Airbus Helicopters și IAR își extind parteneriatul strategic și pentru elicopterul H145M

Airbus Helicopters și IAR au semnat un acord de Cooperare Industrială în vederea personalizării elicopterului H145M pentru misiuni de atac pentru forțele armate române, în prezența lui Claudiu Năsui, Ministrul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și a lui Bruno Even, CEO Airbus Helicopters.

Programul de cooperare propus cuprinde transferul de capacitate de tehnologie și know-how de nivel înalt de la Airbus Helicopters la Industria de apărare din România, cu obiectivul de a asigura disponibilitatea continuă din punct de vedere tehnic a flotei de elicoptere H145M care ar urma să fie operată de Ministerul Apărării din România. Acest nou acord se adaugă acordului exclusiv de Cooperare Industrială deja existent, în temeiul căruia IAR a devenit principalul contractor pentru H215M pentru orice comandă viitoare din partea Ministerului Apărării din România în vederea înlocuirii flotei îmbătrânite de elicoptere.

„Suntem pregătiți să înființăm capacități industriale de apărare în România pentru a asigura autonomia completă a țării în producția, operațiunile, serviciile, întreținerea și repararea elicopterelor multi-rol H215M și a elicopterelor ușoare multi-rol H145M”, a spus Bruno Even, CEO Airbus Helicopters. „Semnarea acestui acord de Cooperare Industrială este următorul pas în colaborarea noastră cu IAR și se bazează pe 50 de ani de contribuție activă la industria aeronautică din România. Avem o colaborare puternică cu partenerul nostru IAR și cu alți actori importanți din industria aeronautică, și, de-a lungul anilor, am făcut investiții semnificative în unitățile noastre, în specializarea angajaților noștri și, de asemenea, în educație”, a adăugat el.

„Avem o experiență dovedită în furnizarea de calitate și fiabilitate și acum suntem pregătiți pentru dezvoltare prin inovație. Putem face acest lucru numai printr-un parteneriat foarte puternic și consecvent. IAR Brașov și Airbus au o lungă istorie împreună și avem ocazia să ne sporim angajamentul de a oferi, în viitorul apropiat, cele mai bune produse pentru clienții noștri”, a declarat Laurian Anastasof, directorul general al IAR.

Pentru a-și extinde prezența pe piața românească, IAR ar răspunde de producerea și personalizarea elicopterelor H215M și, respectiv, H145M în Brașov. Aceste două proiecte ar aduce beneficii substanțiale României, cum ar fi ocuparea forței de muncă, dobândirea de abilități profesionale la nivel înalt, contribuții mai mari la bugetul local, investiții în educație, și ar permite României să se alăture clubului exclusivist al țărilor capabile să producă elicoptere de tip H215 / H215M.

H215M este un elicopter multi-rol mediu-greu care și-a dovedit capabilitățile în luptă, combinând rezistența recunoscută a familiei Cougar și Super Puma cu cabina de pilotaj integral din sticlă, pilotul automat și avionica specifică elicopterului H225M. Cu costuri competitive de funcționare și întreținere și capacitatea de a fi implementat cu ușurință, H215M este o soluție accesibilă și eficientă pentru categoria de aripă rotitoare.

H145M, cu inegalabilul pilot automat pe 4 axe și sistemul avionic Helionix®, este proiectat pentru o gamă largă de misiuni solicitante (de la atac ușor, la transportul de trupe, transportul de mărfuri sau evacuarea aeromedicală). Este optimizat pentru a efectua misiuni speciale de securitate, transport sau tragere cu armament la distanță de siguranță față de focul inamic, pe timp de zi sau noapte, pe vreme nefavorabilă sau vizibilitate redusă.

AIRBUS

 

PS RumaniaMilitary:

„În același timp, Bruno Even a precizat că eventualul contract de la licitația MAI pentru elicoptere multirol, acolo unde Airbus a depus oferte cu 8 elicoptere H215, nu ar fi suficient pentru a declanșa producția în fabrica de la Ghimbav, dar ar putea fi un semnal bun care să miște mai departe lucrurile pentru alte comenzi adiționale. ”

Sursa: Hotnews.ro

181 de comentarii:

    • “ intenția MApN de a achiziționa noi elicoptere, o parte chiar modele de atac – competiție unde s-au arătat interesați Bell, Airbus și Lockheed Martin/Sikorsky – se referea la dotarea Forțelor Terestre cu acest tip de aeronavă. ”
      “ La nivelul Forțelor Aeriene Române este planificată inițierea de programe de achiziție de noi elicoptere după anul 2030″

      Poate si de aici vine documentul asta semnat.
      Din moment ce au si cu Bell semnat, poate ne oaste vreo surpriza placuta

      2
    • “ intenția MApN de a achiziționa noi elicoptere, o parte chiar modele de atac – competiție unde s-au arătat interesați Bell, Airbus și Lockheed Martin/Sikorsky – se referea la dotarea Forțelor Terestre cu acest tip de aeronavă. ”
      “ La nivelul Forțelor Aeriene Române este planificată inițierea de programe de achiziție de noi elicoptere după anul 2030″

      Poate si de aici vine documentul asta semnat.
      Din moment ce au si cu Bell semnat, poate ne paste vreo surpriza placuta

      • uite cine umbla cu dubla personalitate?sau multiplă…

        7
        • am crezut ca nu se posta din cauza e-mailului, am incercat cu altul 😀

          1
          • Herr Von Renn Weg

            „…8 elicoptere H215, nu ar fi suficient pentru a declanșa producția…” Pai si atunci cum au ofertat 8 aparate?
            Deci s-au prezentat spunand ca pot furniza cele 8 aparate, dar de fapt ei nu pot?! Si daca „ar castiga licitatia” MAI si vor aduce elicopterele din alta tara, cu ce sunt mai avantajosi ei dpdv al offset-ului?
            Mi se pare ca au o nesimtire fantastica!

            11
            • Unii aici chiar sunt complet pierduti!
              deci tu vrei ca Airbus sa ofere 16 desi licitatia e de 12 elicoptere si ei se incadreaza in pret doar pentru 8.

              Cum stai cu matematica?

              Si de unde deduci ca ei nu pot sa furnizeze 8? Am mai scris pe aici ca H215 nu se face in Romania ci la Marignane, in Franta! Citeste macar restul comentariilor, daca nu esti in stare sa cauti articole mai vechi!

              5
  1. Ciuca (PNL) amana achizitia de elicoptere

    Nasui (USR) semneaza protocoale cu Airbus

    Sunt destul de clar conturate taberele. Din pacate e o prostie acest tip de abordare din partea amandoura

    Eu cred ca e imperios necesar sa reluam ceva productie aero ca sa avem specialisti care pot migra si spre alte produse daca va fi nevoie e.g. drone

    Daca oferta Bell e interesanta doar pt elicoptere de atac, atunci oferta Airbus e OK pentru ca ce luam se fabrica aici si daca chiar ne trebuie elicoptere de atac putem avea H225 + H145 transport + utilitare si luam Apache 🙂

    Numai sa ne miscam odata. 340 mil EUR / reparatii / 6 ani mi se pare enorm

    13
    • Din pacate divizia de elicoptere a Airbus s-a specializat pe un fel de santaj care nu mi se pare deloc OK.

      53
      • si asta e adevarat, enervanta atitudinea asta de plans pe la toate colturile mai ales ca ce ofera nu e vreun elicopter exceptional…insa si noi trebuie sa ne miscam si sa facem ceva aici.

        8
        • Aici e vorba de principii, nu de cum se plange Airbus. Pur si simplu nu poti santaja statul ca inchizi fabrica si dai afara muncitorii doar ca sa conditionezi vanzarea unui produs substandard. Nu stiu exact care este situatia, daca celor de la Airbus li s-a explicat suficient de clar ca Romania are nevoie de altceva, samd.
          Oferta Airbus ar trebui sa sune asa:
          H225 pt transport greu la mare distanta 6-10 buc,
          H215 „vanilla” pt transport mediu 20-25 buc
          H215 specializate (medevac + trupe speciale/asalt + VIP+navalizate) 18 buc,
          H145 pt scoala si atac usor 10-12 buc
          Tiger pt. atac 18-24 buc
          Un total de aprox 65-80 elicoptere, derulabil pe aprox. 15 de ani.
          In contrapartida as cere:
          – offset industrial de min 70% in componente aeronautice si eventual asamblare finala pt. vreunul din modele
          – sprijin si acces la drepturi de proprietate intelectuala pt. eventuale customizari locale cu parteneri traditionali (Israel)
          – acces complet la investigatiile privind accidentele EC225 care au implicat detasarea rotorului principal.
          Cam astea ar fi conditii normal de la care s-ar putea deschide o negociere serioasa cu Airbus ca sa contracareze ofertele americanilor pe partea de elicoptere. „Ceausescu Puma legacy” si fabrica aia tinuta ostatica sunt bullshit.

          26
          • da, frumos, doar ca armata si MAI, sau alte institutii, nu cer asa, ci fiecare cu a lui, cu carnetul de sarcini si conditiile de licitatie proprii. Apoi la MApN se mai trezesc ca mai si cumpara cu achizitie guvern-guvern sau prin FMS.
            Totul se face doar la bara din fata, fara planificare pe termen lung.

            8
            • Pai ce-am pus acolo e doar pt. MApN. Oricum, pt. mai putin de vreo 70-90 elicoptere nu se merita sa ai productia in tara. Pt. 20-30 de elicoptere le cumperi „la cheie” si te stradui sa asimilezi mentenanta cat mai avansata aici.
              Povestea Airbus ca sa aiba ei min. 15 comenzi pt H215 si dupa aia or sa aduca ei comenzi sa fabrice aici nu o cred. Daca era rentabila chestia asta in fluxul lor logistic o faceau pana acum. La momentul asta nu are sens pt. ei dpdv industrial sa fabrice chestii la Brasov, nu le cunosc business-ul, nu stiu exact ce si cum dar stiu ca daca treaba asta avea sens nu stateau ei in 15 elicoptere romanesti.
              Pur si simplu cred ca astia de la Airbus si ai nostri au plecat fiecare cu ideea sa-l prosteasca pe celalalt.
              – Airbus s-a gandit ca „lasa-i ba pe bananierii astia ca is obisnuiti cu elicopterele noastre si oricum nu pupa ei elicoptere de pe la americani sau din alta parte” si comanda e ca si castigata.
              – Ai nostri s-au gandit ca-i duc pe Airbus cu vorba si intre timp aduc aia comenzi sa fabrice elicoptere la Brasov si iaka investitia si banetul curge iar comanda de elicoptere or s-o faca tot cand or face si autostrada pe care le-au promis-o la alde Renault si Ford.
              Acum Airbus e cu „ce-ati facut cu ce-am vorbit?”

              9
              • pai nici nu stau in 15 elicoptere romanesti. De aia au duplicat linia la Marignane, daca au mici surplusuri de comenzi, le fac acolo.
                Cat despre prostit, asa e in afacerii, unii fac oferte si altii accepta sau nu. Amu’ e adevarat ca iti adaptezi oferta in functie de cui oferi.

                5
                • Dar sa vorbim si de carcasele, peste 10 la nr (elicoptere nezburate de 6-10 ani) aduse de Airbus pe trailere din diferite tari ce le-au oprit de la zbor, defectiuni la ctp) in speranta ca le vor vinde unei tari din apropiere si ulterior aceasta s-a rezumat numai la 1-2 bucati si acum se gandesc sa ni le vanda la pret de aparat nou! Parca vad ca decidentii pun botul….

                  5
                  • Asta de unde o mai scoti?
                    Ca sa stii si tu, cele 3 Pume Naval erau astfel de carcase cu ore putine, recuperate de prin alte parti si „remanufacturate”. De aia or si costat doar 13 mil. euro/ bucata si nu 20-30.
                    Daca e vorba de carcase de Super-Puma/ Cougar, e posibil sa fie pentru ucraineni, ca ei iau SH, si sa le aduca la noi pentru revizie capitala.

                    3
          • Bell scoate pe piata 525 Relentless, care poate fi folosit la transportul trupelor, are același motor, ca Huey si Viper, asta da comonalitate.

          • Stai sa vezi ca Bell au sugerat ca vor face oferta pentru Bell 525 Rentless, atunci sa vezi comonalitate, ca au aceleași motoare și fiecare rolul lui… Ha Ha…. sa le luam pe toate sa vezi oftica pe Airbus.. Cele 3 acoperă cam tot…ce nevoie la terestri si forțele aeriene…

            2
      • Povesti de adormit copii.Cobra,Apache,Tigre sau Mangusta astea sunt de atac restul povesti

        12
        • eu n-am zis ca vreunul din elicopterele Airbus oferite Romaniei e de atac….

          2
        • Ca tot ai adus vorba de Mangusta , astia de ce nu au fost ofertati? Sa vedem ce oferte ne da?

          1
          • de ce nu intrebi tu la Leonardo de ce nu au ofertat?
            si vezi ca mai sunt si alti producatori – spre exemplu intreaba si la Denel, ca aia aveau Oryx + Rooivalk!

            1
            • Ce treaba avem cu Africa de Sud….. Italienii sunt de ai nostri din UE….

              1
              • Denel is cu Airbus, mai citeste…

                1
                • Sunt sau nu ? Ca par a fi ca noi cu Airbus…….. Rooivalkul e facut de africani singuri, eu asa stiu, pentru ca ei au fost in embargou mult timp. Se spunea ca vor sa faca impreuna modernizare sa aduca rooivalkul la standard Mk 2, prin 2016 si cereau un necesar de min 75 buc, pentru ei….africanii, cat si alti clienti… ? Nu am mai auzit nimic. Era smecherie, daca airbus punea pe el motor Makila 2A1 de 2382cp si il fabricam in 48 buc la noi, mai luam si H225 si era toata lumea fericita …..

                  2
                  • La ce date tehnice are acum fara modernizari, daca se schimba motorizarea si alte chestii, va fi super ……. Alta viata sa il fabrici aici si alat sa faci doar mentenanta…..cum ofera altii…….Si daca pe MAN , nu l a dus capul la treaba asta de ce nu se duc bulangii de la IAR la Denel si la Airbus sa le propuna…… Aduc unul la BV, il modernizeaza,pun motoare, senzori arme . Fac o demonstratie armatei si daca le place da comanda pentru fabricatie…

                    2
          • Mangusta e de domeniul trecutului, Agusta va lansa modelul AW249.

    • „340 mil EUR / reparatii / 6 ani mi se pare enorm”
      A fost un artificiu pt stat sa isi transfere banii dintr-un buzunar in altul, sa bifeze ceva si la acel 2% cerut de Nato.
      O solutie la fel de viabila ca Mig 21 sau PA Md. 1986 sau antiaerian „OERLIKON” sau … carpeli.

      9
      • capatu satului

        pai le-a luat la pila,
        elicopterele,
        si le-a iesit planor, drona sau ce vrei tu,

        pile de 340 de milioane de ieuro,
        cred ca intra si pretu carburantului, salaru militarilor si al nevestelor, alocatiile copiilor, norma de hrana, etc., altfel nu se explica,

        cu toate ca au intrat 340 de milioane,
        daca am inteles bine, motoare makila nu sunt inca montate pe ele,

        pai daca schimba motoarele de pe puma ajung mai scumpe ca zumwalt,

        o fi de la limba franceza
        o fi de la francofonie,
        cine poate sti

        la fel cu avioanele f 16 luate de portughezi gratis de la americani si vandute pe bani scumpi la noi, exista ceva detalii pe aviatia magazin,
        dar n-are cum sa fie adevarat,

        oamenii rai, critica tehnica de varf pe care fostu sef de stat major actual ministru al aparari zice ca n-are decat 40 de ani pe muchie, e prea noua si nu tb schimbata,
        stie el ce stie doar a fost sef la smg

        stim sigur ca populatia are incredere in armata si in conducerea armatei si a ceseateului,
        conducere care sta strans unita in jurul poporului pt realizarea cincinalului de smen inainte de orice termen si orice inchipuire,

        elicoptere star trek

        da stati linistiti ca si daca luam de la americani elicoptere se gaseste un argument pt care nu are rost sa luam elicopterele direct ci printr-o firma necesara si utila,
        parca eram pana nu demult singurii din Evropa care luam gazu de la rusi prin intermediaru ruso german vintershal, intermediar frate de cruce cu conducerea astora de au luat petromu,
        o fi de la patrarhu moscvei ala cu mitraliera, frate cu ala de la noi,

        adevarul e dincolo de noi
        mai ceva ca in x files

        10
    • costurile de 340 mil. euro pentru tot parcul de 60+ elicoptere nu sunt enorme, pe sase ani.
      Pentru ca in cei 10 ani anteriori nu au cheltuit mai nimic, preferand canibalizare si reparatii de atelier. Multe elicoptere, revitalizate si modernizate pana la mijlocul anilor 2000 au trebuit,bagate la revizie si refacut stocul de piese, canibalizat la maxim.
      Apoi am impresia ca in banii aia intra si alea 7 elicoptere IAR-330 Cercetare-Salvare dotate cu Brightenite, 69 mil. euro
      https://www.rumaniamilitary.ro/elbit-systems-brightnite-flight-tests-iar-330l
      „„Decidenţii români trebuie să aleagă din două, una: fie cheltuie 68 de milioane euro pentru adecvarea a 12 elicoptere PUMA din dotarea MapN la nivelul cerinţelor ONU, fie dă un sfert de miliard de euro, pentru achiziţionarea a 10 elicoptere SUPER PUMA (150 milioane – preţ, plus încă cel puţin 100 de milioane euro, pentru dotările specifice ONU).”

      3
  2. Azi 18 martie ac
    https://www.hotnews.ro/stiri-defense-24672229-fabrica-airbus-elicoptere-brasov-fara-activitate-contract-elicoptere-h215m-armata-romania-interviu-ceo-bruno-even.htm
    Fabrica de elicoptere de la Brașov, în pericol. Șeful Airbus Helicopters global: „Azi fabrica e închisă, nu există activitate. Avem nevoie de un prim contract cu România” – INTERVIU
    ???

  3. Iara o comitem acuma mergem cu transfer mare de tehnologie da no sa avem elicopter de atac H asta nu e de atac o spune clar si producatoru e o improvizatie si parerea mea proasta improvizatie!!! Asta era singuru contract bun si fara trnsf de teh cand vb de AH 1viper asta da elicopter sa bubuie blindatele rusesti cu opt hellfire sub aripi poti spune ca esi la vanatoare cu vrabia aia de H mai bn ramai la sol ca e cam tot una?? O sa iasa o combinatie tare proasta si Ro nu va intra in clubul tarilor cu elicoptere pur sange atac pacat pacat chiar era o arma de temut Viper. Si ganditiva cati din vecinii nostri au asa ceva?? Ma rog sa le dea minte cineva (US) la ai nostri bravi map-isti si sa mearga pe combinatia care trebuie la beliscoptere.

    31
    • Si eu as merge pe elicoptere dedicate atacului, asa cum este Viperul.Decizia de achizitie o iau politicienii pe criterii de lobby

      7
      • Polonezii vor 32 de buc de elicoptere de atac si se pare, ca italienii vor sa i atraga in programul de construire a noului Mangusta, AW 249, care va avea motoare mai puternice , va fi mai mare si mai performant….. Ce ne e 24 sau 36, ar trebui sa incercam sa ne bagam cu ei in program ! se pare ca termenul de finalizare e 2025. La rachete, are toata gama SPIKE….. e ce ne trebuie noua !

  4. Ar trebui sa dam drumul odată la comenzi cu condiția ca Airbus sa transfere cât mai mult aici…..altfel pierdem si bruma de cunoaștere pe care o avem in domeniu, ar fi păcat turnând cont ca ceea ce s-a clădit s-a făcut pe efortul nostru al tuturor !

    3
  5. Din pacate, pur si simplu PNL si USR nu se inteleg deloc si nu stiu cate sanse are acest acord.
    In principiu, este destul de ok sa se fabrice H145M si H215M la IAR. Asa suna acordul si pe langa asta, personalizarea este foarte importanta, probabil ai nostri nevrand sa mearga pe echipamentele standard ale Airbus, ci probabil pe variantele israeliene. Nu ar fi fost chiar rau sa se fabrice si variantele civile si de ce nu, sa pulsam o fabricare de Makila la Turbomecanica. Nu imi spuneti ca nu se mai poate, dorinta sa fie. Pe partea de atac, vorbesti cu Airbus, care negocieaza cu Australia si iei Tigerul sh si il faci cum vrea muschiul tau la IAR. Da, nu e usor, dar cu siguranta mai ieftin. Dar, sincer, nu cred ca se va realiza ceva, asa ca nu sariti sa dati in mine cu ce va pica la mana :).

    8
    • „personalizarea este foarte importanta”.

      Ai vrut sa spui, specializarea. Armele, in general, trebuie sa fie specializate, nu improvizate (personalizate) pentru o anumita amenintare.Incepand de la concept, pana la produsul finit.

      3
  6. H145M ca elicopter de atac e o prostie. Dacă e să o luăm așa e același lucru cu orice elicopter de transport căruia i se adaugă ceva armament (nu foarte mult pentru că nu pot căra precum un elicopter dedicat de atac).

    Pe considerentele astea în ceea ce privește oferta Airbus puteam să luăm doar H215M și poate și ceva H225M și să avem mai multe configurații printre care și Gunship și am terminat bâlciul. Ca armament ar căra mai mult decât H145M iar mobilitatea ar fi fost cam tot pe acolo.

    Eu aș fi preferat AH1Z Viper pentru atac și restul (transport, naval, utilitar, SAR, MEDEVAC, etc.) Airbus H215M și poate H225M dacă e cazul. În felul ăsta avem elicopter dedicat de atac luat off the shelf fără offset dar și câteva zeci de elicoptere produse/asamblate în țară (elicoptere cu care deja suntem foarte experimentați).

    17
  7. Si eu sunt de parere ca daca Airbus devine principalul furnizor MAI suntem ok. Mapn, altceva, alta mancare de peste.

    17
    • ??? …Romania ,clar este prinsa în jocurile de culise a greilor din domeniu … Franța cu ,UE ….pe deoparte și US….pe cealaltă . S-a mai vorbit pe aici ce și cum, despre turturica asta …mica și prihănită (h145 civil/M) …. Nu cred că e cazul sa reamintesc că Airbus rămâne o firma ce fabrica beliscoptere civile ; apoi daca clientul (Romania in cazul de fata ) vrea …le militarizează …!!! Deci și prin urmare „NU”sunt elicoptere pur sânge de război . Cumpărarea acestei libelule, nu ne da nici un avantaj chiar nici 1 ….!!!!
      De aici cred EU…. și știrea că forțele aeriene vor cumpara elicoptere noi ….abea după 2030 …!!! Asta le da timp alor noștrii decidenți, să cântărească treabă mult mai bine . Poate,poate…. între timp, uncle Sam vine și ne dă șutul in posterior (de care avem nevoie) …..și treaba se va rezolva dl sine !!!

      11
  8. Bat pasul pe loc, stau ca milogi la mâna americanilor care te lasă sa aștepți ca nu ești tu hotărât ca nu ai bani. Ar trebui semnat un contract pentru elicoptere mediu-greu H215M iar apoi îți fac ei și elicoptere de atac dacă vrei ca tot ei fabrica și pentru Franța, bani sa ai și le daci in țara, nu pierzi nimic avantaje cât cuprinde 1. Investești intr-o linie de producție noua 2. Transfer tehnologic 3 dotare corespunzătoare cu elicoptere de transport și posibil de arac dacă ceri 4. O noua generație de ingineri care e mult cerută in actuala criza de forța de munca in România. Ce mi te or avea generalii ăștia lu peste ca nu țin in nici un chip cu economia țării?

    7
  9. Avanad in vedere ca s-a anuntat ca pana in 2030 Fortele Aeriene nu vor primi elicoptere noi, oferta Airbus pare irelevanta. Este o veste foarte buna pt ca implicit inseamna ca undeva prin 2030-2040 vom opera 120-150 de elicoptere in toate cele 3 branches.

    Pentru fortele terestre ar trebui sa luam in viitorul apropiat
    fie Bell AH-1 (24) & UH-1 (21)+Black Hawk (16) pt FOS,
    fie Apache (24) & Black Hawk (24)+Black Hawk (16) pt FOS
    Sea Hawk (vreo 8) pentru marina.

    Pentru fortele aeriene putem sta de vb si cu Airbus in 2030.
    Desi probabil in 2030 Airbus tot cu minim 16 H215 vor veni la licitatie, atat ii duce capul 🙂

    Airbus nu producee elicoptere de lupta (except Tiger, care a fost un esec), doar improvizatii, daca luam pt fortele terestre asa ceva suntem idioti…

    Mr. Nasui se joaca cu focul, inteleg ca stapanii lui de la Bruxell forteaza, dar nu e bine sa-l superi pe Unchiul Sam, se joaca atat cu viitorul lui ca politician cat si al USR ca partid, din partea mea se poate arde…

    20
    • Pentru fortele terestre ar trebui sa luam in viitorul apropiat
      fie Bell AH-1 (24) & UH-1 (21)+Black Hawk (16) pt FOS,
      fie Apache (24) & Black Hawk (24)+Black Hawk (16) pt FOS
      Sea Hawk (vreo 8) pentru marina.

      eu văd lucrurile altfel, și anume

      Binomul Viper + Venom deja vehiculat 24 + 21 iar ptr FOS, tot Venom. O platforma mult mai ok ptr insertie decat este BH. Eventual poti sa iei în considerare BH 21 de bucati in loc de 21 de Venom ptr teresti, dar clar Venom ptr FOS.

      Variante a 2 vehiculata de tine, hai sa fim serioși. Este total nerealista ptr noi.

      Referitor la Sea Hawk, sunt ptr cu mențiunea ca aici trebuie văzut și cum se Inchide licitația la IGSU. Adică dacă aici se merge pe varianta AW101 (din punctul meu de vedere, ce mai logica alegere), atunci se merita sa mergem și ptr marină tot pe AW101 în varianta ASuW/ASW

      Variantele Airbus, sincer, nu le vad rostul, cel Putin nu în configurative pe care le propun. Poate merita dacă veneau la discuție cu H225M, altfel este un mare bulshit

      7
      • E vb si de nr. de militari transportati, de aia am zis BH la FOS. Reprezentant Bell zicea ca cele 16 sunt diferite de celelalte 21 (UH-1), probabil Bell se gandea la 525 dar in acest caz pare mai bun BH, mai ales daca iau si SH pentru Navy.

        Daca Bell nu prinde contract, atunci Apache, nu e imposibil chiar daca mai putin probabil. Maroc parca a luat 24 Apache, chiar suntem mai saraci decat Maroc ?

        AW 101 la Navy nu cred, ca e prea mare si greu (ambarcat), dar la Fortele Aeriene in loc de Pume si in nr mai mic ar merge perfect, poate si ASW cu baza terestra, dar nu cred ca iau 2 modele.

        Vom vedea…

  10. Nesimtitii de producatori europeni au prins un obicei f prost. Blocheaza putinele firme militare ramase cu acorduri de colaborare aiuristice(vezi rheinmetall cu moreniul, mbda cu elmec, acum imputitii astia cu fabrica lu peste si acum acordul cu iar) si pe urma incep santajul pe fata. Ca locuri de munca, ba integrare nationala(de fapt o vopsitorie sau in cel mai bun caz o asamblare finala gen lego). Nu ii uit pe tupeistii de la damen care amenintau cu nu stiu cate concedieri in Romania daca nu le dau astia contractul. Numai de al dracu nu i as selecta pe santajistii astia. Apropo de fabrica de la brasov, aia au facut o doar ptr comenzi din Romania? Si numai ptr H215? De ce nu fac acolo cariciopterele ptr smurd? Ca e doar o hala unde se joaca aia lego factory cu subansamble aduse din franta. Si macar de ar oferi produse woow!! De fapt H145H e un elicopter de atac incropit, fara mare valoare combativa. Poate in mali sunt za best, dar pe aici sunt un rahat in ploaie. Asa au facut si cu bateriile de coasta. Ca au comenzi de la ciuhabi, ca o fi si o patii. Mai stie cineva ceva, au livrat ceva in final? Ca au trecut niste ani.repet, santajisti nesimtiti.

    36
    • H145H e un camion inarmat care se vrea tanc

      6
    • Din pacate ai dreptate. Au inaugurat o hala goala pe post de fabrica, nu au adus nicio comanda si acum fac scandal si santaj. Daca ai face o licitatie serioasa pentru elicoptere de lupta (orice specialiare ai dori) aparatele Airbus ar veni dupa Apache, Cobra, Black Hawk, Chinook, UH-101, Agusta. Pe langa ca sunt scumpe nu sunt adaptate cerintelor operationale (rezistenta structurala, rezistenta la socuri a scanunelor, protectie prin blindaj, survivabilitate in caz de lovituri si multe altele). Daca in anii 70-80 ai secolului trecut un elicopter civil armat precum Puma a constituit o solutie pentru Romania de a nu depinde de tehnica sovietica, in prezent Fortele noastre armate au nevoie de mult mai mult. Au nevoie de performanta si capacitati operationale performante. Votez pentru aparate americane.

      9
    • Când nu ți-am dat io dreptate Strumpf?….da zi-mi si mie , aia de vopsesc P5 la UMB care se cheamă GDLS îs de alt soi decât astia de la Airbus?!

      2
      • Normal ca nu!! Dar, vorba aia, se cheama ca avem integrare ii industria nationala, coane mitica? Avem. Suntem dati dracu’, facem iarasi transportoare blindate.

        3
  11. biden il face pe țar criminal în fată si pentru noi h145 e elicopter de atac aici in coasta rusnacilor….mda.

    17
    • Ai perfecta dreptate psyho ,mare dreptate !!!!…. Greii joaca la rupere și noi (prostimea) ne încurcăm cu h145 și frasu mai mare h215 …. PS:cine crede ca tandemul dintre aceasta libelula și barca aia zburătoare …este lozul câștigător ; vor avea o surpriză neplăcută și vor da coltul (la bordul lor) fara să tragă un foc ….într-un conflict adevărat …!!!

      12
  12. Ca orce tara mica vom avea un amestec de tipuri de elicoptere !!!!
    .india .egipt scrie pe noi!
    Nu avem putere politica interna sa decidem o uniformizare a dotarilor armata-politie
    pentru a reduce costurile de exploatare .
    Motive ?
    Orbul gainilor!
    La MAI. cel mai buna ofertta este pe bani europeni !! ?¿??
    elicopterul italian si cu rampa de acces pe spate-
    motivul ? Accidentul de la cernobil unde elicopetere mil mi 18 au aruncat tone direct din aer survolind reactorul
    Si noi.mai avem ceva paduri !
    De ce nu doreste armata sau POLITIA un asfel de tip de elicopter?
    A! Trebuie sa plateasca un militar care sa fie agatat cu mitraliera pe rampa exact ca la chinuk
    Apoi !
    Un elicopter usor pentru toate ministerele gen airbus de la salvarea lui arafat care si el are rampa sub coada
    Dar doar cel cu 5 pale ca e relativ ieftin si doar pe el sa.l producem la brasov
    Si am rezolvat problema
    A! Si inca ceva
    Daca se vrea putem lua ceva ceva american dar pentru bazele pe care le avem cu americanii pentru intercooperare . adica o escadrila de black hawk
    Vin piloti americani in tara fara elecoptere,nu!

  13. Da… sa băgăm bani in industria americană sau poloneză, și sa producem ingineri pe care sa ii exportam tot acolo ca in țara nu au ce face.
    Ia sa ne uitam la wwii sa vedem cu ce și-au scos pârleala forțele aeriene romane? Cu avioane pe care le fabricam in țara. Cât au ținut Hurricane-urile englezești in condiții de lupta?
    Cel mult poți sa spui acum ca noi vindem vrabia din mâna (Airbus care face ceva la noi) pe cioara din gard (Bell care ar vrea dacă s-ar putea și dacă sa aliniază planetele / sau promisiunile americanilor ca in caz de cafteala au ei grija ca ce ne-au vândut noua o sa meargă – cam cum ne-au promis și nemții tunuri antitanc la Stalingrad).
    Oricum am luat avioane de lupta americane ca nu avem posibilitatea sa producem așa ceva in țara, da’ la elicoptere, mai ales ca intr-un viitor conflict s-ar putea sa avem mai multă nevoie de drone decât de elicoptere (și inginerii pe care ii pregătim pentru elicoptere pot sa facă și drone la o adică) nu avem nici un motiv sa cumpărăm de afara dacă putem sa le facem aici.

    8
    • „Ia sa ne uitam la wwii sa vedem cu ce și-au scos pârleala forțele aeriene romane? Cu avioane pe care le fabricam in țara. Cât au ținut Hurricane-urile englezești in condiții de lupta?”

      Vezi ca ai uitat vreo 400 de Bf109 care o parte din ele au fost fabricate de catre IAR. Din cate stiu ciucalii astia le-au operat pana la inceputul anilor 1950.

      10
    • Probabil a fost singura perioada in care am avut o aviatie de top raportata la acele vremuri si cu siguranta ARR-ul de atunci era bine dotat si datorită faptului ca fabricam multe modele de aparate sub licența …..na vremuri duse si demult apuse, pana si comunistii lui Ceaușescu au avut in vedere preluarea unor licențe pe când limbricii de azi nu știu decât cumpărături de pe raft

  14. Cred ca 215M pentru MAI/IGSU cu posibilitate de echipare militara in caz de bum-bum, ar fi o buna varianta. Iar dedicate pentru lupta si marina nu vad alte variante viabile decat pe cele americane.
    Zic si io!

    1
  15. Francezii au demonstrat la licitatia MAI ca nu sunt seriosi. Au venit cu acea oferta jenanta. Toate acordurile astea au menirea de a santaja si de a-si impune niste echipamente scumpe si slabe unor politicieni prosti si slab pregatiti.

    Elicopterele facute in colaborare cu IAR, daca ar avea un pret corect ar putea fi folosite de MAI si date spre export.

    Eu tot nu inteleg cum au decis cei de la Airbus sa-si faca fabrica aici cand Romania nu este un stat care cumpara in cantitati mari tehnica de lupta. Cum sa-ti bazezi productia pe un singur stat, ca Romania? Cum sa nu iei in considerare piata de export din estul Europei?

    10
  16. Pe langa americance, ce ne ofera frantujii sunt cel mult domnisoare de pension. Adica fie suntem luati de fraieri fie ei cred ca suntem vecini la est cu vreo tara africana. In afara de Tiger nu exista in portofoliul lor elicopter de atac. Oferta asta e cel mult buna pentru SMURD sau MAI. Tot unchiu’ e tatal lor in materie de libelule. N-ar strica sa reorientam IAR-ul (si Romaero) spre o colaborare concreta cu oricare dintre producatorii unchiului. Nu inteleg de ce o lalaim cu frantujii. Semnat cu unchiu’, obtinut maxim din ce ofera dpdv tehnologic si dat drumul la treaba.

    18
  17. Acum puteti sa va suparati pe mine, dar noi romanii sunt foarte fitzosi si cu burta goala. Nu ne place Dacia, nuuuu ca e produsa la noi si ne pute, vrei BMW sau Mertzan sa vada lumea ca o duc bine. Asa si cu elicopterele, o tot dati cu AZ-1 sau Apache, si normal ca va pute H215 sau H145. Dar va intrebati ce dracu facem cu Apache daca nu ne permitem sa le ridicam de la sol?
    O dati si cu santajul Airbus, pai la ce va asteptati, sa vina sa iti faca fabrica si sa produca pe stoc, ca in comunism. Nu ar trebui sa fie interesul nostru sa producem ceva?
    Da, de acord ca trebuie sa avem elicoptere de atac, dar cand ne vom permitem.
    Luati domnule elicoptere de la polonezi, si dupa aceea sa dam dracului IARul, si dupa aceea sa va aud ca va plangeti ca nu producem nimic intern.
    Trezirea natiune si realism, ca de visuri ni s-a acrit.
    Cu respect!

    20
    • Prostii si descultii de sud coreeni au facut pe dracu’n patru sa produca un „autobuz” ca asta.

      8
    • Vs : dă-mi voie sa te contrazic …. NU suntem fitosi …suntem doar săraci și plini de nevoi …sărăciți și prostiți (pe față) de cei mari . Care au interese doar sa ne vândă la supra preț… ceva ce nici nu ne trebuie . Dacă oferta Airbus era așa de bună și competitivă ….. Am o simpla întrebare pt tine : DE CE nu au cumpărat francezii aceste două elicoptere …. Dc nu cumpără Franța sau alta tara vestică h215 pe post de multirol ,sau h145 pe post de beliscopter de atac …. Sa fim dracu serioși și să vedem mortu din sicriu …. Airbus au venit și stau ca și pescarii …așteptând să le pice in plasa un contract gras cu statul român (pe vrajala că numai noi și Franța va vrem binele și numai noi v-am ajutat și numai noi avem ce va trebuie vouă …”proștilor” ) Nu vin cu nimic inovator sau relevant ,pe câmpul de lupta …. Adevărul este că vin și ne baga pe gat doua aparate care nu își au locul într-un război adevărat …

      23
      • @Paul, tu ca tara iti cumperi de ce ai tu nevoie si iti permiti, nu dupa ce are Franta, USA, Marea Britanie… etc
        Dar totusi, Franta opereaza foarte bine cateva zeci de H215M sau AS332 sau Super Puma, cum mai e numit, Germania are vreo 15 H145M.
        Spune-mi si mie care e diferenta intre Airbus si Bell? Bell a venit cumva aici si a inceput fabricarea de elicoptere fara sa aiba vreo comanda? Pe bune… In materie de armament ne pute Europa si mai ales Germania si Franta. Dar nu ne intrebam cu cine facem noi PIBul pe care il avem. Trebuie sa mentinem un echilibru si da, sa ii dam cezarului ce e al cezarului, adica SUA care face efortul de a-si aduce soldatii aici.
        Stiu ca fiecare avem elicoptere favorite, eu mi-as dori Apache… dar noi trebuie sa ne concentram pe economie, sa creasca si sa putem suporta costurile. Asta nu se face peste noapte

        12
        • Transferul tehnologic este un cuvant mare pentru un bullshit si mai mare. Este stiut de toata lumea ca nimeni nu face transfer ( ala adevarat ) cu nimeni, nici daca cumperi 300 de elicoptere sau tancuri sau prastii. Si, pe urma, vine intrebarea, cui sa ii faca transferul? Ce firma mareata avem noi capabila sa faca singura, cap coada un elicopter, un tanc sau arbaleta? Asamblarea sa nu fie confundata cu transferul tehnologic.

          8
        • Vs : Economic vorbind ,da facem parte din UE și Franța …bla ,bla ,bla ;Germania ….. bla,bla ,bla ,etc,etc …..și cam atta !!! Sa facem o recapitulare : Franța și Germania sunt tari mari cu pib-uri mari și alte d’alea …. Își permit mofturi ,își permit diversificare și alte cadouri ,la care noi doar visam ( ei au norocul că nu sunt tari din prima linie și în caz de bubuiala ,ele stau liniștite și mănâncă semințe in timp ce Romania arde din temelii ) …. Vorbești de balanța ….ce balanta ; când Romania nu-si permite aceste mofturi ?!?!? Noi nu avem nici banii nici puterea țărilor vestice ;deci și prin urmare … „NU” suntem mofturoși când căutăm să cumpărăm (cu putinii noștri bani) ce ne trebuie noua . Îți reamintesc că România este țara granița UE și NATO și în caz de cv …nu Franța ,nu Germania ;ci Romania și țările din prima linie vor duce greul …. Acum,te întreb omenește …cu ce vrei (preferi ) sa aperi granița …. ?!? Cu elicoptere pur sânge de război sau cu elicoptere civile ,vopsite in culori de război . E simplu….pt mine și mulți dintre cititorii acestui cite ….și nu numai ; că România nu-si permite sa mai arunce bani pe ciurucuri saupe fițele și mofturile altor țări ,care sub pretextul prieteniei …caută numai sa ne jumulească ;ca pe niște găini ….!!! PS: Sincer eu nu am o preferință în materie de beliscoptere sau alte nave cosmice … Mă mulțumesc sa văd ,că ce vom alege (cumpăra) în materie de armament (avioane,elicoptere,corvete sau crucișătoare stelare) …este ceva care poate tine la respect un viitor agresor ….indiferent cine va fi !!!

          9
      • Pai de ce sa cumpere Franta H215, daca au Puma modernizate, H225 Caracal si NH-90 Cayman?
        Sau de ce sa cumpere H145 daca au Tigre pentru atac?

        La MAI, atat germanii, cat si japonezii nu au probleme sa ia H215.

        4
    • La fel cum Dacia este minunata pentru a doua masina a familiei, asa si Airbus e minunat pt al doilea elicopter al MAPN…in linia intai vrei elicoptere de lupta…

      In caz de razboi e de preferat sa ai elicoptere de lupta importate decat pseudo elicoptere de lupta produse in tara…

      Pe timp de pace suna foarte frumos oferta Airbus…chiar si asa e atat de competitiva ca nu are cerere…

      12
  18. IAR este in parteneriat si cu Bell si cu Airbus in acelasi timp? Daca tot vorbeam despre 2030, teoretic se termina primul contract ana incepe celalat. Dar are Romania atatia bani de bagat in elicoptere, fie si investiti in atatia ani?

    Va dati seama cum ar suna sa asamblezi cele doua elicoptere ale Bell in Romania, mentenanta plus eventuale alte asamblari pentru alti clienti externi, apoi transfer de tehnologie si fabricarea elicopterelor M? 🙂

    PS Daca vor ungurii sa ma cumpere, le fabricam noi? :)))

    PPS Haideti sa ne trezim la realitate, suna prea frumos sa fie adevarat, nu vad sa se faca afacerile astea. Parca vad ca ne procopsim cu alea poloneze pentru tot, terestru, aerian si marin, chele si musai in numar mic!

    2
  19. Daca tu ca tara producatoare nu folosesti produsul, nu ti-l cumpara nici dracu. Am vazut asta cu SAUR. (chiar, la Moreni mai face cineva ceva? ) IAR Brasov a produs elicoptere frantuzesti, are acum parteneriat cu Airbus, armata romana foloseste de 40 de ani Alouette si Puma, cred ca trebuie sa fii tâmpit sa nu continui colaborarea asta si sa pierzi ocazia de a continua productia si de a exista pe o nisa cu un oarecare potential. Toate echipamentele militare devin din ce in ce mai scumpe, pe masura ce devin mai sofisticate, de la un deceniu la altul, contractele sunt din ce in ce mai greu de semnat de catre tarile sarace ca Romania. Poate ca in situatia asta ce propune Airbus, un elicopter low cost are sens. „Ghinionul” lor e ca au facut un elicopter Puma extraordinar de longeviv si care va ajunge la o cariera de jumatate de secol. va fi depasit in armata romana probabil de T 55 si de Mig 21. Intre timp noi vom visa in continuare la F35, Abrams si Apache la cheie. Elicoptere americane asamblate la Brasov nu vom avea sigur et ei nu merg pe offset. Poate doar sa le despacheteze acolo. Deci contract la cheie. Deja orice achizitie militara devine din ce in ce mai greu de justificat unui contribuabil alegator care pune sub semnul intrebarii necesitatea de a cumpara armament. In cazul IAR Brasov, aveai si un argument de PR in plus : vezi-Doamne e produs in România.

    6
    • H215 nu este un produs romanesc nici aluete nici puma ….pt Puma am luat licența din cate știu ,pt aluete (nu știu), dar h-UL….știu că doar se asamblează pe plaiuri mioritice ; motoarele și piesele importante vin din Franța ,nu știu de carapacea aeronavei …….Deci nu are deaface cu ce zici tu ; cu faza „tara producătoare” ….aici ar trebui să intervină guvernul Franței .(ei sunt realii producători) .. Ei sunt în măsură să arate (să dovedească )cat de performant și al naibii de bun este aparatul lor ..ei trebuie să îl vândă …. Romania a facut ca orice alta tara in situația dată … A profitat și le-a oferit un spatiu unde sa-si instaleze jucăriile ….pe motiv că salariile îs mai mici la noi decât în Franța ….și era rentabil la momentul acela și pt franțuziii dl Airbus ….. Sa nu ne mințim ,crezând că Airbus a venit de dragul României și parteneriatului minunat pe care îl avem cu ei . Ei au mirosit ocazia unui business rentabil pt Ei…….și nimic mai mult ….

      7
  20. Este un elicopter bun de mers în safari, îmi aduce aminte de Africa express sau Daktari…

    5
  21. As spune si eu ceva dar postarile mele apar ori f tirziu, cind lumea s-a dus la culcare, ori deloc. De ce?

    3
    • neamtule tiganule, ale mele la fel dar nu-i problema, sunt unii dintre noi care-ti citim comentariile cu placere chiar si daca e mai tarziu, asa ca spune-ne nu ne mai tine asa curiosi.

      Eu as avea de zis doar atat, atat timp cat stai cu facilitatea-n curte si tu nu esti in stare sa dai macar cateva comenzi asa de ochii lumii inseamna ca ori nu stii ce-ia aia politica ori esti prost si mai bine te duci sa te culci.

      Da de fapt la ce sa te astepti la slugarnicii astia de penelisti&pesedisti care ne-au condus/ne conduc , au oamenii astia un stapan si asculta de el.

      Atata am avut io de zis.

      4
  22. H145 e un elicopter bun, care poate avea nisa lui. Evident nu este un elicopter de atac pursange, dar poate foarte bine sa suplineasca o forta de elicoptere de atac. Ar fi echivalentul Kiowa american, si la noi ar putea inlocui IAr 316, inclusiv in scolile de pilotaj. Deci are o paine de mancat. Cum zicea cineva mai sus, cred ca ideal ar fi la FT Bell cu Viper&Venon si la FA H145&H215. Vestea proasta pentru francezi vine de la Ciuca, seful MApN afirmand cu subiect si predicat ca elicoptere pentru FA dupa 2030.

    Ar mai fi aspectul produsului in tara si al transferului de tehnologie. Nu zic ca nu e important, dar ar fi interesant de vazut de la ce cantitate incepe sa fie cu adevarat rentabil. Pe licentele de la 316 si 330 am produs aprox 250, respectiv 160, din care o parte la export, si cu o buna parte din orizontala integrata in tara. cu toate acestea, in aproape 50 de ani nu am reusit sa venim cu o inovatie cat de mica, un derivat, un urmas, o srumiera de bord, o boxa din care sa rasune „sa moara dujmanii mei” 🙂
    Transferul tehnologic si productia locala sunt foarte bune, dar ar trebui sa faca parte dintr-un plan mai amplu de dezvoltare a industriei aero din Romania, cu niste angajamente ale parteneruli de a te sustine la export pe anumite piete mai putin interesante pentru el, si un plan / calendar pentru dezvoltarea de kituri / derivate / modele noi de catre IAR. Altfel, peste 40 de ani vom fin aceeasi situatie de acum.

    5
    • cum sa vina IAR cu un produs derivat cand statul ii actionar majoritar la IAR si in fiecare an 90% din profit ii distribuit la actionari si firma ramane cu 10%
      cu ce bani sa dezvolte un derivat?
      iar bani aia merg in bugetul de stat si de acolo in mariri de pensii si sporuri la bugetari adica pomeni electorale nu dezvoltarea romaniei
      nici macar nu merg in autostrazi
      si atunci cum vreti voi sa creasca PIB

      1
    • nu poate sa suplineasca o forta de elicoptere de atac pt ca nu esti olanda franta spania esti granita estica a Nato si tancurili in atac mai vin si insotite si de elicopterele de atac ale inamicului, ca nu de prosti au unii Sidewinder integrat pe elicoptere sau alea merg si pt atac la sol o fi vreun soi nou de Aim 9,daca iau H 145 le iau sa plimbe generali cand da diareea peste ei la spitalul militar central

      2
    • eu as continua tot cu H135/M si la MApN, nu H145… pentru SAR, MEDEVAC, utility si observatie/atac usor.

  23. Dupa parerea mea poate gresesc da nu ma pot abtine H145 la cum il vad in poza aici pe site poate fii doborat si cu o rafala de la un ak 47 sunt expusi pilotii de parca fac poze pentru facebook tiktok????Sa fim seriosi uitate la un Viper si H 145 si parca nici nu tre sa ai habar de nimic si ca un copil dala mic spui pasta il vreau ??si ce sa pui pe el ca arme ca are o mini mitraliera acolo pe langa un tun cum are Viper de rachete antitank sa zicem max 2 pui pe langa 8 la american ++++++ca Viper duce si rachete aer aer wowwowwowwow??????

    15
  24. Din ce am citit aici s-ar parea ca dorim elicoptere americane. Dar acest subiect il stiu de cel putin 6 sau 7 ani. Acum avem un rapuns de la MAPN cum ca vor schimba flota de elicoptere dupa 2030. Dar cum stim din experienta politica Romaniei suntem niste curve. Ii pacalim pe toti pana cand vine vorba de comenzi concrete. Avem semnate la memorand-uri si protocoale cu toti doar doar o pune cineva botul la minciunile noastre. Presupunand ca, chiar se vor hotari sa schimbe flota de elicoptere dupa 2030 ,aceste elicoptere nu se fabrica peste noapte si se fabrica in cel putin 3-4 ani daca nu mai mult (depinde si de numarul de elicoptere comandate) Garantez ca Armata va avea elicoptere noi undeva in 2035. Dar repet noi nu stim de fapt ce vrem!!!
    Parerea personala este ca AIRBUS cu variantele sale ar trebui doar la MAI si IGSU.

    6
  25. Mi se pare haotica discutia, unii sar in sus ca H145 nu e elicopter de atac (corect), altii ca nu stim noi cu transferul de tehnologie si montaju’ (partial corect), ca americanele sunt mai bune (depinde si de perspectiva insa) etc.

    Dar totusi specialii germani folosesc H145 si francezii SueprPuma militarizate

    Hai sa clarificam un pic ce e acum, ce avem nevoie si ce e realizabil

    Se vaita unii ca nu merge transferul de tehnologie la noi. Din cate stiu eu nici Puma sau Alouette n-au fost complet construite in Romania, au exista subansamble (e.g. motoare, placa aia care tine motorul la Puma, am uitat cum ii zice, cred ca si niste pale, posibil mai multe) care le-am luat din Franta. Le-am exploatat totusi 40 de ani si am mai scos ceva bani din reparatii, nu e nevoie sa facem totul aici de la surub la surub.

    Ceea ce vreau sa spun e ca trebuie sa reincepem de undeva sa mai producem si noi una alta, sa formam niste specialisti si pana acum singura oferta, asa cum e, pare sa fie de la Airbus.

    Apoi, sunt 4 nevoi majore identificate la acest moment.

    – elicoptere pentru FT: elicoptere de atac, transport si pentru FOS
    – elicoptere pentru Aviatie: transport, utilitare, SAR
    – elicoptere pentru Marina – AS, SAR
    – elicoptere pentru MAI

    Analizand pe rand fiecare categorie, cred ca doar la Marina sunt suficienta argumente pentru a merge pe un elicopter la cheie, specializat, construit special pentru folosirea in mediul marin, eventual chiar 2 tipuri, unele pentru corvete/fregate, altele cu baza la sol.

    Apoi, urmatoarea categorie super specializata e cea a elicopterului de atac cerut de FT. Exista doar o oferta discutata public, cea a Bell, desi si Boeing si-a trimis emisari pe aici pentru Apache si LM sugereaza un BH desi ultimul nu e elicopter de atac.

    Eu cred ca, in ciuda rahatului pe care l-au ofertat francezii la MAI, am putea cere si noi una alta incat sa pluseze si sa avem la anumite categorii ceva comonalitate, sa nu avem 7-8 tipuri de elicoptere diferite.

    Mie mi-a placut cuplul Viper/Venom dar in afara de FT nu vad unde s-ar mai incadra Venom, la marina in nici un caz, la MAI putin probabil, Aviatia va vrea probabil ceva mai mare si nu stim ce transfer de tehnologie se va face.

    Celelalte companii, Leonardo/Augusta, LM, Boeing n-au oferit decat vanzare la cheie.

    Or noi nu suntem Portugalia de pilda sa luam numai la cheie si serii mici, trebuie sa ne facem ceva si pe aici si ne trebuie si numar de elicoptere decent…si eventual sa poti face repede reparatii uzuale, la nevoie.

    Deocamdata oferta Airbus si oferta Bell par sa ofere ceva. Depinde si de capacitatea noastra de negociere sa obtinem cat mai mult si sa stim sa alegem… pot gandi impreuna partile implicate (FA, FT, FN, MAI) si sa obtinem mai mult ? La prima vedere consider ca MAI si Fortele Aeriene necesita un grad de specializare mai mic si s-ar putea discuta cu Airbus, uite, luam mai multe, in urmatorii 10 ani, dar mai vino si matale cu ceva

    Eu sunt de acord ca nici Bell si nici Airbus n-au oferit elicopterele perfecte dar nu este fezabil sa cumpere fiecare ce il taie capul si sa facem un ghiveci pe motiv ca dom’le, cumparam ce e mai bun la treaba lui.

    E capital sa facemd drone aici, poate mai important ca elicopetere, cat mai repede, pt ca am avea si ce pune pe ele de pilda Star 80L . Daca ar fi dupa mine maine as lua licenta Akinci sau similar

    11
  26. am inteles ca este o licitatie la MAI unde airbus a depus o oferat cu 8 elicoptere
    de ce nu se suplimenteaza nr de elicoptere pana la 16 astfel incat sa fie suficiente nr sa dea drumu la fabrica
    si 8 sa mearga la MAI si restul de 8 la MAPN sa inlocuiasca o parte din puma
    iar restul in 2030 asa cum se doreste
    toata lumea fericita
    ce ziceti?

    2
    • cum sa suplimenteze numarul de aparate daca MAI a fixat o anvelopa de pret in termenii licitatiei, si doar la 8 se incadreaza?
      Sa le treaca din pix, la jumatate din pret?

      2
      • Ai dreptate ,CUM???? …. Am o întrebare care nu are deaface cu subiectul în cauză (h145) dar te rog înduplecate, a îmi răspunde ….Cum se face că în competiția aia la care faceți dumneavoastră referință ….polacii cu al lor beliscopter … au venit cu o cantitate mai mare și mai buna la preț ,decât a franțuzilor …Ce ,elicopterele alea poloneze nu sunt la fel de bune ….sau cum …?!?!. Ideala e una domnul meu drag : daca vrei și te interesează să vinzi ….poți oferii și calitate preț …..pe când francezii sunt doar lacomi ….eu asta văd și simt … !!!
        !!!!!!!

        5
        • se joaca pe marja de profit + configuratia de echipare (mai mult sau mai putin minimalista)
          H215 e mai mare decat cu BlackHAwk si nefiind produs in serie asa mare, are probabil un cost/unitate mai ridicat.
          Pana nu stim exact variantele de echipare si cum s-a oferit, nu putem decat specula.
          Ce se monteaza pe un elicopter poate aproape dubla pretul aparatului.

          Daca au fost lacomi, pe mana lor pierd. Tocmai pentru ca e licitatie si aici nimeni nu face favoritisme, pentru ca e pe bani de la UE si controlat de la UE.

          4
          • Eu nu m am lamurit , de ce spui ca nu a fost produs in serie asa mare ? H215 nu se fabrica in franta? PZL cate a fabricat ? Ca doar nu le a impus Sikorski , ba vedeti ca noi am fabricat multe ne am acoperit investitiile si lasati si voi la pret, ca ne stricati piata.BH e din constructie mai rezitent si mai robust fiind un produs militar, iar autobuzul celor de la airbus il ” militarizeaza ei”. Tinand cont ca „se va fabrica” in tara de ce nu e mai ieftin? Mana de lucru de la IAR BV e platita pe aceiasi grila de salarizare ca in franta ?

            • Sau si mai clar spus, daca dacia e o masina low cost si se vinde bine la export, e datorita pretului, consumului, volumului de transport intretinerii ieftine si in ultimul rand a fiabilitatii…. De ce H215 nu se fabrica/vinde pe aceleasi premize?

            • Mai oameni buni, da’ voi chiar nu cititi nimic?!
              1.) Compari 1000 de elicoptere Super-Puma produse pana acum cu peste 4000 de UH-60.
              2.) Tocmai, posibil ca Sikorsky sa le fi impus dumping ca sa intre pe o piata noua, unde Airbus era la el acasa. Bataia pestelui e ca dupa contractul asta, ar putea fi altele, la MI sau MAPN…
              3.) Crezi ca doar mana de lucru conteaza la fabricarea unui elicopter? Dar costurile cu transferul liniei de productie, formarea operatorilor, lungimea fluxurilor de aprovizionare care nu mai livreaza la Marignane ci la 2000 de km mai incolo unde intra? Si costurile non-conformitatilor, ca personalul ala nou format are nevoie de 2-3 ani sa devina autonom si cu experienta? In timpul asta trebuie sa detasezi pe unii de la Marignane sau din alte parti sa stea c ochii pe astia, sa le dea peste degete, sa le corecteze! Salariile astora unde intra?
              Deci de la cate zeci de bucati incolo crezi ca devin competitive costurile noii noastre fabrici comparativ cu aia existenta, unde totul merge ca uns? Chiar crezi ca 12 sau 16 sunt suficiente?

      • celelalte 8 sa fie platite de MAPN

  27. Inainte de a face „shopping lists” , in special la elicoptere, trebuie tinut cont de costurile de exploatare si mentenanta
    Daca la vioane de lupta disponibilitatea in cazul unora ajunge pe la 60% pana la 70% (targetul de 80% dat de Mattis l-a atins in 2019 doar F-16), la elicoptere trebuie tinut cont ca va fi operational (mission ready) doar 1 din 3 pt cele dedicate (adica trebuie sa ai un parc de cca 3 ori mai mare decat minimul necesar de elicoptere de atac)
    Cifrele vin din USA si din Franta , ambele avand nu doar bugete serioase pt aparare, ci le produc in tara, au lanturi logistice bine puse la punct si personal instruit
    Aici raportul GAO referitor disponibilitatea aviatiei (noiembrie 2020): https://www.gao.gov/assets/gao-21-101sp.pdf
    Aici raportul senatului din Franta (Francezii atingeau disponbliitate de 50%, 60% la elicopterele Puma si Cougar insa doar intre 30% si 40% la cele de atac): http://www.senat.fr/rap/r17-650/r17-650_mono.html si camera: https://www2.assemblee-nationale.fr/content/download/312248/3032575/version/2/file/200715_MI_he%CC%81licopte%CC%80res_JPC_JFF.pdf

    Aviz amatorilor de elicoptere scumpe si dedicate : vedeti raportul GAO vizavi de Apache si Viper (costurile de exploatare pt un corp expeditionar ce opereaza mai mult in „deplasare normal ca sunt mai ridicate”)

    6
  28. Daca ar durea degetele pe unii de prin diversele ministere care au semnat tot soiul de parteneriate niciunul concretizate pana acum, nu s-ar mai inghesui asa de multi sa semneze tot felul de hartii fara un rezultat final palpabil. in rest, pixuri sa fie ca de semnat nu doare pe nimeni…

    3
  29. Daca ne luam dupa tot felul de parteneriate semnate, producem deja elicoptere de transport si atac, iris t,iron dome, Agilis, drone….in realitate….”they ain’t worth the paper they’re signed on”

    6
  30. HANS HOLBEIN THE YOUNGER

    Daca Airbus ne oferteaza elicoptere de atac Tiger putem accepta dar struto-camila H145M pentru misiuni de atac,parerea mea ca e bataie de joc.

    7
  31. presupun ca platforma ma respinge pt ca folosesc nickul „tiganu”, incerc alta varianta

    1
  32. la cum se misca piesele pe tabla de sah e nevoie azi daca se poate, de elicoptere, orice, un strateg bun le gaseste utilitatea. Tacticile s-au cam schimbat si noua nu ni se potriveste valatugul american, sau cel sovietic. Acum la moda e sa bagi in fata drone paracioase si in spate platforme carausi. Voi credeti ca daca aveti elicoptere de atac deja puteti da buzna peste rusi. Decat 12 apache, cobra, alea-alea, prefer o drona stealth care achizitioneaza tinte pentru 12 H145m. H215 si cutia lui de viteze legendara nu are nici un sens. deci 145 + 225 sau orvoa airbus.

  33. https://youtu.be/b4hOeEVzPvc. Deci sa inteleg gandirea mai marilor genii din MAPN :Conform creierelor ei pun in aceasi ograda AH1ZViper cu H 145M ca practic pot alege vrabia ca viitoru elicopter pentru atac Poate se uita si ei la video care lam pus si isi dau seama diferenta dintre o vrabie si un vultur ???

    8
  34. Capitalismul are la bază profitul. Francezii au investit la Brasov 52 milioane care trebuie amortizați, adică distribuiți in costul de producție al fiecărui elicopter produs. Ceilalți ofertanți nu au fabrici in Romania (rezultă un cost mai mic pe unitate). La aceasta mai adăugați eventualele ajutoare pentru export și veți înțelege de ce prețul cel mai mic e din categoria nu ne vindem țara.
    Acum Airbus are in față o licitație care prevede cumpararea de minim 4 până la un maxim de 12 elicoptere. Cu cât ar trebui să crească prețul unui elicopter pentru a amortiza investiția?
    Francezii fac presiuni pentru că vor să-și recupereze banii și cu ceva profit dacă este posibil. Este cat se poate normal cu atât mai mult cu cât cine a încheiat acordul cu statul român e posibil să devină șomer dacă afacerea nu merge.
    Despre ajutorul de 5 milioane dat statul roman mai zice cineva ceva sau vor fi bani aruncați pentru că au fost deja plăți.
    Mai am așa o vagă bănuială că dacă ne uităm prin acordul cu statul român vom descoperi că ai noștri și-au asumat niște obligații pe care nu vor sa le respecte.
    Nu văd o problemă că cele 2 elicoptere nu sunt bune pentru armată, licitația este pentru interne și acolo cred că pot să-și facă bine treaba.
    Am mai citit una: cică am avea prea multe fabrici in domeniul aeronautic. Foarte bine să le facem să meargă, produsele lor au valoare adăugată mare, unde ai nevoie de specialiști nu de purtători de pahare sau manivele.

    8
    • Bai oameni buni, cazul de fata de la MAI, e LICITATIE CU FONDURI UE! Nu e loc de manevre!
      Oricine crede ca vreun producator poate face presiuni, e debil, ca ne prinde de ceva UE-ul care supervizeaza acordarea fondurilor pentru licitatie, mai ales ca cerintele si carnetul de licitatie sunt publice si la fel si ofertele!
      Deci daca Aiirbus s-a gandit sa isi amortizeze investitia cu oferta din licitatie, sunt complet incompetenti!

      3
      • Tocmai asta este idea….este o licitație a MAI …. Deci tocmai de aceea mă minunez la idea …că Airbus vine și cu h145 ….pai la ce să îl folosească …. Hai că pe h215 …îl văd cărăuș de vip-uri dar pe piticania aia … La ce îl pun …?!?!? Fos-ul din cate știu este la MApN… Deci iese din ecuație faza cu cercetarea și dastea cu trupe specială ; pt că nu încape o formație completa ….atac ușor ….?!?! Pai de când are MAi-ul voie să dețină elicoptere cu rachetute legate de aripi și mitraliere de cal mare ….totuși nu sunt armata …sunt interne in puii mei …și aici nu tragi cu racheta ….zic și eu poate mă înșel și au alte planuri …. Dați-mi voi argumente pt ce ar fi buna libelula asta ….la MAI !!!!

        2
        • Airbus nu a ofertat H145 la MAI din ce stiu eu, ci doar H135 cu care a si castigat.
          H145M + H215M este pentru MApN oferta, cand o fi… daca nu scot aia un carnet de sarcini diferit.

          Vad ca multa lume amesteca borcanele ca la alba-neagra.

          5
          • Mulțumesc și scuze pt amestecătura făcută …….. OF Alba-neagra ….asta DA un joc pur românesc ? (îmi trezește amintiri din generală ) … PS: Chiar și așa eu tot nu mă înduplec ,spune-mi „nebun” și trimeteam la Obreja ….!!! Dar cred cu tărie, că cea ce fac ăștia dl Airbus seamănă a curvăsărie pe fata … Asemanator cu ce au făcut și nemții cu tabul lor „Agiles parca se numea …….. !!! Sunt buni numai de gargara și sa bage bete in roate … Nu vin cu nimic bun și de luat in calcul …. Degeaba au o fabricata la noi…. că de făcut elicoptere tot nu fac și am impresia că nu vor face niciodată ….!!! Ăsta o fi și scopul am impresia !!! PS2: cat despre aeronavele lor ultra moderne… ce ni le vâră pe esofac …. Le urez succes și numai de bine în vânzări …… În civilie …….Că pt armata română și nu numai ……. alea sunt doar coștuge zburătoare ,in caz de…. POC,POC !!!! Seara bună domnilor …și a scuzațimi impertinenta, in ale mele crezuri …. Sunt un biet cetățean ….. !!!!!

            3
            • cum se face ca la altii, tot astia pomeniti de tine, fac chestii serioase, numai la noi nu?

              • Norocul ,don’le …norocul ,batala’r vina ….!!! Povestea zice că atunci când s-au născut popoarele lumii ….fiecare popor primit câte ceva dl Dumnezeu …. Si că atunci când ne veniră rândul , noi românii am zis ….pas ….!!! Că noi ne descurcam și fără ?

                3
  35. Văd că poți visa.

  36. Mai terminați cu elicopterele de atac Viper sau Apache ,cu ele nu te poți apropia de armata bulgară nu mai zic de cea a rusiei.Daca erau așa de bune de ce americani nu au folosit in iugoslavia ?!Sunt mai folositoare hel. de transport ,poți transporta soldați cu rachete Spike,Stinger și îl iei pe surprindere pe inamic .Nu mai zic pe timp de pace ,incendii , inundații , chiar și un gheneral cu diaree , poți transporta low cost. . tancu zburător Venom face aceași treaba doar mai scump.Prefer hel.fabricate in Ro.si cat mai ieftine.Hel. băgate in lupta bubuie la fel,nu contează prețul sau firma.

    2
  37. H125M elicopter de atac muste..ja,ja!

    Decat sa aruncam bani, cumparand „baliverne de atac „mal bine s-ar integra Spike Nlos (25km) pe Puma SOCAT iar din 2030 vom vedea ce apare….

    3
  38. Tocmai dădeam cu aspiratorul (ca orice macho-man sâmbăta) și încep să zdrăngăne ferestrele!!! Opresc aspiratorul și zgomotul e ceva în genul întâlnire de gradul trei. Deschid ferestrele și tocmai trece pe deasupra casei o patrulă de elicoptere. Clar, nu sunt IAR 330. Mai trec încă patru și abia atunci primele virează pentru 08R la Otopeni și le văd profilul inconfundabil. Black Hawk. Părerea mea, Airbus, în orice declinare, no contest. Așa, la cald.

    6
    • acum 8 ore Ieri după amiază au început să vibreze geamurile,ies repede afară și văd cum trec pe deasupra casei șapte elicoptere cu bot ascuțit și cu un fel de lance în vârf,americanii copii,pe ei să ne bazăm că altfel ne papă rușii !

      Citeste mai mult: adev.ro/qqavog
      Deja vu

  39. @to(n)ți
    Oare nu ne-am săturat să visăm mult și să facem nimic?
    Efectiv e stupid să ignori utilizarea infrastructurii de producție și mentenanță locale.

    Pentru context, am investit în urmă cu câțiva ani în IAR, prin virtutea de cunoscător al aviației și capacitate bună de analiză și am obținut profit frumos. Am vândut la ceva timp după anunțarea detaliilor referitoare la parteneriatul cu Airbus, întrucât am apreciat că perspectivele nu sunt grozave. Am avut dreptate, însă doresc să punctez trei aspecte:
    1) „hala” de care spuneți este Joint Venture IAR cu Airbus Helicopters, un fel de asociere în participațiune
    2) dpdv al fluxului economic și industrial, opțiunea rațională este continuarea colaborării cu francezii și utilizarea capacității
    3) tehnica militară integrată industrial cât de puțin(chiar și la nivel de mentenanță) are cost de operare semnificativ mai mic, deci rată de utilizare mare, decât tehnica importată. Vedeți cazul MiG-21 – Aerostar, Puma 330 – IAR, camioanele produse la RoMAN.

    Acum trebuie să stimulăm economia și crearea de valoare adăugată prin industrie, locuri de muncă înalt calificate, integrare tehnologică, nicidecum să ardem puținele resurse financiare pe import și gata!

    Evident că principiile acestea nu se aplică tuturor categoriilor de tehnică, a se vedea F-16, Patriot, Piranha, însă ar trebui să producem ce putem produce încă competitiv, altfel exportăm tot potențialul de creștere economică.

    @Marius Z
    Chapeau! Te-am criticat de multe ori, însă ai foarte mare dreptate acum.

    7
  40. Na, mai avem ceva Floggeri si MZ pe site-ul asta sau numa Gica contra ?!….nu de altceva dar s-ar putea ca analiștii dw la MAPN , MAI etc sa ia in calcul si statistica pro& contra de aici, țare le-ar mai plăcea sa-i lăudam ca-s profesioniști si alea alea si doar niște papatori denpebsii babane si niște traditores!

    1
    • Ha, Ha Ha, le intinde un os celor de la Airbus…….12 cele de la MAI + 4 SRI, fix 16 sa inceapa productia,,,,, Guvernul a aruncat manusa…… Daca nu o ridica sa se incadreze in suma oferita o sa isi faca bagajele, fiindca mai bune si mai ieftine sunt BH de la PZL si facem mentenanta up grade..pentru toata europa. Ca oricum la airbus cred ca mai mult decat montaj final nu o sa avem….

      1
  41. De câți ani tot semnează?

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *