Zvonurile aparute la sfarsitul lunii mai s-au confirmat la salonul aerian international de la Farnborough, unde Ministrul Apararii Britanic a mediatizat intentia de achizitie de elicoptere noi AH-64E Guardian, pentru a inlocui actualele WAH-64 Mk 1, modificate pe standard britanic si dificil modernizabile. Intentia initiala, negociata anul trecut, era ca Boeing sa re-manufactureze 50 din cele 66 de elicoptere britanice WAH-64 MK1 la standard AH-64E, o a 3-a optiune fiind aceea de a construi sub licenta in Marea Britanie, elicoptere cu componente britanice, asa cum s-a intamplat cu lotul initial.
Reamintim ca valoarea contractului este estimata sub 2 miliarde de lire sterline (aproximativ 2.3 mld. $ dupa ultimele date), pentru asamblare preferandu-se uzina Mesa a Boeing din Arizona, SUA datorita pretului mai mic (20 mil. lire/31 mil.$ bucata prin programul multianual de achizitii al US Army/FMS), pret aproape injumatatit fata de cazul constructiei sub licenta britanica, in timp ce mentenanta va fi asigurata in Marea Britanie de fabrica Leonardo-Finmeccanica din Yeovil, Sommerset, pastrand in jur de 350 de locuri de munca.
Remanufacturarea elicopterelor ar fi insemnat inlocuirea completa a multor sisteme si echipamente precum si a unor elemente de structura, si desi mare parte din structurile lor s-ar fi pastrat, pretul estimat de DSCA atingea 60 mil.$/exemplar, posibil datorita faptului ca manopera era semnficativa dar mai ales pentru ca achizitia componentelor nu mai trecea prin programul multianual de achizitii al US Army, care se bucura de preturi preferentiale.
Marea Britanie va mentine in uz actualele elicoptere WAH-64D pana prin 2024, in timp ce primele exemplare de Guardian destinate britanicilor vor parasi linia de productie in 2020 si vor intra in serviciu din 2022.
Britanicul WAH-64 Mk 1 – cel care va fi inlocuit
Elicopterele nou construite vor fi echipate cu motoare General Electric T700-701D, mai economice, un sistem de transmisie modernizat dar si un nou pachet de avionica si optronica. La acestea se adauga o usoara crestere a masei operationale brute cu 226kg (plus de masa utila), fara a penaliza insa performantele masinariei si pastrand aceeasi masa gol. Capacitatea de supravietuire a crescut si ea.
Apache pe linia de asamblare Boeing…
Motoarele General Electric T700-701D beneficiaza de un combustor avansat, de tehnologie moderna de racie a turbinei, ajutaje de turbina «single-cristal», anvelopare termica mai performanta precum si de o crestere a puterii transmise cu 5%, totul cu pastrarea masei initiale. In plus, in cadrul programului «Advanced Rotorcraft Transmission» RDS-21, transmisia motor-rotor cu bula spirala a fost inlocuita cu una cotita (cu roti dintate in unghi), mai simpla, mai usoara si mai ieftina, avand posibilitatea sa imparta forta transmisa catre 2 iesiri: «split-torque face-gears ». Astfel se obtine o crestere cu 25% a puterii transmise pentru o reducere cu 50% a costurilor de operare/intretinere.
Daca in varianta WAH-64 Mk 1 erau folosite motoare britanice Rolls-Royce/Turbomeca RTM322 mai puternice (2270CP fiecare) decat versiunea standard US AH-64D Longbow (T700-GE-701C de 1900CP fiecare), de aceasta data s-a preferat motorizarea standard a versiunii E (General Electric T700-701D) care totusi are 200CP mai putin fata de motorul britanic RTM322, fiind pentru prima data cand ministerul britanic al apararii cumpara turbine ale General-Electric.
Cresterea puterii transmise catre rotor a necesitat un nou rotor si pale aferente care trebuia sa fie compatibil cu lagarul de prindere existent. Acesta a dovedit o crestere cu 3% a fortei portante in paralel cu o rezistenta superioara si un cost semnificativ redus.
Imbunatatiri Apache Block I – Block III
Referitor la avionica, fata de Block II, in Block III au fost introduse: un procesor de noua generatie de 8 ori mai puternic, un bus de date de 100 de ori mai rapid, o crestere a memoriei sistemului de 24 de ori si noi functii pentru interfata operator uman-drona pe o arhitectura comuna (MCAP). Noua avionica, transformata in sistem cu arhitectura deschisa usor de modernizat si extins ulterior, cantareste cu aproape 40kg mai putin, este cu 50% mai fiabila si are costuri reduse cu 40% in timp ce costurile de intretinere-operare scad cu 50% fata de Block II. In plus elicopterul poate coopera cu mijloace aeriene fara pilot (programul AMUST), cum ar fi AH-6I/X care preia elemente ale avionicii Apache. La Block III este de asemenea o premiera introducerea afisajelor color in cabina.
AH-64E in echipa cu drona AH-6X
Rezistenta la coliziune si impact a fost crescuta cu ajutorul unor amortizoare de soc de inalta performanta pentru trenul de aterizare, imbunatatirile putand fi aplicate si ca si retrofit pe BL II.
Sistemul de contramasuri (IDAS Counters and Kills Threats) are in vedere reactia la manpads, arme controlate RF, gloante si grenade reactive, astfel ca echipajul nu este doar avertizat de noile amenintari, dar sistemul de tintire si tunul sunt orientate automat, probabil ierarhizat, catre noile tinte. In plus, noul radar de control al tragerii are raza extinsa si mod pasiv dar si un mod de lucru maritim, fata de cel al BlockII.
Ca si armament, Boeing si MBDA tocmai au finalizat testarea cu trageri reale a rachetei Brimstone pe AH-64E, ghidabila in modurile SAL (semiactiv laser), dual SAL-radar milimetric sau autonom in mod de ghidaj radar milimetric.
AH-64D Longbow cutaway
Videouri explicative AH-64E Guardian:
https://www.youtube.com/watch?v=g_lru9On2u4
https://www.youtube.com/watch?v=vpz18HrHjZY
Video intretinere Apache Bl. III/Guardian:
https://www.youtube.com/watch?v=4wwZDPwKssI
Intre timp si Bell, parte a Group Textron, se misca… in Polonia, semnand un acord de cooperare cu WZL-1 (consortiul militar Lotnicze Zakłady # 1) pentru competitia poloneza de elicoptere de atac «Corbul ». Acordul vizeaza domeniile de intretinere si reparatii care vor fi desfasurate in centrul local, dar posibil si o parte din asamblare, in cazul in care licitatia este castigata de modelul AH-1Z Viper. Anuntul a fot facut de Robert T. Hastings, vicepreşedinte executiv al Bell Helicopters.
In present USMC opereaza 46 de elicoptere AH-1Z, existand insa comenzi pentru extinderea parcului pana la 189 de bucati (inlocuind complet AH-1W), precum si interes la export din partea Pakistanului, Islamabadul primind acordul pentru livrarea a 12 elicoptere de acest tip, dar si a altor clienti.
Video AH-1Z:
https://www.youtube.com/watch?v=P8MiA0cRfgg
Cat despre noi, cred ca doua escadrile de Apache sunt un vis obraznic, dar s-ar imbina de minune cu un numar mai mare de AH-6i asamblate local. Am insa o presimtire ca asteptam introducerea in productie a viitorului AH-64F…
Marius Zgureanu
Surse:
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=19861
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_AH-64_Apache
http://www.janes.com/article/53882/uk-requests-remanufacture-of-apaches-to-ah-64e-standard
https://www.defenseindustrydaily.com/apache-block-iii-program-kicks-off-as-contract-signed-02480/
http://www.geaviation.com/press/military/military_20160711.html
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=19530
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=19841
Citeste si:
http://www.rumaniamilitary.ro/md-540a-versus-ah-6i-si-generatia-urmatoare-a-md-helicopters
http://www.rumaniamilitary.ro/md-530g-se-pregateste-de-intrare-in-productie
http://www.rumaniamilitary.ro/clasa-de-elicoptere-usoare-mhah-6
http://www.rumaniamilitary.ro/primul-elicopter-elvetian-sh-09
http://www.rumaniamilitary.ro/sikorsky-s-70-battlehawk-soimul-de-lupta
http://www.rumaniamilitary.ro/md-530g-se-pregateste-de-intrare-in-productie
http://www.rumaniamilitary.ro/kazan-ansat-2rc
http://www.rumaniamilitary.ro/northstar-bell-407-mrh-attack
http://www.rumaniamilitary.ro/ah-6i-intra-in-productie-anul-acesta
sa-mi bag picioarele,tot mapomondul cumpara noi doar analizam si facem comisii.
cobra si apasul,lacustele mele preferate?
psyho…gresesti grav….
Raspu sul e asta> constatam cu ingrijorare si facem apel la toate fortele politice ptr a lua masurile necasere in legatura cu gresterea capactitatilor militare….etc etc…
De TBT-urile ce se mai aude? Acum mai bine de o luna ministrul Borc zicea ca „vedem peste o luna”
Pana si croatii ne-au luat-o inainte cu transportoarele blindate!
Noi suntem poporul pacii….nu ne trebuiesc arme. Luom flori in mana si aducem pacea pe pamant! 🙂
Eh… sunt si altii care stau mai prost pe domeniul militar
Adevarat, dar nu stau atat de prost dpdv geostrategic!
buna consolare,la fel si colegul de mai inainte care este ferm convins ca noi am fi facut exact la fel daca eram in locul polonezilor…visuri umede.
Stati linistiti ca noi avem arma secreta,pupatul de moaste…
Nu e obligatoriu sa iti dovedesti ignoranta si spalarea de creier anarhist-atee.
Noi nu cumparam pentru ca trebuie sa facem licitati ,apoi comisioane si altele care ajung la jumatatea din valoarea contractului ex. Ah 1dracula 96 buc. 10 mild dolari fabricat in Romania
Nu avem noi șanse la așa ceva. Sa fim serioși, noi abia acum am ajuns cât de cât sa stam binișor la dotarea unităților de elita FOS cu arme de asalt in pas cu vremurile, pana la avea elicoptere de atac ultramoderne, sau măcar sa le avem – așa cum or fi – mulți președinți se vor perinda pe la Cotroceni …
Ajunge un presedinte cu fuduli mari care sa vrea cu adevarat
Ipotetic vorbind, pentru noi care elicopter s-ar preta cel mai bine?AH 1Z sau Apasul cumparat acum de britanici?Care ar fi topul preferintei si de ce?
iar316 cu arc si sageti si prastie
Apache E este cel mai avansat elicopter de atac disponibil țărilor membre NATO, nu prea cred că e de nasul nostru. Ah-1z e un elicopter foarte bun, mai rapid, mai accesibil. Eu aș alege Ah-1z Viper.
si eu zic la fel .. il ingropi usor in fan ..romanian style camuflage
De ce la cat se fura in Romania .ajunge pe an investiti de 10 mild dolari pentru armata , iar restul pentru educatie . cercetare . învatamint si altele. La 40 procente din pib . la negru Romania are de unde numai sa existe vointa
e trist..mi rusine..