Armée de l’air et de l’espace vs Dassault Aviation via Guvern

Sau altfel spus rau e sa n-ai clienti pentru avionul tau – dar este bine pentru fortele tale aeriene, rau e sa ai clienti pentru avion si atunci fortele tale aeriene incep sa vocifereze.

Este bineinteles cazul francezilor care s-au trezit din postura de a nu prea avea clienti pentru Rafale in aceea ca au deja destui si se asteapta sa mai prinda cativa, iar in graba guvernului de a asigura exportul aparatului victima directa (nici macar colaterala) a cazut aviatia de lupta franceza care s-a trezit fara avioane suficiente pentru mentinerea pregatirii pilotilor la standardele normale, astfel incat se asteapta ca pilotii sa zboara doar 150 de ore pe an pentru ca efectiv nu au avioane.

In primul rand, 24 de aparate F3-R din inventarul Armée de l’air au “disparut in “buzunarul” grecilor – 12 bucati si croatilor – alte 12 unitati. Iar acum situatia devine chiar mai critica odata ce Franta va livra Ucrainei sase Mirage 2000-5,  aflate inca in uz si care ar trebui retrase abia dupa 2030, asadar inca o gaura de sase aparate, desi surse franceze vorbesc de un numar mai mare de avioane care ar putea sa ajunga in est.

Si deja lucrurile devin ingrijoratoare pentru Seful Statului Major al Fortelor Aeriene Franceze, generalul Jérôme Bellanger, care a solicitat in mod oficial ca livrarile de avioane Rafale F 4 din lotul 5, comandat in ianuarie 2024 si care inseamna 42 de aeronave, sa fie accelerate. Practic odata cu donatia Mirage 2000-5 catre Ucraina avioanele ramase in flota trebuie sa zboare mai mult cu toate neajunsurile care decurg de aici: costuri cu intretinerea mai mari, consumarea resursei intr-un mod neunitar la nivel de flota, oboseala pilotilor etc.

Generalul francez crede ca livrarea catre fortele sale aeriene ar trebui sa aiba prioritate fata de export. Este necesar ca graficul de livrare catre fortele aeriene sa fie accelerat.

Acest lucru se poate face prin doua metode, prima si cea mai de dorit ar fi ca Dassault sa creasca cadenta de fabricare. In prezent ies pe portile uzinei doua avioane pe luna si se asteapta ca spre finalul anului sa se ajunga la trei unitati, dar nici acest ritm nu este unul multumitor pentru francezi.

A doua metoda este chiar mai complicata si ar insemna ca constructorul francez – din ordinul guvernului – sa dea prioritate productiei pentru intern si sa mai amane un pic exporturile. Dar nimeni nu doreste sa-si nemultumeasca clientii cu atat mai mult cu cat Parisul este intr-o competitie extrem de dura pentru a castiga noi piete de export si nu ar face o poza buna daca Franta nu este in stare sa-si respecte graficul de livrari catre export.

Dar nici sa se ajunga ca uzura avioanelor si a intregii infrastructuri aeriene franceze sa creasca prea mult nu-si permite guvernul.

Directorul Dassault spune: “We are going from a cadence, which was almost less than one in 2020, where it was becoming really critical, to a cadence 3. Today, we are at rate 2.” Domnia-sa sustine ca o cadenta de patru aparate lunar este posibila dar ca sunt intampinate dificultati pe lanturile de aprovizionare, dar ca in principiu ar fi posibil, dar – mentioneaza domnul Trappier – patru per luna daca se obtin si alte comenzi la export.

Astfel incat, deocamdata cel putin, trei avioane pe luna este cam tot ce se poate atat din punct de vedere tehnic cat si din punctul de vedere al eficientei economice, pentru ca nu poti sa te apuci sa investesti sume mari de bani, sa angajezi si sa pregatesti personal intru cresterea ritmului de productie, iar peste 3-4 ani, fara alte contracte semnate sa te apuci sa dai oameni afara si sa ramai cu investiile neamortizate.

Ramane doar faptul ca francezii pierd in continuare avioane, cele ramase vor zbura mai mult si nu se intrevede o remediere credibila a acesti probleme in viitorul apropiat.

PS Cel mai probabil ca livrarile la intern nu vor primi prioritate fata de exporturi, Franta isi va tine cuvantul in fata clientilor sai cu atat mai mult cu cat are nevoie de cati mai multi clienti externi asta si in fata unui posibil fiasco al programului FCAS si atunci ar fi bine sa existe bani si expertiza necesara dezvoltarii unui urmas al Rafale fara Germania.

GeorgeGMT

19 comentarii:

  1. Donatia Frantei de 5 aparate Mirage catre Ucrina, este de neanteles. Care-i scopul? Nu-i ajuta, ma rau ii incarca! Si pe francezi si pe ucrainenii.

    1
    • probabil ucrainienii au pierdut prea multe Su-24 si au nevoie de o platforma sa lanseze SCALP/Storm Shadow. probabil ca toate Mirage-2000 vor ajunge in final la ucrainieni care probabil vor opera in viitor un amestec de F-16, Mirage 2000 si Gripen

      nu prea au de ales nici ei, calul de dar nu se cauta la dinti si cu Trump la butoane vor trebui sa se bazeze mai mult pe europeni.

      5
    • e doar un inceput, vor fi mai multe.

      3
      • Pai nu aveau doar cateva disponibile si nici alea toate de dat?

        • au un calendar de retragere a lor, devansat de cererea ucraineana
          https://www.rumaniamilitary.ro/taiwan-vrea-sa-modernizeze-mirage-2000
          anul trecut ma asteptam sa fi inceput sa le dea Mirage 2000C, nu D:

          „Si reamintim conform articolului din ianuarie ca este mai probabil ca ucrainenii sa primeasca Mirage 2000C nemodernizate (RDI) si in curs de retragere din serviciul activ (13 disponibile si retrase recent, apartinand escadron de chasse 2/5 « Île-de-France »), varianta care nu integreaza nici racheta Mica, ci doar Matra R-530 D/F Super ( raza de actiune 25-40km) si R-550 Magic 2 (raza de actiune 20km, integrata si pe MIG21Lancer). Vom vedea daca respectivele aeronave au fost livrate si daca au primit pachete de modernizari pentru ucraineni sau daca li s-a dat din cele 37 de Mirage 2000C modernizate la standard 5F/RDY (din totalul de 124), care ar putea folosi Mica.

          Sau poate totusi francezii si-au luat „de la gura” si au dat Mirage 2000D (55 active din totalul de 86 in inventar), desi foarte putin probabil, aceasta reducand si mai mult parcul de aeronave de lupta franceze aflat deja la un nivel critic in urma intarzierilor livrarilor de Rafale pentru a favoriza exportul.”

          1
    • In articol scrie că nu pot creste capacitatea de productie la 4/luna că n-au comenzi.

      In ce fel ar agrava lucrurile vânzarea către arabi ?

      2
  2. Solutia pentru Arméé de l’Air ar fi sa reactiveze din celule mai vechi de Mirage 2000 si/sau sa recupereze de la clienti externi pentru modernizare si in paralel sa reintroduca AlphaJet ca sa compenseze din orele de zbor.
    Numai ca si astea trebuie sa treaca printr-o revizie profunda si probabil o extindere a resursei.

    3
  3. Parerea mea e ca francezii joaca un
    joc politic, nu chiar un ajutor adevarat.
    Ei vor sa arate ca si ei participa la
    festival fara sa i doara.
    La fel au facut deunazi cu forta de pace in Liban. In scurt, se afla in treaba….
    Ukrainienii, o data cu absorbirea acestor avioane vor intra intr un
    concurs de multitasking serios in legatura cu mentenanta acestora dar si cu operarea pe front, un balamuc si mai mare….

    4
    • Peste tot in Europa se umfla orezul in partidele de dreapta aflate la guvernare. Costurile le suporta de fiecare data societatea.

      Chestia asta nu are cum sa nu fie coordonata. Declansatorul cel mai probabil e deranjul americanilor.

      La noi e nuanțat, că dreapta s-a prăpădit cu Orban la manșă 🤪

      2
  4. Salut, Grecia avand Rafael nu poate dona Ucrainei avioane Mirage 2000?

  5. @Marius..mi se pare penibil ca forte aeriene ca Franța sau Germania sa se bazeze la advanced trainer pe platforme din anii 70!

    Alpha Jet va împlini curând 50 de ani de serviciu operațional. Sigur au fost modernizate dar totuși..cat sa mai țină?..până și Șoimii noștri sunt mai noi..

    Citeam că Franța (încă) are operationale 45 iar Germania 93 o chestie din asta.. Germania mai are si T-38 Talon..și mai jenant (din anii 60). Ok modernizate even so..

    Cu toate Pilatus urile și Grob urile lor moderne..alea sunt basic trainer nu advanced și nu se compara un jet cu un turboprop..iti trebuie tot lanțul de training: basic trainer -> advanced trainer/lead in trainer -> conversion trainer (gen 4 convertite în trainer) -> real thing. Greșesc?

    În condițiile în care Airbus a semnat acord cu Leonardo pt a comercializa in tarile Airbus (as adăuga și Spania cu CASA AvioJet ul) M-346 Master..si au dat seama că ar fi prea costisitor un proiect nou (Mako HEAT etc)..și cam trece timpul și nicio comanda dar de piloti..cum bine zice și articolul e mare nevoie.

    https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2023-06-airbus-and-leonardo-sign-mou-to-jointly-approach-future-integrated

    Părerea mea că se joacă de-a vulnerabilitatea.. degeaba ai avioane de prima linie top dacă nu ai trainer și implicit piloți pe măsură..

    Se poate și la case mai mari (că vedem mereu neajunsurile noastre)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *