Americanii vor sa-si infiga ciocul(JSF-ul) in penele PAK FA-ului!

PAK FA-ul cel pe capul caruia americanii, se pare , au pus un premiu! Cine renunta si se leapda de satana(PAK FA adica), primeste…JSF-ul 🙂

Statele Unite au in pregatire o oferta pentru dotarea Fortelor Aeriene Indiene  cu F-35 Lightning II, incercand sa mai repare astfel din pierderile suferite in urma refuzului indian de a cumpara avioane americane in cadrul MMRCA.  Daca India isi va manifesta interesul SUA ar fi mai mult decat fericita sa-i ofere informatii suplimentare despre avion, ca parte a procesului de vanzare, se spune intr-un raport al  Pentagonului inaintat Congresului pe problema cooperarii militare cu India.

Desi programul JSF sufera printre altele si de o intarziere in intrarea in productie la capacitatea programata, Aviation Week spuneca in 2016 se va atinge, cel mai probabil, cadenta normala de fabricatie.

Campionul vestului, cel mai democratic sau democratizator dintre avioaneeeee…F-35 JSF!!!

Numai ca India este parte, inclusiv financiar, in programul rusesc al unui stealth, iar PAK FA-ul numai ce a scos capul in lume, in urma cu putin timp langa Moscova. In acelasi timp presa hindusa spune ca SUA ar fi dispusa sa ofere JSF-ul in locul T-50-ului rusesc. Astfel americanii ar avea numai de castigat, si inca big money! Pe de o parte si-ar vinde avioanele, iar pe de alta parte ar pune bête in roate principalului competitor al F-35 in viitor…doi iepuri, si ce iepuri, dintr-un foc!

 

Sursa: http://en.rian.ru/mlitary_news/

25 de comentarii:

  1. Faza este asa SU T 50 PAK-FA este mult peste capabilitatile lui F 35 si va fi un fel de F 22 multirol. F 35 este un fel de F 16/MIG 29 modern de generatia a 5-a. Nu se pupa si la cat sunt de cocalari sunt indienii cumpara de amandoua!

    • Electronica de pe F35 este cea mai avansata din lume ! Peste F22..Rusii mai au de munca..

      • Dap asa e electronica care este proectata a fi instalata pe JSA si rusii si americanii mai au de lucru ambele avioane nu sunt gata da a fi operationle, si sincer cred ca in momentul cand JSF-ul o sa aiba instlata electronica aia si Typhoon si Rafale si F/A 18 E/F si Gripen NG vor avea electronica similara.

        • Eu sunt fan Gripen, ca alegere pentru Romania, dar mi se pare ca F35 e un pas inainte fata de tot ce exista acum sau va aparea in viitorul previzibil. Ia uite cum suna asta:

          „The F-35’s electronic warfare systems are intended to detect hostile aircraft first, which can then be scanned with the electro-optical system and action taken to engage or evade the opponent before the F-35 is detected.

          The USAF has expressed interest in upgrading the F-22 fleet with F-35 style advanced sensors, but has yet to budget any funds for this.

          The CATbird avionics testbed for the F-35 program has proved capable of detecting and jamming F-22 radars.”

        • Au PR bun 🙂

        • PR, ca PR da copilu’ asta are si parinti campioni! 🙂 Iar mama lui, LM adica, este foarte buna prietena cu un anume Sam, zis si Unchiu’ Sam, iar Nea Sam e scula de bascula, doar daca se incrunta putin la tine iti piere cheful sa te iei de nepotul lui! 🙂 Daia zic….ceva sanse are ala micutul alu’ Lockheed Martin!

    • Ca PAK FA va fi candva…poate, deocamdata are o vizibilitate radar cam prea mare pt un stealth. De fapt rusii, prevazatori, au spus ca pt ei manevrabilitatea este mai importanta decat invizibilitatea…sanchi, daca nu le iese, ei deja au spus ca mare bai n-ar fi!
      Dar nu este pe aceeasi felie cu JSF-ul, insa americanii ofera deja un avion aproape functional, pe cand rusii au doua prototipuri jumate’.
      Probabil ca ai dreptate si hindusii, in intelepciunea lor, vor lua din fiecare cate putine… 🙂

  2. Din ce apare pe wikipedia, F35 are mica autonomia de zbor,nu sta grozav la capitolele plafon operational si rata urcarii..
    Ce se zice pe wikipedia despre F35:
    ,, Echipaj: 1
    Lungime: 50 ft 6 in (15.37 m)
    Anvergura aripii: 35 ft 0 in (10.65 m)
    Înălțime: 17 ft 4 in (5.28 m)
    Suprafață portantă: 459.6 ft² (42.7 m²)
    Masa (gol): 26,000 lb (12 t)
    Masa (echipat): 42,000 lb (19 t)
    Masa maximă la decolare: 50,000 lb (23 t)
    Motor: 1× Pratt & Whitney F135 afterburning turbofan, (177 kN)

    [modificare] Performanțe:

    Viteza maximă: Mach 1.6 (1,200 mph, 2000 km/h)
    Viteza de croazieră: Mach (mph, km/h)
    Raza de acțiune: 620 miles (1000 km)
    Plafon operațional: 48,000 ft (15 000 m)
    Rata urcării: ~40,000 ft/min (200 m/s)
    Încărcarea aripii: 91.4 lb/ft² (446 kg/m²)

    [modificare] Armament

    1 tun GAU-12/U 25 mm montat în interior cu 180 gloanțe la F-35A și cu 220 gloanțe la F-35B și F-35C.
    Armament aer-aer: rachete AIM-9 SIDEWINDER, AIM-120 AMRAAM, AIM-132 ASRAAM.
    Armament aer-sol: Joint Direct Attack Munition (JDAM) — 2,000 lb (910 kg), Joint Standoff Weapon (JSOW), Small Diameter Bombs (SDB) , rachete anti-blindaj Brimstone , Cluster Munitions (WCMD) și AGM 88 HARM (High Speed Anti-Radiation Missile)

    Ce se zice pe wikipedia despre PAK FA:

    ,,Caracteristici generale

    Crew: 1

    Lungime: 19,8 m (65,9 ft)
    Anvergura : 14 m (46,6 ft)
    Înălţime: 6.05 m (19,8 ft)
    Zona Wing: 78.8 m 2 (848.1 ft 2)
    Greutate gol : 18,500 kg (40,785 lb)
    Greutate Loaded: 26,000 kg (57,320 lb)
    Încărcătură utilă: 7.500 kg (sarcina luptă) (16,534 lb)
    Greutate maximă la decolare : 37,000 kg (81,570 lb)
    Grup motopropulsor : 2 × AL-41F1 pentru prototipuri turbopropulsoare , 147 kN (33,047 lb pentru prototip; [82] > 157 kN (34,620 lb) pentru versiunea definitivă [82] ) pentru fiecare
    Capacitatea de combustibil: 10,300 kg (22711 livre) [80]

    Performanţă

    Viteza maxima : 2100 – 2.500 km / h (Mach 2 +) [80] [83] (1300 – 1,560 mph); putin 17.000 m (45.000 ft) altitudine
    Viteza de croazieră : 1850 – 2100 kmh [83] (1150 – 1,300 mph)
    Gama Vapor : 5,500 km [74] (3417 mile)
    Plafon de serviciu : 20.000 m (65600 ft)
    Rate de urcare : 350 m / s (68,900 ft / min)
    Wing de încărcare : 330-470 kg / m 2 (67-96 lb / ft 2)
    Tracţiune / greutate : 1.19 [80]
    Maximă de încărcare-g: 9 + g [80]

    Armament

    Guns: Nici unul pe prototip. Prevedere aparent pentru un tun de (cel mai probabil GSH-301 ). Posibile două tunuri de 30 mm. [28]
    Hardpoints : Două bay-uri interne [73] Alte surse sugerează două compartimente auxiliare interne pentru AAMS cu rază scurtă şi şase hardpoints externe

    Avionica
    N050 (?) BRLS departe / AESA construit de către Tikhomirov NIIP şi se bazează pe Tikhomirov NIIP N035 Irbis-E . Acesta va fi cea de a doua aeronava pe radar AESA care urmează să fie construite de către Rusia, prima fiind Phazotron NIIR Zhuk-A radar în MiG-35,,

    Parca Suhoiul sta mult mai bine la performante ca si F35, probabil mai putin la avionica.
    F16 zboara mai sus, mai departe, urca mai repede si cara mai mult ca si F36, daca analizam datele postate pe wikipedia.

  3. Sa ai raza de actiune doar 1000 km, mie mi se pare foarte putin.Mig 21, un aparat uzat moral, are plafonul de serviciu 19000m si raza de actiune 1580km.La aceste capitole sta mai bine ca si F35.

    • Am impresia ca confundati distanta maxima de zbor cu distanta maxima la care se poate duce _si_intoarce_. In orice caz, cifrele de acest gen depind mult de incarcatura, altitudine de zbor etc si sunt mai mult informative daca nu se dau in clar toti parametrii.

      <>

    • Combat radius refers to the distance from an airbase that a warplane can reach, patrol there for a set amount of time and return to base with minimal fuel left, thus completing a combat mission

  4. Cred ca indienii fac o mare greseala daca renunta la PAK FA si aleg JSF-ul .

    F-35 Lightning II e mai scump decat T-50 si chiar asa de stealth nu e, ca au mai evoluat radarele si evolueaza in continuare, in timp ce F-35 tot ala e .

    • Eu nu cumpar nici una nici alta, unii spun despre PAK FA ca nu e stealth suficient dar intrebarea este cine i-a masurat amprenta radar? Cu electronica este simplu, F 22 va fi primul beneficiar de electronica de pa F 35, Typhoon deoarece are multe firme implicate in F 35 va beneficia si el de upgrade-uri, Rafale de-asemenea, fiindca o sa se mearga pe componente off the shelf, Boeing cu F 18 E/F o sa fie si el beneficiar de astfel de electronica, si probabil si Gripen NG, asa ca este foarte importanta si componenta mecanica a unui avion de lupta.

      • „Eu nu cumpar nici una nici alta, unii spun despre PAK FA ca nu e stealth suficient dar intrebarea este cine i-a masurat amprenta radar?” foarte corect omule! In sfarsit cineva o spune pa sleau. Domnule „romania” i-ai masurat dumneata vizibilitatea radar? Este o prostie sa te pronunti despre un avion cand se stiu atat de putine despre el. Oricum parerea mea in legatura cu acest subiect este urmatoarea: fac o paralela cu achizitia noastra, daca indienii ar alege f-35 in dauna pak-faului este ca si cum noi am alege gripen/f-16 in dauna typhoonului. Adica diferenta vine in primul rand la numarul motoarelor dar si a pretului pt ca desi in cazul nostru typhoonul este mult mai scump decat concurenta, in cazul indienilor pak-faul este uimitor mai ieftin si mult mai bun decat f-35. Despre invizibilitatea avionului, lasati-ma sa va fac o previziune, care sper sa se adevereasca pt ca ar fi in avantajul nostru(al celor mai saraci) si anume ca invizibilitatea in domeniul avioanelor va deveni inutila in timp. Odata ce radarele vor evolua tot mai mult si cu atat mai mult rachetele, o sa vedeti ca in lume eficienta avioanelor stealth nu va mai depinde de invizibilitate. si atunci care avioane credeti ca vor fi cele mai rentabile? avioanele de generatia 4.5 cu tehnologie de gen 5 dar la preturi mult mai mici, atat de cumparare cat si de mentenanta. si asta se poate proba simplu: daca ai 5 avioane „stealth” si nu stii daca ti se mai intorc toate dintr-o misiune, nu e mai bine sa ai 15 avioane de gen 4.5 si sa ramai cu ceva dupa o misiune? Eficienta stealth este atunci cand nu pierzi niciun avion, in caz contrar pierderile financiare il fac nerentabil.

        • F-35 e in primul rand un avion de atac la sol – ideea e sa poata sa atace tinte din teritorii bine aparate anti-aerian si sa aiba un grad cat mai mare de supravietuire in astfel de misiuni.

          rusii si chinezii isi fac avioane stealth cu alt scop – mai mult pentru misiuni de superioritate aeriana, si le fac in numar destul de mic, ca nu-si permit nici ei sa produca si sa opereze flote mari de avioane stealth. backbone-ul flotelor lor vor fi avioane de tip Su-30.

          in India F-35 e propus acum ca sa le mai dea argumente la indieni sa anuleze MMRCA – dar ar mai fi si posibilitatea sa incerce sa le vanda indienilor varianta navala F-35 C.

          americanii s-au prins si ei ca acum e momentul cel mai bun sa vinzi Indiei chestii – peste 10 ani, dupa ce vor fi bine arsi la buzunare de bimotorul european pe care vor sa-l ia acum, nu vor mai avea bani pentru cumparaturi extravagante iar situatia va fi cu totul alta. Acum indienii sunt intr-o faza in care nu se uita la bani si identifica China ca principal rival.

        • Bre MAD, daca invizibilu’ ala cu ochii oblici, J-20, este avion de superioritate aeriana…il mananc cu coada cu tot! Dracu sa-l ia, da nu arata a vanator! Prea mare, prea …drept, prea anti F-22 sau PAK FA. Seamana mai mult a fighter-bomber, sau chiar bombardier SEAD!

  5. bre, intr-adevar rusii sunt inferiori vestului in materie de electronica de aparare – d’aia au si fost exclusi de la MMRCA, au slabiciunile lor care nu prea sunt remediabile fara cooperare cu vestul sau un buget de cercetare mult mai mare.

    dar americanii au venit cu oferta asta de F-35 nu contra rusilor, ca sa deraieze PAK FA, ci ca sa strice treaba pentru Eurofighter si Rafale.

    insa cam neinspirata alegerea americanilor, nu inteleg de ce i-ar tenta pe indieni asa ceva – ce sens are sa vii sa prezinti un proiect total ratat, precum F-35, nu inteleg.

    iar reactia indienilor nu a intarziat sa apara – „de ce vin americanii la vanzare cu o regina de hangar?”

    http://www.asianage.com/columnists/why-us-peddling-hangar-queen-334

    • Bre F-35 nu este un proiect ratat total, nu este nici macar un proiect ratat. Este doar un avion care si-a cam depasit bugetul si termenul de intrare in dotare. Ca JSF-ul va fi viitorul avion american de generatie a 5-a…eu personal nu am indoieli. Nu au ce sa puna in loc, au bagat prea multi bani, proiectul este prea avansat…etc, dar in mod sigur va zbura.

      • pai citeste articolul, tipul are totala dreptate.

        e un proiect ratat inca de la inceput, din faza de proiect – treaba doar a escaladat apoi cu toate celelalte probleme tehnice si de cost – nu merita 200 de milioane.

        au ce sa puna in loc – avioanele vechi.

        a propos, vezi ca americanii vor sa faca upgrade la avioanele F-16 din flota USAF in ideea ca le vor folosi mai multi ani decat anticipau iar acum are sens sa le modernizeze.

        politic insa va fi dificil sa termine proiectul F-35 – sunt foarte multe fabrici implicate in proiect in 47 de state si Puerto Rico, multe slujbe, ceea ce inseamna ca va fi greu de ajuns la o majoritate in Congres ca sa omoare avionul – dar vom vedea, americanii sunt cu cutitul la os.

        • L-am citit…e doar un articol.Este cumva programul JSF anulat, ca sa putem vorbi de un proiect ratat?! Ca are probleme mari si multe, alta discutie, dar ratat nu este pt simplu motiv ca zboara si va zbura…

        • a, OK, am inteles acum la ce te referi – daca ratarile sunt finale sau daca mai poate fi salvat.

          a ratat deja obiectivele cheie – pret, timpul de livrari, calitatea, performanta, costul de operare, etc. asta intr-un moment cand s-au facut sub 10 la suta din testele necesare – deci mai e mult timp sa apara noi si noi probleme.

          dar nu e anulat (inca) – ce il tine in viata e problema economica – daca il opresti risti 140.000 slujbe, multe din ele de inalta calificare, in 47 de state plus Puerto Rico.

          intrebarea e daca are sens sa il faci doar pentru motive de slujbe, sau daca mai bine le dai altceva de facut la aia.

          intr-o situatie oarecum similara privind slujbele, nemtii s-au pus de acord sa-i reorienteze pe ai lor muncitori de la EADS militar de la Eurofighter la Talarion – tot ce se anuleaza de la Eurofighter se va transfera la drone.

        • Si mai risti, pe langa ce ai spus tu, si pierdere a sute de miliarde de dolari bagati deja sau care se spera ca vor iesi din vanzarea avionului. Este prea mare, prea mult, ca sa-si permita sa-l abandoneze. Daca stiau de la inceput… 🙂 poate cumparau F-16 sh!

    • Citit articolul si mi-a amintit de motivul pentru care s-a renuntat la Jaguar navalizat in favoarea Etendard-ului: s-a estimat ca, daca pierde un motor, performantele sunt degradate in asa masura incat aterizarea pe portavion e foarte riscanta. Asa ca a fost adoptat un aparat subsonic si monomotor… (care daca pierde motorul pica direct).

      Cam asa si articolul: doar doua tone intern, daca pune ceva extern pierde invizibilitatea: rezulta ca e mai bun un avion care nu e invizibil deloc.

      Si perla asta: performance that is “embarrassing in the air-to-air role” even when compared to “elderly” aircraft such as the A-10.
      (A-10 e doar ceva mai rapid ca un IAR-80, si nu are radar….)

  6. Nici eu nu cred ca F-35 nu va intra in productie, dar este un proiect ratat pt ca nu face banii, un f-16 block 60 sau modernizat si mai mult de atat se va descurca de minune. F-35 va intra in productie dar intr-un numar foarte mic, extrem de mic iar eu cred ca nu va atinge nici macar numarul de F-22.Ganditi-va ca un F-35 va costa aprox 100 mil $ iar un F-22 140 mil $. Ce rost are sa produci F-35 cand ai atatea avioane performante de atac la sol? Americanii au A-10, B-2, F-16 toate putand sa faca lejer treaba unui F-35. Nu stiu pe care ar putea sa inlocuiasca acest nou avion. Nu inteleg de ce a trebuit sa pensioneze americanii F-117, cand era exact ce le trebuia lor. De ce sa bagi banii intr-un avion nou care numai un multirol nu este, cand poti sa faci mai multe f-22 si sa nu pensionezi avioane ca F-117. Din punctul asta de vedere rusii sunt mult mai inteligenti, sau macar au observat si invatat ceva din ce se intampla in America. Rusii au mers pe avioanele din familia su-27 modernizate, punand astfel baza coloanei vertebrale a aviatiei rusesti, vor construi si un numar de PAK-FA pentru dominatie aeriana iar rolul de atac va fi preluat de noile su-34 si su-39, neavand nevoie de stealth pentru avioanele de atac.Rusii au inteles un lucru din timpul razboiului din Afghanistan ca nu mai merge sa cotropesti lumea lucru neinteles de americani desi au avut si ei problema cu Vietnamul. F-35 nu este un avion menit apararii propriilor granite, este un avion de cucerire a lumii. Americanii mizeaza pe asta in continuare desi incearca sa o mascheze, cum ca a fost initiativa Frantei sau a altei tari. Sper sa se intoarca acest lucru impotriva lor pt ca ei nu vor pace in lume ei vor sa controleze lumea. Legat de F-35. Cele mai mari vanzari de avioane americane au fost catre tarile nordice. Mai intai a fost F-104, dupa F-16. Din cate se preconizeaza urmeaza F-35. Intrebarea mea este de ce vor nordicii F-35? Pai daca stam sa observam unde si-au folosit ei avioanele in ultima vreme, vom vedea ca prin Irak, Iugoslavia adica pe unde au avut si americanii un interes. Ce-i drept olandezii de ex.,cu F-16 isi puteau apara tara, cu F-35 vor mai putea? Pt ca F-35 este un avion de atac, nu un multirol. Vor avea avioane mai putine care nu vor putea cara decat cateva rachete(foarte putine) ca sa-si pastreze invizibilitatea, sau vor alege sa care si la exterior, situatie in care aceste avioane mai putine nu se vor ridica nici macar la jumatatea capabilitatilor flotei actuale de F-16.

    • In principiu F-35 cred ca este gandit sa opereze ca avion de atac la sol, ori cu vanatoare care sa-l apere ori in misiunii tip SEAD. Este folosibil insa in orice varianta, mai putin in cea de vanator de tancuri. Chiar nu-l vad luand locul A-10. F-117 a fost pensionat si datorita costurilor foarte mari cu intretinerea, necesita parca conditii speciale de pastratre, si nici tehnologia sa nu era atat de buna. A fost pana la urma primul din neamul lui operational.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *