Cum prima escadrila completa va fi livrata catre Corpul de Infanterie Marina a US intr-o saptamana, Pentagonul si-a asmutit hackerii, proprii si personali, pe F-35, sa vaza adica cat de sigura este masinaria celor de la Lockheed Martin, masinarie care a mancat pana acum aproape 400 de miliarde de dolari numai in dezvoltare.
Surpriza, asta daca chiar nu se asteptau la asta, a fost ca baietii “cu ochii albastri” ai americanilor l-au luat pe sus pe F-35 si l-au ciufulit de i-au mers fulgii, mai exact au obtinut acces total catre calculatorul central al avionului…LM-ul zice, ce altceva sa faca, cu juma’ de gura, ca problemele observate cu aceasta ocazie au fost remediate si mai zice ca atacul a fost favorizat si de faptul ca serverelele luate la ochii, au fost cele ale companiei, dar ca astfel de probleme nu se vor mai ivi, odata ce controlul asupra aparatelor va fi transmis catre Pentagon.
Necazurile se pare ca provin de la modul in care americanii au obiceiul sa fabrice arme. Astfel fiecare parlamentar american incearca sa atraga catre statul sau fabricarea macar a unor componente, idea fiind locurile de munca, iar de aici rezulta ca F-35 si nu numai, este imprastiat, din punctul de vedere al componentelor, in zeci de locatii si fabrici, zeci de dezvoltatori de sisteme informatice, iar cu o astfel de descentralizare face ca riscurile de scurgeri de informatii, sau penetrari ale masurilor de securitate sa fie mai usor de realizat.
Sa nu uitam ca la inceputul acestui an China a fost acuzata de furtul unor date, cu ajutorul internetului, referitoare tot la F-35. Si atunci vina a cazut pe cativa subcontractori ai lui Lockheed Martin, companii mai mici.
Problemele pot fi insa majore si asta datorita conceptului care sta in spatele F-35. Astfel acesta nu este doar un alt avion cu datalink, ci dimpotriva fiecare avion este un punct de sprijin si de transmitere de date, dintr-un intreg. Practic informatile obtinutre de un aparat vor fi transmise catre o droaie de alti utilizatori si totul se intampla in timp real, avionul fiind in centrul unei retele care are printre altele: sateliti, centre de comunicatii si comanda, nave de razboi, trupe aflate la sol, etc. ori sistemul in sine este extraordinar de complex, iar o penetrare in timp de razboi ar putea duce la o incapacitare masiva a masinii de razboi americane, sau chiar la scurgeri de informatii care sa duca la catastrofe militare.
Pana la urma acest sistem informatic, in centrul caruia se afla F-35-ul, are foarte multi utilizatori, trebuie obligatoriu sa functioneze la viteza foarte mare si astfel timpul necesar unor masuri de siguranta este foarte mic.
De aceasta data penetrarea sistemelor s-a facut de catre prieteni, insa se dovedeste ca se poate si doar China stie cat de mult se poate. Ori nu mai devreme de 11 luni americanii au incasat-o dur, tot la nivel de tehnologie inalta, pierzandu-si o dron invizibila, in mana iranienilor. Este clar ca orice este facut de mana omului, tot de mana omului se poate si desface, numai ca una este o dron si alta ar fi ca o intrega escadrila sa fie incapacitata sau orbita temporar de catre un inamic foarte destept.
Sursa: businessinsider.com
GeorgeGMT
Mai incert cu entuziasmul .. Nu se stoe cat de bune sunt sculele alea … Sigur bune ptr o dicutie cu vuernamezii, pakistanezii, indienii. Da problema este daca sculelealea ar face fata unora inarmati de rusi sau .. ei da americani. Ca americanii am imprisa ca sunt deja la un nivel de tehnicitate .. cam unci i lume
Scuze neatentie (si insomnie) asta trebuia sa il plasez alaturi
Ha, probabil acum or sa mai ceara niste bani in plus, ca sa rezolve problema. Parerea mea e ca F-35 e un concept destul de vechi (ca si realizare tehnica) si e mai degraba un banc de teste pentru avionica de ultima generatie (senzori, radare etc) si materiale compozite etc. Si o vaca de muls pentru industria aeronautica americana, care are deja proiecte pentru aparate mult mai performante si care se finanteaza din astfel de vanzari de aparate ultra-scumpe, pentru „prostime”.
Avioane cu decolare-aterizare verticala au aparut inca din anii 50′-60′, iar sistemul lui F-35 (varianta cu decolare verticala) e inspirat in buna parte de la Yak-41, un avion sovietic din anii 80′. In rest, nimic iesit din comun ca si realizare tehnica pentru celelate variante. Chiar si formele „stealth” au aparut si ele prin anii 60′ (SR-71) sau chiar mai devreme (Horten al germanilor din anii 40′), tot atunci observandu-se ca atat Horten cat si Mosquito (un avion englezesc) erau foarte greu de descoperit pe radar din cauza ca foloseau lemnul in constructia lor. Horten avea si motoare cu reactie, dar primul care a construit asa ceva (inainte si de aparitia radarului) a fost Henri Coanda, care a construit aparatul Coanda-10 (in 1910), primul cu motor cu reactie si cu fuselaj din lemn (intr-o vreme cand avioanele erau o insailare de panze si sarme/cabluri cu un motor cu elice
Atata doar ca inca din anii 70′ se folosesc diverse materiale compozite in loc de lemn si motoare cu reactie mult mai performante. Totul este prezentat intr-o lumina noua, cu o noua publicitate etc si lumea se minuneaza de noul produs pe care campanile de PR il promoveaza dar care de fapt nu e nimic iesit din comun. Inca de pe la sfarsitul anilor 50′ se zbura cu mach 2 (ca F-35 zboara cu doar mach 1,7 viteza maxima mi se pare o aiureala, mai ales la ce motor zic ei ca are) si se construiau tot felul de prototipuri care uneori erau confundate cu OZN-urile (vezi doar F-117 din anii 70′-80′)
In mod cert deja se lucreaza la niste aparate mult mai avansate. Poate ai nostrii nu sunt atat de prosti pe cat par si stiu ei ceva de nu se arunca in a cumpara foarte multe avioane din generatii din astea „vechi”, pentru ca deja exista modele cu mult mai performante, la fel de avansate fata de cele ce se prezinta acum precum erau cele cu motoare cu reactie fata de cele cu elice. Daca ne uitam la viteza cu care a avansat tehnica, de la avioanele primului razboi mondial la Me-262 din al doilea mondial, diferenta e uriasa pe o perioada de doar trei decenii sa zicem. Avionul lui Coanda din 1910, daca ar fi avut fonduri sa imbunatateasca motorul si functionarea lui, era mult peste orice zbura la un deceniu doua dupa el.
Mig-21, al carui prototip a aparut la mijlocul anilor 50′ daca nu ma insel (la un deceniu si ceva dupa Me-262 si la vreo patru dupa Coanda-1910), cu ceva modernizari mai facea fata in anumite conditii si la 40 de ani dupa. E greu de crezut ca tehnologia nu a mai evoluat de atunci
Astazi in mod cert exista aparate (mult) mai avansate (ca sistem de propulsie, caracteristici tehnice etc.) decat ce se arata public si care sunt concepte vechi de decenii.
Sigur, asta e doar o parere personala (dar pe care am vazut-o si la altii) si oricum trebuie sa ne dotam cat mai bine si cu tehnica cat mai moderna. Ceea ce nu stiu cat e de posibil dupa cum se prezinta conducatorii nostri
S-a prabusit un F22 :))
@MindRusT – s-au prabusit mai multe. 😉
Din „prima” israelienii au zis – noi vrem electronica noastra pe aparatele alea.
Mie mi se pare foarte interesant ca F35, proiectat sa fie varianta eftina de F22, este cel putin la fel de scump ca si F22. Oricum ar fi avionul acela costa monstruos de mult, mai ales planul de dezvoltare. Cu siguranta exista alte proiecte in spate.