Se pare ca francezilor le place tot mai mult Pilatus PC-21.Pe de alta parte nu prea au de ales, avioanele TB-30 Epsilon si Alpha Jet fiind batrane si trebuind inlocuite.
In 2017, Armée de l’Air et de l’Espace a cumparat 17 avioane turbopropulsoare de antrenament de tip Pilatus PC-21. In 2021, Ministerul Francez al Apararii a decis sa mai adauge alte 9 aeronave de acest tip.
Acordul a fost incheiat de DGA (Directia Generala de Armamente) si F-AIR 21 (Cognac Formation Aero SAS France), care vor fi contractantii elvetienilor de la Pilatus Aircraft.
Noile PC-21 vor avea baza la Ba709 Commandant Ménard din Cognac-Châteaubernard, iar primele aeronave vor sosi incepand cu 2023. Deja din 2018, primele promotii de piloti ai Armée de l’Air et de l’Espace au terminat antrenamentele la respectiva baza folosind PC-21, zborul pe acest tip de aparat reprezentand aproximativ 60% din totalul pregatirii. Restul de 40% din timpul de formare se realizeaza folosind simulatoarele de zbor.
Atingand o viteza maxima de peste 600 km/ora si fiind facut sa reziste la suprasarcini de -4/+8g, practic PC-21 se apropie de L-39 Albatros si de M-345 ca performante pentru antrenamentul pilotilor. In Elvetia, PC-21 se ocupa incepand cu 2008 cu tranzitia pilotilor catre F/A-18 Hornet.
Se pare ca se apropie momenul retragerii Alpha Jet, francezii cochetand acum cativa ani si cu varianta achizitionarii de Leonardo M-345 HET.
Ora de zbor pe Alpha Jet costa in jur de 7800 de euro pe cand cea pe PC-21 e de 5 ori mai ieftina, la doar 1500 de euro, ultimul costand in jurul a 9 mil. $… Concurentul M-345 HET costa in jurul a 26 mil.$, iar costul orei de zbor este estimat de producator in zona superioara a turbopropulsoarelor (probabil intre 2000-3000$ in functie de echipare ), pe cand costul cu ora al fratelui mai mare M-346 este estimat ca fiind de 4 ori mai mic decat al F-16 respectiv de 10 ori mai redus decat al EF Typhoon, deci probabil in jurul a 4000 de euro. M346 Master avea in 2013 pret de achizitie pornind de a 20 mil. dolari cu avionica cea mai simpla, israelieni iasteptandu-se ca in 20 de ani de operare sa mai cheltuie cate 40 mil.$/ aeronava..
Pe acelasi sistem de calcul (vezi Alpha Jet si PC-21), in 2014 (bazat pe legea finantelor din 2013) ora de zbor a Rafale crea un cost de intretinere in jurul a 15.000 de euro (27.000 euro costuri totale de functionare, incluzand si costul pilotilor), un Mirage 2000 peste 8000 de euro iar un elicopter SA-330 Puma spre 6900 de euro.
Costul complet al unei ore de zbor in misiune de lupta deasupra Siriei (fara pretul munitiilor) era dat in 2015 la 25.000 de euro pentru Mirage 2000 si spre 40.000 de euro pentru Rafale. Costul flotei de 147 aeronave Rafale din inventarul fortelor aeriene franceze in 2018 a fost de 611 milioane de euro, adica 4,16 mil. euro/aparat, la o disponibilitate de 53,7%. Deci francezii incearca sa echilibreze altfel bugetul, prin reducerea costurilor bazei antrenamentului.
Alti utilizatori ai PC-21 sunt fortele aeriene elvetiene, britanice, emirateze, australiene, catareze, iordaniene si spaniole, precum si Singapore, clientul de lansare.
Marius Zgureanu
Surse:
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=34122
http://f1hde.canalblog.com/archives/2018/10/05/36760680.html
Articole pe teme similare:
.https://www.rumaniamilitary.ro/calidus-b-250
https://www.rumaniamilitary.ro/ce-a-pus-elbit-pe-a29-super-tucano
https://www.rumaniamilitary.ro/primele-t-345a-het-livrate
https://www.rumaniamilitary.ro/un-te-duci-tu-xtdt-ule-episodul-2
https://www.rumaniamilitary.ro/ajt-trainer
https://www.rumaniamilitary.ro/aero-f-a-259
https://www.rumaniamilitary.ro/microfighterul-incas
https://www.rumaniamilitary.ro/supercroaziera-solutie-aplicabila
https://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-saker-s-1-avion-cu-reactie-personal
https://www.rumaniamilitary.ro/leonardo-aermacchi-m345
https://www.rumaniamilitary.ro/aero-vodochody-prezinta-l-169-alca
http://www.rumaniamilitary.ro/hongdu-l-15-pentru-ucraina-2
www.rumaniamilitary.ro/mig-21-lancer-o-solutie-inca-viabila-pentru-romania
http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil
http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova
Francezii incearca sa faca economii cu pilotii aflati la pregatire, dar AlphaJetul va trebui inlocuit cu un alt jet, nu merge cu turboprop…
Cu ceva ani in urma am scris despre fortele aeriene franceze si cam cat si cum zboara francezii.
Ei bine, zboara mult, un pilot de Mirage/Rafale (pilot certificat pt orice tip de misiune) zboara in jurul a 220 de ore pe an.
Pt pilotii de linia a II-a, sa spunem, lucrurile stau un pic diferit, acestia zboara 140-150 de ore pe supersonic si restul pe Alpha, dar in caz de nevoie, pt a fi considerati pilotii de linia I, au nevoie de destule ore, zburate intensiv, pe supersonic.
Asadar, francezii au nevoie obligatoriu de un aparat subsonic.
Nu e chiar asa George.
Sistemul de învàtare a pilotilor militari francezi s-a schimbat profund.
S-a fàcut o diferentà mare între „formatie initialà”, „tranzitie operationalà” si „antrenament”.
Actualmente s-a initiat programul FOMEDEC [Formation modernisée et entraînement différencié des équipages de chasse] si programul MENTOR
Practic, a dispàrut „formatia” pe turboreactor, cu disparitia AlphaJet-ului.
Dupà o familiarizare pe simulator, un pilot brevetat este „scàpat” direct pe Rafale în cadrul „antrenamentului” care nu mai este consideratà administrativ ca o formatie.
https://ajets-v.jimdofree.com/eopn/fomedec-mentor/
În acest sistem, „formatia” unui pilot de vânàtoare este adusà la un cost de 400.000 €
imi pare putin riscant sa treci direct de la un turboprop la un avion scump, o bijuterie tehnologica… cu toate orele de simulator extra.
Doua chestiuni:
– prima ar fi ca eu ma refeream la piloti brevetati deja pe supersonmic, nu incepatori. Vorbim de piloti de Rafale sau Mirage dar care nu isi fac toate cele 220 de ore de zbor pe supersonic ci o parte, cam 30% pe Alpha.
– a doua problema, am mai discutat-o, un pilot de turbo prop si simulator nu este pilot de lupta chiar daca dupa efectuarea stagiului de pregatire pe PIlatus si simulatorv de Rafale/Mirage este repartizat direct la unitatea de aviatie.
El este „boboc” adica mai are multe ore de simpla de zburat pe supersonic pana cand isi va obtine toate certificarile necesare pt a putea sa zboare in orice fel de misiune.
In acest context, formarea unui pilot de lupta certificat pentru toate tiprurile de misiuni costa mult mai mult de 400k si implica foarte multe ore de zbor pe supersonic, ziua, noaptea, in misiuni diferite. De fapt boboci zboara chiar mai mult decat veteranii in primii ani.
400k, cu chiar tu ai explicat la un alt articol, inseamna scoala, Pilatus, simulatorul si cam atat.
Asadar, cand intra pe poarta unitatii nu este pilot de lupta. Nu stiu cat dureaza obtinerea certificarilor pe Rafale, dar pilotii romanii de F 16 au nevoie de mai mult de un an de zile – de zbor pe supersonic – pana cand sunt apti de misiune.
Pilot brevetât este une, calificatea de tip ( de avion) este alta.
Eu îti spun care e parcursul. Că pare incredibil…
Desăvârșirea se face în cadrul unității operaționale unde pilotul este afectat.
@Marius
„Pe acelasi sistem de calcul (vezi Alpha Jet si PC-21), in 2014 ora de zbor a Rafale crea un cost de intretinere de 15.000 de euro (27.000 euro incluzand costul pilotilor)”
Detaliile, bate-le vina. Ai ignorat punctelle de suspensie din articolul original
„Si l’on ajoute tous les coûts de fonctionnement ( solde des pilotes…), l’heure de vol d’un Rafale serait de 27.000 euros, selon la loi de finances 2013. ” Diferenta de 12.000 € nu este numai salariul pilotilor).
Cât despre costul orei de zbor a Rafale-lui, dai o referintà de acum 8 ani.
E foarte greu sà gàsesti o datà fiabilà si oficialà.
Eu o fac prin calcul, bazându-mà pe o comunicatie oficialà pentru anul 2018 (611,2 milioane de euro pentru 147 Rafale – B, C si M) si estimând 250 ore de zbor în medie (pe aparat, nu pe pilot). Asi ajunge la 16.600 €.
nici nu am zis ca e doar costul salariilor, ci ca il include 🙂
am modificat, sa nu se mai inteleaga ca doar acel cost e inclus.
Da, la aproape 3 ani, probabil a avut loc o usoara scumpire, probabil data si de fluctuatiile starii tehnice a numarului de aparate si numarului de zboruri per ansamblu plus fluctuatiile costurilor unor piese, servicii si subsisteme.
Pilatus e special construit pentru a asemăna cît mai mult pe partea de comanda cu cea a viitoarelor jeturi pe care va zbura elevul pilot.
Costul orei de zbor e important. Mulți elevi , multe ore de zbor.
Se trece doar ulterior pe avion școală cu reacție.
L-39, T- 38 Talon , M- 345 și M- 346, Soim, etc.
Dubla comanda urmată de simpla comanda.
Ulterior se trece la avionul de lupta. ( antrenament preoperator)
Și după asta, la specializare pe avionul multirol sau de vânătoare.
Pină la râvnita calificare NATO „combat ready”. Care și ea e temporara.( trebuie reînnoită periodic)
Pasul ultim , școală Top Gun pentru marina USA sau școală de zbor avansat pentru F 16. E tot în USA.
Cu certificare ” instructor”.
Cu F 35 multe au fost schimbate.
Piloții sunt in totalitate cu experiență de pe alte jeturi militare și simulatoarele full au partea leului. ( că F 35 cu dubla comanda nu exista )
Practic formarea unui pilot costa milioane de dolari.
Două posibilități de a reduce costurile.
1- aparate pe filiera formării cu cost mai redus a orei de zbor.
3- simulatoare cît mai aproape de realitatea avionului . ( cu realitate virtuala, mișcări care simulează pe cele reale a vânătorului. )
La unii e și o a treia soluție.
Ore de zbor scăzute sau extrem de scăzute. Se economisește mult dar se cheltuiesc bani multi pe sicrie , decorații postmortem și pensie de văduva sau orfan.
Mi-amintesc ca elvetienii vorbeau de costuri mai reduse de exploatare la F-35. S-ar putea ca acestea sa vina si din simulatoarele foarte avansate coroborate cu faptul ca F-35 este mai degraba un computer zburator decat un avion per se, prin urmare, posibil sa fie mai usor de zburat. De aici si lipsa unei variante biloc si procesul de invatare bazat foarte mult pe simulatorul de zbor. Am citit ca la F-35B, adaptarea avionului la ski-jump-ul de pe QE s-a facut din software, procedurile de decolare/aterizare fiind intens automatizate prin contrast cu batranul Harrier. De altfel, si performantele avionului au fost „eliberate” treptat, tot din software, ceea ce poate parea usor contraintuitiv.
Nu ma pricep la Rafale, dar este foarte posibil sa fie in aceeasi zona. Si atunci, e posibil sa te descurci in formula indicata in articol fara a mai fi nevoie sa ai si training jet-ul intermediar. Aviz celor care viseaza la o piata pentru un IAR 99 resapat.
Nu viseaza nimeni la nimic nene, poate doar la salarii, alte beneficii, titluri si medalii. Asta cu crezutu” e pt noi astia de pe jos…
Cum bre, n-auzi ce ziceau baietii aia care au fost in India?!?!? 😉 🙂 Facem si dregem. Ce conteaza ca Avioane Craiova n-a mai primit o comanda de orice pana la „renovarea si modernizarea” Soimilor? Chiar, s-au apucat de treaba sau avem aceleasi probleme ca la UMB cu P5?
Parca si IAK-urile trebuiau sa intre la revizie capitala…
Da aia de au fost prin India, la fel ca ai aia de-au fost si prin Egipt cu SAUR 2, niste imbecili…
Nu sunt expert, da, dacă ai o ” dacie 1300″ cu bord și comenzi de Ferrari și te antrenezi pe ea , asta nu înseamnă , că ai o buna pregătire si experiență sa pilotezi un Ferrari adevarat. Asa vad eu diferența între avionul cu elice și turbojet. De aceia trebuie făcut IAR 99 TD pentru antrenamentul piloților…. Un avion cu elice, dacă se oprește motorul, mai planezi…..La unul, care e de genul EF sau Rafale, unde ,portanta,etc sunt electronice.. nu e aceiași treabă……de aceia ar trebui pregătire pe avion cu reacție…..E ca și cum ai calari ponei și treci pe pursânge..
Nu e chiar Dacia 1300 cu bord si comenzi de Ferrari… Uite, zice si in articol: „Atingand o viteza maxima de peste 600 km/ora si fiind facut sa reziste la suprasarcini de -4/+8g, practic PC-21 se apropie de L-39 Albatros si de M-345 ca performante pentru antrenamentul pilotilor.” Ce suprasarcini are un F-16 (+9.0)? Dar un Iar 99 (+7/-3.6)? Deci PC-21 are performante mai bune decat Iar-99 in materie de suprasarcini.
Performantele aerodinamice sunt per ansamblu in aceeasi zona cu Iar-99 dar pun pariu ca la capitolul disponibilitate de zbor si costuri de operare PC-21 este mult mai eficient.
Toate avioanele planeaza in limita performantelor aerodinamice constructive, asta ca avioanele cu elice planeaza mai bine decat jet-urile e un mit. Principiul e acelasi, ramai fara motor, pui botul in jos ca sa nu intri in limita de viteza urmata de o vrie necontrolata. Daca e cazul, pui flapsurile ca sa generezi mai multa portanta.
Pun pariu ca F-35 are un soft special scris ca sa acopere tocmai eventualitatea in care ramane fara motor, asa cum B-ul are un soft pentru decolarea de pe QE sau F-35C unul pentru decolarea de pe portavioanele de clasa Nimitz sau Ford.
Asa ca trecerea de la PC-21 la F-35 sau 16 sau Rafale sau ce vrei tu, dpdv suprasarcini este cam acelasi lucru. Asa ca nu ma mira ca francezii folosesc doar PC-21 pentru scoala, cu trecere direct la Rafale, fara a mai apela in intermediar la Alpha Jet.
Gandeste-te ca F-35 n-are varianta biloc pentru ca, zic americanii, daca esti calificat pe F-16, poti face conversia la F-35 folosind doar simulatorul in prealabil. Pe de alta parte, daca ai o flota integral formata din F-35 s-ar putea sa nu poti trece chiar atat de usor de la PC-21 la F-35. De aici T-7 Red Hawk.
la mintea mea, din afara meseriei, as zice ca totusi e diferit zboru pe un turboprop cu unu pe un avion de antrenament dotat cu turboreactor,
rata de viraj sustinut, viteza ascensionala, controlu traiectoriei in zbor la reactie ar putea fi difereite fata de turboprop,
este adevarat la amandoua avionu zboara in urma botului avionului,
la 9 milioane pe bucata turboprop antrenament poate n-ar fi rau daca am inceoe un program serios referitor la un aparat de antrenament/atac la sol,
ceva urmas de Novi Avion, urmas de IAR 95,
au fost ceva discutii cu polonezii legate de avionu lor,
dar instelatii nostrii au spus pas,
o fi poate de la poezia luceafaru,
bani sunt dar nu sunt bine administrati,
vazui ieri ceva cu 300 de miloane
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-24932600-unul-din-dosarele-retrocedarilor-paduri-viorel-hrebenciuc-condamnat-2-ani-inchisoare-executare-fiul-sau-condamnare-suspendare.htm
pai daca iei banii de la toti astia iei direct F 35 pt antrenament si F 22 ca avion de baza,
dar trezirea e grea la ceseateu
Din ce mi-a spus un pilot , datorita cuplului motor si suflarii fuselajului si partial a aripii zborul cu motor cu elice si cu reactie au in comun doar partea de functionare cu motorul oprit .Adica apropierea de mult rabdatorul pamant .
Deci vor sa renunte la Alpha Jet .
Sa vedem rezultatele .
La F-35 softul este atat de special scris ca emuleaza motorul, cand avionul ramane fara motorul real 🙂
🙂
Bun, rau, ramane avionul cu cele mai multe linii de cod (8 000 000 zic unii, 24 000 000 zic altii intr-un raport catre Congresul SUA), cu adevarat primul „computer zburator” aflat in serviciu. Asta-l face cu adevarat deosebit mai mult decat orice stealth din lume…
Pun pariu, ca noi vom merge pe IAR 99 modernizat ! Se va încerca să avem o flota de avioane de ” scoala” care in caz de război va fi folosita în sprijin și atac la sol… O sa vedeți.. ce armament se va integra pe TD..
Ideea e sa integreze ce trebuie acum, in avionica Elbit pentru SuperSoim… TD-ul mai dureaza si e probabil sa nu aibe o finalitate clara.
@Gerula Pariezi pe ceea ce este evident si stim deja. Multumesc, nu ma bag la acest pariu…
@Marius Zgureanu Chiar tu parca aveai articol recent (ala cu INCAS-ul) pe subiectul TD-ului. Cercetare de dragul cercetarii, bani aruncati pe subansamble ramase prin depozite.
ca e de dragu cercetarii, ca nu
ce sa faci ?
tb si alti sa traiasca nu doar obositii din palavrament,
aia fac un desen, o macheta, ceva
un calcul, o documentatie, ramane ceva dupa
lasa ca sunt bani pt tomberonezii din partide
https://ziare.com/politica/stiri-politice/aep-bani-partide-cheltuieli-psd-pnl-presa-1692477
pt juma de an vreo 100 de milioane,
la patru ani iese vreo 600 de milioane,
cate programe de inzestrare se pot face din banii pe 4 ani ?
cate medicamente ce ar trebui sa fie gratuite pt bolnavii de boli incurabile ?
normal ca inzestrarea nu se justifica
nici bolnavii nu merita,
dar asa partide benefice pt tara mai rar,
stim noi cat bine fac partidele astea pt mine, pt. tine si pt restu tarii
ceseateu e de mult pe perfuzii,
lucru bine facut la opait in putu gandirii,
si ne miram unde e inzestrarea, asistenta medicala, educatia, etc
avem cei mai capabili alesi de pe glob
pacat ca nu ne dam seama de valoarea lor
poate ar trebui exportati
iar autoritatea judecatoreasca este incapabila sa vada ce are de facut cu ochii larg inchisi
Cred ca ii paste un nou proiect de trainer turbofan – prea mare mandria cocosului galic ca sa ia M 346 de la italieni mai ales ca italienii nu colaboreaza la noul FCAS franco-germano-spaniol si Leonardo este in echipa Tempest.
Cred ca formarea pilotilot trebuie diferentiata intre cei apartinan marinei : selectia se face in Lanvéoc-Poulmic si apoi se merge pe filiera EOPAN , antrenamentele initiale se fac pe Mudry CAP-10, formarea pilotilor de vanatoare pt marina la Lanvéoc dupa care direct in Pensacola USA !; si cei apartinand aviatiei (Armée de l’air et de l’espace ) pe BA de Tours (Indre-et-Loire) unde sunt simulatoarele alphaJet si aparatele AlphaJet, si BA 709 Cognac-Châteaubernard (l’Ecole de l’aviation de chasse 00.315 „Christian Martell” pt formarea pilotilor de vanatoare si apersonalului navigant) iar mai apoi atat pilotii marinei ca si cei ai Armée de l’air et de l’espace trec pe la ETR 3/4 ( Escadron de Transformation Rafale 3/4 Aquitaine) Saint Dizier
aici cateva date despre formarea pilotilor marinei:http://kovy.free.fr/temp/rafale/pdf/DASSAULT_fox3_20.pdf
Pe logica asta, după 2030 forțele aeriene române ar trebui sa aibe 2 sau 3 escadrile de F35, completate de 2 sau 3 escadrile de light atack gen FA-50 sau M-346 si un turboprop modern gen Pilatus. Formeze pilotul pe Pilatus, treci la simulator pe light atack, light atack, simulator F35, F35.
eu zic ca RoAF sa inceapa cu partea simpla si ieftina: sa cumpere intai paratraznetele: https://twitter.com/NellisAFB/status/1419762505602142208/photo/1
Iar99 super soim de se modernizeaza in curand, va fi tinut pana spre 2040…
Deci t50 nu il vad luat prea curand, poate o escadrila daca vor vrea sa faca candva o scoala de tactici avansate.
Ai fi surprins ce gen de cerinte au cu iar99 clasic si cu Soimul Elbitizat. Mare parte din antrenament se face cu clasicul, unde ar vrea jamba de bot orientabila, scimbat anumite componente, adaugate niste chestii de baza prin carlingi.
Soimul Elbitizat e folosit mai rar si nici atunci la capacitatea a ce are in carlinga. Deci turboprop ar merge in loc de clasic.
atat F-35 cat si Rafale au comenzile HOTAS , combinatie de HUD+HMD (Rafale Thales Scorpion ; F-35 Gen III ColinsAerospace) si ambele (F-35 si Rafale) au si monitorul central, deci comenzile sunt total diferite fata de cele ale unui turboprop, asa incat nu stiu zau cat de simpla este trecerea (cu toate simulatoarele) si doar de la mansa la HOTAS, daramite la operarea tuturor sistemelor de zbor, armament, si configuratiile pt diferite tipuri de operatiuni
trecera de la https://defence.pk/pdf/threads/pilatus-begins-pc-21-aircraft-deliveries-to-royal-saudi-air-force.318933/#lg=_xfUid-3-1627381366&slide=0 la asa ceva https://fightersweep.com/wp-content/uploads/2016/10/F-35-cockpit.jpg sau https://2.bp.blogspot.com/–zokzLfejV0/V8YBpv7TLLI/AAAAAAAAGEM/0hR87Ys0G5EdmA0_aHVjsgRvoQ4L6NmTACLcB/s1600/rafale.jpg
aici intervine IAR-99 Super Soim si apoi TD /NG 🙂
http://psk.blog.24heures.ch/archive/2020/12/15/modernisation-des-iar-99-roumains%C2%A0-870237.html
cabina IAR-99 Standard:
http://psk.blog.24heures.ch/media/01/02/2143025270.jpeg
cea a variantei C Soim / Elbit (Lancer/ F-16 MLU Style):
http://psk.blog.24heures.ch/media/02/01/2857436603.jpg
https://www.acv.ro/wp-content/uploads/2018/01/cabina_anterioara.jpg
cea a IAR-99 TD:… de mutau si mansa transformand-o in joystick pe dreapta… era ceva 🙂
https://online.fliphtml5.com/ydhqg/jjlk/files/large/1.jpg
vs Pilatus PC21:
https://defence.pk/pdf/proxy.php?image=http%3A%2F%2Faustralianaviation.com.au%2Fwp-content%2Fuploads%2F2010%2F02%2FPC21-cockpit.jpg&hash=e7291b3603b90274e9e4241af5497c36
F-16 A/B MLU
https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2017/04/7721ce6642364d81859404591ed94829-500×335.jpg
🙂 🙂 Breeee rade dracu lume de noi. Asa, in poza, arata belea, da io am vazut macheta aia „live”, cum s-ar spune pe limba britanica si poci sa va zic ca totul este ok, pana te uiti mai de aproape si remarci un sul de carton pe bordul exterior, in fata dispozitvului de ochire HUD – ala e IRST-ul…
In poza arata bine, in realitate… dai cu caciula dupa caini. Respectivul IRST (aka sulul de carton) se vede binisor si in poza pusa de Marius. In Prima…
Iar IRSTul a aparut tarziu dupa ce a intrebat lumea, printre care si noi, de ce dracu ar avea un aparat de antrenament radar AESA si nu IRST, ca-i mai ieftin, pentru ca oricum IAR 99 ce TD vreti voi n-are cum sa se ridice de la sol cu AMRAAM sun aripi, chestie de lungime racheta vs anvelopa de decolare IAR.
a, nu-i trebe AMRAAM… Soim-ul are integrate Magic550 si Python… deci logic ar fi mai degraba a adauge Sidewinder si poate … Mica, daca tot se vrea ceva cu raza de actiune mai mare 🙂
oh,oh!
IRST ai zis?! Cashto de belea! 🙂
Luati de aici imaginile cu bordul Pilatus
https://drive.google.com/drive/folders/1WesBgfz-txOuTIbhd6kKjZZrTkCGbIpK?usp=sharing
Ok, am rezolvat cu accesul, aici imaginile pentru bordul Pilatus
https://drive.google.com/drive/folders/1WesBgfz-txOuTIbhd6kKjZZrTkCGbIpK?usp=sharing
Brosura Pilatus PC-21 pare sa confirme alegerea francezilor.
Din ce am vazut, PC-21 are HOTAS si un tablou de bord configurabil.
Arunca un ochi aci’: https://www.pilatus-aircraft.com/data/document/Pilatus-Aircraft-Ltd-PC-21-Brochure.pdf
astia zic in brosura ca bazdagania atinge maxim Mach 0,72, adica 880km/h 🙂
si altitudine maxima de 7,62km (2(000 ft)
KIAS (Knots Indicated Airspeed)-viteza avionului prin aer; KCAS (Knots Calibrated Airspeed) – viteza avionului prin aer corectata pt erori pozitinale sau de instrumentatie; KTAS (Knots True Airspeed) -viteza corectata pt diferite densitati ale aerului functiede altirudine; KEAS (Knots Equivalent Airspeed) – idem KTAS (CAS – calibrated air sped @ conditii standard 15 °C, 1013 hPa, 0% umiditate corectat pt conditii reale de presiune atmosferica, temperatura si umiditate da KEAS)
Viteza data in brosura: 370 KTAS = 685.2 km/h (VMo – maximum operating speed limit este data in principiu de incarcarile structurale si de flutter)
Pai acolo le dau ca pe amandoua
Maximum operating speed (VM0) 370 KEAS
Maximum operating mach number (MM0) 0.72Mach
oricum, e bine, primele variante de L-39 abia treceau de 750 km/h… M345 HET e pe la 780 km/h
uite un Albatros la 250.000$
https://www.planesales.com.au/details/Listing/Warbirds-Classics/6953/1983-Aero-L39-Albatros-Aircraft
De acord, insa avionul are o mansa clasica nu un joystick pe consola laterala dreapta.
Ramane de vazut cum vor proceda, din moment ce BA 705 de Tours (Indre-et-Loire) a fost inchisa pt formarea pilotilor de vanatoare anul trecut in vara, AlphaJet-urile si simulatoarele au fost mutate la l’École de transformation opérationnelle in Cazaux. Aici explicat programul de formare: http://www.opex360.com/2019/10/29/larmee-de-lair-veut-former-ses-pilotes-de-chasse-plus-vite-pour-deux-fois-moins-cher/
Pai si Iar-99 sau Alpha Jet nu au tot mansa clasica? Nici unul nu cred ca are FBW.
F-35 nu are un HUD.
are dar e virtual
Io , numa atata zic ca-i un avion misto Pilatusul asta …in rest n-am ce ca numa ma-nervez