AH 64E un Apache cu chip nou in US Army

Armata Americana a inceput sa primeasca in dotare noua varianta a AH-64 si anume AH-64E. Primul aparat, dintr-un total de 51 contractate, a intrat in dotare in urma cu un an. Desi initial varianta “E” a fost  numita AH-64D, Block III, pana la urma armata a considerat ca sunt prea multe modificarile aduse aeronavei pentru a nu avea propriul ei indicativ.

Primele elicoptere de atac Apache au intrat in dotarea armatei SUA in 1986, si aveau indicativul “A”. Ultimul dintre ele a fost insa modernizat la standardul “D” in acest an. Asta nu inseamna ca au existat si variantele intermediare “B” sau “C”, desi initial au fost astfel de incercari, numai ca atat varianta B cat si C au fost considerate nu destul de importante, din punctul de vedere al up-garadari si astfel s-a trecut direct la modernizarea AH-64A la standardul “D”, considerat suficient de important pentru a fi finantat.

Primul Apache D Block I, a intrat in dotare in 1997, iar varianta LongBow, cinci ani mai traziu. Diferenta dintre “D” si LongBow sau Block II este radarul din botul elicopterului, care-i permite sa “vada” mai bine solul si sa evite obstacolele in zborul la joasa altitudine pe orice tip de vreme.

Astfel pana in 2006 peste 500 de elicoptere AH-64A au fost aduse la standardul “D”, iar pana la sfarsitul lui 2020, 634 de Apache-uri vor fi aduse la standardul “E”.

Avantajele noii versiuni se regasesc in primul rand la motoare, mult mai economice, decat predecesoarele sale si bineinteles la partea electronica. Astfel Apache “E” class 🙂 are datalink, lucru care-i permite sa faca schimb de informatii si imagini in timp real, cu trupele de la sol, sau alte aeronave, are capacitatea de a controla cateva UAV-uri concomitent si poate de asemenea lansa rachete catre tinte observate de UAV-uri sau de catre observatori de la sol, desi echipajul nu are acces la respectiv tinta prin mijloacele proprii de observare.

De asemenea si radarul de la bord va fi mult mai puternic si cu raza mai lunga, iar noua arhitectura a aeronavei va face ca mentenenta si viitoarele upgrad-uri sa fie mult mai usor de facut si mai ales mult mai ieftin.

In total, pe plan mondial, exista peste 1100 de aparate active, care ar putea intra in programul de modernizare la standardul “E”. Cele mai recente contracte de export, pentru AH-64, s-au semnat in zona Golfului Persic.  Emiratele Unite au comandat 60 de bucati, iar Arabia Saudita 70, pe langa modernizarea celor 12 aparate pe care sauditii le opereaza déjà.

Considerat cel mai bun elicopter de atac aflat astazi in dotare, AH-64 este in esenta o aeronava dedicata luptei anti- tanc si poate duce, la un singur zbor, 16 rachete AT Hellfire, plus tunul automat, calibrul 30mm, care la randul lui poate folosi proiectile perforante, sau chiar munitie din uraniu saracit.

Desi gandit initial pentru lupta cu tancurile sovietice si cu toate ca Razboiul Rece s-a incheiat de ceva ani, Apache-ul, spre deosebire de alte arme din panoplia americana, si-a gasit loc, unul chiar foarte confortabil, si in noua filosofie de aparare  a SUA. Dovedindu-si extraordinara suplete tactica, putand fi folosit atat in mod classic, vezi conflictele din Golf, dar si in razboiul de guerrilla de tip Afganistan, Apache-ul american are in mod sigur un viitor in fata si paine foarte alba de mancat multi ani de acum incolo, pentru ca una peste alta, chiar este o arma extraordinara si un adversar cu adevarat de temut.

 

Sursa: strategypage

Foto: defencetalk

 

 GeorgeGMT

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *