ALH Dhruv un elicopter riscant

Dezvoltat de indienii de la Hindustan Aeronautics Limited (HAL) , ALH Dhruv (trad. „steaua polara”) este un elicopter indian proiectat incepand cu 1984 cu ajutorul celor de la Messerschmitt-Bölkow-Blohm, care au asigurat si transfer de tehnologie, și fabricat local, atât în variantă militară cât și civilă. Este cum ar veni, mândria națiunii…

A intrat pe piață în 2002 și până în ianuarie 2025 au fost produse 410 exemplare (cvasi-majoritatea lor pentru guvern: forțe armate și companii de stat). Elicopterul are însă probleme, câte un elicopter pierdut pentru fiecare an de exploatare, doar în ultimii cinci ani au căzut 15 aparate.

Guvernul indian a cam pus batista pe țambal și rezultatele anchetelor nu sunt foarte transparente, în cele mai multe cazuri se da vina pe eroarea umană, lucru cu care multă lume apropiată subiectului nu este de acord.

Drept urmare, în 2023 întreaga flotă – aproximativ 300 de aparate – aparținând Forțelor Armate a fost reținută la sol de câteva ori după patru accidente majore. Cu această ocazie compania constructoare a demarat o anchetă și au fost găsite probleme la sistemul hidraulic și la tija de control care controlează palele.

Sistemul de control al zborului nu opera în parametri în sensul în care comenzile pe care pilotul le dădea către rotorul principal ca și către cel din coadă nu erau transmise așa cum trebuie, nepermițând pilotului să controleze înclinarea palelor sau turația rotorului din coadă.

În aceste condiții, pilotul nu avea controlul aparatului iar elicopterul pierdea din putere și portanță. În urma anchetei, HAL a hotărât să înlocuiască tijele de control din aluminiu cu unele din oțel.

La export, mare afacere n-au făcut, cel mai mare contract fiind cel cu Ecuadorul, unde au vândut șapte elicoptere în 2009, dar sud-americanii au avut mari pobleme cu aeronavele, totul culminând cu prăbușirea primului aparat în octombrie 2009, lucru care a făcut că ecuadorienii să declare aparatele inapte pentru zbor.

Este adevărat că o comisie indiana a anunțat mai apoi că prăbușirea a fost cauzată de o eroare umană, dar până în 2015, când elicopterele au fost retrase de ecuadorieni (după doar șase ani de exploatare) s-au mai prăbușit încă trei, ducând totalul pierderilor la patru aparate din șapte cumpărate, în doar șase ani. Și cu asta basta, în rest nu prea cumpără nimeni elicopterul indian și poate au motive, atât timp cât piloții indieni din marina s-au plâns în mod oficial de o foarte slabă calitate a aparatului, fabricare neglijentă și întreținere cu probleme.

Așa că indienii se spală cu el pe cap, mai cad, mai zboară, le mai repară, învață meserie cum ar veni, cu toate acestea din 2002 până astăzi ar fi trebuit deja că bolile copilăriei să fi fost de mult istorie, dar se pare că din contra, ALH Dhruv îmbătrânește urât – 15 accidente în ultimii cinci ani din 23 de evenimente neplăcute de la lansarea aparatului.

Însă cum s-au apucat indienii să-și dezvolte un elicopter ușor (5,5 tone) de capul lor? Ei bine, ca în cazul tuturor programelor locale de dezvoltare de sisteme de armament, și aici lucrurile au început pe vremea modei hippy, prin 1979, în 1984 s-a semnat contractul, primul zbor în 1992, devenit operațional în 2002.

Indienii au bătut palma cu compania germană Messerschmitt-Bölkow-Blohm ca consultant și lucrurile au mers cum au mers. Motorizarea este asigurată de motoare franceze TM 333 2B2 (de la Turbomeca) pentru primele variante și acum se folosesc motoare Ardiden 1 Shakti dezvoltate de Safran Helicopter Engines (fosta Turbomeca) și HAL (19%), construite local sub licență.

Deocamdată motorul nu a prezentat probleme.

Cel mai recent accident s-a petrecut pe 5 ianuarie 2025, când un elicopter al pazei de coastă s-a prăbușit în regiunea Gujarat. Toți cei trei membri ai echipajului au decedat. Pilotul a apucat să raporteze probleme tehnice, a încercat să aterizeze de urgență însă, din păcate, aparatul s-a prăbușit și a luat foc.

 

GeorgeGMT

19 comentarii:

  1. Pasarea asta pare sa faca mai multe victime in curtea proprie decat in aia a dusmanilor…

    5
  2. Astea-s deosebirile intre inovația vestică si copiile indiene sau chineze.
    Să nu uităm ce este China… cel mai mare xerox al lumii și câte astfel de „erori umane” or fi fost ascunse publicului? Cred ca nici chinezii nu mai știu…

    6
  3. Arsenie Breahnă

    https://youtu.be/udWZLdXQp10?feature=shared

    Aici sunt imagini privind accidentul de care zici, cel din 5 ianuarie. A luat foc pe aeroport, după ce s-a prăbușit la aterizare. In comentariul știrii este precizat că un accident similar, cu acelasi tip de elicopter, a avut loc în sept 2022.

    E înspăimântător să-ți ucizi echipajele în halul ăsta…

    1
  4. E scris aici ca 12 di 16 accidente sunt de natura umana sau din cauze de vreme proasta. Toate astea
    dintr un complement de 400.

    https://en.wikipedia.org/wiki/HAL_Dhruv

    Ca o comparatie IAR 330 a avut 6 accidente din 163
    elicoptere produse

    https://en.wikipedia.org/wiki/IAR_330

    Vasazica cam aceeasi proportie asa ca nu l as chema
    un elicopter rau.

    4
    • De exemplu asta
      https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC145
      La 1600 de exemplare, 67 de accidente, vasazica
      cam aceeasi proportie ca acelea de mai sus.

      2
      • Iar te bagi unde nu te pricepi!
        330 a intrat în dotare în 1975
        Dhruv în 2002.
        Relevant e numărul de accidente raportate la orele de zbor.
        Înapoi la glorioasa marină israeliană care a reușit performanța să piardă un distrugător scufundat de arabi când marină română nu a pierdut nici o unitate importantă în două războaie mondiale.
        Asta așa de comparație

        13
    • Cristian IONITA

      Este bine ca stim sa citim … intetesant ar fi daca am reusi sa si intelegem ceea ce citim.
      Cele 6 incidente enumerate pe pagina de wiki (sigur in realitate au fost mai multe) includ si unul in care aeronava a fost de fapt doborata cu intentie … nu a fost nici defectiune tehnica … nici eroare de pilotaj.
      Oricum ca ti place sau nu …. perioada de activitate pentru care se face analiza influenteaza rezultatele, …
      Ca sa-ti fie mai usor de inteles … daca ai analiza numarul de accidente casnice si ai compara o peroana pe o perioada de 30 de ani (care o sa aiba sa zicem 5 situatii cand s a fript cu ceaiul sau cafeaua fierbinte, sau alte chestii „casnice”) si alta pentru doar 1 an (care o sa aiba doar 2 situatii) … o sa tragi concluzia ca primul este mult mai neatent fata de ultimul?

      2
  5. Indienii au de unde să piardă elicoptere, chiar și piloți. Nu prea se pune mare preț pe viață prin Asia (mulți și săraci). Cam așa se poate zice de ăia, noi suntem superiori lor. Un MiG-21 prăbușit plus un elicopter Medevac plecat să îl caute, ne permitem. Desigur la așa fapte de arme toți coloneii implicați au avansat.

    5
  6. Să facem totul în țară, să nu mai importăm nimic – sună cunoscut, nu-i aşa?

    4
  7. ….la indieni nu egzista cultura industriala, sigur nu au scoli profesionale sa ajungi sculor-matritor sau sudor, la ei toata suflarea de un meleard și ceva de suflete sunt sub imperiul religiei foarte pronunțate și a castelor, nu egzista gândire critică și logica ca atare nici măcar un biet muncitor dacă ansambleaza ceva greșit el dacă știe sau nu, nu-l oprește nimeni din cauza a ceea ce spuneam, cu un plus rău și foarte rău ca șeful cel mare de proiect sau ce o fi nu întotdeauna știe ce face, dar ce face nu trebuie contrazis, El Jefe indianu’ alături de “yes” menii colorați fac h’elicoptere….

    “Ce se poate întâmpla (rău) ca ansambleaza toți prost ?” Nimic, zeitățile decid nu gagiul îndoctrinat și au zeități cu duiumu pentru fiecare zonă federală, India practic e o federație de teritorii cu prim-miniștrii și ….zeitatile lor aferente.
    Adaug eu: digiaba îți dă nu-știu ce zeitate cap și …minte dacă nu o folosești.
    Deci problema la indieni e cultura nu neapărat ca ei fac ceva prost.
    Vishnu, Shiva și alte zeități te așteaptă cu plăcere…unde te vor în raiul lor pocit, numai și numai după ce dai ceva rasol ))))).

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *