Antonov An-2 scos la sacrificiu

Azerii au scos la inaintare batranul Antono An-2, transformandu-l intr-un fel de drona. Astfel, in locul pilotului au montat un kit care permite zborul aparatului fara echipaj la bord.

Logica azerilor nu este sa loveasca ceva cu An-2-ul ci doar sa-i faca pe armeni sa-si desconspire pozitiile camuflate ale sistemelor anti-aeriene. Armenii trag dupa Antonov, cel mai probabil o drona azera urmareste totul, mai apoi sistemele armene sunt luate la ochi si de aici incepe statistica acestui razboi.

Antonov An-2 este cel mai mare avion bi-plan care este inca operational in lume si cred ca este si cel mai mare avion (dpdv al incarcaturii pe care o poate transporta) cu un singur motor.

Civil din nastere (a aparut inca din 1947) An-2 s-a dovedit un excelent aparat pentru absolut orice iti poate veni in minte: stropeste culturile, face transport de marfa si pasageri, antrenament pentru parasutisti etc.

Fortele Aeriene Romane a avut in dotare un numar de aparate An-2 pe care le foloseau la antrenamentul parasutistilor dar din pacate in urma unui accident stupid din vina pilotilor (aparatul se pare ca era supra-incarcat) An-urile au fost retrase.

Dar inca le mai putem vedea zburand ca aparate cu atributii in agricultura.

Din imaginile obtinute cu ajutorul satelitilor, se poate observa ca azerii au mobilizat peste de 50 de aparate Antonov An-2 pe aeroportul din Yavlakh, pentru a fi folosite pe post de detectoare de sisteme AA la sol, asta bineinteles pana cand armenii se vor prinde figura si atunci vor lasa batranele Antonov-uri sa zboare linistite in treaba lor.

Doar ca daca se adauga si o camera de luat vederi la kitul deja instalat si cateva sute de kilograme de explozibil, drona Antonov poate face pasul spre statutul de kamikaze si atunci trebuie s-o dai jos pentru ca nu sti ce poarta-n pantec…

De mirare de unde au facut rost azerii de atat de multe An-2-uri.

PS De unde putem noi observa ca ideea unora, nu dam nume, de a transforma avioane batrane in drone nu este deloc imposibila.

GeorgeGMT

128 de comentarii:

  1. Ține ? Ține ? Ține facea drone din Mig 21 ?

    15
  2. chiar saptamana trecută am avut onoarea de a fi trezit de venerabilul care fugarea tânțarii dis de dimineată….toarce motorul al intr-un fel,parcă e tanc.

    6
  3. E, eu am spus demult ca daca tot aveau de gand sa retraga IAR 93, mai bine il faceau drona sinucigasa. Inarmat pana in dinti cu tot ce e posibil si rezervoarele pline facea prapad printre posibilii agresori. Zburat cat de jos posibil scapa si de radare. 3 – 4 avioane din astea si iti face praf o baza militara!

    13
  4. cum…azerii au reusit sa faca drone care chiar sa zboare? Chiar si din An-2? Ma doare capu’ cand ma gandesc cate doctorate se puteau face la un institut/catedra de-ale noastre pe tema asta. Ce fonduri se puteau accesa, ce comunicari se puteau face…

    26
    • Boss, sistemele alea exista. Doctoratele s-au facut. Dar daca statul nu da cascavalul, vrei sa lucreze pe gratis?

      4
      • @checkmate…tot mai crezi in povestile alea?…
        Apropos de lucrat pe gratis mi-am adus aminte cum m-a apostrofat un dobitoc la cimitirul, pardon, muzeul aviatiei din Fabrica de Glucoza ca de ce fac poze, ca e capitalism si totul se plateste acum, samd. Am dat suma respectiva, mi-am facut pozele. Dupa vreo 3 zile eram la muzeul tehnicii din Praga unde unde cineva din personal a fost foarte mirat ca l-am intrebat daca se cer bani pt poze, m-a asigurat ca dupa ce-am platit biletul (2 eur!!!! – e drept erau zilele muzeului si era reducere) pot poza ce vreau cu conditia sa fie fara blitz. Ba chiar mi-a indicat sa pozez cateva exemplare mai deosebite de care mi-a zis ca e putin probabil sa le gasesc in alta parte. Nu-ti mai zic cum te simti ca roman cand patesti de-astea…

        12
        • Ți-a dat și chitanță pentru banii de poze? Bine că nu ți-a băgat-o p-aia că e unitate militară și e interzis fotografiatul.

          1
          • @stefan, yep, mi-a dat bilet. N-a bagat banii in buzunar. Ala e regulamentul institutiei, asta e grav. Fazele cu capitalismul le-a pus de la el. Pe undeva il inteleg, mutra de baiat de la tzara, tricoul „camuflat” care nu reusea sa-i acopere omului buricul, nu intelegea nici de ce in jurul muzeului au crescut zgarie norii de Pipera nici de ce un om in toata firea se duce sa pozeze cadavrele alea de avioane botezate „tehnica”.

            5
  5. Sapt trecută cand am postat um video cu o ‘drona’ (A-2), mi-am dat seama ca era de descoperire iar armeni trageau cu de toate. An-ul zbura in linie dreapta ca la poligon.
    Cum zicea si GMT daca nu tragi nu știi daca respectivul avion era explozibil sau nu.
    Armenii ar trebui sa faca la fel cu niste avioane mai vechi de pasageri (Tupolev) pline cu ezplozibil.
    Un avion din asta face praf orice unde cade.

    4
    • Armenii au rămas precum în ’94, bazându-se pe chestii sovietice din anii ’80.
      Probabil nu-s în stare să dronizeze nici măcar un avion de jucărie.

      În schimb, azerii s-au înarmat puternic în ultimii ani, și au făcut-o la nivelul „erei noastre” cu mult high-tech, probabil gândind pe termen lung și pregătind acest moment.

      Printre altele au: Barak 8, LORA, IMI Extra, Hermes 900, Hermes 450 (și multe alte drone israeliene sau în colaborare), SPG Dana, Atmos, MLRS Polonez (made in Belarus), radare performante israeliene (și probabil multe alte bunătăți pe care le-au ținut la secret și nu apar pe Wiki).

      Ba chiar au comandat (nu știu dacă au și primit) P5, să înlocuiască MLI-urile sovietice vechi (BMP 1 și 2).

      Armenii s-au bazat pe ruși și atât. Care ruși, cum fac mereu când au un interes, au zis că „nu se bagă și sunt neutri”, să nu-i supere pe azeri, care dpdv economic sunt mult mai importanți decât armenii (oricum „alianța aia militară, propagandistic ca o „contrapondere la NATO” e o glumă proastă, de fapt sunt rușii plus „slugile”: Belarus, Armenia, Kazahstan și Kârgâzstan). Asta e diferența dintre „tratatele” rușilor și restul lumii. Rușii ori bagă capul în nisip, ori sprijină ambele părți, când au un interes. În restul lumii (occident) tratatele se cam respectă fără comentarii.

      18
      • PS: diferența a făcut-o economia. Armenii au un PIB la o treime față de azeri (azeri care au un PIB de 5 ori mai mic decât noi, asta ca și comparație).

        Armenia are un PIB cât un județ mijlociu al României.

        7
      • Au luat si armenii cat au putut: cateva Su-30, Su-25 ex-slovace, S300, Igla-S, Iskander, o duzina-doua de T-90 da mna..ce sa ii faci, azerii sunt plini de petrol si gaze iar armenii au o economie dependenta de piata rusa..aviz amatorilor 🙂

        9
        • Mda, S300 fabricate în … 1985. Slăbuț armenii. Dar cam așa e, nu-i ajută deloc economia.
          Nu prea au nimic antibalistic. Iar baza la azeri sunt LORA (400 de km raza – de fapt sunt singurii operatori de LORA din lume, momentan), IMI Extra (cam cam 150 de km raza) si MLRS Polonez (bielorușii de laudă că bate 300 de km). Plus dronele-rachete Harop, cu care pot bate oriunde pofti spre Armenia și care sunt atrase de undele radar (deșteaptă chestie, dronele astea).

          2
          • si daca o sa vezi niste Crotale langa bisericile armenesti din armenia de est cu steagul Artsakh pe ele in urmatoarele zile ? sau ceva Stinger?

            • @Xeno,
              Din moment ce Armenia a mers exclusiv pe cartea rusă în ultimele 3 decenii, excluzând altă deschidere (probabil nici nu aveau încotro) mi-e greu să cred. Ba chiar au ales să facă parte din „alianță militară” cu rușii. Și au greșit amarnic, deoarece rușii acum „se fac că plouă”. Și ce legătură au „bisericile armenești” cu războiul?

              3
              • pai razboiul de acolo este 50% religios, 50% etnic – bineinteles ca au… Sprijinul turc este un sprijin pentru un partener ilsa_mist. Bisericile Crestine de acolo vor disparea ca statuia lui Budha din afganistan dupa.. asta daca nu se trezeste vre o minte europeana sa bage bocancul cu sanctini pe gatul ucenicului lui Erbakan.

                4
      • Indiferent cate Lora sau Extra or avea.. mai devreme sau mai tarziu vor ramane fara stocuri. Un razboi nu se castiga doar cu echipament militar hytech. Iti trebuie si ceva ieftin si bun. Daca vor gasi solutia la dronele alea, armenii nu vor fi batuti.

        3
        • iCEMAN -le trebuie un jammer, si ceva ieftin anti drona eventual miscat de infaterie. sunt convins ca egiptul , franta si alti baiati de comitet stiu sa le faca

          daca gasesc asa ceva – in regiunea aia muntoasa va incepe ceea ce a inceput vlad tepes acum ceva vreme

          3
  6. Haoleu! Ca la noi, te lupti cu muzeul.

    5
    • De fapt, piesă de muzeu, dronizată pentru a fi folosită ca momeală. Smart!

      În rest, doar conf. Wiki, au câteva zeci de drone (fără zecile Bayraktar TB2 primite recent de la turci), plus câteva sute de „drone sinucigașe” gen Harop sau SkyStrker.
      Numai „muzeu” nu se poate numi acest inventar 🙂

      3
  7. Cand am vazut primele imagini,acum cateva zile, nu stiam ca sunt transformate in drone,credeam ca sunt pilotate de piloti in carne si oase. Ma gandeam ce o fi in sufletul bietilor piloti, cand primesc misiuni sinucigase cu AN2.

  8. Mah fratilor incetati cu chestiile astea..acu sa vedeti cum ies generalii noștri..la interviuri..sa ne invete cum au gandit ei strategic menținerea muzeului din armia romana..t 55..mig 21..submarinul delfinul.. tab 77..pe post de kamikaze..da intrebarea e..la piloți si conducători sa u gandit..ca sake horinca de prune sa bea înainte au în dotare..???

    6
  9. Mah fratilor incetati cu chestiile astea..acu sa vedeti cum ies generalii noștri..la interviuri..sa ne invete cum au gandit ei strategic menținerea muzeului din armia romana..t 55..mig 21..submarinul delfinul.. tab 77..pe post de kamikaze..da intrebarea e..la piloți si conducători sa u gandit..ca sake horinca de prune sa bea înainte au în dotare..???

    1
  10. Mai bine, incercau cu niste Volhov-uri expirate sau ceva similar sa vada ce precizie au AA-rile azere.
    Ca oricum, prima data, e bine sa scapi de vechituri si dupa aia mai vezi cu ce iesi la inaintare….

    2
    • Armenii nu au cu ce ataca din aer. Au niste SU25, care nu pot zbura că le dau jos F16-le turcești. Sa nu uitam că în Siria un F16 turc a dat jos o celulă de SU25 (două bucăți).
      Drone nu au.
      Mai au vreo 4 SU30 (probabil nu sunt ridicate tot din cauza de F16) și câteva elicoptere MI8.

      2
      • pai si alea mai sunt avioane daca tie frica ca ti le da jos inamicu ,unde e linkul ala a lui sharky cu dispunerea si compunerea escadrilelor rusesti din districtul militar sud

  11. https://m.olx.ua/transport/vozdushnyy-transport/?t=%D0%90%D0%BD-2
    400 000 de grivne ucrainesti costa un An-2 in stare de zbor cu un motor de rezerva
    (1 grivna = 15 bani)

  12. Probabil multe din zecile alea de An-2-uri au celula, motorul, panza sau orice altceva ( sau toate componentele) expirate, dar fiind drone-momeala nu mai conteaza. Cred ca le cumpara de la rusi sau ucrainieni cu pret de fier vechi si daca reusesc sa se desprinda de la sol si sa zboare telecomandat ce mai conteaza resursa? Oricum sunt zburate special ca sa fie coborâte.

  13. Drone de tancuri….
    O coloană trimisă la sacrificiu ca mai apoi sa aiba Himars si Patriot ce lua la țintă…

    2
    • Nu iti permiți in vreme de razboi sa trimiți momeli de 50 t de metal….. poate niste TAB-uri kamikaze, dar nici ele nu cred ca merita ca la câțiva km care ar putea sa-i parcurgă înainte să fie distruse, mai bine dai cu artilerie

      • Radare contra-baterie + drone + HIMARS și nu ai nevoie de „momeli terestre de 50 de tone” 🙂
        Cu datele de la radare și drone, trimiți o salva de HIMARS și …. se face liniște.

        4
  14. * Avem AG6 – agricol sa tot facem drone [avem si An-2 ]:-)
    [ME-AUMC „Egret” e de fite :-)]
    http://suntemromania.blogspot.com/2016/02/958comoara-de-la-aeronautica-prototipul.html
    ** solutie antidrona „SOKOL optical all-round visibility location system”
    [permite mentinerea in serviciu a sistemului CA-95]
    https://www.armour.gr/catalogues/pdf/TrioADMS.pdf

  15. Daca voi, autorii articolului, v-ati prins aici, in Romania, la un milion de ani lumina de teatrul de lupta, cum de nu s-or prinde ciohapcii de armeni? Mai ales ca la ce incet zbura nici nu-l nimereau, trasoarele alea numai pe langa zburau, noroc cu racheta. ma intreb acuma, ce s-o fi ales de ‘flak-urile’ alea care de nimerit nu nimereau, dar cam se vedea binisor de unde trag? or mai fi existand? :)))))

    2
  16. Se zice ca Grupul Wagner ar actiona alaturi de armeni.Inclusiv ca operatori ai lansatoarelor portabile de rachete AT.Dar probabil si ca consilieri militari.
    Nu stiu daca armenii vor face jocul azerilor mai ales daca sunt consiliati militar de rusi.
    Sunt destule AN-2 in fostele republici sovietice.Inclusiv in Rusia.Foarte probabil ca azerii sa cumpere avioane AN-2, atat din Ucraina cat si din Rusia.
    La ce inaltime zboara un AN-2, lejer poate fi doborat de un operator cu Igla.

    3
    • M-aș mira să fie așa (probabil doar propagandă pentru „intern” să se spună că „fac” și rușii ceva), dar dacă o fi așa, azerii tocmai ce au împuținat Wagner mai ceva decât au făcut-o americanii în Siria sau FOS turcești în Libia.

      4
  17. Hai să nu sărim calul. Că nu are nimeni nevoie de 4000 de AN-2 (cumpărate de la ruși mai ales) pe post de momeală.

    Eu un exemplu de ingeniozitate și economisire a resurselor în rezolvarea unor probleme tactice specifice. Au suficient armament convențional ca să-i facă pe armeni să se întoarcă în propria țară.

    1
    • Dienaris

      daca ti-ai folosi mintea ai afla ca armenii sunt IN PROPRIA tara in ARTSACK de 2500 de ani pe cand tovarasii azeri nu au vazut pamantul de acolo pana in 1750 , erau ocupati sa admire granitele chinei. Iar in ceea ce priveste tactica folosita de teroristii azeri – ma intreb daca vine de la consilierii evrei sau si-au angajat mercenari pe banii aia puturosi scosi din petrol. Pe de alta parte ma intreb catre rachete de productie franceza sau din depozitele elene se indreapta acum catre Armenia, pentru ca cultura de acolo e mai apropiata de europa si de cei di enumerati mai sus decat de orient> de noi si de restul europei nici nu mai spun lasitate pe toata linia

      5
      • @Xeno

        Făcând abstracție de setări și device, în dreapta jos poți vedea data, luna și anul.

        La mine e 6-Oct-2020 d. Hr., care tradus în limba româna uzuală înseamnă aproximativ următoarele – ”ce a fost acu 2500 de ani din punct de vedere a dreptului internațional actual înseamnă exact un mare câcat cu ochi de veveriță”.

        Data viitoare înainte de a face afirmații care subminează statalitatea și integritatea României (da-da, anume dreptul internațional și nu barza și varza dacilor garantează independența, suveranitatea și integritatea Statului Român), te rog să te gândești de două ori dacă are rost să deschizi gura sau mai bine e să taci. Nu de alta, dar vorba poetului – de tăceai, filosof rămâneai.

        5
    • Nagorno Karabach este pământ armean la fel cum Ținutul Hertei este pământ romanesc chiar dacă Stalin a dat Nagorno Karabach, la azeri și Ținutul Hertei la ucraineni.

      6
  18. Interesant ce-au facut azerii cu AN-2, dar complicat nu este! Americanii au teleghidat B-17 in 1943 transformanfu-l in bomba ghidata. Intru-unul din asta a murit fratele lui JFK. Nimic nou, zic eu! Si nord-coreenii l-au transformat pe AN-2 in aeronava de atac la sol agatand de el mitraliere, bombe si PRND.Si au destule barabafte de-astea!

    1
  19. Între timp armenii admit că azerii înaintează, dar dau vina pe retrageri tactice temporare. Am mai auzit asta.
    Probabil azerii au consilieri israelieni, pe ei m-aș mira să-i ducă capul la astfel de tactici

    3
    • si eu ma indoiesc ca creierasele putin folosite de la baku sunt in stare de asa ceva

      Insa cred ca vine un mic embargou UE in mod cert pe turcia + pauduchii azeri si posibil si pe israel curand. ceva cu dureri atroce economice. eu zic sa vindem lirele. LA care va adera si sua direct sau indirect

      • Trebuie sa citești un pic printre rânduri. Știrile de pe front nu sunt demne de crezare. Totuși, vezi că:
        – armenii vor sa negocieze innstil rusesc, Ba vor și pacificatori ruși;
        – azerii spun că vor lupta până pleacă armenii de pe teritoriul lor;
        – armenii cheamă pe toți care pot tine o armă în mână, azerii spun că armata e suficientă
        – azi armenii admit retrageri tactice temporare
        – zilnic PM sau Min externe armean discuta cu omologii ruși. Arată cam a disperare
        Din cate se pare armenii pierd lupta și în câteva zile azerii taie cele două șosele vitale cu totul.

        6
        • poisbil dar asta implica inchiderea industriei azere de petrol, si taierea furtunului cu bani catre clasa politica coruota de acolo pentru 1-2 ani

          2
  20. Btw, așa ar arăta acum harta zonei, dar atenție – e publicată de turci.

    https://defence-line.org/wp-content/uploads/2020/10/Ejfk3ktX0AM9VfY.jpeg

    1
    • @Dienaris
      Nu înțeleg un cuvânt din turcă. Ce zice în legendă, doar Allah știe.

      4
      • Allah e mare!

        Alea cu 1,2,3 îs localități, numele localităților iar cu albastru probabil îs alea unde deja azerii au pus administrația lor, cu verde e teritoriu controlat de ei, iar cu roșu unde se duc lupte (gen).

        Pentru mine reprezintă interes cum se micșorează teritoriul controlat de armeni (dacă harta reprezintă realitatea). Pân termină Franța și Rusia de exprimat îngrijorarea, azerii și turcii ajung la hotarul Armeniei.

        @Răzvan, lasă-l pe Ylmaz să ne traducă. Nu-s adeptul cenzurării. Chair de a înjurat, tot nu a înjurat în loc de buna ziua.

      • Sunt nume de sate/localitati.

  21. Pentru cei ce cred ca azerii sunt un miracol si romanii praf

    http://www.resboiu.ro/cateva-detalii-legate-de-sistemul-tinta-pentru-trageri-sol-aer-aer-aer-si-nava-aer-dezvoltat-de-acttm/

    Sistemul asta e dezvoltat de ACTTM, in timp ce , in umila mea opinie ce au azerii e cumparat pe petrol, ca altceva de vanzare nu au. Si montat de producator: turci sau israelieni. Nu m-ar mira daca e si operat de acesta.

    Nu ne mai comparati va rog cu azerii ca imi scade respectul de sine.
    Povestea cu dronele sinucigase, e veche. Sunt „racheta de croaziera a saracului”. Iar utilizarea ca tinta momeala… ne pregatim de un razboi cu moldovenii? Ca nu cred ca intelegeti cum ar arata un razboi cu rusii. Cei care inteleg (romani sau americani) au comandat pentru noi PATRIOT, HIMARS si in curand rachete antinava.

    7
    • @Bloomberg

      Nu există azeri și turci. Conceputul spune că e un popor și 2 state. Ținând cont că ofițerii azeri îs școliți la Istambul nu văd nimic ciudat în succesul azer. Iar despre drone am zis – probabilitatea că Bayraktarurile îs operate de turci e de 146%, dar nu văd nimic rău (și nici bine) în asta – un popor – două state.

      • Conceptul TAU spune ca azerii sunt acelasi popor cu turcii. Pentru mine e doar propaganda lui Erdogan. Care e foarte periculasa pentu ca implica faptul ca „poporul turc” se termina cu uigurii din China.
        Nu i-a mers lui Erdogan cu lumea pan-islamica construita pe structura vechiui imperiu otoman acum o da pe aia cu pan-turcismul.

        Cele doua triburi s-au despartit acum 800 de ani. Unul s-a dus spre vest si a devenit stapanul unui imperiu. Celalalt a ramas un trib de oieri la marginea altui imperiu. Daca n-ar exista petrolul, Baku ar fi si acum un sat de pescari.

        7
    • Ce e in articolul ala e fix praf. Lent, zgomotos, cu intretinere complicata ca orice motor pe gaz, samd. Ala „dezvoltat” de ACTTM arata cam cum se lucrau aeromodele acu’ 25 de ani din balsa si placaj de wilga si motorizate cu Raduga 7/7M care ardeau metanol si ulei de ricin si mirosea dupa ele ca la KFC.
      ACTTM-u ar trebui sa ia notite de la niste producatori cehi de aeromodele ca sa vada ce inseamna fibra de carbon lucrata finutz, aerodinamica sau electronica. Dar desigur, eu is superficial si pe o ragalie din placaj si folie au montat o electronica sa stea leopardu’ in mustatzi. Dupa care vine argumentatia „da, dar macar fac ceva si e romanesc”
      Ma duc si eu in weekend sa smulg 2 scanduri din gard sa le bat cruce, le bricolez si un ampenaj si fac si eu ceva…si e romanesc…nu conteaza daca e bun la ceva.

      6
    • @Dienaris,
      vezi că azerii sunt cam perși. Că sunt turciți, de acord, dar genetic sunt mult mai apropiați de iranieni decât de turci, cu toată asimilarea de câteva sute de ani.

      @Bloombeeg,
      De acord, azerii s-au pregătit strict pentru un război cu Armenia, o țară mai mică și mai săracă decât ei. Cu un adversar mai tare ar fi avut mari probleme. Probabil singuri, de capul lor, ar fi avut mari probleme și cu armenii.

      1
      • si azerbaijanul e dubios- adica a fost nustiu cata vreme parte a imperiului persan probail ca atuncie aveaceva moralitate , ma intreb ce crede imperiul persan de provinica lor . Iar mai nou cum vad ca e un fel de irak doar ca in loc sa primeasca arme rusesti primeste arme turcesti si sioniste, un fel de irak care vinde petrol dar in care Corputia de tip otoman e atroce. MAi tineti minte ce s a intamplat cu puternica armata irakiana cand a enervat sua ?

  22. Daca schimba astia motoarele la IAR 99 , nu ar putea sa faca nistre drone cu motoarele vechi? Ar iesi o hardughie de drona care zbora pe la 12000 minim si ar cara 2000kg de armament…Ar face prapad… Zic si eu , da l naibi de avion,daca, cu piloti, tun si rachete.. bombe ajunge la 12000 m? Drona ar trebui sa fie cu vre o 1500 kg min mai usoara. IAR 99 incarcat cu armament si 2 piloti are 5850kg….Punem electroinica de la Hermes, ca au venit israelienii la noi sa fabrice drone….Sa pui 8 spike LR e super smecherie, ar face prapad. ,o racheta are 34 kg? Soimul original duce c-am 2000kg si ceva armament…

  23. Dienaris- ne fluturi dreptul international in cantextul unor frontiere trasate arbitrar de un politruc sovietic cuceritor ? Ma faci sa rad. Din contra: neaceptand acele frontiere unde e cazul, protejezi dreptul de proprietate istoric. Armenia are drept de proprietate pe acel `teren`

    3
    • Serios? ambele popoare erau acolo pe teritoriul ambelor state in perioada sovietica. Si in perioada tarista am inteles ca au fost recensaminte care aratau cat de strans convietuiau azerii cu armenii, practic pe intreg teritoriul in disputa.
      Cert e ca voi ati fost mai tare militar (citeste: v-au ajutat rusii) si ati cucerit nu doar Nagorno-Karabah, ci si alte 7 districte azere. Putem doar ghici ce purificare etnica s-a facut acolo, pt ca nici voi nici azerii nu sunteti usa de biserica.
      Ce e cert e ca ati refuzat orice negociere politica reala in acesti 26 de ani de cand s-au ingheiat razboiul. De vrei cateva ori ati fost aproape de a ajunge la o intelegere, dar ba a fost o lovitura de stat, ba v-ati razgandit in ultimul moment.
      Acum o sa pierdeti tot teritoriul in chestiune si pe buna dreptate. Nu ati inteles ca in rusi nu se poate avea niciodata incredere.
      Imi pare rau pt Armenia, dar v-ati facut-o cu mana voastra pt ca nu ati stiut sa capitalizati succesul militar initial. era evident ca nu ati fii putut pastra toate cuceririle intrucat azerii au mai multi bani si aliatii vostri sunt cei mai alunecosi posibili

      4
    • @Xeno,

      @Dienaris îți „flutură dreptul internațional” pentru că doar dreptul internațional este acceptat la nivel internațional și doar „dreptul internațional” asigură echilibrul lumii actuale, așa cum e ea.

      Fără dreptul internațional, zeci de popoare ar sări unul la gâtul celuilalt că ne-am întoarce la ceea ce era înainte de „dreptul internațional”: dreptul celui mai puternic.

      4
      • stark

        spune-mi si mie cum a functionat dreptul international in kosovo ? – dreptul de proprietate pe hartie era doar ca…

        acum ne jucam cu standardele duble

        3
        • Acolo parcă chiar sârbii au încălcat primii dreptul internațional, cu masacre și purificări etnice (și religioase).

          Văd tot o dai cu „religia”…
          Nu mai suntem în 1500-1600 să existe „războaie religioase” în lumea civilizată.

          Armenia a apucat-o pe un drum: Rusia. Și-au asumat timp de 29 de ani o alianță opozabilă NATO, cea a Rusiei & friends.
          Acum, când Rusia, Belarus și Kazahstan (deci Rusia 🙂 ) se uită în altă parte, Armenia se uită spre Occident. Nu cred că merge chiar așa.

          Aviz și sârbilor, care în loc să vină, în sfârșit, spre UE ei se duc din ce în ce mai mult spre est…

          4
          • @strak

            te contrazic: in ultima decada si ceva si in contextul circularii rapide a informatiei- 60% din conflicte ( aici pun si razboiul asimetric si lupota cu mijloace minimale dar eficiente) au avut fond religios

            doar ca nu erau purtate de religia europeana ci …impotriva eii- europa= victima pasiva; vezi Siria – Iazidi, Siria turcia, Turcia – Grecia acum , Turcia+Az – Armenia – acum , Bataklan, toata nebuinia din europa, invazia migrantilor, isla mul politic al lui erdogan care e o forma de razboi.

            2
            • Și agresiunile „calde” ale Rusiei contra Georgiei și Ucrainei ce au fost?
              Sau „agresiunea asimetrică” rusă împotriva Europei (în special a Estului Europei) ce e?
              Tenativa ruso-sârbă ratată de lovitura de stat în Muntenegru, pentru a opri inevitabilul: aderarea la NATO, ce a fost?
              Aproape același lucru în Macedonia de Nord (din același motiv) ce a fost?

              5
      • @strak

        dar dreptul international de proprietate asupra ciprului de Est? de ce membrii guvernului grec cipriot de la nicosia nu pot intra in tara lor ?

        daca dreptul de proprietate international este norma. de ce exista ciprul de est invadat de turci ? dar de ce se mai uita cineva la acel cineva care nu a respetat dertuld e rpprietate interational pe fata? poate aclasi lucru face acum impotriva dreptului legal, istoric si moral. E clar ca armenii au acest dreptguri asupra Karabakhuklui de Munte. Artsakhul lor isotric.

        2
  24. * Daca rusii nu ii ajuta pe armeni cu arme , in 72 de ore , exista un risc real ca frontul sa se prabuseasca , practic turcii i-au tocat cu dronele si cu mercenarii sirieni ! [armata azera nu prea conteaza ]
    https://horizonweekly.ca/en/advanced-israeli-military-drones-sold-to-azerbaijan-exposed-in-army-produced-pop-music-video/
    ** Bine ca nu le mai dau piese ! [exista dovezi clare ca au folosit arme interzise ]
    https://southfront.org/israel-considering-halting-drone-sales-to-azerbaijan-canada-suspends-sales-of-drone-parts-to-turkey/

  25. Am citit pe twitter, ca de fapt avioanele ar fi decolat pilotate „uman”, iar dupa ce pilotul stabileste cursul, blocheaza mansa si sare cu parasuta…Nu stiu ce sa zic, este plauzibil?

    1
  26. * Ce e distrus pe acolo e distrus de drone !
    [daca era foc de contrabaterie erau pagube/gropi uriase]
    [practic zi si noapte i-au tocat cu dronele sunt lovite tinte cu amprenta infrarosie mare]
    https://www.youtube.com/watch?v=ee8wT2_Bnk0
    ** Deci trebuie rachete gen CA-95 impotriva dronelor si „Directed IR Countermeasures” pentru viitor !
    https://elbitsystems.com/product/directed-ir-countermeasures-2/
    {tunurile de 23 mm si cauciucurile aprinse nu mai dau rezultate se pare , ploaie de proiectile sa dobori un AN-2!}
    {pe vremuri era un mit ca daca sub un sac de ciment detonezi o grenada defensiva 1 ora aveai liniste :-))))}
    https://theaviationist.com/2020/07/08/lets-talk-about-the-vitebsk-l370-the-russian-new-generation-directional-ir-countermeasure-dircm-system/

    • poate pierde romania niste CA 95 doar subansamblul ofensiv si ghidajul pe acolo. Piata de export a crescut brusc. Aia crestini noi crestini

      4
  27. https://www.youtube.com/channel/UCp9m21a2rI1_0DItLvHcuCw

    Vă recomand să urmăriți acest canal. Unele video chiar sunt interesante.

    P.S. Desigur, păstrăm mereu în minte că e canalul Ministerului Apărării Azerbajanului, iar ei sunt acum în război.

  28. Dinu

    `ati fost` ?… ti se pare ca sunt armean? te dezamagesc spunandu-ti ca sunt pur roman, insa ma ingrijorez cu privire la orientarea ta… adica partizanatul asta pro turc e dubios sau esti cumva semit si girezi interesele egoiste antiiraniene ale telavivului cu masuri de epurare etinca impotriva uniui stat crestin

    incerc sa fiu obiectiv niciodata nu voi tine partea unui nou genocid in 2020 condus de trei state impotriva unui stat fara aparare facut cu tot pachetul razboi informational /propaganda in toate sursele media + razboi cu armament superior istraelian si turc (usa)

    Daca faci un minim efort sa studiesi itoria crestinilor armeni ( poate ca nu te intereseaza pentru ca iti atarna lirele turcesti in buzunare) o sa vezi ca din punct de veder al dreptului de proprietate – istoric si cultural Atrsakhul este pentru Armenia fix ce este MOLDOVA+BUCOVINA pentru noi – este leaganul lor= CULTURAL – il populau cand noi inca eram provincie otomana si il controlau cand noi cream primele voievodate.

    Regatul areman istoric ala distrus de turci in contextul neimplicarii europene (iarasi ) duce pana la raul Kura – e la jumatatea azerbaijanului ( stat are nu exista in 1800 langa pentru o armenie care exista in anul 500). granita siorica a Armeniei e mult in e mult in dreapta Karabachuklui cuc ateva sute de kilometrii.

    Unii vorbesc aici mi se pare ca si-au pierdiut identitatea de baza in apropierea bostanului urat mirositor de la ankara. Gen cum erau pasivii aia de birtanici in momentul in care stalin macelarea estul europei iar ei isi admirau sevretelul.

    9
    • @Xeno, da, asa am impresia sau filoarmean (grec poate)
      Eu nu sunt un admirator al lui Erdogan si mi se pare ca turcii au pronit pe un drum foarte periculos. Totusi, nu despre asta este vorba aici.

      Nu sunt de acord a e un conflict religios, este doar un conflict etnic asa cum exista in multe parti ale lumii, inclusiv in Europa. Doar ca armenii au profitat de o superioritate temporara si au incercat sa-l transeze prin forta armelor, ceea ce e inacceptabil.
      Spui ca Nagorno-Karabach este armenesc, si poate ca e asa. dar cele 7 districte azere sunt tot armenesti? Armenii le ocupa prin virtuatea dreptului pumnului de 26 de ani si nu au dorit cu adevarat sa negocieze o retragere.

      Cum ar fii daca toata lumea ar proceda la fel? Noi am fii intr-un permanent razboi cu ungurii, sarbii cu croatii, bulgarii cu grecii, bulgarii cu turcii, noi cu sarbii, cu ucrainenii, ucraina cu polonezii, polonezii cu germanii, germanii cu francezii, cu cehii si asa mai departe. Lista e foarte lunga, fiecare tara a avut la un moment dat o varianta Mare. A existat o Bulgarie Mare, o Grecie Mare, o Serbie Mare si asa mai departe.

      Frontierele nascute prin tratatele de pace de la Paris (dupa primul razboi mondial) si modificate dupa al doilea razboi mondial nu sunt perfecte. Ba dimpotriva. Totusi daca deschizi Cutia Pandorei si incepi sa ai revendicari teritoriale asupa vecinilor vom ajunge la al treilea razboi mondial. Si frontierele statelor ex-sovietice nu sunt ideale, o stim cu totii. Totusi nu e posibil sa le modifici fara sa o dai in razboi. Din acest motiv armenii sunt agresorii, iar azerii sunt pe teritoriul lor. Nu am o simaptie deosebita fata de azeri, stai linistit. Mi-e teama ca fac si vor face si ei abuzuri si sper ca vor fii de acord sa primeasca macar observatori internationali si o forta internationala de pacificatori, dupa ce isi iau teritoriile inapoi.

      7
      • @Xeno,

        Îi spui lui @Dinu: „insa ma ingrijorez cu privire la orientarea ta… adica partizanatul asta pro turc e dubios sau esti cumva semit si girezi interesele egoiste antiiraniene ale telavivului cu masuri de epurare etinca impotriva uniui stat crestin”

        C’mon, man! Ai găsit în 1385 vreo mașină a timpului și ne-am trezit cu tine pe RoMil în 2020?

        Până una alta, turcii ne sunt aliați, în NATO iar armenii sunt în alianța anti-NATO.

        Apropo de „frați” (in imaginarul tau), să îți spun o poveste:

        La vremea ultimatumului sovietic pentru Basarabia și Bucovina eram in alianță militară cu Serbia și Turcia.

        Partea romana a solicitat asistenta militară de la ambele țări.

        Partea sârbă a răspuns sec cu un „sfat” pentru Regatul României să accepte dictatul că ei nu se baga.

        Turcia și-a mobilizat armata și a declarat că își va respecta angajamentele.

        Nu știu în ce era ești tu, dpdv al mentalității, dar în 2020 contează alianțele in care ești, nu religia.

        PS: nu am nici o simpatie pentru azeri însă au 7 districte (județe) ocupate de armeni in ’94 cu ajutorul rușilor. Nu am nici o simpatie pentru Erdogan, dar poporul turc este în aceiași alianță cu noi (chiar daca „sultanul” o mai arde aiurea).

        Și cum adică „sentimente egoiste antiiraniene ale Tel Avivului”? Pai, Tel Avivul susține și finanțează organizații teroriste pe teritoriul iranian? Nu! E fix invers! Iranienii susțin, finanțează și înarmează anumite organizații.

        5
        • @Xeno,

          Apropo, urat că o dai cu „iubirea creștină” și totuși incepi o arzi anti semitist. Urat!

          4
          • pai iubirea crestina merge mana in mana cu antisemitismul. Biserica crestina a propovaduit mereu iubirea de aproape, dar asta nu i-a impiedicat sa-i persecute pe evrei de foarte multe ori.

            Bine punctat cu aliantele armenilor si cele ale turcilor. daca noi o sa avem un conflict armat cu rusii, armenii le-ar trimite oameni si tehnica rusilor la nevoie, nu noua.
            Ei au ales drumul asta in anii 90, si bratele ursului rus. Se putea face o confederatie, cu o republica autonoma Nagorno- Karabah in cadrul Azerbaidjanului si proiecte comune finanate de petrolul azer. Ar fii prosperat ambele popoare. Pe acolo ar fi trecut conducta cu petrol catre turci

            4
            • Pai, alianțele contează,

              nu religia.

              Iar armenii ar fi avut un aliat natural in vecinătate: Georgia.
              But, wait! Când rușii invadau Georgia cu „brigăzile cecene” recent, armenii erau în aceiași alianță cu rușii.

              Și, da, fara ură, cele două state puteau dezvolta economic Nagorno-Kaeabah, cu respectarea drepturilor ambelor etnii.

              Însă, din păcate, economic, zona cu 100 de ani întârziere față de lumea civilizată. Asta a adus ura și războiul interetnic și interconfesional.

              Uite, Georgia își revine ecomic excelent.

              Oricum, se strânge cercul de influență al rușilor. Au pierdut Ucraina, Georgia, Uzbekistan și Turkmenistan nu mai merg de mult pe mana rușilor, in Belarus e „revoluție” pașnică, tocmai ce a început și în Kîrgîzstan…

              2
              • @strark @dinu

                Eu va inteleg pozitia.. e simpla dar e cam cinica – adica cine a facute prostia sa se alieze cu rusia e inamicul vostru, e si asta o pozitie dar in anumite chestii trebuie sa flexibil ca sa nu cumva sa regreti asa cum a regretat amarnic europa mai tarziu ca la 1400 nu si au trimis oamenii la Constantinopol..

                Hai, va propun sa abordam toata treaba asta din alta persopectiva: cea a nedreptatii: . Daca rusnacii nu existau si turcii ii calareau pe crestinii armeni , iarasi in directia anhiliare – la fel gandeati ?

                Alta comparatie: sunteti de acord ca vecinul vostru (om de cultura , cu familie, pedigree, valori ok) sa fie anihilat ca un animal – gangsta style – de catre unii inarmati pana in dinti din timp ce el are doar o amarata de arma din ww1 , adica sunteti de acord cu asta : doar pentru ca a fost cunostinta ( nu prieten- ci un parteneriat contextual ( rezultat din faptul ca nu avea ce face ), parteneriat cu unul care v-a facut voua ceva la un moment dat?

                Este vinovat armeanul sarac ucis acum de drone turcesti ca stalin n-a macelarit la fantana alba? pentru ca .. asa suna

                Nu sunt antisemit , baietii de la ierusalim sunt ok, imi place ce fac prin liban. insa isi baga nasul in lucruri care miros nitel a nedreptate si cinism. Si inca o chesti daca armenii erau semiti credeti ca alb-albastrii stateau cu mainile in san? cum sta europa acum ?

                2
                • @Xeno,

                  Am înțeles acum, tu ești din 1456 🙂

                  Nu Europa ci corupția și decadenta Bizantului i-a pierdut. Tratau pe toate puterile europene de atunci de parcă ar fi fost slugile lor. Ei, care „crescuseră” de la un ditamai Imperiu intins până în nordul Africii la doar un oraș. Și mai trăiau și de vreo două sute de ani doar pe datorie.

                  Și încă europenii i-au ajutat. Fără genovezi și venețieni cădeau în 15 zile.

                  Cât despre admirația ta fata de ruși, vezi că turcii în câteva secole nu au încercat deloc purificare etnică in Balcani (de asta avem acum greci, bulgari, sârbi, muntenegreni, albanezi și macedoneni majoritari la ei in tara).

                  In schimb, rușii deja începuseră purificări etnice prin zona în câțiva ani de după ce au pus bocancul lor asiatic pe aici.
                  După 1812, in nici un deceniu, in Basarabia deja balanta etnică fusese stricată destul de binișor.

                  Nu mai vorbesc în statele baltice.

                  Fără războiul Crimeii, acum aveai „republici separatiste” până la Atena și Pireu.

                  Cam pe toți i-au trădat, mai devreme sau mai târziu, rușii tai. Vezi la Oarba de Mureș, era un articol la PSR. Au trimis 11 mii de români la moarte, in atacuri sinucigașe, pe un front de doar 400 de metri, ei în timpul asta bând votcă și râzând. Aia ce e? Nu epurare etnică? Dar noroc că sunt de aceiași religie, nu-i așa? Doar asta „contează”, nu?

                  Scoateți mintea din dogmă și gândește cu capul tau.

                  3
                  • PS: acolo au fost atrocități de ambele părți de sute de ani, din păcate. Nu înțeleg orgoliul acestor neamuri mici, dar vechi (toate popoarele caucaziene sunt vechi). Sunt mai orgolioși decât ne-am putea imagina noi, europenii.

                    Sunt in continuare de parere că s-ar fi făcut multe cu dialog constructiv, drepturi minorităților din ambele tari și dezvoltare economică.

                    Majoritatea popoarelor europene au cam trecut peste animozități istorice (excepție sârbii și vecinii lor resp. turcii și grecii).

                    Ce folos e sa spui că o bucată de pământ e „a ta”, daca in 2020 trăiești ca in 1982?

                  • @Stark

                    in mod cert supraestimezi `admiratia` mea fata de rusi care nu exista fix din cauza factorului 26 iunie 1940

                    aici vorbeam fix de armenia si de agresiunea turco azera , nu imi pasa de rusia sau de vre un idiot de la est de don. Daca tu consideri agresiunea benefica pentru nato esti extrenm de CINIC ! !

                    agresiunea din cipru e benefica pentru nato ?

                    oricum cred ca armenii in alte conditi ne-ar fi ajutat cu TOT ce aveau , dar noi lasi, lasi la fel ca germania cu capul in carapace, si ma indoiesc ca turcia ar facea vre-o data benevol , doar daca ar obine ceva din categoria religie dreorturi pentru tatari ( ca sunt protectoratul lor nu ) sau pamant

                    1
                    • @Xeno,

                      Nu ești în stare să pricepi o frază in limba română și vezi că îmi pui cuvine in gura. Ești nițel „nesi” la faza asta.

                      Unde am zis eu că „agresiunea este benefica NATO”? Te rodg să îmi arăți (poate vrei sa dovedesti că nu minți, că doar minciuna e in păcat, nu? 🙂 ) Așa creștin iubitor de semeni ești tu, că pui cuvinte în gura interlocutorului, sa iasă cum îți convine ție? Știi cine mai face asta? Fix rușii tai iubiți 🙂

                      Cu asta am încheiat! Tu ramâi în 1400 ai tai.

                      2
                  • `vezi că turcii în câteva secole nu au încercat deloc purificare etnică in Balcani`

                    Am inteles de aia `nu` exista albanezi, kosovari si bosniaci de religie ..alta decat a strabunilor lor

                    Din cauza ca nu au `incercat purificare etnica` , pai `nu` au incercat unde se temeau ca se frig adica la nord de dunare si in ungaria. IN rest crede-ma: au incercat, mai ales in balcanii controlati 100% de s au spetit ..doar ca se numea purificare religioasa- sistematic

                    1
                    • Xeno, tu o dai cu Turcia in sus, Turcia in jos. Turcii sunt participant de curand la conflictul asta, nu l-au generat ei, ci fratii tai armeni.
                      Si despre ce agresiune azera vorbesti? Azerii lupta pt eliberarea teritoriului lor national care e reconuscut ca atare de tot mapondul, inclusiv de Romania, inclusiv de rusi, etc.

                      Artsakh e numele unui regat medieval armenesc si atat. In rest exista Nagorno Karbah, provincie azera locuita de o majoritate armeana (un fel de secuime), ocupat de aproape 30 de ani de armata Armeniei. Si multa purificare etnica in toata regiunea, facuta mai ales de armenii tai.

                      Si vezi ca chestiunea se apropie de final, armenii au pierderi mari si sunt in retragere. Ati fii putut pastra NK si o parte din districte, dar ati fost lacomi si ati vrut tot.

                    • @Dinu

                      Ala e teritoriul lor ( azerbaijan) cum e Normandia teritoriu englez. Nici nu vad cum ar putea fii din moment ce taristoara aia nu exista ca stat de mai mult de 100 de ani , baku era o parte a Iranului.

                      Bineintele ca Nu e teritoriul azerilor , provincia e un cadou stalinist furat din alta tara. ARTSAKh ul e teritoiru Armenesc clar , si nu o lua cu nume medieval ca si Bucovina se numeste tot Bucovina ca acum 200 de ani.

                      Oricum esti nitel cam mult de filo azer, adica vad si le reciti pe de rosst porcariile alea de sintagme de propaganda de 2 lei .pacat ca se tot depreciaza litra care sustine sintagmele astea.. . Ma amuzi cu `ati fii putut pastra` – nimeni nu va pastra teritoirul ala in afara armeniei, admiratorii tai nu sunt in stare sa lupte in regiuni mutoase pe termen lung indiferent cate baterii duracell facute in Nedev au prin rucsace. plus ca mai sunt cativa factori care stau sa se dezlantuie in treaba asta iar unul e in sud est, altul mai departe.

                      1
                    • Xeno, asta e un dialog al surzilor, eu iti zic de legea internationala si tu o dai in legende medievale.
                      Ce importanta are ca acum 100 de ani nu exista un stat azer? nu exista nici unul armean, amandoua erau deja republici in cadrul URSS. si faptul ca armenii au avut candva un stat si azerii nu. Si ungurii au avut un stat independent si romanii nu, o lunga perioada de timp. asta nu ne afecteaza drepturile asupra Transilvaniei.

                      Frontierele legale se bazeaza pe tratate internationale, si de drept Nagorno-Karabah apartine Azerbaidjanului. Toate tarile din lume au recunoscut Armenia si Azerbaidjanul in frontierele actuale si ce ati facut voi e sa incercati sa schimbati mano-militari frontierele.

                      Sunt de acord ca frontierele nu sunt intotdeauna juste, si exista multe populatii care traiesc in granitele altor state, granite nedrepte. Iti sugerez sa investighezi cum a ajuns Tirolul de Sud in Italia. Tot in Italia sunt multe orasele franceze in valea Aosta. Cernauti e in Ucraina si noi avem destule orase maghiare. Zona Caucazului a fost mereu un mozaic etnic si e greu sa tragi granite echitabile. Problema e ca daca te apuci sa le modifici cu forta armata asa cum ati facut voi, risti sa creezi mult mai multe probleme.

                      2
            • Scrii prostii.

        • @Stark
          „Turcia și-a mobilizat armata și a declarat că își va respecta angajamentele.”

          Turcia si-a mobilizat niste forte pentru a-si proteja stramtorile, dar nu a declarat ce spui tu. Raspunsul sau oficial catre Romania a fost ca nu se baga.

          1
          • @analistul:
            Turcia a răspuns că este gata să-și ofere sprijinul în cazul unei agresiuni militare sovietice. Cu subiect și predicat!

            • @Stark
              Tipul asta, doctor in istorie, zice altceva in cartea lui:

              „Niciun alt aliat nu ofera sprijin concret Romaniei. […] Numai Turcia pare pentru moment sa lase sa se creada ca are intentia sa-si asume obligatiile ce-i decurg din Pactul Balcanic, dar foarte repede raspunde in mod oficial ca nu poate da curs favorabil cererii de punere in practica a acordurilor balcanice cu Romania. In final ea se sustrage obligatiilor sale.” – Christophe Midan, Carol al II-lea si teroarea istoriei: 1930-1940, Editura Militara

              Cel mai probabil raspunsul de care vorbesti are legatura cu acel „lasa sa se creada pentru moment”, dar pana la urma raspunsul oficial a fost negativ.

              5
              • @Analistul

                S-ar putea să greșesc, dar dacă îmi amintesc bine Înțelegerea Balcanică (sau Pactul Balcanic) la momentul invaziei sovietice era deja mort. Iugoslavia făcuse mai devreme o alianță cu Bulgaria (ținta acestui pact de altfel), iar mai târziu se luase la dans cu sovieticii (un apropo fanilor sârbilor de pe aici), după care România a părăsit acest pact.

                • @Dienaris
                  Pactul era in vigoare (ca fun fact, cu doar cateva luni inaintea ultimatumului sovietic semnatarii se intelesesera sa-l prelungeasca pentru inca cativa ani).

                  1
          • @stark

            ce a facut turcia? auzi tu `a vrut sa ne ajute` cand ne-au calcat muscalii in Basarabia ????? cu ce ? cu niste moschei ca acum 5 ani ?

            Intra-adevar de departe cea mai frumoasa poveste `de adormit copii ` auzita de mine in ultimii ani. Dar cand ne-au furat ardealul de nord, au venit trupe turcesti sa ne ajute ? cu ce sa ne ajute ? le pasa doar de propriul interes ( riligions mai putin geopolitic) care acum e ca albania sa fie capul lor de pod in euopa iar armenia istorica sa numai existe

            2
            • Care „străbuni”?
              Vezi că „străbunii” credeau, în Balcani, în Marte, Ares, Zeus & co (diverse varietăți greco-romane ai acelorași zei), că ție tot îți place să te întorci în 2000-2500 de ani in istorie.

              Și vezi că, inclusiv trecerea la rit bizantin la nord de Dunare nu a fost făcută foarte pașnic. Înainte de Țaratul Bulgar la nord de Dunăre creștinismul era de rit roman (latin). Știi expresia „taie popa limba”? Se făcea la propriu celor care se rugau, la nord de Dunare, în latină.

              1
              • eu vorbesc de ceva mai recent, o mare parte din albanezi erau crestinati de mult inainte de venitul turcilor peste ei la cca 1440 , altii erau mai salbatici de felul lor. acum nu stiu ce faceau albanezii acum 2500 de ani , e irelevant

        • @Dienaris stii foarte bine ca cele 7 districte sunt inaltimile golan, sau westbankul Armeniei. Totusi pe zona accea este deshisa un posibil subect al negocieror – dar girate de cineva respectat nu de presiunea unor matahale .Si din nou de ce a trasat stalin harta rupand acele districte din continuitatea teritorului armean istoric ? dezbina si cucereste nu ? Mai este inca un district mai la vest.

          1
          • @Xeno

            Rușii au deschis cutia Pandorei anexând Crimeea. ”Gărdinele Negre” e doar începutul. Va veni și timpul Abhaziei, și Transnistriei și a altor teritorii despre care acum nici nu ne trece prin minte.

            Nu tre să absolvești 3 academii ca să înțelegi rolul acestor enclave create pe teritoriul acelor țări, la fel cum e evident că armenii de buni ce sunt nu au reușit să-și facă niciun prieten în zonă. Și să nu-mi povestești despre religie, că georgienii îs mai creștini decât Papa de la Roma și Patriarhul de la Constantinopol luați la un loc.

            Iar poveștile tale despre triburi și anul 1200 toamna îs foarte frumoase și utile pentru.. educarea identitații naționale și culturale la copii.

            Putem țipa pân ne plesnesc rinichii despre Bugeac, RM, Bucovina și alte terotorii istorice românești, dar e prea târziu.

            Dacă nu vrei să pățești ca Armenia, România sau Ucraina, nu aștepți 1000 de ani ca să aibă urmașii noștri ce povesti copiilor despre cum Basarabia e pămân românesc, sau Karabakhul armenesc sau Crimeea ucrainesc – da pui mâna pe armă, de exemplu în 1940 și mergi frumușel la Nistru de să-i întâmpini pe ruși așa cum merită.

            Dacă nu ai făcut asta, ghinion băiatul meu. De când am început să fim mai mari decât o moleculă, mereu a căștigat cel puternic. Și degeaba cauți acu picturi rupestre cu brânză și barză – dacă atunci când ai fost chemat de istorie te-ai scărpinat la ceafă.

            P.S. De multe ori mă întreb (și sper să nu aflu răspunsul niciodată) câți din voi, ăștea, cititori de peșteri și arhive secrete, ați lua arma în mână și ați merge în RM să o protejați de o eventuală invazie rusească.

  29. Daca tot dau unii link-uri pro Azerbaidjan, m-am gandit sa compenses.

    https://en.armradio.am/2020/10/07/artsakh-forces-destroy-azerbaijani-oil-depot-force-troops-to-flee-video/

    In stil radio Erevan purem sune ca Azerii ii neutralizaza pe armeni tanc cu tanc iar Armenii pe azeri brigada cu brigada.
    Nu uitati e propaganda de ambele parti. Singurele lucruri palpabile sunt ca azerii au castigat ceva teren in nord si sud si ca luptele continua.

    3
  30. Fraț creștini! Să fim alături de frații armeni, Huo Turcia, Huo Azerbaidjan. Bă, faceți o extrapolare
    Nagorno Karabach este Transnistria. Mai vreți acu să fiți alături de armeni sau vreți să învingă azerii. Că eu aș vrea să fie învingători musulmanii.
    Șî nu uitați, cu turcii avem o lungă istorie de bătăi și omoruri, dar în câteva secole de istorie parcă au fost mai puține ca în 150 cu rușii.

    5
    • Nagorno-Karabah, Transnistria, Osetia de Sud, Abhazia, Adjaria, Nahicevan.

      Șase fațete ale aceleiași monede: entități lăsate în urmă de ruși pentru a nu își pierde influenta în fostele republici sovietice prin activarea oricând doresc a factorului etnic și a urii între micile popoare abia eliberate de sub papucul URSS.

      Cum Ucraina a crâcnit că vrea în UE, imediat „s-au găsit” așa zise republici prin Harkov, Donetsk, Lugansk (si se încercase in Odesa).
      Cu Crimeea nu s-au încurcat, au luat-o pe fata.

      Daca Belarus și Kîrgîzia se vor democratiza, probabil iar „găsesc” ca prin minune rușii vreo „Transnistrie” sau „Nagorno-Karabah”. Idem și cu Kazahstan.

      7
    • sau asa

      @Nagrono karabach/ Atrsakh este Moldova Armeniei

      Ciprul de est al Greciei

      Israelul evreilor europeni

      Normandia Frantei la 1200

      2
  31. * Erdogan nu prea are viziune , de pilda ,noroc ca militarii nu s-au apucat sa doboare avioanele grecesti 🙂 Erdogan e folosit sa creeze probleme Rusiei , in mare parte a reusit , DAR sa nu apara situatii neprevazute 🙂
    ** Daca te uiti la filmele azere , nu prea vezi decat saracie in Armenia , mobila electrocasnice vechi …tractoare de muzeul tehnic de pe vremea lui Hrusciov ! Daca te uiti la filmele armene ,vezi ca azerii au tehnica noua , sau macar nou vopsita , prelate noi ….clar exista un decalaj economic 🙂
    *** Ce este important in toata povestea asta : Erdogan trebuie sa retraga imediat si neconditionat mercenarii sirieni ! restul se va rezolva speram prin negocieri 🙂
    [Poate vrea sa ii ia doamna Merkel la cules de sparanghel …]
    PS În plus, Ankara a schimbat în mod substanţial dependenţele sale energetice, cumpărând cu 28% mai puţin gaz de la Gazprom şi cu 22% mai mult de la azeri, de la Socar sau de la consorţiul internaţional ce explorează în Caspică.[De data asta domnul Chifu a nimerit-o , poate primeste o bursa in turcia :-)))]
    https://adevarul.ro/international/rusia/rusia-putin-esuat-lamentabilrazboi-limite-armenia-azerbaidjan-1_5f7d89ce5163ec4271a64ad2/index.html

    3
  32. În link un documentar echilibrat despre conflict.

    https://vimeo.com/407942633

    În ultimii 30 de ani status quo a avantajat doar o parte, anume pe armeni. Azerii au pierdut totul, populații întregi au fost strămutate, enclava a fost purificata etnic. Războiul și pierderea de teritorii au lăsat o trauma adâncă pentru azeri și clasa politică este constrânsă sa rezolve conflictul spărgând acest status quo o data pentru totdeauna. Armenii umbla cu vioara și lacrimi siroinde pe la înalte porți cu argumente de paie că turcii vor să refacă imperiul otoman și că dacă Europa închide ochii la conflict următoarea pe lista e Viena. Ascultați ce declara președintele armean pe la France 24….
    Dreptul internațional, conviețuirea pașnică și interzicerea separării pe criterii etnice trebuie sa fie coloana vertebrala pentru soluția pașnică. A cădea în capcana referendumurilor separatiste e rețetă garantata pentru conflicte perpetue.

  33. @nick

    Cateodata propaganda corect politica ( obicei francez ) are obiceiul sa uite istoria si sa vada totul din prisma distantei de 2 metri fara sa vada orizontul.

    Karabackul chiar si in timpul sovietic era majoritar de populatie Armeana-asta e indiscutabil inainte de macelul turc asura armenilor, o mare parte din tot azerbaijanul la vest de Artsackh era populata cu armeni.

    Acum – gandestet-te ca asupra lor (armenilor) s-a facut epurare etnica inca din anul 1400 pana acum si cumva au rezistant in unele zone

    Problema nu e neaparfat de convieturie problema e ca dai pe harta unei tarii teritorii care nu ii apartin (Stalin )

    Ce spui tu este vorba azerii din satele de la granita care au parasit enclava in timpul razboiului din 90, am zist plecat nu purifiat etnic, acea plecare nu insuma mai mult de 1% din populatia regiunii Armenilor.. Nu ai cum sa faci convieturire – si sa o grefezi pe corpul unei tari care a fost deja epurata de turci. NU ai cum ! ! ! trebuie sa treaca 2000 de ani. Cu toate asta vezi ca armenii au restaurat o moschieie azera in ArtsaKh. pe cand azerii tocmai au dat cu obuze intr-o catredrala crestina ieri acolo.

    Gandestete ca faci convietuire in Israel cu locuitorii din ghaza- care sa aiba acces in Tel aviv. Nu s-e va intampla . Cel putin nu in urmatoarele 3 secole . Sa nu aplicam solutii utopice unde nu se poate.

  34. Etinicii azeri constituiau 23% din Nagornîi Karabakh nu 1% cum susții tu. Unele orașe gen Susha erau majoritar azere și aveau o importanta deosebita cultural și istoric pentru ei. Astăzi regiunea este un parc de distracții sovietic populata de 100 000 de oameni din tre care un sfert militari. Timpul și evoluția demografică nu prea sunt de partea lor. O pace durabilă și reluarea comerțului cu Turcia și Azerbaijan i-ar mai scoate inclusiv pe armeni din sărăcie. Dar deh ei prefera sa joace cartea suportului mazer russia in detrimentul accesului la recunoaștere și civilizație.

  35. retrase pe dracu! au stropit in fiecare an impotriva tantarilor, chiar si dupa accidentul ala

  36. Pana la urma se pare ca AN-2 a fost folosita ca drona kamikadze. au publicat azi armenii poze cu un AN-2 distrus care avea atasata cel putin o bomba de 250 kg nedirijata. ma indoiesc ca exista piloti asa nebuni care sa foloseasca AN -2 ca avion de atac la sol totusi. Drona

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *