Airbus H140

Si iata ca la data de 11 martie 2025, in cadrul expozitiei Verticon din Dallas/Texas, Airbus Helicopters au prezentat publicului noul  elicopter bimotor multirol H140.

Primul zbor al prototipului H140 (D-HEEY) a avut loc in iunie 2023, acumuland pana la inceput de martie anul acesta aproximativ 55 de ore de zbor. Cel de-al doilea prototip este asteptat a iesi la zbor anul acesta, alte doua fiind planificate pentru 2026. Urmeaza teste de zbor la temperaturi ridicate in timpul verii iar la iarna, bineinteles, pentru temperaturi arctice.

Daca certificarea EASA este planificata pentru 2028, in 2029 ar urma validarea si aprobarea certificatului de tip FAA pentru incadrarea in domeniul transportului comercial, si zborurile offshore.

H140 nu se doreste a fi urmasul direct al lui lui H135, fiind in fapt o evolutie cu fuselaj extins a acestuia, hibridizata cu elemente preluate de la fratele mai mare, H145. In fapt, la nivel de certificare EASA, H140 este inregistrat ca subvarianta a lui H135.

H140 are un nou capat de coada in forma de T cu o elice anticuplu de tip fenestron (optimizat pentru nivel redus de zgomot – deja testat in programul BlueCopter pe H135) si un rotor principal rigid (fara articulatii) cu cinci pale, cu diametrul de 10,8 m, imprumutat de la H145. Ma asteptam ca o varianta compacta a acestui tip de rotor cu 5 pale sa ajunga mai repede pe o varianta a H135… in fine.

Cu o lungimea totala a fuselajului de 13,3 m, o latime de 2,25 m si o inalțtme de 3,89 m, elicopterul are o greutate maxima de 3,168 tone, fiind propulsat de 2 motoare de tip Safran Arrius 2E, a cate 700 CP, gestionate de un sistem de control electronic digital cu 2 canale (FADEC), pentru o rezerva de putere cu un motor oprit . Viteza maxima pentru aceasta configuratie este de 287 km/h.

Spatiul util interior este de 1,85 m3 , cu o inaltime a cabinei de 1,27 m, avand usi laterale glisante dar si o usa de coada, pentru acces usor cu targa sau alte bagaje.

La nivel de avionica, H140 foloseste Helionix, cu pilot automat in 4 axe, ajutand in acelasi timp constientizarea situationala si siguranta, diminuand efortul pilotului pe durata zborului.

 

Deocamdata nu se intentioneaza dezvoltarea unei versiuni militare, posibil ca mai tarziu, in functie de cerere, oferta sa fie extinsa. Ca si variante militare in clasa apropiata, Airbus continua sa prezinte H145M multirol si H135M pentru antrenament.

 

Mai jos, o mica tabela comparativa, sa stim cam pe unde se incadreaza H140:

Model H135 H145 H140 AW119 Bell GXi MD530 MD902
Cost achizitie 6,15 mil.$ 10,2 mil.$ x mil.$ 3,85 mil.$ 3,25 mil.$ 3,44 mil.$ 7,25 mil.$
Cost operare 861$ 1210$ x$ 885$ 589$ 480$ 988$
V. max 254km/h 246km/h 287km/h 244km/h 246km/h 250 km/h 248 km/h
Raza de actiune 635km 680km x km 954km 600km 430km 587km
Locuri cabina 8 11 8 8 7 5 6
Masa utila 1455kg 1793kg x kg 1400kg 1200kg 1417kg
Masa max. 2910kg 3585kg 3175kg 2850kg 2722kg 1610kg 3130kg
Masa gol 1455kg 1792kg x kg 1483kg 722kg 1531kg
Plafon max 6096m 5240m x m 4572m 5700m 5700m 5300m
P. motor 2x 633Cp 2x 740Cp 2x 700Cp 1002Cp 813Cp 650Cp 2x550Cp
Lung 10,2m 13,03 13,3m 12,92m 12,7m 9,93m 9,86m
Diam. rotor 10,2m 11m 10,8m 10,83m 10,67m 8,33m 10,3m
V. urcare 7,62m/s 8,1m/s x m/s 9,1 m/s 10 m/s 5,1 m/s

Dupa cum se observa, H140 a cedat din avantajele de clasa compacta (rotor si lungime) ale lui H135 pentru a se apropia usor de H145, mai ales la puterea motoarelor (desi in varianta cu motorizare americana PW206B3, H135 P3 este listat cu putere similara), rotor (provenit de la varianta H145 D-3) si volumul cabinei, cu 20% mai mare decat al H135.

 

In acest moment exista 5 viitori utilizatori confirmati ai H140:

  • ADAC Luftrettung si ÖAMTC Flugrettung au semnat un contract pentru achiziționarea a 10 elicoptere, dintre care fiecare operator va primi 5.
  • Global Medical Response a plasat o comanda pentru 10 bucati cu optiune de alte 5,
  • Metro Aviation a comandat 12 exemplare cu optiunea de a cumpara alte 24,
  • STAT MedEvac doreste sa cumpere pana la trei elicoptere de acest tip.

Romania a facut deja o alegere solida pentru H135 in cadrul ministerului de interne si serviciilor medicale, logic ar fi sa continuam sa extindem acest parc si poate sa beneficiem de servicii extinse de intretinere locala.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

H140 | Airbus

Metro Aviation and Airbus sign agreement for up to 36 H140 helicopters | Airbus

Airbus prezentuje H140 – Altair Agencja Lotnicza

 

 

Citeste si:

H145 vs H135 si restul optiunilor 

H135M pe cand se juca cu Ghepardul 

Mai multe H135… 

Airbus H135, mai silentios, mai economic 

 

9 comentarii:

  1. Daca H135 și 145 rămân în producție asta „nou” este inutil, din punctul meu de vedere oricum H145 este inutil, prea mică diferență tehnica între el și H135, ba chiar sta mai rău pe unele paliere, pentru banii ceruți.

    2
    • 🤯 E clar ca nu vezi bine si nu prea pricepi
      elicoptere :
      145 are 2 motoare, „mica diferenta” fata de 1 la 135.
      Acest fapt de lipsa de 2 motoare de exemplu nu da voie acelui 135 sa mearga deasupra marii din motive
      de siguranta si sa nu mai vb de capacitate de greutate.

      4
  2. Ma uit la tabelul postat cu preturi la celelalte tipuri de elicoptere si costul de operare si la toata seria de elicoptere H preturile sunt cel putin dublu fata de concurenta ! Scumpe rau..!

    6
  3. Păi văzusem o știre că Airbus Brașov câștigase un contract de întreținere a elicopterellor din dotarea MAI. Dacă tot zboară de atât timp pe aici, cu două prăbușiri până acum, nu ar fi logică extinderea numărului lor? Black Cock-urile unde sunt întreținute? Le trimit în Polonia?

    1
  4. daca noile posibilitati intracomunitare pt finantarea bugetelor de aparare, se vor concretiza (si daca bineanteles guvernantii nostrii au capacitatea de a profita de aceste modalitati de finantare), exista o sansa pt H145M ca elicopter de atac usor ori pt FOS, numai bine sa inlocuiasca batranele IAR-316

    7
  5. Nuca in perete

    Apropo de așa zisele „centre de mentenanță” din Romania:

    https://defapt.ro/economie/guvernul-refuza-sa-vanda-falimentara-romaero

    Citez:

    „Acum, Radu Tudor, angajat al Antenei 3, scrie că Romaero nu poate repara avioanele Hercules din dotarea Armatei Române, deși, teoretic, este „centrul național de reparații și mentenanță autorizat Lockheed Martin”. Din patru avioane care au nevoie de reparații, trei stau îm hangarele Romaero, iar unul a fost expediat în Portugalia. 

    Dacă nu e pe vreun circuit privilegiat de șpagă, mai bine să moară. Așa gândesc ei.”

    12
  6. Dupa ce s a aflat ca blindatele 4×4 Ottokar vor fi produse de Rusia, acum rusia o sa foreze in apele romanesti dupa gaze!

    https://stirileprotv.ro/divers/cum-au-ajuns-rusii-sa-foreze-dupa-gaze-in-apele-romanesti-din-marea-neagra-au-demarat-procedurile.html

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *