Airbus Helicopters prezinta Racer – Clean Sky 2, urmasul lui X³

Foto: Adrian Gâz – membru al echipei CS2

Marignane, 20 Iunie 2017 – Airbus Helicopters a dezvaluit la Paris Air Show 2017 configuratia aerodinamica a demonstratorului  de viteza  pe care il dezvolta ca parte a programului european de cercetare Clean Sky 2.  Denumit Racer (Rapid And Cost-Effective Rotorcraft), acest demonstrator va incorpora o serie de caracteristici inovative si va fi optimizat pentru o viteza de croaziera de peste 400 km pe ora. Tinta va fi atingerea unor obiective benefice intre viteza, cost scazut, sustenabilitate si performata in functie de misiuni. Asamblarea finala a demonstratorului este asteptata sa inceapa in 2019, cu primul zbor avand loc in anul urmator.

“Today we unveil our bold vision for the future of high-speed rotorcraft,” a spus Guillaume Faury, Airbus Helicopters CEO. “This new project, pulling together the skills and know-how of dozens of European partners through the Clean Sky 2 initiative, aims to bring increased speed and range at the right cost, thanks to a simple, safe and proven aerodynamic formula. It will pave the way for new time-sensitive services for 2030 and beyond, setting new benchmarks for high-speed helicopter transportation.”

Demonstratorul Racer va fi contruit in jurul unei arhitecturi simple, asigurand costul scazut si siguranta. Un desing inovativ numit „box-wing”, optimizat pentru eficienta aerodinamica, va oferi portanta in modul de croaziera, iar pasagerii vor fi izolati in timpul operatiunilor de la sol de rotoarele laterale „pusher” ce au rol de a genera forta de impingere in timpul zborului.

Optimizate pentru performanta si semnatura acustica scazuta, aceste rotoare laterale – precum si rotorul principal – vor functiona datorita a doua motoare RTM322, Un „mod eco” va fi testat de fabricantul motoarelor pentru a demonstra o situatie de tip „start and stop” a unuia dintre motoare – alimentat electric – in timpul zborului, in acest fel generandu-se o scadere a utilizarii combustibilului cat si o crestere a razei de actiune. Demonstratorul Racer va beneficia de asemenea de un fuselaj hibrid metalic-compozit, proiectat special pentru a scadea masa aeronavei cat si costurile aferente. Va fi echipat si cu un generator electric de voltaj inalt, care va contribui semnificativ la reducerea greutatii.

Construit pe succesul demonstratorului X³ – autofinantat, care a validat configuratia aerodinamica integrata – o combinatie intre rotorul principal traditional si rotoarele laterale inovative – proiectul Racer va aduce acest concept mai aproape de designul operational si va demonstra potrivirea sa pentru un spectru larg de misiuni in care viteza marita si eficienta vor adauga valoare semnificativa pentru cetateni si operatori. Acesta este in special cazul pentru serviciile medicale de urgenta si operatiunile de cautare si salvare, cat si pentru serviciile publice, transportul aerian comercial si aviatia privata si pentru afaceri.

Airbus Helicopters

Participarea INCAS in JTI Clean Sky si JTI Clean Sky2

Romania este singura tara din Europa Centrala si de Est care participa, din anul 2008, ca membru asociat in Initiativa Tehnologica Clean Sky, unde INCAS conduce un cluster format in parteneriat cu industria nationala reprezentata de ROMAERO si Avioane Craiova.

De asemenea, incepand din anul 2015, INCAS participa alaturi de IAR Brasov si ROMAERO, la Demonstratorul tehnologic Fast RotorCraft, una dintre platformele incluse in JTI Clean Sky 2.
In Clean Sky, precum si în Clean Sky 2, INCAS are o implicare foarte extinsa in doua Demonstratoare Tehnologice majore, precum: Smart Fixed Wing Aircraft (SFWA) Aeronave cu Aripi Fixe Inteligente si în Green Regional Aircraft (GRA) Aeronave de transport regional de tip „green”.

Stiinta si Tehnica – articol integral

Airbus H135, mai silentios, mai economic

Motor cu compresie ridicata pentru elicoptere Airbus

12 comentarii:

  1. Faine filmarile de la X3 .
    Totusi imi place mai mult dpdv vizual solutia aleasa de Sikorsky , chiar daca asta pare mai echilibrata , nacelele fiind plasate mai aproape de centrul de greutate

  2. Siiii, uite-asaaaa ………… ne intoarcem la biplane (Racer) 🙂
    Banuiesc ca au ales solutia pentru ca varianta X3, cu aripa foarte lata, ii reduce capacitatea de ridicare (ca sa ma exprim neaos).
    Oricum, arata ciudat rau.

    • As fi vrut ca F-104 Starfighter sa fi fost biplan, cu aripioarele alea, scurte si subtirele..

    • Eu cred ca-I mai degraba o solutie ”economicoasa ” …biplanul I confera mai multa suprafata portanta deci foloseste mai putin carburant la viteza de croaziera si in acelas timp aripile fiind si rezervoare de carburant , poate duce mai mult

  3. Au avut in gand americanii un proiect de VSTOL F-104 cu aripa rotativa care arata foarte interesant …

    http://blogthumb2.naver.net/data44/2009/3/20/25/f104-naljava69.jpg?type=w2

  4. INCAS mai traieste? 🙂 La IAR 99 TD au pus cruce si au spus un sincer AMIN, sau mai lucreazqa si ei?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *