oricum, pretul este pentru o productie de minimum 5000 masini ceea ce nu va fi cazul la noi.
Asa spune site-ul. Pentru o comanda mai mica, situatia noastra, pretul va fi si mai mare.
Doamne ajuta sa fie Roman Brasov! Mai mult ce pot sa zic … Am ajuns sa ne rugam sa se infaptuiasca minuni ca ceva normal si logic nu se mai intampla demult in tara asta.
Foarte bine ! Armata are nevoie de dotari !!! Chiar daca noi ne injuram prin tara pe motive de politica razboiul este dincolo de gardul nostru !
Sper ca au mintea la locul ei si vor lua de aici
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.360764680722868.1073741833.159502050849133&type=1
Asta
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/1235950_360764690722867_875415702_n.jpg?oh=e80a865b1e228df6ac8d671cf3cd6d8c&oe=548014D8&__gda__=1417361297_6118e99d975c073f31d44641b654c977
cu un motor performant e un camion militar excelent, oricum au toata gama acolo. Sunt bune, produse local, probabil cele mai ieftine si ajuta si industria nationala
Pentru 4×4 eu as lua ceva neaparat amfibiu. Si evident produs cap coada in tara. Sper ca o sa dea drumu si la TBT ala (care ar putea merge la o adica si la export) din pacate nu stiu ce au in cap si daca macar se mai gandesc ca vor sa si mai exporte ceva vreodata
poate gresesc, dar parca vazusem pe undeva, spunea cineva (un militar parca) ca, camioanele DAC sunt chiar de incredere…
ca sa fiu corect, cred ca „dincolo”, nu stiu sigur 🙂
Acele camioane mai scurtate la jumatate, adica aduci mai in fatza rotile din spate si o imbraci in blindaj cat suporta,
Poti sa faci un mic camion blindat de transport trupe si mitraliere, grele, o masina de teren sa zicem.
http://benga.sunphoto.ro/autocamioane_DAC/AWSSNXCOXOFEYCVCJMG
De altfel am gasit ceva mai interesant dar trebuie si mai blindate.
http://benga.sunphoto.ro/autocamioane_DAC/YDYTGGVTJRSXJJUDQGP
bre/o’s ( 🙂 ) voi omiteti o chestiune, data in care potentiali candidati au intrat in uz 🙂
adica, daca un candidat a intrat in uz in 2005-2010 si programul de achizitie se va intinde pe 5-8 ani, nu o sa avem la sfarsit niste platforme depasite? 🙂
ne-am descurcat cu lucruri mult mai depasite 🙂
Asta inseamna sa ai industrie de armament:
In 2-3 luni s-au produs…
Sa zicem ca, acest, 4×4 nu este chiar asa de critic si ar merge partial produse in tara,
dar in cazul APC sau IFV trebuie specificat ca acele elemente care sunt usor deteriorabile (structura/caracasa, armamentul, transmisia) trebuie produse in tara altfel depinzi de producator si tara respectiva.
Si normal mentenanta in tara.
Daca nu sunt produse in tara ce faci in cazul unui conflict, astepti importul?. Dar daca tara de la care cumperi este membra NATO si este un conflict cu „cineva” => ca si acea tara se afla in razboi cu „acel cineva” pe cine va aproviziona cu piese de schimb sau noi masini producatorul si cand?.
M-am uitat din nou la videoclip. Nu cred ca e o deplasare spre front ci una la / de la repetitiile pentru parada de ziua nationala. TAB-urile sunt cate 10-12 din fiecare tip, piesele de artilerie si rachete sunt cate 4 din fiecare tip (Grad sunt 4 pe sasiu scurt si 4 pe sasiu lung, cu munitie de rezerva imbarcata)
Corect. Au fost aduse pt. defilarea de maine iar asta a cauzat niste proteste atat pt. banii cheltuti cat si pt. faptul ca acele echipamente nu au fost livrate soldatilor. Dar ele sunt noi sau reoperationalizate nu sunt luate de la trupele de front (asta le mai trebuia – ca le sareau in cap atat popuatia cat si militarii) sau armata.
Asta mi-a sarit si mie in ochi, ca GRAD-urile si o parte din autopropulsatele sol-aer aveau marcaje cu alb pe fond negru, ori asta era folosit la defilari… dar am uitat unde fusese comentariul, sa rapsund 🙂
Mai degraba e un semn distinciv de recunoastere pt armata ucraineana in noul conflict ! Si elicopterele MI au aceleasi insemne (a la Ziua Z ) . Cred ca e pt a nu avea surprize de genul Blue in Blue foc intre unitati ale aceleiasi armate . Mai ales ca au multe masinarii ca si rusii.
Marcajele cu alb sunt tipice pentru vehiculele folosite la parada, in tot spatiul exsovietic.
Un semn distinctiv ar putea fi insa marcajul rosu de pe masini, in forma de cruce (nu TABurile ambulante)
Ia dane si niste exemple . Eu am vazut parade de prin Georgia, azerbaidjan , kazahstan , belarus si nu am vazut . Nu zic ca nu e posibil .
Dar Mi urile doborate de ce zburau cu acele insemne daca erau pt parada ?!!!!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/Emblem_of_the_Ukrainian_Armed_Forces.svg/744px-Emblem_of_the_Ukrainian_Armed_Forces.svg.png
La asta te referi , dar asta e noul insemn al armatei ucrainene asa cum avem noi cocardele pe o parte din tehnica de lupta . da poate fii si asta un semn distinctiv , desii pe alea din front cu separatistii nu au asa ceva . Intr un timp aveau pe cel cu litere albe A T O Sau o linie alba pe fata vehiculului ( a la Praga 68 ) .
Si nimeni nu-si aduce aminte de presiunea pusa de englezi pe francezi ca sa nu le mai vanda rachete Exocet argentinienilor! Adica taman cand aveau aia mai multa nevoie de rachete , ca de, erau in razboi cu englezii, se duc astia pe usa din dos la frantuji si le baga pumnu’n gura :nu le mai dati rachete ca stricam relatiile!
asta era reply la hanibal !!
Dacia Duster Bhrrrave in „camuflaj de iarna”!
http://www.sport.ro/masini/foto-s-a-lansat-duster-brave-editie-limitata-construita-de-dacia-in-italia-vezi-cum-arata.html#photo=10
Guvernul SUA a donat Armatei Naţionale (Rep. Moldova) un lot de tehnică militară:
http://www.army.md/?lng=2&action=show&cat=122&obj=3021
http://snafu-solomon.blogspot.com.es/2015/01/jltv-unsuitable-for-usmc-operations.html
Humvee cu „blast chimney”… 🙂
http://www.tu.no/industri/2015/01/26/denne-panserbilen-er-resultatet-av-hva-forsvaret-larte-i-afghanistan
Nu pot sa accesez pagina (Google Chrome ma supara cam de prea multe ori in ultima vreme)…
nu stiu ce ar putea sa aiba, la mine merge
si nu „lipeste” tot aici cand dau, incearca alfel, eu stiu 🙂
merita un ochi, destule date
e vorba de afacerea si experientele lor cu IVECO LAV 4X4
Foloseşte cu încredere browserul Opera. Eu zic că merge cel mai bine pe romilitary.