Poate o fi cu noroc isi fac singuri curaj militari indieni, oameni care par chiar seriosi, in opozitie cu politicienii si mai ales industria autohtona. Necazul indienilor este ca forta lor aeriana, ne referim aici la aparatele de lupta, este in prezent sub minimul necesar de 42 de escadrile, iar viitorul arata sumbru atat timp cat India opereaza inca MiG 21 Bison si MiG 27, aeronave care ar fi trebuit de mult inlocuite prin programul MMRCA, iar Tejasul autohton Mk i este o parodie de avion si probabil ca nici Mk II n-o sa faca valva in presa de specialitate. Ne referim la valva cu intelesul de senzatie nu de ironie si zambete condoscente…
Revenind in zilele noastre, pe 6 aprilie, guvernul indian a trimis o RiF (request for information) catre sase companii constructoare de avioane multirol. Ca date importante, se discuta despre 110 aparate, livrabile in maximum 12 ani de la semnarea contractului.
Pana pe 3 iulie se asteapta un raspuns de la cei interesati. Cele sase companii sunt: Boeing cu SuperHornet F/A-18E/F Block III, Dassault cu Rafale F3R, consortiul european Eurofighter, Lockheed Martin cu al sau F-16 Block 70, rusii de la United Aircraft Corp cu proaspatul MiG-35 si suedezii de la Sabb cu Gripen E.
Si daca lista „petitorilor” va pare familiara, ei bine, chiar este pentru ca exact aceleasi companii (si in mare cu aceleasi avioane) au participat si in prima competitie MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft), cea din 2009 si castigata de Dassault. Pe atunci se discuta despre 126 de aparate, dar intre timp indienii au cumparat cu banii jos 36 de Rafale, in 2016.
Dar desi Dassault s-a vazut fericita si foarte optimista catigatoare a primei MMRCA, n-a reusit sa incheie contractul, multumindu-se doar cu vanzarea celor 36 de aparate. Pretentiile indienilor fiind gasite de francezi cu totul absurde si chiar asa si erau, le-am comentat la vremea respectiva.
Mai apoi, chiar anul trecut daca nu ma insel, indienii au mai lansat o cerere de informatii pentru un avion multirol cu un singur motor, se vorbea prin presa lor ca ar exista o comanda de +200 de bucati. Favorite si singurele competitoare: Saab cu Gripen E si Lockheed cu F 16 Block 70. Intre timp s-a anulat si aceasta competitie (luna trecuta) in favoarea celei despre care discutam acum.
De aceasta data nu se face referire directa la cate motoare sa aiba viitorul aparat, ambele variante sunt luate in calcul, iar cifra finala variaza intre un minim de 82 de aparate si un maxim de 110, desi daca lucrurile vor merge bine, maximul s-ar putea creasca.
La fel ca si in cazul precedentelor doua incercari, primele 16 aparate pot fi construite in afara Indiei, restul trebuie sa fie asamblate macar in tara. Bineinteles ca producatorul care ofera cel mai substantial transfer de tehnologie va avea o bila alba maricica in dreptul ofertei lui. O alta bila”foarte” alba va fi adaugata celui care ofera Indiei un control cat mai mare asupra integrarii diverselor tipuri de arme si alte chestii importante pe viitorul avion, adica de producatorul care va permite ca pe aparatul sau sa fie integrate in viitor arme si dispozitive fabricate in India, iar integrarea sa poata fi facuta in mod autonom de catre industria locala.
Cereri foarte sensibile dupa cum se vede, in primul MMRCA francezii au oferit cam toate alea, insa cand s-a discutat mai aplicat nu s-au inteles. Mai tinem minte ca una dintre cele mai absurde pretentii ale hindusilor a fost ca Dassault sa ofere garantie si pentru avioanele care urmau sa fie fabricate in India (de catre indienii si industria lor), ori in fata unei astfel de enormitati, francii si-au luat bagajele si s-au intors in Europa…
GeorgeGMT
Salut.Noi nu ne prezentam cu al nostru sau e prea sofisticat pentru ei.
Se vede clar ca India nu-i perseverenta cum e China, astia din urma ce si-au pus in cap cam au realizat! …….chinezii au o cultura si o civilizație prea veche si stiu ca cu ,,ochiu dracului” indepartezi multe bariere si indeplinesti multe obiective lumești, totuși vremelnic de poti folosi de bani sa ai succes dar la final s-ar putea sa-ti dea cu virgulă!
La noi ce se mai aude de IAR-ul TD, s-au pus băieții pe treabă?, spuneau parca ca acesta va fi precursorul unei noi generații de avioane scoală si antrenament, eu nu vad nimkc!
@Serghey, cu IAR TD e cum canta raposatul Gyuri Pascu
https://www.youtube.com/watch?v=V2WyHS5vtWY
Asa e, Dumnezeu sa-l ierte!, mi-ai adus aminte de o melodie care o fredonam in adolescenta?
IAR TD este/va fi/ar trebui sa fie demonstrator tehnologic. Asta inseamna ca in timp ce altii deja scot avioane din fabrica si le folosesc in nume propriu sau exporta, noi stam sa testam daca facem aripile de o anumita forma o sa fie bine sau nu. Componentele din interior, mai ales alea importante, sunt luate off the shelf din afara.
Deci chiar si daca anul asta incep sa faca teste cu el (parca asa era vorba) pana cand o sa avem un proiect final aprobat o sa mai dureze. Mai intai trebuie sa asteptam sa faca experimente si teste cu acest demonstrator si abia apoi in urma concluziilor vor construi niste aeronave noi, asta daca nu cumva o sa fie o esuare lamentabila si o sa cumparam niste avioane trainer de pe la italieni, cehi, americani, etc.
Nu-i asa, TDul este un demonstrator tehnologic, un banc de proba, un laborator, dar nu pt avion, nu pt avionica ci pt integrarea diferitelor sisteme, o chestie foarte importanta pt noi.
Tu nu te gandesti la ce ar putea sa faca un avion ca IAR 99 cu un radar AESA?! De ce crezi ca au dat o caruta de bani pe radar?!
TD-ul e ratiunea de a exista pentru un numar de posturi si un institut. Inventam si intretinem programe si institutii pentru functii. Face parte din chestiile care omoara tara asta. Romania nu are cum sa integreze un avion reactiv in viitorul previzibil. Si la vremea respectiva, intr-un context mult mai favorabil (industria avioanelor militare era mult mai fragmentata) IAR-99 a fost un pod prea idepartat. Pentru Ro ar fi mult mai important sa poata integra nave militare de tonaj mic/mediu decat avioane reactive de antrenament. Sau sa-si faca rachete de infanterie la zi, sau, sau, sau…
Nope, nu-i vorba de avion in sine, am mai scris, ci este vorba de dezvoltare de noi tehnologii. De exemplu se dezvolta capacitatea proprie a industriei noastre de a integra noi sisteme: radare, motoare etc si noi arme, rachete, pe avioane aflate deja in exploatare.
Pt cine nu stie, integrarea este foarte scumpa si nu oricine poate face acest lucru. Vorbim de zeci de milioane de dolari per produs. Vom putea apoi sa ne integram singuri ce avem nevoie.
Asta-i scopul principal al TDului.
Daca e doar banc tehnologic pentru diverse integrari pare OK, sa dea Domnul! Remotorizarea e cam mult, daca ar reusi ai nostri sa integreze profesionist sisteme de arme contemporane pe avioane aflate in dotare deja mi-ar depasi cele mai salbatice asteptari.
Nu au modificat nimic la aripile TD-ului, par sa aiba aceeasi forma ca si ale Soimului. Singura diferenta vizibila e botul alungit ca sa incapa radarul.
Vor umbla si la deriva pt echilibrare.
trebuie sa mai si zboare ca acum cativa ani se zicea ca in 2018 o sa zboare la inceputul anului….veni inceputul 2018 si trecu si 0 zboruri sau mai precis 0 avioane
Eu sunt de acord cu proiectul dar daca se face doar pentru 20-25 de avioane fabricate si 0 la export atunci e o porcarie…
Referitor la botul ala alungit. Se mai poarta asa ceva ? Nu influenteaza (negativ) manevrabilitatea ? Nu era mai bine sa pastreze in mare liniile Soimului si sa faca modificari pe ici pe colo unde e nevoie ?
Din ce vad eu in ziua de azi avioanele trainer moderne si de succes mai degraba seamana cu Soimul decat cu TDul cel putin la bot si la corp…
Britanicii au facut un trainer care tare seamana cu TDul nostru dar asta se intampla in anii ’70. ’70!!!
Nu intelegi romana bine?! Ti-am mai explicat ca TD-ul – in contra la ce cred unii si alti – nu este un nou avion de antrenament ci un demonstrator tehnologic pentru dezvoltarea de abilitati tehnologice.
Va fi unul singur si cu asta basta, deocamdata cel putin. Magistrala de date 5.2 iti spune ceva?!
Sti de ce i-au lungit botul?! Ca sa incapa radarul AESA Vixen…
Stiu ce este TD. Eu ma refer la ce O SA IASA din TD. Avionul propriu-zis nu prototipul asta sau cum sa-l mai numim… Aeronava de teste/experimente.
tiganu tot tigan….
Indienii astia au doua probleme.
1- supraevalueaza capacitatile industriei autohtone.
( una e sa proiectezi / produci masini ca TATA si alta sa faci un jet modern )
2- coruptia e in floare si grupurile de interese se saboteaza reciproc.
Oricum nu sint singurii cu aceste probleme. Chiar daca tehno-industrial sint mai avansati decit altii cu aceleasi pretentii dar si fara bani.
Ar trebui sa se inteleaga cu francezii pentru Rafale. Daca ar opera 36 (deja comandate)+ 110 (posibile) cred ca ar fi un rival redutabil pentru China. Sau macar sa LanceR-izeze Migurile 21 :)))) Aerostar nu s-ar supara
Francezii , ca oricare producator , nu transfera tehnologii sensibile. Adica acelea cu care ipoteticul client ar putea face concurenta firmei mama.
E si normal. Vezi cum au copiat chinezii avioanele livrate de rusi, Su 27.
Cit priveste Mig 21 , chinezii produc deja o varianta modernizata. Se numeste JF 17 Thunder. ( in varianta vanduta pakistanilor) Care e mult mai modern decit Mig 21 Lancer romanesc.
Daca India asteapta transfer de tehnologii sensile s-ar putea sa astepte mult si bine.
Referitor la JF-17, acesta nu o sa ajunga niciodata in dotarea aviatiei indiene. LanceR vs JF-17, nu as paria toti banii pe JF-17.
Chestia cu LanceR-izarea Mig-urilor indiene era doar o gluma. Varianta lor, Bison este printre cele mai avansate, asa ca nu ar avea logica o Lancer-izare.
Din punct de vedere tehnic, din ofertele pentru indieni, nominalizate in acest articol, cea mai ok ar fi cea a francezilor.Rafale este cu adevarat un avion multirol.
Indienii nu se dezmint. Iar motivul principal pentru care a cazut oferta rafale e din cauza cerințelor indienilor de a da garanție și pentru avioanele construite de ei local. Că sa nu mai zicem de mentenanță și altele. Ori aia stie toată lumea cat sunt de inapți cam la orice.
Putea să fie pe lista asta de 6+1 și ROMARM
Dar din păcate nu-s. Bineînțeles dacad zvoltau până la capăt proiectul IAR -95.
Dar chinezii cu J10, de ce nu-s în competiție?
Nici Japonia cu Mitsubishi F2;
Nici Coreea de Sud cu T-50 Goldeni Eagle.
Fără supărare dar…. Cine-i mai înțelege pe indieni? Au pretenții dar se aruncă la avioane scumpe rău.
Era să întreb de ce nu e pe lista și Pakistanul cu JF-17 Thunder.
:)) :)). :))
Raspunsul la intrebarea ta e acelasi cu de ce nu concureaza si rusii cu nimic pe la noi. Tu ai lua de la cel mai periculos adversar? Chinezii si indienii stau de 50-60 de ani cu arma la picior in Tibet si India inca asteapta revansa pt infrangerea din Aksai Chin
J10 nu are fiabilitate la motoare(aliaje proasta calitate)plus ca,China nu ar vinde nimic Indiei din cauza rivalitatilor pe granita
Mitshubishi F2 e licenta LM fara acord lor nu pot exporta
T50 e un trainer nu multirol
JF 17 e chinezo Pakistanez stii u care I treaba cu Pakistan/China si India,si oricum nu e mult peste Mig21 Bison al Indiei
Si chestia cu se arunca rau intelege ca ei in mare parte de zeci de ani au depins de URSS/Russia si vor sa si mai diversifice furnizorii
Varianta kai T 50… nu se spune că e doar trainer.varianta FA 50 este un avion multirol.
Ci e un avion bun pentru ăștia mai săraci. Cum sunt indienii sau romanii
https://www.rumaniamilitary.ro/o-noua-comanda-de-kai-fa-50-pentru-fortele-coreei-de-sud
In ce privește JF17… E adevărat că Pakistanul nu l-ar vinde și nici indienii nu l-ar cumpără. Apropo… Se pare că este chiar IAR-95 îl nostru.
Dar nus de acord că este la nivelul lui mig 21 bizon.
IAR-95 era proiectat sa fie munte superior bătrânului Mig 21. Vorbesc din punct de vedere aerodinamic.
@Chipp
India e pe locul 5 mondial in topul cheltuielilor militare (2017), cu vreo 55 miliarde de dolari. Nu e chiar atata de saraca precum o vad unii.