Doar 50 de zile de zbor neintrerupt…
Mai exact este vorba de UAV-ul electric cu alimentare solara al Airbus, denumit Zephyr S. In fine, prima varianta a fost conceputa in 2003 de cei de la QinetiQ si apoi a ajuns in portofoliul Airbus, care a participat la evolutia conceptului.
Aceasta platforma specializata in zbor stratosferic este testata de catre armata americana incepand cu 15 iunie pornind de la baza aeriana Yuma Proving Ground. Primul record, cel al andurantei maxime de zbor pentru un aparat de zbor, a fost batut in 11 iulie… si de atunci inca nu a atins solul, dubland timpul precedentului record. In 2018 deja drona atinsese in timpul testelor o anduranta de zbor de de aproape 26 de zile.
Zephyr S este cu 30% mai usor decat predecesorul sau si are o baterie mai mare si mai puternica cu 50%, britanicii comandand si ei 3 drone model Zephyr 8 pana in 2016.
Cu o anvergura de 25 de metri si o masa de 75 de kilograme, aeronava foloseste doar energia solara captata de panourile solare in zborul la altitudini de pana la 23 de kilometri, pentru a o utiliza inclusiv noaptea prin stocarea in baterii proprii.
Drona poate efectua misiuni civile de supraveghere sau retransmitere radio catre zone slab acoperite (de la altitudinea respectiva are distanta de acoperire echivalenta a 250 de turnuri pentru sistemul de telefonie celulara 4G/5G) sau misiuni militare de supraveghere, in cazul echiparii cu senzori adecvati. Aeronava evolueaza la altitudini care sunt peste plafonul avioanelor de linie si al zborurilor militare uzuale, apropiindu-se de zona satelitilor ca si misiuni: High Altitude Pseudo Satellite (HAPS).
Apropos, nu se laudau si ai nostri ca ar vrea un satelit?
Despre sarcina utila, de doar 5kg (la care se adauga 24kg de baterii litium-ion), producatorul spune:
„Zephyr is payload agnostic, compatible with OPAZ, Airbus in-house Earth Observation system designed for the stratosphere that provides 18cm electro-optical and 70cm infra-red imagery and videos.
Zephyr can support a wide range of payload capabilities, including but not limited to: Electro Optical, Infrared, Hyper spectral, Passive Radio Frequency (RF) Radar, Synthetic Aperture Radar (SAR) radar, Early Warning, Lidar and Automatic Identification System (AIS)”
Sistemele electro-optice ambarcabile au o distanta de detectie de pana la 20-30km in functie de alegere.
Marius Zgureanu
Surse:
https://www.airbus.com/en/products-services/defence/uas/uas-solutions/zephyr
Le drone Zephyr S d’Airbus bat le record de durée de vol d’un appareil autonome (msn.com)
Interesanta dracovenia, cunosteam concept de ceva vreme dar eu unu a-și merge pe baloane „dirijabile” (libere nu ancorate) cu panouri fotovoltaice pe partea superioare și sa aibe posibilitatea de implementare a diverselor module (optice, radar, releu, etc.) și cu AI pe el pentru siguranța gen are o defecțiune sa se deplaseze la baza mama sau la cea mai apropiata baza pentru mentenanță
si la prima furtuna mai serioasa ramai fara ele. balonul sub toate formele lui e bun doar pt o utilizare ocazionala cel mult si raman extrem de vulnerabil la intemperii
la prima furtuna serioasa le poti deplasa, in plus in stratosfera conditiile sunt diferite
Iartă-mă ca nu am specificat ca ma refeream la baloane în stratosfera sau în zona aia peste plafon de nori
Păi parcă văzusem un mic articol despre aerostatele captive (tethered) folosite de americani de curând, tot pentru supraveghere. Mie mi se pare o aventură folosirea planorului pe o perioadă lungă de timp. Ori reușesc cumva să crească sarcina utilă, ori miniaturizeaza (oare cât se poate, mai ales la lentile, teleobiective?) utilajele montate.
Corect, trebuiesc miniaturizate dar și asta are un punct pana o pot face asa ca nu au decât sai crească autonomia și sarcina utila, dezavantajul planorului asta este ca dacă se defectează ceva la el inevitabil pica, la un dirijabile sunt șanse sa coboare controlat
aici
https://www.rumaniamilitary.ro/un-nou-fel-de-gap-filler
Salut!
Nu inteleg cum o drona ca aceasta poate inlocui 250 turnuri de telefonie mobila 4G/5G. Ii trebuie antene repectie/emisie, plus ca-i mai trebuie si amplificatoare de semnal (deci capacitatea bateriei se va mari. Nu stiu cu cit, dar sufiecient de mult incit sa nu mai poata zbura asa de mult si la o asa inaltime). Iar ca sa incarci bateriile cit mai repede iti tb. panouri foto-voltaice mai mari. Deci aceasta „dracovenie” se va ingreuna. Asa arata frumos in video si pe hirtie, dar va fi folosita si-n practica?
Cei mai buni in internet din spatiu acum si-n viitorul apropiat vor fi cei de la SpaceX, iar dupa ce vor reusi si cu noua lor racheta reutilizabila – BFR ???, sa te tii.
nu ai inteles, este vorba de suprafata de acoperire nu de debit/latime de banda.
okay
Zephyr este prezent si in clipul Airbus la secunda 18, din celalalt articol de azi:
https://www.rumaniamilitary.ro/buletin-naval-program-maritime-domain-awareness-cu-sua
Nu mai e mult și se va ajunge la un planor solar cu 1 -2 motoare sustiner electric, ceea ce va reprezenta primul perpetum mobile în funcțiune. Trebuie doar ca energia obținută de la soare si inmagazinata sa fie cu o unitate mai mare decât cea necesara recâștigarii înălțimii pierdute prin planare. Intr-adevar super dracovenie!!!
Hm… interesanta dracovenie, is fan si eu panouri solare, tocmai ce am o luna de cand le folosesc (asta ca sa fiu si eu mai aproape de topic?)
Si totusi tov. Zgureanu , acu vreo cateva luni ati promis ca veti veni cu ceva articol despre noua colaborare Romarm & Stimpex…..arma de asalt!!!
Mila si mai spuneti-ne si noua ceva….please!!
Io, niciodata?!
Habar nu am ce coc aia!
Haidi bre!!!…..la PSR cand a pus Bloomberg poza cu prototipul CN-20 ai spus clar ca vei veni cu articol, nu mai caut acum dar asa te-ai exprmat.
Ce se stie din presa e ca urmeaza testele finale cu arma, asta inseamna ca exista finantare ceea ce e un lucru bun…..doar ca UM Cugir necesita o noua linie de productie sau se va face la Fabrica de Arme care cica are linii mai noi?
Daca poti afla mai multe rugamu-te fa un articol!!