Ambitiile programului Airbus Racer
Da, stirea este in prima parte despre intarzierile programului Airbus Racer (dezvoltat din Eurocopter X3), cu privire la inceperea testelor elicopterului hibrid, teste care trebuiau sa inceapa anul acesta dar sunt amanate pentru 2021.
Motivele sunt, bineinteles, tehnice, pe primul loc fiind transmisia, complicata de elicile propulsoare laterale
Noutatea este ca prototipul Racer este fabricat din componente construite la diferite fabrici Airbus Helicopters din Europa, fuselajul fiind conceput din panouri de materiale compozite si produs in colaborare INCAS și Romaero, in Romania, iar apoi Aernnova și Airbus Helicopters din Spania monteaza sectiunea de coada si aripile, pe care apoi se instaleaza elicile propulsoare. Lagarul din titan al aripilor este conceput in Marea Britanie la GE Aviation Systems iar transmisia in Italia, la Avia Aero.
Reamintim ca Racer este in curs de dezvoltare ca parte a programului CLEAN Sky 2 al UE, fiind bazat pe un rotor hibrid cu doua elice propulsoare la capetele aripilor in V. Testele de anduranta si oboseala ale componentelor structurale cheie sunt in curs de desfasurare.
Arborii de transmisie spre elicile propulsoare
Revenind la intarziere, se preconizeaza dupa noul plan ca coca va fi livrata la jumatatea anului 2020, urmand ca testele la sol si cele ale rulajului sa dureze inca cel putin un an. In concluzie, prototipul nu va putea zbura pana in al patrulea trimestru al anului 2021.
Radiografia pozitionarii sistemelor pe Racer
Racer este antrenat de două motoare Safran Aneto-1X a cate 2500Cp fiecare. Se preconizeaza ca va dezvolta o viteza maxima de peste 400 km/h, in timp ce viteza sa de croaziera va atinge 350 km/h. Testele de zbor ar trebui sa acopere o durata de aproximativ 200 de ore de functionare.
O versiune de serie a elicopterului hibrid Racer, in clasa de masa de 7-8 tone ar trebui sa apara pana la sfarsitul acestui deceniu.
Marius Zgureanu
Surse:
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=30312
…avec
toppingtopic du fromage:Petrolhead too…
Nu pot uita iarna trecută, când toți proprietarii de electrice au început să se miorlăie că le-a scăzut la jumătate autonomia.
Cu beleșcopterul cum faci, iei un prelungitor in locul vinciului?!
Am văzut prima decolare a buletricului, în hală, fără vânt.. Mai e mult până deseară..
Mai degrabă bratwurst sau kraut decît fromage, H145 este făcut la Donauworth 😉
Pizza Iohannis e meh (varza n-are ce cauta in pizza!) 🙂
adica „e varza” 🙂
Am vazut prezentarea Clean Sky acum vreo trei ani, la INCAS. Pe de o parte m-am bucurat ca INCAS a primit o sarcina atit de importanta, pe de alta parte am fost scheptic, si chiar si ei erau scheptici de finalizare. Se credea ca e din nou o aiureala tipica EU.
Ma bucur sa aud ca prinde contur concret, desigur mai e mult pina departe, dar orsicit.
Creva asemanator https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_AH-56_Cheyenne
https://www.rumaniamilitary.ro/lockheed-ah-56
E si ka 22
Oare americanii de ce nu s-au gândit la așa ceva? Sau s-au gândit? Va fi interesant de vazut cum va influența curentul de aer generat de rotorul principal, care asigură portanta și ridicarea, asupra elicelor propulsoare. Soluțiile americanilor sunt cu un propulsor in coadă sau cu 2 tilt-rotor. Știu americanii ceva și europenii nu?
Nu stiu ce diferente sunt din punct de vedere tehnic, dar ma gandesc ca poate americanii n-au ales varianta cu rotoare laterale din cauza ca reprezinta un factor de risc suplimentar in cazul operatiunilor militare (mai ales noaptea) – adica trebuie sa ai o grija in plus sa nu intri cu bostanul in ele.
Elicopterul europenilor pare mai degraba un vehicul civil cu (posibile) aplicatii militare, ce arata americanii este un vehicul militar.
Și la astea accesul se face prin lateral. Asta presupune ca să fie oprite elicele, americanii au ales un propulsor in coadă pentru a profita probabil și de curentul de aer dat de rotorul principal. Europenilor parese că le scapă asta. Și de aici întrebările mele de profan.
elicele alea laterela sunt crima acolo….
S-or gandit la ceva inca si mai interesant pe sistemul respectiv
@Florine A
Fraieri americanii, normal că nu s-au gândit ei la nimic.
https://vtol.org/files/dmfile/Compounds-RayRobb-Vertiflite20061.pdf
Cea mai nou: –
https://arstechnica.com/information-technology/2019/02/faster-cheaper-smarter-the-contenders-to-replace-armys-blackhawk/
https://newatlas.com/sb-1-defiant-sikorsky-boeing-coaxial-helicopter/57803/
Și puțină istorie din prin părțile noastre
Ma bucur ca sunt implicati si „ai nostri” pentru proiecte de genul asta dar nu vad ce e asa de interesant sau practic la acest tip de elicopter…
Oricum, sper sa iasa bine si sa aiba succes. (astfel, probabil ca o sa mai avem si noi de munca la el prin vreo fabrica, ceva…)
E din anii 50 ideea, a ajuns doar la nivel de prototip.
A mai facut unu inclusiv Airbus, nu la fel de complex ca asta.
E la muzeu prototipul
„simple, safe, eficient…” Nșpe arbori, gearboxuri, lagăre… Ehem.