ARQUUS Sherpa

 

In data de 4 Mai am dat raspuns invitatiei la sediul ARQUUS, fosta Renault Trucks Defence, (carora le multumim pentru amabilitatee, timpul si combustibilul cheltuite) de langa Versailles pentru a asista la un drivetest in poligon cu o parte a gamei lor de vehicule militare: Sherpa 2 Light, Fortress si VAB 6×6 MK3.

In fata sediului se aflau expuse, in afara de cele deja 3 mentionate, un Sherpa APC (versiune pentru jandarmerie) si Bastion.Aici o mica galerie cu fotografii:

Apoi ni s-au inmanat casti si ne-am imbarcat, la alegere, in cele 3 vehicule mentionate la inceput, care s-au indreptat spre poligonul de teste de vizavi.

In poligon s-au facut teste de urcare si coborare in rampa de 50% si cateva ture de pista, inclusiv cu inclinare laterala, dupa cum se vede in filmarile scurte de mai jos:

vazut din interior:

si un pic de VAB 6×6 Mark3:

Cateva cuvinte despre Sherpa 2 Light…

Versiunea prezentata noua era tropicalizata, avand o clima suplimentara montata in plafon, in fata chepengului statiei de armament.

De asemenea avea blindaj balistic suplimentar pentru nivel 2 STANAG 4569 compus din placi suplimentare de otel pe exterior si captuseala kevlar, insa nu avea montata protectia antimina sub burta. La acest nivel de protectie, vehiculul atinge o masa de aproape 11 tone. Motorul respectivei versiuni de echipare este un Deutz de 215 Cp, fiind disponibile si alte motorizari, pana la 275 Cp.

Fisa tehnica a Sherpa 2/ Light:

Acest vehicul este oferta ARQUUS la RFI-ul trimis de MApN pentru dotarea cu 1059 vehicule 4×4 -„Autovehicule tactice blindate de tip ușor” (ATBTU)” – in categoria de 7,5 tone. Nu este foarte clara forma in care se va desfasura competitia pentru achizitia MApN.

ARQUUS include in oferta sa de colaborare industriala realizarea in tara noastra a pana la 70% din fabricatia vehiculelor oferite Romaniei.

Daca versiunea Light poate duce pana la 5 militari, versiunea Sherpa APC are loc pentru dublul efectivului, cea din poze fiind in configuratie similara cu a jandarmeriei franceze.

 

Pentru a mentiona si VAB-ul 6×6 MK3, cei prezenti au fost impresionati de agilitatea cu care se misca in poligon.

Si asta desi versiunea MK3,prezentata prima oara la Eurosatory 2012, a luat serios in greutate fata de prima versiune, urcand de la 14 la 20 de tone. Acesta este pretul protectiei suplimentare de pana la nivel 4 balistic si antimina STANAG 4569, fata de cea de baza nivel 2. Protectia suplimentara este alcatuita din placi de blindaj de otel montate cu bolturi pe exterior si kevlar. Saur 2 ar necesita o solutie similara daca s-ar vrea cresterea nivelului de protectie, insa nu exista cerere si nici bani de investit intr-o astfel de dezvoltare.

 

Vehiculul VAB MK3 prezentat in poligon nu avea kitul antimina instalat sub burta, doar locasul rotilor fiind ranforsat contra minelor. Detalii VAB:

 

O alta versiune de protejare a VAB era MEXAS, cu rezistenta contra munitiei cal. 12,7mm.

 

Sarcina utila este de 7,5 tone iar vehiculul ramane amfibiu pana la 18,2 tone, la 20 de tone fiind nevoie de aproximativ o ora de pregatire speciala cum ar fi montarea placii antival, demontarea cutiilor din zona elicilor propulsoare si adaugarea unor flotoare gonflable pentru recuperarea flotabilitatii.

In versiunea transportor de trupe, VAB 6×6 poate transporta pana la 10 militari, la care se adauga soferul si comandantul in compartimentul din fata. Versiunea pe care am incercat-o in poligon era cea VCI (Véhicule de Combat de l’Infanterie), cu 7 locuri + locul tragatorului in compartimentul trupei.

Reamintim ca VAB 4×4 din dotarea armatei franceze au inceput sa fie inlocuite de VBMR Griffon 6×6, un vehicul blindat pe platforma de camion, cu o masa de 25 de tone si neamfibiu.

 

Cei 500 de militari francezi dislocati in Romania in cadrul misiunii Aigle sunt echipati cu vehicule fabricate de ARQUUS, de urmatoarele tipuri: VAB (Véhicule Avant Blindé), VBL (Véhicule Blindé Léger) și PVP (Petit Véhicule Protégé, avand si noi in dotare acest vehicul).

 

Chiar la plecarea de la sediul ARQUUS, am mai surprins ceva interesant in parcare:

 

Marius Zgureanu

60 de comentarii:

  1. Mda….cumparam JLTV pentru FOS si acum facem licitatie pentru acelasi tip de vehicol…Doar la noi se pot face chestii din astea…Alta licitatie , alta contestatie , alti ani pierduti..

    24
    • pai initial au vrut licitatie… dup care s-au grabit si au cumparat cele pentru FOS… acum au ramas si cu procedura initiala in brate.

      2
      • de ce dracu ii dau cu licitatiile, cand vad si ei, vede si restul lumii, ca nu sunt in stare sa faca o licitatie? ce naiba? ca sa nu le iasa vorbe de comisioane sau ce, ca chiar nu inteleg de ce o tin laie.

        7
        • Pai daca asa au pornit-o? Nu stiu exact ce si cum va fi pentru 4×4, pana la urma.

          Ca sa suflam in iaurt, delegatia de presa romaneasca la ARQUUS au intrebat ce variante de motorizare Euro sunt disponibile pentru Sherpa 🙂

          6
          • Pentru flotabilul 8×8 ce se mai aude? Oficial nu au abandonat proiectul AGILIS, corect? Nici de P4+++ cu blindaj romanesc nu se mai vorbeste, iar asta este cel mai important program intre toate. Si cel mai numeros ca nr de bucati achizitionate.

            Ai ceva noutati pe tema asta? PS Despre SAUR 2 nu cred ca mai are rost sa vorbim, proiectul ala deja este batran! Poaste SAUR 3.

            2
            • Ce flotabil visezi, schimbam acronimele la tehnica de lupta ca nu stim sa traducem si adaptam din limba engleza transportorul amfibiu blindat

  2. LaCuscaPsd&Pnl

    Dacă va merge ca contractul pentru corvete…

    6
    • ala e dat de legislatia in vigoare, care se aplica licitatiilor. Au mai modificat la capitolul asta de curand…

    • Jucariile tehnice militare franceze nu sunt chiar de aruncat, ba dimpotriva fiind de f buna calitate. Faza nasoala este cand se semneza contractele cu francezii care sunt cam volatile si aiurea.
      Personal i-mi place VAB Mk.3 si AMX-56 Leclerc.
      Romania mai mult ca sigur ca va lua in majoritate tehnica militara de la USAmericani sh care e cel mai disponibila cat mai repede si super buna in comparatie cu ceea ce are acum ca dotare cu tehnica militara ArmRo. Problema este sa se mishte aia de la MAPN mai repede cu achizitiile de th militara ca zici ca dorm pe ei. Sper ca nu le este gandul la shpagi si comisioane impreuna cu politrucii romani!!!!

      2
  3. Romania ar trebui sa revizuiasca/imbunatateasca TABC-79 si sa-l produca masiv (de ordinul miilor) . Ar trebui sa construiasca si o versiune mai civila la fel ca Hummer-ul. Toate dusterele din armata ar trebui inlocuite cu asa ceva, chiar si masini de serviciu pentru ofiteri. In caz de bum-bum sa le poti echipa rapid dupa necesitati.

    9
    • Tab C79 e depasit ca si concept dar si eu cred ca solutia cea mai buna pentru situatia noastra ar fi ceva similar cu rampa pentru desant in spate, motor in fata si turela fara echipaj, eventual cu un compartiment spate modular care poate fi usor inlocuit (capsula blindata pentru infanteristi, aruncator, container provizii, modul AA/SHORAD, A/T, etc. ). Ca si conditie esentiala mi se pare capacitatea amfibie (vezi situatia incercarilor de traversare din Ucraina unde putinele pu ncte ce puteau fi amenajate pentru traversare au fost supravegheate si tinute sub focul artileriei. Din cate vad, toate variantele propuse pentru 4×4 sunt neamfibii, optimizate pentru conflicte gen Irak/Afganistan si pericolele de acolo, respectiv in principal DEI.

  4. Pare bună ca performanțe da e urata cu spume eu unu tot pe americance a-și merge

    8
    • Da…. + Paladin, M777, Bradley, Himars pe senile, ne plac sau nu astea le vom primi in caz de război

      6
      • Eu nu am spus ca sunt proaste, am spus doar părerea mea ca sunt urate la design. Când spun ca ceva e urat o spun din prisma unuia care mai desenează ocazional (i-mi permite timpu)

        2
        • Scuze, nu tu ai spus…. s-a discutat in trecut ca Bradley sunt mediocre si Paladin nu sunt cele mai bune din categoria lor

          2
        • Sunt urâte chiar rău de tot. Dacă mai punem la socoteală și că sunt făcute de unii care caută să ne dea țepe… mai bine ne vedem de treabă decât să ne mai băgăm cu francii în astfel de afaceri

          12
          • daca pornesti de la principiul frumusetii, apa nu are rost sa discutam de achizitii militare.

            7
            • Prin dezvoltarea unui design se vede și munca depus în spatele proiectului în cauza, dacă tu iei un cub și ii pui 4 roți dai dovada de interes 0 fata de propriu produs și viitoru client, prima dat atrage privirea apoi performantele e fix aceiași treaba ca la servirea unei farfurii de mâncare

              2
            • @MZ -„daca pornesti de la principiul frumusetii, apa nu are rost sa discutam de achizitii militare”

              Corect până la un punct. A explicat foarte bine @Catalin de ce…
              In aviație este o vorbă care mie mi se pare elocventă: „arată bine, zboară bine”
              Sper că cei de la MApN (de la înzestrare) se vor uita atât la calitățile JLTV cât și ale lui Sherpa (până una alta, noi aici suntem doar niște pasionați, care „discutăm vorbe”,… suntem niște visători, fără a avea vreo posibilitate de a decide)

              6
            • Herr Von Renn Weg

              Ce-i drept, dupa experienta Naval Group in licitatia pt corvete… nu prea iti vine sa te mai bagi in afaceri cu francezii… Iar daca iti mai amintesti si de afacerea cu tancuri franceze din WWII… iti cam vine sa iti smulgi parul din cap inainte de a fi printat draftul de contract! Pe australieni era sa ii beleasca de peste 80 de miliarde de euro pt livrarea tehnologiei si submarinelor conventionale peste 30 de ani… si cred ca ar trebui sa apas butonul de „Publica comentariul” (care abia acum imi dau seama ca e o cacofonie) pt ca ma deprim!

              2
              • in perioada interbelica, marea teapa a fost cu Skoda. A mai fost una si cu Anglia, cu niscaiva avioane de vanatoare, luate in lotrui mici de Carol al 2-lea.
                Deci cum sa zic, cum se face ca toti ne „dadeau tepe”? Cred ca problema nu era (doar) la aia, ci mai ales la noi.

                7
                • Ia te uita, coincidență….

                  Si acum tot loturi mici și rare, de la diverși producători…

                  De fapt ăia de au dat țepe înainte de ww2 erau tot au noștri…..și acum tot patrihotii….

                  2
                • Herr Von Renn Weg

                  De acord ca cea mai mare problema e la noi! Doar ca stiind asta, ar trebui sa ne axam pe ce stim ca functioneaza! Achizitii g2g de la americani, mai ales acum cand timpul ne preseaza foarte tare!
                  Dar pe de alta parte, oferta aia NG pt corvete, la un pret mai mic decat a lui Damen, in conditiile in care NG se asociase cu un santier ruinasi Damen are productia pusa la punct, inclusiv fix pt modelul ofertat… asta ridica o spranceana!
                  Legat de problemele din WWII, ma refeream la asta:
                  https://www.rumaniamilitary.ro/aspecte-ale-inzestrarii-cu-tehnica-de-lupta-a-armatei-romane
                  Inteleg ca in mare parte, problema a fost tot din cauza noastra, pt ca vehiculele nu au fost executate cum trebuia la noi in tara, insa:
                  1. cate din problemele de fiabilitate au fost din aceasta cauza si cate din cauza designului?
                  2. De ce a permis Renault sa isi bata joc Malaxa de produsul sau? De ce nu a impus o clauza de control al calitatii, daca ar fi fost firma serioasa care tine la renumele sau?
                  3. Si acum ne complicam cu productie 70% la noi in tara, in cazul transportoarelor astora, ca in final sa iasa ca atunci!
                  Ar trebui sa luam JLTV de pe raft, eventual sa-i alimentam rezervorul de lichid de parbriz daca numai asta putem, si la revedere, daca suntem incapabili! Cu siguranta tarii in fata unor salbatici din stepa care ucid, violeaza si tortureaza… nu ar trebui sa ne jucam!

                  3
                  • „De ce a permis Renault sa isi bata joc Malaxa de produsul sau?”
                    de cautat in clauzele contractului. Ce obligatii avea Renault si ce Malaxa?

                  • Bănuiesc că te referi la senileta Malaxa, ca tancul R35 nu a fost produs în țară, doar s a cumpărat licența. Toată afacerea era făcuta sa aibă Malaxa bani de poker, nu a contat calitatea produselor. A fost un gen de G2G, cu implicarea directă a prim-ministrului Tătărescu, nu i interesa prra mult ce cumpăra.

      • Nu exista Himars pe senile. Himars este varianta mai mobila, mai usor de dizlocat a MLRS M270.

        9
  5. Multumim pt participare si informare. Scum nu ramane decat sa speram…

    2
  6. Just buy JLTV, G2G and cut the crap.

    28
    • Francezi nu sunt serioși doar a te prinde și apoi incep a negocia iar și iar un nou contract ,o nouă majorare a banilor și în final să strige gura mare că nu ești serios. Eu as alege JLTV acum vom vedea ce se va decide și când se va porni și acest program că vedem ce inteligenți suntem în orice program Piranha 5 o mână de bucăți și nu le avem in curte după atât amar de vreme 2024 dacă nu intervine nimic, corvete la anul și la multi anii , de F16 nu are rost sa discutam noii cumpărăm F35 direct domnule ?. Dâncu e mai cu publicitatea și cu prezenta pe la tv sa ne vorbească despre RM și nu despre dotare unde suntem zero și goi. Da important este că vedem că avem publicitate, avem echipa de fotbal in liga a 2 ,oferim salarii mai mici decât o face privați din liga 2 doar 2500 euro plus fotbalistilor de la secția de performanță fotbal . In rest toate bune și bucurie , noi nu vedem în Ucraina războiul, facem ce facem și ne arătăm voința semnam memorandumuri peste memorandumuri ,semnăm orice e nevoie doar nu ne doare mâna dar rămânem la echipamentele sovietice că sunt tinere și au echipaje dotate cu PM și cu Carpați . ?.

      16
  7. Eu nu reușesc să înțeleg ce se vrea în RO.
    Nu suntem Arabia Saudită cu intrările ei miliardare zilnice ca sa ne permitem o sumedenie de tipuri de vehicule militare.
    FOS cu un model , acum ăștia cu altul , Piranha , Himars, Patriot , Iveco .
    Cine va reușii să facă întreținere la o varietate atît de mare de motoare și vehicule ?
    Și ce stocuri enorme de piese trebuie sa ai că sa nu tii pe butuci jumătate din dotare.
    Părerea mea.

    9
  8. Vreau sa cred ca Sherpa asta nu ii mizerie vs JLTV. Poate JLTV ii miezul dar daca il cumperi frumos cu banii jos fara a crea 1 loc de munca in Romania mai bine cu francezii si locuri de munca la Moreni.

    13
    • Eu sper sa nu vad mizeriile astea pe aici.Sunt doar niste HMMV-uri mai lucrate putin si atat.JLTV e baza acum.Sper sa vad JLTV in dotare pe langa alea de la FOS.Cat despre locuri de munca,scuza-ma dar daca ai de la Moreni au 1600 de lei net cat au de la Cugir mai bine fara sincer.La o adica putem negocia sa facem cate ceva din JLTV si aici.Macar carcasa blindata ca de motoare si transmisii nu stiu daca merita la cat cumparam noi.

      15
    • mai bine cu banii jos decat la sfantu asteapta ,nu asteapta razboiul sa iti tragi tu chilotii seneceului pe tine

      5
    • ma bufneste rasul cand va aud cu „locuri de munca”. Fa un business si incearca sa gasesti oameni calificati in confectii sau prelucrari metalice si ne mai auzim dupa aia daca mai energie sa vorbim.
      In tara asta nici macar soferi de duba sau camion nu mai gasesti, despre ce vorbim noi?
      O sa spui ca nu se da banu’, dar nu e asa, uite aici o mostra de salariu pentru un manipulant combina = 6000 net, cat un programator.
      Dupa mine trebuie aleasa o solutie rentabila economic (achizitia e maxim 30% din costul total de exploatare multianuala) precum si strategica.

      13
      • Nu ar trebui sa te bufneasca rasul e chiar o chestie serioasa.
        Noi nu avem banii arabilor de aruncat pe produse 100% made in US.
        Industria de aparare nu o faci cumparand 1000 jltv cu mld dolari bani jos. Cum ziceam daca nu este o mizerie, nu sunt specialist, 70% produs in Romania este o oferta net superioara celei americane prin jltv cu 100% made in US. O seara faina.

        7
        • o autoturism are in jur de 70k de componente, ia prin asimilare numarul si de unde crezi tu ca vom produce noi in Romania hop-top asa 50k de piese din nimic…ce fac francezii vin cu toata infustria orizontala in Ro sa produca 1k de masinute blindate?
          70% este din ceea ce se produce de catre fabrica integratoare, adica cutia blindata si poate ceva de la trenul de rulare. Restul va fi import de componenete sub forma de CKD.
          Nu va mai hazardati la anunturi din astea, ca sa faci o masina E2E in proportie de 70% ai nevoie de industrie orizontata cu sute de fabrici pentru subansamble. Prin est abia daca Turcia poate face asa ceva, care are industrie nu gluma.
          Daca vor face asta va fi o fabrica de cateva sute de angajati care va produce 2-3 vehicule pe zi in mare parte din subansamble importate.
          Daca toata povestea asta costa 1,2x pretul de import la cheie, nu renteaza, mai ales ca francezii au obiceiul urat de a ascunde costuri mari in aftersales. Asa se ajunge ca la o masina de 17k euro sa coste 2 faruri 3k de euro.
          Dupa experienta ucrainienilor se vede ca fabricile proprii sunt facute rapid praf, deci ingineria e sa ai o dotare identica cu a unui aliat puternic care sa aibe stocuri mari de piese sau chiat echipamente complete de inlocuire.
          Deci la final se discuta pragmatic ce vei alege USA vs Franta.

          19
          • Si cum dezvolti industria orizontala de tip militar romaneasca daca nu prin transferuri d-astea?

            2
            • prin investitii sau finantari de proiecte interne, nu sa cumperi tampenii ca-ti promite cineva ca le monteaza la tine in curte.
              Dar, pana atunci eu pun o intrebare, avem industrie orizontala civila care sa ne permita asimilarea de proiecte de acest tip.

              3
  9. Sherpa e o mizerie insa as vrea sa vad VAB 6X6 cu o turela cu tun de 30,40 sau DE CE NU,cu un tun de 50 mm.Vreo 300 de bucati facute in 5/6 ani.Numa’ bune de facut svaiter tancurile si alte acareturi muscalesti.

    2
  10. Rez Voluntar

    JLTV merita soldatii nostri, nu un vehicul conceput acum 20 ani, pe care acum il scoate armata franceza din uz

    16
  11. Nu va speriati ca va face dncu o amanare pana la toamna cand probabil va amana pana in ianuarie cand poate or sa sifoneze toarsii bujetu …”ca-cu ” corvetele …

    9
  12. Legat de design la Sherpa,e cam tipic francez , cateva chestii misto si cateva ciudatenii cam ca la fiecare masina frantuzeasca .dar arata ok in mare .De exemplu , la capota , linia de jos , unde se imbuca cu radiatorul in loc sa lase o linie orizontala din stanga-n dreapta si viceversa , ceea ce ar fi fost si mai usor de facut din fabrica , ar fi fost si o linie clara in tonul masinii in ansamblu si nu tine de utilitate …,” asa o vrut artistu ” sa urce cu mijlocu capotei din zona radiatorului si pe chestia asta i-o iesit o moaca chinuita de zici ca o mancat cam mult orez si e constipata
    Io sper numa sa nu luam Bastion sau Fortress ca alea chiar is urate cu spume , mai ales pt. vremea asta moderna …2022 da-o-n fasole ! …adica pot la fel de bine ai nostri sa reporneasca linia de productie de la Arou-urile blindate , ABI-urile ca pe acolo-s si astea in zona celor 46 de talibani sau cati mai sunt de Panhard

    2
    • Bastion si Fortress sunt vehicule de patrulare sau forte speciale. Nu cred sa avem nevoie.
      Cat despre liniile alea, daca nu e functional si usor de construit, io zic ca artistul trebuie sa lase de la el pentru reducerea costurilor de productie. Nu imi e prea clar la ce linie orizontala te referi, te-ai uitat si la imaginile din fabrica, fara protectia suplimentara?
      https://www.defenseromania.ro/francezii-propun-romaniei-blindate-sherpa-4×4-si-vor-ca-70prc-din-vehicul-sa-fie-made-in-romania-arquus-in-discutii-avansate-cu-moreni_616293.html

      Am avut o discutie cu cineva de acolo in poligon despre diferenta intre echiparea demonstratoarelor si ce ajunge in productie de serie, cum multe chestii nu sunt industrializabile sau neinteresante ca si aport performanta/cost.
      Am mai discutat si despre cum s-ar mai putea reduce din cele 20 de tone ale VAB MK3, eliminand geamurile blindate mult mai grele decat blindajul echivalent si inlocuirea lor cu minicamere, sau inlocuirea placilor aditionale de blindaj cu compozit, mai usor.

      2
      • @Marius , La Sherpa demonstrator , la linia capotei , care urca pe mijloc in dreptul troliului si coboara in dreptul farurilor ma refeream . Acolo era mult mai lejer si arata mai bine daca o lasau dreapta pe toata orizontala de o aparatoare pana la cealalta aparatoare fara sa mai urce in sus pe mijloc .
        Cele din fabrica mie imi par mai ok . Chiar daca designul e mai vechi si patratos , se leaga mai bine de restul ansamblului

      • Referitor la ferestrele blindate de la VAB MK3 si eu sunt de parere ca exista azi mijloace mai eficiente decat ferestrele blindate .Si costurile sunt mai rezonabile daca se folosesc minicamere care se pot roti sa ofere o vedere mai larga si ecrane interioare

  13. Chiar ma intrebam de ce nimeni nu comenteaza ca Fortress si Bastion seamana cu ABI-u’ nost. :)))

    leave the ABI alone! ABI is A E S T H E T H I C C

    6
  14. Mai bine Superav sau Guarani de pe raftul Iveco, Guarani stie si 4*4. Ambele înoată și accepta turele de la evrei. Sherpa e cu un biscuit, un Chardonnay. Preferabil să mergi pe mâna americanilor.

  15. In locul guvernantilor nostri asi fi mers pe mana americanilor cu dezvoltarea colaborarii cu cei de la GD via Mowag si pentru restul de produse pe care le au si le-am putea asambla in Romania. Ma refer la EAGLE+ DURO si chiar ASCOD. Stiu ca pe partea cu Piranha sa demarat greu dar incet in cet au inceput sa miste si sa puna in miscare anumite companii din Romania. Pintr-o mai mare implicare a noastra ar putea sa dea de lucru si celor de la Moreni si Mizil.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *