cate shpagi shi comisioane se vor lua ca sa aiba Armata romana asha ceva ??? asa cum s-au luat shi se vor lua pt dotarea cu tehnicailitara la cheie din import, in dauna industriei natzionale de armament shi a economiei Romaniei.
@dobra.horia.
Una din regulile democratiei asigura libertatea de exprimare a ideilor. Dar fara a afecta imaginea cuiva. Daca aveti dovezi care sa incrimineze Armata Romana, le puteti prezenta inclusiv aici pe acest site. Dar nu puteti enunta niste afirmatii grave pe care le-ati auzit la coltul strazii sau la o barfa in carciuma cu ,,baietzasii,, In incheiere te-as intreba si – care industrie nationala de armament?
Pt @mad t
Industria aia careia i se cere in caietul de sarcini de la licitatii niste chestii care o exclud din start.
„In al treilea rand programul TBT 8×8 nu are nevoie de fonduri de la guvern- asa cum in mod fals se lasa a se intelege, este suficient ca MApN sa faca o comanda si sa semneze un contract. Solutia – impusa de altfel de MApN – esta ca in program sa fie cooptat un mare producator mondial, care sa asigure know-howul, clinciul este ca in acest moment trei mari producatori sunt gata sa intre in programul TBT cu arme si bagaje” http://www.rumaniamilitary.ro/programul-tbt-8×8-situatia-reala
In cazul de mai sus nu o exclude, dar ii impune colaborarea cu un producator mondial.
Nu mai stau sa caut, dar la ultima achizitie de munitii de infanterie parte au fost import, citit tot pe aici pe undeva.
Am specificat munitii de infanterie, adica cartuse pt pistoale, arme de asalt, etc
Sau nu stii ca RO produce munitie pt orice armament usor folosit de armata sa?
Si AT Spike putea fi ,din punctul meu de vedere, asamblat si unele componente produse loco. Chiar daca vorbim doar de tabla de aluminiu ….
Un link mai bun nu pot gasi….
Sper ca e edificator.
Fara persoana a doua plural, nu e cazul, important e sa avem un dialog civilizat.
Tabla de aluminiu e o exagerare, dar toate guvernele se plang de locuri de munca si incasari la buget, dar banii românilor, asa putini cât se aduna din taxe nu produc locuri de munca in industria româneasca, sunt trimisi afara…
Adica nu au efect de multiplicare in economie, cum zic cei de specialitate. Nu sunt unul dintre ei, dar au dreptate.
Din câte m-am documentat Transcarpat Sportours International Srl nu e producator de munitii de infanterie.
Trei produse furnizate de firma mai sus mentionata din lista publicata de http://www.dpa.ro:
– cartus 7,65 mm cu glont obisnuit
– cartus 7,62×51 pentru PSL
– cartus 9×19 mm
Producatori de munitii din RO, ai CN Romarm, companie de stat: http://www.umsadu.ro/produse-servicii/ http://www.umcugir.ro/products.html
Mai era si uzina mecanica dragasani parca, daca mai exista si produce munitii.
Asta e , poate fiecare vede doar ceea ce vrea sa vada, nu realitatea asa cum e.
Raspunsul nu e doar pt tine ,ci si pentru altii care citesc pe aici ,nu cei activi ci doar „pasager” si as vrea sa aiba toate punctele de vedere documentate.
Sper ca e suficient de documentat.
Astept sa fiu contrazis.
@mad t
Are you serious?
De afacerea Motorola ai auzit?
De afacerea case pentru generali ai auzit?
Lista interminabila de generali si colonei condamnati pentru diverse magarii ai vazut-o?
Care industrie de armament? Aia pe care va tot chinuiti s-o omorati de atatia ani.
Ai rabdare sa intre DNA-ul si prin conducerea armatei sa vezi cate nume noi o sa ai…
O simpla trecere prin unitatile care merg in TO si sa vezi cati scapa porumbelu’…
Chiar daca la nivelul conducerii armatei toata lumea se face ca ploua si nici usturoi nu au mancat…
De la Irak / Angola incoace se tot roade osu’ asta in armata romana si tu ce vorbesti…
Asa un calcul sumar si tot este vorba de mita in valoare de cel putin 100 milioane €… Si faptele de coruptie nu cred ca se prescriu asa usor… chiar daca unii au ajuns mari generali taman de pe la brigazile care erau abonate la TO… desi majoritatea nu aveau nicio treaba cu armata…
Si daca mai cautati un pic si pe la firmele alea de hranire macar 20 de generali activi / rezervisti si tot cad in plasa DNA… Mai vorbim de uniforme ???
Au ajuns generali pentru ca au experienta in operatii externe – multinationale. Apropo, functia de comandant de brigada este de … general de brigada.
Ati evaluat vreo data un general si ati ajuns la concluzia ca nu are nici-o treaba cu armata? Daca da, puteti da nume? Despre hranire stiti cate unitați sunt hranite prin firme? Inca o data va spun ca vorbiti vorbe fara niciun fundament.
Domne* … matale incerci sa ne convingi pe noi ca totu’ este roz si frumos in armata romana… Ceea ce nu stii este faptul ca multi de pe aici au fost activi pe vremea cand altii care acum sunt activi se jucau cu avioane de hartie…
3/4 din generalii activi ai armatei romane au fost /sunt avansati pe cu totul alte criterii decat competenta …
Despre ce operatii externe / multinationale vorbesti domnule???? Alea pe post de pazari si patrula? Singurii care au luptat au fost FOS-ul si cam atit… in rest cate un glonte ratacit, o mina explodata cand nu trebuia si cam la atit se reduc faptele de arme ale infanteriei romane… Si gavarit si facut trafic cu localnicii… Nu degeaba predomina unitatile de infanterie in TO….
Vezi ce pierderi a avut armata romana raportat la misiunile incredintate si compara cu alte armate care chiar au desfasurat misiuni de lupta…
Data viitoare cand mai faci parte din comisii de genul ala, invita la restaurant unu’ /doi militari angajati pe baza de contract din aia care au 15 ani de armata, dai de baut cat cuprinde, le spui ca ai fost si tu angajat pe baza de contract si sa vezi ce iti povestesc baietii… Nu trebuie sa ne spui noua aici rezultatele, noi stim deja … poate asa se limpezeste imaginea care o ai despre armata romana…
Ceia ce spui dumneata se incadreaza perfect in politica de dezinformare dusa de armata rusa in razboiul din Ucraina. Si ce unitati ar fi trebuit duse in teatru? Tancuri, aviatie, marina? Armata romana a parcipat la operatii non article5, chiar si fostii militari ar trebui sa stie ce inseamna aceasta. Fac parte din personalul, pe care l-ai specificat am misiuni si nu consum alcool.
@mad t
Se vede ca esti infanterist…
Au fost /sunt/ vor fi destule unitati cu mult mai instruite decat unitatile de infanterie trimise in TO… Dar unitatile alea nu aveau niciodata loc de puhoiul si duhoarea care venea de la infanterie… Si nu vorbesc de unitati de tancuri, marina , aviatie…
Matale ai idee ce inseamna dezinformare???? Nu prea cred…
Daca am spus ca s-a furat / se fura ca in codru in armata romana eu nu cred ca am dezinformat… Mai nou cu acte in regula… de exemplu schimbarea uniformei… ca tot a fost un articol recent pe aici… Mai trebuie sa se imbogateasca rapid niscai firme, armamentul modern mai poate astepta …
Da’ dar chestia asta cu schimbatul uniformei este incadrata la modernizare de catre generalii de carton…. Oare cine este in spatele firmelor alea de croitorie?
Daca am spus ca sunt o gramada de generali / colonei facuti la apelul bocancilor nu cred ca am dezinformat… Sunt destule cazuri….
Poti afla adevarul pe diverse cai in privinta militarilor angajati pe baza de contract…. nu trebuie neaparat sa bei alcool … Oricum ofiterul de contrainformatii (ori cum se numeste acum) are mai mult ca sigur o evidenta FOARTE CLARA despre fiecare in parte, cine , ce si cum… a primit…
Cam dur, stimabile, dacă sugerezi cumva cum că misiunile executate nu erau esențiale… Dacă n-au cucerit nușce platou/munte apărat-fortificat gata, au stat așa degeaba ș-au ars motorina alelaa???
Nu, dany, pierderile, câte au fost, sunt scumpe – măcar pt familii, camarazi- și tocmai de aceea TREBUIE CINSTITE!
Păi atunci și ofițerii aviatori au murit degeaba în tarlaua patriei, doar nu era război…
INCONTESTABIL, militarii nu cad la datorie degeaba și TREBUIE CINSTITĂ memoria și DEMNITATEA acestora!
@Floggere
Stii la fel de bine ca si mine ca cel putin jumatate din cei care au fost in TO au fost cu ajutorul pilelor si relatiilor… Ori cu alte cuvinte orice ceapcea care avea 2000 € /$ mergea in TO, desi in cele mai multe cazuri pregatirea lor militara lasa de dorit… Au fost cazuri cand ofiteri / subofiteri au fost debarcati in ultimul moment din avion… si altcineva ocupa locul respectivului…
Daca ar fi fost bine instruiti atunci pierderile ar fi fost minime… Datorita lipsei de instruire au fost cei mai multi morti…. Ghici cine era vinovatul principal ? Nu cumva ceata aia de generali care inchideau ochii la capitolul instructie / inzestrare?
Sunt destule cazuri cand unii au murit si datorita alcoolului… chiar in ’91… intoxicatie cu alcool metilic (nu etilic, romanii erau renumiti pentru „rachia” facuta in conditii de campanie)…. si era o dama….dama aia a fost primul mort ….altu’ (transmisionist sic!) au murit calare pe antena statiei radio electrocutat … tot cu sange in alcool (langa Pristina)….
Lista este destul de lunga….daca ar fi fost instruiti corespunzator nu ar fi fost atitia morti si multi din ei ar fi putut sa se intoarca la familiile lor…Cine este vinovat pentru slaba instruire???? Cine-i trimite nepregatiti in TO pentru un pumn de $/€ ala este vinovat de moartea lor… Adica caracatita aia care mulgea si inca mai mulge armata romana…. Inclusiv politicieni care inca mai sunt prin parlament au fost implicati in aceasta mafie…. Normal ca sunt prieteni buni cu astia care distrug RO de 25 de ani…
Pana prin 2006-2008 in armata romana era o adevarata „intrecere socialista” la capitolul spagi pentru angajare, spagi la examenele unora… spagi pentru plecat in TO… spagi pentru trucarea licitatiilor…
Deci acum ti se mai pare dur raspunsul meu?
PS- Nu doar aviatorii au muscat tarana patriei…. mai sunt si alte arme cu nimic mai prejos decat aviatia care au platit scump…
Sigur, mă refer la victimele din toate categorile de arme…
Marinar, tanchist, transmisionist, parașutist, PM sau VM – nu contează.
Pile or fi fost, dar refuz să fiu de acord că pierderile din TO sunt datorate mai degrabă victimelor!
Pierderile se datorează faptului că-i război ș-atât.
@Floggere
Majoritatea deceselor din TO se datoreaza disciplinei slabe, slabei pregatiri…
Te faci ca nu vezi cine este vinovat de slaba pregatire … exact aia care incasau cei 2000 €/$ …. Cu alte cuvinte pentru aia nu conta cat de pregatit era respectivul, nu conta ca este posibil sa moara datorita slabei pregatiri… important era ca ei sa incaseze amaratii aia de 2000 $/€…. ORI ASTA SE NUMESTE CRIMA ! Indiferent de armata!
-„Pierderile se datorează faptului că-i război ș-atât.” … ce vorbesti domnule…. adica aia care-i trimit nepregatiti in TO sunt nevinovati …ba dimpotriva mai sunt si avansati la exceptional…
Încerc să înțeleg pdv, dar discutăm de armată și militărie. Banca Transilvania, GOOGLE sau IKEA nu-și trimite angajații să securizeze locuri…armata nu-i (pt soldați) predominant muncă de birou. Iei solda pt că juri să-ți faci treaba, să execuți misiuni. Accepți riscurile. Când inevitabilul se produce și apar pierderi, să fie vb numai de incompetență, sau de meseria periculoasă în sine. Corporatistul mediu, patronul ABC nu merg să cucerească/apere pozitii sub focul inamic, militarii sunt pregătiți pt asta. Totuși, cât de pregătit, erori se petrec, materialul cedează și mori relativ ușor.
@Floggere
Eu nu am zis ca armata nu este o meserie periculoasa…
Dar foarte multe din pericole pot fi trecute prin pregatire de nivel superior si disciplina la sange…Ori armata romana sta prost exact la capitolul pregatire si disciplina… Si sunt nenumarate exemple pe tema asta….
Sa-l trimiti in TO taman pe ala nepregatit doar pentru ca are aia 2000€ pentru spaga mi se pare deja CRIMA!
si aici o lista degenerali condamnati pt orice, de la coruptie, fals, abuz pana la tradare
Generali condamnaţi
1. Gen.Bg. Valeriu Ursu Gheorghe Director General al RA Romtehnica,1996, condamnat pentru fals intelectual, fals în inscrisuri sub semnatura privata si instigare la aceste infractiuni ( dosarul Tigareta 1), 2 ani cu suspendare ;
2.Gen Bg. Viorel Cheptine comandant al C.10 A, 1999, condamnat pentru abuz în serviciu, 2 ani cu suspendare;
3. Gen. Bg. Gheorghe Florica fost Sef al Garzi Financiare, 2002, condamnat pentru un prejudiciu de 30 mld. lei vechi la bugetul de stat (dosarul Tigareta – Portul Vechi), 6 ani si 4 luni închisoare;
4. Gen.Bg. (r) Lazar Iliescu fost director adjunct al Directiei Audit Intern din M.Ap.N.,2004, condamnat pentru favorizarea mai multor societati comerciale pentru obtinerea unor contracte si luarea de mita, 3ani închisoare cu suspendare;
5. Gen Bg.(r) Corneliu Balta – rezervist , 2005, condamnat pentru înselaciune si deturnare de fonduri, 6 ani si 6 luni închisoare;
6. Gen.Bg. Stefan Blaj sef Sectie Medicala I,la Spitalul Clinic de Urgenta Militar Central Bucuresti, 2005,luare de mita, 1an si 6 luni închisoare cu suspendare;
7. Gen. Bg. Septimiu Neftalin Caceu – sef al Statului Major la C.1A., 2006, condamnat pentru trafic de influenta, 3 ani închisoare cu suspendare;
8. Gen. Mr. Marin Maciuca comandant al Comandamentului Logistic Întrunit,2007, condamnat pentru abuz în serviciu contra intereselor publice în forma calificata si continua ( dosarul Ripstop), 4 ani închisoare;
9. Gen. Mr. Adrian Tilinca loctiitor al comandantului Comandamentului Logistic Întrunit, 2007, condamnat pentru abuz în serviciu contra intereselor publice în forma calificata si continua ( dosarul Ripstop), 4 ani închisoare;
10. Gen. lt. Ionel Marin – adjunct al directorului SRI, 2011, condamnat pentru fals în declaratii, 1an închisoare cu suspendare ( dosar Case pentru generali varianta SRI);
11. Gen. Dumitru Zamfir – adjunct al directorului SRI, 2011, condamnat pentru fals în declaratii, 1an închisoare cu suspendare ( dosar Case pentru generali varianta SRI) ;
12.Gen. Bg.(r) Danut Saulea – rezervist, 2011, condamnat pentru trafic de influenta, 3 ani închisoare cu suspendare;
13. Gen Mihail Popescu – fost sef al S.M.G., 2012, condamnat pentru prejudicierea SMFT cu suma de 1,26 milioane de euro, 4 ani închisoare cu suspendare(dosarul Tofan);
14. Gen. Eugen Badalan – fost sef al S.M.G., 2012, condamnat pentru prejudicierea SMFT cu suma de 1,26 milioane de euro, 4 ani închisoare cu suspendare(dosarul Tofan);
15.Gen.Bg. Neculae Otelea fost sef Serviciu Logistic al SMFT, 2012, condamnat pentru prejudicierea SMFT cu suma de 1,26 milioane de euro, 4 ani închisoare cu suspendare (dosarul Tofan);
16.Gen.Bg. Petre Trandafir comandant al ISU Dobrogea, 2012, condamnat pentru trucarea concursului de angajare, 3 ani si jumatate închisoare (dosar Angajari ISU Constanta);
17. Gen.Bg.(r) Catalin Voicu rezervist, senator, 2012, condamnat pentru trafic de influenta si fals în inscrisuri, 5 ani închisoare ;
18. Gen.Bg. Traian Nistor fost comandant al Comandamentului Logistic Întrunit , 2012,condamnat pentru complicitate la evaziune fiscala, 3 ani închisoare cu suspendare;
19. Gen Bg. (r) Vasile Cocosila – rezervist, director al sucursalei Astra Asigurari Resita,2012, 6 luni cu suspendare ;
20.Gen. Dumitru Cioflina fost sef al S.M.G , 2013, condamnat pentru abuz în serviciu, 2 ani închisoare cu executare (Dosarul Schimb de teren M.Ap.N- Gigi Becali);
21. Gen.Lt.Olimpiador Antonescu sef al Jandarmeriei, 2013, condamnat pentru abuz contra intereselor publice, 3 ani cu suspendare ( dosar Angajari Jandarmerie);
22.Gen. Bg. Nicolae Rugina adjunct al Inspectoratului Jandarmeriei, 2013,condamnat pentru abuz în serviciu, 1 an si jumatate închisoare cu suspendare ( dosar Angajari Jandarmerie);
23. Chestor Cristian Baci – Secretar General al MAI , 2013,condamnat pentru abuz în serviciu, 2 ani si jumatate închisoare cu suspendare ( dosar Angajari Jandarmerie);
24. Chestor Adrian Patrascu – Director General al Directiei Management Resurse Umane, 2013,condamant pentru abuz în serviciu, 3 ani închisoare cu suspendare( dosar Angajari Jandarmerie);
25. Chestor sef de politie Ion Valentin Opritescu – Director General al Directiei Financiare MAI, 2013, condamnat pentru abuz în functie, 2 ani si 6 luni închisoare cu suspendare( dosar Angajari Jandarmerie);
Generali vizaţi de anchete ale DNA în curs de desfăşurare
Dosarul Case pentru generali varianta M.Ap.N.- 1999
1.Gen. Constantin Degeratu fost sef al SMG si consilier prezidential;
2 Gen.Bg. Constantin Lucescu fost consilier juridic la SMG;
3 Gen.Lt. Neculai Balan fost atasat militar în SUA;
4. Gen.Lt. Ioan Gavril Ghitas foat reperezentant militar la Bruxelles;
5.Gen. Vasile Apostol – fost locţiitor al Şefului Statului Major al Forţelor Terestre şi Inspector-Şef al Inspectoratului Armatei Române;
6.Gen. Bg. Tiberiu Marineanu fost sef al Instructiei si Doctrinei la Statul Major al Aviatiei si Apararii AA ;
7. Gen.Bg. Cornel Oancea
8. Gen.Mr. Gheorghe Lungu fost sef adjunct al Directiei Contraspionajului Militar;
9.Gen.Bg. Ghiţă Ciubota fost comandant al Comandamentului Teritorial Bucuresti;
10. Gen. Tiberiu Costache fost prim adjunct al sefului SMG;
11. Gen. Bg. Nicolae Oprea fost inspector general al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontiera;
12. Gen.Mr Marin Stafie – Fost loctiitor al SMFT si sef al Directiei Logistice /SMG;
13. Gen. Mr. Paul Vasile fost Sef al Directiei Planificare Strategica al SMG;
14. Cam. Stefan Benţa – fost Inspector pentru marina în Inspectoratul General al Ministerului Apararii Nationale;
15. Gen. Viorel Bârloiu – fost consilier de stat la Departamentul Securita?ii Na?ionale ?i secretar al CSAT;
16.Cam. Virgil Stoica – fost Prim loctiitor al sefului Statului Major al Fortelor Navale si comandant al Comandamentului Operational “Dobrogea”;
17.Am. Corneliu Rudencu fost sef al SMFN;
18.Gen. Nicolae Pastinica fost sef al Corpului de control al M.Ap.N.
În anul 2000 dosarul a fost a fost închis, fiind redeschis în anul 2005.
Dosar Banca Internaţională a Religiilor, 2000
1.Gen. Gheorghe Bucse fost sef la SMFA;
2. Gen.Ion Sandulescu fost sef al Statul Major al Aviatiei si Apararii AA ;
3. Gen Tiberiu Marineanu – fost sef al Instructiei si Doctrinei la Statul Major al Aviatiei si Apararii AA .
Dosarul Diplome titluri universitare-2008
1.Gen. Mircea Muresan fost rector al Universitatii Nationale de Aparare Carol I;
2 Gen. Gabriel Oprea fost ministru al M.Ap.N.;
3. Gen.bg.Viorel Buta
4.Gen. Eugen Badalan fost sef al SMG;
5. Gen. Sergiu Medar fost sef al serviciului secret al Armatei, ex-consilier al presedintelui Traian Basescu;
6. Gen.Bg. lect.univ.dr. Maricel Popa
7. Gen. Bg. Liviu Scrieciu fost loctiitor al comandantului Comandamentului Logistic Întrunit;
8. Gen. Mr. Ion Pâlsoiu – fost comandant al Brigazii 2 Infanterie Rovine;
Gen.Mr.(r) Sandu Ioan Eftimie – fost loctiitor al sefului Departamentului pentru Armamente.
Dosar Scurgeri informaţii strict secrete MAI, 2009
1. Gen.lt. Costica Silion – fost Sef al Jandarmeriei/Condamnat la 3 ani de închisoare
2. Chestorul principal Nelu Pop fost Sef la Politiei de Frontiera.
Dosarul Mită pentru avansare în armata- 2011
1.Gen.Bg.Ion Marian adjunct al Directiei Managementul Resurselor Umane din M.Ap.N;
2.Gen.Mr.Mihai Chirita – seful Directiei Doctrina si Instructie din S.M.G.
Dosarul Case pentru generali varianta M.Ap.N.- 2013
1. Gen.lt. (r) Corneliu Dobritoiu – fost secretar de stat în MApN, fost ministru al Apararii;
2. Gen.Bg. (r) Traian Pigui – fost sef al Directiei domenii si infrastructura din MApN;
3. Gen. (r) Sergiu Medar – fost sef al serviciului secret al Armatei, ex-consilier al presedintelui Traian Basescu;
4. Gen. (r) Gheorghe Rotaru, – fost sef al Directiei Generale de Informatii a Armatei (DGIA), fost consilier al presedintelui interimar Crin Antonescu,;
5. Gen.lt. (r) Francisc Radici – fost sef al DGIA;
6. Gen.mr. (r) Floarea Serban, – fosta sefa a Directiei de Legislatie si Asistenta Juridica din MApN, fost secretar de stat;
7. Gen. (r) Mircea Chelaru – fost sef al Marelui Stat Major,
8. Gen.mr. Constantin Nastase – fost sef al Directiei Financiar-Contabile MApN;
9. Cam.flt. Dumistracel Catalin – loctiitor al sefului Directiei structuri si planificarea înzestrarii din Statul Major General,
10. Gen.bg. (r) Otelea Neculaie –
11. Gen.Bg. Petru Chertic – fost director general al Directiei Medicale din MApN;
12. Cam.Cucosel Cristea – fost sef în cadrul sectiei Comunicatii si Informatica din SMFN;
13. Gen.Bg. (r) Gheorghe Nicolaescu – fost sef al Contra-informatiilor militare,
14. Gen.Bg. (r) Petrescu Stan-
15. Gen.mr(r) Baranga Petre – fost sef al Directiei de Personal Mobilizare/SMG;
16. Gen. mr. (r) Grecu Ioan-Alexandru, – fost sef Resurse/S.M.F.T.;
17.Gen.Bg (r) Draghici Ion
18. Gen.Bg. (r) Ciofringeanu Nicolae
19. Gen.mr. (r) Bantas Leonard-Adrian fost loctiitor al sefului Directiei Comiunicatii si Informatica din Statul Major General;
20. Bg (r) Vistianu Gheorghe – fost commandant al C.10A.
Dosar Furturi maşini de lux, 2013
1. Gen.Francisc Radici – fost sef al DGIA.
Generali scăpaţi de urmrirea penală
Prin prescripţia faptelor
1. – Gen. Victor Atanasie Stanculescu,
2. -gen. Gheorghe Anton, gen. Neculai Matei – dosarul Motorola, 2002.
Verdicte NUP
1. – Gen. Gheorghe Bucse, gen. Iulian Medrea, gen.Teodor Zaharia si Nicolae Berechet în dosarul Tigareta II;
2. – Gen. Gioni Popescu dosarul Giurtelecul Hododului;
3. – Amiralul Traian Atanasiu dosarul Distrugatorul Marasesti;
4. – Gen.Mr IonSârbu dosar Falsificare vechime profesionala.
Dosare cu caracter secret
– Gen. Nicolae Pastinica a înaintat, în aprilie 2001, Parchetului Militar materialele de cercetare executate de Inspectoratul General al M.Ap.N în cazurile Marconi, STAR, Algoritm politic din înzestrarea armatei. Nu s-a comunicat nicio solutie în aceste cazuri.
Displacement: 1,668 long tons (1,695 t) full
940 long tons (955 t) standard
Length: 321.5 ft (98.0 m)
Beam: 88.6 ft (27.0 m)
Draft: 11.15 ft (3.40 m)
Propulsion: Caterpillar 3618 marine diesel engines
Speed:
45 knots (83 km/h; 52 mph) maximum
30 knots (56 km/h; 35 mph) operating
Range: 3,500 nmi (6,500 km; 4,000 mi)
Capacity: Approximately 605 long tons (615 t)
Approximately 28,740 sq ft (2,670 m2) cargo deck
N-ai ce face cu ea la 1500tdw.
Uita-te ce-au putut sa puna taiwanezii pe Tuo Chang, la 567 tdw.
16 rachete antinava, 8 subsonice la vreo 700 kg si 8 supersonice la vreo 1360kg, doua lanstorpile triple x 324mm, un tun de 76mm, un Phalanx, helipad, 38 noduri, opereaza pe mare de gradul 7, cu valuri de 6-9m.
Pretul este de cca71 milioane$ pentru un lot de 12 bucati pentru marina taiwaneza.
La 800tdw si vreo 70-75m, poti sa pui si 1 bloc Mk41 cu 32 ESSM, un SeaRam in loc de Phalanx, doua teleoperabile cu tun de 27-30mm in borduri, 2-4 RHIB/USV si ce mai vrei tu.
Iti dai seama ca, fiind catamaran, o faci si de 17 m latime, ca nu-i influenteaza rezistanta la inaintare, si o foloseasti ca platforma multifunctionala pentru ca poate sa faca aproape orice, mai putin AEGIS 😉
Ca s-o faci de 1500 tdw si sa pui pe ea tot ce poate duce inseamna sa temrini tot bugetul apararii 🙂 )))))
Lasand gluma la o parte, solutia catamaran ar trebui studiata cu multa atentie.
Daca pui 2 Visby una langa alta iti rezulta aceeasi rezistenta la inaintare ca la Visby. Smecheria catamaranului este ca poti sa faci cocile mai inguste, pentru reducerea rezistentei la inaintare, si sa valorifici spatiul mare generat de platforma dintre ele.
Dar am prins ideea…….. doar ca nu vom avea bani vreodata sa punem pe un catamaran de 1500tdw tot ce poate duce 🙂
Cu tun de 76mm (merge si mai mare) pe centru-fata, iar pe laterale-fata (incastrate in cele doua coci stanga/dreapta) ar fi VLS-urile.
In spate, deasupra elicelor, in fiecare coca, ar fi si puntile (cu rampe de lansare/recuperare) pentru RHIB-uri (plus inca 2 mai mici pe laterale, la mijlocul navei, lansate cu macarale/troliu)
Restul completati voi: elicopter + hangar, torpile, antinava, decoys, I-Mast de la Thales…etc…
La catamaran? Neah, are loc unul intreg, pentru ca, spre deosebire de o clasica „mono-hull”, ai ce pune pe lateralele hangarului in loc de spatiul dintre hangar si puntea de comanda.
Ideea e ca prin strangerea hangarului sa permiti aterizarea unor elicoptere de mare capacitate sau chiar Osprey, fara sa trebuiasca sa le si bagi in hangar si fara sa trebuiasca sa lungesti nava.
Si mie imi place luntrea rusilor, calibru 14 sau 12 dar e teleoperabila. Si are punte in spate pentru tragatori , si incap 20 de ” pacificatorii ” .plus ceva blingaj .
Dar e alta clasa. Mai mare decat shalupele astea M 8 sau m12.
Apropo, ca-mi amintisi de OPV-uri…acum vazui si eu ca olandezii au intrat serios in paine cu Gen.2 (Gen.1 fiind Holland class)! http://products.damen.com/en/ranges/offshore-patrol-vessel
Efectiv au creat mai multe clase (de la 1400 la…2600) dintr-una singura, exact cum au facut cu SIGMA.
Si din cate vad, pe langa faptul ca 1800 e atat cu Sea Axe cat si conventionala, au incorporat si „Multi Mission Bay” in variante…am prezentat eu in comentarii aici: http://www.rumaniamilitary.ro/incercarea-moarte-n-are
Foarte faine barcile prezentate, mai ales pentru a pastra contactul cu inamicu’ si pentru FOS, dar nu tin cont de un aspect, relevat si de un fost marinar, ajuns si presedinte: iarna nu-i ca vara… 🙂
Dunarea ingheata domnilor, motiv pentru care, daca mai vrei sa-ti pastrezi mobilitatea, atunci este recomandabila (pentru transport rapid de trupe si vehicule usoare) sa ai asa ceva: http://www.griffonhoverwork.com/products-services/product-range/8100td.aspx
Intr-adevar, fusta si elicele propulsoare o fac poate mai sensibila la foc direct, dar mobilitatea pe orice vreme, la orice temperatura, pe orice cota a Dunarii, o fac un all-rounder greu de batut.
Am avut si noi un astfel de proiect in vremuri trecute: http://www.marinarii.ro/nave.php?id=306
Tehnologia nu e rocket science si, in conditiile unui caiet de sarcini clar, alocarii unor fonduri si o comanda minima ferma, cred ca s-ar putea face si in tara. Nu ma intrebati de cine ca nu stiu…
Intre timp, navele logistice din dotarea actuala sunt astea: http://romaniaforum.info/board3-marina-romana-romanian-navy/board409-marina-militara-romana-dupa-1945-romanian-navy-after-1945/board675-romanian-navy-after-1945-danube-fleet/750-river-landing-ships/?s=f3e410f3c4c9f689f34d41defa9e52437309d282
Ceea ce este ok, avand in vedere cat cara, dar din nou, daca Dunarea ingheata sau trebuie sa deplasezi doar trupe si echipament de infanterie cat mai repede… S-a cam terminat.
Da, corect, am mai vorbit de asta, si tipul asta de nava e necesar, doar ca joaca putin in alta liga.
Ceva mai apropiat pentru rol de patrulare ar fi asa ceva:
Pai era vorba de transport trupe, nu de patrulare 🙂
Sunt multe limite de viteza pe Dunare, mai ales in Delta, in special pentru barcile de agreement, ca astea strica cel mai mult momentan (turismul a luat-o bine in sus). Uite aici un link ca exemplu: http://webbrain.ro/nauticlife/pagini/restrictii-viteza.php O nava pe model Gurza M cred ca va face mult rau ecosistemului… Da’ nu prea cred sa le pese alora…
Daca e sa vorbim de nava ideala de patrulare si lupta pe Dunare, si mai ales in Delta, eu as merge pe nave dedicate, cu o carena optimizata pentru a respecta si cerintele de mediu, cu pescaj extrem de redus, suprastructuri cat mai putin inalte dar care sa asigure o ergonomie decenta echipajului (care echipaj cat mai redus posibil), catarg extensibil asemenea periscopului submarinelor, cu senzor electro-optic si radar in varf, cand il cobori se disimuleaza in suprastructura, materiale absorbante radar, armament artileristic rapid stabilizat giroscopic si telecomandat, sistemul de rachete retractabil (o combinatie de rachete antitanc cu rachete AA cu raza scurta), motorizare hibrida (diesel-electric) ceea ce te poate ajuta cand stai la ambuscada sau camuflat in stufaris pentru diminuarea semnaturii in infrarosu, elice retractabila ca sa scapi din zonele putin adanci cu mult lastaris, drona la bord, contramasuri si avertizare pentru iluminarea cu laser si infrarosu.
Tevile de esapament disimulate si racite cu apa, sistem de racire cu apa al corpului navei. A nu se neglija camuflajul cu plase s.a.m.d., camuflajul scapand deseori monitoarele noastre in WWII de aviatie.
Totul la maxim 20 de metri lungime, 4-5 metri latime, pescaj sub 1 metru, blindaj compozit, autonomie cat mai mare, nu mai mult de 50 km/h, nu-ti trebuie pentru simplul motiv ca nu poti fugi nici de rachete nici de proiectile.
Apoi o semirigida la bord si niste vinciuri sanatoase ca nu stii cand ai nevoie sa te scoti de prin mal ajutandu-te cu un copac mai zdravan.
Mno, cum zicea cineva mai demult, acu ma culc si eu c-a adormit copilul… 🙂
sună grozav, nicolae, aia da hiper-specializare!
Totuși, flaxibilitatea-i un atu ce nu poate fi neglijat. O nouă clasă va trebui să fie din start multi-omni-folositoare, cred. Carena cu pescaj minim, mult sub 1 m, poate servi extrem de bine și în larg. Dacă te uiți, există multe planuri de forme care asigură stabilitate și cuplu fără ca chila să fie la peste 50-60cm.
Vedete mici, multi-rol, cum e cea discutată pot naviga pe mare fără mari probleme. Ce contează e echiparea. Platforme ieftine, orișicum.
@Flogger
E destul de greu sa scoti un bun compromis mare – fluviu, asta incearca acum Ucraina cu Gurza aia. Chila in V, in unghi mare, apropiat de 180 de grade, se comporta decent si pe mare si pe fluviu dar… pe mare apar limitari in caz de mare montata si vant puternic. Citeam mai demult despre nave cu fundul in V prin revista Modelism si imi aduc aminte ca aveau calitati nautice mai mult decat rezonabile, dar nu-mi mai aduc aminte cifre.
Eu as zice asa: multirol, multirol, dar pana la un punct! 🙂
Se poate merge pe ideea unei clase de nave impartite la fluviala si la paza de coasta care sa aiba cat mai multe elemente comune, cu exceptia carenelor… 🙂
Si monitoarele si Brutarii ies pe mare dar aproape as putea pune pariu ca de pe la forta 5 in sus, masurata pe Beaufort, primesc interzis. Evident, nu stiu exact, ca probabil informatiile sunt clasificate.
Forta 5 inseamna valuri de 1,8 – 2,5 metri pe aceeasi scara ceea ce, e abordabil lejer cu un, sa-i zicem Beneteau de 10 – 13 metri. Ca idee, anul trecut in Grecia, in Skiathos, cu o barca asemanatoare cu cea mentionata mai sus, am mers lejer pe forta 4, cu oameni veniti in vacanta, deci la relaxare.
Carena în V nu-i unica opțiune, asta încercam să spun. Sunt variante și variante… Velierul meu e clasic – chilă lungă, deplasament greu și forme profunde (chiar la cuplul maestru).
Limita obiectivă în cazul de față e pesacajul, însă reținem că o navă puțin profundă poate opera fără probleme în95%din condițiile întâlnite pe mare. Sunt particularități ale M.Negre, de exemplu absența mareelor, curenții specifici și valurile scurte puternice și cu gradient mare.
Legat de starea mării și anvelopa de exploatare, 5 pe scala Bf e încă mare-faină. Valul de 2 m sau 12 m nu-i esențial cât nu deferlează (sigur nu întâlnești valuri de 12m înMN fără furtună mare de tot) ideea e panta. În genere orice vedetă mică ține o mare formată dacă cârmaciul abordeză marea măcar tangent și nu cade lateral între valuri, caz în care ruliul e neplăcut, dar atât. Deferlanții, lovind lateral, pot pune probleme (și puntea-n mare).
N-am navigat pe uragan sau furtună puternică, în rest am experimentat de la calm plat și până la F8, nicio problemă cât timp faci treaba competent. Navighez întotdeauna fără niciun echipaj, în solitar.
Marturisesc ca am ramas nitel blocat in V… 🙂
Apropos de pescaj imi aduc aminte ca acu’ cativa ani am mers la pescuit in Oceanul Indian cu ceva salupa de vreo 8 metri, erau valuri de 4 metri, nu vedeai orizontul intre ele. Era o hula de toata frumusetea. Ce m-a frapat insa a fost ca ne-am urcat in jucarie direct de pe plaja, nu de la ponton, avea pescaj foarte mic. Pana la zona de pescuit a dat ala in ea la greu si s-a tinut foarte bine… ce-i drept una-i hula alta’s berbecii.
Probabil ai dreptate, sunt destule forme care sa asigure un bun compromis! 🙂
mad t, te rog sa vizionezi reportajul de mai jos http://m.stiri.tvr.ro/article/30827
și sa încerci sa îl actualizezi (din 2013 și pina acum s-au mai schimbat cifrele)
apoi te rog sa tragi aer în piept, sa te gindesti ca e un simplu reportaj TVR.. și ca cifrele (actualizate) sunt cam gri.. și triste 🙁
Delta Dunarii e ”tara ambuscadelor” ! sa te plimbi in caz de razboi cu salupe zgomotoase pe canale e clar ca vrei sa devii erou! Pe urma ,in delta n-ai ce sa aperi. doar ca sa ai controlul stufului e contraproductiv. Populatia o da in partizanat daca au cu ce ..daca nu , asta e , oricum stiu toti ruseste 🙂 Asa ca stati calmi cu barcile voastre de fitze! Daca vrea FOS-ul sa-si faca de cap pe acolo, niste luntrii s-or gasi sau daca vor sa fie de top ,niste caiace de polietilena , cu padele infasurate in carpe si asta e …
Nu-i chiar asa! 🙂 Nu-i vorba doar de controlul stufului si am doua argumente: unul cat se poate de actual, inca mai avem dispute teritoriale cu Ucraina pe bratul Chilia si un argument istoric, poate mai putin cunoscut, noi ne-am batut cu rusii in WW II prin Delta, cu trupe de infanterie marina, vedete blindate si nu numai.
De exemplu, modificarea granitei doar pe bratul Chilia poate avea repercusiuni asupra ZEE, nici nu mai spun ce-ar insemna din acest p.d.v. sa pierzi Delta.
Asa ca Delta e importanta prietene, cu sau fara stufaris, cu sau fara partizani sau oameni verzi vorbitori de limba rusa! 🙂
Nu degeaba se echipeaza Ucraina cu Gurza M…
Atat de bine dotata era Armia romana in wwii in partea Deltei ca pe 30 iunie 1941 au pierdut Chilia. La fel si acum daca nu ajungi la Nistru si sa ai controlul MN e cam degeaba sa te lupti prin Delta la ce echipamente antice au unitatile ce trebuie sa asigure paza Deltei. La cate goluri sunt in dotarea armatei la momentul actual ar trebui sa ne invete pe noi cei care alcatuim populatia civila cum sa o dam in gherila partizani si alte cele. Astia nu-s in stare sa asigure paza litoralului MN daramite al Deltei. Traiasca hotii si generalii in izmene. @madt chiar asa spalati sunteti pe creier in armia romana de credeti pe nerasuflate in „Patria si Dreptul meu”? De ce aveti cap pe umeri si ochi fara dioptrii? Nu mai inghititi pe nerasuflate ca si guvidul tot ce va zic burtosii de va conduc armata mirobolanta. La primul foc o sa-si ia talpasita asa cum au facut-o la Stalingrad si Cotul Donului.
Ăi de la est n-au ce face acolo!
Să-și „tragă” câte vaporuțe doresc, din tablă, lemn sau fibră… Poziția din care lucrează e limitatorul. În plus, nu degeaba România are tradiție seculară în manevrele militare danubiene și anume i-am cam ars pe băieții răi acolo…
Sigur că Marina Pontică nu are aceeași experiență, dar pe Dunăre ne jucăm acasă! Niciun rus, ucrainean, sârb sau ungur nu poate disputa asta.
@ nicolae dreptui ca ai dreptate daca pui problema asa. Io ma refeream la acoperirea pe care o faci cu salupele astea ,inafara de canalele navigabile, mari si late tinute sub observatie de inamic! Si cand treci tu cu salupa plina de foshi iti trimite rusu o rachetica din stuf! Ia incearca sa te plimbi pe razelm daca nu stii drumu,sa vezi cum dai cu pescajul ala de maxim 1m de piatra si faci echipajul aviatori. E drept ce spui cu ww2 dar altele erau armele atunci si alta mamaliga e acum. Eu personal nu vad nici un conflict viitor avand ca baza de operatii delta. Apropo stiti ca acum patrula pe litoral se face cu drona? Asa o sa fie si in caz de conflict, o sa-si plimbe fiecare dronele pe deasupra si daca vede o miscare suspecta in careul 2 unde stie ca nu are pe nimeni ii trimite niste rachete sau obuze sau sa se sature aia sa scuture stufu in tara straina.
Ma rog ,parerea mea ! Ca sa ai delta trebuie sa poti sa te fortifici undeva sa ai puncte de sprijin ,ori asta e imposibil ,acolo totul e in miscare. Ca in jungla ,treci la 2 metri de inamic si nu-l vezi! plus localnicii care nu vor sa colaboreze si o sa toarne orice miscare! Asa ca eu personal nu vad un razboi in delta !Ucrainennii doar ne zgandara pe zona aia ,n-o sa atace niciodata, si daca vin rusii oricum la bucuresti o sa fie davai ceas davai palton asa ca delta chiar nu mai conteaza!
Cat timp ai dispute vis-a-vis de granite e bine sa ai o forta de descurajare pe masura. Fara a fi vreun expert, monitoarele mi se par usor depasite iar o barca de genul celei visate de mine mi se pare mai utila si mai adaptata secolului si mediului. Ca si navele pe perna de aer.
Delta e o zona care din start ar trebui sa descurajeze un potential inamic dar daca mai stai si bine la capitolul dotare&pregatire atunci pur si simplu o sa caute in alta parte. 🙂
Eu n-as fi atat de sigur cu chestia asta ca nimeni n-are chef de balaceala prin Delta. Mi-e suficient ca s-a facut o data.
Pe Razelm n-am fost dar prin Delta m-am plimbat si nu mi s-a parut ca-i chiar totul in miscare. 🙂 In Delta am cunoscut si primul om din viata mea complet in afara sistemului, fara buletin, fara nimic, ceea ce nu credeam c-o sa vad vreodata! 🙂 Ma rog eu sunt orasean clasic, mi s-a parut foarte tare! 🙂
draguta chestie… aici si cu remorca si senila 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=ZYjxqWlexiM
doar ca asta in mod clar nu va avea pe apa viteza unei barci sau unui aeroglisor…
„The combined navies of Bulgaria, Romania, Ukraine and Georgia are no match for Russia’s naval presence in the region. With the second-most-powerful military force among NATO nations, Turkey’s naval presence is more substantial but not sufficient on its own to challenge Russia’s regional naval
capacity. The main problem for Romania and Bulgaria are their weak naval defenses. Romania’s naval combat power is centered on a few aging frigates backed up by a half-dozen corvettes. Outdated military capabilities and the slow reform of anti-aircraft, anti-missile and anti-ship systems simply provide an added bonus for Moscow.”
Act of Valor – Boat scene
https://www.youtube.com/watch?v=RjlDRTemjzQ
http://www.resboiu.ro/ucraina-a-testat-pe-mare-a-doua-vedeta-blindata-gurza-m/
Da…. am comentat pe tema asta….
Problema e ca vor sa produca 20 vedete sau…. salupe ( nu stiu cum sa le numesc…)
cate shpagi shi comisioane se vor lua ca sa aiba Armata romana asha ceva ??? asa cum s-au luat shi se vor lua pt dotarea cu tehnicailitara la cheie din import, in dauna industriei natzionale de armament shi a economiei Romaniei.
@dobra.horia.
Una din regulile democratiei asigura libertatea de exprimare a ideilor. Dar fara a afecta imaginea cuiva. Daca aveti dovezi care sa incrimineze Armata Romana, le puteti prezenta inclusiv aici pe acest site. Dar nu puteti enunta niste afirmatii grave pe care le-ati auzit la coltul strazii sau la o barfa in carciuma cu ,,baietzasii,, In incheiere te-as intreba si – care industrie nationala de armament?
Pt @mad t
Industria aia careia i se cere in caietul de sarcini de la licitatii niste chestii care o exclud din start.
„In al treilea rand programul TBT 8×8 nu are nevoie de fonduri de la guvern- asa cum in mod fals se lasa a se intelege, este suficient ca MApN sa faca o comanda si sa semneze un contract. Solutia – impusa de altfel de MApN – esta ca in program sa fie cooptat un mare producator mondial, care sa asigure know-howul, clinciul este ca in acest moment trei mari producatori sunt gata sa intre in programul TBT cu arme si bagaje” http://www.rumaniamilitary.ro/programul-tbt-8×8-situatia-reala
In cazul de mai sus nu o exclude, dar ii impune colaborarea cu un producator mondial.
Nu mai stau sa caut, dar la ultima achizitie de munitii de infanterie parte au fost import, citit tot pe aici pe undeva.
Munitia se putea fabrica in tara? Sau este vorba de rachetele AT SPIKE care sunt utilizate pe MLI 84 M?
Am specificat munitii de infanterie, adica cartuse pt pistoale, arme de asalt, etc
Sau nu stii ca RO produce munitie pt orice armament usor folosit de armata sa?
Si AT Spike putea fi ,din punctul meu de vedere, asamblat si unele componente produse loco. Chiar daca vorbim doar de tabla de aluminiu ….
Va cred daca aveti o dovada. Un link, un document, orice. Despre tabla de aluminiu……..
http://www.dpa.ro/images/buletinul_contractelor/2014/bc2014_1.pdf
Un link mai bun nu pot gasi….
Sper ca e edificator.
Fara persoana a doua plural, nu e cazul, important e sa avem un dialog civilizat.
Tabla de aluminiu e o exagerare, dar toate guvernele se plang de locuri de munca si incasari la buget, dar banii românilor, asa putini cât se aduna din taxe nu produc locuri de munca in industria româneasca, sunt trimisi afara…
Adica nu au efect de multiplicare in economie, cum zic cei de specialitate. Nu sunt unul dintre ei, dar au dreptate.
Politetea nu-mi permite alta exprimare, dar ce anume se produce in tara si este achizitionat din export? Link-ul este suficient de expresiv.
Din câte m-am documentat Transcarpat Sportours International Srl nu e producator de munitii de infanterie.
Trei produse furnizate de firma mai sus mentionata din lista publicata de http://www.dpa.ro:
– cartus 7,65 mm cu glont obisnuit
– cartus 7,62×51 pentru PSL
– cartus 9×19 mm
Producatori de munitii din RO, ai CN Romarm, companie de stat:
http://www.umsadu.ro/produse-servicii/
http://www.umcugir.ro/products.html
Mai era si uzina mecanica dragasani parca, daca mai exista si produce munitii.
Asta e , poate fiecare vede doar ceea ce vrea sa vada, nu realitatea asa cum e.
Raspunsul nu e doar pt tine ,ci si pentru altii care citesc pe aici ,nu cei activi ci doar „pasager” si as vrea sa aiba toate punctele de vedere documentate.
Sper ca e suficient de documentat.
Astept sa fiu contrazis.
@mad t
Are you serious?
De afacerea Motorola ai auzit?
De afacerea case pentru generali ai auzit?
Lista interminabila de generali si colonei condamnati pentru diverse magarii ai vazut-o?
Care industrie de armament? Aia pe care va tot chinuiti s-o omorati de atatia ani.
@eroul bula
Tot ce ai enumerat este corect. Dar asa cum spui au fost condamnati. Nume noi cunosti?
Ai rabdare sa intre DNA-ul si prin conducerea armatei sa vezi cate nume noi o sa ai…
O simpla trecere prin unitatile care merg in TO si sa vezi cati scapa porumbelu’…
Chiar daca la nivelul conducerii armatei toata lumea se face ca ploua si nici usturoi nu au mancat…
Nu cred. Vorbesti vorbe. Intamplator sunt intr-o comisie de selectie pentru misiune.
De la Irak / Angola incoace se tot roade osu’ asta in armata romana si tu ce vorbesti…
Asa un calcul sumar si tot este vorba de mita in valoare de cel putin 100 milioane €… Si faptele de coruptie nu cred ca se prescriu asa usor… chiar daca unii au ajuns mari generali taman de pe la brigazile care erau abonate la TO… desi majoritatea nu aveau nicio treaba cu armata…
Si daca mai cautati un pic si pe la firmele alea de hranire macar 20 de generali activi / rezervisti si tot cad in plasa DNA… Mai vorbim de uniforme ???
Au ajuns generali pentru ca au experienta in operatii externe – multinationale. Apropo, functia de comandant de brigada este de … general de brigada.
Ati evaluat vreo data un general si ati ajuns la concluzia ca nu are nici-o treaba cu armata? Daca da, puteti da nume? Despre hranire stiti cate unitați sunt hranite prin firme? Inca o data va spun ca vorbiti vorbe fara niciun fundament.
Domne* … matale incerci sa ne convingi pe noi ca totu’ este roz si frumos in armata romana… Ceea ce nu stii este faptul ca multi de pe aici au fost activi pe vremea cand altii care acum sunt activi se jucau cu avioane de hartie…
3/4 din generalii activi ai armatei romane au fost /sunt avansati pe cu totul alte criterii decat competenta …
Despre ce operatii externe / multinationale vorbesti domnule???? Alea pe post de pazari si patrula? Singurii care au luptat au fost FOS-ul si cam atit… in rest cate un glonte ratacit, o mina explodata cand nu trebuia si cam la atit se reduc faptele de arme ale infanteriei romane… Si gavarit si facut trafic cu localnicii… Nu degeaba predomina unitatile de infanterie in TO….
Vezi ce pierderi a avut armata romana raportat la misiunile incredintate si compara cu alte armate care chiar au desfasurat misiuni de lupta…
Data viitoare cand mai faci parte din comisii de genul ala, invita la restaurant unu’ /doi militari angajati pe baza de contract din aia care au 15 ani de armata, dai de baut cat cuprinde, le spui ca ai fost si tu angajat pe baza de contract si sa vezi ce iti povestesc baietii… Nu trebuie sa ne spui noua aici rezultatele, noi stim deja … poate asa se limpezeste imaginea care o ai despre armata romana…
Ceia ce spui dumneata se incadreaza perfect in politica de dezinformare dusa de armata rusa in razboiul din Ucraina. Si ce unitati ar fi trebuit duse in teatru? Tancuri, aviatie, marina? Armata romana a parcipat la operatii non article5, chiar si fostii militari ar trebui sa stie ce inseamna aceasta. Fac parte din personalul, pe care l-ai specificat am misiuni si nu consum alcool.
@mad t
Se vede ca esti infanterist…
Au fost /sunt/ vor fi destule unitati cu mult mai instruite decat unitatile de infanterie trimise in TO… Dar unitatile alea nu aveau niciodata loc de puhoiul si duhoarea care venea de la infanterie… Si nu vorbesc de unitati de tancuri, marina , aviatie…
Matale ai idee ce inseamna dezinformare???? Nu prea cred…
Daca am spus ca s-a furat / se fura ca in codru in armata romana eu nu cred ca am dezinformat… Mai nou cu acte in regula… de exemplu schimbarea uniformei… ca tot a fost un articol recent pe aici… Mai trebuie sa se imbogateasca rapid niscai firme, armamentul modern mai poate astepta …
Da’ dar chestia asta cu schimbatul uniformei este incadrata la modernizare de catre generalii de carton…. Oare cine este in spatele firmelor alea de croitorie?
Daca am spus ca sunt o gramada de generali / colonei facuti la apelul bocancilor nu cred ca am dezinformat… Sunt destule cazuri….
Poti afla adevarul pe diverse cai in privinta militarilor angajati pe baza de contract…. nu trebuie neaparat sa bei alcool … Oricum ofiterul de contrainformatii (ori cum se numeste acum) are mai mult ca sigur o evidenta FOARTE CLARA despre fiecare in parte, cine , ce si cum… a primit…
Cam dur, stimabile, dacă sugerezi cumva cum că misiunile executate nu erau esențiale… Dacă n-au cucerit nușce platou/munte apărat-fortificat gata, au stat așa degeaba ș-au ars motorina alelaa???
Nu, dany, pierderile, câte au fost, sunt scumpe – măcar pt familii, camarazi- și tocmai de aceea TREBUIE CINSTITE!
Păi atunci și ofițerii aviatori au murit degeaba în tarlaua patriei, doar nu era război…
INCONTESTABIL, militarii nu cad la datorie degeaba și TREBUIE CINSTITĂ memoria și DEMNITATEA acestora!
@Floggere
Stii la fel de bine ca si mine ca cel putin jumatate din cei care au fost in TO au fost cu ajutorul pilelor si relatiilor… Ori cu alte cuvinte orice ceapcea care avea 2000 € /$ mergea in TO, desi in cele mai multe cazuri pregatirea lor militara lasa de dorit… Au fost cazuri cand ofiteri / subofiteri au fost debarcati in ultimul moment din avion… si altcineva ocupa locul respectivului…
Daca ar fi fost bine instruiti atunci pierderile ar fi fost minime… Datorita lipsei de instruire au fost cei mai multi morti…. Ghici cine era vinovatul principal ? Nu cumva ceata aia de generali care inchideau ochii la capitolul instructie / inzestrare?
Sunt destule cazuri cand unii au murit si datorita alcoolului… chiar in ’91… intoxicatie cu alcool metilic (nu etilic, romanii erau renumiti pentru „rachia” facuta in conditii de campanie)…. si era o dama….dama aia a fost primul mort ….altu’ (transmisionist sic!) au murit calare pe antena statiei radio electrocutat … tot cu sange in alcool (langa Pristina)….
Lista este destul de lunga….daca ar fi fost instruiti corespunzator nu ar fi fost atitia morti si multi din ei ar fi putut sa se intoarca la familiile lor…Cine este vinovat pentru slaba instruire???? Cine-i trimite nepregatiti in TO pentru un pumn de $/€ ala este vinovat de moartea lor… Adica caracatita aia care mulgea si inca mai mulge armata romana…. Inclusiv politicieni care inca mai sunt prin parlament au fost implicati in aceasta mafie…. Normal ca sunt prieteni buni cu astia care distrug RO de 25 de ani…
Pana prin 2006-2008 in armata romana era o adevarata „intrecere socialista” la capitolul spagi pentru angajare, spagi la examenele unora… spagi pentru plecat in TO… spagi pentru trucarea licitatiilor…
Deci acum ti se mai pare dur raspunsul meu?
PS- Nu doar aviatorii au muscat tarana patriei…. mai sunt si alte arme cu nimic mai prejos decat aviatia care au platit scump…
Sigur, mă refer la victimele din toate categorile de arme…
Marinar, tanchist, transmisionist, parașutist, PM sau VM – nu contează.
Pile or fi fost, dar refuz să fiu de acord că pierderile din TO sunt datorate mai degrabă victimelor!
Pierderile se datorează faptului că-i război ș-atât.
@Floggere
Majoritatea deceselor din TO se datoreaza disciplinei slabe, slabei pregatiri…
Te faci ca nu vezi cine este vinovat de slaba pregatire … exact aia care incasau cei 2000 €/$ …. Cu alte cuvinte pentru aia nu conta cat de pregatit era respectivul, nu conta ca este posibil sa moara datorita slabei pregatiri… important era ca ei sa incaseze amaratii aia de 2000 $/€…. ORI ASTA SE NUMESTE CRIMA ! Indiferent de armata!
-„Pierderile se datorează faptului că-i război ș-atât.” … ce vorbesti domnule…. adica aia care-i trimit nepregatiti in TO sunt nevinovati …ba dimpotriva mai sunt si avansati la exceptional…
Încerc să înțeleg pdv, dar discutăm de armată și militărie. Banca Transilvania, GOOGLE sau IKEA nu-și trimite angajații să securizeze locuri…armata nu-i (pt soldați) predominant muncă de birou. Iei solda pt că juri să-ți faci treaba, să execuți misiuni. Accepți riscurile. Când inevitabilul se produce și apar pierderi, să fie vb numai de incompetență, sau de meseria periculoasă în sine. Corporatistul mediu, patronul ABC nu merg să cucerească/apere pozitii sub focul inamic, militarii sunt pregătiți pt asta. Totuși, cât de pregătit, erori se petrec, materialul cedează și mori relativ ușor.
@Floggere
Eu nu am zis ca armata nu este o meserie periculoasa…
Dar foarte multe din pericole pot fi trecute prin pregatire de nivel superior si disciplina la sange…Ori armata romana sta prost exact la capitolul pregatire si disciplina… Si sunt nenumarate exemple pe tema asta….
Sa-l trimiti in TO taman pe ala nepregatit doar pentru ca are aia 2000€ pentru spaga mi se pare deja CRIMA!
Oprea primul exemplu, ilie nastase, niculai ontanu..
Sunt activi? Au legaturi cu MApN sau cu subiectul articolului? Vedeti Postul anterior.
http://romaniateiubesc.stirileprotv.ro/emisiuni/romania-te-iubesc/romania-te-iubesc-afacerile-paguboase-ale-armatei-care-i-au-lasat-pe-militari-si-saraci-si-fara-case.html
http://generatianimanui.blogspot.ro/2016/01/afacerile-generalului-oprea.html
http://www.capital.ro/tunurile-armatei-trag-dupa-tinte-dubioase-24190.html
https://ro.wikipedia.org/wiki/Corup%C8%9Bia_%C3%AEn_Armata_Rom%C3%A2n%C4%83
@mad t
ia taica de aici, ca vad ca singur nu te descurci cu internetul…
retzele de angajari si promovari pe pile si spaga, si asta e numai una probabil
„Promovările erau făcute ilegal
Generalul Marin a fost acuzat de influenţarea rezultatelor
Concursurile pentru subofiţeri, măsluite
Răspunsurile erau date de comandant
Generalul Chiriţă a avut zece protejaţi
Spaga de 82.000 Euro”
http://adevarul.ro/news/eveniment/primele-sentinte-dosarul-mita-avansarea-armata-fostii-sefi-garnizoana-pitesti-primit-pedepse-condamnare-1_50aca15a7c42d5a663872cdc/index.html
si aici o lista degenerali condamnati pt orice, de la coruptie, fals, abuz pana la tradare
Generali condamnaţi
1. Gen.Bg. Valeriu Ursu Gheorghe Director General al RA Romtehnica,1996, condamnat pentru fals intelectual, fals în inscrisuri sub semnatura privata si instigare la aceste infractiuni ( dosarul Tigareta 1), 2 ani cu suspendare ;
2.Gen Bg. Viorel Cheptine comandant al C.10 A, 1999, condamnat pentru abuz în serviciu, 2 ani cu suspendare;
3. Gen. Bg. Gheorghe Florica fost Sef al Garzi Financiare, 2002, condamnat pentru un prejudiciu de 30 mld. lei vechi la bugetul de stat (dosarul Tigareta – Portul Vechi), 6 ani si 4 luni închisoare;
4. Gen.Bg. (r) Lazar Iliescu fost director adjunct al Directiei Audit Intern din M.Ap.N.,2004, condamnat pentru favorizarea mai multor societati comerciale pentru obtinerea unor contracte si luarea de mita, 3ani închisoare cu suspendare;
5. Gen Bg.(r) Corneliu Balta – rezervist , 2005, condamnat pentru înselaciune si deturnare de fonduri, 6 ani si 6 luni închisoare;
6. Gen.Bg. Stefan Blaj sef Sectie Medicala I,la Spitalul Clinic de Urgenta Militar Central Bucuresti, 2005,luare de mita, 1an si 6 luni închisoare cu suspendare;
7. Gen. Bg. Septimiu Neftalin Caceu – sef al Statului Major la C.1A., 2006, condamnat pentru trafic de influenta, 3 ani închisoare cu suspendare;
8. Gen. Mr. Marin Maciuca comandant al Comandamentului Logistic Întrunit,2007, condamnat pentru abuz în serviciu contra intereselor publice în forma calificata si continua ( dosarul Ripstop), 4 ani închisoare;
9. Gen. Mr. Adrian Tilinca loctiitor al comandantului Comandamentului Logistic Întrunit, 2007, condamnat pentru abuz în serviciu contra intereselor publice în forma calificata si continua ( dosarul Ripstop), 4 ani închisoare;
10. Gen. lt. Ionel Marin – adjunct al directorului SRI, 2011, condamnat pentru fals în declaratii, 1an închisoare cu suspendare ( dosar Case pentru generali varianta SRI);
11. Gen. Dumitru Zamfir – adjunct al directorului SRI, 2011, condamnat pentru fals în declaratii, 1an închisoare cu suspendare ( dosar Case pentru generali varianta SRI) ;
12.Gen. Bg.(r) Danut Saulea – rezervist, 2011, condamnat pentru trafic de influenta, 3 ani închisoare cu suspendare;
13. Gen Mihail Popescu – fost sef al S.M.G., 2012, condamnat pentru prejudicierea SMFT cu suma de 1,26 milioane de euro, 4 ani închisoare cu suspendare(dosarul Tofan);
14. Gen. Eugen Badalan – fost sef al S.M.G., 2012, condamnat pentru prejudicierea SMFT cu suma de 1,26 milioane de euro, 4 ani închisoare cu suspendare(dosarul Tofan);
15.Gen.Bg. Neculae Otelea fost sef Serviciu Logistic al SMFT, 2012, condamnat pentru prejudicierea SMFT cu suma de 1,26 milioane de euro, 4 ani închisoare cu suspendare (dosarul Tofan);
16.Gen.Bg. Petre Trandafir comandant al ISU Dobrogea, 2012, condamnat pentru trucarea concursului de angajare, 3 ani si jumatate închisoare (dosar Angajari ISU Constanta);
17. Gen.Bg.(r) Catalin Voicu rezervist, senator, 2012, condamnat pentru trafic de influenta si fals în inscrisuri, 5 ani închisoare ;
18. Gen.Bg. Traian Nistor fost comandant al Comandamentului Logistic Întrunit , 2012,condamnat pentru complicitate la evaziune fiscala, 3 ani închisoare cu suspendare;
19. Gen Bg. (r) Vasile Cocosila – rezervist, director al sucursalei Astra Asigurari Resita,2012, 6 luni cu suspendare ;
20.Gen. Dumitru Cioflina fost sef al S.M.G , 2013, condamnat pentru abuz în serviciu, 2 ani închisoare cu executare (Dosarul Schimb de teren M.Ap.N- Gigi Becali);
21. Gen.Lt.Olimpiador Antonescu sef al Jandarmeriei, 2013, condamnat pentru abuz contra intereselor publice, 3 ani cu suspendare ( dosar Angajari Jandarmerie);
22.Gen. Bg. Nicolae Rugina adjunct al Inspectoratului Jandarmeriei, 2013,condamnat pentru abuz în serviciu, 1 an si jumatate închisoare cu suspendare ( dosar Angajari Jandarmerie);
23. Chestor Cristian Baci – Secretar General al MAI , 2013,condamnat pentru abuz în serviciu, 2 ani si jumatate închisoare cu suspendare ( dosar Angajari Jandarmerie);
24. Chestor Adrian Patrascu – Director General al Directiei Management Resurse Umane, 2013,condamant pentru abuz în serviciu, 3 ani închisoare cu suspendare( dosar Angajari Jandarmerie);
25. Chestor sef de politie Ion Valentin Opritescu – Director General al Directiei Financiare MAI, 2013, condamnat pentru abuz în functie, 2 ani si 6 luni închisoare cu suspendare( dosar Angajari Jandarmerie);
Generali vizaţi de anchete ale DNA în curs de desfăşurare
Dosarul Case pentru generali varianta M.Ap.N.- 1999
1.Gen. Constantin Degeratu fost sef al SMG si consilier prezidential;
2 Gen.Bg. Constantin Lucescu fost consilier juridic la SMG;
3 Gen.Lt. Neculai Balan fost atasat militar în SUA;
4. Gen.Lt. Ioan Gavril Ghitas foat reperezentant militar la Bruxelles;
5.Gen. Vasile Apostol – fost locţiitor al Şefului Statului Major al Forţelor Terestre şi Inspector-Şef al Inspectoratului Armatei Române;
6.Gen. Bg. Tiberiu Marineanu fost sef al Instructiei si Doctrinei la Statul Major al Aviatiei si Apararii AA ;
7. Gen.Bg. Cornel Oancea
8. Gen.Mr. Gheorghe Lungu fost sef adjunct al Directiei Contraspionajului Militar;
9.Gen.Bg. Ghiţă Ciubota fost comandant al Comandamentului Teritorial Bucuresti;
10. Gen. Tiberiu Costache fost prim adjunct al sefului SMG;
11. Gen. Bg. Nicolae Oprea fost inspector general al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontiera;
12. Gen.Mr Marin Stafie – Fost loctiitor al SMFT si sef al Directiei Logistice /SMG;
13. Gen. Mr. Paul Vasile fost Sef al Directiei Planificare Strategica al SMG;
14. Cam. Stefan Benţa – fost Inspector pentru marina în Inspectoratul General al Ministerului Apararii Nationale;
15. Gen. Viorel Bârloiu – fost consilier de stat la Departamentul Securita?ii Na?ionale ?i secretar al CSAT;
16.Cam. Virgil Stoica – fost Prim loctiitor al sefului Statului Major al Fortelor Navale si comandant al Comandamentului Operational “Dobrogea”;
17.Am. Corneliu Rudencu fost sef al SMFN;
18.Gen. Nicolae Pastinica fost sef al Corpului de control al M.Ap.N.
În anul 2000 dosarul a fost a fost închis, fiind redeschis în anul 2005.
Dosar Banca Internaţională a Religiilor, 2000
1.Gen. Gheorghe Bucse fost sef la SMFA;
2. Gen.Ion Sandulescu fost sef al Statul Major al Aviatiei si Apararii AA ;
3. Gen Tiberiu Marineanu – fost sef al Instructiei si Doctrinei la Statul Major al Aviatiei si Apararii AA .
Dosarul Diplome titluri universitare-2008
1.Gen. Mircea Muresan fost rector al Universitatii Nationale de Aparare Carol I;
2 Gen. Gabriel Oprea fost ministru al M.Ap.N.;
3. Gen.bg.Viorel Buta
4.Gen. Eugen Badalan fost sef al SMG;
5. Gen. Sergiu Medar fost sef al serviciului secret al Armatei, ex-consilier al presedintelui Traian Basescu;
6. Gen.Bg. lect.univ.dr. Maricel Popa
7. Gen. Bg. Liviu Scrieciu fost loctiitor al comandantului Comandamentului Logistic Întrunit;
8. Gen. Mr. Ion Pâlsoiu – fost comandant al Brigazii 2 Infanterie Rovine;
Gen.Mr.(r) Sandu Ioan Eftimie – fost loctiitor al sefului Departamentului pentru Armamente.
Dosar Scurgeri informaţii strict secrete MAI, 2009
1. Gen.lt. Costica Silion – fost Sef al Jandarmeriei/Condamnat la 3 ani de închisoare
2. Chestorul principal Nelu Pop fost Sef la Politiei de Frontiera.
Dosarul Mită pentru avansare în armata- 2011
1.Gen.Bg.Ion Marian adjunct al Directiei Managementul Resurselor Umane din M.Ap.N;
2.Gen.Mr.Mihai Chirita – seful Directiei Doctrina si Instructie din S.M.G.
Dosarul Case pentru generali varianta M.Ap.N.- 2013
1. Gen.lt. (r) Corneliu Dobritoiu – fost secretar de stat în MApN, fost ministru al Apararii;
2. Gen.Bg. (r) Traian Pigui – fost sef al Directiei domenii si infrastructura din MApN;
3. Gen. (r) Sergiu Medar – fost sef al serviciului secret al Armatei, ex-consilier al presedintelui Traian Basescu;
4. Gen. (r) Gheorghe Rotaru, – fost sef al Directiei Generale de Informatii a Armatei (DGIA), fost consilier al presedintelui interimar Crin Antonescu,;
5. Gen.lt. (r) Francisc Radici – fost sef al DGIA;
6. Gen.mr. (r) Floarea Serban, – fosta sefa a Directiei de Legislatie si Asistenta Juridica din MApN, fost secretar de stat;
7. Gen. (r) Mircea Chelaru – fost sef al Marelui Stat Major,
8. Gen.mr. Constantin Nastase – fost sef al Directiei Financiar-Contabile MApN;
9. Cam.flt. Dumistracel Catalin – loctiitor al sefului Directiei structuri si planificarea înzestrarii din Statul Major General,
10. Gen.bg. (r) Otelea Neculaie –
11. Gen.Bg. Petru Chertic – fost director general al Directiei Medicale din MApN;
12. Cam.Cucosel Cristea – fost sef în cadrul sectiei Comunicatii si Informatica din SMFN;
13. Gen.Bg. (r) Gheorghe Nicolaescu – fost sef al Contra-informatiilor militare,
14. Gen.Bg. (r) Petrescu Stan-
15. Gen.mr(r) Baranga Petre – fost sef al Directiei de Personal Mobilizare/SMG;
16. Gen. mr. (r) Grecu Ioan-Alexandru, – fost sef Resurse/S.M.F.T.;
17.Gen.Bg (r) Draghici Ion
18. Gen.Bg. (r) Ciofringeanu Nicolae
19. Gen.mr. (r) Bantas Leonard-Adrian fost loctiitor al sefului Directiei Comiunicatii si Informatica din Statul Major General;
20. Bg (r) Vistianu Gheorghe – fost commandant al C.10A.
Dosar Furturi maşini de lux, 2013
1. Gen.Francisc Radici – fost sef al DGIA.
Generali scăpaţi de urmrirea penală
Prin prescripţia faptelor
1. – Gen. Victor Atanasie Stanculescu,
2. -gen. Gheorghe Anton, gen. Neculai Matei – dosarul Motorola, 2002.
Verdicte NUP
1. – Gen. Gheorghe Bucse, gen. Iulian Medrea, gen.Teodor Zaharia si Nicolae Berechet în dosarul Tigareta II;
2. – Gen. Gioni Popescu dosarul Giurtelecul Hododului;
3. – Amiralul Traian Atanasiu dosarul Distrugatorul Marasesti;
4. – Gen.Mr IonSârbu dosar Falsificare vechime profesionala.
Dosare cu caracter secret
– Gen. Nicolae Pastinica a înaintat, în aprilie 2001, Parchetului Militar materialele de cercetare executate de Inspectoratul General al M.Ap.N în cazurile Marconi, STAR, Algoritm politic din înzestrarea armatei. Nu s-a comunicat nicio solutie în aceste cazuri.
Breee ! Da avem ghinarari cit pt un imperiu ( care nu contraataca)! O sa fim prima tara cu batalioane disciplinare numa’ din ghinarari.
Nea gsg- ule, eu crec ca se descurca, dar „nu vrea”……
Pe principiul o minciuna sustinuta de suficient de multe ori devine adevar….
@ mad t
Holly sh!t! Inseamna ca esti constantean… :p
Asta era un reply la faza cu comisia… 😉
E grav?
constănțenii ăștia…
CTruk THOR…tot mi-o imaginez ca o corveta-catamaran la 1500 tone…
Varianta Riverine cu patru mitraliere grele pe cele 4 laturi e geniala
Asta e interesanta de patrol Boat… poti sa adaugi pe ea 2 turele + lansator mixt Helfire/Dagr/Star-80L-SpikeER sau NLOS + un Shorad AA.
http://www.allamericanmarine.com/project/134-sea-scout-research-vessel/
Cred ca te referi la asa ceva… HSV-2 Swift:
https://en.wikipedia.org/wiki/HSV-2_Swift
E de vanzare 🙂
Displacement: 1,668 long tons (1,695 t) full
940 long tons (955 t) standard
Length: 321.5 ft (98.0 m)
Beam: 88.6 ft (27.0 m)
Draft: 11.15 ft (3.40 m)
Propulsion: Caterpillar 3618 marine diesel engines
Speed:
45 knots (83 km/h; 52 mph) maximum
30 knots (56 km/h; 35 mph) operating
Range: 3,500 nmi (6,500 km; 4,000 mi)
Capacity: Approximately 605 long tons (615 t)
Approximately 28,740 sq ft (2,670 m2) cargo deck
https://www.youtube.com/watch?v=JihqnPvCzJQ
Mai degraba un Spearhead class mai ingusta si ceva mai joasa. Deh, aluminiul e usor prin comparatie cu otelul, nu-i de mirare cata magaoaie e Swift!
N-ai ce face cu ea la 1500tdw.
Uita-te ce-au putut sa puna taiwanezii pe Tuo Chang, la 567 tdw.
16 rachete antinava, 8 subsonice la vreo 700 kg si 8 supersonice la vreo 1360kg, doua lanstorpile triple x 324mm, un tun de 76mm, un Phalanx, helipad, 38 noduri, opereaza pe mare de gradul 7, cu valuri de 6-9m.
Pretul este de cca71 milioane$ pentru un lot de 12 bucati pentru marina taiwaneza.
La 800tdw si vreo 70-75m, poti sa pui si 1 bloc Mk41 cu 32 ESSM, un SeaRam in loc de Phalanx, doua teleoperabile cu tun de 27-30mm in borduri, 2-4 RHIB/USV si ce mai vrei tu.
Iti dai seama ca, fiind catamaran, o faci si de 17 m latime, ca nu-i influenteaza rezistanta la inaintare, si o foloseasti ca platforma multifunctionala pentru ca poate sa faca aproape orice, mai putin AEGIS 😉
Ca s-o faci de 1500 tdw si sa pui pe ea tot ce poate duce inseamna sa temrini tot bugetul apararii 🙂 )))))
Lasand gluma la o parte, solutia catamaran ar trebui studiata cu multa atentie.
Eu inca gandesc in termeni de „2 Visby puse/lipite una langa alta”. 🙂 De aici si 1300-1500 tone…„powerboat”!
Daca pui 2 Visby una langa alta iti rezulta aceeasi rezistenta la inaintare ca la Visby. Smecheria catamaranului este ca poti sa faci cocile mai inguste, pentru reducerea rezistentei la inaintare, si sa valorifici spatiul mare generat de platforma dintre ele.
Dar am prins ideea…….. doar ca nu vom avea bani vreodata sa punem pe un catamaran de 1500tdw tot ce poate duce 🙂
Cu tun de 76mm (merge si mai mare) pe centru-fata, iar pe laterale-fata (incastrate in cele doua coci stanga/dreapta) ar fi VLS-urile.
In spate, deasupra elicelor, in fiecare coca, ar fi si puntile (cu rampe de lansare/recuperare) pentru RHIB-uri (plus inca 2 mai mici pe laterale, la mijlocul navei, lansate cu macarale/troliu)
Restul completati voi: elicopter + hangar, torpile, antinava, decoys, I-Mast de la Thales…etc…
Hangarul e musai sa fie extensibil.
La catamaran? Neah, are loc unul intreg, pentru ca, spre deosebire de o clasica „mono-hull”, ai ce pune pe lateralele hangarului in loc de spatiul dintre hangar si puntea de comanda.
Ideea e ca prin strangerea hangarului sa permiti aterizarea unor elicoptere de mare capacitate sau chiar Osprey, fara sa trebuiasca sa le si bagi in hangar si fara sa trebuiasca sa lungesti nava.
Pai daca ma uit la un „catamaran” Visby+Visby (cu cocile ceva mai putin late, insa cu un spatiu imens pe puntile superioare)…
vine zilele urmatoare una cu hangar extensibil … un OPV.
Incepe cu „S” 😉 (am vazut clipul lor de prezentare pe Youtube in urma cu vreo 5 zile…desi l-au publicat prin luna mai 2015)
Da, cu S incepe numele firmei constructoare 🙂
Uite si rusii, cu o varianta a unei fast-patrol boat suedeza: Raptor/ CB90
Salupa asta…. are o mitraliera de 14,5mm sus…
Si mie imi place luntrea rusilor, calibru 14 sau 12 dar e teleoperabila. Si are punte in spate pentru tragatori , si incap 20 de ” pacificatorii ” .plus ceva blingaj .
Dar e alta clasa. Mai mare decat shalupele astea M 8 sau m12.
Apropo, ca-mi amintisi de OPV-uri…acum vazui si eu ca olandezii au intrat serios in paine cu Gen.2 (Gen.1 fiind Holland class)!
http://products.damen.com/en/ranges/offshore-patrol-vessel
Efectiv au creat mai multe clase (de la 1400 la…2600) dintr-una singura, exact cum au facut cu SIGMA.
Si din cate vad, pe langa faptul ca 1800 e atat cu Sea Axe cat si conventionala, au incorporat si „Multi Mission Bay” in variante…am prezentat eu in comentarii aici: http://www.rumaniamilitary.ro/incercarea-moarte-n-are
E-te cu ce ne agreseaza rusii:
http://adevarul.ro/international/europa/romania-e-mai-expusa-presiunii-rusiei-bazinul-marii-negre-zona-neglijata-nato-sua-raport-1_56bb3ae85ab6550cb8a6c9f1/index.html
De-aia vrei tu catamaran 🙂
vezi poza:
http://adevarul.ro/assets/adevarul.ro/MRImage/2016/02/10/56bb41e55ab6550cb8a706a9/646×404.jpg
Foarte faine barcile prezentate, mai ales pentru a pastra contactul cu inamicu’ si pentru FOS, dar nu tin cont de un aspect, relevat si de un fost marinar, ajuns si presedinte: iarna nu-i ca vara… 🙂
Dunarea ingheata domnilor, motiv pentru care, daca mai vrei sa-ti pastrezi mobilitatea, atunci este recomandabila (pentru transport rapid de trupe si vehicule usoare) sa ai asa ceva: http://www.griffonhoverwork.com/products-services/product-range/8100td.aspx
Intr-adevar, fusta si elicele propulsoare o fac poate mai sensibila la foc direct, dar mobilitatea pe orice vreme, la orice temperatura, pe orice cota a Dunarii, o fac un all-rounder greu de batut.
Am avut si noi un astfel de proiect in vremuri trecute: http://www.marinarii.ro/nave.php?id=306
Tehnologia nu e rocket science si, in conditiile unui caiet de sarcini clar, alocarii unor fonduri si o comanda minima ferma, cred ca s-ar putea face si in tara. Nu ma intrebati de cine ca nu stiu…
Intre timp, navele logistice din dotarea actuala sunt astea: http://romaniaforum.info/board3-marina-romana-romanian-navy/board409-marina-militara-romana-dupa-1945-romanian-navy-after-1945/board675-romanian-navy-after-1945-danube-fleet/750-river-landing-ships/?s=f3e410f3c4c9f689f34d41defa9e52437309d282
Ceea ce este ok, avand in vedere cat cara, dar din nou, daca Dunarea ingheata sau trebuie sa deplasezi doar trupe si echipament de infanterie cat mai repede… S-a cam terminat.
Da, corect, am mai vorbit de asta, si tipul asta de nava e necesar, doar ca joaca putin in alta liga.
Ceva mai apropiat pentru rol de patrulare ar fi asa ceva:
Pai era vorba de transport trupe, nu de patrulare 🙂
Sunt multe limite de viteza pe Dunare, mai ales in Delta, in special pentru barcile de agreement, ca astea strica cel mai mult momentan (turismul a luat-o bine in sus). Uite aici un link ca exemplu: http://webbrain.ro/nauticlife/pagini/restrictii-viteza.php O nava pe model Gurza M cred ca va face mult rau ecosistemului… Da’ nu prea cred sa le pese alora…
Daca e sa vorbim de nava ideala de patrulare si lupta pe Dunare, si mai ales in Delta, eu as merge pe nave dedicate, cu o carena optimizata pentru a respecta si cerintele de mediu, cu pescaj extrem de redus, suprastructuri cat mai putin inalte dar care sa asigure o ergonomie decenta echipajului (care echipaj cat mai redus posibil), catarg extensibil asemenea periscopului submarinelor, cu senzor electro-optic si radar in varf, cand il cobori se disimuleaza in suprastructura, materiale absorbante radar, armament artileristic rapid stabilizat giroscopic si telecomandat, sistemul de rachete retractabil (o combinatie de rachete antitanc cu rachete AA cu raza scurta), motorizare hibrida (diesel-electric) ceea ce te poate ajuta cand stai la ambuscada sau camuflat in stufaris pentru diminuarea semnaturii in infrarosu, elice retractabila ca sa scapi din zonele putin adanci cu mult lastaris, drona la bord, contramasuri si avertizare pentru iluminarea cu laser si infrarosu.
Tevile de esapament disimulate si racite cu apa, sistem de racire cu apa al corpului navei. A nu se neglija camuflajul cu plase s.a.m.d., camuflajul scapand deseori monitoarele noastre in WWII de aviatie.
Totul la maxim 20 de metri lungime, 4-5 metri latime, pescaj sub 1 metru, blindaj compozit, autonomie cat mai mare, nu mai mult de 50 km/h, nu-ti trebuie pentru simplul motiv ca nu poti fugi nici de rachete nici de proiectile.
Apoi o semirigida la bord si niste vinciuri sanatoase ca nu stii cand ai nevoie sa te scoti de prin mal ajutandu-te cu un copac mai zdravan.
Mno, cum zicea cineva mai demult, acu ma culc si eu c-a adormit copilul… 🙂
Mai taie 🙂
sună grozav, nicolae, aia da hiper-specializare!
Totuși, flaxibilitatea-i un atu ce nu poate fi neglijat. O nouă clasă va trebui să fie din start multi-omni-folositoare, cred. Carena cu pescaj minim, mult sub 1 m, poate servi extrem de bine și în larg. Dacă te uiți, există multe planuri de forme care asigură stabilitate și cuplu fără ca chila să fie la peste 50-60cm.
Vedete mici, multi-rol, cum e cea discutată pot naviga pe mare fără mari probleme. Ce contează e echiparea. Platforme ieftine, orișicum.
@Flogger
E destul de greu sa scoti un bun compromis mare – fluviu, asta incearca acum Ucraina cu Gurza aia. Chila in V, in unghi mare, apropiat de 180 de grade, se comporta decent si pe mare si pe fluviu dar… pe mare apar limitari in caz de mare montata si vant puternic. Citeam mai demult despre nave cu fundul in V prin revista Modelism si imi aduc aminte ca aveau calitati nautice mai mult decat rezonabile, dar nu-mi mai aduc aminte cifre.
Eu as zice asa: multirol, multirol, dar pana la un punct! 🙂
Se poate merge pe ideea unei clase de nave impartite la fluviala si la paza de coasta care sa aiba cat mai multe elemente comune, cu exceptia carenelor… 🙂
Si monitoarele si Brutarii ies pe mare dar aproape as putea pune pariu ca de pe la forta 5 in sus, masurata pe Beaufort, primesc interzis. Evident, nu stiu exact, ca probabil informatiile sunt clasificate.
Forta 5 inseamna valuri de 1,8 – 2,5 metri pe aceeasi scara ceea ce, e abordabil lejer cu un, sa-i zicem Beneteau de 10 – 13 metri. Ca idee, anul trecut in Grecia, in Skiathos, cu o barca asemanatoare cu cea mentionata mai sus, am mers lejer pe forta 4, cu oameni veniti in vacanta, deci la relaxare.
Carena în V nu-i unica opțiune, asta încercam să spun. Sunt variante și variante… Velierul meu e clasic – chilă lungă, deplasament greu și forme profunde (chiar la cuplul maestru).
Limita obiectivă în cazul de față e pesacajul, însă reținem că o navă puțin profundă poate opera fără probleme în95%din condițiile întâlnite pe mare. Sunt particularități ale M.Negre, de exemplu absența mareelor, curenții specifici și valurile scurte puternice și cu gradient mare.
Legat de starea mării și anvelopa de exploatare, 5 pe scala Bf e încă mare-faină. Valul de 2 m sau 12 m nu-i esențial cât nu deferlează (sigur nu întâlnești valuri de 12m înMN fără furtună mare de tot) ideea e panta. În genere orice vedetă mică ține o mare formată dacă cârmaciul abordeză marea măcar tangent și nu cade lateral între valuri, caz în care ruliul e neplăcut, dar atât. Deferlanții, lovind lateral, pot pune probleme (și puntea-n mare).
N-am navigat pe uragan sau furtună puternică, în rest am experimentat de la calm plat și până la F8, nicio problemă cât timp faci treaba competent. Navighez întotdeauna fără niciun echipaj, în solitar.
Marturisesc ca am ramas nitel blocat in V… 🙂
Apropos de pescaj imi aduc aminte ca acu’ cativa ani am mers la pescuit in Oceanul Indian cu ceva salupa de vreo 8 metri, erau valuri de 4 metri, nu vedeai orizontul intre ele. Era o hula de toata frumusetea. Ce m-a frapat insa a fost ca ne-am urcat in jucarie direct de pe plaja, nu de la ponton, avea pescaj foarte mic. Pana la zona de pescuit a dat ala in ea la greu si s-a tinut foarte bine… ce-i drept una-i hula alta’s berbecii.
Probabil ai dreptate, sunt destule forme care sa asigure un bun compromis! 🙂
Asta e ceva similar cu ce au ucrainenii:
https://www.youtube.com/watch?v=FMTIc0myPQ4
Barcile sunt interesante, dar o versiune pe perna de aer pare mai utila.
In rest, ca „patrol boat”, SKJOLD all the way 🙂
Israelienii…tot cu „unmanned” 🙂
http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3547
mad t, te rog sa vizionezi reportajul de mai jos http://m.stiri.tvr.ro/article/30827
și sa încerci sa îl actualizezi (din 2013 și pina acum s-au mai schimbat cifrele)
apoi te rog sa tragi aer în piept, sa te gindesti ca e un simplu reportaj TVR.. și ca cifrele (actualizate) sunt cam gri.. și triste 🙁
Delta Dunarii e ”tara ambuscadelor” ! sa te plimbi in caz de razboi cu salupe zgomotoase pe canale e clar ca vrei sa devii erou! Pe urma ,in delta n-ai ce sa aperi. doar ca sa ai controlul stufului e contraproductiv. Populatia o da in partizanat daca au cu ce ..daca nu , asta e , oricum stiu toti ruseste 🙂 Asa ca stati calmi cu barcile voastre de fitze! Daca vrea FOS-ul sa-si faca de cap pe acolo, niste luntrii s-or gasi sau daca vor sa fie de top ,niste caiace de polietilena , cu padele infasurate in carpe si asta e …
Nu-i chiar asa! 🙂 Nu-i vorba doar de controlul stufului si am doua argumente: unul cat se poate de actual, inca mai avem dispute teritoriale cu Ucraina pe bratul Chilia si un argument istoric, poate mai putin cunoscut, noi ne-am batut cu rusii in WW II prin Delta, cu trupe de infanterie marina, vedete blindate si nu numai.
De exemplu, modificarea granitei doar pe bratul Chilia poate avea repercusiuni asupra ZEE, nici nu mai spun ce-ar insemna din acest p.d.v. sa pierzi Delta.
Asa ca Delta e importanta prietene, cu sau fara stufaris, cu sau fara partizani sau oameni verzi vorbitori de limba rusa! 🙂
Nu degeaba se echipeaza Ucraina cu Gurza M…
Atat de bine dotata era Armia romana in wwii in partea Deltei ca pe 30 iunie 1941 au pierdut Chilia. La fel si acum daca nu ajungi la Nistru si sa ai controlul MN e cam degeaba sa te lupti prin Delta la ce echipamente antice au unitatile ce trebuie sa asigure paza Deltei. La cate goluri sunt in dotarea armatei la momentul actual ar trebui sa ne invete pe noi cei care alcatuim populatia civila cum sa o dam in gherila partizani si alte cele. Astia nu-s in stare sa asigure paza litoralului MN daramite al Deltei. Traiasca hotii si generalii in izmene. @madt chiar asa spalati sunteti pe creier in armia romana de credeti pe nerasuflate in „Patria si Dreptul meu”? De ce aveti cap pe umeri si ochi fara dioptrii? Nu mai inghititi pe nerasuflate ca si guvidul tot ce va zic burtosii de va conduc armata mirobolanta. La primul foc o sa-si ia talpasita asa cum au facut-o la Stalingrad si Cotul Donului.
Ăi de la est n-au ce face acolo!
Să-și „tragă” câte vaporuțe doresc, din tablă, lemn sau fibră… Poziția din care lucrează e limitatorul. În plus, nu degeaba România are tradiție seculară în manevrele militare danubiene și anume i-am cam ars pe băieții răi acolo…
Sigur că Marina Pontică nu are aceeași experiență, dar pe Dunăre ne jucăm acasă! Niciun rus, ucrainean, sârb sau ungur nu poate disputa asta.
@ nicolae dreptui ca ai dreptate daca pui problema asa. Io ma refeream la acoperirea pe care o faci cu salupele astea ,inafara de canalele navigabile, mari si late tinute sub observatie de inamic! Si cand treci tu cu salupa plina de foshi iti trimite rusu o rachetica din stuf! Ia incearca sa te plimbi pe razelm daca nu stii drumu,sa vezi cum dai cu pescajul ala de maxim 1m de piatra si faci echipajul aviatori. E drept ce spui cu ww2 dar altele erau armele atunci si alta mamaliga e acum. Eu personal nu vad nici un conflict viitor avand ca baza de operatii delta. Apropo stiti ca acum patrula pe litoral se face cu drona? Asa o sa fie si in caz de conflict, o sa-si plimbe fiecare dronele pe deasupra si daca vede o miscare suspecta in careul 2 unde stie ca nu are pe nimeni ii trimite niste rachete sau obuze sau sa se sature aia sa scuture stufu in tara straina.
Ma rog ,parerea mea ! Ca sa ai delta trebuie sa poti sa te fortifici undeva sa ai puncte de sprijin ,ori asta e imposibil ,acolo totul e in miscare. Ca in jungla ,treci la 2 metri de inamic si nu-l vezi! plus localnicii care nu vor sa colaboreze si o sa toarne orice miscare! Asa ca eu personal nu vad un razboi in delta !Ucrainennii doar ne zgandara pe zona aia ,n-o sa atace niciodata, si daca vin rusii oricum la bucuresti o sa fie davai ceas davai palton asa ca delta chiar nu mai conteaza!
Cat timp ai dispute vis-a-vis de granite e bine sa ai o forta de descurajare pe masura. Fara a fi vreun expert, monitoarele mi se par usor depasite iar o barca de genul celei visate de mine mi se pare mai utila si mai adaptata secolului si mediului. Ca si navele pe perna de aer.
Delta e o zona care din start ar trebui sa descurajeze un potential inamic dar daca mai stai si bine la capitolul dotare&pregatire atunci pur si simplu o sa caute in alta parte. 🙂
Eu n-as fi atat de sigur cu chestia asta ca nimeni n-are chef de balaceala prin Delta. Mi-e suficient ca s-a facut o data.
Pe Razelm n-am fost dar prin Delta m-am plimbat si nu mi s-a parut ca-i chiar totul in miscare. 🙂 In Delta am cunoscut si primul om din viata mea complet in afara sistemului, fara buletin, fara nimic, ceea ce nu credeam c-o sa vad vreodata! 🙂 Ma rog eu sunt orasean clasic, mi s-a parut foarte tare! 🙂
Cine zice ca doar barci?
https://www.youtube.com/watch?v=nuLU_UKOxqM
draguta chestie… aici si cu remorca si senila 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=ZYjxqWlexiM
doar ca asta in mod clar nu va avea pe apa viteza unei barci sau unui aeroglisor…
http://media.hotnews.ro/media_server1/document-2016-02-10-20786242-0-black-sea-rising.pdf
„The combined navies of Bulgaria, Romania, Ukraine and Georgia are no match for Russia’s naval presence in the region. With the second-most-powerful military force among NATO nations, Turkey’s naval presence is more substantial but not sufficient on its own to challenge Russia’s regional naval
capacity. The main problem for Romania and Bulgaria are their weak naval defenses. Romania’s naval combat power is centered on a few aging frigates backed up by a half-dozen corvettes. Outdated military capabilities and the slow reform of anti-aircraft, anti-missile and anti-ship systems simply provide an added bonus for Moscow.”
Cum ne vad (corect) altii