A-10 la Constanta
Batranul Republic A-10 este fara nici o indoiala cel mai iubit avion american, de catre trupele terestre. A-10 Thunderbolt II “Warthog” este sinonim cu sprijinul la sol al trupelor americane atat in Irak cat si in Afganistan
Capabil sa zboare multe ore, la viteza mica, asteptand doar un semnal pentru a ataca, A-10 are o excelenta reputatie printre trupeti americanii si pentru moralul lor.
In acest moment US Air Forces mai are active 243 de astfel de avioane, toate fiind prinse in programul de modernizare, care program a si fost grabnic accelerat. Astfel A-10C va avea si el o electronica nou, motoarele vor fi si ele luate la bani marunti si de asemenea va primi ecrane cu cristale lichide multi-mod.
Va avea capacitati sporite de comunicatie cu trupele de la sol, principalii sai “clienti”, va avea de asemenea acces la sistemul Blue Force Tracker, care ii va arata pilotului, pe un ecrad HUD, pozitia proprilor trupe.
Avioanele care acum intra in reparatie capitala si modernizare, au chiar si 30 de ani vechime si aporximativ…16000 de ore de zbor!!! O misiune tipica pentu un astfel de avion, inseamna sa patruleze la viteza mica, o anumita regiune si sa stea cu urechile ciulite dupa strigatele celor de jos.
Cum se intampla ca trupele americane sa strige dupa ajutor, un A-10 soseste foarte promt la fata locului si…se lasa linistea imediat. In medie in Afganistan, un pilot de A-10 petrece cam 100 de ore in aer, numai in misiuni de lupta, fiecare misiune putand dura ore intregi de patrulare plictisitoare, insa pentru moralul trupelor de la sol, nu exista un calmant mai bun, decat zgomotul facut de cele doua enorme motoare ale “Porcului razboinic” american, unul dintre, daca nu chiar, cel mai frumos avion de atac la sol, din toate timpurile.
Dar ce stie sa faca A-10?! Pai in primul rand este un avion construit in jurul unei mitrailere-tun, Gatling cu calibrul de 30mm. Gandit in mod special pentru a vana tancuri sovietice pe campiile Europei, acest avion poate suporta o gama larga de avarii si foc de la sol, filosfia din spatele lui fiind tocmai capacitatea de a survola un timp indelungat campul de lupta.
Pe langa infioratoarea arma principala, A-1o poate duce si o gama larga de armament clasic sau inteligent, rachete AT, sau Maverick. Viteza de croaziera a “Porcusorului” de 23 de tone este de 560 km/h, dar are capacitatea de zbura si cu 230km/h. Tunul din botul sau arunca 65 de proiectile/secunda, de la proiectile perforante AT, pana la proiectile explozive astazi.
A-10 zambind cu …toate tevile!
Sursa: strategypage
GeorgeGMT
Modelu´ vechi de 30 de ani e cel mai nou??
Nu se mai produce?
Nu…
Foarte eficient avionul acesta A 10 dar prefer Su 25-ul din mai multe motive intre care ar fi survavilitatea constructiei, faptul ca multe s-au intors la baza cu bucati de aripa lipsa si un motor distrus complet……etc. Experienta din Afganistan s-a implementat pe Su 25 de-a lungul razboiului si astfel acest avion a ajuns sa fie de o eficienta infioratoare.
O bestie de avion A-10. Su-25 nu are capacitatea (nu cară) pe care o are mistrețul american. Desigur că mi l-aș dori în arsenal oricând…
Are cineva în vecini, în afară de bulgari (ale lor nu îs prea operaționale din ce mi s-a spus)?
Ukraina este posesoarea unor astfel de avioane….
A10 e ceva mai „destept” ca Su25.
Dar SU 25 e rusesc deci al dracului de „tough”.
Ia uite cum a ajuns acasa un SU25:
http://globalmilitaryreview.blogspot.de/2011/09/russian-su-25-fighter-jet-damaged-by.html
http://www.thewarthogpen.com/81-0987.html
e mai „survivabil” a 10 decat su 25
in primul rand are motoarele „prinse „de fuselaj in consola
orice lovitura intr-un motor cu o racheta de mica putere precum cele portabile,nu ii afecteaza celalalt motor,nici fuselajul(sau daca il afecteaza ,il afecteaza in mai mica masura ,chiar daca su 25 are panou parafoc si sistem antiincendiu)
dupa aia e proiectat sa functioneze,zboare cu jumatate de aripa lipsa,la fel deriva(are 2)
chestii pe care su 25 nu le are
dupa aia e constructia ,extrem de rigida cu aripile ,fuselajul construite in jurul unor lonjeroane „cat sina de tren”
Cam asta știam și eu. Ar mai gatling-ul ucigător, proiectile cu perforator din uraniu sărăcit și modularizarea pieselor (pot fi schimbate rapid în condiții de front).
Mie unul îmi pare mai grozav… dar a rămas doar Su-ul blindat, care are multe în comun cu Sturmovik, ca și concept.
Ar fi tare utile în inventarul nostru A-10 sau Su-25.
Mișto avion. Și eficient. Nici de colegul lui sovietic nu mă plîng. Su-25 a avut norocul să se nască în plin război și astfel dezvoltarea lui s-a făcut direct în luptă.