Airbus prezintă trei noi concepte pentru primul avion comercial cu zero emisii din lume care va putea fi operaționalizat începând din 2035. Fiecare dintre aceste concepte prezintă o abordare diferită pentru un zbor cu zero emisii, explorând diverse opțiuni tehnologice și configurații aerodinamice pentru a susține ambițiile companiei de a fi pionier pentru decarbonizarea industriei aeronautice.
Aceste concepte se bazează pe hidrogen ca sursă de putere principală – opțiune care, pentru Airbus, oferă perspective excepționale pentru a deveni o sursă de combustibil aeronautic și care, cel mai probabil, va fi o soluție și pentru industria aeronautică, dar și pentru alte industrii care doresc să își atingă obiectivele de protejare a mediului.
“Acesta este un moment istoric pentru întreg sectorul de aviație comercială și dorim să avem rolul principal în cea mai importantă tranziție pe care industria o va cunoaște. Conceptele pe care le prezentăm oferă lumii o imagine a ambiției noastre de a conduce industria aviației către viziunea îndrăzneață asupra zborurilor viitoare cu zero emisii”, a declarat Guillaume Faury, CEO Airbus. “Cred cu tărie că utilizarea hidrogenului – ca și combustibil sintetic, dar și ca sursă de putere principală pentru zborurile comerciale – are potențialul de a reduce semnificativ impactul industriei de aviație asupra mediului înconjurător.”
Cele trei concepte – denumite “ZEROe” – pentru o aeronavă de zbor comercial cu zero emisii includ:
- Un design turbofan (120-200 pasageri) cu o autonomie de zbor de 2,000+ mile nautice, capabile să efectueze zboruri transcontinentale și susținute de un motor modificat gaz-turbină pe hidrogen – și nu pe combustibil de avion, prin combustie. Hidrogenul lichid va fi depozitat și distribuit prin rezervoare plasate în spatele peretelui etanș de compartimentare spate.
- Un design turboprop (până la 100 pasageri) utilizând un motor turbopropulor în locul unuia cu turboventilatoare, de asemenea susținut de combustie de hidrogen în motoare modificate gaz-turbină, capabile să efectueze zboruri de mai mult de 1,000 de mile nautice, fiind o opțiune excelentă pentru zboruri de scurtă durată.
- Un design fuziune aripi/corp (până la 200 pasageri) un concept în care aripile fuzionează cu corpul aeronavei, cu o autonomie de zbor similară cu conceptul turbofan. Fuzelajul excepțional de lat oferă multiple opțiuni pentru depozitarea și distribuirea hidrogenului, dar și pentru dispunerea cabinei.
“Aceste concepte ne ajută să explorăm și să consolidăm designul și forma primei aeronave comerciale cu zero emisii din lume, pe care intenționăm să o operaționalizăm până în anul 2035,” a declarat Guillaume Faury. “Tranziția către hidrogen, ca sursă de putere principală pentru aceste concepte de avioane, va necesita acțiuni clare din partea întregului ecosistem aviatic. Susținuți de guvern și partenerii din industrie, putem face față acestei noi provocări, de a utiliza la scară largă energia regenerabilă și hidrogenul, pentru un viitor durabil al industriei de aviație.”
Pentru a se adapta noilor provocări, aeroporturile vor trebui să susțină transporturile de hidrogen și infrastructura de realimentare în funcție de necesitățile zilnice. Susținerea din partea guvernelor va fi esențială pentru a reuși să atingem aceste obiective ambițioase, prin creșterea finanțării pentru cercetare și tehnologie, digitalizare și mecanisme care să încurajeze utilizarea combustibililor sustenabili, dar și reînnoirea flotei de aeronave astfel încât companiile aeriene să poată înlocui mai repede aeronavele vechi, mai puțin prietenoase cu mediul.
AIRBUS
O fi crezand Monsieur Faury in hidrogen, dar nu Airbus trage ponoasele aici. Ar fi bine sa ne intrebam ce au de gand GE, P&W si SAFRAN. Astea sunt casele mari care se ocupa de propulsie. Deocamdata ele ocupa cu dezvoltarea unui „geared turbofan” cat mai eficient si cat mai robust. Pana la hidrogen mai este mult pana departe – asta o incadram pentru multi ani de acum in colo la vise mari chiloti mici.
s-ar putea sa vrea singuri sa se adapteze…acum nici zece ani era mult pana departe la vehicule electrice…iar acum cei mari care se ocupa de propulsie cam executa ce le-a trasat muskalul de california…:)…viata cateaodata iti joaca feste
vazui ca Tesla o tot da cu propulsia electrica supersonica VTOL,
sunt pe youtube ceva povesti in sensu asta si intereviuri prin presa
https://observer.com/2020/02/elon-musk-electric-vtol-plane-project/
https://www.inverse.com/innovation/tesla-electric-jet-3-4-years-away
https://observer.com/2020/08/elon-musk-hint-tesla-electric-plane-battery-capacity-prediction/
totusi, la mintea mea, Sonic Cruiser al Boeing este mai frumos ca proiectele astea evropene,
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Sonic_Cruiser
BMW are de ani de zile motorul pe baza de hidrogen funcțional și prezentat publicului pe mașini de serie. BMW Hidrogen 7. E cu un rezervor criogenic de 110 litri.
Acum pe un avion partea mai complicata e rezervorul de hidrogen. Solicitări mecanice , meteorologice + necesar de siguranță muuuullllttt mai severe că la o auto. Și asta se bate cap in cap cu limitările obiective de greutate a avionului. Nu va fi ușor să realizezi așa ceva la normele aeriene actuale. Și nici prea curind.
*meanwhile, in 2020….:
https://www.biziday.ro/airbus-anunta-ca-vrea-sa-concedieze-in-jur-de-15-mii-de-angajati-la-nivel-mondial-pana-vara-viitoare-filialele-din-franta-si-germania-cele-mai-afectate/
O sa fie actiune de bumerang- mai tineit minte de concedierile de la Intel inainte de lansarea Ryzen – fix inginerii de dezoltare i-au concediat ca oricum sunt ei departe si in cativa ani…a venit AMD-ul din urma.
Cine va cumpara acest avion f scump ?
Si biletul va fi f. scump ? Va fi impus ? Firmele sub talia Lufthansa, Emirates si Qantas vor da faliment. Vor mai ramane chinezii care in cativa ani vor avea proprile avioane Made in China, poluatoare dar nu le va pasa caci ei si asa nu respecta normele si programele internationale(in China e ca in Anglia lui Dickens – de aceea au si produsele ff ieftine ! ) Spun Da si fac BA !
CEOs, crezi ca la Concorde isi permitea oricine? 🙂
_hm hidrogenul trebuie extras din apa prin electroliza si asta iti cere energie electrica nu gluma..estei inaplicabil datorita cantitatii mari de energie electrica necesara
Surse non-poluante – panouri solare, eoliene , etc ..
Ahem: https://www.descopera.org/wp-content/uploads/2008/12/energie-nucleara.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-155
https://www.reddit.com/r/WeirdWings/comments/d9zskv/tupolev_tu155_a_modified_tu154_that_became_the/
https://www.nytimes.com/1988/05/24/science/clean-hydrogen-beckons-aviation-engineers.html
https://aviatia.net/tupolev-tu-155/
…toate-s vechi si noi sunt toate.
Fainut ”Lifting body ” Cum am mai zis mie unul mi-ar place sa-l scoata cu motoare conventionale si apoi or mai vedea ce e si cu hidrogenul ala …In definitiv daca se reduce masiv poluarea si consumul la combustibili fosili in zona taratoarelor pe pamant , sine si apa , si nu s-ar mai distruge atata la resurse ,in zona aeriana aproape ca nu ar fi o asa mare problema in urmatorii ani .