… pe-un picior de plai, pe-o gura de rai…
S-ar zice ca marocanii nu se mai satura de Abrams, dupa ce au mai cumparat deja un lot de 222 de agregate in urma cu cativa ani!
Deci e vorba de aprobarea de catre U.S. State Department a vanzarii prin FMS catre Maroc a unor pachete de modernizare pentru 162 de tancuri Abrams la standard echivalent M1A1 Situational Awareness (baseline version), M1A2M (cu Commander’s Independent Thermal Viewer) sau M1A1 U.S. Marine Corps (cu Slew to Cue), in valoare de 1,259 mld. $.
In pachet sunt incluse (a se lua la mestecat cu denumirea lor „de casa”):
- Munitii: 162 M2 Chrysler Mount Machine Guns; 324 M240 Machine Guns; 1,035 M865 Training SABOT Rounds; and 1,610 M831Al HEAT Rounds.
- Echipamente: 162 Export Single Channel Ground and Airborne Radio Systems (SINCGARS); 162 RT-1702 Receiver Transmitters; 162 M250 Smoke Grenade Launchers; M962 .50 caliber rounds; special armor; Hunter/Killer technology, which may include the Commander’s Independent Thermal Viewer (CITV) or Slew to Cue solution; Commander’s Weapon Station Variant which may include the Commander’s Weapon Station (CWS), Stabilized Commander’s Weapon Station (SCWS), or Common Remotely Operated Weapon Station- Low Profile (CROW-LP);
- Piese si mentenanta: piese de schimb, echipament de sprijin, modernizare/mentenanta motoare si transmisii; asistenta la nivel depozit; Echipament furnizat inter-guvernamental (Government-Furnished Equipment /GFE); componente reparatii; echipament de sprijin pentru comunicatii; unelte si echipamente de test; formare; servicii tehnice, logistice, inginerie din partea U.S. Government & subcontractanti; alte elemente de logistica si acompaniere a programului.
Si ca sa fim siguri ca s-a inteles… NU e vorba de alte 162 de tancuri ci de programul de modernizare a 162 din cele 222 exemplare deja cumparate la standardul cerut de marocani: M1A1 SA (Situational Awareness) Abrams! Este practic completarea programului, dupa ce au fost deja livrate primele loturi incepand cu 2016: 50 de bucati pentru 387 mil.$. Aviz celor care spera la Abrams primite aproape gratis…
Abrams marocan
Altii zic ca in pachet ar intra totusi si 162 de carcase, numarul total al tancurilor marocane urmand sa urce la 412.
Pentru a vorbi putin si de echipare cu chestii „premium”, in cazul marocanilor, desi unii par sa sustina ca ar fi primit si pachet de blindaj DU (depleted uranium= uraniu saracit), scenariul mai probabil este ca le-a fost inlaturat pachetul DU si inlocuit cu un altul – „Special Armor„.
La polul opus, australienii, aliati de incredere ai SUA, ar fi fost ofertati cu pachetul DU si munitia M829 (Silver Bullet), insa nu le-au acceptat din cauza legislatiei de mediu.
Pachetul cu motor diesel nu cred ca va fi ofertat prea curand, in special in cazul Abrams-urilor din stocuri, prin FMS, unde ar fi nevoie de modificari consistente pentru a inlocui turbina cu diesel. De vazut care ar fi si estimarea costului unui astfel de operatiuni… versus modificarile deja existente care scad consumul turbinei, conjugat cu introducerea generatorului auxiliar si/sau a acumulatorilor.
Cat despre blindajul in plafon, acesta se mai lasa asteptat la Abrams, deoarece deocamdata un astfel de risc de a incasa bombleti in arc vertical este destul de redus pentru prinicpalul utilizator, armata SUA.
Despre kit-ul de scufundare deja s-a discutat, iar cea mai apropiata optiune pentru adancime 4m este cea a varului sud-coreean, K1A1/M88. Altfel ramanem la varianta 2m+ adancime a Deep Water Fording Kit (DWFK), similara USMC, si atat!
Pentru cei care vor Abrams la ultimul standard, fabrica de la Lima tocmai a inceput sa livreze in cadrul unei comenzi in valoare de 2,6 mld. $ pentru modernizarea a 786 tancuri M1A1 la standard M1A2 SEPV3 (3,3 mil$/bucata, costul masinariei la iesirea pe poarta fabricii).
Marius Zgureanu
Surse:
Citeste si:
m1a1sa este varianta cheală ?
eu nu aș face un criteriu esențial adâncimea maximă a snorkelului într-o eventuală competitie pentru mbt-ul românesc.
nu e neaparat snorkelul, doar am dat diferenta de adancime.
S-ar putea sa nu mearga snorkel mai lung la Abrams, din cauza debitului de aer si a temperaturii gazelor turbinei.
A debitului mare de aer aspirat, si a debitului mare de gaze arse: ambele presupun sectiuni mari, care nu fac posibila adaptarea snorkel (debitul masic al gazelor arse e de cca 5.4 kg/sec).
Pretul unei turbine AGT1500 noua este de cca 920000USD / buc
Din pacate adaugarea APU, pe langa avantaje (consum redus de carburant cand tancul e in repaus, si operarea turelei si a principalelor sisteme fara aportul; de energie din partea turbinei) are si un dezavantaj major: acest APU este in fapt un generator diesel Hatz (motor cu piston) care functioneaza doar cu diesel, de unde o problema: daca alimentezi turbina cu jet fuel, biodiesel, alcool, sau orice altceva, trebuie neaparat sa ai si motorina pt APU. Separat.
Da, asa e.
Legat de APU, cum nu consuma multa motorina, probabil ca necesarul il transporta in cateva canistre dispuse pe exteriorul tancului.
nu prea cred: are 10 kW el (335 amps @ 28Vdc si cca 210 kg masa proprie gol)
Merge si cu JP8, care este carburantul de baza al US Army, care la fel ca si motorina este considerat carburant greu. Consuma 3,7 litri pe ora. Alimentarea se face din rezervoarele de carburant situate in carena vehiculului. De mai consuma de rupe. Direct de la botul calului.
http://marvinland.com/wp-content/uploads/sites/7/2018/09/Abrams-M1-APU.pdf
SEPV3 APU:
http://marvingroup.com/story/m1a2-abrams-modernization/
la A2SEP
https://www.armyrecognition.com/images/stories/north_america/united_states/main_battle_tank/m1a2_abrams_sep/pictures1/M1A2_SEP_System_Enhancement_Program_main_battle_tank_United_States_US_army_military_equipment_010.jpg
Din pacate, turbina nu cred ca cel mai potrivit prime mover (si T80 a avut turbina si au renuntat la ea pt diesel in 2 timpi, iar motoarele de pe T90 la origine diesel sunt multifuel).
Pt o armata care isi poate asigura suprematia aeriana, si nu are probleme ca MTB sau are o amprenta termica si costuri de exploatare si logistice mari, e OK.
Cu toate ca sun fan al turbinelor, argumentele impotriva utilizarii lor ar putea continua (ganditiva doar la ce complicat e lantul cinematic datorita rpm-ului turbinei, si datorita complexitatii cat de usor poate sa se defecteze fara mententata corespunzatoare, care la randul ei nu e ieftina)
Revenind la snorkel: la adancimi mici, presiunea gazelor arse face fata apei, rezultatul fiind doar abur, insa la adancimi mai mari fara snorkel si pt gazele arse, turbina va fi inundata. Snorkel si pt gaze arse si pt aer aspirat va insemna un „zid” inalt de 4 metrii montat in spatele tancului (snorkelul va fi practic montat pe toata latimea MBT-ului )
Apropo: APU-are evacuarea tot acolo
Numai de curiozitate dar ai avut vreo data placearea sa te chiombesti printr-un dipozitiv FLIR de genul celor fabricate de Raytheon pentru M1 Abrams (aici vorbim generatia a doua si nu a treia)? Iti spun eu care este diferenta intre un Abrams si orice alt vehicul acolo. Nici una. O sa stralucesti la fel de bine chit ca ai un motor diesel sau o turbina la distante in exces de 5.000 de metri. Te vad astia de n-ai aer. Daca cu ajutorul unui dispozitiv LRAS3 poti sa vezi un homolunc megand pe jos la distante in exces de 10.000 de metri chiar crezi ca amprenta termica face o diferenta atat de mare? Argumentul cu amprenta termica este un argument menit sa-i prosteasca pe prosti.
A doua fotografie nu este in M1A2 ci un M1A1. M1A2 se bazeaza numai pe baterii pentru putere auxiliara. Ce vezi acum in spatele turelei este un vapor compression unit (VCU).
https://meggittdefense.com/product/m1a2-abrams-thermal-management-system/
Se vede foarte clar si aici in postarea voastra incepand cu minutul 8:
https://www.rumaniamilitary.ro/u-s-n-s-carson-city-debarca-creme-de-la-creme-la-constanta
e nociv pt mediu si echipaj pachetul DU? Sau de ce au refuzat australienii?
stiu ca as putea gasi explicatia si pe net, doar ca timpul e cam scurt zilele astea. As aprecia o explicatie scurta. multumesc 🙂
Eu stiam ca Abram trage cu un proiectil AT usor radioaactiv (miez din tungsten parca).
DU inseamna Depleted Uranium, adica saracit… in teorie nu e decat foarte putin radioactiv – ideea e sa nu ajunga liber, ca si pulbere, in aer, apa, sol:
https://en.wikipedia.org/wiki/Depleted_uranium
„Natural uranium contains about 0.72% U-235, while the DU used by the U.S. Department of Defense contains 0.3% U-235 or less.
DU used in US munitions has 60% of the radioactivity of natural uranium.[6] Trace transuranics (another indicator of the use of reprocessed material) have been reported to be present in some US tank armor.[6]
The use of DU in munitions is controversial because of concerns about potential long-term health effects.[7][8] Normal functioning of the kidney, brain, liver, heart, and numerous other systems can be affected by exposure to uranium, a toxic metal”
e folosit si ca si scut pentru radiatii gama:
„Industrial radiography cameras include a very high activity gamma radiation source (typically Ir-192 with an activity above 10 TBq). Depleted uranium is often used in the cameras as a shield to protect individuals from the gamma source.”
ce fac mai nene marocanii cu astea ?
au avut si ei probleme cu vecini, frontul Polisario (cu baze in Algeria si Mauritania), au luat partea leului din Sahara de Vest spaniola (in dauna Mauritaniei)
Acum e liniste acolo, dar Mauritania nu a uitat ca a pierdut 2/3 din teritoriul in disputa (disputa a fost intre frontu Polisario, Maroc si Mauritania, iar cand Mauritania s-a retras Marocul a ocupat si anexat partea respectiva din teritoriu), iar Algeria e o tara imprevizibila.
Daca vrei pace te pregatesti de razboi 🙂
Pe Maroc sunt tare invidios.
Au construit autostradă de la un capăt la altul.
Au construit linie TGV între principalele orașe
Au două fabrici Dacia-Renault
Acum au și 222 de tancuri Abrahams!!!!
nu uita ca marocul e regat! Totusi un rege tine la tara lui!
Ce bine ne-ar sta cu cinci batalioane M1A2 SEPV3 acompaniate de Piranha V si sustinute de niste AH1 Cobra.
Un scenariu plauzibil avand in vedere situatia din ultima perioada.
@Cristi74 nu ai vrea si vreo 5 batalioane de M-2 Bradley + 5 batalioane de M-109 A7 si 5 batalioane de HIMARS , iar la FARo 24 F-16 ABM Falcon si 36 F/A-18 CD Hornet ? Cred ca ArmRo va avea 5 batalioane de Piranha 3 si 5 iar AH-1 Z Viper ar fi bine sa fie 48 de elicoptere.
Na deci cum era cu Abrams-ul?
Daca nu il primim gratis nu o sa il vedem in RoArmy punct, costa mult si arata la fel ca si T 55AM in viziunea astora….
a cui viziune?
Daca e o arma capabila, costa mult, si e normal sa fie asa 🙂
Da, o tara prospera, Dacia a afirmat ca in Maroc salariile sunt de trei ori mai mari decat la noi.
mai mici vrei sa zici? exact asta spun, ca e mai ieftin sa produci acolo, cu toate taxele vamale care vin in plus (tara non-Europa)
Era ironic
Mi-e greu sa cred asta. Care e sursa? Acum cativa ani in Maroc erau salariile de doua ori mai mici. Asta a fost unul dintre motivele pentru care au deschis fabrica acolo.
Scuze, nu sesizasem ironia, am mintea obosita.
Cum o tara ca Maroc cu un P.I.B. estimat pe 2019 de 122 miliarde dolari(de doua ori mai putin decat Romania) poate achizitiona, imbunatati si opera, 412 bucati de Abrams… nu pot sa inteleg!
Stiu ca nu au aviatie, marina si celelalte… dar totusi au si P.I.B.-ul de doua ori mai mic!
De acord, dar tu ai fost in maroc sa vezi ce conditii de trai are polulatia de acolo, ce pensii, ce si cate spitale, scoli, gradinite etc ?! Ei au o alta structura bugetara, una pe care noi nu ne-am dori-o.
O explicatie ar fi faptul ca Marocul este un regat. In Maroc primavara araba nu s-a intamplat. Au un monarh care decide. Deciziile importante sunt apanajul regelui. Am fost in Maroc. Am facut Marocul timp de patru ani cu nava. Coruptie, mizerie, autoritati absurde, inertie(de exemplu doua ore de asteptat in port pt o simpla stampila la debarcare in Tangier).Marea majoritate a populatiei traieste in saracie.
„Cat despre blindajul in plafon, acesta se mai lasa asteptat la Abrams, deoarece deocamdata un astfel de risc de a incasa bombleti in arc vertical este destul de redus pentru prinicpalul utilizator, armata SUA.”
Tirul de artilerie, Msta si cu Koalitsiya??? ATGM-urile de pe Hind-uri si Kamov-uri??
Teoretic ai putea cu o munitie de tip RBK-500 SPBE, dar astea nu sunt munitii de precizie precum un Sensor Fused Weapon. Din cate stiu Federatia Rusa la ora actuala nu are niciun sistem ATGM cu capabilitati „top attack.”
Din ce am vazut, se bazeaza pe submunitii AT pentru Grad, Uragan si Smerch, ceva care aduce cu SMART-ul germanilor.
E o chestiune de timp.. iar Kornet-urile nu au nevoie sa atace top attack ca sa distruga un tanc.
ATGM-urile de pe Hind-uri si Kamov-uri lovesc tancul din indiferent ce pozitie i-l prind…
Vorba lui ICEMAN, nu le trebuie capabilitate top-attack…
Daca „toarna” Abrams-ul in timp ce coboara pe panta dealului si trag cu PRND-urile sa-i faca cat mai multe „cucuie”???
Va amintiti cand marocanii si egiptenii i-au pus in brate lui Victor Atanasie Stanculescu tancurile cu care incercam sa ii pacalim, sa si le ia inapoi in Romania?
Va amintiti vremurile cand felahii egipteni arau cu tractoarele U650 exportate sau asamblate la ei din CKD-urile livrate de Tractorul?
Ei, uite, daca acum vrem Abrams-uri, poate ne vinde Egiptul, ca ei sunt in stare acum sa le fabrice la ei:
https://www.armyrecognition.com/edex_2018_news_official_show_daily/edex_2018_egypt_locally_produced_1200_m1a1_abrams_main_battle_tanks.html
Tu chiar vrei sa cumperi Abrams-uri produse, de „traditia” si „indemanarea” otelarilor egipteni… tu chiar esti pe bune?
Plus… sunt produse sub licenta in Egipt… nu vor primi niciodata aprobare pentru export de la DoD-ul american!!!
Nu stim imic despre calitatea Abramsurilor egiptene. Dar mi se pare rezonabil sa credem ca a trebuit sa obtina toate certificarile necesare din State, ca asa e procedura.
Si mai usor cu deriziunea legata de ‘traditiile’ otelarilor egipteni. Nu se mai face astazi nimic in lume, incepand cu berea si terminand cu orice, pe baza de ‘traditii’, ci oe baza de standarde, proceduri, and stuff. Doar Nea Gogu se bazeaza pe ‘tradițiile’ mestesugaresti ale neamului, atunci cand sudeaza o toba de Dacia in spatele blocului.
Altfel, daca Egiptul e de luat in ras, pai hai sa radem si de Pakistan, Indonezia, Malaezia,… ca si astia ce traditii or avea? Da’ ne dau clasa in materie de productie de armament. Sa mai zicem ceva de Turcia care asambleaza F16 fara ca americanii sa tina seama ca turcaletii nu au abut un Vlaicu, Vuia, Coanda, IAR.,…?
Ce este produs de Egipt, in Egipt, pentru Egipt… ramane in Egipt! Eu nu cumpar decat linte de la ei… macar la atata se pricep! Abrams-uri produse de Egipt pentru Romania?? Cred ca glumesti, ne-am face cel mai de cacao in fata la toata lumea! 🙂
Daca americanii le-au permis Egiptenilor(arabi) sa asambleze Abrams-uri, atunci sa ne permita si noua sa o facem, doar suntem in NATO… Egiptenii nu sunt!
Pai si cine/ce ne opreste sa le cerem americanilor? Mai ramane sa vrea si ei, au vrut in cazul Egiptului si le acorda un ajutor militar anual de cateva bilioane.
Oricum, maine americanii sunt de acord, oare dipa cati ani vor iesi pe poarta fabricii primele Abramsuri produse la Auchan Titan?
„Mai ramane sa vrea si ei” sau „Mai ramane doar sa doreasca si ei”??
A, am uitat sa va dau de stire: beduinii berberi din Maroc fabrica Dacia Sandero. Cum naiba, chiar asa, pai ce traditii au ei?
Da dar alea se exporta preponderent in Africa… doar Lodgy si Dokker ce se exporta in Europa, dar Dokker si Lodgy au fost modele concepute dedicat pentru fabrica din Maroc, nu pentru cea de la Mioveni… deci nici nu prea se pot fabrica in alta parte…
Plus, rahaturile astea frantuzesti de trei lulele si trei surcele(cu foarte multe probleme de calitate), pot fi asamblate si de catre polinezienii din Papua Noua Guinee… nu ai sa-i vezi pe astia niciodata fabricand masini adevarate, cum ar fi: Dodge RAM, Ford F250 sau Chevy Tahoe…
@Gog&Magog
„masini adevarate, cum ar fi: Dodge RAM, Ford F250 sau Chevy Tahoe…” atât de bine nu am mai ras de mult!
Toyota Tacoma…there!
Adica tu compari un Dodge RAM sau un Ford F250 cu un rahat de Logan, Duster sau Sandero… ?? 😀
Aia (Renault/Dacia) produc ce se vinde pe piata locala (europeana), daca nici atat nu poti sa intelegi…
Uite ce specificatii are 250-ul, in varianta de baza:
https://www.ford.com/trucks/super-duty/models/f250-xl/
Cate Dodge RAM, Ford F250 sau Chevy Tahoe ai vazut in UE???
Ford F-150. Cel mai bine vandut autovehicul la scara mondiala.
Daca in Romania guvernantii vor se poate fabrica orice inlcusiv armanentul cel mai performant. Trebuie invinsa mentalitatea de sclav si umil care inca persista si este intretinuta in Romania intentionat pt a crea coruptie, furt si retad.
„Trebuie invinsa mentalitatea de sclav si umil care inca persista si este intretinuta in Romania intentionat pt a crea coruptie, furt si retad.”
Cata dreptate ai!
Egiptul e tara aia cu o armata puternica intotdeauna, dar care si-a luat-o pe coaja mereu de la Israel?
Stai linistit, fabrica ei Abrams cum fabricam noi Pirania 5.
Fabricat insemna altceva decat asamblat. Pentru un tanc insemna: blindaj compozit, tun cu energie mare la gura tevii (inclusiv munitia), sistem integrat de conducere a focului, night/thermo vision, motor (1500 Cp in un metru cub) si multe altele. Apoi urmeaza asamblarea. De-aia se platesc atatia bani. Pe tehnologie, nu pe o cutie grea de tabla.
Si as vrea si eu 300-500 de tancuri. Abrams sau Leopard. Noi sau la mana a doua. Dar sa fie.
Te rog, mai citeste inca o data articolul. Vei gasi acolo raspunsurile despre ce, cat si cum fabrica Egiptul pentru cele 1200 (una mie doua sute!) de Abramsuri.
Cat despre cum si-au luat-o pe coaja mai tot timpul dela israelieni, asta-i alta poveste…
Nu stim imic despre calitatea Abramsurilor egiptene. Dar mi se pare rezonabil sa credem ca a trebuit sa obtina toate certificarile necesare din State, ca asa e procedura.
Si mai usor cu deriziunea legata de ‘traditiile’ otelarilor egipteni. Nu se mai face astazi nimic in lume, incepand cu berea si terminand cu orice, pe baza de ‘traditii’, ci oe baza de standarde, proceduri, and stuff. Doar Nea Gogu se bazeaza pe ‘tradițiile’ mestesugaresti ale neamului, atunci cand sudeaza o toba de Dacia in spatele blocului.
Altfel, daca Egiptul e de luat in ras, pai hai sa radem si de Pakistan, Indonezia, Malaezia,… ca si astia ce traditii or avea? Da’ ne dau clasa in materie de productie de armament. Sa mai zicem ceva de Turcia care asambleaza F16 fara ca americanii sa tina seama ca turcaletii nu au abut un Vlaicu, Vuia, Coanda, IAR.,…?