MApN va achiziţiona din fonduri proprii 12 avioane vechi din Portugalia
Camera Deputaţilor a adoptat, în data de 26 iunie, cu 261 de voturi “pentru” şi 6 abţineri Legea pentru realizarea capabilităţii operaţionale aeriene cuprinse în Faza 1 a Etapei de tranziţie iniţială a Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului “Avion multirol al Forţelor Aeriene”.
Acesta prevede achizitia unui numar de 12 avioane F-16 A/B MLU M 5.2 aflate în uz în Portugalia, instruirea a 15 piloţi şi 60 de tehnicieni, achiţia de armament, muniţii şi alte echipamente din SUA şi modernizarea unor aerodromuri româneşti. camera Deputaţilor a fost cameră decizională.
Pentru aceast contract MApN va plăti 3,114 miliarde lei sau mai bine zis 700,3 de milioane de euro (1 euro la 4,4463 lei).
În concluzie, ne-am facut cu 12 avioane la mâna a treia, livrabile până în 2017 pentru care vom plăti în avans.
Plăţile vor fi făcute din bugetul MApN prin Romtehnica care va semna contractele în numele … Guvernului României.
Prevederi interesante din contract:
Puncte tari:
– conform guvernului prin achiziţia de F16 costurile cu mentenanţa devin predictibile întrucât există mulţi furnizori şi se evită politici de monopol;
– costurile cu exploatare sunt predictibile întrucât aeronava e în serviciu de mulţi ani şi se cunosc cheltuielile de operare;
– există o mare experienţă în ceea ce priveşte instruirea piloţilor;
– mare grad de interoperabilitate NATO (se află în dotarea a 10 state NATO);
– se circumscrie parteneriatului strategic cu SUA;
– se încadrează strategiei pe termen lung de înzestrare cu avioane de generaţia 5, F-35 JSF;
– va permite realizarea de parteneriate pentru mentenenţă şi operare cu parteneri europeni prin programe de tip Pooling and Sharing;
– SUA acordă deja asistenţă militară de securitate (Foreign Military Sales) lucru care permite realizarea de contracte de tipul Letter of Offer and Acceptance deci implicit achiziţia de către Romtehnica direct prin Defence Security Coopration Agency;
– achiziţia se încadrează în Concepţia aprobată de CSAT pe 27 sept 2012 “Avion multirol al Forţelor Aeriene” care prevede realizarea graduală a capabilităţii operaţionale aeriene finale, reprezentată de 3 escadrile de luptă dotate cu avioane multirol, de preferat de generaţia 5 F-35 JSF, cu o perioadă de tranziţie asigurată cu avioane F-16 în serviciu transferate din excedentul altor state;
– instruirea se va efectua în Portugalia şi România dar şi foarte probabil şi în SUA sau cel puţin cu instructori americani;
Puncte sensibile:
– plăţile sunt făcute în avans şi sunt exceptate de la prevederile Legii 500/2002 privind finanţele publice;
– contractul va fi semnat de Romtehnica în numele guvernului;
– MApN va face plăţi în avans în termen de maxim 30 de zile de la semnarea Letter of Offer of Acceptance (LOA) părţii americane iar aceste plăţi vor putea fi justificate prin bunuri livrate de servicii prestate numai la termenul final stabilit prin LOA care poate depăşi un an bugetar;
– contractul nu transpune legislaţiei comunitare şi nu creează cadrul pentru aplicarea directă a acesteia;
– fondurile sunt asigurate de bugetul MApN;
– în cazul distrugerii sau deteriorării avioanelor pe parcursul derulării contractului, cantităţile de livrat vor fi reduse corespunzător, partea română neavând dreptul la compensarea valorii plătite pentru bunurile care au pierit;
– nu se vor percepe penalităţi pentru întârzieri în îndeplinirea obligaţiilor contractuale;
– partea portugheză şi americană nu pot fi obligate la implicarea industriei româneşti în derularea programului;
Modul cum vor fi făcute plăţile:
– 2013: 436,5 milioane lei
– 2014: 882 milioane lei
– 2015: 769,5 milioane lei
– 2016: 742,5 milioane lei
– 2017: 283,5 milioane lei
Total: 3,114 miliarde lei – 700,3 milioane euro la 4,4463 lei pentru 1 euro.
Pentru primul an s-a acceptat plata din sumele încasate din vânzarea benzilor de frecvenţă radio eliberate de către MApN, iar pentru anii următori din veniturile proprii încasate de acest minister şi de la bugetul de stat.
Deci începând cu 2017 aviaţia militară română va avea maxim 12 avioane de peste 35 de ani operative.
Câteva consideraţii ale redacţiei:
– avioanele nu pot să asigure nevoile de securitate ale României;
– contractul nu este transparent ceea ce implicit a dus la preţuri mari;
– există riscul ca până în 2017 mini-flota de avioane să fie drastic diminuată datorită unor posibile incidente/accidente pe timpul instruirii piloţilor români, iar plăţile vor fi aceleaşi;
– România trebuie să reia imediat procesul de înzestrare cu avioane multirol cel actual fiind o glumă comercială şi strategică;
– în lipsa unei înzestrări serioase România îşi pierde credibilitatea de aliat serios, partener responsabil şi ţară capabilă să-şi asigure propria securitate.
Starea actuală e datorată în cea mai mare parte lipsei de viziune, concepţii şi strategii adecvate dublate de existenţa în fruntea decizei politico-militare dar şi la nivelul consilierilor a unor persoane cu o competenţă profesională şi morală discutabilă.
Expunerea de motive a Guvernului pentru achizitia avioanelor F16 – AICI
Legea pentru realizarea capabilităţii operaţionale aeriene – AICI
Pacat de tara asta ca este locuita de asemenea factori de decizie!Eu,ca „persoana fizica”,imi…ceva in inaintasii lor!Iertata sa imi fie expresia!
„- în lipsa unei înzestrări serioase România îşi pierde credibilitatea de aliat serios, partener responsabil şi ţară capabilă să-şi asigure propria securitate…”
Eu as zice ca atunci cand semnezi cecuri in alb de genul asta oricum iti pierzi credibilitatea si vei fi luat la misto… Mie acest contract miroase bizar de mult a Bechel…
Daca ar fi sa pot adauga la contract un singur punct din partea fraierilor de contribuabili care oricum ei platesc banetul de 700 mil. euroi (costuri estimate) el ar suna cam asa: „Daca nu se respecta toate prevederile contractuale de mai sus numitii x, y, z (si rudele lor pana la gradul t) vin cu bani de acasa…”
Costurile vor fi „sensibil” mai mari, din experienta alor contracte de gen. Credibilitatea ti-o pierzi atunci cand dai dovada de lipsa de cracater si demnitate nationala, dar nu cred ca mai avem ce pierde…
bai baietzi degeaba va stresatzi voi cu planuri shi bune intentzii profesioniste shi bine avizate pt dotarea tehnica a armatei romane.sper ca shtitzi ca pt aia care conduc tzara shi armata nu conteaza nimik decat interesul lor material shi personal.ionu zic acum ca nea mircea dusha e manjit.vorba aia..pana la Dumnezeu te mananca sfiintzii…nu se face nimik daca lor nu le iese partea lor.shi se face decat daca shi lor le iese shi cat mai mult. nu conteaza ca pierde Romania,daca ei shi-au tras partrea ii doare undeva.indiferent ca e psd,pnl,pdl,pc shi altzii.diferentza intre ei este care fira mai mult shi care lasa ceva shi pt popor..ca de furat totzi fura shi vor fura odata ajunshi la ciolan-putere. important este CAT fura.asta aplicandu-se shi in domeniul achizitziilor pt armata….
http://www.kmkz.ro/de_ras/texte/absolut-toate-glumele-despre-noile-avioane-f16-ale-romaniei/
Este foarte rau, dar sa vedem si partea pozitiva .
E un inceput , daca cineva va dorii sa faca o treaba buna o va putea face ( cu o infrastructura pregatita ) ulterior putem achizitiona mai multe avioane de acest tip, cu alti 600-700 vom putea achizitiona inca 2 escadrile de 12 ( poate si mai ieftin , instruirea si pregatirea facandu se aici ) deci exista si ceva buna ( e adevarat foarte mic ca procent , dar exista )
Ar putea fi, totusi eu nu cred ca vom mai vedea si alte avioane in urmatorii 10 ani, desi zvonacii de serviciu tot arunca pe piata idea ca vor urma inca doua escadrile. Eu nu am auzit absolut nimic oficial, sau macar la nivel de intentie in aceasta privinta.
Pai vezi daca nu te informezi! De doua saptamani se invarte Robert Ionut, cu doua escadrile de F-18, si nu gaseste pista libera sa aterizeze.
Daca sunt aurolac…sunt! 🙂
Acum nu, dar daca cineva va dorii sa zicem peste 3-4 ani , va putea aloca din buget , fara probleme , 200 mil euro anual pentru 6 aparate anual ….
Vad ca strategia CSAT este sa ajungem, undeva prin 2025-2030, la o dotare de trei escadrile de F-35 ….. care nu e avion de suprematie aeriana. Are viteza maxima mai mica decat viteza de supercruise a F-22 Raptor, raza de actiune, plafon de zbor, manevrabilitate mai reduse, monomotor, fata de bimotor Raptor si la bani e tot pe acolo.
La 200 milioane $ bucata e oferta pentru fraieri si, daca pica unul, se prabuseste tot bugetul apararii. Cu banii pentru o escadrila (2,4 miliarde $) pui pe picioare toate programele pentru fortele navale maritime, modernizezi monitoarele, cumperi rachete antinava si-ti raman bani si pentru trupele de uscat.
Cred ca ar trebui sa ne venim in fire si sa cautam solutii mai inteligente, bazate pe marimea buzunarelor si adaptate nevoilor noastre.
Vrajeala, vrajeala si iar vrajeala, ce ii doare gura sa spuna?! Cati dintre cei care-i asculta stiu macar cum arat un F-35, daraminte cu ce se manaca si cat cost o portie?
L am vazut Marti pe AHorse Guards Parade…..au adus avioane si elicoptere pt sarbatorirea a 100 ani RAF ….am vazut conducand pe langa JSF,Tornado,Typhoon Chinook,Harrier….si un Dakota si un Spitfire…??
Bula problema e alta. Eu nu sunt deacord a priori in cumpararea nici a F16 nici a F18 prima varianta sau Gripen. Eram deacord in schimb cu Rafale, Eurofighter sau Super Hornet. Dupa parerea mea trebuia sa ne gandim la un avion de generatia 5. Daca noi cumparam acum prin 20133 escadrile de F16, noi nu mai cumparam avioane cel putin 40 de ani. PAF KA ne bate la usa… si sincer nu cred ca un F16 2013 va face fatza nici unui Su35 pe viitor… Eu zic ca acesti „12” sunt doar o tranzitie, Problema este ca noi nu avem bani momentan pentru a ne dota corespunzator aviatia. Asa e simplu sa spui ca de ce nu am cumparat gripen cu 1 miliard,,,, ca de ce nu am luat pasarele F16 noi… si chestii de genul. Eu nu vreau 3 escadrile noi in 2013 ca deja in 2020 potentialii inamici or sa aiba ceva ce ne doboara fara sa ii vedem!
Prietene, Raptor F22 nu are nici o tangenta cu F16, compari o masina din 2010 cu una aceeasi marca si din aceeasi clasa din 1980. F16 este generatia 3,5-4,nici macar 4,5 cu tot kitul MLU, pe cand F22 este primul avion gen 5 multi-role / gen 4 Stealth. Capacitatea lor de lupta este total diferita dpdv al definirii ca multi-rol – F22 poate indeplini si misiuni de air superiority fighter, ground attack, electronic warfare si signals intelligence.Prin lege federala, F22 nu a putut fi exportat intre 2001 si 2006 pentru a nu permite scurgerea de secrete tehnologice. Japonia s-a declarat total nemultumita, solicitand ridicarea embargoului de export in baza aliantei strategice cu SUA, acesteia alaturandu-se apoi si Australia si Israel. In 2006 Congresul a ridicat interdictia, dar procedura de obtinere a autorizatiei de export este foarte complexa si complicata. Se considera ca F22 este singurul avion care poate depasi fara probleme sistemul de aparare iranian, chiar si in conditiile dotarii cu S300.. Programul de fabricare a fost limitat la 187 avioane, optandu-se pentru dotarea in continuare cu F35 cu cpabilitati VTOL, produs in 3 variante, inclusiv navala, alcarui cost de livrare este sensibil mai mic – sub 100M USD. Pretul de livrare al F22 s-a situat in gama 450…270M USD. Cam atat, ar fi enorm de multe de spus. apropo,nu stiu de unde ai mentionat pretul de 200 milioane pentru F-16???
Sorry, Eroul Bula, am avut impresia ca ai spus ca o escadrila de F-16 va costa 2,4 mld. iar tu te-ai referit la F-35! Oricum, pretul la F-35 am mentionat ca este sub suta, chiar mult sub in cazul variantei de atac la sol / interceptor. Varianta navala este cea mai scumpa.
E la fel ca in perioada interbelica dupa afacerea Skoda si rapoartele Sigurantei despre inarmarea Ungariei hortiste.
Important e detaliul cu MLU tape 5.2 Verificați, dacă este 5.2 sau 4.1, cum zic alții. Diferența e mare și în sens bun.
Se pare ca sunt 5.2, am mai auzit aceasta discutie si prin alte parti. Si au casca DASH integrata deja. Intrebarea care ramane este tipul de armament pe care Romania il va achizitiona pt avioane. Nicaieri nu am auzit despre ce ar putea fi vorba. Tare ma tem sa nu ramanem cu tehnica de lupta de pe 21, fara rachete ghidate prin radar sau BVR.
Flogger,George – materialul este cam lung, dar cred ca va clarifica toate intrebarile voastre sau poate va conduce la continuarea discutiei – daca va fi nevoie. Toate datele prezentate pot fi gasite pe site-ul Portuguese Air Forces si pe linkurile conexe.
DE UNDE PROVIN CELE 45 F16 DIN ACTUALA DOTARE A AVIATIEI MILITARE PORTUGHEZE?
CARE VOR FI CELE 12 DINTRE ACESTEA CARE VOR FI LIVRATE ROMANIEI?
Primele 20 aparate F-16 au fost livrate Portuguese Air Forces (PAF) Portuguese Air Forces (PAF) de SUA in 1994 in baza programului Peace Atlantis I, care a demarat prin semnarea unei Letter of Acceptance in august 1990. Acordul a reprezentat partial o plata efectuata de SUA pentru utilizarea bazei de aviatie Lajes din Insulele Azore, incluzand nu numai cele 20 F-16 bloc 15OCU aircraft (17 A si 3 B) cu motoare P&W, dar si suport logistic initial, piese de schimb, echipament de suport, manuale, instructiuni de pilotare si intretinere si includerea participarii PAF in F-16 Technical Coordination Group , F-16 Aircraft Structural Integrity Program, F100 International Engine Management, EWSIP-Electronic Warfare Systems Improvement Program etc..
Au fost livrate aparate F-16 noi, Bloc 15OCU standard, practic identice cu F-16 ADF (Air Defense Fighter). Configuratia a fost practic cea standard, dar cu imbunatatiri – Ring Laser Gyro, Wide-Angle HUD, motoare Pratt & Whitney F100-PW-220E cu DEEC si adaptari pentru utilizarea AIM-120 AMRAAM.
In 1996, in baza Peace Atlantis II, PAF a solicitat SUA livrarea a 25 F-16A/B remotorizate din surplusul USAF, impreuna cu 5 motoare F100-PW-220E, costul estimat fiind de 258M USD. Rolul desemnat pentru aceste F-16 second-hand Block 15 a fost cel de atac la sol, urmand sa inlocuiasca cu incepere din 1998 cele 50 A-7P existente in dotare.
In noiembrie 1997 Pentagonul a anuntat ca 25 de avioane uzate F-16A/B Block 15 Falcon sunt disponibile pentru transfer gratuit, Portugalia avand obligatia sa asigure transportul acestora in Europa, fie dezasamblate, fie aduse in zbor de catre pilotii militari portughezi. De asemenea, PAF trebuia sa achite costul motoarelor noi si al pieselor de schimb. Dupa exact un an, in noiembrie 1998 guvernul de la Lisabona a dat lumina verde PAF pentru achizitia celor 25 de avioane second – hand (21 F-16A si 4 F-16B) si remotorizarea acestora cu F100-PW-220E. Din acestea, un numar de 20 (16 F-16A si 4 F-16B) au intrat in componenta unei escadrile, celelalte 5 structuri urmand sa fie folosite ca surse de piese de schimb. Aparatele au intrat in dotarea PAF in 1999.
Deci, in ceea ce priveste dotarea cu avioane multi-rol F-16, PAF a achizitionat in perioada 1994 – 1998 un numar total de 25 avioane F-16A/B, din care 38 F-16A (17 bloc 15OCU din 1994 si 21 bloc 15 din 1999) si 7 F-16B (3 bloc 15OCU din 1994 si 4 bloc15 din 1999).
In 1997 Pentagonul a anuntat ca PAF va moderniza 20 din avioanele Peace Atlantis II F-16 block 15 prin instalarea kit-urilor MLU (Mid – Life Update) achizitionate de la Lockheed Martin Tactical Aircraft Systems din Fort Worth pentru suma de 185M Euro. Kit-urile MLU sunt produse in principal de partenerii industriali europeni participanti la Programul F-16, asamblarea finala si livrarea fiind in sarcina SABCA – Belgia. Modernizarile aduse de MLU includ : block 50 F-16C/D-style cockpit cu color multifunction displays, modular mission computer, APG-66(V)2 radar update, digital terrain system, Global Positioning System, advanced identification friend or foe, improved Data Modem data link, electronic warfare management system, precum si adaptarile pentru instalarea reconnaissance pod si casca de tip helmet-mounted display. In acest mod F-16 detinute de PAF au fost modernizate la un nivel de configurare similar cu cel al aparatelor F-16A/B din dotarea celorlalte tari NATO vest-europene care participa la Programul MLU: Belgia, Danemarca, Olanda si Norvegia.
Suplimentar, aparatele livrate in baza programului Atlantis II F-16s au mai fost supuse la 3 modificari majore: Falcon UP structural upgrade, F100-PW-220E engine upgrade si F-16A/B Mid-Life Update (MLU) avionics & cockpit upgrade. Alte modernizari aduse acelorasi avioane includ night identification light, dedicated electronic warfare MUX bus, additional chaff/flare dispensers, internal missile warning system si flight analyser / air combat evaluation / voice and data recorder.
In ceeace priveste armamentul, PAF nu a renuntat la capabilitatile rachetelor Sparrow – model AIM-7F. Armamentul de baza aer – aer este reprezentat de rachetele model AIM-9 Sidewinder, in paralel fiind achizitionate rachete AGM-65 Maverick. Simultan cu upgradarea MLU, PAF a modernizat si armamentul din dotarea F-16, achizitionand in 2004 AIM-120 AMRAAM si evaluand JDAM, JSOW si Rafael Litening II pods. Aparatele F-16 din dotarea PAF utilizeaza AN/ALQ-131 ECM pods cumparate initial pentru aparatele A-7P.
In mai multe randuri in cursul acestui an, ministrul Apararii Mircea Dusa a declarat ca primele avioane vor fi livrate Romaniei incepand cu anul 2015 si ca – desi acestea vor fi avioane vechi – ele vor fi modernizate, cu motoare, avionica si sisteme electronice noi si cu armamentul cel mai modern si de ultima generatie. Ministrul Dusa, care a primit mandat din partea CSAT ca sa incheie negocierile privind achizitionarea de avioane multirol aflate deja in uz, a specificat ca fata de pretul estimat anul trecut pentru importul a 9 avioane, Romania a izbutit sa incadreze in acelasi pret contractarea unui numar de aparate majorat la 12!
In acest moment, cred ca singurele persoane care cunosc exact care este specificatia celor 12 aparate din cele 45 F16 din dotarea PAF – A sau B, bloc 15 OCU sau bloc15, upgradate MLU sau nu – care vor ajunge in Romania sunt negociatorii oficiali din Romania, Portugalia si SUA care participa direct la elaborarea formei finale a contractului, precum si factorii decizionali din tarile implicate! Iar pana la finalizarea acestui document, dar chiar si dupa total sau partial, detaliile vor ramane secrete – un lucru normal avand in vedere caracterul si domeniul tranzactiei!
De pe blogul lui Snafu, un link catre „The ten best BVR fighters of 2013”
http://hushkit.wordpress.com/2013/06/26/the-ten-best-bvr-fighters-of-2013/
Ce bine ca nu este Su 35 in topul ala, vai ce m-am linistit, si ce bine ca F 15 este mai BVR decat Rafale….si ce pot ca sa mai spun, nici macar Su 30 MKI nu intra in top, Gripen-ul asemenea, Mitsubishi F 2 desi este primul avion echipat cu AESA si are si rachete cu radar AESA nu este prin top deci este o mare vrajeala!
E intradevar macar ciudat acel top. Adica intra un aparat chinezesc, dar raman pe afara aparate cu o tehnologie demonstrata mult superioara chinezilor? E cam ciudat.
Si ma alatur si eu lui Christos: japii au dezvoltata prima rachete operationala dotata cu radar AESA, despre care am scris si noi pe aici, si nu sunt in top?! Dar apare Su-ul indienilor?!
Articolul se refera la avioanele produse in serie. Su-35 va intra in productie de serie in 2013 si probabil acesta este motivul pentru care nu a fost inclus.
Gripen C/D nu poate intra in acest top.
Mitsubishi F2 va intra in noul Top Ten pe care-l va face George.
Ce zici, George, te incumeti ? 🙂
Nu prea m-as incumeta ca nu ma pricep suficient, dar tu ai putea sa te bagi cu un astfel de top 🙂 .
Asa ca te astept la adresa de mail cunoscuta: romaniamilitary@gmail.com
Putin a promulgat o lege controversată, împotriva “propagandei” homosexuale http://jurnalul.ro/article-646670.html
Suntem varza. Cat avioane operationale avea Romania in 1989 ? ???
Cate va avea acum pese 2 ani ? Si la ce pret ?
Subiectul e inchis, O colonie nu poate avea aviatie de vanatoare,
Orice discutati aici nu are sens e in van……
nu-I prost cel care cere ci cel care da! si Portocalia trebe rasplatita ptr modul cu care s-a dat cu Barossu-n romani vara trecuta!!!
Insa voi a pune 2 intrebari:
1) si pana vor veni falconii astia ce va “zbura” aviatia romana? Ca parca Mig contructoru’ a zis ca anu asta “resursa” structurii lu 21 se “epuizeaza”! Adica daca se
rupe” la decolare naspa fraticilor locu lui e la muzeu sau fier vechi.. Deci noi cu ce facem “politie” aeriana? Ca Soimu (99) cu v max 865 km/h nu are sanse sa prinza un Gulfstream 550 .. sau Citation X .
2) Cat au platit portugherzii pe falconii lor? Nu cumva aui fost p’a da moca ca au permis amerlocanilor sa utilizeze baza aeriana Lajes din Insulele Azore?
Ma rog nu o fi tot aia da faptu ca am stat „sold la sold” in Irac, ca am iertat Iracu de niste melearde ca sa aiba de un face amerlocanii contracte oare nu ne-a indcdrepati si pe noi la vreo 16 avioane mai bine dotate din ce prososte lu’ uncvle Shylock? (ca ar avea unele „structurti”care se inveches degeaba si unele „avionicv” care stau la stock in lazi! Si unele AAMRAM care trebuiesc inlocuite ca sa fie mentinute in functie „capabliitaile” lu’ Raytheon ). Nu de lata da daca vsapeti reputatia ca te aia pe nasturi ,,,
Ce va tot cainati atata, 12 F16, asta-i viitorul, navaleste peste voi si iarasi v-a prins nepregatiti sufleteste 🙂
Imi place aia cu daca dau cu botul in asfalt la testare, noi primim cate au mai ramas dar la acelasi pret 🙂 🙂 Asta in caz ca va vaitati ca doispe-s prea putine, 11 cum is?
Am o intrebare stupida, recunosc, daca pica avionul care le transporta din Portocalia in State la reparat sau daca se scufunda baporu, noi tot atatea platim? Si ramanem cu alea 3 bonus din America?
In rest, pana in 2017 ar trebui s-o lasati mai moale cu articole despre TBTuri, ATROAMe, puscoace airsoft de asalt etc, ca nu crez ca or sa aiba bani de alte achizitii. Hai ca 5 ani trec repede.
Articolele cu NSMuri, Crotaluri si AMOSuri instalate pe monitoarele fluviale cred ca mai merg o perioada, asa ca literatura de divertisment.
La fel si alea cu TR-urile varianta Beverly Hills 90210 cu turele de 460mm si tobe si jenti de Subaru.
Intre timp Cugirul va mai trage inca 100.000 de cartuse pe datorie si Moreniul isi va mai face un transportor pe banii salariatilor pt pozat la BeSe DeA 2035.
In paralel cu cele 12 cred ca sunt fortati sa mai repare/canibalizeze niste MiGuri. Din 30 cate or mai avea mai scot macar o escadrila, pt ca 12 avioane nu prea le ajung nici de suspendat permisele la Balotesti.
Si la cat mai multe pizde in Aviatia ‘Meletara’, sa se bucure si sufletu sefilor cand vine la berou, in femeie sta acuma salvarea politiei aeriene, un zambet gingas, o poza, o cafeluta.
Ca nu-i politai mai al dracu’ si mai eficient ca femeia, are inzestrare naturala, cu femeia nu te
joci, te adulmeca dupa parfumuri netrecute in inventar, te cauta prin buzunare dupa prezervative, iti aduna firele de par de pe sacou pt teste ADN, te intoarce cum vrea ea si ‘permisul’ tot ti-l ‘salta’, indiferent cat de baut sau obosit ai fi, asa-i nea Jimmy 🙂 🙂 🙂 ?
Robert Ionut se sperie degeaba de rusii din PAKFA, cand om asmuti noi pe ei haita de femei indispuse cu F16 nu scapa unu’ fara zgarieturi pe fatza 🙂 🙂
Relativ la fix ce aparate vin din Portocalia si fix ce reparatii/upgradeuri or sa aiba, astea le stiu exact cei ce au negociat contractul si au facut specificatiile, si nu cred ca le da vreun personaj pe goarna pe blogul asta.
Relativ la ce MLU-tape are prin computere si ce rachete mai are atarnate pe piloni, nu prea mai conteaza la ce forta aeriana ne tragem noi. Autobuzele nu cred ca riposteaza si mai bine la dam amenda la aterizare.
Iar peste niste ani radarul de pe F16MLU si radarul de pe AMRAAM-B oricum nu mai detecteaza PAKFAul 🙂 La fel cum Python3-iul nu mai detecteaza ce emisie termica redusa o mai scoate ‘malencaia bazdagania prrr prrr prrrr na ulitza’ ala. Asa ca tunurile de bord is baza acuma 🙂
Oricum in urmatorii ani a decretat CSATul ca va fi pace in zona.
Robert Ionut viseaza F35uri, sigur, daca acum n-au avut bani decat de 9 (+ 3 moca) Dacii, peste cativa ani sigur ne luam Bentley-uri. Pe exemplul foarte concret ca nici atunci cand am avut bani de am angajat toti cretinii la Stat pana in 2008, nici macar atunci nu ne-am luat. Nu stiu cum de mai crede cineva ca banii sunt problema in tara aia…pt ca nici cand ai avem nu ne folosesc la nimic…
Asa ca trei escadrile de F35 nu-i doare gura pe aia din CSAT gura sa le promita intr-un viitor indepartat, daca avem noroc ei oricum crapa pana atunci…sau nu mai conteaza ca vin altii si mai prosti si mai hamesiti…
Daca ef-saispele astea vin cu 4000 de ore resursa de zbor, astea sunt pe urmatorii cel putin 20 de ani, si dupa aia le mai carpesc ei ca sa mai tina. De cumparat probabil vor mai cumpara peste cativa ani inca o escadrila, tot de F16. Probabil zic, pt ca daca ramanem cu 11 venite de la reparatii, din care mai pica 1-2 si pe la noi, asta e, la noi e o democratie mai originala, asa ca o forta aeriana originala de 9 avioane ‘face sens’ (makes sense): 9 avioane si 12 piloate, exemplu de promovarea femeii, numa’ sa nu fie toate pe ciclu in aceeasi saptamana, ca atunci tre’ sa aducem din afara sa ne faca politia. Aducem piloti mercenari rusi, d’aia care au luptat prin Eritreea sau si mai bine inchidem Comisariatul in fiecare a patra saptamana a lunii. Rezulta de aici economie de combustibil si piese de schimb iar viata aparatelor se prelungeste cu cel putin 25%. La toate s-au gandit astia din CSAT 🙂
Daca priviti dinamica inzestrarii in RoAF din ultimii 20 si ceva de ani, trecerea de la 12 F16 + 12 MiGuri + 12 F16 – 12 MiGuri la 36 de F35 se va face probabil prin desfiintare, in ritmul asta nu cred eu ca mai cumpara nimeni 3 escadrile de F35 pe acolo. Ca sa apere ce, pe tzatza Floarea care-si molfaie covrigii asteaptandu-si pensia? Ca industria s-a dus, resursele s-au dat, tineretul a emigrat, padurea e mobila de sufragerie prin Germania, pamantul n-au decat sa-l ia altii, ca si asa nu-l muncim.
Daca pamantul ni-l cumpara UE, gazele ni le ia Chevronul, atunci ne apara aia. Noua nu ne mai trebuie decat vreo catva tzutzi-uri sa faca politie prin aer cu vreo 2-3 aparate in pauza de pozat si interviuri la Realitatea TV.
Mareata idee e ca noi sa o BIFAM si pe asta, sa le inchidem gura alora din NATO 🙂 🙂
este singurul comentariu atat de lung pe care am avut rabdare sa-l citesc. desi exista o nota de ironie, ai atins din pacate adevarul pur in fiecare idee expusa. sunt intru-totul de acord cu tine. sa radem toti ironic de realitatea crunta in care ne aflam pentru ca este singurul lucru pe care-l mai putem face…suntem vanduti.
expunerea de motive e ciudata rau, trasa de par – se zice ca evaluarile de pret s-au bazat pe cereri de tip RFI !? ca avioanele din stocurile altor tari sunt mai rapid de integrat (4 ani e rapid)? ca avioanele F-16 au un pret de operare mic si predictibil, care se bazeaza pe utilizarea in zeci de ani? ca sunt cele mai compatibile cu aliatii (asta ramane de vazut, dat fiind ca aliatii si le schimba pe ale lor)
ca sa raspund pe rand – ofertele gen raspuns la RFI nu sunt oferte concrete, ci niste exemple de pret, de catalog, non-binding. Ca si cum ai suna la Mercedes si ai intreba cat mai costa un E Klasse. Pentru oferte concrete trebuiau sa ceara RFP (oferta ferma) de la mai multi producatori ca sa poata face comparatii.
nu dureaza 4 ani sa integrezi o flota de Gripen. timpul pana in 2017 e lung, nu e scurt, nu s-a facut nicio economie de timp optandu-se pentru F-16 vechi, dimpotriva, e un program cu risc ridicat si platit integral inainte de livrarea vreunui avion. daca nu-ti place ce au facut aia cu ele, n-ai decat sa injuri si tot le iei, ca sunt platite si nu poti sa dai in judecata alt guvern (portughez).
costurile de operare de la F-16 vechi nu sunt o constanta. ele evolueaza in timp. utilizatorii (americanii, olandezii, danezii) spun ca a devenit extrem de scump sa opereze aceste flote.
apoi mai scrie acolo si ca achizitia nu e supusa legilor comunitare pentru ca e pentru echipament de aparare. aici e o eroare de citire a directivelor si se risca un infringement care poate fi costisitor.
@ mad max
„expunerea de motive e ciudata rau, trasa de par”
Bre, s-a bifat unde trebuie. Si dupa aia s-au expus niste motive, restul e proza pt, cum le zicea baiatul ala din sistem?, aha, pt ‘pulime’.
Nu cred ca riscam nici un infringement pt ca probabil s-a negociat si asta, ca se discuta si negociaza si cu baietii din UE, Portugalia are nevoie de cash, noi le dam banii portughezilor, Barroso e portughez etc…
Deci Multirolul s-a ‘bifat’. Mai jos in lista urmeaza checkboxurile cu pusca de asalt, TBTul si altele. Se vor bifa si alea la timpul lor.
ai dreptate ca probabil au discutat ei ceva cu Barroso, insa eu cred ca puterea lui Barroso in UE e overrated in Romania, i se da prea multa importanta. In realitate, el se plimba intre cele 27 cancelarii incercand sa-i puna de acord, nu e cel care ia deciziile in UE. Daca guvernantii romani n-au inteles asta e o problema.
in UE, de cand lumea, sunt doua blocuri echilibrate – sudistii si nordistii si acolo se aranjau lucrurile. acum sunt si niste estici, unii din ei merg mai mult cu sudul, altii cu nordul, dar impreuna nu conteaza.
nordul industrializat e la conducere de fapt si a fost intotdeauna. exponentul lui e Germania, insa in spate stau si ceilalti aliati ai nemtilor, iar in ultima vreme li s-a alaturat si altii.
planul guvernantilor romani e probabil sa le faca si la nordici niste concesii, mai o centrala nucleara la triplu pret, mai o autostrada platita de 3 ori, mai un monopol de distributie vandut pe nimic sau cine stie.
problema e alta – cand faci atatea concesii si afaceri politice care n-au legatura cu realitatea economica ajungi sa ai autostrazi tip Bechtel, gaze scumpe, armata echipata cu o mana de avioane la mana a treia, etc. si tot sangerezi bani.
Nu poti sa faci din rahat bici tot timpul – merge o data, dar nu te poti baza pe el.
Ce n-au inteles cei care ne conduc este ca desi am ajuns in genunchi, este foarte probabil ca prin achizitia de avioane portugheze fie sa ramanem in genunchi, militar vorbind, inca 6-7 ani, fie mai rau.
Pe langa faptul ca avioanele se iau tot din bugetul MAPN, fara credit furnizor sau de stat, penalizand astfel alte posibile achizitii, platind 700 mil. euro in 4 ani, vor descoperi ca vor inghiti si ultimul banut cand vor incepe sa fie operate, deoarece pana acum n-am auzit nici un cuvant despre integrarea mentenantei in tara si nici faza cu modernizarile nu mi-e clara, cat de noi vor fi avionica si motoarele (pana nu aflu tipurile exacte de avionica si motoare, faptul ca domnul ministru al MAPN a spus „noi” nu e foarte relevant).
Vor fi upgradate de portughezi la standard MLU de banii aia, de aia si dureaza atat pana le primim. Programul de upgradare a fost stopat din lipsa de bani apoi a aparut varianta cumpararii de catre Romania si au zis ok, vi le dam, dar le festelim noi pe banii vostri, in atelierele (nu uzinele) noastre. Acuma sa speram ca manufactura lor e acceptabila…
Asta inseamna ca o sa ne-o luam in p.zda ca deobicei…..
referitor la integrare industriei romane – exista un cuvant clar – ca Romania nu poate conditiona afacerea de acest lucru. Asa ca am rezolvat-o si pe asta.
si a propos de cum sa te descurci cu diversele puteri, un sfat bun de la Obama azi pentru africani – insa e un articol care ar trebui citit de toti decidentii romani:
Obama to Africa: Be wary of foreign powers, even United States
By Dave Boyer-The Washington Times Sunday, June 30, 2013
President Obama pledged $7 billion in aid Sunday to provide electricity to sub-Saharan Africa, as he warned Africans to be wary of exploitation by other countries, including the U.S.
But on his three-nation tour, the president also has been warning Africans not to automatically trust foreign powers offering help, including the U.S.
“When we look at what other countries are doing in Africa, I think our only advice is make sure it’s a good deal for Africa,” Mr. Obama told reporters in Johannesburg.
“If somebody says they want to come build something here, are they hiring African workers? If somebody says that they want to help you develop your natural resources, how much of the money is staying in Africa? … Don’t just assume that folks come here and they’re automatically benefiting Africans. And that includes the United States. Ask questions in terms of what we do.”
Read more: http://www.washingtontimes.com/news/2013/jun/30/obama-africa-be-wary-foreign-powers-even-us/#ixzz2Xo5AvywR
si citind din articolul de mai sus:
„partea portugheză şi americană nu pot fi obligate la implicarea industriei româneşti în derularea programului;”
pacat ca n-a venit sfatul lui Obama mai rapid:
“If somebody says they want to come build something here, are they hiring African workers? If somebody says that they want to help you develop your natural resources, how much of the money is staying in Africa? … Don’t just assume that folks come here and they’re automatically benefiting Africans. And that includes the United States. Ask questions in terms of what we do.”
A semnat chioru ca direftoru …
http://www.gandul.info/politica/achizitia-avioanelor-second-hand-din-portugalia-a-primit-semnatura-finala-a-lui-basescu-cat-ne-costa-11117711
Deci vor fi MLU tape 5.2 cum banuia Flogger…
Macar partea asta sa o luam ca veste buna…
Cat despre motoare noi… poate data viitoare 🙁