Adio RF-4EJ japoneze

Dupa 50 de ani de serviciu, japonezii retrag ultimele RF-4E/J Phantom II:

 

La baza aeriana Hyakuri kōkū Jieitai a avut loc pe 9 martie o ceremonie de ramas bun de la ultimul avion de recunoastere RF-4EJ Phantom II. Șase avioane de acest tip au efectuat ultimele zboruri dimineata și dupa-amiaza zilei respective, iar  zborul de inchidere a fost executat de primul RF-4EJ livrat Japoniei. Cateva aeronave vor fi transferate muzeelor, iar restul vor fi casate.

Primele RF-4EJ Phantom II, fabricate in SUA au fost livrate Japoniei intre noiembrie 1974 – iunie 1975, fiind apoi date in uz in escadrila 303 Hikotai/ baza aeriana Komatsu in august 1976, inlocuind aparatele RF-86F in serviciu din 1961, escadrila completandu-si efectivul de 16 aparate pana in octombrie al aceluiasi an. Escadrila a devenit operationala in august 1977, cu un efectiv de 18 aparate. Ultimul Phantom a fost livrat fortelor aeriene japoneze in mai 1981, tot la celor de la 303 Hikotai, escadrila fiind specializata in misiuni de decolare la interceptie. La 10 ani de la trecerea pe Phantom II, escadrila a fost trecuta pe F-15J.

Datorita embargoului aplicat Japoniei, RF-4EJ au avut restrictii pe anumite sisteme de lupta, iar o parte din echipamente au fost livrate de industria interna, aparatele F-4EJ fiind fabricate de Mitsubishi Heavy Industries. Din cele 150 de aparate F-4EJ doar primele 12 au fost livrate direct din SUA, restul fiind asamblate local. Spre deosebire de F-4E american, versiunea nipona aveau aripi rigide, fara voleti de atac pe aripi si stabilizatoare, ii lipsea capacitatea de realimentare in aer si armament aer-suprafata.

La modernizare, 96 de aparate F-4J au primit un nou radar AN-APG -66J mai compact, mai usor si mai puternic decat APQ-120 care le echipa initial, un nou calculator de misiuni, Kaiser HUD, un sistem IFF Hazeltine AN/APZ-79, o unitate de navigatie inertiala de tip Litton LN-39 dar si un sistem de avertizare si ghidare radar J/APR-6. Dupa modernizare, aeronava putea acrosa ventral un rezervor extern de F-15 cu capacitatea de 2300l (mult mai rezistent la fortele G), container de contramasuri electronice Westinghouse AN/ALQ-131, rachete aer-aer AIM-7E/F Sparrow si AIM-9L/P Sidewinder dar si rachete antinava Mitsubishi ASM-1.

Derivatul RF-4EJ, modernizat la inceputul anilor 1990, nu imbarca armament ci doar aparatura de recunoastere: container cu electronica de recunoastere cu legatură de date, container tactic cu camere KS-135A si KS-95B, sistem de observatie termică d-500UR și container de recunoastere cu camera KS-146B. Doar 2 aparate RF-4EJ au fost pierdute in 45 de ani de serviciu, perioada in care aeronava a fost utilizata si la misiuni de ajutor in caz de dezastre.

Aceste caramizi zburatoare, contemporne MIG-ului 21, aveau si ele o eleganta aparte:

 

Dupa predarea ultimelor aparate Phantom II, escadrila 301, stationata in Hyakuri se va muta la baza Misawa, unde vor face trecerea pe aeronave de luptă multirol F-35A. Japonia are planuri sa mai cumpere alte 100 F-35.

La nivel global, ultimii utilizatori activi de F-4 Phantom II sunt iranienii, grecii, sud-coreenii si turcii, modelul fiind inlocuit in majoritatea flotelor aeriene de catre F-15 Eagle.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=30099

https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a31295929/japan-retires-f4-phantom-fighter/

https://aviationphotodigest.com/f-4-phantoms-of-the-japanese-air-self-defense-force/

9 comentarii:

  1. mi-au plàcut autobuzele zburatoare. miștocărit în mod exagerat de multi a fost un design interesant si solid……chiar futuristic.

    2
    • In filmul Iron Eagle II au fost pe post de…MiG-29.
      Cand zice unul ca „sunt sovieticii, pentru ca motoarele suna prea jos” sau o tampenie de genul asta…

      1
      • unitate mixta americano-sovietica?pe finalul răzvoiului rece se schimbase putin paradigma la hollywood,in multe filme numai apare urss-ul ca adversar ci diferite state esuate dotate cu armament sovietic.masinaria de propaganda reusise cumva dezlipirea etichetei „evil empire”.

        1
        • Ntz…

          Nu propaganda sovoetica ci a americana!!!!

          In jurul lui 90 se „promitea” un viitor de colaborare onesta intre cei doi draci mondiali.

          Naiba stie cat a fost „promisune” sincera de a colabora si cat a fost minciuna.

          Sigir insa ca escul lui Gorbaciov si „performantele” admistratiei Eltin au schimbat „perspectiva” pe motiv de impotenta a presupusului secund brillant.
          Cestie ce a dus la o perceptie de „unipolaritate” cam periculoasa si ptr castigator. Periculoasa in sensul ca si-a asumat angajamente globale dispunand de resruse limitate (adica nu globale. Si popoarele sunt cam egoiste ….

          1
      • nu stiu de ce dar intodeauna când il văd pe unul mă gândesc la celălalt….?si viceversa.
        https://www.ebay.com/b/aliens-dropship/bn_7024751880

        1
      • Pt. filmul asta am chiulit de la liceu impreuna cu vreo 3 colegi ca sa-l vedem in oras 🙂

      • Mișto. Filme făcute în Israel. Agresorii sînt de fiecare dată Kfir.

  2. Ar fi fost fain de facut vreo demonstratie la mitinguri F-4 versus Mig … E un pasaroi interesant Phantomul cu linile lui cotite , .Mi-e cam pofta de vreun miting aerian …

    1
  3. Da .. F-4 J .. acel J se citeste facut in Japonia …

    facut in Japonia la pret mai mare decat daca era importata din SUA!

    DAR, asa isi tineau niponii unele capacitai industriale in functie. Mai le si „updatau” Sau chiar obineau accesul la noi tehnologii .. ca nu se stie de unde sare iepuroiul!

    In cazul lui F 4 a fots vorba despre metaligia titanului …. Asa ca sa fie .

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *