Azi, la ora 18:00 (ora Romaniei), Airbus Helicopters a prezentat noul X4 la salonul international HAI Heli-Expo 2015 in Orlando, Florida.
De fapt numele noului membru al familiei este H160, cu aceasta ocazie toate modelele din portofoliul Airbus Helicopters vor incepe cu litera H: EC120 devine H120, EC135 devine H135, etc…le gasiti aici.
O informatie de baza, cele trei numere din componenta denumirii erau pana azi alocate astfel, incepand cu primul:
– tipul de utilizare: 1 -civila, 6 -militara (acum se va adauga doar litera M);
– clasa MTOW (Maximum Takeoff Weight);
– numarul de motoare: 0 pentru un motor, 5 pentru doua motoare.
Mai multe poze pe Airbus Helicopters
Tiltrotorul AW609 a mai facut un pas catre certificare (2017) si productie:
http://www.agustawestland.com/-/aw1238
Imi place ca or lasat designerii sa se desfasoare ceva mai cu talent decat amerlocanii …arata a design European . Si palele sunt de luat in considerare …de cand astept ”sa-mi vad ideeile ” de pale cum ar arata in realitate ? ha ha ha
La aripioarele din coada te-ai uitat cu atentie? 🙂
https://www.facebook.com/AirbusHelicopters/photos/pb.208374902619446.-2207520000.1425607103./283249161798686/?type=1&theater
(da click inainte si inapoi, sunt din mai multe unghiuri)
@ Razvan Mihaeanu
🙂 configuratie biplan si winglet inversat
@ g.cristian
” Imi place ca or lasat designerii sa se desfasoare ceva mai cu talent decat amerlocanii ”
Vecine , tu glumesti ?
Eu zic ca in sfirsit e bine ca s-au apucat si europenii sa faca , dupa americani , propulsoare rapide ( high speed propeller ) cu pala devansata ( high skew propeller )
Configuratia capatului de pala devansat fata de raza ( curbat ) dateaza , la elicoptere, cel putin de pe vremea Apache :
http://daytonipms.com/Walks/AH-64/AH-64PortFront.JPG
Cercetarile si aplicatiile sint mult mai vechi , capetele curbate, pentru scurgerea fileurilor de aer spre exterior si parcurgerea cit mai lunga a unei corzi de profil aerodinamic (hidrodinamic ) fata de directia de zbor ( navigatie ) au fost prima data aplicate la :
avioane
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons
/c/c3/Hercules.propeller.arp.jpg
http://i.stack.imgur.com/diYqW.jpg
sau submarine si nave de suprafata :
http://img461.imageshack.us/img461/7649/shaft13nv.jpg
http://i.stack.imgur.com/huxDy.jpg
La submarine au fost cele mai intense cercetari pentru propulsoarele libere puternic curbate , pt un sunet cit mai redus …….
Din nefericire pt elicele libere s-a atins limita si de randament si de sunet
Propulsorul intubat a detronat elicea libera pt ca sunetul nu se propaga radial ci axial iar forta de propulsie creste cu aprox 30 %
Elicopterele viitorului vor fi intubate …… asta este directia
Gindeste-te si compara un propulsor liber de la actualul elicopter Airbus :
https://www.youtube.com/watch?v=dBS1NRsYuF8
Cu un propulsor intubat precum in filmul „Avatar ” dar cu un simplu rotor insa cu mai multe pale ( fara al doilea rotor contrarotativ ……. contrarotativele sint foarte zgomotoase ) sunetul se va reduce cel putin la jumatate fata de cea mai silentioasa elice ( rotor ) libera fabricata vreodata .
Plus ca se reduc articulatiile de bataie si de baleiaj … si ramin semnificative doar cele pt modificarea pasului iar modificarea intubarii intr-o aripa inelara si bascularea rotoarelor la 90 grade precum V-22 OSPREY ( dar cu solutia constructiva a motoarelor pe fuselaj , nu la capetele aripilor ) va mari semnificativ viteza si raza de actiune 🙂
Deci , in viitor ne putem astepta la elicoptere ( cu 2 rotoare multipala laterale intubate si cu un fuselaj extrem de aerodinamic + o coada tubulara reactiva prevazuta cu turboventilator intern si cu emisia de gaze si amestecarea cu aerul ambiental pe aceiasi directie ) cu o viteza de 800-900 km /h 🙂
Cred ca solutia cu rotoare laterale intubate ( in acelasi timp cu functie de aripi inelare ) si apropiate de fuselajul aerodinamic si care elimina cuplul ( mincator de putere de alfel ) + grinda tubulara „impingatoare” ( in acelasi timp cu functie de mixer gazos ) este cea mai buna solutie pt un VTOL rapid , agil si silentios .
primele 5 minute, il stiti,… hey, let’s have some fun, weather sucks anyway!
@ Razvan Mihaeanu
Multumesc pt reamintiri ……… 🙂 ……… Versiuni civile , old stile .
Si acum sa-ti descriu conversia pt versiunea militara , new style 😉 , din comentariul de mai sus .
Acele 2 pale le arcuiesi si gata intubarea celor 2 rotoare laterale 🙂 …
Rotoarele nu mai seamana cu cele de elicopter ci mai mult a turbofan .
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t34.0-12/11004798_779283305497095_1468467553_n.jpg?oh=0e9732c0ed738256a5f37b0e06bea04c&oe=54FCD96C&__gda__=1425787452_bd731a7e343dab0009434c5a6a97cf6b
//////////////////
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t34.0-12/11007674_779283405497085_845863327_n.jpg?oh=c3fa9cbb6e76b027c29bd6caa49bd74e&oe=54FCE11B&__gda__=1425856710_f06a01cac37f995157386ad0e615fe22
Rotor este proiectat de mine , actualmente este cel mai performant rotor intubat din lume de aceasta dimensiune ( 120 mm diametru ) , construit de Vasyfan Italia .
Si altul , mult mai performant , e pe ” teava ” , pt viteza si forta crescuta , cu intubare cilindro-tronconica ( sectiune descrescatoare Venturi ) si o pala cu design si mai performant .
Grinda de coada isi pierde functia de anticuplu si devine tronconica si va ascunde cele 2 motoare + un turboventilator dar si mare parte din emisia infrarosu prin mixare Venturi cu aerul ambiental preluat din botul fuselajului ( pt reducerea presiunii )
Evident , daca s-ar injecta combustibil in aval de ventilatorul intern vom avea efect de fortaj , similar reactorului Campini-Caproni .
„Grinda de coada isi pierde functia de anticuplu si devine tronconica si va ascunde cele 2 motoare + un turboventilator dar si…”
Afecteaza centrul de greutate?
@ Razvan Mihaeanu
” Afecteaza centrul de greutate? ”
NU !
Grinda e goala , ca la NOTAR dar fara functia Coanda 🙂
masa VTOL-lului e f grupata
@ Buzu , vecine ,n-ai percutat ceea ce ziceam , design-ul se refera la corpul elicopterului , palele tin mult mai mult de inginerie , si referitor la pale , nu ma refeream la capetele arhicunoscute , ci la corpul palei in unghi , idee ceea ce pana acum apare in concepte si in designuri din perioada 2000, chiar si eu distrandu-ma cu forme asemanatoare , insa deocamdata nu am vazut dusa mai departe de concepte .
@ Razvan , oh daaaa elicopterul acela din filmulet ha ha ha , era o idee faina , de fapt pe vremea aceea toti incercau tot soiul de hybrizi si de forme caudate ideea de elice care se transforma in aripi chiar era in voga atunci
@Buzu , faina forma , dar deocamdata pe mine ma intereseaza cum se pot pune in practica formele asemanatoare pt scara unui agregat purtator de oameni nu doar ca rotor intubate de 120 mm .
Desi m-ar interesa cam cat costa un asemenea rotor daca e dejea pe piata , pt. niste proiecte pe care vreau sa dau drumul prin vara …cand is ontaruca mai liber
http://foxtrotalpha.jalopnik.com/watch-iraqs-ec635-helicopter-gunships-take-on-isis-posi-1690652162
pai lucreaza bazdagania, ce sa faca.. e botezul focului 🙂