„amatorii studiază tactica, dar profesioniștii studiază logistica” Martin van Creveld ,
Panzers, Beans, and Bullets
This wargame explains how Russia really stopped Hitler.
Cum ar fi putut mașina de război nazistă să nu învingă Rusia atunci când cucerise Franța în doar șase săptămâni? Războiul din Est luminează defectul fatal al planului german. Arogant în superioritatea lor percepută și impregnat de credința nazistă că puterea de voință ar putea compensa slăbiciunea materială, liderul nazist Adolf Hitler și înaltul său comandament nu se așteptau ca aprovizionarea să fie o problemă.
În comparație cu armata americană excelent echipată din cel de-al doilea război mondial, armatele germane și sovietice s-au confruntat cu un coșmar logistic. Deși Statele Unite și Marea Britanie dețineau o mulțime de camioane fabricate în Detroit pentru a transporta provizii, germanii și sovieticii erau întotdeauna lipsiți de vehicule, iar cele pe care le aveau au fost devorate rapid de drumurile primitive ale Rusiei. În timp ce unitățile blindate erau complet motorizate, infanteria săracă din Germania și Rusia se baza pe cai pentru a transporta artilerie și provizii. Pentru ei, al Doilea Război Mondial seamănă mai mult cu Primul Război Mondial (ceea ce istoricul Omer Bartov a numit „demodernizarea” armatei germane din Est) și la doar câțiva pași de nefericita invazie a Rusiei, liderul francez Napoléon Bonaparte. în 1812.
Prin urmare, ambele părți de pe frontul de est s-au bazat pe căile ferate pentru a muta trupe și provizii. Armatele aveau tendința de a se deplasa de-a lungul rutelor pe care existau căi ferate care să le aprovizioneze, dar chiar și atunci logistica era dificilă. În comparație cu Europa de Vest și America de Nord, liniile feroviare din Rusia erau rare și mai largi decât liniile europene, ceea ce însemna că germanii au fost nevoiți să le repună, precum și să repare daunele rusești cauzate de pământul ars pe șantierele feroviare.
Un lucru este să citești despre aceste probleme într-o carte sau într-un joc de familie, cum ar fi Risk , unde jucătorii își pot merge cu bucurie armatele din Marea Britanie în Australia, într-o singură tură, dacă zarurile merg pe drumul lor. Dar caracteristica minunată a unei simulări istorice bine concepute este că, pășind în pielea factorilor de decizie, le apreciezi dilemele și greșelile.
Doriți să vă manevrați armatele în jurul hărții, cum ar fi generalul german Erwin Rommel sau generalul american George Patton? În războiul din est 2, lăsarea trupelor cu burta goală și rezervoarele de benzină este întotdeauna o idee proastă. Jocul prezintă un model logistic detaliat care urmărește aprovizionarea cu tone. (Da, tone, deși computerul face cea mai mare parte a numărării bobului). Combustibilul, muniția și produsele alimentare sunt transportate de-a lungul liniilor ferate până la depozite, unde sunt distribuite pe camioane și vagoane trase de cai (și o capacitate limitată de aprovizionare aeriană). Dar căile ferate au o capacitate limitată; liniile de cale ferată își schimbă de fapt culoarea pe hartă, deoarece capacitatea lor este supraîncărcată rapid. Asta lasă camioane, dar nu sunt suficiente. Și cu cât mai multe camioane circulă prin pădurile și mlaștinile Rusiei, cu atât mai multe camioane se sparg. (Da, jocul urmărește vehiculele defecte și reparate.)
Acest lucru este devastator pentru toate unitățile mecanizate, pentru care benzina este viață. Dar mai ales pentru germanii din 1941, care s-au bazat pe panzerii lor în mișcare rapidă pentru a înconjura și a fixa armatele rusești până când infanteria cu piciorul lent s-a mutat în ucidere. Fără benzină, tancurile nu își pot efectua manevrele îndrăznețe.
Aceasta nu este o problemă la începutul jocului, deoarece germanii își încep ofensiva de la baze bine aprovizionate din Prusia de Est, Polonia și România. Panzerii efectuează împingeri adânci pentru a înconjura armatele de frontieră sovietice, în timp ce Centrul Grupului de Armate capturează cu ușurință Minsk. Între timp, Grupul Armatei Nord se apropie de Leningrad, iar Grupul Armatei Sud se îndreaptă spre Kiev.
În curând vârfurile de lance blindate ajung la Smolensk, Rusia – gura „podului terestru” deschis, care face semn ca o autostradă către Kremlin. Cu toate acestea, atunci Wehrmacht-ul, forțele armate ale nazistului, simte mușcătura crudă a logisticii: cel mai apropiat cap de cale ferată este în urmă cu sute de kilometri și nu există camioane care să poată alimenta panzerii, susținând în același timp 3 milioane de soldați răspândiți pe un front. linie de 2.000 de mile lungime.
Logistica poate părea la fel de distractivă ca și plata impozitelor, dar de fapt prezintă o provocare fascinantă. În War in the East 2 , jucătorii pot acorda prioritate aprovizionărilor pentru unele unități în locul celorlalte. Dar cine ar trebui să obțină acele provizii, camioane și o mână de unități de reparații feroviare? La fel ca armatele aliate din Europa de Vest în 1944, există doar suficiente provizii pentru a alimenta trupele pe o porțiune a frontului, în timp ce restul trebuie să se oprească.
Și în fiecare zi, armatele germane fac o pauză este încă o ocazie pentru Armata Roșie de a se regrupa și săpa înăuntru. Trupele sovietice pot fi bătute, dar funcționează în apropierea bazelor lor de aprovizionare și pot profita de fiecare pădure, mlaștină, oraș și râu pentru a întârzia invadatorii sau a face incursiuni bruște pentru a-și tăia liniile de alimentare. Dacă vor reuși, ploile din octombrie vor imobiliza invadatorii până când o viscol mare în 1941 va oferi o răzbunare cu 40 de grade sub zero.
Pentru istorici și generali de fotolii, ce-ar fi fost operațiunea Barbarossa au fost întotdeauna irezistibile. Cea mai mare întrebare: Ar fi putut germanii să ia Moscova dacă și-ar concentra toate forțele pe o singură împingere asemănătoare cuțitului către capitala sovietică? Războiul din Est 2 sugerează că această strategie ar fi fost un dezastru: pur și simplu nu exista capacitatea feroviară și a camioanelor pentru forțele de masă pentru o ofensivă exclusiv la Moscova.
Acestea sunt mai mult decât simple ce-ar fi. Opiniile occidentale de după război ale Uniunii Sovietice au fost colorate de relatări autoagrandizante ale generalilor germani care au susținut că ar fi putut cuceri Rusia „dacă numai Hitler m-ar fi ascultat”. Cu toate acestea, planul de invazie german a fost conceput în mare parte de aceiași generali. După cum demonstrează Războiul din Est 2 , Operațiunea Barbarossa a fost un plan slab conceput fatal compromis de ipoteze nerealiste despre logistică – și credințe antisemite că statul sovietic „evreiesc-bolșevic” s-ar prăbuși cu o singură lovitură rapidă.
A sugera că doar logistica a salvat Uniunea Sovietică ar fi greșit. Spre șocul și furia naziștilor, soldații sovietici au luptat curajos – chiar și sunucigas- și cu o îndemânare crescândă. Dar, după cum arată jocul, nu numai vitejia și sacrificiul de sine sovietic au oprit invazia lui Hitler în 1941. Sovieticii au beneficiat de o planificare germană proastă și au putut folosi avantajele tradiționale rusești ale timpului, spațiului, terenului și climatului.
În cele din urmă, Operațiunea Barbarossa a fost începutul sfârșitului pentru al Treilea Reich. Așa cum arată acest joc de luptă pe computer, aici planul de invazie grandios al lui Hitler a rămas fără benzină.
Logistica este un termen inventat de specialistii americani in WW2,de care putini aveau habar pe atunci,chiar si multi militari americani foloseau termenul generic de aprovizionare fara sa inteleaga bine diferenta dintre aprovizionare si logistica.
Este fascinant sa discuti despre Barbarossa,despre care eu cred ca a fost raspunsul disperat al nemtilor la iminenta invazie a sovieticilor in Europa.
O cauza esentiala a esecului invaziei a reprezentat-o aprecierea aprecierea gresita a rezervelor pe care Stalin le putea mobiliza,eroarea fatala este rezumata in jurnalul lui Halder din august-Am subestimat Rusia,estimasem 200 divizii,dar am identidicat deja 360.
Incepand cu iarna lui 41 armatele germane au fost mereu depasite numeric.Datorita tehnici si instruirii lor superioare ei au reusit sa distruga armatele sovietice in batalii succesive de incercuire,dar ulterior s-au impotmolit in noroaiele toamnei.Cand a venit inghetul,care a intarit solul,s-au trezit in fata unor armate proaspete care le blocau calea.Armata germana era prea istovita pt. a sustine noi lupte.
Un asemenea joc nu ia in considerare considerabila capacitate de adaptare a trupei germane.Nemtii au capturat inca de la inceput masive cantitati de carburant si munitii din depozitele sovietice,apoi pe masura ce inaintau si vedeau ca aprovizionarea nu tinea pasul au inceput sa foloseasca tot ce capturau de la rusi,echipament,mancare,armament,munitie.
Dar factorul decisiv al insuccesului a fost modul in care Hitler si generalii sai au pierdut timpul in luna august cu discutii contradictorii despre ce trebuiau sa faca mai departe.
Guderian,aflat la un esalon inferior a stiut precis ce vrea sa faca-sa inainteze spre Moscova cat mai rapid posibil,fortandu-i pe rusi sa fuga fara sa le dea ragazul de a se regrupa si lasand in sarcina armatelor de infanterie curatarea terenului de unitatile dezorganizate prin care-si croise drum.Nici el nu avea habar de logistica si nu intelegea ca pur si simplu nu existau resurse pentru o asemenea ofensiva sustinuta.Intelegea insa ca motoresursa tancurilor sale de jucarie e la limita chiar si pentru un drum direct pana la Moscova.
La 80 de ani distanta,planificatorii vin si acum cu idei de ofensiva pe durata unei saptamani.Experienta arata ca nici un corp blindat nu poate fi in ofensiva mai mult de 5 zile,dupa care trebuie sa stea pe loc si sa astepte venirea trupelor din spate si aprovizionarea.Si Guderian visa la ofensiva sustinuta a blindatelor pana la Moscova ..
Supravietuirea URSS s-a datorat starii proaste a cailor de comunicatii,majoritatea drumuri de tara,desfundate si nisipoase.Transformarea lor in mocirle cand ploua a contribuit la oprirea invaziei germane mai mult decat eroicele sacrificii ale Armatei Rosii.Daca Stalin ar fi dat Rusiei un sistem rutier ca cel din occident,tara ar fi fost ocupata aproape la fel de repede ca si Franta.
Hitler a pierdut pt. ca armata sa se baza pe vehicule cu pneuri,nu cu senile.Pe drumurile noroioase ale Rusiei,vehiculele cu pneuri s-au impotmolit acolo unde cele cu senile ar fi putut merge mai departe si ar fi ajuns in centrele vitale ale Rusiei inainte de venirea toamnei.
Din fericire nu a fost asa.
Asa ca astazi cel care conduce Europa este contabilul german,nu comandantul SS ..
nemtii au pierdut ptr ca sunt germani.
Adica docti da PROSTI! De bubuie!
Adica ca cum Supravietuirea URSS s-a datorat starii proaste a cailor de comunicatii,majoritatea drumuri de tara,desfundate si nisipoase Nu stiua nemtii nimic despre drumurile din URSS ? Nu cooperasera in draci cu URSS ul pana prin 34?
Transformarea lor in mocirle cand ploua a contribuit la oprirea invaziei germane mai mult decat eroicele sacrificii ale Armatei Rosii. Cumva scufundau Rusia cu desertul Atacama?
Mai ramane sa imi pomensti de generalu iarna si ca bietii nemti nu aveau de ubde stii ce pati Nabuloone iarna!!!!
Ei stiua tiate astea. Aveau infoirmatii .. insa cine sa stea sa se intrebe „da io l;a scoala primara ce am invatat in afara de Deutchland uber alles si Kuste ihre Arsh Wilhelmuse?
La dracu daca era un opras in lume unde gaseai date cam despre orice si oriunde apai ala era Berlinul!!
Pe luna asta, pe langa carte, https://carturesti.ro/carte/erou-la-cotul-donului-1988111 si povestea unui Cavaler al Ordinului Mihai Viteazul, eroul Gheorghe Rascanescu recomand si ceva pe Netflix: How to become a Tyrant, https://www.netflix.com/ro-en/title/80989772
Destul de bun documentarul si bine explicate parghiile prin care niste nemernici ai istoriei au pacalit popoare intregi.
Atentie va rog la partea cu Hitler si cum acest nemernic a vandut teorii ale conspiratiei numai bune pe stomacul gol.
Villeneuve…dar totusi…din nou prostia asta de CGI intunecat incetosat ma calca pe nervi.
Lumina! Vreau lumina ca sa vad ce mama dracu se intampla in film!
Vad ca cinematografia rusa misca pe toate segmentele, noi ne alintam cu filme de arta premiate pe care nu le cumpara nici dracu de bune ce sunt, seriale gen Las Fierbinti si telenovele copy paste dupa cele turcesti. La capitolul filme istorice, de razboi si actiune ramanem cu filmele uzate ale lui Nicolaescu, cateva drame politice inspirate din viata familiei regale si niste colaborari jenante la cu buget redus facute cu expirati gen Van Damme. Asta in timp ce altii au seriale politiste destul de reusite iar turcii numai nu ne vara pe gat filme istorice gen „Achingii” in care acele trupe neregulate de achingii sunt convertite in eroi ai peninsulei Balcanice, aparatori ai populatiei islamice asuprite de crestinii cei lacomi.
Am primit clipul asta de la un prieten bun, sportiv de exceptie, militar si participant la semimaratonuri inca. In luna Mai l-am sarbatorit la 52 de primaveri.
hotii nu produc prejudiciu, hotii produc profit,
de aia la pesede si daca furi de la partidi, partidu nu spune ca ai furat, ca n-are cum,
https://ziare.com/mircea-draghici/stiri-mircea-draghici/mircea-draghici-condamnare-definitiva-1688051
https://www.youtube.com/watch?v=I3PmFqfTx_c
https://www.youtube.com/watch?v=QIMnkUKBNg4
https://www.nytimes.com/2021/06/28/opinion/racism-antiracism-discrimination.html
Tier 1 units
https://youtu.be/-0NVetMW-e8
si comentariile sunt misto!
??!!!
„amatorii studiază tactica, dar profesioniștii studiază logistica” Martin van Creveld ,
Panzers, Beans, and Bullets
This wargame explains how Russia really stopped Hitler.
Cum ar fi putut mașina de război nazistă să nu învingă Rusia atunci când cucerise Franța în doar șase săptămâni? Războiul din Est luminează defectul fatal al planului german. Arogant în superioritatea lor percepută și impregnat de credința nazistă că puterea de voință ar putea compensa slăbiciunea materială, liderul nazist Adolf Hitler și înaltul său comandament nu se așteptau ca aprovizionarea să fie o problemă.
În comparație cu armata americană excelent echipată din cel de-al doilea război mondial, armatele germane și sovietice s-au confruntat cu un coșmar logistic. Deși Statele Unite și Marea Britanie dețineau o mulțime de camioane fabricate în Detroit pentru a transporta provizii, germanii și sovieticii erau întotdeauna lipsiți de vehicule, iar cele pe care le aveau au fost devorate rapid de drumurile primitive ale Rusiei. În timp ce unitățile blindate erau complet motorizate, infanteria săracă din Germania și Rusia se baza pe cai pentru a transporta artilerie și provizii. Pentru ei, al Doilea Război Mondial seamănă mai mult cu Primul Război Mondial (ceea ce istoricul Omer Bartov a numit „demodernizarea” armatei germane din Est) și la doar câțiva pași de nefericita invazie a Rusiei, liderul francez Napoléon Bonaparte. în 1812.
Prin urmare, ambele părți de pe frontul de est s-au bazat pe căile ferate pentru a muta trupe și provizii. Armatele aveau tendința de a se deplasa de-a lungul rutelor pe care existau căi ferate care să le aprovizioneze, dar chiar și atunci logistica era dificilă. În comparație cu Europa de Vest și America de Nord, liniile feroviare din Rusia erau rare și mai largi decât liniile europene, ceea ce însemna că germanii au fost nevoiți să le repună, precum și să repare daunele rusești cauzate de pământul ars pe șantierele feroviare.
Un lucru este să citești despre aceste probleme într-o carte sau într-un joc de familie, cum ar fi Risk , unde jucătorii își pot merge cu bucurie armatele din Marea Britanie în Australia, într-o singură tură, dacă zarurile merg pe drumul lor. Dar caracteristica minunată a unei simulări istorice bine concepute este că, pășind în pielea factorilor de decizie, le apreciezi dilemele și greșelile.
Doriți să vă manevrați armatele în jurul hărții, cum ar fi generalul german Erwin Rommel sau generalul american George Patton? În războiul din est 2, lăsarea trupelor cu burta goală și rezervoarele de benzină este întotdeauna o idee proastă. Jocul prezintă un model logistic detaliat care urmărește aprovizionarea cu tone. (Da, tone, deși computerul face cea mai mare parte a numărării bobului). Combustibilul, muniția și produsele alimentare sunt transportate de-a lungul liniilor ferate până la depozite, unde sunt distribuite pe camioane și vagoane trase de cai (și o capacitate limitată de aprovizionare aeriană). Dar căile ferate au o capacitate limitată; liniile de cale ferată își schimbă de fapt culoarea pe hartă, deoarece capacitatea lor este supraîncărcată rapid. Asta lasă camioane, dar nu sunt suficiente. Și cu cât mai multe camioane circulă prin pădurile și mlaștinile Rusiei, cu atât mai multe camioane se sparg. (Da, jocul urmărește vehiculele defecte și reparate.)
Acest lucru este devastator pentru toate unitățile mecanizate, pentru care benzina este viață. Dar mai ales pentru germanii din 1941, care s-au bazat pe panzerii lor în mișcare rapidă pentru a înconjura și a fixa armatele rusești până când infanteria cu piciorul lent s-a mutat în ucidere. Fără benzină, tancurile nu își pot efectua manevrele îndrăznețe.
Aceasta nu este o problemă la începutul jocului, deoarece germanii își încep ofensiva de la baze bine aprovizionate din Prusia de Est, Polonia și România. Panzerii efectuează împingeri adânci pentru a înconjura armatele de frontieră sovietice, în timp ce Centrul Grupului de Armate capturează cu ușurință Minsk. Între timp, Grupul Armatei Nord se apropie de Leningrad, iar Grupul Armatei Sud se îndreaptă spre Kiev.
În curând vârfurile de lance blindate ajung la Smolensk, Rusia – gura „podului terestru” deschis, care face semn ca o autostradă către Kremlin. Cu toate acestea, atunci Wehrmacht-ul, forțele armate ale nazistului, simte mușcătura crudă a logisticii: cel mai apropiat cap de cale ferată este în urmă cu sute de kilometri și nu există camioane care să poată alimenta panzerii, susținând în același timp 3 milioane de soldați răspândiți pe un front. linie de 2.000 de mile lungime.
Logistica poate părea la fel de distractivă ca și plata impozitelor, dar de fapt prezintă o provocare fascinantă. În War in the East 2 , jucătorii pot acorda prioritate aprovizionărilor pentru unele unități în locul celorlalte. Dar cine ar trebui să obțină acele provizii, camioane și o mână de unități de reparații feroviare? La fel ca armatele aliate din Europa de Vest în 1944, există doar suficiente provizii pentru a alimenta trupele pe o porțiune a frontului, în timp ce restul trebuie să se oprească.
Și în fiecare zi, armatele germane fac o pauză este încă o ocazie pentru Armata Roșie de a se regrupa și săpa înăuntru. Trupele sovietice pot fi bătute, dar funcționează în apropierea bazelor lor de aprovizionare și pot profita de fiecare pădure, mlaștină, oraș și râu pentru a întârzia invadatorii sau a face incursiuni bruște pentru a-și tăia liniile de alimentare. Dacă vor reuși, ploile din octombrie vor imobiliza invadatorii până când o viscol mare în 1941 va oferi o răzbunare cu 40 de grade sub zero.
Pentru istorici și generali de fotolii, ce-ar fi fost operațiunea Barbarossa au fost întotdeauna irezistibile. Cea mai mare întrebare: Ar fi putut germanii să ia Moscova dacă și-ar concentra toate forțele pe o singură împingere asemănătoare cuțitului către capitala sovietică? Războiul din Est 2 sugerează că această strategie ar fi fost un dezastru: pur și simplu nu exista capacitatea feroviară și a camioanelor pentru forțele de masă pentru o ofensivă exclusiv la Moscova.
Acestea sunt mai mult decât simple ce-ar fi. Opiniile occidentale de după război ale Uniunii Sovietice au fost colorate de relatări autoagrandizante ale generalilor germani care au susținut că ar fi putut cuceri Rusia „dacă numai Hitler m-ar fi ascultat”. Cu toate acestea, planul de invazie german a fost conceput în mare parte de aceiași generali. După cum demonstrează Războiul din Est 2 , Operațiunea Barbarossa a fost un plan slab conceput fatal compromis de ipoteze nerealiste despre logistică – și credințe antisemite că statul sovietic „evreiesc-bolșevic” s-ar prăbuși cu o singură lovitură rapidă.
A sugera că doar logistica a salvat Uniunea Sovietică ar fi greșit. Spre șocul și furia naziștilor, soldații sovietici au luptat curajos – chiar și sunucigas- și cu o îndemânare crescândă. Dar, după cum arată jocul, nu numai vitejia și sacrificiul de sine sovietic au oprit invazia lui Hitler în 1941. Sovieticii au beneficiat de o planificare germană proastă și au putut folosi avantajele tradiționale rusești ale timpului, spațiului, terenului și climatului.
În cele din urmă, Operațiunea Barbarossa a fost începutul sfârșitului pentru al Treilea Reich. Așa cum arată acest joc de luptă pe computer, aici planul de invazie grandios al lui Hitler a rămas fără benzină.
Sursa : https://foreignpolicy.com/2021/07/04/war-in-the-east-2-wargame-russia-stopped-hitler/
Google translate
Logistica este un termen inventat de specialistii americani in WW2,de care putini aveau habar pe atunci,chiar si multi militari americani foloseau termenul generic de aprovizionare fara sa inteleaga bine diferenta dintre aprovizionare si logistica.
Este fascinant sa discuti despre Barbarossa,despre care eu cred ca a fost raspunsul disperat al nemtilor la iminenta invazie a sovieticilor in Europa.
O cauza esentiala a esecului invaziei a reprezentat-o aprecierea aprecierea gresita a rezervelor pe care Stalin le putea mobiliza,eroarea fatala este rezumata in jurnalul lui Halder din august-Am subestimat Rusia,estimasem 200 divizii,dar am identidicat deja 360.
Incepand cu iarna lui 41 armatele germane au fost mereu depasite numeric.Datorita tehnici si instruirii lor superioare ei au reusit sa distruga armatele sovietice in batalii succesive de incercuire,dar ulterior s-au impotmolit in noroaiele toamnei.Cand a venit inghetul,care a intarit solul,s-au trezit in fata unor armate proaspete care le blocau calea.Armata germana era prea istovita pt. a sustine noi lupte.
Un asemenea joc nu ia in considerare considerabila capacitate de adaptare a trupei germane.Nemtii au capturat inca de la inceput masive cantitati de carburant si munitii din depozitele sovietice,apoi pe masura ce inaintau si vedeau ca aprovizionarea nu tinea pasul au inceput sa foloseasca tot ce capturau de la rusi,echipament,mancare,armament,munitie.
Dar factorul decisiv al insuccesului a fost modul in care Hitler si generalii sai au pierdut timpul in luna august cu discutii contradictorii despre ce trebuiau sa faca mai departe.
Guderian,aflat la un esalon inferior a stiut precis ce vrea sa faca-sa inainteze spre Moscova cat mai rapid posibil,fortandu-i pe rusi sa fuga fara sa le dea ragazul de a se regrupa si lasand in sarcina armatelor de infanterie curatarea terenului de unitatile dezorganizate prin care-si croise drum.Nici el nu avea habar de logistica si nu intelegea ca pur si simplu nu existau resurse pentru o asemenea ofensiva sustinuta.Intelegea insa ca motoresursa tancurilor sale de jucarie e la limita chiar si pentru un drum direct pana la Moscova.
La 80 de ani distanta,planificatorii vin si acum cu idei de ofensiva pe durata unei saptamani.Experienta arata ca nici un corp blindat nu poate fi in ofensiva mai mult de 5 zile,dupa care trebuie sa stea pe loc si sa astepte venirea trupelor din spate si aprovizionarea.Si Guderian visa la ofensiva sustinuta a blindatelor pana la Moscova ..
Supravietuirea URSS s-a datorat starii proaste a cailor de comunicatii,majoritatea drumuri de tara,desfundate si nisipoase.Transformarea lor in mocirle cand ploua a contribuit la oprirea invaziei germane mai mult decat eroicele sacrificii ale Armatei Rosii.Daca Stalin ar fi dat Rusiei un sistem rutier ca cel din occident,tara ar fi fost ocupata aproape la fel de repede ca si Franta.
Hitler a pierdut pt. ca armata sa se baza pe vehicule cu pneuri,nu cu senile.Pe drumurile noroioase ale Rusiei,vehiculele cu pneuri s-au impotmolit acolo unde cele cu senile ar fi putut merge mai departe si ar fi ajuns in centrele vitale ale Rusiei inainte de venirea toamnei.
Din fericire nu a fost asa.
Asa ca astazi cel care conduce Europa este contabilul german,nu comandantul SS ..
Amice ..
nemtii au pierdut ptr ca sunt germani.
Adica docti da PROSTI! De bubuie!
Adica ca cum Supravietuirea URSS s-a datorat starii proaste a cailor de comunicatii,majoritatea drumuri de tara,desfundate si nisipoase Nu stiua nemtii nimic despre drumurile din URSS ? Nu cooperasera in draci cu URSS ul pana prin 34?
Transformarea lor in mocirle cand ploua a contribuit la oprirea invaziei germane mai mult decat eroicele sacrificii ale Armatei Rosii. Cumva scufundau Rusia cu desertul Atacama?
Mai ramane sa imi pomensti de generalu iarna si ca bietii nemti nu aveau de ubde stii ce pati Nabuloone iarna!!!!
Ei stiua tiate astea. Aveau infoirmatii .. insa cine sa stea sa se intrebe „da io l;a scoala primara ce am invatat in afara de Deutchland uber alles si Kuste ihre Arsh Wilhelmuse?
La dracu daca era un opras in lume unde gaseai date cam despre orice si oriunde apai ala era Berlinul!!
Pentru fanii lui Harry Potter
https://www.armedconflicts.com/16593-When-and-where-did-Harry-Potter-die?utm_source=valka_cz&utm_medium=article&utm_campaign=autor
https://jurnaldebacau.ro/2020/02/07/eroii-de-langa-noi-de-la-brigada-3-parasutisti-la-batalionul-53-comando-smaranda-braescu-bacau/
E și ăsta un fel de război:
„Modern Educayshun”
https://www.youtube.com/watch?v=iKcWu0tsiZM
Are subtitrare și în limba română.
În 2015 a fost considerat o exagerare! Între timp a devenit aproape o realitate…
lol, ma asteptam:
https://www.youtube.com/watch?v=rKEvcYOEDzs
https://www.youtube.com/watch?v=XAUhT18hxe4
Pe luna asta, pe langa carte, https://carturesti.ro/carte/erou-la-cotul-donului-1988111 si povestea unui Cavaler al Ordinului Mihai Viteazul, eroul Gheorghe Rascanescu recomand si ceva pe Netflix: How to become a Tyrant, https://www.netflix.com/ro-en/title/80989772
Destul de bun documentarul si bine explicate parghiile prin care niste nemernici ai istoriei au pacalit popoare intregi.
Atentie va rog la partea cu Hitler si cum acest nemernic a vandut teorii ale conspiratiei numai bune pe stomacul gol.
Dune
22 octombrie 2021, sper sa pastreze data lansarii
https://youtu.be/jm5KGGpGeKQ
⊃∪∩⪽
I have a bad feeling about this.
Villeneuve…dar totusi…din nou prostia asta de CGI intunecat incetosat ma calca pe nervi.
Lumina! Vreau lumina ca sa vad ce mama dracu se intampla in film!
https://www.youtube.com/watch?v=A38EIkIzgM8
https://www.youtube.com/watch?v=XjCKdhQ_QXE
https://www.youtube.com/watch?v=hbRcAHMG_l4
https://www.youtube.com/watch?v=OnDHjdX1aQE
https://www.youtube.com/watch?v=C-emJnmI5XU
https://www.youtube.com/watch?v=lHTWV2kZE10
https://www.youtube.com/watch?v=TrGNYkIYio0
1824 de drone
https://www.youtube.com/watch?v=2WyFPRr278s
send more drones…
https://adevarul.ro/cultura/arte/nasc-moscovablockbustere-sputniknu-e-doar-noul-alien-ci-siprimul-alien-rusesc-video-1_60fa8e4b5163ec42715d97c5/index.html
Vad ca cinematografia rusa misca pe toate segmentele, noi ne alintam cu filme de arta premiate pe care nu le cumpara nici dracu de bune ce sunt, seriale gen Las Fierbinti si telenovele copy paste dupa cele turcesti. La capitolul filme istorice, de razboi si actiune ramanem cu filmele uzate ale lui Nicolaescu, cateva drame politice inspirate din viata familiei regale si niste colaborari jenante la cu buget redus facute cu expirati gen Van Damme. Asta in timp ce altii au seriale politiste destul de reusite iar turcii numai nu ne vara pe gat filme istorice gen „Achingii” in care acele trupe neregulate de achingii sunt convertite in eroi ai peninsulei Balcanice, aparatori ai populatiei islamice asuprite de crestinii cei lacomi.
vreau sa-l vad musai.
Trailer
https://youtu.be/kT9Hpp9uCy0
https://m.youtube.com/watch?v=WLRfH9_dn3E&feature=emb_rel_pause
https://www.youtube.com/watch?v=Y4Kszf1XmJc
https://www.youtube.com/watch?v=80S_X7vSAMA
https://www.youtube.com/watch?v=d8uaFZAxzpw
Am primit clipul asta de la un prieten bun, sportiv de exceptie, militar si participant la semimaratonuri inca. In luna Mai l-am sarbatorit la 52 de primaveri.
Iata de unde vine „call sign” Chaos, misto!
https://youtu.be/MvZ9QrRKbbw