Aeronava F-16 Fighting Falcon care completează Escadrila 53 a ajuns astăzi în România!

După un zbor de mai mult de 3500 de kilometri din Portugalia, cu o oprire de realimentare în Italia, cel de-al 17-lea F-16 a aterizat în siguranță în această seară la Baza 86 Aeriană, întregind astfel lista de achiziții de aeronave de vânătoare pentru Forțele Aeriene Române.

Trecere în revistă a proiectului F-16:

În septembrie 2014, primii militari aparţinând Forţelor Aeriene au început, la Baza Aeriană de la Monte Real, Portugalia, un proces de învăţare lung, intens, dar cu multe promisiuni de satisfacţie profesională.

Programul avion multirol a debutat în anul 2014 din necesitatea de a augmenta sistemul național de apărare prin dezvoltarea puterii aeriene și a condus la un schimb de generații din toate punctele de vedere la nivelul Forțelor Aeriene: tehnologic, dezvoltarea resursei umane, infrastructură și mentalitate.

Tehnologic, trecerea de la generația a 3-a la generația a 4-a aduce România în clubul țărilor cu o capabilitate aeriană credibilă și cu perspectiva de a putea realiza trecerea la generația a 5-a de avioane de luptă. Pentru Forțele Aeriene Române a fost un pas important și obligatoriu, inovațiile tehnice din ultima perioadă conducând la evoluții și schimbări rapide în cadrul sistemului de apărare aeriană. Revoluția digitală, evoluția sistemelor de comunicații și dezvoltarea avioanelor de luptă au generat transformări în privința interoperabilității forțelor aeriene, în scopul mutării centrului de greutate al Puterii Aeriene de la obținerea și menținerea superiorității aeriene, către superioritatea informației și exploatarea ei.
***

În anul 2016, pe data de 29 septembrie, de la Baza Aeriană 5 Monte Real, au decolat spre România primele şase avioane F-16.
În data de 14 martie 2019, la Baza 86 Aeriană „Locotenent aviator Gheorghe Mociorniță” a avut loc evenimentul oficial de începere a misiunilor de Poliție Aeriană executate de aeronava multirol F-16 Fighting Falcon.
***

Achiziția noului lot de cinci avioane F-16 Fighting Falcon și a pachetului de bunuri și servicii aferent va asigura creșterea securității României prin executarea permanentă a apărării spațiului aerian național/NATO, pe timp de pace și în situații de criză, prin Serviciul de Luptă Permanent – Poliție Aeriană (SLP-PA), sub comanda NATO. Achiziția celor cinci aeronave a fost făcută conform Legii 237/2019 pentru continuarea dezvoltării capabilităţii operaţionale aeriene cuprinse în Etapa de tranziţie iniţială a Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”, care a fost publicată în Monitorul Oficial pe data de 19.12.2019.

Foto, text: Adrian Sultănoiu
#CERSENIN #ForțeleAerieneRomâne

________________________

Rumania Military: bun…și de acum înainte ce facem, ROaF, MApN?

126 de comentarii:

  1. Hai cu urmatoatele 36!

    18
  2. Urmeaza 35ul!

    11
  3. amin,nici nu a durat mult….

    11
  4. Asta e de pe pagina oficiala a RoAF
    De notat ca achizitia(conform comunicatului) face posibila tranzitia spre generatia V de avioane.(DOAMNE AJUTA SI CAT MAI REPEDE-banui ca in legatura cu achizitia polonezilor?)

    3
  5. N-are nici o treaba achizitia de F 16MLU cu tranzitia spre generatia a V-a decat in mintile lor putin dezvoltate…
    In mod normal ar trebui sa ne fie rusine.

    53
    • In anul Domnului 2021 reusim sa inchegam o (1) escadrila de generatia 4, care exista pe piata de vreo 35 de ani.

      26
      • Ar fi frumos să achiziționăm încă o escadrilă de F16 chiar dacă sh, măcar am avea aviație mai potentă decât cu Mig 21 care au intrat în proces de reparatii alături de Iak 52 , secretomania asta a șefilor armatei e binecunoscută era interesant mai avem două escadrile de Mig 21 ?. Ar fi frumos să avem un mix de sh și și noii la Block V70 o escadrilă de F16 . Dar vedem bine nu există banii a mulțimii pe toții bugetari și atunci mă îndoiesc că acum aviația e pe agenda guvernului.Citisem un articol undeva cum că am fi băgat 350 de milioane euro pentru Elicoptere ,întreținere , reparatii , echipamente mna o sumă mare pentru Pumele noastre tinere?.

        • Amice @Cipri nu din cauza bugetarilor nu sunt bani in Romania. Sunt tari cu nr de bugetari mult mai mare decat Romania si populatie mai mica dect a Romaniei si acele tari sunt mult mai prospere si cu mult mai multi bani decat Romania. Problema Romaniei este ca nu face atat de multi bani cat ar trebui sa faca pt a acoperi toate nevoile ei financiare la un nivel occidental si proasta gospodarire a banului public prin furt, risipa necontrolata si coruptie.
          In tara in care traiesc eu a fi bugetar este o mandrie si la care tind multi de aci!!! Si este una dintre cele mai apreciate si prospere tari occidentale unde traiesc eu!!! Si ce sa vezi in tara in care traiesc eu sunt bani destui cam pt toate, pt ca tara in care traiesc eu face bani, produce bani si i-si apara f bine interesul national si capitalul autohton + companiile nationale, nu ca in Romania unde capitalul autothon +companiile nationale sunt distruse cu buna stiinta.

          7
          • nl81, nu te supara dar compari mere cu pere si incurci o valoare cu un procent. Asta au facut si guvernantii.
            Orice echpa de support, asa cun sunt si bugetarii – teoretic ei gestioneaza si fac support la dispozitia cetateanului, este direct proportinala cu partea productiva si reprezinta un % din ea.
            Nu ai cum sa ai bugetari multi si de lux in o tara cu 25 % populatie activa si cu salariu mediu de 800 de eur.
            Din partea mea daca ii desfinteaza 80% vom progresa si noi ca tara…..

            11
          • Mai usor cu pianul pe scari nl-ule. In tara in care traiesti tu nu sunt bani ptr avioane noi(au niste gioarse de f18 contemporane cu f16 urile romanesti), chiar au cumparat unele SH, nici ptr fregate(mai au un pic si anuleaza competitia castigata de briti), sub urile au juma de secol(sunt mai vechi decat delfinul nostru), iar mana de tancuri din dotare este de asemenea SH. Dar au bani ptr un sistem sanitar public beton. Si daca gandim un pic logic asta conteaza cel mai mult ptr majoritatea populatiei votante. nu niste fiare scumpe in draci care au sanse 99% sa nu fie folosite vreodata.

            2
        • ai grija cipri sa nu uiti sa cureti pista de gheata!

    • o fi legat de scara aia pentru pilot 🙂

      6
    • Si totuși MIG 29 nu făcea parte din generația a-IV-a?…..

      1
  6. La mulți ani, dragi prieteni români! 🙂

    27
    • Thank you ,but happy birthday for what? 🙂

      • Mă bucur că înaintați. Doar 🙂

        14
        • Small steps, if you ask me….we need bolder steps. But, thank you again, may Polish-Romanian cooperation bring peace ,prosperity and stability to the region.

          15
          • Mamica ce limbaj de lemn. Zici ca esti la tribuna marii adunari nationale(english version).

            16
            • Sau ca toate pliantele / carticelele martorilor lui Iehova unde toti wu un zambet stupid pe fata pentru ca varianta lor de tatuc ii paste bine si ei nu mai trebuie sa gandeasca.

          • În câțiva ani, când guvernul polonez va finaliza rambursările pentru F-35 achiziționat, va dori să cumpere 16 avioane polivalente.
            Dintr-un motiv evident, alegerea va fi blocul F-16V 70/72.
            Pentru aceasta, va fi necesară modernizarea blocului 50/52 F-16 C / D deja deținut la un standard de îmbunătățire a cooperării cu F-35. Dacă Polonia și România ar cumpăra împreună, costurile ar putea fi reduse, iar centralele noastre de aviație ar trebui să lucreze la modernizarea F-16-urilor lor.

            14
  7. LaCuscaPsd&Aur

    Pai si restul ? Numai 17, wtf ? …

    5
  8. soldat in rezerva

    Hai cu ele la upgrade cat mai repede. Sper la un m6.5 tape. E posibil?

    4
  9. „clubul țărilor cu o capabilitate aeriană credibilă”

    Cu ce ma? Cu 17 rable block 15? Textul e luat din ciorna pentru ProPatria?

    13
  10. Eu inca nu reusesc sa inteleg. De cand dracu are o escadrila 17 avioane? De la WWI unitatea de baza in aviatie este celula de doua avioane. Urmeaza patrula formata din doua celule. Apoi escadrila redusa formata din 3 patrule sau normala din 4.de unde naiba au scos astia 17 avioane ptr o escadrila habar nu am. Ori au facut franjuri o dubla(accident musamalizat sau canibalizare) ori una din duble pleaca la scoala de aviatie de la bobocu ptr trecerea pe F16.

    7
  11. Eu inca nu reusesc sa inteleg. De cand dracu are o escadrila 17 avioane? De la WWI unitatea de baza in aviatie este celula de doua avioane. Urmeaza patrula formata din doua celule. Apoi escadrila redusa formata din 3 patrule sau normala din 4.de unde naiba au scos astia 17 avioane ptr o escadrila habar nu am. Ori au facut franjuri o dubla(accident musamalizat sau canibalizare) ori una din duble pleaca la scoala de aviatie de la bobocu ptr trecerea pe F16.

    3
    • Ce tot te dai bre nestiutor?
      16+1 de canibalizare.

      13
      • Mai repede cred in varianta 2.adica una din cele 5 duble pleaca la bobocu ptr trecerea de pe iar99 pe F16. E cea mai logica varianta.

        4
      • mai degraba 14 + 3 de canibalizare… asa ca daca vrem 16 operationale 65%, adica 10 permanent capabile de misiuni, ar trebui sa mai luam 3, sa.avem 16 + 4 de canibalizare.

        3
        • 10 aparate capabile permanent de misiuni? Pai asta ar fi spre 60%, un procent foarte optimist…

          3
          • si iesirile de antrenament pe care aparate se fac? le tinem doar pentru iesiri de politie aeriana ? 🙂

            2
          • Vor integra si rachete AN pe F-16-urile romanesti? In speta NSM….pt ca dintr-astea se pare ca se vor cumpara pt ArmRo/FARo. Si poate rachete + bombe AS?! Sau va trebui sa fie cumparate avioane care deja au integrate aceste tipuri de armmente? 16 F-16C/D Block 50/52 Plus sh si 32 F/A-18 CD Hornet sh ar fi super pt FARo, de prefeinta toate operationale. Totusi ar trebui mai mult de 48 avslmr pt FARo printre care si bimotoare pt suprematie aeriana. Pt suprematie aeriana potrivit ar fi 32 F-15 E Strike Eagle sau 32 F/A-18 EF Super Hornet sau europenele Dassault Rafale BC/EF Typhoon, normal toate sh-uri ca sa fie mai ieftine…..dar la Romania pt moment nu-s bani pt asa ceva si nu cred ca vor fi cel putin 10 ani de acum incolo.

            1
            • NL ule ne lasi?? Te frige grija de dotarea armatei romane, dar te faci ca nu vezi ce face flower power trudeau cu impozitele tale. Mareata si mirobolanta canada are avioane vechi de 40 de ani(incep un program de life extension sa le mai taraie cativa ani), isi apara o ZEE imensa de sute de mii de km2 cu 12 fregate si 4 sub uri de 30 de ani si au o forta terestra dotata cu cateva zeci de leo2a4/6 si transportoare senilate din anii 60.si,culmea,au bugetul militar de 4X mai mare ca Romania(banii tai sunt pe acolo). Nu te ai intrebat vreodata unde dracu se duc peste 20 melearde coco in fiecare an? ?????

              2
      • 16+1 dacă unul va sta mai mult prin curtea Aerostar, pentru teste, modernizări etc.

        1
    • este general utilizata unitatea formata din 2 avioane, insa exista unitatea formata din 3 avioane ( VIC formation ) si unitatea formata din 4 avioane (FINGER FOUR formation)
      cand zboara mai multe avioane in decalate fata de leader se numeste ECHELON

      Flight (schwarm in germana)
      Squadron (staffel in germana)
      Wing (Luftwaffengeschwader in germana)
      Air group (Fliegerkorps in germana)

      any group of more than one aircraft is called a “flight” while a three airplanes flight will normally utilize the concept of a “phantom” #4, acting as if there were a fourth aircraft on the wing of #3 airplane

      the aircraft positions are numbered #1 (flight leader or Lead), #2, #3, and #4
      there will be two elements and therefore two element leaders.: one element leader is designated as the flight leader (#1), and another lead-capable pilot will normally fly the #3 position and act as deputy lead (the wing, #1 will usually be the most experienced pilot of the group, number 3 (deputy lead) will be the next most experienced, and preferably a lead qualified pilot ( #2 and #4 wing pilots will typically be the junior flight members)

      daca ai o escadrila care este compusa din 12 sau 18 avioane poti zbura in ambele configuratii (2 sau 3 avioane in formatie)

      revenind la F16: cred ca e putin exagerata deja, ideea de canibalizare. Nu toate avioanelele (in cazul nostru 17) sunt operationale simultan, din moment ce nu se potrivesc orele de zbor , asa incat unele sunt in revizii (ce se pot face pe aerodromuri, sau doar in centre specializate de mentenanta, de unde un nou decalaj in timp si in ore de zbor)
      problemele apar cand scade numarul de aparate (este valabil si la elicoptere): cele apte de zbor vor vea un grad mult mai mare de utilizate si resursele vor scadea exponential pt ca acelasi numar de piloti vor trebuii sa isi faca orele de zbor pe un numar redus de aparate (fara sa mai pui la socoteala operatiunile la care trebuie sa participe)

      3
  12. Sunt in fântâna arteziană . Din 1994 n-am mai fost…

    1
  13. Salut.Pai nu le e rusine ca dupa 30 de ani de orientare occidentala sa avem in curte doar 17 sburatoare vechi vai mama lor,se mai si lauda ca facem parte din clubul care club ca nu prea am inteles.

    12
    • soldat in rezerva

      Nu prea sunt vai de mama lor. Ce am inteles eu, daca luam noi tb sa traga de ele vreo 40-50 de anii. Iar peste 40 de ani, vor fi cum sunt acum migurile 21 sau poate mai rau la cum se schimba acum lucrurile. Deci, e bine ca au luat la mana a doua. Plus, ele vor face doar politie aeriana. De ce sa cumperi ultima varianta? Ne ducem la razoi cu ele cum fac americanii/ evreii? Nu. Daca cumparam noi tb sa faca in urma cu vreo 10-15 ani, nu si acum. Acum, daca e sa iei noi, iei f 35 sau rafale etc.

      8
    • Clubul celor care cumpara la mana a III-a avioane de peste 30 de ani vechime ca sa le inlocuiasca pe alea de peste 50. Noi l-am infiintat si asteptam membri. Bulgarii si slovacii ne-au refuzat. Au luat Block 70.

      16
      • Da , dar ăștia cumpara cat numeri pe degete…tari mici.. Noi trebuie sa luam multe…. si e mai greu.. E cred ca nu luam F 35, ca e scump și mai ales ora de zbor și mentenanța. E posibil sa luam altceva pește 10 ani.. Ca doar în 10 ani o sa ajungem la 3 escadrile de f 16… Daca facă SUA f36 , care spun ei ca e ce trebuie la costuri, performanta și disponibilitate, Acel avion o sa îl luam…restul drone..

        • Sigur vor fi schimbări mari, la cât de nemulțumiți sunt militari americanii de costurile și disponibilitatea lui F 35 si nemulțumirea, congresmenilor americani se va schimba ceva !

  14. Acum vom vedea de unde mai cumpăra alte 7 sh.

  15. Greu de inteleg atitudinea unora de p-aici: ba ca-s vechi, ba ca-s rable ….. n-aveti nene nici o legătură cu numele site-ului asta.
    Mai intru câteodată p-acilea si…. ma apuca durerea de cap cand văd comentariile

    10
  16. Asta cu clubul e ca și cum ai spune că ti-ai luat trabant sau ww beatle și ești într-un club select. În puii mei, pe când bmw?

    8
  17. mai e mult pana departe. hai sa fim realisti!

    3
  18. În 2014 încep instruirea, în 2016 ajung în țară,, în 2021 vine ultimul și chiar și ăsta urmează să fie trecut la alt „teip”. Deci, în cinci ani, o escadrila. Până în 2026 mai apare încă una?

    2
  19. La acest link aveti toate informatiile despre ce inseamna Block 15 MLU, modernizarea Tape 6.5 si cat de mult mai este pana departe Tape 7.2 (include radar AESA).

    https://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html

    2
  20. Mno , fain , sa fie la mai multe daaaarr …oare cati ani o fi avut autorul articolului prin anii ’88 – 89 si apoi prin anii 90 cand s-o zburat p-acilea Migul 29 [ GENERATIA a-4-a deodata cu F-16 -le de-l luaram dupa 30 de ani de atunci ] …pe care polonezii inca-l zboara desi au si f – 16 generatia 4 cu steluta . Ce ma enerveaza sugerea de pix pt. a da bine la funduri cu galoane !
    In tonul articolului as putea zice ca am luat rablele astea doar sa nu rada curcile ca fiind la gen-4 in ’89 am ”avansat ” la gen 3 cu mig 21 [lancer – nelancer tot aia-i ] odata cu ”modernizarea armatei ”

    6
  21. F 35, F 35 toată lumea vrea F 35… Îmi pare cam overated As mai lua 2 escadrile de F 16 și una de F 18 stationata la MK… Și atunci chiar am începe sa contam în zona..

    6
    • Nu că F18 nu ar fi bune, însă pentru supremație aeriană… aș zice ca în loc de F18 ar fi mai bună o escadrilă de F15(x). Eventual staționate pe MK și la Bacău

      7
  22. Mai exista o sansa sa continue programul ? Sau gata, asta a fost tot. Nu am vazut nimic legat de achizitii in strategia de guvernare sau buget.

  23. Unii vor cica F 35….

    Un aparat extrem de scump, extrem de complicat cu nspe probleme .
    Unele unde nu te astepti:
    Un F-35 a fost implicat într-un incident grav care se putea sfârși cu o tragedie după ce muniția lansată de tunul aeronavei a explodat în momentul tragerii. Incidentul a avut loc în timpul unui zbor de antrenament.

    Si totusi tunul de pe F 35 este vechiul si batranul GAU-22, „activ” de decenii. Adica echipament fiabil. nu?

    SI inca
    F-35, motiv de disensiune în SUA. Sac fără fund sau cel mai performant avion din lume?
    Tudor Curtifan / 10 Martie 2021 / 12:15
    Sursă foto: Lockheed Martin
    Sursă foto: Lockheed Martin
    Declarațiile congresmanului democrat Adam Smith, președintele Comitetului pentru Forțe din Camera Reprezentanților a SUA, cu privire la programul F-35 Lightning II, au dat naștere unor disensiuni cu privire la cel mai scump program de armament din istoria Statelor Unite ale Americii.

    (citatele sunt din Defense)

    Scuze, dar se mai intampla .. ca cand se doreste un produs f modern, care devien prea complicat care .. Si la orice defect trebuie sa ieie masuri care complica is mai mult!!!

    Unica solutie eate ca sa abandonezi proiectul ghinionist , si sa facci ceva nou. Mai putin complicat. Si ca sa reduci pagiba folosesti masiv din proectu abandonat!

    A da. tit aviataie. Precedent..

    Era candv un avion legendar. Legandar ca „cosciugul zburatir” sau „fabricantul de vaduve”. Adica F 104 Starfighter care ajunses la o „norma” de vreo 10 cazute pe ani!
    Asa o reputatie .. incat in tompu Tazboilui de 6 zile Iorania nu le-a scos la batate pe motiv ca cad si singure !!!
    Insa o observatie – cadeau prea multe. Dar alea F04 G fabricate in RFG for Germany! Alea sub colori italiene, neovegiene samd nu despaeau limitele .. „bunului simt”..

    De ce F 104 G? Pai prea complicat! Era cica bun la toate .. s ate miri ca nu facea si cafeaua si nu o servea polotului!!

    Cam asa si F 35 asta. Se vrea bun la toate de iti vine sa te intrebi daca face si ciorba de burta …

    3
  24. Legat de achizitia aceasta atat de ‘controversata’ de F16, consider ca a fost un lucru foarte bun. Cel mai complicat lucru nu este schimbarea tehnicii invechite, se poate cumpara relativ usor altceva. Cel mai greu este sa consolidezi un efectiv substantial de piloti, tehnicieni, etc. Ceea ce se pare ca am reusit. Suntem singurii din zona care avem piloti si tehnicieni pt F16, ceea ce este un lucru f important. Asta a durat 7 ani, nu mi se pare asa de mult. Sunt convins ca abia de acum incolo lucrurile se pot desfasura mai cu viteza.

    25
    • foarte bine punctat. noi am trecut de la țeava la care ciocanim de ani de zile, la un avion net superior ce oferă capabilități de neconceput ptr țeava, și ne plângem ca este mult timp și bănet investit / pierdut? hai sa fim serioși. cei care pretind astfel de lucruri, nu au nimic în comun cu aviația sau ce presupune și cât de scumpa este integrarea și conversia ptr o astfel de platforma. eu mă bucur sincer ca acest prim pas a fost făcut, și sper sa văd cât mai repede o a 2-a escadrila în țară. dacă exista voință politica și susținere bugetară, următoarele escadrile vor fi integrate mult mai repede.

      5
  25. Portalul ucrainean DEFENCE EXPRESS susține că România va cumpăra încă 36 – 48 F-16 din SUA (USA):

    https://defence-ua.com/army_and_war/rumunija_otrimala_vsi_pridbani_v_portugaliji_f_16_nebo_krajini_zahischaje_povitrjana_politsija_nato-3249.html

    Ei citează portalul JANES:
    https://www.janes.com/defence-news/news-detail/romania-receives-final-f-16-from-portugal

    În curând va avea mai multe F-16 din Polonia 🙂

    6
    • EDIT:
      În curând România va avea mai multe F-16 decât Polonia 🙂

      1
      • There are plans to purchase an additional F 16 squadron, but it is not known when it will happen.

        • Exactly, we plan many things but our „plans” are constantly changing due to limited budget compared to all the things we need to buy. So it is a matter of prioritizing the acquisitions according to the most urgent needs.

          The initial plan was for 36 additional F-16s to the 17 already purchased.

          Then there were some rumors that the Americans insisted that Romania should buy F-35s like Poland did as soon as possible.

          But supposedly, our Ministry of Defence said there are no money for F-35s right now.
          There were some official declarations that Romania might buy F-35s starting with 2028 or after 2028.

          Not long ago, (2020 or 2021?) i think the Ministry of Defence Nicolae Ciuca declared that the second F-16 squadron is planned soon.

          And then again, no news, as we expected.
          So only time will solve this „mystery”.

          The bad thing is that we moved so slow with the entire F-16 program so far and the current 17 jets are quite mediocre. The good thing is that they can be modernized to the „V” standard in the future and I hope that will happen.

    • Sper ca si politicienii romani vor asta. La nivel declarativ au spus asta de multe ori doar ca in practica nu se grabesc deloc.

      2
  26. pana se hotareste lumea buna ce face cu f35 eu zic sa mai luam una de f16 sh ca nici rusii nu au avione de gen 5 invisibile
    si sa pastram o escadrila de mig21 pt politie aeriana cai mai ieftina ora de zbor
    si sa ramanem cu 2 de f16sh si una de mig21 inca vreo 10 ani si apoi schimbam si ultima escadrila de mig21 cu una de avioane de gen5
    ca o fii f35 sau altu vedem atunci sau poate toate 3 daca avem bani atunci
    pana una alta 2 de f16 si una mig21 ii un mix bun pt noi la ce capabilitati au vecini nostri dar si ce ne permitem noi financiar

    8
    • Problema noastră nu o reprezintă atât nevoia de identificare și escortare a aeronavelor (adică misiunile de poliție aeriană) ci capacitatea de răspuns rapid și în forță în caz de poc-poc… iar șansele de păruială, din păcate, cresc constant.

      Dacă suntem realiști, Mig-ul 21 prea mare valoare combativă nu prea are însă este încă bun pentru misiuni de Poliție Aeriană (și va mai fi).
      Nu ar strica deloc să păstrăm o escadrilă strict pentru poliție aeriană iar restul păstrate în conservare (dar nu în purul stil românesc ci conservate după toate normele).
      De aceea am tot spus că nu ne-ar strica (măcar) o escadrilă pentru superioritate aeriană (F15 cât mai modern.
      Greul luptei, îl va duce desigur F-urile 16 care fac “di tăti” dar pentru chestiile dedicate… 15 asigură supremația.
      Mig-21 “la pace” sau în caz de trosneală, pentru misiuni secundare (întrucât în nici un caz nu mai este un avion de linia întâi)

      6
  27. Aceste avioane vor fi modernizate, pana nu se va termina cu modernizarea lor nu se vor mai face alte achizitii de avioane. Nu stiu cat va dura modernizarea lor probabil ca 1, an 2, sau 3.
    Va fi interesant de vazut ritmul modernizari

    • deci vor fi si mai putine disponibile, ca trebuie blocate pe rand pentru modernizare.

      2
      • Cred că modernizarea F-urilor va începe imediat după RK-ul Mig-urilor. Pur și simplu nu ne vom mai permite să tărăgănăm. De aceea, cred ca fiind realist orizontul de 2-3 ani pentru reluarea achiziției de noi aparate (și implicit alocarea de fonduri).
        Dacă o vom duce prost cu banii sau apar alte priorități (spre exemplu tancuri și sub-uri) este posibil ca orizontul de așteptare să se mărească (probabil să se dubleze sau chiar mai rău, să se tripleze timpul de așteptare) – chestia este că NICIODATĂ politicienii nu trebuie să înțeleagă că o putem duce și așa, pentru că ei au o autosuficiență (de minimalism) foarte prost înțeleasă și și mai prost aplicată.

        2
        • Cun sa iti spui .. da resursa MIG 21 este DEPASITA!

          Ca cam asa stam …

          • Bizoane tata, stai linistit. Asta cu resursa o rostogolesc astia de vreo 15 ani. E ptr cei care cred ca tot ce zboara e aviatie militara. Atata timp cat ai celule ptr canibalizare(+ ca ceasca luase piese ptr ele cacalau, erau depozite pline cu motoare in tipla) si ai aerostarul care are documentatie si sdv istica inclusiv ptr RK uri(cum crezi ca au facut loco up grade ul lancer) tevile vor zbura si in 2050!!

            2
        • banii sunt deja alocati pt modernizare si cum am mai zis pe aici noua escadrila va fi achizitionata cand o sa aiba unde sa lucreze, deocamdata Campia Turzii e santier nu?ca doar se vaita lumea ca sunt sensibile la intemperii

          1
          • daca gasesti azi celule chiar si SH, pana faci legea+ contract, pana le refaci resursa si eventual un upgrade, amenajezi relaxat baza, asa cum au facut la Borcea.
            Ar putea lucra in paralel daca ar fi vointa, adevarul e ca nu au intentia sa mai cumpere ceva, cel putin in orizontul apropiat. Superficialitatea este o caracteristica definitorie a clasei politice romanesti.
            Sau poate este o strategie ascunsa, cam peste 3 ani multi din cei care vor trece la F35 vor scoate din uz F16. Pb asteapta un pret mai bun.
            Avem doar o sansa, sa vina unchiu’ si sa spuna, insuficient mai trebuie inca o tura si atunci pb sa vor intra in agitatie cum au facut si cu ultimele 5.

            1
      • Bai nene, 2023 ? Pai pana atunci Rusia mai incepe un front pe undeva prin Armenia, Belarus…

        Ce naiba dureaza atat ? Mai ales ca banii au fost platiti sau urmeaza sa fie platiti.

        • @Patriot
          Nici măcar nu te-ai obosit să citești articolul, este?
          Faza asta cu cititul e grele, frățică…
          Părerea mea, hîc…

          1
        • atunci vin kit-urile de la americani si probabil doar atunci sunt si ai nostri capabili si pregatiti sa faca modernizarea.

          1
          • Deci se cam potrivește cu ce ziceam mai sus. Înainte de a se apuca de modernizarea lor, vor termina RK-ul la MIG-uri, iar abia după modernizare, vor lua altele (cel mai probabil la un standard egal sau superior variantei modernizate 6.XR).

            “Deie Domnu’ “ să fie F-uri noi!

            1
            • instructia pilotilor pt a doua escadrila se poate face la Aerostar?sau se face tot la Borcea si ai nevoie de avioane sau oricum ii trimitem in Portugalia

              • Eu nu mă refeream la instrucția piloților ci strict la numărul de aparate.
                Normal că pregătirea piloților trebuie făcută în țară pe structura de pregătire deja rodată. Pregătirea primilor piloți pentru F-16 precum și a personalului auxiliar a fost necesar a fi făcută în Portugalia pentru a face la acel moment trecerea pe acest aparat și nu se putea face în țară. Acum avem o cu totul alta situație și alte condiții.

                Am pomenit la un moment pe undeva pe aici (comentariu la acest articol) de dislocare la Bacău a unor eventuale aparate F-15, aparate ale unei viitoare (ipotetice) escadrile destinate supremației aeriene, strict din motive de poziționare strategică, fără a avea nimic ca pregătire de luptă cu Aerostar-ul

                1
      • eu nu inteleg treaba asta cu „este în faza de cautare soluții pentru formare”. la câte celule de F16 are Uncle Sam stocate, noi nu găsim încă 36 de bucăți?

        • pai din 2013, dupa ce au batut palma cu portughezii, tot cauta solutii pentru inca 2 escadrile…
          acusi se fac 10 ani de cand se caca pe ei pe chestiunea asta. Film cu prosti e putin spus… asta e sabotaj.

          10
        • acum depinde ce resursa mai au celulele alea .majoritatea sunt C/D uri harjaite de americani la greu cu resursa infima ramasa.ce sa faci cu un avion care mai are 1000-1500h resursa?

  28. abia de anul asta poate ateriza falconul pe bacau ca au terminat pista la aeroport.
    inainte de pandemie au fost la spectacolul aerian doar flyby

  29. in calcul vostru uitati de duble…

  30. d3geq
    Ba avem F16 daca nu avem si rachetele AA necesare.

    Va reamintsesc ca am beneficiat de Mig 21 LancerC dar niciodata nu am beneficiat de rachetele necesare, ce ar fi transformat avionul intr-o arma cu adevarat eficienta.
    Am pus pe Lancer-C doar racheta franceza de ka MBDA, Magic-2 fara sa integram ASRAM sau MICA.
    Am pus pe Lancer-C de la Rafael, doar Python 3 fara sa integram Pythnon 5 sau Derby. Nici macar Python 4.

    Legat de F16MLU… fara racheta AIM 120C sau o racheta echivalenta…. nu inseamna nimic acest avion

    1
    • Pai rachete AMRAAM varianta 120C sunt cumparate. In numar mic, este adevarat dar sunt.

      1
    • @chipp, avem ARAAM achizitionate.

      1
    • mai necesar ar fi integrarea de catre Konsberg a urmasei AGM-119 pe F 16 noastre
      ca are deja cumparate restul de sisteme permise pt a nu destabiliza echilibrul din zona cum scrie prin adresarile pt congresul american pt aprobare

    • Eu știu că Lancer C putea folosi racheta Derby numai că nu a fost achiziționată niciodată de FAR

    • Aceste lipsuri țin strict de autosuficiența clasei politice (susținută și întreținută de prostia sau chiar ticăloșia unor decidenți din toate structurile noastre militare puși acolo… tocmai de “politic” pentru a le cânta în strună și nu pentru a apăra interesele Armatei și implicit ale noastre ca națiune și ca stat).

    • si cine dadea solutie de tir ptr mica sau amraam ? elta el/m 2032 are pe lancer c doar vreo 35 nm (65km) raza actiune in modul aer-aer(se pare ca din cauza antenei modificata sa intre in gagalicea aia de con al prizei de aer)

    • Bunescu vorbeste prostii cand pune aberatia aia cu BVR. Un pic ramas in urma cum o fi AN/APG-ul 66 parca de pe MLU romanesc poate dirija simultan 6 AIM 120 C spre 6 tinte diferite. Sursa F16. net la partea cu versiunile F16. Nu stiu de unde a aparut Bunescu asta mare analist militar.

      1
      • Da si nu, APG-66, cu toate modernizarile, e cam handicapat pentru 2020+.
        Ar fi trebuit sa trecem si noi la ceva echivalent BL52+ daca nu vor sa se scobeasca in buzunare ai nostri pentru AESA. APG-68 V9 sunt cacalau disponibile SH, ca isi modernizeaza grecii si altii inclusiv BL-52. Cred ca am putea lua aproape gratis radarele alea…

        • Marius, tipul spune ca F16-ele nostru nu poate BVR. Discutia nu este despre cat de actual mai este radarul.

          • A spus ca nu poate duce o lupta BVR impotriva Su 35 (sau a unui avion cu radar de tip AESA).

            • Este mai mult lobbist decat analist.
              Pe langa asta dezinformeaza clar cand ca referinta pentru Romania rachetele AIM 120 C5 cand noi am luat C7 si AIM 9 M Sidewinder cand noi am luat AIM 9 X. Ca sa nu para gogonata de tot un asterisc micut ne avertizeaza ca este posibil conform unor surse sa fi luat totusi 9X. Si ca sa ducem la capat „informarea” in tabelul lui musiu raza maxima pt C5 este data la 65 de km care este de fapt pt variantele A si B, cand ea este pe la 90-105 km. Ce sa mai zic de restul. Tipul a cautat si a selectat numai ce ii sustinea discursul indiferent cat de eronate sau voit distorsionate sunt datele prezentate.

    • Bunescu ăla spune, subtil, că Su si Mig 35 dunt nec plus ultra si restul lumii e pămînt de flori!
      Părerea mea, hîc…

      2
  31. O Tara destinata la o stare de Perpetua Irelevanta. Asa cum a fost , asa cum este si asa cum va fi. Milioane au realizat asta si au parasit meleagurile coruptiei, furtului, minciunii, lenei, incompetentei, fuduliei prostesti, birocratiei byzantine, nostalgicilor sovietici, agentilor rusi, mitocanilor si oportunistilor venal. Ceilalalti ramasi, ca un fel de distractie de la cotidian, viseaza Cai verzi pe pereti.

  32. Romanul, poet national … 😀

    Ideal ar fi sa luam ceva ce putem zbura destul de des…
    Ca daca iei F35 si il tii pe tusa (zbori 10 pre pe an), n-ai facut nimic, decit ai irosit resursele – parerea mea.
    Daca ai suficiente rachete bune, macar sa poti lansa 4 la mare distanta si apoi sa mai ai 2-4 pentru close-combat range. Ridici 10 avioane odata, trag de la N-spe KM rachetele de raza lunga – aici ar fi neaparat necesar un update de radar, sa poti „vedea” primul ca sa angajezi, apoi din ce mai ramine/scapa de rachetele cu raza lunga – sa nu uitam si rachetele de la sol, AA, de coasta, mai angajezi si restul din apropiere. Oricum, iti trebuie NUMAR si de avioane si de rachete, nu faci nimic daca ai 6 F35 cu numar limitat de rachete …
    Deci eu as merge pe update de radar, rachete raza lunga si inca 2 escadrile de F16 C/D.
    Vrem interceptor adevarat, ori F15 sau F18, ori Mirage, ori ceva cu care sa poti sa zbori constant, nu sa te uiti ca te usuca ora de zbor …
    Chestiile noi si high-tech nu sint ieftine, nici Mirage si nici F15 sau F18 nu sint ieftin de zburat.
    Toti vor ce e mai bun, dar trebuie sa te gindesti la poza de ansamblu, o sa ai bani sa le intretii si zbori ?
    Nu sint pesimist, bani sint, dar stim cu totii ca statul este cel mai prost administrator.
    Format de munca care ar putea produce pleaca, PIB-ul scade, banii la buget sint din ce in ce mai putini … pretentiile parlamentarilor si altor clici sint din ce in ce mai mari, este un cerc vicios din care nu poti iesi.
    Sa ne fereasca al de sus de un conflict cu ursul … sau sa fie in apropierea noastra…
    Sanatatee !!!

  33. Vad ca la tiate achizitiile sunt persoane xare spun nu ne permitem x bani ptr mentenanta, ptr functionare. Lasa ca e bine ptr Romania si asa.
    La fel la nave, nu ne trebuie nave mari supra dotate cu aa.
    Pe motiv de Nato. Ca sunt ei aici.
    Excluzand un razboi mondial, pana ajunge NATO noi nu apucam nici sa zicem buna ziua intr-un conflict.
    Nu ne pregatim nici ptr razboaie hibride si purtate in mediul urban (unde ai nevoie de tancuri si infanterie mecanizata grea bine protejate cu sisteme active si pasive) nici de alte tipuri de actiuni beligerante.
    La fel ca in alte domenii, bifam. Am facut-o si pe asta, avem si asta.
    Nu stiu de ce nu intelegem ca sunt doar doua variante: ori luam multeee si mai proaste (dar multe de tot, ceea ce nu cred ca e cazul) ori luam putine dar foarte bune si capabile (ca sa reziste o perioada de cateva saptamani pana vine sprijin). La pitine nu ma refer 2 baterii de coasta ca ne rad altii si cu fundul ptr figuratia asta.
    Ca or fi scumpe de utilizat edrwpt, dar cand le ai in ograda si ai dat bani, gasesti si ptr utilizarea lor (ca te obliga partenerii).

  34. Văd că nu se pune problema, ” câte avione de luptă are nevoie Romania ?”
    – să analizam ce au potențiali duşmani :
    – Ungaria: 12 Grippen, 4 Mig-29
    – Serbia : 14 Mig-29, 16 Soko j-22. şi 16 light attack J-16
    – Bulgarii : 8 Mig-29, 8 Sukhoi25 şi au commandant 8 F-16.
    Ucraina : 35 Mig-29, 15 Sukhoi 24, 31 Su-i27, 12 SU-25 şi 47 L-39 trainer/ light attack.
    ROMANIA in realitate avem : 38 Mig -21, 17 F-16, 22 IAR 99 light attack
    – ( in rezerva inca 8 Mig 21 şi 4 IAR 99, in stare de functionare)
    – Rusia 415 avioane de luptă, dar ptr teatrul europen au la dispoziţie 181 avioane .
    – adică 50 Mig-29, 40 SU-35s. 65 SU-34, 11 SU-57, 9 SU-30s şi 6 Tu-21
    – acuma las pe experți să ne zică câte avione de luptă avem nevoie.!!???

    Ps: Ucraina este in tensiune cu ruşii, realistic nu cred că au la dipozitie mai mult de 20-25 % , adica 30 de avioane ptr spațiul european…
    Ps : in caz de conflict unde suntem atacaţi, evident ruşii vor impărți cele 181 de avioane şi ptr polonezi, englezi si ptr americanii din Germania…in rest nu cred că vor sării şi alţii să ne susțină…

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *