Aparate de zbor neconventionale (I)

In scurta istorie a aviatiei, au aparut diverse modele de avioane experimantale, care astazi par cel putin ciudate. Sunt de fapt incercari de solutii constructive si tehnologii noi, multe din ele avand aplicatii ulterioare pe alte modele de serie. Mai jos sunt prezentate cateva exemple:

Stipa Caproni  Italia 1932, avion experimental cu fuzelajul gol la mijloc, avand forma unui butoi.

Blohm & Voss BV 141  Germania 1938, avion de recunoastere cu o structura asimetrica. Pilotul, observatorul si mitraliorul, erau plasati in gondola de pe planul drept.

Vought V 173   SUA 1942, avion experimental sub forma de disc, in scopul reducerii rezistentei la inaintare create de suflul elicei pe aripa.

Libellula Miles MB 39B  XF-82  Marea Britanie 1943, avion experimental care asigura o buna vizibilitate pilotului la aterizarea pe portavioane.

Douglas XB -42 Mixmaster  SUA 1944, bombardier experimental cu doua motoare montate in fuzelaj ce antreneaza o pereche de elici impingatoare contra-rotative, eliminand rezistenta la inaintare creata pe aripa si fuzelaj de suflul elicelor.

Douglas XB-42A in flight. (U.S. Air Force photo)

North American XF-82 SUA 1945, avion realizat din doua P 51 Mustang cu destinatia de escorta cu raza lunga de zbor.

Northrop XB-35 SUA 1946, bombardier experimental sub forma de aripa zburatoare.

McDonnell XF-85 Goblin SUA 1946, avion conceput pentru a putea a fi lansat din cala unui bombardier pentru a-l apara.

Martin XB-51 SUA 1949, avion de bombardament si atac la sol cu trei motoare turboreactoare.

Douglas X3 Stiletto  SUA 1952, avion experimental pentru studiul zborului la viteze supersonice.

Lockheed XFV   SUA 1952, avion VTOL destinat protectiei convoaielor navale.

De Lackner HZ 1   SUA 1952, aparat de zbor individual destinat trupelor terestre. Franta 1959

Snecma Flying Coleoptere  Franta 1959, avion VTOL cu aripa inelara.

Ekranoplan  URSS 1966, aparat de zbor ce foloseste efctul de sol. Supranumit Monstrul din Marea Caspica.

Northrop HL 10  SUA 1966, avion pentru studiu viitoarelor navete spatiale.

Aerodina Alexander Lippisch  Germania 1972, aparat de zbor VTOL fara aripa.

Bartini Beriev VVA14  URSS 1972, hidroavion cu decolare verticala , folosit contra submarinelor.

Ames Dryden AD 1  SUA 1979, avion cu aripa oblica ce pivoteaza intre 0 si 60 grade.

X 29 SUA 1984, avion cu aripa in sageata inversa

X36 SUA 1997, avion fara ampenaje

va urma

Grigore Leoveanu

 

13 comentarii:

  1. Coleopterul este aplicvarea ideii unui roman. Rodrig Goliescu .
    Prin anii 50-60 au fost cateva incercari cu „avionul butoi” care decola vertical si ateriza apoi „normal”

    Asa cum prin aceiais ani a fost incercata „aerpdina lenticulara” a lui Coanda. Complet instabila ….. (asa cum si Northrop XB-35 era insatabil cu un compoatament de abion de vanatoare „naravas” nu de bombardier greu ..)

  2. As aminti si stabiloplanele lui Filip Mihail

  3. cred ca la episodul 2 te poti concentra linistit doar pe aparatele de zbo germane. sunt acolo o groaza de avioane neconventioanale care nu au mai apucat sa intre in productie. daca ar fi intrat mai repede posibil ca razboiul sa fi urmat alt curs. Doar fratii Horton cate proiecte au avut 🙂

    • mariroecte de facut Schracheitu praf cu dintii.
      Prea „celebrisismul” Ho 229 / Gotha Go 229 era o aripa zburatoare .. nitel prea vanasat ptr epoca. Ca si Nothropu ala. Si incva vreop 2 aripi zburatoare… Debia cam dupa 1990 devin practice.. si asta numa dfin cuaza claculatoarelor care actioneaza nu stiu cate suprfete de contrl de cateva ori pe secunda
      SI alt curs? Pai [irma bomba atomica la Berlin, a doua la Nuremberg . Jponia a fpts o solute de ultima ora …

    • razboiul nu urma alt curs. O bomba atomica ar fi explodat in August 1945 in Berlin pentru ca aia i-a fost destinatia initiala.

  4. EKRANOPLAN – URSS
    se pare ca sunt 2 modele diferite:

    1 – Ekranoplan – URSS 1966
    Asta a fost distrus, probabil in teste de zbor in 1980

    https://en.wikipedia.org/wiki/Caspian_Sea_Monster

    2 – fratele lui… Lun-Class Ekranopan – URSS 1987
    Acesta este inca ancorat intr-un port sovietic. este versiune mai performanta, purtatoare de rachete pe „cocoasa”

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lun-class_ekranoplan
    …………………………………………………………………………………………….

    Eu as spune o nava revolutionara, care din pacate nu a fost dezvoltata…. dar nu e tarziu sa apara aceasta tehnologie din nou.

    Aceasta nava, arata PUTEREA TEHNOLOGICA a rusilor in timpul razboiului Rece. O tehnologie care cu siguranta va reinvia la un moment dat.

    la fel si… Bartini Beriev VVA14 URSS 1972 (prezentat in articol)

    • o tehnologie frumosa, dar nepractica. nu degeaba a fost abandonata de sovietici si doar testata in vest.

      • au abandonat-o sovieticii pentru ca era prea scumpa.
        Proiectul era mult prea scump.

        Imaginati-va acum o flota de vreo 200 de astfel de aparate de Zbor Navale, in armata ruseasca.
        Pentru asta ar fi fost nevoie de un buget imens, totusi, pe care URSS-ul nu si-l permitea nici cand avea PIB-ul de 5000-6000 Miliarde $. dar acum cand PIB-ul este de 3 ori mai mic

    • Bartini era italian. Dacă citești mai atent presupusele marile realizări ale rușilor de multe ori sunt implicați și neruși sau tehnologii obinute prin diverse metode de către ruși ! este numai o chestiune de timp până când chinezii îi vor depăși din punctul ăsta de vedere pe ruși

  5. http://adevarul.ro/blogs/nsc
    Apărare şi industrie. România nu poate fi un actor regional relevant fără o armată modernă şi o industrie de securitate puternică
    Cam incep sa se miste lucrurile sau e doar un avertisment?

    • Nu – e milogeala cu staif.
      Ai verificat cine sunt „expertii” instrategie si aparare?
      Eu DA!

      POate au invatat ca cartusu se baga cu partea plata in „spate” dar imi este frica ca nu stiu sa curete ne un AKM (si din fericire asta e un rusnac nesimtit care nu se deranjeaza de niste jeg!) Sa ii pui sa aruce cu grenada.. dinati pune=le pampersi … Sa isi pregteasca singuri calupu de trotil ? Ce vrei sa ii omori? Daca da atunci di uma : un glont in ceafa!!!

      Expertii fiind :
      Avocat – Cabinet Avocat Tanasica Oana infiintat prin decizia
      Baroului Bucuresti in anul 2005.
      Lichidator – Insolva IPURL infiintata in 2011


      Prezent
      Director programe de cercetare Asociația New Strategy Center , București (România)

      ▪ Cercetararea unor teme de securitate în zona Balcanilor și a regiunii Mării Negre
      ▪ Coordonarea evenimentelor internaționale ale organizației
      dedicate zonei Balcanilor
      ▪ Realizarea parteneriatelor regionale
      ▪ Manager de proiect (scrierea propunerilor de finanțare, implementare, evaluare )

      Inioante:
      Facultatea de Istorie, Universitatea din București. Profesor asistent
      ▪Paleografie chirilică (nm : ma ales asta il afce expert. In cantecu lu Igor preuspun)
      ▪Cultură și societate în România modernă
      ▪România în Primul Război Mondial

      7 Jan 2013–Present
      Legal Advisor Scandic Distilleries S.A., Oradea (Romania)
      Responsible within the international arbitration department of the company.
      Involved in the arbitral and pre-arbitral phases of two ICSID arbitrations, as well as in the annulment phase of one ICSID award, on behalf of the Claimants.
      (preferatu meu. Insa l-as intreba de ce nu prea se mai vede vioca Scandic si unde a disparutasa-zisul wisky Johhny’s Castel .. care era ieftin si avea la glicerina ca alueca pe gat de parca avea rulmenti pe ace!)

      2014 –present
      EUROPEAN BANK FOR RECONSTRUCTION AND DEVELOPMENT, LONDON, UK
      Manager (External Relations and Partnerships Department
      , Vice – Presidency Policy and Partnerships )
      Responsibilities

      Managing the institutional relationship of the EBRD with external stakeholders in Central and Eastern Europe and the Western Balkans, and with officials in EU institutions and other international organisations.

      Designing, budgeting and implementing projects in the are
      a of improving governance and the business climate.

      Managing technical assistance projects, with a special focus on Romania, Moldova, Ukraine, the Western Balkans and samd. Sa va mai zic ca este cucoana?

      este senior banker, avand puternice legături cu lumea corporațiilor din Europa Centrală și de Est (ECE) și în special din România. Și – a început cariera în cadrul Citi, unde a avansat până la poziția de senior client coverage banker, înainte de a pleca la BERD ca responsabil pentru ECE. Ulterior a petrecut 3 ani la HVB/Bank Austria Group ca Head of Corporate Banking pentru Romania, și 2 ani la Creditanstalt Investment Bank (CA
      – IB)
      samd.
      Experti nene unu pe una (de fapt 3 pe doua)

  6. O mica precizare,Bartini Beriev VVA14 nu este cu decolare verticala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *