Articolul de seara – F-16, 12 spre 48?!

Avioanele F-16. Portughezii vin în România

Ministrul Apărării a mai spus că dotarea Armatei cu o escadrilă de 12 avioane nu este suficientă, întrucât pentru îndeplinirea misiunilor trebuie să existe mai multe aeronave. “Odată cu achiziţia avioanelor multirol nu înseamnă că dotarea Armatei Române cu avioane de vânătoare trebuie să se oprească la cele 12 aeronave pentru că totuşi, pentru a îndeplini toate misiunile, trebuie să ajungem undeva la 48 de avioane“, a arătat ministrul Mircea Duşa.

 

La sfâşitul lunii iulie, partenerii portughezi vor veni în România pentru a stabili ultimele detalii legate de contractul privind achiziţia avioanelor F-16, a declarat ministrul Apărării Naţionale, Mircea Duşa.

“La sfârşitul acestei luni vor veni partenerii portughezi şi vom face ultimele demersuri şi imediat după aceea şi partenerii americani, pentru că până la urmă este un parteneriat cu cele două state având în vedere că armamentul, avionica şi sistemele de război electronic sunt puse la dispoziţie tot de către statul american”, a afirmat Mircea Duşa, la Muzeul Naţional al Aviaţiei. El a spus că primele avioane de luptă cumpărate de la portughezi la mâna a doua ar putea ajunge în ţară la sfârşitul anului 2015.

“Sper că spre sfârşitul anului 2015 (n. r. – să ajungă în ţară şi primele avioane), pentru că nu este legată modernizarea de un anumit termen. Sosirea avioanelor în ţară este legată şi de pregătirea personalului ori acest lucru nu se realizează după o zi pe alta. Va trebui ca piloţii, 15 dacă reţin bine, care trebuie să plece la pregătire, să aibă un anumit număr de ore de zbor pentru a putea opera apoi în ţară cu avioanele F-16“, a precizat Duşa.

În opinia acestuia, chiar dacă avioanele multirol sunt la mâna a doua, nu se poate spune că sunt vechi.

Este un obiectiv economic şi strategic al României mult prea important ca să fie realizat doar la aprobarea unui ministru. Eu am considerat ca această responsabilitate pe care şi-o asumă România să fie aprobată prin lege, de aceea am şi propus să fie aprobată această achiziţie prin lege. Foarte mulţi critică – de ce F-16, de ce nu Eurofighter, Gripen sau mai ştiu eu care alt avion multirol. În momentul de faţă, la felul în care este gândită strategia de apărare şi la obiectivele pe care noi le avem de îndeplinit în NATO, chiar dacă sunt avioane care sunt deja în uz, mie îmi spun piloţii că un avion nu este vechi niciodată, un avion care este dotat cu motoare noi, modernizat în ceea ce priveşte avionică şi sistemele electronice de război este întotdeauna nou”, a susţinut Mircea Duşa.

Imediat ce va fi semnat acordul cu partea portugheză se va demara şi procedura de modernizare a avioanelor F-16.

Urmează ca în perioada următoare, pe baza legii, să şi semnăm acordul şi cu portughezii şi cu Statele Unite pentru a începe modernizarea lor însemnând… eu cred că suma nu este foarte mare având în vedere elementele acestui program… în primul rând dotarea cu motoare noi, cu avionică şi sisteme de război electronice noi. În acelaşi pachet intră şi pregătirea personalului care nu înseamnă 15 piloţi, înseamnă circa 100 de oameni, începând cu piloţii, inginerii, personalul tehnic şi tot ce înseamnă misiunile pe care trebuie să le realizeze în fiecare etapă personalul care va deservi cele 12 avioane pentru ca ele să fie operaţionale şi să poată să-şi îndeplinească misiunile. Tot în acest pachet intră şi amenajarea bazelor militare unde vor opera aceste avioane, respectiv aerodromurile sau aeroporturile militare care trebuie să aibă o structură de pistă specifică avioanelor F-16 şi o infrastructură specifică avioanelor F-16. Tot în acest pachet intră şi armamentul. Degeaba achiziţionezi avioane dacă nu achiziţionezi rachetele, muniţia, bombele care sunt operabile pe acest tip de avioane. Este un program foarte complex”, a mai declarat Mircea Duşa.

 

 

Ziuaveche

 

 

62 de comentarii:

  1. Mi-au dat lacrimile la citirea acestui comunicat de la inalt-pre-inteligentul lingau al americanilor.
    Cine dracu mai crede povestile astea? poate doar copii
    E clar ca valiza cu verzisori a ajuns unde trebuie si gata, cumparam rablele
    Ce baliverne de modernizari de ulti ora,armament modern………………pfffffffffff baliverne,baliverne

  2. „Articolul de seara – F-16, 12 spre 48?!”

    Nu bre, nu prea le intelegi p’astea 🙂
    Omul zice ca tre sa ajunga unde la 48 de avioane, nu la 48 de F16.
    Parca visele lor umede erau la genul doua escadrile de F16 si doua de F35.

    Asa ca or sa mai cumpere o escadrila de F16 second.

    Si dupa aia inca doua escadrile de F35 noi, cu offset, cu fuselaje fabricate la Craiova si cu motoare fabricate la Turbomecanica.

  3. asta inseamna bataie de joc isi bat joc de armata

  4. Domnilor haideti sa ne lasam de glume si sa vb serios ce va face armata romana cu 12 sau 48 de f16 mai ales ca santem inconjurati numai de dusmani.
    trebuie facut un plan de inzestrare puternic al armatei romane si nu ma refer doar la achizitia de aeronave, minim ar trebui in jur de 150 aeronave dintre care 50 sa fie dedicate la lupta aeriana .

    • ei, ce drakk faci doar cu150 de avioane, ar mai trebui si cateva sute de tancuri, macar vreo cinci submarine noi, ca sa nu mai zic de bombele alea nucleare facute cu pila, pe care le plimba unul pe acilea de vre-un an.
      la cum duduie economia, e clar ca nu se vrea, nu ca, vezi doamne, nu putem face kk de foame. lume rea…..

  5. Marea Neagra nu e dusmanul nostru..inca :).Restul pana la 48 vor fi 36 de bucati de M-346 Master dotate cu motoare cu postcombustie :)…ne-a zis noua la Craiova , Olgutza ca o sa privatizeze ea fabrica de avioane cu niste investitori italieni de la Alenia.Pana una alta se plimba la greu prin italia, probabil ca-i cauta pe astia de la Alenia cine stie.

  6. Hi George, If you get a min, can you guys check out Contributors.ro and see how I’ve destroyed Adriana Gorga (metaphorically speaking), this so called Romanian intellectual (a commie, and she looks like Anna Pauker) in charge of Ed. Dpt.
    I’ve already put another notch on my revolver.
    Thanks

  7. Io, dupa ce m-am gandit mai bine, am senzatia ca mister Dusa s-ar putea referi la 12 F-16 si 36 de MIG -21 „Nemuritorul”, total=48 de…multiroale! 🙂 😉 da poate sunt io coabe.

  8. Achizitia asta incepe sa semene tot mai mult cu oferta americana initiala.

  9. off: redevenţa încasată de statul român din exploatarea gazelor de sist este de doar 3,5 %

    http://www.realitatea.net/gazele-de-sist-vandute-ieftin-de-statul-roman-ce-prevede-contractul-cu-chevron_1229026.html

  10. Azi maine iau si mig-le alea doua expediate de cubanezi, la pret de catalog fireste….

  11. Ce inseamna ca F16 vor fi modernizate la nivel de avionica in acelasi pachet financiar? Din cate stiu, avioanele vin la standard MLU, deci ce ar putea sa insemne o modernizare suplimentara?

  12. Cred că e bine, cu ocazia asta festivă, să las lumea să debiteze ce poate. E pieredere de vreme să explici ceva cuiva care nu vrea și gata.

    Așa e, îs gozuri zburătoare sau nezburătoare… de curiozitate, așa, Bulă erou, tu știai că răpciuga portugheză, viitoare română poate să facă croazieră supersonică fără postcombustie? Și nu, nu în configurație „cheală”, ci cu ceva rachete și rezervor.. dar e secretul tractoriștilor. Parcă îi zicea supercruise capability, înainte să facă broșura de marketing pentru F-22… dar gozul e goz și voi – șmecheri!

    • Faptul ca achizitia de F-16 portugheze este o afacere buna sau proasta, vom vedea, deocamdata opinia tuturor celor cu care am vorbit este va fi foarte proasta, si ma refer aici la intreaga industrie de aparare romaneasca, piloti de vanatoare, ofiteri superiori, ROMARM, chiar si membrii comisilor pentru aparare, au in majoritatea lor, aceeasi opinie.
      Opinie pe care si eu o impartasesc, insa as fi extrem de fericit sa ma insel si F-16 sa fie intradevar un nou inceput in RoAF, nu un sfarsit de drum, precum Type 22 in cadrul Flotei.
      Fata de ce fac politicienii pentru noi…hai sa fim seriosi, tot dezastrul acestei tarii le apartine in proportie de 110%. Haosul economic, dezintegrarea sociala si statala, saracia si dezindustrializarea accelerata a Tarii, imigratia, lipsa de slujbe, toate aceasta au un singur vinovat: clasa politica de cea mai jaosa speta cu care ne-a blestemat Dumnezeu! Iar raul accelereaza si nu da semne ca situatia ar fi spre ameliorare!
      Daca un politician m-ar intreba pe mine ce ar putea sa faca pentru binele Romaniei, raspunsul ar fi foarte simplu: sa moara, si el si totii cei din tagma lui! N-am intalinit NICIODATA un singur om politic care sa se gandeasca la altceva decat la furat, si din pacate am intalnit si intalnesc destui.
      Da roata se invarte si se tot invarte, odata si odata, poate vor ajunge la putere si romanii!

      • Sunt etnic roman insa sunt perfect constient ca politicienii romani sunt ca si majoritatea poporului roman.Daca ai lua de pe strada cativa oameni si i-ai face politicieni, marea majoritate dintre ei ar fi excat ca acestia, dupa ce s-ar prinde cum merg treburile si ce combinatii pot face.Si in trecut si in prezent, cel mai mare pericol si dusman pentru tara asta sunt cei care o guverneaza prin modul cum o administreaza.

        • Lucian Boia are perfecta dreptate, din pacate, repet, din pacate, si o spun cu multa tristete, in ceea ce afirma despre poporul nostru.

        • Corect, Sorine, asta e ideea… degeaba stau și latră, majoritatea cetățenilor, căci, dacă ar fi acolo, ar face cel puțin aceleași mizerii.
          Așa e simplu, ei sunt deștepți, știu foarte bine că ar face și ar drege mai bine decât ăi de i-au votat cu mâinile (și conștiințele) lor.
          Ba mai și strigă instituțiilor ce au făcut parțial dreptate „Free Gigi”, cum să nu te ia scârba?!

          • My friend ce scrii tu acolo este manipulare psihologica. Esti, cred, suficient de experimentat, ca sa sti ca multimea nu conteaza, ci doar liderul. Nu poporul a distrus Romania, ci cei care au condus-o, tot asa cum Bratianu a creat statul roman modern, nu poporul iobag…
            Aceasta idee, conform careia avem conducatorii pe care ii meritam, este o golanie si o minciuna de cea mai joasa speta, idee introdusa in discutie de expertii americani in anii „90 si preluata apoi de intreaga clasa politica ca „scuza perfecta”. „Suntem dupa chipul si asemanarea voastra” spun politrucii si poporul ii simpatizeaza, ca doar si „poporul” ar vrea sa fie in locul lui Mazare, doar ca mai sunt si romanii care stiu psihologia manipularii, iar eu sunt unul dintre ei…
            Liderul are ca sarcina sa se ridice peste asteptarile limitate si imediate ale poporului, sa fie vizionar si mana forte, sa faca bine poporului cu forta, nu rau cu zambetul pe buze si cu largul concurs al „prostimii”, careia i se servesc la TV ” modele ” de viata” cu silicone, curve, manelisti si politruci grasi si plini de bani.
            In tineretea mea am facut bani frumosi pe baza caracterului mizerabil si las al politrucilor romani, i-am vazut plangand, fiindu-le frica, am ras de ei, si i-am umilit, majoritate nici macar nu si-au dat seama, dar roata se intoarce si se tot intoarce… 🙂 😉

          • iti raspund aici ca dincolo nu ma lasa
            banuiesc ca ma incadrez putin in aia „care arunca”(nu ma intelege gresit ,ca nu ma simt ofensat ,daca e cazul),mai ales cateodata contra lui marius z ,cateodata contra lui george,dar ptr mine e doar diferenta de „viziune”,pareri
            mi-ar fi placut mai mult sa colaborez,george stie ca la inceput am colaborat mai mult chiar cu pareri personale in forma de articol
            dar ,la inceput era o comunitate intre 2 bloguri prietene,cu multi care comenteaza pe ambele
            comunitate care s-a cam rupt ,de la nu stiu ce intelegeri
            asa ca am decis sa raman la simple comentarii
            apreciez ,oricum efortul depus de toata comunitatea asta de pe internet de la site-uile de infrastructura,la cele feroviare ,dedicate,de marina ,aviatie,armata etc ptr ca gratie lor „astia” de suntem plecati si ne mai intereseaza si altceva decat can can putem citi o informatie cat de cat avizata
            daca revine „pacea” intre „comunitati”,poate am face mai mult
            parerea mea ,sa spun asa e ca liderii nostri post dec 89,cu toate ca nu au fost asa marcanti ar trebui respectati ,de la iliescu,la constantinescu ,basescu etc
            timpurile au fost grele,unii s-au descurcat mai bine(dupa parerea unora),altii mai putin bine(dupa parerea altora)
            asta e la noi e foarte dificil sa-i dai masina prietenului sa ti-o conduca ,tu sa stai in dreapta sa nu-i reprosezi nimic si sa nu crezi ca o faceai mai bine
            cam asa si cu politica
            oricum lui george ii multumesc ca in ciuda diferentelor de opinie ,nu m-a trecut la spam

        • Asta este doar o scuza neadevarata si o minciuna ordinara. Liderii fac un popor, liderii fac diferenta. Napoleon a facut zob Prusia nu armata franceza! Indivizii au schimbat lumea, nu masele largi. Poporul face ce i se spune, mananca ce i se da.
          Alegatia conform careia avem politicienii pe care ii meritam, este doar propaganda politicianista, doar o scuza mincinosa a politicienilor.
          Nimeni nu vine in campania electorala si declara ca el vrea sa fure, ci dimpotriva spune ca vrea binele poporului. Ei bine cine-i opreste sa sa faca acest lucru?!
          Asa ca haideti sa nu ne mai mintim singuri: clasa politica n-are nici o treaba si nici o legatura cu poporul, iar mizeria care a ajuns la putere nu poate fi atribuita natiunii romane.
          Daca nu cititi istorie, nu mai faceti astfel de alegatii!
          Poporul nu poate sa merite o astfel de gloata de nenorociti, si nu poporul este cel platit sa ne conduca, ci politicienii. Ei au distrus tara, sau au lasat poporul sa si-o distruga singur.
          Este ca si acum ai spune ca muncitorii de la Ford sunt vinovatii ca masinile lor nu se vand…Am mai spus si o voi mai spun: fratilor ganditul nu este dureros, n-ar fi rau sa-l incercati din cand in cand.
          Omenirea a mers inainte condusa de lideri si de idei individuale, nu de marea masa a poporului votant.
          Idea conform careia avem politicienii pe care ii meritam, este doar manipulare, si ea a fost introdusa in Romania in campania electorala din 1996 de catre experti americanii in manipularea alegatorilor.

          • ce super alegatie privind puterea liderilor
            poate unul intra intr-o dezbatere semantica fara final pe tema
            la fel cea cu folosirea gandirii
            liderii au ce au dar nu au nimic fara restul
            spune-mi te rog ,in apologia cunoasterii istoriei,sau macar a interpretatului ei lideri germani marcanti
            iti dau exemple din societatea lor
            bach,otto,diesel etc etc
            spune-mi te rog lideri
            o societate se dezvolta de la baza piramidei nu invers
            adica ,daca ai o economie puternica iti permiti o armata puternica,nu daca ai o armata puternica o sa ai o economie puternica
            sau ce era stefan cel mare fara capitanii sai
            cum poti sa spui ca politicienii sunt „pacostea” cand prieteni de-ai mei ,oameni cu care am vorbit nu li se pare exagerat sa construiesti o toaleta de 20 metri patrati intr-o scoala cu 50000 euro
            cum sa spui cand nu exista un master plan ptr drumuri comunale ,unde sa se specifice tipologia ,metodica si standardele de constructie acceptate,tipurile de materiale etc
            mergi intr-un sat si vezi un drum facut de un fel ,intri in altul si e de alt fel(unul la 10000euro altul la 50000)
            nu era logic sa ai un masterplan sa-l ai in internet sa poata accesa primariile baza de date si cetatenii ca sa-i intrebe de ce pun tevi de 15 cm in loc de 20 cumparate de la cumatru’
            aici e problema societatii
            unde sunt solutiile propuse?
            sa arunci cu de toate in toti si sa sustii „liderismul” inseamna sa fii adeptul tiraniei
            nimeni nu detine adevarul absolut
            strict legat de problema f 16 ,la inceput ca e naspa ptr ca sunt 12 si vechi si mai chioare si oarbe decat lancerele
            acum rezulta ca au armament si electronica noi,e altceva ca nu e aia
            dupa aia ,cand va rezulta ca nu sunt nici macar 12 ,ca vor fi mai multe va fi altceva
            in final rezulta ca nu vreau eu ca nu e jucarica mea
            judecand obiectiv sa fi fost ales gripen as fi fost bucuros sa-l vad la prima prezentare in culori romanesti
            sa fi fost ef la fel,indiferent numai sa fie
            cand la o masina ford i se strica de n ori pompa de injectie ,poate fi ptr greseala de proiectare,ptr defect de material,ptr asamblare defectuasa si asa ai marketing negativ gratis
            e un angrenaj cu viziune de lider ,nu e un lider care pocneste din degete si se fac
            apropo ptr cei care sustin ca in 89 a fost lovitura de stat si fac cultul dreptatiii si corectitudinii mondiale
            ma bucur enorm ca a fost cineva care a decis aceasta lovitura de stat

          • @George
            Ai dreptate, bine punctat.
            La cat razboi psihologic si mediatic s-a facut impotriva poporului asta, mai ales dupa 1990, e greu de ridicat glasul in mod coerent si in numar suficient. Exista cica un numar critic, care se incearca sa fie tinut sub control.
            Liderii nostri din pacate nu se ridica la inaltimea functiilor.

            @niko
            Lideri politici germani marcanti au fost destui, vezi Bismarck, Hitler, pot sa-ti mai dau exemple.
            Vezi si in Japonia, cum s-au ridicat ei si cine a impus modernizarea societatii
            Probabil adevarul e la mijloc, exista un echilibru intre popor si lideri, ca influenta in societate. Dar liderii nostri din ultimul timp chiar sunt varza in mare parte

          • George-

            Dacă eu fac propagandă subține, a ta e mai subțire… eu afirm ce văd, argumentat, dar nu observ argumente valide în contra – fie.
            Tu știi șmecheriile pe care le știi, eu pe care le știu – nu e cazul să te iei de mine.
            Ne batem noi (toți) în idei, numai să ținem (majoritatea) cont că în final luptăm de aceeași parte a baricadei și în aceeași echipă.
            Sunt deranjat că asta nu e evident, unora, și că efortul consumat așa ar putea fi, la fel de bine (cu plus la utilitate) transferat spre scopuri pozitive nouă.
            Tu explici de conducători, dar uiți talpa pe care pășesc toți – poate ar trebui să te întrebi de ce oamenii sabotează mare parte din eforturile făcute (în trecut și în prezent) pentru a le aduce beneficii – românii, mici și mari, au trădat în veci amin!
            I-au trădat pe vecini, pe conducători (majoritatea aleși de ei), iar motivul e rezistența la schimbare și ignorarea „perspectivei mari” – cu rezultatele „care este…”.
            V-am mai îndemnat: dacă aveți idei geniale, mai bune decât alți români, bun – treceți la punerea în fapt. Fiți voi conducători și faceți voi mai bine! Pe George și pe ceilalți din proiectul acestui sit îi apreciez pentru ce au făcut/fac și vor, deci nu dau cu … pepeni! Pentru comentatorii care dau, însă, răspunsul este: faceți voi mai bine, aveți susținerea, dacă faceți așa de bine! De ce nu încercați?

            Oare dacă am fi mai responsabili cu viitorul, pornind din prezent, fiind realiști, nu cumva am obține rezultate mai bune?

            Nu pot bănui de ce e lumea furioasă că s-a privatizat Petromul, când tătă țara putea să cumpere la fel de ieftin cât doreau, dar nu au făcut-o. Asta ca exemplu cu nesimțiții de politicieni (sunt) și nemernicii de străini – or fi, dar își văd de interese, spre deosebire de români, care stau și critică de pe margine, dacă reușesc pun bețe în roate la orice inițiativă care s-ar apropia de a le schimba viața (în bine) cu minim de efort.
            Despre aste discutăm, de fapt.

          • @Flogger. Nu poporul s-a scos singur la pensie la 50 de ani, ci politicieni ca sa aiba liniste, nu poporul fura de la Petrom, si in general nu prostimea (in sensul cel mai literar al termenului) ia decizii in tara asta, ci liderii lor. Romanii ca popor au pacatele lor, dar sintagmele cu ” nemeritam soarta, ne meritam conducatorii”, etc sunt manipulari.
            Nu poporul roman si-a impusca conducatorii, ci liderii sai din acel moment i-a impuscat pe ceilalti lideri, in cadrul preluari de putere. Nu stiu sa fi fost ceva referendumuri in aceasta privinta.
            In cadrul oricarui grup social, apar in mod natural lideri, si este misunea acestora sa indrume majoritatea catre o cale corecta.
            Din pacate la noi fiecare membru de partid, din orice partid, intra in politica doar din cauza unor criterii de avanataje personale.
            Ca romanii se opun la nus ce schimbare, este iar o manipulare. Fata se statul pe margine, ei bine si aceasta sintagma este tot o manipulare, vesnica chiar de cand lumea. Chiar si cretinul de Nero sau Ceausescu o foloseau, mimand ca vor sa renunte la putere, numai pentru ca lingai de langa ei sa-i implore sa ramana. Nici un politruc nu va da drumul puterii decat fortat.
            Un roman decent, care munceste cinstit, are o familie, nu poate fi considerat ca sta pe margine, pentru ca el isi face treaba: se sustine prin munca lui, plateste impozite, etc. Acel roman este chiar folositor tarii lui, in timp ce politruci si larvele lor care au parazitat intregul aparat de stat, daca maine ar muri cu totii ar mult mai bine.
            Apropo de popoare, americanii au pierdut in timpul crizei din 2008, peste 15 mii de miliarde de dolari din fondurile de pensii, de economii, si-au pierdut casele si slujbele, etc, etc…Este vina poporului american, sau a celor care au condus America si i-au lasat pe bancheri sa fure linistiti, se pricepea poporul american la contracte subprime?! Asadar nu poporul conduce o tara, ci liderii! Iar aici trebuie ceva patriotism, putina decenta, pt ca in democratie va castiga intotdeauna cel mai guraliv si mai politicianist dintre politicianisti.
            Democartia politica este o prostie in sine, numai ca daca ai o clasa politica decenta, se poate sustie singura, altfel.
            Si oricum poporul, asa cum o fi el, e singurul care are bani: statul n-are, politicieni vin sa fure nu sa dea, etc, etc, ier tu sti foarte bine ca lucrurile stau chiar asa…

          • Politicienii elvetieni sunt ca si poporul elvetian, multietnic.Politicienii germani sau suedezi sunt identici cu poporul din care provin.Ford avea spiritul antreprenorial si inovativ al poporului american din acea perioada.
            In Romania functionarii publici sunt mental ca si poporul roman.In Germania functionarii publici sunt mental ca si poporul german.
            Dupa unificarea celor doua Germanii, pentru ca RFG-ul avea resursa umana a inlocuit marea majoritate a functionarilor publici din fostul DDR cu oameni nascuti si educati in vest, pentru a schimba mai rapid mentalitatea in acea zona a Germaniei, politicienii vest germani fiind perfecti constienti ca tinerii din est, chiar daca nu au fost nomenclaturisti, au aceeasi mentalitate si narav pagubos ca si inaintasii lor.In anul 1998, un etnic german, intelectual, stabilit in RFG imi spunea ca intre romani si germanii din fostul DDR nu este nicio diferenta ca si mentalitate.Ca dau dovada de aceeasi neseriozitate, ca asteapta pomeni doar de la stat, etc.

      • pana una alta fara sa fiu un fan al lor tipurile 22 fac mai multe misiuni decat marasesti
        eu am mai spus-o
        clasa politica e o reflexie a societatii
        ei nu vin din africa ca sa guverneze romania
        din comentariile postate,generalizand ,avem o manniera foarte simplista de a judeca lucrurile,…in general huuo ne fura aia,suntem incapabili sa crestem ptr ca aiia sunt incapabili
        realitatea e ca fie ei si politicieni nemti la noi ar fi la fel
        dupa aia e perceptia generala ,…mie imi place passatul frate si daca nu e passat
        sa nu fie
        eu sa fiu sincer nu am aparat oferta cu f 16 ptr ca e juucarioara mea preferata,ci ptr ca erau multi care prezentau foarte „partinitor” si eronat anumite chestii
        acum ,cu mama offsetului in coontractul asta daca 100 milioane se folosesc in reconstructia aerodromurilor ,sunt bani investiti in economia romaneasca,vom avea niste baze moderne
        daca se reuseste integrarea unei parti din intretinerea,reparatia lor aici e mai bun decat orice afacere offset de fabricare de 3 componente
        george tu esti economist,eu nu sunt ,eu doar prin conjunctura fac simpliist de asta si trebuie sa stii cel mai bine ca „roata” banului trebuie invartita permanent ca sa o maresti,in momentul in care crezi ca am atins punct terminus si scutur mainile multumit ,banuul se duce in toate partile si ramai fara
        asta e situatia cu offset-ul,nu e un pct terminus ca multe privatizari ratate
        banii nostri ,in opinia mea nu e mai bine sa ii bagam in programe nationale realizabile la noi gen tbt ,pusca de asalt samd unde platim si toate testele si alea facute de inginerii nostri
        in momentul de fata sa fim realisti ,cat ar dura implementaarea unui progrram de offset in cazul asta concret si cu ce rezultat ptr roaf
        avioanele noi au nevoie de aceeasi mentenanta ca si alea mai vechi
        eu continui sa cred ferm ca daca se completeaza avioanele astea cu inca 12 ,se mentine optiunea ptr f 35 si se modernizeaza soimul sa spunem 24 buuc
        la 72 avioane de lupta intre toate e suficient
        stiu ca multi „dau de pamant” cu f 35 ca e degeaba,dar vom vedea in anii ce vin

      • Adică avem douj de milioane de deștepți, conduși de o mână de hoți idioți? Nu prea cred. Deșteptul nu poate fi condus de prost, mai ales 23 de ani la rând. Norodul prost și reprezentanții săi sunt la fel, cum e și logic. Nu au căzut hoții de pe lună. Iar deștepții, fie și săraci, nu iau pomeni electorale, căci știu efectul lor. Cum spune zicala: Orice popor își merită guvernarea. Uite-te-n jur, că ai prea mulți ignoranți, consumatori de rahat gen OTV, ProsTV, manele, etc. Deja e un clișeu învinuirea politicienilor pentru toate ce se petrec. Apropo de sărăcie: mergi câteva luni să stai la Vulcănești sau Cantemir, apoi vedem ce vei spune de sărăcia României cu granițele actuale. Destuli am văzut care o duc chiar destul de bine, dar se plâng de foame.

    • Romania are nevoie acum in primul rand de un avion destinat exclusiv efectuarii misiunilor de politie aeriana, nu de suprematie aeriana, care sa fie exploatat cat mai usor si mai ieftin.Nu este cazul lui F16A.Poti sa fii general in aviatia militara, sef de promotie la TOP GUN, ca tot nu te cred cand lauzi aceasta achizitie.Fac parte din categoria celor multi care de mult timp nu mai au incredere in oficialii romani, pentru ca sunt perfizi si meschini, iar de-a lungul timpului ne-au demonstrat si ne demonstreaza constant, zilnic, ce bine admnistreaza tara asta, sigur, doar pentru ei si familiile lor.Este o uriasa mizerie ce se intampla in tara asta iar poporul nostru, mamaligar, accepta toate aceste mizerii, asteptand sa ii cada din cer mana cereasca fara ca el sa faca ceva.

      • Sorine, nu trebuie să fii absolvent de Top Gun să îți dai seama ce ee merge și ce nu.
        Pentru noi, cred eu, în situația care este – achiziția asta face sens, iar, dacă nu se mucesc „în fasole”, poate fi una chiar bună.
        Întotdeauna am fost în cord și am susținut, achizițiile utile – care pot aduce ceva capacitate eficace (pentru armată), respectiv investiții ce cresc eficiența procesului economic. Trebuie să creezi, cu fiecare pas, valoare adăugată, altfel intri pe panta alunecoasă.
        Totuși, după zeci de ani de inutilitate a armatei, în cazul de față, să hulești un pas necesar (dacă nu optim), îmi pare ipocrizie și stupiditate.
        Și da, îmi asum roșiile aruncate de lume, susținându-mi opiniile – care opinii sunt total în concordanță cu dezideratul de a ieși noi, România, bine. Asta nu pentru că am fost plătit, asta nu se poate plăti, ca să răspund provocării tale.

    • Ne poti da un link in care sa arati ca F 16 este capabil de supercruise? Ce secret frate e asta cand Rafale si frate-sau Typhoon o fac de vreo 10 ani si Su 35 S o face asijderea?
      Asta e arma secreta a Viperei?

      • Da băi gicule drag, numa că gunoiul pe care îl hulești tu face asta de decenii. Ce legătura lu pește vrei, e un fapt, nu e părerea mea!
        Cercetează mai bine și vei afla – nici măcar nu trebuie să îmi dai drepate – dar verifică măcar.
        În configurație „clean”, nu gol-goluț, Marius, F-16A cu PW face 1,02 M – cu rachete pe capăt de plan și rezervor central. Ce mai vrei să explic?
        Versiunile mai noi/puternice au aceleași capacități, în termeni de viteză, doar că fac decolarea mai rapid cu încărcătură mai mare (fără performanțe mai bune în configurație heavy).
        Că tu nu ai auzit de asta, o cred, dar cercetează înainte de a desființa argumente.
        Sigur că, „supercoaziera” a fost redefinită cu ocazia finanțării F-22 la peste 1,2 M.
        Dar că F-16 zboară constant peste 1 M, fără postcombustie, e fapt și verificabil dacă întrebi piloți care îl zboară.

  13. Vad ca vorbeste de dotarea cu motoare noi, cu avionică şi sisteme de război electronice noi. Interesant.
    Asta inseamna probabil ceva la nivelul lui block 52 ma gandesc (sau Viper ala, ar fi o treaba, cu radar AESA, un senzor IR, casca gen DASH cum au acum si pe F-16 astea, si rachete bune ar fi un avion chiar OK).
    Block 15 e mai usurel, si deci mai agil decat block 52 de ex, iar cu motoare noi si cu aceiasi avionica si sisteme ar fi mai bun ca vanator.
    Daca F-16 astea au pana la 8000 de ore resursa de zbor, din care am inteles ca s-a consumat cam 3500 de ore, s-a facut si MLU ala si s-a intarit structura, nu ar fi niste avioane rele.

    Daca se mai iau din rezervele SUA sa se completeze pana la 48 de avioane (tot e putin, dar e ceva totusi), tot asa cu cateva mii de ore de zbor ramase, cu MLU si intarirea structurii facute si cu motoare si avionica noi, am avea o flota aeriana mica dar mai capabila (cam pe acolo cu polonezii).
    Atata doar ca ar trebui ca mentenanta, logistica, chiar si modificarile si modernizarile sa fie facute aici de catre industria noastra aero, inclusiv ceva transfer tehnologic ar trebui. Si pe langa lucrul la F-16 astea sa se apuce in sfarsit de lucru mai serios la dronele alea de vorbea cineva pe aici hehe, plus modernizarea lui IAR-99

    Asta ar fi minimum posibil acum, desi eu cred ca s-ar fi putut si altfel (o licenta sa zicem). Ca tot se plangea cineva mai sus ca vezi domne, economia e de kkt etc etc si nu se poate mai mult. Daca s-ar fura mai putin, am fi mai inteligenti si am folosi la greu fondurile alea UE (inclusiv sa facem bani din investitiile alea, reindustrializare etc), s-ar lua mult mai mult din dividende si permise de exploatare a unor resurse (care oricum nu ar fi trebuit date asa, asta e alta poveste) si s-ar mai lua piele de pe banci (care sunt niste paraziti practic), plus ceva bani din rezerva BNR cred ca am putea sa ne facem o armata dotata OK la toate categoriile, mai ales ca astfel de achizitii majore se fac odata la 20-30 de ani, nu in fiecare an

    • In urma cu ceva vreme parca era vorba ca aceste avioane pe care le cumpara Romania sunt deja modernizate, ca sa fie justificata aceasta achizitie.Acum se discuta ca trebuie modernizate.Totul se limiteaza doar la comisioane.

      • @sorin
        Ele sunt modernizate pana la un anume standard, probabil vor sa le aduca la cel mai cel, habar n-am. Pana si EF de ex trebuie modernizat pe ici pe colo, sau poate fi modernizat, chiar si F-22.
        Sper doar sa fie mai multe pana la urma (cel putin 48) si industria noastra aero sa fie puternic implicata

  14. Bre, azi nu e Ziua Aviatiei?

    MACAR azi ar trebui sa mai lasati ‘discutiile’ si sa va ganditi la oameni ca Alexandru Şerbănescu, Doru Davidovici, Kiru si Bikeru si altii care s-au zdrobit de pamant cu avioanele fie aparandu-si tara fie antrenandu-se pt asta.

    Urmariti linkul ala pana la sfarsit: http://www.youtube.com/watch?v=SIHLgTeIUzc

    Nu va mai vaitati atata de F16, ASTEA SUNT, bine ca le-au luat si pe astea, eu incepusem sa cred ca se trage cortina. De atata au mai fost in stare la momentul asta, asta e. Daca avioanele or fi cat de cat zburabile, cu astea se merge mai departe. Si nu pot sa ramana cu 12 bucati nici pt Politie Aeriana, asa ca or mai cumpara.

    Politicienii sunt sange de-al vostru si daca nu aveti altii mai buni e pt ca nu meritati altii mai buni si pt ca nu faceti NIMIC ca sa aveti altii mai buni. Nu poti sa stai acasa la TV sau pe Net si sa astepti sa se faca politicienii mai buni…

    • @ GSG9

      Hi there ! 🙂

      Pe langa cei enumerati de catre tine ar trebui amintiti si asii aviatiei militare romanesti prezenti la datorie in perioada celui de-al 2lea razboi mondial: Constantin „Bazu” Cantacuzino, Horia Agarici, Alexandru Șerbănescu,Tudor Greceanu, Ioan Dicezare etc.

    • Super clipul, si La Multi Ani aviatiei romane (si celor cu numele de Ilie). Sper doar ca va continua sa existe si sa fie la nivelul inaintasilor si chiar mai mult.
      Ca nivel al tehnicii ar fi de preferat un nivel si mai bun, nici atunci nu am avut dotarea pe care am fi putut sa o avem si cauza a fost tot una la nivelul de sus (coruptie, dezinteres).
      Cat despre piloti, sper ca sunt apropiati ca valoare, si cu niste avioane bune vor face treaba, intotdeauna au fost laudati si au fost un motiv de mandrie

  15. Cine naiba sa mai cumpere si sa mai opereze 48 de avioane 🙂
    Parca ati fi copii ce naiba.

    Pe langa costurile aparatelor vin intretinerea, kerosenul, armamentul, oamenii etc.
    48 de aparate inseamna costuri indiferent cat te-ai zgarci la orele de zbor.
    Si tocmai asta se vrea a se evita.

    Cu 12 nu cred ca au cum sa se descurce nici pt Politie. Dar cu 18-20, la minimum cred, ca da: 6 pe Borcea, 6 la Turda, restul de 6-8 fiind duble sau in reparatii.

    Daca cineva mai vroia Forte Aeriene in Romania nu ajungeau la numarul asta ridicol de aparate. Nu inteleg cum de nu va sare asta in ochi.

    Pur si simplu sunt obligati de NATO sa acopere spatiul asta aerian cu ceva, la marginea NATO, hence Politia Aeriana.

    Alternativa era sa scoata bani din buzunare in fiecare an, bani care trebuiau dati si care odata dati nu-i puteau controla si nu li se intorcea nimic in buzunare si asta nu le place. Asa ca prefera sa le cumpere, mai dosesc ceva bani la modernizare si dupa aia se fac economii la operarea aparatelor.

    Sincer, ma intreb daca nu eram in NATO ce se intampla cu aviatia militara?

    Flogger tot o baga pe aia cu ‘solutia optima’ si ca ‘nu sunt bani’. Pana in 2008 au fost bani de furat pt toata lumea si nu s-a cumparat nimic, nu s-a construit nimic, s-a furat tot. Asa ca fie ca sunt sau nu sunt bani tot aia e.

    In rest, ca Gripen sau ca F16, pt Forta ‘Single Digits’ Aeriana Romana tot cam aia e.

    In schimb din punctul de vedere al celor care le cumpara nu cred ca e tot aia, pt ca daca le luau de noi, aia era, pret fix, era o suma controlabila, nu mai aveau ce sa modernizeze la ele.

    Daca le iau uzate si le modernizeaza, aici se poate jongla cu niste bani. Cu multi bani. Si se pot manari pe tot felul de modernizari. Aici e spilul, nu inteleg ce nu pricepeti.

    Asa ca in lumina celor scrise mai sus lumea se cearta absolut de pomana.

    -Marius Fenchea si altii sunt nemultumiti ca nu s-a luat Gripen.
    -Flogger e incantat de ce capabilitate extraordinara au alea 6 aparate care se pot ridica in aer la o alarma pe tot cerul Romaniei.
    -GeorgeGMT si MariusZ sunt nemultumiti ca nu e offset, ca moare si ce industrie ne-a mai ramas.
    -altii viseaza la IAR99urile modernizate sau la dronele lui Robert Ionut.
    Sau ca „industria noastra aero sa fie puternic implicata”: in ce sa fie implicata, la 12-20 de aparate crezi ca fabricam ceva motoare sau bucati de fuselaj aici sub licenta? Ultima oara cand am citit ceva de industria noastra aero era ca vor s-o ‘privatizeze’, adica sa scape definitiv de ea.

    • G(ogule)SG9-
      Încântat nu sunt, dacât în măsura în care îmi puneam problema că rămânem total fără jucării… sincer îmi puneam problama asta fiindcă știu cât de imaginativi pot fi ăștia – am lucrat cu ei și nu vrei să știi cât de siniștrii sunt – siniștrii miniștri, da?
      Deci 12 + 12 e un șut înainte „Kicking the can down the street” – dar înseamnă că se duce mai departe și nu se pune lacăt și se plătesc Grifoni maghiari pentru treaba asta… mă înțelegi cât de încântat îs…
      LanceR are o limită și limita e deceniul în care suntem. După nu era deloc sigur, din moment ce s-a ratat cu brio perioada de câțiva ani de pseudo-prosperitate când se putea face treabă.
      Deci da, sistemul achiziționat e egal cu viață și în opoziție cu moarte/comă a aviației. Așa măcar se mențin capabilități cheie – una dinele fiind patrularea spațiului suveran și un minim de forță.
      Cu fabricile – coji goale – ce să faci? Care industrie de prelucrare prin ciocănire?
      La Craiova? Bacăul o duce bine, s-a scos, Brașovul are perspective, iar Moreniul încă poate face ceva util.
      Ce avioane vroiai să producem, oare, IAR-uri subsonice, submotorizate și impotente la preț de program spațial?

      • @Flogger
        „Ce avioane vroiai să producem, oare, IAR-uri subsonice, submotorizate și impotente la preț de program spațial?”
        N-am scris eu de produs avioane, noi n-o sa mai producem nici macar un trainer.
        Altcineva mai sus a scris „“industria noastra aero sa fie puternic implicata”, drone si „modernizarea lui IAR-99”. Ceea ce e improbabil.

        Exact cum am scris, s-a ales varianta MINIMA, cu ceva spaga la orizont in loc sa le dea banii anula la altii sa le faca politie.

        12 + 12(? mai degraba 6 🙂 pe varianta minimala, aia aleasa intotdeauna), de acord cu matale, e inca in viata, pe perfuzie dar mai bate…am mai scris intr-un post un pic mai sus ca „eu incepusem sa cred ca se trage cortina”.

        Atata se ‘poate’ acum, pacat ca am ajuns atat de jos, la single digits…

    • Unii dintre cititorii acestui blog stiu ca orice achizitie publica facuta de oficialii romani are la baza un comision pentru cei care il incheie plus spaga aferenta pentru partidul de guvernamant.Comisonul si spaga sunt principalele conditii pentru efectuarea achizitiei.Performanta si pretul produsului sunt pe plan secund.
      Multi oameni care nu activeaza pe acest blog o tot dau inainte ca americanii sunt singurii vinovati de aceasta achizitie, ca americanii ne impun fortat sa facem aceasta achizitie, blablabla.Degeaba le spun ca singurii responasabili de toate achizitiile paguboase pentru stat sunt doar oficialii romani, ei o stiu pe a lor.Pentru foarte multi este mai placut sa vada greseala si pacatul la altii decat la el sau la ai lui.Si asta este o trasatura specific romaneasca.

      • Fondurile europene neramburabile nu au fost absorbite pentru ca acesti bani nu pot fi deturnati asa cum pot fi cei imprumutati.Lipsa spagii si comisioanelor pentru cei care parafeaza contractele a dus la aceasta situatie. Din acest motiv nu sunt finalizate lucrarile de infrastructura, samd.Ideea principala este ca fara spaga si comision nu se intampla nimic in tara asta.Politicianul roman se foloseste de dregatoria sa in special pentru a obtine cat mai multe avantaje materiale personale, de regula ilicite din traficul de influenta pe care il face, nu sa isi serveasca tara si pe cei care l-au ales sa ii reprezinte.Pentru aceasta situatie nu sunt de vina americanii, vest-europenii,rusii, chinezii sau talibanii.

  16. of of of cate discutii despre 12 F-uri

    ma intrebam asa daca l-a fel s-a dezbatut problema cand s-au luat cele nspe MIG-uri incepand de la 15 pana la 29…

    am vazut we trecut niste avioane super….am facut si poze cu f-35 var B stovl si cu motorul separate….poate am sa le postez

    achizitia celor 12 F-uri e una strategica sa nu supere UE si nici USA care e partener pe partea de aparare…si de fapt NATO e tot USA.

    in caz de bubuiala ce garantii aveai ca cele nspe Grippenuri erau sustinute logistic de suedezi oameni care n-au vazut razboaie in sute de ani.
    Asa de bine de rau macar americanii si cu investitiile de la Deveselu iti ofera ceva concret. Desi ma mir ca nu au luat F-uri direct din USA …

    • Cand au fost cumparate primele MIG-uri 15, noi,identice si la fel de performante cu cele aflate in dotarea URSS, nu SH, frecate foarte mult de altii, Romania era condusa de consilierii sovietici iar in tara se aflau foarte multe garnizoane militare sovietice.Ulterior, pentru ca Romania nu avea acces la tehnologia militara occidentala a fost nevoita sa isi cumpere doar tehnica militara noua, de ultima generatie, doar din URSS.Cand Romaniei i s-a cerut de catre sovietici sa cumpere tehnica militara demodata, cum ar fi de exemplu rachete sol-nava, nu bloghistii inexistenti atunci, ci factorii decizionali romani, de specialitate, adica conducerea militara a armatei a respins aceste achizitii, argumentandu-si gestul, iar achizitia a cazut.
      Sunt perfect constient ca aceasta achizitie se face din considerente strategice si politice, ca sa impace atat U.E. cat si SUA, am mai scris de cateva ori acest lucru, insa se putea face mult mai bine pentru tara asta, respectand si aplicand legislatia europeana in domeniul achizitiilor militare.Adica vrem un avion care sa indeplineasca acesti parametri, inclusiv la capitolul costuri de exploatare, si castiga cine are oferta cea mai buna.Totul organizat cat mai transparent, lucru irealizabil si de neconceput pentru liderii nostrii obedienti si corupti.
      Suedezii sunt mai buni razboinici ca si romanii.CV-ul unei natiuni este istoria ei.Datorita intelepciunii conducatorilor sai, Suedia a fost ferita de conflicte militare incepand de la Napoleon incoace.Anterior perioadei lui Napoleon, suedezii au avut parte de numeroase razboaie asa ca dorinta lor de a nu fi implicati intrun alt razboi este justificata.Daca s-ar fi optat pentru Gripen, prin negocieri abile cu suedezii, dornici sa isi vanda produsul, s-ar fi putut asigura logistica avioanelor fara sprijinul lor, mai ales ca aceste avioane au majoritatea componentelor fabricate de firme americane si pot folosi armament american.In acest fel SUA oricum ar fi avut de castigat.
      Daca se cumpara avioanele de la portughezi, U.E. nu are ce comenta, mai ales ca U.E. va trebui sa ajute Portugalia cu mai putini bani, gratie banilor incasati de aceasta tara din vanzarea avioanelor catre Romania, iar mafiotii nostrii isi pot face ulterior lejer manariile mizerabile cu banii publici sub masca modernizarii si intretinerii lor.Tepuirea bugetului public se va face ulterior,elegant, intrun cadru legal, in baza contractelor de modernizare si intretinere a avioanelor.
      Factorii decizionali romani nu sunt prosti si incompetenti ci doar corupti, mafioti si perfizi.

      • Se spune că nu toate MiG-15 și 17 cumpărate de statul român erau noi, cică unele dintre ele participaseră la lupte în războaiele vremurilor acelea iar zilele trecute am citit niște comentarii ale unor foști piloți militari români cum că unele duble de 21 au fost luate din R.D.G.

  17. adyr-
    Ai dreptate cu deSbaterile …
    Legat de suedezi, problema, cum o înțeleg, nu ar fi că nu îs destul de războinici și că nu au cu ce – ci că au cam trădat în sensul militar. Au trădat frații vecini, pe finlandezi, au trădat europenii și au jucat totul pentru a scăpa ușor. Nu zic că asta e rău, e politică de stat utilă dacă vrei să supraviețuiești confortabil, însă la nevoie rămâi expus, mult prea expus riscului – au considerat unii oameni de bine din cercurile militare.
    Așa cum am mai spus, grifonu și contra-investiția îs bune ca idee, dar ideea de bază când achiziționezi tehnică de luptă e să poți și lupta cu ea, nu doar să te fâlfâi la exerciții și parade.
    Pentru că la vremuri de răstriște tot NATO ar putea face ceva, cu vechile F-16 europene și câteva escadrile de EF (dacă…. vor nemții și englezii). Nu văd mâna de Grippene ungurești și cehești făcând treba nasoală, asta din motive variate ce țin de logistică (tehnic) și politică.
    Și în contextul acesta ziceam că achiziția și resursele care se obțin sunt utile, măcar în minim. În plus suedezii nu au fost străini de mânării din cele mai grotești și corupție cum există doar pe la noi și alții ca noi.
    Dacă le întrețin și zboară, vor valora, la nevoie, greutatea lor în aur.

  18. Daca americanii erau nemernici iti bagau sula in coasta sa cumperi direct din USA.
    Sau Bechtelul nu esua. Desi Bechtelul este o companie privata nu a guvernului. Ca deruleaza contracte cu guvernul American, are oameni prin congress care ii fac lobby e altceva.
    Insa Fordul e o dovada de seriozitate zic eu, creaza locuri de munca si cum necum merge inainte.
    Scutul este o investitie a guvernului American, o sa creeeze locuri de munca si pentru romani incepand cu paza, utilitatile samd. Plus implicatiile in economia locala. Am inteles ca se deschide un parc industrial la Caracal si vor investi in industria locala, sunt acolo fabric de vagoane si anvelope care au trezit atentia investitorilor americani. Deci pas cu pas se castiga increderea asta.
    Nimeni in lumea asta nu iti da ceva pe ochi frumosi daca esti partener atunci trebuie sa fii partener.

    Suedezii I-au tradat pe europeni spun eu, in WW2 ei livrau minereuri catre industria de razboi nazista. Desi grippenul e o reusita parerea mea e ca nici 500 de bucati noi nu ar fi bune de nimic daca vine rusul cu SU3x. Si nu esti sustinut de americani. Numai cu niste grippenuri nu se poate castiga un conflict cu rusul.
    Solutia e sa intri in aliante si sa dovedesti ca esti partener serios. Lucru la care guvernul Romaniei nu prea exceleaza. Avand in vedere istoria cum ca romanii si-au tradat aliatii germani in ww2 cred ca trebuie punctate mai mult la capitolul asta. Nu cred ca suedezii in caz de bubu la greu te pot sustine.
    O bubuiala majora nu se bazeaza doar pe aviatie, incepand de la serv de informatii, comanda control si terminand cu mentenanta si logistica….ori ce iti ofera suedezul? Nu poti cumpara de la ei si sa te bazezi pe celelalte componente de la americani.

    Rusia in sine e o tara imensa fff mare si bogata insa cu oameni saraci. Saracia se stie ca naste conflicte, in loc sa puna osul la treaba sa isi exploateze resursele prefer sa isi atace vecinii. Si taica putina asta care pare un copilas al lui tatuca stalin,…e f imprevizibil.

    • Si eu impartasesc ideea ca americanii nu ne-au obligat sa cumparam F16 si am repetat-o de mai multe ori.
      Suedezii si-au urmarit propriul interes in WW2, si bine au facut pentru ei.Si Romania a vandut Germaniei materii prime.
      Crezi ca daca Ungaria sau Cehia ar fi implicate intrun razboi s-ar baza in primul rand pe Suedia doar pentru ca folosesc Gripen?Eu zic ca nici vorba.

      • Pai Romania a vandut petrol si minereuri catre Germania nazista insa era in alianta cu ei. Si germanii au dat ME-uri si alt armanant romanilor.

        In caz de bubu major cine iti asigura resursa de armament si alta logistica la grippenuri? Vine suedezul dau ba? I se taie liniile de comunicatie?
        ungurul are si el grippenuri. rusnacul are mig-uri si SU-uri. atunci alegi altceva si solutia poate fi data de cel mai mare producator mondial de armament nu?

        insa asa cum spuneam USA e 85% din NATO deci e o decizie inteleapta sa cumperi de la ei ca ei iti sunt parrteneri actuali. La fel cum ai luat ME-uri de la Germania in ww2 sau MIGuri de la rusnac cand erai communist.
        Si repet in caz de bubu nu numai cu grippenuri se face show-ul. Si cu 500 de bucati te face rusul praf daca nu se baga americanii.

        • In situatia unui conflict militar Romania-Rusia, chiar daca am avea 48 de avioane, fie ele F16 V, nu am face mare lucru cu ele.Pentru noi ar conta mai mult sa avem o puternica defensiva AA bazata pe radiolocatie si instalatii de rachete de ultima generatie AA la pachet cu o infanterie foarte bina instruita dotata suficient cu tehnica portabila AT de ultima generatie in genul Spike, Kornet, Metis-M si RPG29.
          In cazul unui conflict, daca nu dispui de armament suedez iti cumperi american, vest-european, sud-african sai israelian, pentru ca Gripenul iti permite acest lucru.Nu ai nicio treaba cu suedezii, inclusiv cand vine vorba de componente pentru avion cum ar fi inclusiv motorul la NG, made in USA.
          Nu critic F16, nou sau cel din versiunea C, aflat in stocul armatei SUA(Alex zicea ca americanii nu au prea multe disponibile pentru vanzare pentru ca au ei nevoie de ele)ci pe cele vechi,forjate bine, care te rup la buzunar cand le exploatezi.

          • Stiu ca Gripenul a fost agreat doar de catre militari, politicienii preferand F16 asa ca Gripenul nu a avut niciodata o sansa reala sa fie cumparat, la fel ca si bimotoarele FA18, Eurofighter sau rafale, mult peste posibilitatile noastre.financiare.

          • RO e facuta mat de rusnac si cu 300 de gripennuri nou noute. Pentru ca asa cum zici nu se duce numai cu aviatia.
            De aia e alianta NATO si RO e in prima linie on the edge cum se spune. Ai niste F-ri asa cum sunt ele in prima linie si apoi intervin baietii de la bazele din Europa, UK cu alte F-uri eventual 22 si EF-uri.
            te poti baza pe US army in Europa mai degraba decat pe suportul armatei suedeze.
            Vezi ca pana si neamtul sta la cutie cand vine vorba de USA care laolalta cu UK conduc ostilitatile in materie de aparare in Europa de West si deasupra Atlanticului.
            Ai pus scut la Deveselu, o sa mai ai investitii americane, ai parteneriat, iti faci datoria in NATO si ai protectia lor.Nu avem nici un exemplu in care americanii au praduit o natiune europeana, pe nemti I-au ajutat pe britancii la fel, pe francezi la fel. Am asteptat americanii 50 de ani acum au venit trebuie sa ne bucuram si sa mergem pe aceeasi linie
            Nu poti fi independent decat daca ai in spate o economie si industrie de aparare puternica, ceea ce e un vis pentru Romania una dintre cele mai sarace tari din Europa. Care a fost saracita de fratele rus si de alti romani.

          • Ca sa nu mai spun ca Suedia nu e membru NATO full are un oarece parteneriat de pace insa nu e membru NATO asa cum e Romania.
            Deci in asta sunt specialist suedezii in parteneriat pentru pace.

            ungurii care au vreo 12 bucati s-au plans de gripenuri ca nu sunt asa cum le-au facut reclama…
            dupa parerea mea gripen e bun in A2A sau A2G dar ca multirole F-ul e mai bun.

            in conditiile in care o mai mare amenintare vine de la unguri e bine sa ai o buna relatie cu NATO si UE care nu admite ca membrii sai sa isi divizeze granitele. Asta pana la a ajunge la un conflict armat.

            Deci pana la urma s-au luat F-urile de la tari NATO, USA si Portugalia si s-a respins oferta unei tari non-NATO asa cume Suedia la ora actuala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *