Afacere de spionaj în industria de apărare a României

Acest articol ar putea cu ușurință să intre în seria dedicată înțelegerii știrilor false și războiului dus pentru mintea noastră. Este un studiu de caz, o aplicație practică a unor concepte teoretice, și va rămâne în afara seriei.

Evident, începem cu o definiție. Gândirea critică este procesul mental de analiză sau evaluare a informației, mai ales afirmații sau propoziții pretinse de unii oameni a fi adevărate. Ea duce la un proces de reflecție asupra înțelesului acestor afirmații, examinând dovezile și raționamentul oferit și judecând faptele.

Pentru a ilustra acest proces ne vom îndrepta atenția către un text care a început să circule se pare în 2009, a fost publicat de Napoca News (care între timp l-a și șters de pe site) în august 2009, fiind apoi republicat pe interneț în diverse locuri – resuscitat și readus continuu la viață, în funcție de interese.

Cu ceva vreme în urmă, în blogosfera apărării (pe Tehnomil mai exact), am găsit un link către acest text bulversant, ilustrând zvonuri care încă circulă. De data aceasta răspândacul de serviciu este pagina de Facebook Unde ești tovarășe Ceaușescu, o pagină cu ~4700 de aprecieri și urmăritori.
 

Presupusele întâmplări; 2018

Un text – să îl considerăm comun (numit [TEXT DE BAZĂ] în continuare) al acestei știri este cel de mai jos:

ANUL 1992. UZINA DE AVIOANE CRAIOVA INCEPE LUCRUL LA PROIECTUL IAR 109, avionul de luptă care ar fi adus Romaniei relansarea spectaculoasă a industriei de apărare, contracte consistente si ferme pentru uzină si, nu in ultimul rind, suprematia cercetării militare romanesti pe intreg mapamondul, deoarece avionul respectiv avea drept caracteristică o geometrie perfectă si fusese cotat pe locul II in lume la clasa sa. Avind in vedere si caracteristicile celor patru prototipuri care se făceau pe structura acestui avion, dar si faptul că făcea parte din categoria tehnică de luptă, iar proiectul fusese lucrat de cercetători militari, construirea si detaliile lui erau considerate, in mod firesc, secret de stat! Ca urmare, de ceea ce se intimpla la U.A.Craiova stiau doar citeva persoane: ministrul Apărării de atunci, un consilier al FPS, un secretar de stat din Ministerul Industriilor, un general din Ministerul de Interne, seful SRI din acea perioadă, precum si generalul Vasile Ionel, un apropiat al lui Radu Berceanu si – foarte important! – secretar al Consiliului Suprem de Apărare a tării. 

ANUL 1993. INTRE AVIOANE CRAIOVA SI FIRMA ISRAELIANĂ IAI LAHAV se poartă tratative pentru construirea – in comun! – a avionului de luptă IAR 109 SWIFT (al doilea prototip al IAR 109, primul fiind IAR 99) Berceanu află, in acelasi an, de la generalul Vasile Ionel, amicul său(care, astfel, isi incalcă cu bună stiintă atributiile si ii dezvăluie lui Berceanu un secret de stat!) despre proiect si, prin presiuni făcute asupra celorlati detinători ai secretului, obtine scoaterea din tară a avionului IAR 109 SWIFT de către firma din Israel. In acest fel, modelul de avion de luptă romanesc este dus si lăsat in zona militară a Aeroportului israelian Ben Gurion timp de citeva săptămini. După care, el este adus inapoi in Uzina craioveană. 

La intoarcerea in Romania, specialistii militari au atras atentia Ministerului Apărării, dar si SRI, că au descoperit urme de desigilare a avionului! 

NOIEMBRIE 1994. IN URMA UNUI ASA-ZIS PRECONTRACT, incheiat intre partea romană si firma din Israel, membrii proiectului de avion militar si Tanya Halperin, reprezentanta IAI Lahav, se intilnesc la Bucuresti, in cel mai mare secret. In afară de ei mai apare – afirmă un ofiter SIE sub acoperire care este este dispus, dacă procurorii DNA i-o vor cere, să depună mărturie in acest caz! – un personaj care nu avea ce să caute la intilnirea respectivă: R.Berceanu. Adus, spre stupefactia părtii romane (dar nu si a lui Halperin, cu care Berceanu avea relatii de afaceri de mai multă vreme) de insusi fostul secretar al CSAT, generalul Vasile, Berceanu preia friiele si negociază el insusi cu reprezentanta evreilor contractul dintre partea romană si cea israeliană. Evident că negocierea s-a făcut in dezavantajul Romaniei, iar din suma – si asa infimă si subevaluată a contractului – Berceanu cere, fără nici o jenă, un „comision” de SASE MILIOANE DE DOLARI! De fapt, banii reprezentau pretul pe care evreii i-l plăteau lui Berceanu nu pentru că obtinuse un pret avantajos pentru ei la negocieri, ci pentru „un serviciu” pe care noi il numim, conform legii, SPIONAJ INDUSTRIAL. 

IMPORTANT: la momentul respectiv, colonel ing. Nicolae Deneanu a fost singurul care, mirosind infractiunea, a refuzat să semneze contractul fraudulos impus de tandemul Berceanu–Halperin. Nu pentru mult timp, insă… 

SĂTUL DE PRESIUNILE LUI BERCEANU, DAR SI ALE ALTORA (Dăneanu era santajat sistematic cu o anume inregistrare care l-ar fi dus după gratii) Dăneanu cedează si semnează contractul. Mai mult decit atit: partea israeliană pune o nouă conditie, dar care nu era stipulată in contract: aceea ca avionul să fie construit in…Israel, cu fortă de muncă romanească. Asa se face că si ceea ce trebuia să fie un secret de stat al Romaniei se mută in hangarele statului evreu si, la sfirsitul lui 1995, muncitori si ingineri de la Avioane Craiova sint trimisi, la muncă, direct in uzinele IAI Lahav. Aici…STUPOARE: romanii observă că structura (care era o inventie militară romanească de mare răsunet in lumea tehnicii de luptă) avionului IAR 109 SWIFT se regăsea, incredibil, si pe avionul israelian GALAXY. Concluzia: in timpul sederii sale pe Aeroportul militar din Israel, avionul romanesc fusese desigilat, asa cum initial sustinuseră militarii romani atunci cind aparatul se reintorsese in Romania, iar structura sa copiată, aplicată si, mai grav, omologată pe Galaxi. In termenii serviciilor secrete din intreaga lume, asta se numeste SPIONAJ INDUSTRIAL SI MILITAR! Si cine, cu un an in urmă, trimisese, ilegal, prototipul romanesc, la baza militară de la Ben Gurion? Radu Berceanu! Iată, asadar,pentru ce a primit el acel comision de 6.MIL US$! 

 

2018

Pagina de Facebook Unde ești Tovarășe Ceaușescu adaugă la începutul lui niște informații atunci când îl publică pe 4 mai 2018, având 237 de comentarii și 1300 de republicări.

RADU BERCEANU, TRADATOR DE TARA, SPION ISRAELIAN. 

RADU BERCEANU, ACUZAT OFICIAL DE SPIONAJ MILITAR! invinuit, inainte de 1989, de către Directia de Contrainformatii a Securitătii, de spionaj militar, trădare a Statului si vindere de proiecte secrete din sfera cercetării romano-ruse, Radu Berceanu este acuzat acum, de către inalti demnitari ai Consiliului Europei, de spionaj industrial la Uzina de Avioane Craiova – in favoarea Israelului – si de sabotarea unui contract dintre Romania si Franta. 

Documentele intrate in posesia noastră atestă faptul că este vorba despre cel mai grav si incendiar caz de incălcare a sigurantei nationale, de vindere pe bani grei a unui prototip secret de avion de luptă si, asa cum specifică si comisarii UE, de prejudicierea cu premeditare atit a Romaniei, cit si a Frantei. Povestea este halucinantă, dar, recent, a intrat atit in atentia DNA, cit si a CSAT, care confirmă că este vorba despre spionaj industrial, iar rapoarte ale SRI si SIE relevă faptul că Berceanu poate fi cercetat si pentru subminarea economiei nationale. 

[TEXT DE BAZĂ]

 

2015, 2012, 2011

Pe un alt blog – cel al lui Ion Coja, apare în 17 februarie 2015 același text. De data aceasta are alt început și final. Probabil este cel original, din Napoca News, publicat și pe site-ul Bad Politics în 16 iulie 2011.

Radu Berceanu, acuzat de spionaj militar în favoarea Israelului! 

Fostul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, pe numele său real Radu Bercovici, este implicat într-un scandal pornit de la un text anonim primit la redacţiile publicaţiilor din România. Ministrul este acuzat de spionaj militar şi industrial în favoarea Israelului. Berceanu este acuzat că în anul 1993 a facilitat scoaterea din ţară a prototipului de avion IAR 109 SWIFT proiectat de către inginerii de la uzina Avioane Craiova şi vinderea acestuia către compania evreiască IAI LAHAV, cu care semnase un parteneriat pentru producerea avionului. Însă partea română a descoperit că firma din Israel dezvoltase un avion identic cu Swift, bazat cel mai probabil pe specificaţiile tehnice ale prototipului românesc. În cele din urmă, parteneriatul nu a mai continuat, dar autorii materialului afirma ca Berceanu s-ar fi ales cu cateva milioane de dolari de pe urma acestei afaceri. 

Redăm parţial textul referitor la afacerea Berceanu-IAI LAHAV 

[TEXT DE BAZĂ] 

ÎN TIMP CE MUNCITORII ROMÂNI DESCOPERISERĂ FURTUL DE PROPORŢII al proiectului avionului de luptă, contractul dintre U.A. Craiova şi IAI Lahav este stopat! Israelienii se „sucesc” şi nu mai vor prototipul IAR 109 SWIFT, ci pe cel IAR 99, deşi contractul se încheiase doar pentru cel dintîi!
Trebuie însă să menţionăm că şi cele două prototipuri se diferenţiază doar prin cabina de pilotaj, în rest fiind absolut identice. Ceea ce explică de ce israelienii, consiliaţi de Berceanu (care, să nu uităm, este specialist în avioane!), au sărit de la primul prototip la cel de-al doilea, puteau în acest fel să acopere actul de spionaj industrial. Un alt lucru mai trebuie semnalat: IAI Lahav este uzină cu capital de stat din Israel şi are – ca şi concurenţă, în aceeaşi ţară – firma EL-BIT, cu capital privat. Ele sînt însă doar aparent concurente, pentru că ambele au furat, tot prin intermediul lui Berceanu, şi proiectul prototipului IAR 99 ŞOIM, pe care l-au „îmbunătăţit” cu aceleaşi aparataje de zbor! Şi tot cele două uzine israeliene sînt implicate pînă peste cap în mai multe scandaluri legate de tehnica militară a ţării noastre. 

ŞI ACUM, SĂ ÎL LĂSĂM PE VIRGIL MĂGUREANU, FOSTUL DIRECTOR AL SRI, să facă şi el o dezvăluire-şoc: „În raportul SRI pe care l-am prezentat în 1995, am adus dovezi despre acţiuni de spionaj industrial la Avioane Craiova. Concret, este vorba despre vînzarea proiectului secret al unui avion militar, firmei din Israel, IAI LAHAV. Suspiciunile noastre au condus la Radu Berceanu.” 

 

Față de textul de pe site-ul Bad Politics, cel de pe blogul lui Ion Coja mai are un post scriptum.

PS Materialul a aparut in Napoca News in anul 2009. De atunci pana acum,intr-o tara normala justitia facea lumina intr-un astfel de caz. Traim noi insa intr-o tara normala ?

 

Pe Certitudinea apare același text cu titlul Radu Berceanu, implicat în acţiuni de spionaj militar în favoarea Israelului în 2012, preluat de pe Napoca News.

A trecut oarecum neobservată, în 2009, o anchetă jurnalisică al cărei conţinut era extrem de grav şi care îl viza pe unul dintre membrii marcanţi ai actualului PDL, Radu Berceanu – fostul ministru al Transportului. Faptele incriminate îl calificau fără echivoc ca trădător de ţară. Probabil nu era momentul ca acele informaţii să poată fi percepute în toată grozăvia lor şi să fie sancţionate ca atare. Poate că momentul abia acum a venit, pentru a întări justeţea revendicărilor din Piaţa Universităţii şi din ţară. Aşa că voi relua acel material jurnalistic care îşi păstrează nealterată gravitatea şi actualitatea (M.M.)

[TEXT BADPOLITICS]

Față de textul anterior mai are o propoziție adăugată într-un paragraf și în mai multe locuri folosește denumirea GALAXI și nu cea corectă – GALAXY pentru numele avionului fabricat de IAI. Propoziția nouă este cea scrisă cu fonturi îngroșate.

De fapt, banii reprezentau preţul pe care evreii i-l plăteau lui Berceanu nu pentru că obţinuse un preţ avantajos pentru ei la negocieri, ci pentru „un serviciu” pe care noi îl numim, conform legii, SPIONAJ INDUSTRIAL. În cele ce urmează veţi vedea că nu acuzăm nefondat! IMPORTANT: la momentul respectiv, col ing. Nicolae Deneanu a fost singurul care, mirosind infracţiunea, a refuzat să semneze contractul fraudulos impus de tandemul Berceanu – Halperin. Nu pentru mult timp, însă.

 

2010

Căutând mai multe informații pentru a vedea despre ce e vorba de fapt, ajungem la un text halucinant aproape, publicat în noiembrie 2010 pe blogul lui Ion Odorica scris – se pare – de Simona Fica.

Nu cu mult timp în urmă, Exploziv-NEWS a prezentat opiniei publice, în premieră în România, dovezi certe (DOCUMENTE CLASIFICATE) despre acţiuni de spionaj militar, în favoarea Israelului, savarsite de catre Radu Berceanu la Uzina de Avioane Craiova. Recent, cazul a intrat în atenţia Comisiei Europene de la Bruxelles, dar şi a oficialităţilor franceze, care cer anchetarea lui Berceanu de către ţările UE, din cauza neîncrederii Guvernului Franţei în Justiţia din România. Radu BERCEANU a fost acuzat de catre SRI si DGIA că a vândut firmei israeliene IAI-LAHAV documentaţia avionului militar multiroll, parte a unui proiect secret romano-rus, IAR 99. Aceste acuze au ieşit la iveală în timpul unui control al Curţii de Conturi, care cerceta modul în care nu s-a respectat contractul dintre SC Avioane SA şi firma franceză guvernamentala Capel Aviation, în urma căruia atât statul român cât şi cel francez au fost grav prejudiciate. Serviciul Român de Informaţii a arătat şi el că Berceanu a scos din birou documente secrete, caietele de sarcini ale avionului IAR 99 şi cataloagele de trasaj contur, pe care le-a vandut agentei MOSSAD Tonia Halperin. Mai mult, impreuna cu fostul secretar al CSAT, generalul Vasile Ionel, si cu generalul SIE Ionel Geanta, Berceanu a scos din UA Craiova insusi aparatul si l-a dus, timp de doua saptamani, pe baza militara a aeroportului israelian El Gurion, iar expertii rusi au observat ulterior că structura avionului IAR 99 se regăseşte în cea a avionului israelian GALAXI. Ulterior, Galaxi a fost vandut Chinei, care l-a revandut Armatei israeliene. Transformat in celebrul „FI6”, prototipul a intrat apoi – fiind din nou revandut de catre evrei – in hangarele bazelor militare americane si a fost folosit in razboiul din Golf. Acum, exact ca intr-o gluma sinistra, el va fi cumparat de noi – pe bani grei – de la americani, via Bae Systems. Abia după ce Exploziv-News a publicat dovezi ce atesta ca Berceanu se face vinovat de spionaj industrial şi militar, povestea a ajuns dincolo de graniţele României. Cum a reacţionat Comisia Europeană de la Bruxelles, puteţi vedea în răspunsul remis redacţiei noastre de către coordonatorul politic al Comisiei (vezi facsimil). Mai mult decât atât, nu doar UE va ancheta cazul, dar şi Franţa îi vrea capul, fiind grav prejudiciată de nerespectarea contractului de producere şi furnizare a avionului în cauză. Spaga primita de Berceanu pentru aceasta „fapta” a fost – asa cum am demonstrat cu documente in ancheta referitoare la acest subiect – de 6 milioane de dolari, din care doua milioane s-au dus in contul Confident de la CreditBank al generalului SIE Ionel Geanta! Revenind la raspunsul remis de la Bruxelles, trebuie menţionată poziţia (salutară, de altfel), a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (vezi facsimil). Care, prin vocea secretarului de stat Ion Oprişor, ne dă dreptate: numitul Berceanu Mircea Radu se face vinovat de spionaj militar şi industrial la Uzina de Avioane Craiova, CSAT informând Administraţia Prezidenţială în acest caz, dar trimiţând şi întreaga documentaţie (pe care i-am pus-o la dispozitie) care îl incriminează pe Berceanu, la instituţiile abilitate pentru anchetarea şi pedepsirea trădătorului naţional cu nume de cod „Bercea”! 

Simona FICA

 
Vom folosi în continuare tehnicile care ar trebui să fie la îndemâna oricărui absolvent de liceu care trece examenul de Bacalaureat pentru a analiza aceste informații. Să încercăm să facem lumină, folosind uneltele aflate la îndemână – Google și sursele publice de informații. Modalitatea? Găsirea răspunsului la întrebările ce?, cine?, unde?, când?, cum?, de ce?, cui i-ar fi servit?.
 

Autorii. Mediul.

Autorul primului material de mai sus este anonim. Putem, din analiza textului, să facem câteva presupuneri:
– folosirea normelor gramaticale ante-1989 arată că materialul a fost redactat înainte de intrarea în vigoare a noilor reguli sau a fost redactat între 2004-2008, autorul având între 50 și 60 de ani;
– autorul manifestă un atașament profund față de valorile ‘tradiționale’, repetate timp de 45 de ani de propaganda comunistă;
– folosirea anumitor cuvinte îmi arată o educație de specialitate în domeniul tehnologiei (mai exact tehnologiei aviatice);
– nu pare a fi cunoscător de limbă engleză.

Autorul celui de-al doilea material este Simona Fica. Informațiile aflate online despre această ‘jurnalistă’ sunt:
– se autodeclară jurnalistă;
– CEO INTELL-DEFENSE (detalii aici);
– a avut un ziar – EXPLOZIV-NEWS (cu domeniul exploziv-news.ro acum liber);
– mai are un domeniu pentru ANIMA NEWS (animanews.com);
– a mai avut o pagină pe Facebook, sub pseudonimul Raisa Ekaterina Ivatenko;
– are cont pe LinkedIn, recomandându-se ca Expert Councillor la Romanian Parliament cu peste 500 de conexiuni;
– are o vastă experiența profesională care o recomandă: Fort Worth Police Department, Antidrog (2002-2003); Expert in counter-terrorism la Intell-Defense, Moscova (2008-2009) unde efectua ‘Planificare anti-tero’; Defender Security Management DSM (2013) unde se ocupa de ‘studii si aplicatii anti-tero’;
– a avut pagina de facebook ExplozivNews (https://www.facebook.com/explozivenews);
– are cont pe TwitterSunt Simona Fica, de profesie jurnalist, specializare investigaţii militare, funcţia:proprietar si co-editor al ziarului EXPLOZIV-NEWS / by Intell Defense;
– are blog pe wordpress – aici;
– are canal pe YouTube;
– pare să fi trecut prin PDL (link aici);
– mai are și alte texte scrise (exemplu aici);
– a fost ‘demascata‘ de Centrul pentru Combaterea Antiromanismului (da, exista asa ceva);
– s-a mai scris despre ea si aici;
– are o poza cu un chistol aici;
– totul pare însă părăsit din 2012.

Pentru a ne face o idee despre răspândacă, iată două postări ale sale:

1. Nu, moartea celui imbracat in hainele patronului de la Hexi precum si fuga in Venezuela a patronului Hexi, nu au efect asupra descoperirii complicilor privind dezinfectantii, caci Hexi era beneficiarul licitatiilor controlate de catre unii politicieni la inalt nivel, si acestia obligau managerii celor 300 de spitale sa achizitioneze dezinfectantii
2. ATENTIE: Hexi produce droguri. Droguri am zis! Reteaua e internationala si beneficiarii banilor din Cipru nu sunt coruptii romani ci exact colegii de la Bruxelles ai minunatului guvern tehnocrat, iar informarile SRI (in fapt adevaratul aparator al intereselor Romaniei, dar in care toti dati acum cu pietre intr-un mod absolut jegos!) au fost pe doua directii referitoare la Hexi Pharma:

Romania ARE UN BRAND! Gabriel Oprea ESTE UN BRAND! Brandul ONOAREI! Se tine intotdeauna de cuvant. A te tine de cuvant este o carte de vizita. O carte de vizita pentru Romania, dusa in cele mai inalte institutii internationale de lupta impotriva terorismului. De la Strasbourg la Haga, de la Washington la Bruxelles, de la sediul NATO la sediul Pentagonului, de la sediul Parlamentului European pana in sediul ONU! Putea alege sa fie PRIM-MINISTRU, pe valul de simpatie cu care era inconjurat, de catre populatie, atunci cand i-a tinut locul lui Victor Ponta! Nu a facut-o! De ce nu a facut-o? Pentru ca are ceea ce niciun „lider” al PNL nu are: ONOARE! Un militar nu tradeaza niciodata! Nu-si tradeaza camarazii si. mai ales, nu isi tradeaza tara! El doar o APARA! Daca PNL are in structurile sale vreun militar, sa il scoata in fata. Daca nu, SA TACA! Romania are nevoie de stabilitatea asigurata de catre Generalul Oprea! Romania NU MAI VREA „branconieri” in functia de Ministru de Interne, ci Romania VREA UN MILITAR in aceasta functie! Romania NU VREA ca Generalul Oprea sa plece! Romania nu e reprezentata de cei 100 de indivizi care topaiu alaltaieri pe strada strigand, contra-cost, „Demisia!”. Romania nu mai vrea sa treaca din nou prin ce a trecut in perioada 2009 – 2012! Nu mai vrea retele de crima organizata infiltrate de catre „liberalul” Blaga in Ministerul de Interne, Romania nu mai vrea sa auda „branconajul” lingvistic al „liberalului” Igas, si nici sa mai vada fundul in doua luntrii al lui Rus la Interne! Romania are acum un brand. Brandul ONOAREI! Prin Generalul Oprea, Romania si-a regasit locul de PARTENER si nu de sluga al celor mai mari puteri ale lumii! Intre demagogia penibila a doamnei Gorghiu si ceea ce isi doresc cu adevarat romanii, stau FAPTELE unui GENERAL! Care putea intr-o secunda sa fie si sa ramana PRIM-MINISTRU! NU A FACUT-O! Pentru ca ARE ONOARE!

 

Mediul de distribuție este internetul, folosind două tehnici clasice:
chain-emails – e-mailuri transmise de la om la om; fiecare dintre cei care trimite mesajul garantează pentru el practic;
– site-uri senzaționaliste;
– mai nou social media (Facebook), mediu cunoscut pentru atenția acordată unei postări (10-30 de secunde), ceea ce rămâne după acea atenție fiind titlul senzaționalist și dezinformarea.
 

Idei

În primul rând, extragerea ideilor principale și realizarea unei cronologii, pe cât posibil. Să extragem, adică informațiile din mesaj.

1992: Aflăm că la UA Craiova INCEPE LUCRUL LA PROIECTUL IAR 109.

1992: IAR-109 era un avion care avea drept caracteristică o geometrie perfectă si fusese cotat pe locul II in lume la clasa sa. Mai aflăm și că făcea parte din categoria tehnică de luptă, iar proiectul fusese lucrat de cercetători militari.

1992: IAR-109 era avionul care ar fi adus Romaniei relansarea spectaculoasă a industriei de apărare, contracte consistente si ferme pentru uzină si, nu in ultimul rind, suprematia cercetării militare romanesti pe intreg mapamondul

1992: Ar fi trebuit realizate patru prototipuri de IAR-109 – Avind in vedere si caracteristicile celor patru prototipuri care se făceau pe structura acestui avion.

1993: Aflăm că se poartă tratative pentru construirea – in comun! – a avionului de luptă IAR 109 SWIFT (al doilea prototip al IAR 109, primul fiind IAR 99).

1993: Radu Berceanu obtine scoaterea din tară a avionului IAR 109 SWIFT de către firma din Israel. In acest fel, modelul de avion de luptă romanesc este dus si lăsat in zona militară a Aeroportului israelian Ben Gurion timp de citeva săptămini. După care, el este adus inapoi in Uzina craioveană..

1993: Aflăm că specialistii militari au atras atentia Ministerului Apărării, dar si SRI, că au descoperit urme de desigilare a avionului.

1994: Aflăm că IN URMA UNUI ASA-ZIS PRECONTRACT […] membrii proiectului de avion militar si […] reprezentanta IAI Lahav se intilnesc la Bucuresti, in cel mai mare secret. In afară de ei mai apare […] un personaj care nu avea ce să caute la intilnirea respectivă: R.Berceanu. […] Berceanu preia friiele si negociază el insusi cu reprezentanta evreilor contractul dintre partea romană si cea israeliană. […] negocierea s-a făcut in dezavantajul Romaniei, iar din suma – si asa infimă si subevaluată a contractului – Berceanu cere, fără nici o jenă, un „comision” de SASE MILIOANE DE DOLARI!

1994-1995: Nicolae Deneanu cedează și semnează contractul – cu IAI să înțelegem. Mai aflăm că partea israeliană pune o nouă conditie, dar care nu era stipulată in contract: aceea ca avionul să fie construit in…Israel, cu fortă de muncă romanească. Asa se face că si ceea ce trebuia să fie un secret de stat al Romaniei se mută in hangarele statului evreu si, la sfirsitul lui 1995, muncitori si ingineri de la Avioane Craiova sint trimisi, la muncă, direct in uzinele IAI Lahav. Aici…STUPOARE: romanii observă că structura (care era o inventie militară romanească de mare răsunet in lumea tehnicii de luptă) avionului IAR 109 SWIFT se regăsea, incredibil, si pe avionul israelian GALAXY.

Punctul culminant: […] in timpul sederii sale pe Aeroportul militar din Israel, avionul romanesc fusese desigilat, asa cum initial sustinuseră militarii romani atunci cind aparatul se reintorsese in Romania, iar structura sa copiată, aplicată si, mai grav, omologată pe Galaxi.

Deznodământ: […] contractul dintre U.A. Craiova şi IAI Lahav este stopat! Israelienii se „sucesc” şi nu mai vor prototipul IAR 109 SWIFT, ci pe cel IAR 99, deşi contractul se încheiase doar pentru cel dintîi! Dar aici este și lovitura de tatru: Trebuie însă să menţionăm că şi cele două prototipuri se diferenţiază doar prin cabina de pilotaj, în rest fiind absolut identice. Ceea ce explică de ce israelienii au sărit de la primul prototip la cel de-al doilea, puteau în acest fel să acopere actul de spionaj industrial.

Completare: Un alt lucru mai trebuie semnalat: IAI Lahav este uzină cu capital de stat din Israel şi are – ca şi concurenţă, în aceeaşi ţară – firma EL-BIT, cu capital privat. Ele sînt însă doar aparent concurente, pentru că ambele au furat, tot prin intermediul lui Berceanu, şi proiectul prototipului IAR 99 ŞOIM, pe care l-au „îmbunătăţit” cu aceleaşi aparataje de zbor!
 

Rezumatul, pe scurt, ne este furnizat, de asemenea de autori: prototipul de avion IAR 109 SWIFT proiectat de către inginerii de la uzina Avioane Craiova şi vinderea acestuia către compania evreiască IAI LAHAV, cu care semnase un parteneriat pentru producerea avionului. Însă partea română a descoperit că firma din Israel dezvoltase un avion identic cu Swift, bazat cel mai probabil pe specificaţiile tehnice ale prototipului românesc. Să nu fie prea greu cititorului să înțeleagă informațiile.
 

Schiță de idei principale, cu comentariile subsemnatului la finalul fiecăreia:
– IAR-109 avea o geometrie perfectă și era pe locul II în lume la clasa sa (primul pe județ, al doilea pe municipiu cum ar veni);
– IAR-109 Swift ar fi fost al doilea prototip al IAR-109, primul fiind IAR-99 (nu se înțelege nimic);
– Radu Berceanu a obținut ducerea și lăsarea avionului de luptă românesc pe aeroportul Ben Gurion câteva săptămâni (a se observa apelul la sentimentele de atașament patriotic și lăsarea olimpicului singur printre străini);
– în 1993 sigiliul a fost violat (olimpicul, singur între străini, a fost necinstit de ovrei);
– în 1994 exista un ‘asa-zis precontract’ între UA Craiova și IAI (păi e precontract sau altceva?);
– contractul (?) avea o sumă infimă și subevaluată (păi sau e contract sau e precontract);
– contractul (?) avea o sumă infimă și subevaluată (care era aceea?);
– în 1994 un ofițer SIE e implicat (cumva) în întâlnirea din București și e gata să depună mărturie (apelul la autoritate și la imaginea serviciilor care ne apără);
– în 1994 un ofițer SIE e implicat (cumva) în întâlnirea din București și e gata să depună mărturie (cine e ofițerul? când s-a oferit să depună mărturie? unde este acum acel ofițer?);
– în 1994 reprezentanta IAI în România este Tanya Halperin;
– în 1994-1995 avem și un luptător anti-sistem – Nicolae Deneanu;
– au fost trimiși muncitori români în Israel în 1995 pentru a lucra la un avion cu IAI (compatrioții noștri împrăștiați prin colțurile lumii);
– muncitorii români au descoperit proiectul Galaxy al IAI (deci niște muncitori români sunt trimiși să lucreze la un proiect al unei companii de stat israeliene din domeniul aerospațial și descoperă în timp ce se plimbau liberi prin acea companie avionul Galaxy și își dau seama că era copiat – a se observa aspectele de luptă de clasă și vigilență proletară);
– de fapt IAI a fost interesată de avionica IAR-109 Swift (campionului olimpic român i-au fos copiate și hainele și caietul de notițe);
– dar, de fapt, IAI și ELBIT au fost interesate de IAR-99 Șoim pe care l-au „îmbunătăţit” cu aceleaşi aparataje de zbor (a se observa sarcasmul autorului original);
– inginerii de la UA Craiova au proiectat avionul;
– avionul este vândut IAI;
– IAI au dezvoltat de fapt un avion asemănător identic cu Swift;

Lucrurile devin apoi nebunești, conform sursei Exploziv News:
– aflăm că și francezii – printr-o firmă de stat, Capel Aviation – au fost prejudiciați de această afacere (apelul la apartenența la francofonie, latinitate, imaginea fratelui mai mare dezamăgit);
– IAR-99 este un proiect româno-rusesc;
expertii rusi au observat ulterior că structura avionului IAR 99 se regăseşte în cea a avionului israelian GALAXI
Galaxi a fost vandut Chinei, care l-a revandut Armatei israeliene
Transformat in celebrul „FI6”, prototipul a intrat apoi – fiind din nou revandut de catre evrei – in hangarele bazelor militare americane si a fost folosit in razboiul din Golf
Acum, exact ca intr-o gluma sinistra, el va fi cumparat de noi – pe bani grei – de la americani, via Bae Systems
nu doar UE va ancheta cazul, dar şi Franţa îi vrea capul, fiind grav prejudiciată de nerespectarea contractului de producere şi furnizare a avionului în cauză
 

Lumină

Să punem cap la cap informațiile găsite. Doar câteva căutări de informații scot la suprafață două site-uri interesante – unul cu pasionați de kaki (Romania Military) și unul (IAR 99 Soim) al unui domn (Grigore Leoveanu) care într-un singur paragraf are mai multe informații decât tot acel text, scris parcă la comandă în laboratoarele Securității.

1. IAR-99
IAR-99 este un avion biloc monomotor reactiv de școală și antrenament avansat, proiectat pentru a fi folosit și pentru sprijin aerian (engl CASclose air support). IAR-99 a fost proiectat de Institutului de Creaţie Ştiinţifică şi Tehnică (INCREST) „Elie Carafoli” din Bucureşti – actualul INCAS. [11] IAR-99 nu a fost proiectat la Craiova și nici în colaborare cu experții sovietici. La Craiova au fost proiectate altele.

Constructiv, IAR-99 a fost proiectat cu un fuselaj semimonococă aerodinamic, împărțit în trei segmente – fuselaj anterior (cu cele două posturi de pilotaj), fuselaj central (cu rezervoarele de combustibil și sistemele cu care a fost echipat) și fuselaj posterior (demontabil, cu motorul turboreactor și frânele aerodinamice). Aripile au formă trapezoidală, sunt poziționate jos – sub prizele de aer, și conțin rezervoare de combustibil, nișe de escamotare a trenului de aterizare principal. Ampenajul orizontal – alcătuit din stabilizator și profundor – este poziționat în partea de sus a fuselajului posterior. [11] Aflăm din sursele publice [12] că IAR-99 folosea următoarele profile pentru aripi:
– aripă, extremitate: NACA 64A-212
– aripă, corp: NACA 64A-214
– ampenaj orizontal: NACA 64A-009
– ampenaj vertical NACA 64A-008
Referința NACA din numele profilului arată că aceste profile au fost generate de o organizație din USofA: NACA – National Advisory Committee for Aeronautics; continuatoarea NACA este NASA.

IAR-99 a zburat pentru prima dată în decembrie 1985 [11] numele său fiind IAR-99 sau IAR-99 Standard.

IAR-99, prototipul (sursa: Grigore Leoveanu)

În 1990 micuțul suferea de toate bolile unui avion dezvoltat într-o țară comunistă care încerca fără succes să dezvolte asimileze cioplească tehnologie comparabilă cu cea vestică: HUD depășit, avionică depășită, motor (aproape) depășit. E drept, fusese proiectat bine (fiind comparabil ca performanțe cu concurenții săi) și era ieftin.

IAR 99 – cockpit (sursa: )

Competiția lui în 1990 era FMA IA-63 Pampa, Aero L-39, Dassault/Dornier Alpha Jet, Northrop T-38 Talon, BAE Systems Hawk, piața fiind … interesantă.

FMA IA-63 Pampa (sursa: Wikipedia)

Aero L-39 Albatros (sursa: Wikipedia)

Dassault/Dornier Alpha Jet (sursa: Wikipedia)

Northrop T-38 Talon (sursa: Pinterest)

BAE Systems Hawk (sursa: fighterjet.com.au)

 

2. IAR-109 Swift
Deci ce este cu IAR-109 Swift? Tot de pe interneț aflăm că este un avion de antrenament demonstrativ, avansat. Un IAR-99 îmbunătățit împreună cu IAI; un singur exemplar există cu numărul 7003 – de fapt al treilea prototip IAR-99, cu numărul original S-003 (engl – Advanced trainer demonstrator. A vastly upgraded IAR-99 in conjunction with IAI. Only one example exists, serial 7003 – in fact the third IAR-99 prototype, originally serialled S-003). [13]

IAR-109 Swift (sursa: Pinterest, airfighters.com)

Deci senzaționalul aparat IAR-109, cel cu o geometrie perfectă, pe locul II în lume la clasa sa, avionul din care a rezultat IAR-109 Swift, este de fapt un IAR-99 care a fost îmbunătățit de Avioane Craiova împreună cu IAI, numele său fiind… IAR-109 Swift – o denumire comercială. Care avion IAR-99 (cu sensul de mașinărie fizică) este de fapt este al treilea prototip al IAR-99. Și IAR-109 Swift, dacă a fost pe locul doi în lume, probabil s-a datorat raportului preț-calitate (avionică modernă, preț mic, performanțe bune).

IAR 109 – cockpit (sursa: revista Aeronautica 1993 via Romania Military)

 

3. IAI
IAI și furtul de tehnologie românească este o parte amuzantă a acestei povestiri.
– Ce au furat? Aripa se înțelege din scriere. Dar profilul fiind NACA, pentru IAI nu ar fi fost mai simplu să cumpere informațiile de la sursă în loc să fure niște informații care ar fi putut fi grașite?
– Totuși, ce au furat? Structura se înțelege din altă parte din scriere. Structura unui avion realizat din metal (aluminiu) și calculele pentru determinarea rezistenței sunt obiecte de curs la orice facultate aeronautică serioasă.
– Ce ar mai fi fost de interes? Avionica se înțelege din altă parte a scrierii. Adică să se spioneze singuri pentru a obține informații despre propriul produs.
– Ce am uitat? Avionica IAR-99! Asta era. Întrebați-vă ce HUD folosea IAR-99 și cât era digital din avionica IAR-99 Standard.
– Ce a mai rămas de furat? Tehnologia de fabricație a avioanelor. Pentru că industria noastră era cea mai avansată din lume în domeniul fabricării avioanelor. Primii pe Balcani, locul 14-15 mondial.

Mda, aveau ce fura de la noi. Să pun lucrurile în context. IAI este un acronim pentru Israel Aerospace Industries (Compania Aerospațială Israeliană), companie fondată în 1953. IAI produsese deja avioanele Nesher în 1968 (ok, cu cântec), Kfir în 1975, prototipul Lavi în 1986. IAI moderniza în 1989 McDonnell Douglas F-4 Phantom II. A proiectat și construit (cu Elbit) sateliții de observare Ofeq la finalul anilor ’80. Din 1982 IAI produce vehiculul de lansare Shavit. Cum se compară IAI cu … industria aerospațială română în 1990? Ar trebui sa fi fost fericiți că au aceptat să se uite la noi.

IAI Nesher (sursa: combatace.com)

IAI Kfir (sursa: mercopress.com)

IAI Lavi (sursa: imgur)

Să spunem despre IAI că ar fi dorit să fure secretele IAR-99 ne pune în situația bețivului care la birtul din spatele blocului, undeva la Piața Bobocica, vorbește încrâncenat despre dușmanii lui. Da, bețivul de care spun are dușmani: vecinii pentru că nu și-a plătit întreținerea de doi ani și când se îmbată urlă pe scara blocului „vă f*t pe toți, ‘rar mama voastră a dracu’!”, propria gură, propria imagine în proprii ochi, săpunul, munca.
 

4. IAI Galaxy
Avionul IAI Galaxi. Cunoscut și ca Gulfstream G200 este un business jet bimotor. Proiectarea Galaxi a început la finalul anilor ’80, pentru acest proiect fiind înființată compania Galaxy Aerospace în parteneriat cu Yakovlev OKB. Yakolev nu a respectat termenele și a fost înlocuit în proiect cu EADS Sogerma. Galaxy a avut primul zbor în decembrie 1997. Conform Wikipedia [21] , aripile avionului Galaxy sunt cele ale unui alt avion proiectat și produs de IAI – Astra SPX, devenit mai târziu Gulfstream G100, modificate pentru a crește portanța.

IAI Galaxy/Gulfstream G200

IAI/Gulfstream G100

 

5. Avioane Craiova
La Avioane Craiova nu au fost produse alte avioane în afara IAR-99 și IAR-93 înainte de 1989.

Luptătorul anti-sistem Nicolae Deneanu este cercetat și arestat în decembrie 2005 pentru fals și delapidare în legătură cu o plată de ~90000 USD din 2002 către o firmă de consultanță din US (GOLD BOROUGH CONSULTANCE – GBC, Carson, Nevada), în legătură cu contractul între Avioane Craiova și Elbit Systems din decembrie 2000. Nu ne putem da seama – din sursele publice – ce rol a jucat și în ce act (creșterea sau descreșterea) al UA Craiova. Voi presupune însă – date fiind caracteristicile textului și el fiind eroul acestui text – că este numai bun de înfundat pușcăria pentru 10-20 de ani. A, să nu uităm: eroul era șantajabil cu o înregistrare care l-ar fi dus după gratii.
 

6. Franțujii
Firma de stat franceză Capel Aviation este de fapt o societate cu răspundere limitată, deținută de persoane fizice. Înființată în 1991, a fost reprezentată până în 2005 de Henri CAPEL și din 2005 de Rolf CAPEL. În 2012 a ajuns la lichidator. [19] Capel Aviation se pare că se ocupa cu avioanele kit, vânzând YAK-3UPW cu motor P&W R-1830. [20]  

Zilele noastre

Ajungând în 2019, ceea ce putem observa este că dintr-o dată lucrurile încep să pută din nou, fiind vorba despre alte IAR-99 care ar trebui modernizate. Subit, directorul Avioane Craiova (care provine de la INCAS) pleacă de la conducerea fabricii (sau este plecat), existând suspiciuni de complicitate cu declarații câștigători. Comedia continuă. Ar fi de râs dacă n-ar fi de plâns.

Da, IAR-109 era avionul care ar fi adus contracte consistente si ferme pentru uzină. Dacă nu ar fi fost implicat geniul și viziunea multor ‘înstelați’ carpatini. Securiști și Meapeniști deopotrivă.

În loc de încheiere, o întrebare retorică: credeți că FARo, ForTer, FNRo, SRI, SIE, STS, Securitatea, ISU, Jandarmeria Jegdarmeria, Poliția Miliția sunt aici să protejeze România și cetățenii? Dacă da, până la ce grad/funcție și cam ce procent al lor au acest rol?
 

Iulian

Share
1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (medie: 5,00 din 5)
Încarc...  

Citiți și:

IAR 109 Swift – date tehnice

Cu IAR-ul în… Singapore !!

 

Surse:
1. Gândirea critică ( https://ro.wikipedia.org/wiki/G%C3%A2ndire_critic%C4%83 , accesat la 2019-08-19)
2. Radu Berceanu acuzat de spionaj militar în favoarea Israelului ( http://www.badpolitics.ro/radu-berceanu-acuzat-de-spionaj-militar-in-favoarea-israelului/ , accesat la 2019-08-19)
3. Radu Berceanu spion?! Nu se poate! Exclus! Oricine, numai Berceanu nu! ( https://ioncoja.ro/radu-berceanu-spion-nu-se-poate-exclus-oricine-numai-berceanu-nu/ , accesat la 2019-08-19)
4. Radu Berceanu si 2 generali in ancheta la Bruxelles, pentru spionaj militar in favoarea Israelului ( http://odoricai.blogspot.com/2010/11/radu-berceanu-si-2-generali-in-ancheta.html , accesat la 2019-08-19)
5. Exploziv News ( http://exploziv-news.ro/ , accesat la 2019-08-19)
6. Singura felină ( http://singurafelina.blogspot.com/ , accesat la 2019-08-19)

11. Aripi Argintii – IAR 99 ( http://www.aripi-argintii.ro/aparatdezbor.php?p=32 , accesat la 2019-08-19)
12. IAR 99 ( https://ro.wikipedia.org/wiki/IAR_99 , accesat la 2019-08-19)
13. IAR IAR-109 Swift – Romania – Air Force ( https://www.airliners.net/photo/Romania-Air-Force/IAR-IAR-109-Swift/2579976 , accesat la 2019-08-19)
14. Bijuteriile de otel ale armatei romane ( https://jurnalul.antena3.ro/special-jurnalul/bijuteriile-de-otel-ale-armatei-romane-68514.html , accesat la 2019-08-19)
15. IAR-99 – 30 de ani de la primul zbor ( http://www.resboiu.ro/iar-99-soim-30-de-ani-de-la-primul-zbor/ , accesat la 2019-08-19)
16. IAR IAR-109 Swift – Romania – Air Force ( https://www.airliners.net/photo/Romania-Air-Force/IAR-IAR-109-Swift/2579976/L , accesat la 2019-08-19)
17. IAR99 ( https://doc8643.com/aircraft/IR99 , accesat la 2019-08-19)
18. CAPEL AVIATION ( https://www.societe.com/societe/capel-aviation-382809804.html , accesat la 2019-08-19)
19. Yak-3upw ( http://www.fastaero.be/aircrafts-2/ , accesat la 2019-08-19)
20. Gulfstream G200 ( https://en.wikipedia.org/wiki/Gulfstream_G200 , accesat la 2019-08-19)
21. Gulfstream G100 ( https://en.wikipedia.org/wiki/Gulfstream_G100 , accesat la 2019-08-19)

82 de comentarii:

  1. Eram student sa fi fost in ’96 sau ’97 si discutam cu cativa colegi (ceea ce va spun este de genul ca nu se uita niciodata) despre faptul ca la sfarsitul anilor ’60 URSS ar fi vrut sa invadeze Romania – a se vedea conjuctura internationala – invazia Cehoslovaciei in ’68.
    Ei bine, la unul din colegi tat-su lucra la armata in Cluj (capitan sau maior) si ne-a comunicat involuntar un secret de stat. A zis ca i-a zis taica-sau (sa fie iertata exprimarea) ca tancurile sovietice erau pe celalalt mal al Prutului dar dupa ce au sarit in aer vreo 3-4 si s-au topit au renuntat la invazie. A zis ca armata romana avea LASERE ( sa mor eu asa a zis) ca stie de la taica-sau.
    Se pune intrebarea – minte un ofiter al armatei romane (daca minte cu ce interes) – sau mai prost decat prevede legea, caz in care corpul ofiteresc roman ar trebui epurat in sil stalinist ca in ’38. Daca spune adevarul unde sunt acele arme, ca inca nimeni nu are – sa topesti un tanc e ceva.
    Inca ceva – tot de la un alt copil de maior (de data asta era copil – nu student) comandant de unitate in Simleu. Cosmonautii zboara in spatiu de la Baia Mare si sunt mai multi cosmonauti romani nu numai D Prunariu. Evident tort taica-sau ia zis de cosmodromul de la Baia Mare

    7
    • Veniamine Franqueline

      Armata RSR a fost (mai este?) patul germinativ al proștilor înșelați. Generații de meteriști (na, băieți cu studii) am fost dați pă spate de comandanții politici ai unităților cu repetata poveste a laserele românești care au topit tancurile rusești în ’68 pe când încercau sa ne calce sub șenile brazda strămoșească. Se adăugau și alte povesti despre cât de înspăimântați au fost americanii în Vietnam atunci când auzeau sunetele inconfundabile ale AKM-urilor românești, despre mașinile de cusut Ileana dela Cugir care asamblate greșit rezultau tot în AKM–uri, și altele asemănătoare.
      Toate poveștile astea erau însoțite de un făcut cu ochiul complice din partea politrucilor, adică „și mai sunt niște chestii, da’ nu vi le pot spune nici măcar eu chiar pă toate, că sunt super secret militar, ce dracu…”
      Trecut-au anii, și prin 1996 sau 1997 un colonel dela defuncta (deh, agenturili… ) Armata a IV-a îmi povestea cu spirit de corp și bațoasă mândrie patriotică mărturia împărtășită de noul lor comandant, generalul Cioară, cum a ieșit el în decembrie 1989 pe podul de peste Prut dela Ungheni și i-a zis (dela obraz) comandantului coloanei de tancuri rusești care avea intenția sa între în țarisoară: „nu treceți, ca iese urgie!”. Evident, rușii au făcut stânga – mprejur speriați de urgia prefigurată de Cioară.

      20
      • Am ras mai mult decat ar fi trebuit…

        6
      • Am auzit povestea de cel putin 10 ori, cu diferite nuante de la ”cutiutele negre”- un fel de blindate cu laser (nu stia nimeni cum arata, doar ca sunt ovale), la trenul cu laserul lui Coanda.
        Prin 95 un prof de fizica, ofiter in rezerva era convins ca e adevarat
        Chiar anu trecut de 1 dec mi-a povestit un ofiter DSS care a fost atunci pe granita la Ungheni ca i-au trimis cu PM-uri, AG-uri si mitraliere, atat
        Si B 404 a trecut Prutul atunci, in misiuni, 5 grupuri de cc

        4
      • Herr Von Renn Weg

        @veniamine, ma tot gandesc care e unghiul dezinformarii in postarea ta… sa fie distragerea atentiei de la faptul ca rusii l-au fi putut ajuta activ pe Iliescu sa uzurpe partidul si puterea in stat (vedem si azi ca ciuma rosie nu moare, ci are nevoie doar de un cap hidos care sa o hraneasca)?

        5
        • Veniamine Franqueline

          Dacă te gândești la unghiul dezinformării, vezi și cât este Aria Cercului.
          In rest, ce sa zic, multa poezie. Mai trimiteți.

    • Aoleu, eu am un unchi la Maramures care mi-a zis ca daca in WW2 ramaneau romanii de partea nemtilor, ar fi cucerit nemtii toata planeta. Si amenintarea lui preferata, „daca-l bat pe Xulescu, nu ramane din el nici c*c*t de analiza!”

      Mai alaltaieri ma uitam la un video pe youtube despre Efectul Dunning-Kruger, unde lumea care stie mai putin se supraevalueaza tocmai pt ca nu stie cat de larg e un domeniu. Asta plus mecanismele subconstiente de auto-consolare ca da, ce i-am dat-o eu in vis aluia care m-a tot calcat pana acum. Cum zice si @Veniamine, le-am zis rusilor ca iese urgie. Pai daca iesea urgie, luam Moldova, Ucraina si toata planeta, vorba aia.

      4
    • Aceiași poveste cu încercarea de invazie a rușilor am auzit-o și eu de la bunicul meu, Dumnezeu să-l ierte, cu deosebirea că în loc de lasere erau mine antitanc și asta le-a tăiat tot avântul rușilor care se așteptau să intre ca prin brânză.

      2
    • Interesant că deși pionieri în cercetarea LASER, România a început să cumpere primele sisteme militare laser ( pt dirijarea rachetelor antitanc cred) chiar de la ruși,abia după 1968. Cât despre super laserul lui Ceaușescu, Coandă sau Tesla-Moraru, păi ar fi trebuit ca la ora actuală să fim peste Rusia și SUA la un loc. Și totuși, dacă încercăm să intuim și o față ascunsă a monedei pe care nu ne-o arată nimeni, oare tehnologiile de ultimă generație care asigură supremație militară în anul 2020 se bazează pe stealth-ul și atomicele dezvoltate de Germania nazistă în anii 40 secolul trecut?
      Despre spionajul militar la Craiova probabil e la fel ca în industria auto. Când lansezi un model nou primii care îl cumpăra sunt cei de la concurență care îl desfac bucăți și îl așează pe un panou pe perete pt ca toți angajații să se inspire. Chiar și Dacia procedează așa.

      4
  2. Veniamine Franqueline

    Ma îneacă râsu… Ma îneacă plânsu ‘… Ce țară de idioți! Da’ patrioți, muicăăă…

    4
    • Herr Von Renn Weg

      @veniamine Iarasi cu aruncatul cu noroi? Ai scris „tara de idioti… dar patrioti”, incercand sa inspiri cititorilor sentimentul de jena fata de patriotism, in timp ce le impingi privirea in pamant! Nu toti suntem prosti ca cei din relatarile celorlalti colegi (colegi care ar putea fi fictivi, avandu-te tot pe tine in spate, din cate stim noi… se poate!) sa nu uitam ca i-am avut si pe Cuza, Iuliu Maniu, Bratianu, Gheorghe Tatarascu, Brancusi, Eminescu, Cantacuzino, Eliade, Iorga, Racovita, Prezan… Iar bolsevicii tai ce ne-au adus bun? Au dat de-o parte elitele noastre ca sa isi poata instala molima! Asta faci si tu acum!

      6
      • Veniamine Franqueline

        „Nu toți suntem prosti”. Înțeleg ca scrii în numele unui colectiv de oameni ai muncii care nu ie proști. Evident, dacă va trageți din Bratieni, Maniu, Eliade, Iorga… Se vede! Eu vorbeam de patriotii idioți. Ăștia sunt un mare pericol pentru țară, într-adevăr.

  3. aia cu gabriel oprea e un BRAND e grele ?dar nu mă mai miră nimic,personajul e omul sistemului.

    3
  4. Veniamine Franqueline

    Armata RSR a fost (mai este?) patul germinativ al proștilor înșelați. Generații de meteriști (na, băieți cu studii) am fost dați pă spate de comandanții politici ai unităților cu repetata poveste a laserele românești care au topit tancurile rusești în ’68 pe când încercau sa ne calce sub șenile brazda strămoșească. Se adăugau și alte povesti despre cât de înspăimântați au fost americanii în Vietnam atunci când auzeau sunetele inconfundabile ale AKM-urilor românești, despre mașinile de cusut Ileana dela Cugir care asamblate greșit rezultau tot în AKM–uri, și altele asemănătoare.
    Toate poveștile astea erau însoțite de un făcut cu ochiul complice din partea politrucilor, adică „și mai sunt niște chestii, da’ nu vi le pot spune nici măcar eu chiar pă toate, că sunt super secret militar, ce dracu…”
    Trecut-au anii, și prin 1996 sau 1997 un colonel dela defuncta (deh, agenturili… ) Armata a IV-a îmi povestea cu spirit de corp și bațoasă mândrie patriotică mărturia împărtășită de noul lor comandant, generalul Cioară, cum a ieșit el în decembrie 1989 pe podul de peste Prut dela Ungheni și i-a zis (dela obraz) comandantului coloanei de tancuri rusești care avea intenția sa între în țarisoară: „nu treceți, ca iese urgie!”. Evident, rușii au făcut stânga – mprejur speriați de urgia prefigurată de Cioară.

    1
    • Veniamine Franqueline

      Nu „proști înșelați”, ci „proști înstelați”.

      4
    • Plictisit de troli

      1. Ce-i aia „dela”?
      si 2. Cati 65-70 de ani ai, mestere? Si cu treburi pe acilea? Ca vad ca tot dai cu barda-n stanga si-n dreapta, toti ie prosti, romanii pute, securistii ie peste tot, patriotismul e bun doar daca-i de la ailalti…
      Nu vrei sa ramai tu troll de baza pe CoNtidianul/EvZ/RromLibera sau de unde-ai aparut? Nu plange dupa tine ala cu gaina care naste pui vii si-i hraneste cu lapte? Hai, lasa-ne pe noi, restul, sa murim prosti si desearta-ti intelepciunea in alte parti…

      6
  5. Veniamine Franqueline

    Ma pune în încurcătură un lucru: conform tutulor securistilor patrioti, generalul Vasile Ionel era un agent GRU cu o activitate în slujba Armatei Roșii foarte bine documentata de organele noastre. Îl vedem însă în aceste demascari binevenite ca fiind agent MOSSAD care lucrează si împotriva rusilor, pasându-le izraelienilor? roadele cercetărilor în tehnologie aviatica făcute în comun (vechile legături de arme nu se uita ușor) de specialistii români și ruși.
    Ceva de speriat, Ionel ăsta…

    1
    • O sa aflam dup-aia ca pe la pranz le mai arunca cv si chinezilor…

      5
    • Ce-mi plac comentariile astea in care se ia apararea sovieticilor. Cum spui ca un tanc sau avion sovietic/rusesc nu sunt chiar asa de rele, nu ca ar fi mai bune ca si cele americane, imediat esti etichetat ca fiind postac, troll, trompeta sau idiot util.
      In schimb, cum apar comentarii ca Militaru si altii n-au fost spioni sovietici, se tace malc.
      Pe acelasi principiu, putem spune ca nici Iliescu n-a avut nicio legatura cu sovieticii, chiar daca a fost student la Moscova?

      3
      • Veniamine Franqueline

        De unde stiti ca Militaru si Ionel au fost spioni sovietici?
        Eu stiu doar ca Militaru era cam prostanac iar Ionel era cu doua capete mai destept decat restul gealilor din Armata RSR.
        Da, si Iliescu a avut multe legaturi cu sovieticii. Ca si Ceausescu…

        • conform tutulor securistilor patrioti, generalul Vasile Ionel era un agent GRU cu o activitate în slujba Armatei Roșii foarte bine documentata de organele noastre.
          Pai a fost sau nu a fost?
          Ca am mai avut discutia asta…

          4
          • Veniamine Franqueline

            Securistii patrioti ziceau ca a fost. Dar tot securistii patrioti ziceau ca nu a fost, ci de fapt a fost agent MOSSAD si a lucrat impotriva rusilor (vezi articlolul). Din aceasta dilema nu putem iesi.
            Parerea (parere, ca toata lumea) este ca nu a fost, pentru ca era prea prost sa fie. Cel mult un iepure dupa care sa alerge securistii nostri profesionisti si patrioti.

            1
            • Evreii si rușii sunt mult mai apropiați decât pare. Motivul este simplu.Multi „ruși” ,defapt sunt evrei.
              Si in servicii sunt factiuni, grupari,clanuri. Noi de exemplu, am avut nenumărați spioni evrei.
              Radu Berceanu este si el tot evreu. Bercovici parcă.

              1
      • Cine zice ca Militaru nu a fost spion sovietic?

        2
        • Veniamine Franqueline

          Eu zic ca nu avem de unde stii, decat doar dela ruși. Sunt insa unii, tot generali, de ex. generalul Mircea Mocanu, comandantul CAAT, care spune ‘fugiti, domne d-aici, Militaru nu a fost niciun fel de spion rus, Ceausescu s-a ofticat rau pe Militaru pentru ca la o primire pe Otopeni a lui Brejnev, cand rusul a ajuns si la grupul de generali aliniati la primire, Militaru, oltean (oltean, frate) dat dracu’ ca toti oltenii, s-a gasit el mai cu moț sa ii raporteze in ruseste (!!!) lui Brejnev ‘Tovarase Secretar General, sunt general colonel Militaru Nicolae, etc.’ Asta i-a fost, Ceausescu (alt oltean!) le-a ordonat securistilor sa documenteze actiivitatea de spion a lui Militaru. Si baetzii i-au compus un dosar beton, asa cum li s-a ordonat.
          Desigur, puteti sa il credeti pe Pleșiță, reprezentant de frunte al intelijensului romanesc, care zice ca Militaru a fost si el i-a si spus ‘bă, Nicule, băă, ai grijă!)

          2
          • Deci Ionel Vasile a fost iar Nicolae Militaru nu a fost.
            Sau ce ar trebui sa inteleg?

            • La inceputul anilor 90 a fost haos total, se certau sefu SRI cu seful MStM (au si prins o echipa de filaj pe la Focsani cand mergea spre Iasi), seful DCs cu seful DIM, toti cu Vasile Ionel, consilier la Cotroceni,eram un fel de Liban
              Dupa 95 s-au mai linistit
              Daca nu incepea scandalu in Iugoslavia isea nasol
              Militaru s-a autodeclarat ”ostas sovieteic pe pamant romanesc”,Plesita sugera ca ar fi fost omu lui folosit la dezinformare

              3
            • Veniamine Franqueline

              Securiștii au zis ca amândoi au fost pentru ca au studiat la rusi(Ionel a fost șef de promotie la Frunze). Dar și Ceaușescu, și Iulian Vlad și Emil Macri au studiat la rusi. Dar la știa din urma nu se pune.
              Ma repet, doar rușii știu dacă da sau ba. Eu însă nu cred pentru ca nu cred în competenta și onestitatea securistilor. Și sunt chiar nenumărate cărți scrise chiar de unii securiști care afirma răspicat și cu dovezi ca Securitatea a fost în mare parte o gașca de impostori și amorali.

              2
          • Adevarul ca Ceausescu a fost socat total cand l-a auzit pe Militaru vorbind ruseste,i-a cazut cerul in cap,nestiind ca asta e cu studii la Moscova,nevasta 100% rusoaica si ca le ei in casa doar in rusa se vorbea,a fost un soc pt geniul Scornicestiului ca ala gavareste pe ruseste,de acolo i s-a tras cu siguranta.

            3
          • Herr Von Renn Weg

            @veniamine Nu pomenesti nimic de relatarile lui Pacepa in Orizonturi Rosii despre inregistrari cu Militaru cand se intalneste cu agenti rusi, audio si video! Si inainte sa intrebi unde sunt inregistrarile, or fi printr-o arhiva, dar cat timp molima bolsevica e instalata la noi, nu o sa vedem inregistrarile!

            4
  6. Foarte interesant articolul!

    Discutia a reaparut si pe Facebook – Aviatia Magazin pe 21 octombrie la articolul „Iranul si-a prezentat cel mai nou avion”, in zona de comentarii (unde moderatorul a incercat sa combata gogomaniile / „ideile” vehiculate)

    https://www.facebook.com/AviatiaMagazin/posts/2782991455065473

    „Acel aparat trimis pe vremea lui Spiroiu în Israel, 1993-1994, la evaluare pentru o eventuală modernizare (109 Swift s-a vrut a fi înlocuitorul Șoimului…)
    Iar după 6-8 luni, containerele au revenit pe meleagurile noastre, desigilate, “borfăite”, însoțite de scrisoarea oficială conform căreia din motive obiective, respectiv lipsa de timp, compania destinatară nu s-a putut ocupa de solicitarea părții române.
    Iar doi ani jumate mai târziu, apărea pe piață un produs uimitor de asemănător, sub Brandul Elbit-IAI…”
    ” Nu am avut Telefon cu camera sa filmez cum doi domni dadeau peste gard poarta 2 dosare, unul cate unul, unor indivizi oarecum maslinii prin primavara lui 90. Poarta 2, aia dinspre linia de tramvai. Unul statea de 6 langa coltul atelierului de sablare, noi ne ascundeam sa fumam pe hala, sus, nu ne vedea nimeni. Ne distram aruncand cu pietricele mici sa-i speriem.”

    2
  7. Veniamine Franqueline

    Serviciile romanesti de intelijans (cum zice Troncotă): Un furier ascutitor de creioane recomandat de Andronic, Curea si Bichir. Ce sa mai zici…

    https://evz.ro/evz-tv-cartea-document-care-arunca-totul-in-aer-adevarul-despre-serviciile-secrete-romanesti-dan-andronic-fata-in-fata-cu-generalul-aurel-i-rogojan.html?utm_source=evz&utm_medium=recomandari_AI

    2
  8. ” – Transformat in celebrul „FI6”, prototipul a intrat apoi – fiind din nou revandut de catre evrei – in hangarele bazelor militare americane si a fost folosit in razboiul din Golf
    – Acum, exact ca intr-o gluma sinistra, el va fi cumparat de noi – pe bani grei – de la americani, via Bae Systems ”
    Genial :))) …. daca o sa ajungem sa cumparam F35, am senzatia ca textul o sa fie modificat in ceva de genul ..” Transformat in F16, in fapt F35 pentru ca asa erau schitele initiale dar nu au reusit asa sa le faca atunci si s-au multumit cu un F16 pana au reusit sa inteleaga complet proiectul romanesc ”
    P.S.
    Nu am nimic cu avionul nostru, din contra toata admiratia.

    3
  9. Eu am inteles ca Fica aia a fost internata la „oamenii veseli” o perioada. Da este autoproclamata jurnalista cam ca si Cioaba, insa pe el il recunosc cativa daca nu rege macar sef de stabor.

    3
  10. Textul ala cu spionajul frizeaza retardul mintal, nu e vba de vreo subrilitate

    2
  11. Berceanu e un tip foarte destept, a scos si un avion pe banii lui anu asta.
    Si cu bun-simt, eu il stiu indirect, de la partenera care se ducea cu nevasta-sa la acelasi coafor din Buc.
    Noi avem mereu nevoie de povesti care sa explice esecurile repetate ca tara, dujmanii, tradatorii, soarta samd
    E greu sa recunoastem ca uneori suntem condusi de oi pt ca asta implica si o vina a fiecaruia.
    Asa ca e mai usor sa inventam basme
    DSS chiar scotea bancuri cu Bula,prin Serviciul D, unde erau intelctuali de nivel mondial si era condus de fratee lui Lipatti
    Nu poti sa spui ca Andronic,Curea,Bichir sunt prosti,pt ca nu sunt, ii duce mintea,au cultura, doar ca perpetueaza ceea ce americanii numesc self-deceiving

    5
  12. Eram prin 83/84in punctul de comanda laBorcea si sa facut o mare aplicatie a tratatului de la varsovia,iar romania trebuie la terminare sa prezinte pe unde au trecut toti aia cu avioane.Ni s-au dat cite avioane pleaca de unde pleaca si cind pleaca,radiolocatia noasra probabil in sistem integrat batea cam pina in nordul iraqului si muntii ural in est,si dupla plan au inceput toparile pe planseta de plexiglas in caroiaje,dar stupoare dupa ce aeronavele aliate le-am vazut perfect pe teritoriul lor la intrarea pe teritoriul Romanesc radiolocatia noastra ruseasca nu a mai dat nimic COMANDANTII AU INEBUNIT…apoi ne-am trezit cu rusii,bulgarii,polonezii aterizati pe borcea,au intrat si in p.comanda.Dupa 2/3zile a aparut zvonul ca ne-am scos in fata rusnacilor cu o statie de radiolocatie de dinainte de razboi din PIPERA care subofiterul a legat antena de un magar si a invirtit-o si astfel i-am prins pe aliatii rusi.

    2
  13. Mie mi-a placut ca s-a retras din politica,nu a tinut de scaun,spre deosebire de alte specimene

    1
  14. Pe baza informatiilor descrise de Grigore Leoveanu in articolul sau reiese clar ca israelienii au vrut sa ne ajute si in niciun caz nu a fost vorba de spionaj, bineinteles ca n-as sti exact motivatia pentru care doreau sa faca asta dar o intuiesc.

    Motivul pentru care s-a vrut distrugerea unei intregi industrii constructoare in Ro nu-i greu de identificat dar e mai greu de identificat cine a vrut asta, banu-i ca si estul si vestul dar principalii vinovati sunt decidentii politici postdecembristi, dar ca vb de industria aeronautica pe producatori/integratori as punen in antiteza doi agenti economici, IAR Craiova …… AEROSTAR ……..decideti voi diferenta.

    1
  15. Grigore Leoveanu

    Cateva informatii suplimentare ;

    1. Articolul aparut pe net cu spionita este evident scris de singurul personaj „pozitiv” din text
    „MPORTANT: la momentul respectiv, colonel ing. Nicolae Deneanu a fost singurul care, mirosind infractiunea, a refuzat să semneze contractul fraudulos ”
    Povestea propriu-zisa de asa zis spionaj , a avut loc in perioada decembrie 1993, ianuarie 1994, cand avionul 7003 a facut numeroase zboruri in Israel in cadrul colaborarii intre Avioane Craiova si IAI. Pe perioada sarbatorilor de iarna, echipa romana s-a intors acasa si a revenit in ianuarie. In aceasta perioada, avionul fusese garat intr-un hangar al IAI . Pe maneta de deschidere a cupolei se aplica un sigiliu pe o bucata de plastilina, procedura folosita in aviatia militara romana. Cei de la IAI, au avut nevoie sa mute avionul in hangar si au deschis cabina pentru a elibera frana de parcare. Ruperea acelui sigiliu a fost dovada copierii cu sublerul a avionuluii.Sa nu uitam ca avionul; avea montata avionica IAI, inclusiv un HUD care inlocuise vizorul folosit pe IAR 99 standard , respectiv aparate de ochire recuperate de pe MIG 15 .
    2. Deneanu,fusese numit director la Craiova in vara lui 1994 si a luat cateva decizii care aveau sa pecetluiasca soarta fabricii : refuzul de a semna contractul export in Botswana, stioarea colaborarii cu IAI, intreruperea contractului de export YAK 3U catre firma franceza Capel Aviation. Pentru a justifica aceste masuri, era nevoie de o poveste credibila si atunci s-a inventat copierea avionului. Era necesara intreruperea colaborarii cu IAI si stoparea oricarui export. S-a propagat toata minciuna si bravii ofiteri din servicii aua intervenit sa apere secretele. Daca acum pare amuzant, atunci au fost dosare penale, desfaceri de contracte de munca, procese la Curtea de conturi, suspiciune si multa murdarie.. Masinaria justitiei era sub control politic total. De unde sa stie specialistii SRI, DIA, 0215 ce inseamna un profil NACA ? In plus, afirmatiile unui individ aflat in functia de dir, gen la Avioane Craiova, col. ing de aviatie, pareau indubitabile. Care era totusi scopul ? Unul singur : spaga. Exporturile ar fi incurcat planurile derulate ulterior, cand IAR 99 Soim a fost importat de la Elbit. Nu am gresit : IMPORTAT.
    Toate s-au intamplat in toamna anului 1994, sub guvernul PSDR condus de Vacaroiu. Articolele aparute pe net din 2005, l-au introdus in naratiune si pe Breceanu, care in 1994 era un deputat din opozitie. Nu conteaza adevarul istoric. daca foloseste in lupta politica.

    16
    • Santaj si subminarea economiei nationale, de asta ar putea fi probabil acuzat respectivul…

      3
    • Eror human est
      Perseverare diabolicum

      Acuma, unii ca mine care mai comenteza, fara sa fie de meserie, poate că mai dau cu bota in balta, din cand in cand
      Dar cand împingi pe altu in balta intentionat, în cazul de fata, impingi o fabrica care trebuie sa asigure o parte a capacitatii de aparare, spre incapacitate de plata sau insolventa, este foarte grav

      Daca nu ai vinovatii pedepsiti inseamna ca nu ai stat si te îndrepți spre o fundătură
      Inseamna ca ai anarhie

      Subminarea economiei naționale sau subminarea unei ramuri a economiei naționale a fost, daca nu ma insel, dezincriminata de guvernarea cdr, era unu ministru la justiție de la pnl, profesor si exemplu la Universitatea Capitalei, advocat cu multe cauze pe bani grei la instanța supremă si bun orator dar ce folos daca duce tara de râpă
      La momentu respectiv erau multe dosare pt fapte de tipu asta la parchetul jeneral

      Pe de alta parte, articolele din presa si de pe net au avut scopul de a spăla trădătorii si a ridica in slavi faptele directorului care a îndreptat fabrica spre incapacitate de plata si faliment

      Faceam noi al doilea aparat din lume la o categorie care nu o stie nimeni
      Ferice de cei săraci cu duhu

      O singură completare as adauga
      In 94-95 nu am avut servicii, miliție, parchet (dusumea sau linoleum) jeneral si autoritate judecătorească
      Astăzi stam mult mai prost cu autoritățile publice

      Cei mai multi, care au lucrat la 99, si-au încheiat călătoria pe acest pământ si nu mai sunt

      99 mai sunt câteva si se vorbeste de modernizare ceva cu un radar nou, avionica schimbata si o forma modificată a botului

      93 a fost dat la tăiat iar motoarele scoase
      Nu a ramas nici macar o bucata pt prezentare la mitinguri
      Fara istorie nu stii de unde vii, de ce esti in situatia asta la ziua de azi si spre ce te îndrepți

      S-a renuntat de tot la migu 29
      Pt ca un avion mult mai vechi, alta generatie de proiectare, sa fie mentinut
      Am avut noi generalii nostri, multi i-au inca pensia limistiti

      Aerotaxi s-a oprit si ala de aproape 20 de ani
      Desi concurența ceha nu se mai produce

      Poate cu o altă aripa si alt ampenaj vertical ar fi altceva
      Au ramas pe goagal cateva fotografii cu o macheta pe birou sefului Incas si ceva informatii despre o bucata de fuselaj in aceiasi fabrica

      Astea toate s-au petrecut ca am avut multi tradatori si prea putine autorități (puteri publice constituite in stat) în stare sa isi realizeze scopul constituțional
      Vinovăția ne apartine si noua ca am votat cu ochii larg închisi si am luptat prea putin ca sa oprim ajungerea in situatia de azi

      Nu ne-am facut datoria pe timp de pace
      Am încălcat jurmantu militar – care am mai apucat să juram

      1
      • O necesara rectificare, guvernarea cdr a dezincriminat prin 97 fapta de bancruta frauduloasă – fapta de a aduce o firmă în faliment si nu fapta de subminare a economiei naționale
        Prea multe modificari legislative pe multe zeci de ani

        La momentul respectiv (97) erau în lucru multe sute de dosare la parchetul jeneral
        Toți făptuitorii au scapat ca efect al dezincriminarii
        Fapta a fost reincriminata ulterior
        Se regăsea in legea insolventei
        Iar mai recent se regăseste in noul cod penal la art. 241

        Cert este ca dezincriminarea bancrutei frauduloase de la anu 97 a însemnat o gură de oxigen pt cei care au adus tara la sapa de lemn – mulțumim profesorului V Stoica, cdr si pnl

        Dezincriminarea faptei de subminare a economiei naționale ( prev in art. 165 fin vechiul cod penal) este rezultatul muncii asidue a actualului ministru pnl al justiție odata cu intrarea în vigoare a noului cod penal – el chiar s-a lăudat ca modificare (elaborarea noului cod si a legii de intrare în vigoare) este rezultatul muncii duse în comun de ocupanții palavramentului

        Este o declaratie pe mediafax a actualului ministru pnl al justitiei din data de 06.01.2012 care ne spune candid ca la momentul dezincriminarii erau 40 de persoane puse sub acuzare pt subminarea economiei 8ntr-un dosar la diicot
        La celelalte pachete nu stim
        Oricum presupunem ca erau multi
        Parchetu oricum este intr-o atipire continuă
        Nu finalizează dosaru decat cand se dezincriminarea fapta

        Normal fostu ministru pnl cu dezincriminarea faptei de subminare a economiei naționale este cel mai bun si este nou ministru de justiție
        O fi poate de la statu paralel sau poate dovada ca serviciile noastre lucrează

        Relativ recent un deputat din jud Alba a elaborat un proiect de lege legat de reincriminarea faptei de subminare a economiei naționale – cum ar fi noi am furat destul, cine mai vrea sa fure sa plătească

        1
  16. Dupa cum stiti mi-am irosit o parte din tinerete la I.Av. Craiova, pina in 90:

    – pe atunci, desi ii cunosteam mai pe toti care aveau un cuvint de spus, nu auzisem de Berceanu si nu cred ca a avut vreo contributie insemnata la 99, la Craiova, atunci.
    – de Deneanu imi aduc aminte f vag, oricum nici el nu era in prima line a frontului.
    – Am mai spus-o si repet, Craiova nu era capabila sa proiecteze un avion. Desi avea o echipa tinara si destul de buna, nu era completa. Le lipseau aerodinamicieni, le lipseau specialisti in mecanica zborului si chiar si compartimentul de rezistenta era f subtire. Nici dotarile nu erau corespunzatoare, nu aveau nici macar o suflerie.
    – si iar ma repet, dupa 90 unii au incercat sa monopolizeze 99, sa-l faca proprietatatea lor, sa treaca peste INCREST, peste armata, peste tot. Asta a nascut invidii, animozitati, razbunari. De aici s-au nascut legende ca asta de acum.
    – 99 a fost realizat din fondurile statului, respectiv ale armatei, chiar daca, pe atunci, anumite cheltuieli militare nu erau declarate chiar militare, ci erau ascunse in ministerul constructiei de masini.
    -drept urmare IAV Craiova nu avea nici un drept legal de proprietate intelectuala, nu stiu ca oltenii sa fi cumparat drepturile corespunzatoare. Si azi oltenii considera 99 avionul lor.
    – afacerea cu evreii poate ca a fost bine intentionata, dar vacumul de putere si legile aiurea, din acei ani, au creat o situatie care poate fi usor calificata drept incercare de frauda.

    Din pacate sunt f pesimist in ceea ce priveste viitorul 99, anii trec fara mila, cele 19 avioane existente isi consuma resursa, deja sunt mai batrine decit pilotii, nu vad nici o sansa de salvare.

    11
    • Neamtu, cred ca gresesti in unele aspecte.

      1. Ministeru si banii lui: pentru ce a dat bani ministerul? Pentru un produs? Pentru un produs si toata documentatia de fabricatie? Ca in cazul asta nici INCAS nu poate pretinde drepturi. Ministerul nu e in stare sa cumpere niste capete de ghidare pentru LAROM. Nu e in stare sa vinda ce se mai produce (inca) la noi. Sa faca spagi se pricepe.

      2. Copilul cu multe moase ramine cu buricu netaiat.
      2.1 Sa zicem ca numim proiectul IAR-99 proprietate intelectuala. Daca o aveau si aveau drepturile, de ce nu l-au fabricat INCAS?
      2.2 Sa zicem ca numim proiectul IAR-99 proprietate intelectuala. De ce nu l-au licentiat la altii – Zanzibar, Botswana, Zambia.
      2.3 Sa zicem ca numim proiectul IAR-99 proprietate intelectuala. De ce nu s-au implicat in upgrade-uri? Ce au upgradat la IAR-99?

      3. Daca INCAS duduie si duduia de specialisri, unde sint celelalte realizari aeronautice? Unde sint proiectele dronelor, gata sa fie date industriei? Unde sint dronele proiectate si produse de ei?

      4. Daca INCAS duduie si duduia de specialisri, unde sint celelalte realizari aeronautice? Unde e proiectul urmatorului trainer care sa fie cel mai bun din lume?

      IMO, INCREST CCIZ, INCAS si IAV Craiova ar fi trebuit sa fie departamente ale unei singure companii, in care instelatii sa nu aiba ce cauta. Altfel, obiectivele unei fabrici – productia – se vor calca pe picioare cu ale instelatilor – spaga si zborul – si ale proiectantilor – avionul absolut.

      Edit: inlocuit INCREST cu CCIZ, asa cum era initial intentia

      2
      • si daca ti-as zice ca mai sunt niste specialisti la INCAS, dar care nu pot sa miste un deget de prioritizarea celor incuscriti de la varf?
        Degeaba vor unii sa faca diverse proiecte, daca nu li se finanteaza…

        1
        • Probabil iti dai seama ca argumentul asta e gresit. Ei, specialistii, nu produc in nume propriu, ca nu fac nimic pe PFA. Sint angajati ai INCAS. In 30 de ani au avut, sint sigur, diverse oportunitati. Arata-mi un produs al lor in 30 de ani. Au proiectat un avion. Inainte de 89. Si mai ce. Arata-mi cite 3 produse de la INCAS, COMOTI, ICI, ACTTM.

          • Si cine stabileste si imparte programele, cu finantare cu tot?
            De unde vin banii?
            Cine propune programele?
            Si asa e de 30 de ani incoace, ca doar sunt firma de stat.

            1
          • Esti „sigur” ca au avut oportunitati. Stii ce se spune despre „assume”.

            Tocmai ca specialistii nu produc in nume propriu iti invalideaza argumentul. Ei pot fi cei mai buni specialisti, daca nimeni de mai sus de ei nu are interes sa ii puna la treaba, ce sa faca? Sa proiecteze drone pe PFA, cum zici tu? Si ma indoiesc ca stau acolo „specialisti” ca sa taie frunza la caini, aia buni au plecat unde li se da ceva de facut.

            Oricum, in 30+ de ani, mi-e clar ca nu mai e niciunul acolo cu experienta „reala”. Daca neamtu-tiganu a lucrat acolo in tinerete si acum e la pensie … E clar ca toti „specialistii” de acum n-au mai avut legatura cu partea practica niciodata, e doar teoria de ei, cat o fi si aia….

            TL:DR: Adevarul cred ca e la mijloc, nici aia nu sunt „mari specialisti”, nici nu sunt pusi sa faca ceva ca lumea.

            • Oportunitatile sint sesizate si sint urmate sau pornind de la management sau de la nivelul de jos. Cind oportunitatea e sesizata de management, el decide decide cum sa investeasca timp (resursa umana) si bani pentru a profita de ea. Cind oportunitatea e sesizata la nivelul de jos, sint doua metode de actiune – propunere de proiect cu birocratie si hirtii sau un proiect neaprobat (sa fim seriosi, la INCAS nu exista ocupare a timpului de 90%) plecind de la ideea ca mai bine ceri iertare decit permisiunea.

      • @iulian
        nu ai dreptate,
        institutu de cercetari e una si fabricarea in serie e alta,
        uitate la rusi ca toate submarinele nucleare nu sunt proiectate de fabrica,
        la fel restu navelor, avioanelor, rachetelor etc.
        si la ucrainieni la rachetele mari proiectu este la institut iar productia la fabrica,

        si la LM este skunk woks iar la Boeing phantom works,
        productia la serie este altceva decat proiectarea

        productia de serie presupune alte constrangeri decat cele ale prototipului si un pret mult mai mic,
        de ex la F 22 nu a castigat pana la urma nici un proiect,
        pentagonu a cerut LM sa modifice proiectu lor, asa zis castigator, ca sa corespunda cu ce vor ei,

        fabrica face un lucru repetitiv, in serie mai mare sau mai mika,
        institutu de cercetare face/sau ar trebui sa faca mai multe proiecte diferite plecand de la o anumita tema sau mai multe teme de cercetare,

        in plus, Incasu a facut avionu 93, 99, 95, Aerotaxi, iar partea de motor este altceva,
        intr-o vreme, nu de mult timp se zicea s-ar putea face pale de tubine si la noi la Comoti,
        acuma ce se poate face si unde s-a ajuns vedem,

        la mintea mea, daca statu prin Incas nu poate face un nou avion,
        n-ar fi rau ca acei cativa cati ar mai putea face, sa faca unu nou,

        asa cum se reface IAR 80/81
        cred ca s-ar putea face inca un avion nou,
        dar trebuie oameni mai multi si nu stiu daca ii gasesti pe toti si ii convingi sa lucreze,

        parca niste rusi au facut un avion scoala cu aripi inverse KB SAT SR-10,
        io cred ca si la noi s-ar putea face,

        dar trebuie vointa si cineva sa reuseasca sa stranga echipa,
        cine a mai lucrat in domeniu
        daca timpu curge numa in defavoarae celor ce vor un nou avion de lupta,

        • Daca-mi permiti o observatie, din cate stiu, Skunk Works este un departament al LM, nu o entitate complet separata. La fel si Phantom Works. O alta deosebire este ca LM si Boeing sunt companii private, listate, ceea ce nu e cazul nici cu INCAS, nici cu Avioane Craiova. La rusi, de asemenea, sunt controlate de stat si unele si altele.
          Proiectarea separata de fabricatie este, in opinia mea, o mostenire comunista, si ridica o serie de probleme legate de proprietate intelectuala ca sa dau cel mai facil exemplu care, in cazul cand vorbim de acceasi companie, nu exista.

          • o parere nu foarte optimista despre institutele noastre de cercetare-proiecare :)….cercetarea e o chestie scumpa…si fara siguranta obtinerii de rezultate financiare imediate…in romania se poate face in zona de IT sau acolo unde iti trebuie doar pix, foaie de hartie si substanta cenusie…daca pe langa astea mai ai nevoie si de bani sa testezi material ceva atunci cu parere de rau…greu sa se intample in tara…
            partea a doua e cu oamenii care ii ai prin cercetarea romaneasca…aratati-mi si mie in ultimii 10 ani sa zicem un articol publicat de un cercetator roman din tara, finantat pe un program local, in Science sau Nature…
            eu cred ca ar fi super daca am reusi macar sa ne ‘lipim’ pe langa proiectele europene…am prinde finantare si know-how…si poate mai tarziu sa ne ridicam si pe picioarele noastre…

            • tocmai de aia unii prefera mici participari, putin semnificative, pe proiecte europene, unde au finantare asigurata, decat pe programe complexe, mai scumpe, si cu finantare incerta. Multe din programele europene sunt chestii birocratice si putin necesare.
              Cand tragi linie dupa niste ani, ai facut tot felul de maruntisuri si mai nimic semnificativ, palpabil… dar ai supravietuit cu finantarea.

            • @Tgg
              Din cate imi amintesc avem inca institute de cercetare agricola (Fundeni, pe druml spre Alexandria, in zona Draganesti Vlasca) care functioneaza si produc in continuare hibrizi de seminte de grau care au cautare pentru ca sunt destul de bine adaptate conditiilor pedoclimatice de la noi. Pe vremuri stiam si soiurile respective. Le-am uitat… ceva cu Boema parca, da, am uitat.
              Nu stiu exact care e statutul acelor institute, stat sau privat, dar se poate face si la noi cercetare cu rezultate bune, zic eu.

          • @nicolae
            aprecierea ta este corecta in parte,
            putine tari din lume pot din productie sa isi sustina cercetarea militara si cu atat mai putin un privat nu are nici un interes sa sustina cercetarea militara,
            din ce am auzit, proiectarea militara presupune in spate cercetare, teme de cercetare in care inveti multe lucruri de care incepatorii se impiedica,

            chiar si la americani pentagonu merge initial pe concurs de proiecte pe o anumita tema (bombardier, vanator, interceptor, uav, etc) iar la cei care trec de faza de desen, in finala cum s-ar zice, tot pentagonu da banii pt eventualele prototipuri,
            asa ca indiferent de laboratoarele Boeing sau LM daca pentagonu sau cia nu da banii, nici acolo nu se face nimik,
            asa au aparut A-12 – SR 71, B 2, F 22, F 35, etc.

            dar atata timp cat nu exista vointa la nivelul conducerii de partid si de stat de la noi si cu atat mai putin la nivelu conducerii armatei nu se poate face nimik,
            au fost articole pe rnhs.info legat de inzestrarea marinei in trecut,
            inzestrarea a venit ca un rezultat al cererilor ofiterilor

            este meritu celor care scrisu articole aici ca incerca sa mai miste ceva,
            noi ce putem face de pe margine,
            numai ruganiciuni,

            ceva ar trebui totusi facut
            ca-i pacat de tara asta, militarii si oamenii care s-au dus din lumea asta si oameni care locuiesc in ea,

            • @capatu satului
              Ceea ce am vrut sa evidentiez este ca in occident, de foarte multe ori, companiile private au propriile departamente de cercetare. Uite, de exemplu, companiile farmaceutice. Cele de input-uri in agricultura.
              Ideea mea despre un institut de cercetare este ca cercetarea cu pricina sa dea rezultate practice, cuantificabile in bani. Mai devreme sau mai tarziu tot la bani ajungem.
              Cat despre marile companii americane de armament, este de datoria departamentelor lor de cercetare sa anticipeze ce-o sa vrea Pentagonu’
              Sunt si exemple de chestii construite pe banii lor, din pacate nu-mi vine niciunu acu’

        • Una e institut de cercetare, alta e R&D in cadrul unei companii.

          INCAS nu face cercetare fundamentala, facea si face R&D. Care din nou, poate fi realizat de compani de inginerie sau poate fi realizat de departamente de proiectare.

      • Iulian, m-ai inteles gresit:

        1. Eu nu am comparat specialistii Craiova cu cei INCAS, ambele organizatii aveau destul de multi si buni. Am spus doar ca pt proiectarea unui avion e nevoie de specialisti in toate domeniile. Degeaba ai 100 de structuristi geniali, daca nu ai un aerodinamician, de ex., nu reusesti sa proiectezi un avion.

        2. Nu am pretins ca INCREST ar fi trebuit sa detina proprietatea intelectuala. Am spus doar ca, pe atunci, era extrem de neclar cine ce drepturi are. De aici s-au nascut neintelegeri. Si azi daca cineva ar incerca azi, sa dezgroape istoria ar putea ajunge la concluzia ca s-au facut ilegalitati, chiar cu legislatia de atunci. De ex. pe ce baza s-a transferat documentatia in Israel? Repet, aceste neclaritati au facut un mare deserviciu intregului program. Daca cineva ar fi fost cit de cit intelept ar fi facut o societate mixta, sa spun asa, cu reprezentanti de la IAV Craiova, INCREST, Armata, s.a.m.d, societate care sa administreze intreaga actiune.

        3. Nu cred ca trebuie sa-ti explic diferenta dintre fabricatie, proiectare si proprietate intelectuala. De ex., eu am mai multe patente de inventie, dar niciunul nu-mi apartine, ci apartine firmei la care am lucrat, asa era stipulat in contractul de munca.

        • Grigore Leoveanu

          @ Neamtu

          Postarea ta mi se pare deosebit de tendentioasa si cel putin rauvoitoare..
          Cum poti sa afirmi:
          „De ex. pe ce baza s-a transferat documentatia in Israel?”
          Asa ceva e foarte grav .
          Tu ai plecat in ’90, cum poti sa scrii asa ceva ? Sau poate ai dovezi ? Si mai afirmi ceva foarte interesant :
          „Si azi daca cineva ar incerca azi, sa dezgroape istoria ar putea ajunge la concluzia ca s-au facut ilegalitati, chiar cu legislatia de atunci. ”
          Asta suna a limbaj comunist sau de securisti : stim noi tovarasi, oricand se gaseste ceva ..
          Foarte urat din partea ta !! Si foarte jenant sa folosesti astfel de manipulari ieftine !!
          INCREST s-a spart dupa 89 in mai multe societati comerciale care au inceput sa se concureze. La Craiova a ramas un mic atelier de proiectare CPCA-XO transformat in SA, care facea toate modificarile contra cost.
          In plus, IAR 109 a fost facut cu un efort comun, fara bani : CPCA a facut proiectarea modificarilor, IAI adus echipamente si know how, fabrica a facut modificarile, CIZ, a pus la dispozitie avionul 7003. Totul in speranta ca se va vinde. Unde era INCAS ?
          Cine se gandea la frustrarile proiectantilor ramasi captivi la INCAS ?
          Se pricepeau acestia la marketing, costuri, product support, negocieri contracte, participari la airshowuri , unde sunt riscuri foarte mari ? Nu aveati nici o competenta in aceste domenii. Altceva este munca la planseta. E vorba de un respect reciproc. si bun simt !!
          Era mult mai bine in turnul de fildes !! Stam acolo si asteptam redevente din drepturi de proprietate intelectuala, ca suntem destepti. Mentalitatea asta a adus la rezultate jalnice..Vorbesti de societate mixta .. Habar nu ai de realitatile anilor ’90.
          Armata controla tot. Fabrica , avand un singur client, daca acesta nu platea o factura – gata cu salariile, cu toate consecintele. Captivitate totala. In plus, conform legislatiei de atunci, orice contract de export putea fi facut numai de firma armatei Romtehnica. Eu am fost primul director civil dupa 89, dupa care au urmat doi militari . Ce vorbesti tu despre lipsa de control a armatei ? Sper ca esti doar dezinformat..
          Seful de proiect IAR 99 de la INCAS a fost avansat la gradul de general dupa’90, Deci despre ce vorbim ?
          O tot sustii cu proprietatea intelectuala. O vrajeala ! INCREST a avut depus la OSIM un desen industrial, deci o poza cu forma avionului, ca sa vorbim dpdv juridic.Prostia cu societatea mixta, controlul armatei si al proiectantului, e de tot rasul.
          Cand afirmi ca oltenii au „pus mana pe avion” trolezi sau nu cunosti subiectul ?
          Imi pare rau ca iti scriu pe acest ton , dar afirmatia ta aparent nevinovata ca documentaia IAR 99 a fost transferata in Israel, facuta de un „specialist” este deosebit de grava si nu pot sa tolerez asemenea aberatii !!

          5
          • Asta suna a limbaj comunist sau de securisti : stim noi tovarasi, oricand se gaseste ceva ..
            **********
            dialogul meu cu tine se incheie aici..

            2
          • S-ar putea ca Neamtu sa aiba dreptate…

            Inainte de 90 cestia aia cu drepturile de autor era in gnl complet ignorata …. Sa zic asa se plaicau numai in domeniul artistic si in ce priveste difuzarea de medodii si alte asemenea .
            In domneiu industrial .. propretar era tov Statu (generic) si el decidea ca care intreprindere face. Si ala care teoretic ba si legal era propretaru de drept al dreptului de propretate intelectuala isi tinea gura inchisa .. ca patronu dadea cu el de toti peretii. Patronu adica Statu.

            A da. Si ce te scandalizezi ca cica Si azi daca cineva ar incerca azi, sa dezgroape istoria ar putea ajunge la concluzia ca s-au facut ilegalitati, chiar cu legislatia de atunci. ”
            Asta suna a limbaj comunist sau de securisti
            Pe naiba ghem si onor sicoritatea tolera unele .. ilegalitati , sa zic asa „tehnice” , care nu produceau prejudicii /. Ca asta e baza – sa nu existe prejudiciu !!! Sau pericol .. adica sa zic asa – daca imi incalci normele PSi intr-o zona cu „potential” te belesc! Insa daca le incalci la groapa cu nisip … cat timp nu torni si bezina te poti juca cu chibriturile!!!

            Dupa 90 .. ei da a devenit interesant …

            Mai ales dupa ce muricanii s-au cam sucarit ….

            A da. Microsoft. Nu zic ca totu a fost legal 1121% nici macar 89% insa domnu Stau Roman era in flagant ….. in toate dependintele sale se foloseau produse microsoft „piratate” …..

            1
  17. sunt moderat?

  18. Oarecum out of records….
    Multam pentru scoring, butonul de like 🙂

  19. in tot timpul și înaintea tuturor acestor natiunii mereu voi susține pe Israel și deși e greșit ce au făcut sunt sigur că își vor rescumpara greșeala !

    • Leoveanu si Neamțu : aceste vorbe ne doare 🙂 .
      E păcat , pe bune .
      Se poate si fără , în special în zona online .

      Alex : fără iubire , viata e pustiu 🙂 .
      Susține pe cine vrea geaca ta de vinilin rosu ( era o expresie la moda in anii ’70 ) dar păstrează pentru tine dacă este secret … sau oferă-ne cateva detalii care motivează alegerea ta , daca ai dispoziția necesară .
      Multumesc anticipat !

      Eu sunt susținător doar al României ( încă din secolul trecut ) si nu-mi voi schimba optiunea .
      Fiecare are dreptul de a alege .
      Te felicit pentru alegerea ta , acea țară ( pe care ai mentionat ca o susții ) își respectă eroii .
      Am mai dubii că in România se întâmplă la fel …
      In fine , am dubii legate de multe ciudățenii mioritice , cultul eroilor României nu este o prioritate .

      1
      • Ia uite ca mai asculta cineva Exarhu
        Total de acord cu ce ai spus, doi oameni care au pus umarul la probabil cel mai bun produs al industriei de aparare…

  20. Noi ii batem lejer pe greci la mitologie..

    3
  21. Am citit articolul tau Iuliane de cateva ori, foarte bun, la fel si analiza. Dar mai interesanta (si mai captivanta) este imaginatia romanului…
    Eu nu inteleg ce treaba are IAR-ul cu Galaxy-ul, sau invers, ca aparent nu au nimic in comun. O fi avand aceelasi design la maneta franei de mână? Din ce am citit, inaintea Galaxy-ului a fost IAI Astra cu care imparte destule elemente comune, iar Galaxy a fost facut un colaborare cu ruskii. De fapt, daca le analizezi din profil zici ca sunt trase la xerox la fuzelaj, mai putin forma carlingii..
    Cine ma poate lamuri sau unde gasesc un articol/analiza despre asemanarile dintre IAR si Galaxy, si ce anume precis au copiat israelienii de la noi?
    Despre fabulatiile romanilor nu ma mira, unii cu sigiranta ar fi fost in stare sa spuna ca rusii ar fi copiat T55-ul de la noi, in caz ca am fi trimis pe la ei un TR-580..

    PS. Dojeneala: cum de nu ai pus ca si modele comparative CAS si Su-25 impreuna cu A10? Sa vedem daca ne-au copiat si rusii cu americanii, ca de israelieni stim sigur ca au facut-o. PS2. Noroc de aripa magica a IAR-ului, asa au mai invatat si altii sa zboare..

    2
    • Cine ma poate lamuri sau unde gasesc un articol/analiza despre asemanarile dintre IAR si Galaxy, si ce anume precis au copiat israelienii de la noi?
      Nu exista o asemenea comparative pentru ca nu si-a avut sensul. Poti suprapune desenele la scara ale celor doua IAI/Gulfstream business jets si apoi adus in imagine si IAR-99. Vei constata ca nu pusca in nici un fel.

      Cu rusii a fost o istorie foarte amestecata.

      1
  22. Care spionaj?!

    Niste .. gazetari … scriu mult, cu spume si ceva talent literar despre .. ce nu se pricep. Nici sa se informeze nu doresc .
    Asa ca basnesc despre inexistente mari realizari si cum un producator de avioane supersonice „fura” genialu proeict . Adica cum fFerrari copiaza Dacia 1300 …

    Asta e din cilul OAT 80 cel mai bun avion din lume …..

    A .. asta nu isneramna ca cu ceva cap nu am fi putit face m,ai mult cu IAR 99 .. sica IAR 99 nu ar fi fost bun de reclama si in alte domenii – ceva in genul ‘fac avioane cu reactie de care ne servim fara greturi. De ce nu ar face si niste tractoare accepatbile?!”

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *