Locotenent comandor Mihai Egorov, ofiţerul de relaţii publice al fregatei „Regele Ferdinand” pe timpul participării acesteia la Operaţia împotriva pirateriei navale, „Atalanta”, a transmis următoarele corespondenţe:
16 octombrie 2012, zona de acţiune a Operaţiei ATALANTA
Misiune specifică luptei antipiraterie
Intrată în Operaţia ATALANTA pe data de 1 octombrie, fregata Regele Ferdinand acţionează sub comanda Forţelor Navale ale Uniunii Europene, EUNAVFOR în Golful Aden şi în largul coastelor Somaliei.
De curând, fregata Regele Ferdinand a primit de la comanda grupării din care face parte, să execute o misiune de inspecţie („friendly approaches”) a unei nave aflată la ancoră în apropierea ţărmului Somaliei. După un briefing scurt, în care s-au prezentat condiţiile misiunii şi posibilele ameninţări, toată nava s-a pus în mişcare, fiecare membru al echipajului ştiind ce are de făcut în astfel de situaţii. Elicopterul s-a ridicat în aer, executând cercetarea zonei, o zonă necunoscută, cu tabere de piraţi în apropiere, o plajă deschisă şi formaţiuni muntoase, fiind pregătit să intervină, dacă desfăşurarea situaţiei ar fi impus-o. Nivelul de alertă a fost ridicat la navă pentru a putea face faţă oricăror potenţiale situaţii neprevăzute, iar grupele de boarding, extrem de motivate, s-au deplasat la bordul RHIB-urilor către nava de inspectat.
Misiunea a fost prima de acest gen executată de navă, apropierea de un ţărm necunoscut, posibila barieră lingvistică cu cei de la bordul navei inspectate şi numărul mare de bărci care se aflau în apropierea navei comerciale contribuind la crearea cadrului tactic şi vizual specific operaţiei, în care s-a desfăşurat acţiunea.
Chiar dacă echipajul navei inspectate s-a dovedit cooperant, n-a fost o misiune uşoară. Vremea caldă, umiditatea ridicată şi aerul ceţos au făcut ca echipamentul de protecţie al militarilor să-şi dubleze parcă greutatea. Dar, cum spunea un membru al echipajului, într-o zonă necunoscută, într-o misiune nouă pe care ai pregătit-o teoretic dar în care nu ştii ce te aşteaptă, condiţiile de confort termic sunt ultimele la care te-ai putea gândi.
Militar grupa boarding: „Astăzi am executat o misiune de inspecţie („friendly approaches”) faţă de o navă aflată la ancoră în apropierea ţărmului Somaliei. Am ridicat un pic gradul de alertă al echipei. Misiunea nu a ridicat probleme, toată grupa boarding dovedindu-se bine pregătită. Colaborarea cu marinarii de pe nava civilă a fost foarte bună. Fiind europeni, am fost nişte feţe cunoscute şi prietenoase pentru ei. Am discutat cu ei, le-am prezentat informaţii despre operaţiunea Atalanta executată de UE în această zonă. Suntem pregătiţi pentru toată gama de misiuni antipiraterie, am făcut acasă antrenamente pe situaţii mult mai grele decât cea de azi.”
Comandor Tudorel Duţă, pilot comandant: „A fost o misiune specifică acestei operaţii, o apropiere de o navă aflată la ancoră în apropierea ţărmului somalez, în cooperare cu nava echipa de boarding. Elicopterul a executat o misiune de cercetare şi supraveghere din aer. Am cercetat întreaga zonă, atât pe mare cât şi pe uscat şi a trebuit să monitorizăm fiecare ambarcaţiune, fiecare mişcare pentru a nu fi surprinşi de eventuale acte ostile din partea localnicilor. Ca orice misiune nouă, a avut o doză de necunoscut, însă noi am pregătit toate variantele şi nu am întâmpinat nicio dificultate. Am comunicat permanent cu nava şi RHIB-urile, astfel s-au putut lua cele mai bune decizii la bordul fregatei pentru asigurarea protecţiei echipelor de boarding.”
Căpitan-comador Ioan Marian, comandantul secund al fregatei Regele Ferdinand: „Astăzi am desfăşurat prima misiune de apropiere de coastele somaleze în vederea completării informaţiilor privind imaginea de suprafaţă şi, de asemenea, o vizită la o navă comercială în vederea promovării operaţiunii EURANAVFOR şi promovării măsurilor de bună practică pentru tranzitul în această zonă. A fost o misiune complexă la care am angrenat toată organizaţia; elicopterul a executat o recunoaştere a zonei, identificarea ambarcaţiunilor şi pericolelor din zonă, apoi cu ajutorul RHIB-urilor am transportat echipa de boarding la nava comercială. Aceştia au desfăşurat acolo un interviu cu comandantul navei în vederea promovării imaginii operaţiei şi în vederea obţinerii de informaţii privind activităţile din zonă. A fost prima misiune specifică din teatrul de operaţii, echipajul a reacţionat foarte bine. Am reuşit să ne îndeplinim misiunea prin obţinerea informaţiilor necesare care au fost transmise către comandantul grupării.”
Nava românească îşi continuă execută misiunile specifice luptei antipiraterie în zona de acţiune a operaţiei ATALANTA. Prin misiunile executate, militarii din echipajul fregatei Regele Ferdinand reprezintă cu profesionalism Forţele Navale Române şi contribuie activ la punerea în practică a politicii de securitate a României şi îndeplinirea obiectivelor din Strategia de Securitate Naţională.
8 octombrie 2012, zona de acţiune a Operaţiei ATALANTA
Prima reaprovizionare pe mare
Luni 8 octombrie, fregata Regele Ferdinand a executat prima reaprovizionare pe mare din această operaţie. După participările cu succes la misiunile internaţionale unde a executat numeroase realimentări pe mare cu diferite nave logistice, realimentarea pe mare din 8 octombrie a fost, putem spune, o misiune de rutină pentru această navă. A fost prima misiune de acest tip executată în zona de operaţii ATALANTA, având ca navă de reaprovizionare tancul RFA Wave Ruler (A 390).
Ce este reaprovizionarea pe mare (RAS)? O misiune prin care se realizează refacerea plinurilor navei, pe mare, fără întreruperea activităţilor din raionul de acţiune, având în vedere distanţele mari faţă de porturi. Pentru aceasta, în orice gruparea navală, există nave de reaprovizionare, ce patrulează în zona de acţiune şi pot oferi de la combustibil până la muniţii. Fregata Regele Ferdinand este complet compatibilă cu orice navă NATO de reaprovizionare şi pregătită să execute acestă activitate în orice condiţii de vreme.
Dificultatea acestui gen de misiune este reprezentată de distanţa mică dintre nave, forţele de interacţiune ce apar, asigurarea protecţiei navelor şi neîntreruperea acţiunilor de luptă.
De-a lungul timpului a devenit o regulă ca la terminarea cu succes a reaprovizionării, nava ce a efectuat operaţiunea să arboreze un pavilion deosebit, să difuzeze pe exterior muzică sau să organizeze un mic spectacol amuzant, mulţumind în acest mod colegilor de pe nava de reaprovizionare. De asemenea, înainte de molarea legăturilor, se fac schimburi de cadouri simbolice şi se lipeşte un autocolant cu sigla navei pe cupla furtunului de realimentare.
Orice misiune executată de fregată implică toată organizaţia în îndeplinirea ei; există însă echipe specializate a căror implicare este esenţială pentru indeplinirea misiunii iar la reaprovizionarea pe mare, sunt trei echipe distincte dar a căror acţiune trebuie să fie unitară.
Astfel, echipa de pe comanda de marş, condusă de locotenent-comandorul Decebal Ciobăniţă, navigatorul-şef al navei, (aflat la prima misiune de RAS executată) a trebuit să aducă nava în poziţia de RAS şi apoi să păstreze nava în această poziţie, indiferent de intensitatea vântului, lungimea sau poziţia valului, sau alţi factori care puteau influenţa evoluţia navei (manevra se desfăşoară cu navele în mişcare, la foarte mică distanţă între ele – pentru cei mai puţin familiarizaţi cu aceste activităţi), asigurând siguranţa navei proprii şi a celei de la care se transferă combustibilul.
O altă echipă importantă este cea a serviciului de luptă electromecanic, care este responsabilă de preluarea combustibilului, de transferul lui în tancuri şi apoi de echilibrarea acestor tancuri pentru ca nava să rămână pe chilă dreaptă.
Mmp Daniel Calu : „Suntem deja la a 26 realimentare pe mare în cei opt ani de când nava se află în cadrul Forţelor Navale Române. Totul a decurs normal şi ne-am îndeplinit misiunea cu succes. Pentru noi, în acest moment această manevră nu mai prezintă necunoscute. Sunt foarte mulţumit de militarii din subordine, de modul în care colaborează şi se implică în misiune; vreau să le mulţumesc militarilor din subordinepentru modul în care au acţionat şi să le doresc o misiune uşoară în continuare. Avem în permanenţă legătura cu cei de acasă şi este foarte important pentru fiecare dintre noi că avem sprijinul familiilor care ne încurajează de fiecare dată când luăm legătura cu ei.”
Mai există o echipă implicată în manevra de RAS, cea condusă de şeful de echipaj şi care are responsabilitatea stabilirii legăturilor cu nava de la care se ambarcă combustibilul, indiferent că este vorba de linia de distanţă, de legătura telefonică sau de furtunul de transfer combustibil.
Mmp Viorel Ciurumelea, şef de echipaj: „Astăzi am executat prima misiune de reaprovizionare pe mare din această operaţie. S-a desfăşurat în condiţii bune, nu au fost probleme, RAS-ul a fost complet. Manevra de azi nu a avut necunoscute, am urmat procedurile standard pe care echipajul fregatei «Regele Ferdinand» este obişnuit să le facă. Echipa manevrei de RAS a fost antrenată pentru misiune, am făcut pregătire şi în ţară, am avut material didactic pentru împrospătarea cunoştinţelor pentru fiecare manevră şi procedură în parte. Sunt mulţumit de oamenii din echipă, eu sunt şeful echipei. Ei trebuie să aibă încredere în mine şi eu trebuie să am încredere în ei. Eu sunt mândru, că oamenii pe care îi coordonez ştiu ce au de făcut, în orice condiţii.”
La manevra de RAS integrarea activităţii acestor echipe o face comandantul secund al fregatei,căpitan-comandorul Marian Ioan.
„Astăzi am desfăşurat prima misiune de reaprovizionare pe mare în această zonă. S-a evidenţiat experienţa acumulată de echipaj în executarea acestor tipuri de activităţi în urma celor 26 de reaprovizionări de până acum şi a pregătirii celei de astăzi. Toţi militarii au actionat conform procedurilor, coordonarea activităţilor fiind foarte uşor de realizat. ”
Privind prin ochii jurnalistului, modul de actiune al echipajului fregatei, evoluţia navelor pentru apropiere şi apoi valsul pe valurile înspumate ale mării la o distanţă extrem de redusă, cu viteză constantă, dar pregătiţi întotdeauna să decupleze alimentarea cu combustibil şi să se îndepărteze una de cealaltă, RAS-ul pare o manevră uşoară, dar nu e deloc aşa. Pot apărea şi situaţii neprevăzute, când este necesară desprinderea de urgenţă, dar realimentarea pe mare de azi s-a executat în siguranţă şi nava şi-a putut continua misiunea în zona de responsabilitate.
În acest moment fregata Regele Ferdinand îşi continuă activitatea în Golful Aden şi în largul coastelor Somaliei acţionând sub comanda Forţelor Navale ale Uniunii Europene, EUNAVFOR în misiuni specifice luptei antipiraterie. Despre misiunile executate de nava românească în Cornul Africii, veţi afla în corespondenţa viitoare.
Sursa: Fortele Navale
Poze din timpul opertiunii de control. Sursa foto: Navy.ro
dar ce mozaic de camuflaj e ala, ca in afganistan baietii nostri au alta mozaicare
multicam
felicitari baietilor si s-auzim numai de bine!
Poate gresesc eu, nu ma pricep la caracteristicile unui abordaj, nu e cam la distanta fata de nava pe care au inspectat-o? 🙂
Dificil sa-ti sustii echipele din barcutele RHIB de la distanta aia.
O fi de vina adancimea in zona (pescajul fregatei e de cam 6,5 m) sau pur si simplu n-au dorit sa apropie prea mult pt. ca fregata e o tinta destul de apetisanta la cei aproape 150 m lungime, nu stiu, situatiile de genul asta sunt mereu periculoase, dar mi se pare totusi o distanta prea mare, chiar si cu elicopterul de sustinere aflat in aer cu cal. 0.50/12,7 atintit.
Categoric o Holland de 100+ m (si pescaj cu 2 metri mai mic decat Regele) facuta la Galati e felie pe meserie. Ce buna ar fi… 😀
Multa bafta tuturor celor de pe fregata!
La ce armament are saraca fregata mi-e teama sa nu o rapeasca piratii.. Romania + Somalia = Romalia = Love !
Stii ce a zis Dabija ? sa nu te f… grija
Troacele astea nu vor mai fi inarmate cu rachete si echipate vreodata-ever, desi sunt incluse in programele alea minunate strategice-my-arse, care vor incepe imediat dupa ce vor fi trimise la taiat. La un moment dat aberam noi cu AEGIS pe ele 🙂 si le-au instalat turela cu mitraliera…mai mai…AEGIS e ‘pe vine’. Asa ca-s bune numa de speriat negrii infometati prin Africa. Maretzele lor realizari de lupta: realimentarile reusite fara sa se scufunde.Si abordatul salupelor cu RHIBurile, sa controleze amerlocii contrabanda cu boabe de orez in cornu lu domsoara Africa.Daca tot nu fac nimic cu ele mai bine le-ar scoate la 30 mile in larg, ar invita la bord pe Nastase cu acolitii, Chiorete cu acolitii si pe restul lumii bune, ar evacua marinarii si ar aduce un NPR sa le testeze la impactul cu Styxurile…adica tot ne-am alege cu ceva din ‘afasherea frigatili nimishitoari’
„Elicopterul s-a ridicat în aer, executând cercetarea zonei, o zonă necunoscută, cu tabere de piraţi în apropiere, o plajă deschisă şi formaţiuni muntoase, fiind pregătit să intervină, dacă desfăşurarea situaţiei ar fi impus-o.”
Deci parca vaz cum stateau ei piratii in jurul focului din tabara lor de pirati, sprijiniti in picioarele lor de lemn, cu stikla de vodka agatata de carligele de la mainile lipsa si cu palariile alea ciudate, cu papagali pe umar (Condores condores!!!) si povesteau ei de vremurile bune cand nu venise fregata aia nimicitoare din tara aia al carei nume nu-l pot pronunta fara 800g la bord. Cand dintr-o data aparu ELICOPTERUL sa cerceteze…si daca desfasurarea situatiei ar fi impus-o mecanicul ala ar fi tras cu mitraliera inspre tabara. Dar ce te faci ca chiratzii aia poate aveau mai multe mitraliere, AKMuri si RPGuri, nu mai zic de vreo Strela ceva si in plus ei nu stateau atarnati de o elice…Bey ce viata periculoasa traiesc astia pe Puma Naval…
Hear,hear…?
Poate ii rapesc piratii pe rusii ca au in loc de rachete sticle de vodca , asta e caracteristica armatei ruse : bautura pe rupte !!!! , baga frate vodca pana faci pe tine
Ce spuneai mai sus „Sa nu te f..grija” E valabil si in cazul tau . Uite ca au rachete si cu ce in loc de vodka. http://www.youtube.com/watch?v=uCA0QCT-u3A&feature=related. a si trezestete suntem in anii 2010 nu 1940-1945!! Vezi documentarul cu razboiul din golf in care englezii si americanii se plangeau ca la inceput nu aveau acces la alcool fiind in tari arabe , apoi primeau pachete de acasa cu sampoane si geluri de dus pe care le consumau repede ,fara nr si astfel au devenit fericiti.
Am vazut la tv un reportaj cand a plecat fregata in misiune si m-a enervat faptul ca atunci cand erau intrebati de reporteristi cretini daca o sa le fie greu in misiune majoritatea spuneau ca da , ca vor fi departe de familii timp de o luna jumate . Eu am avut 4 permisii toata armata si stiu cazuri in care au avut doar 2 sau daca se duceau sa ceara permisie primeau un „Ce ma vrei sa-ti dea mata tata” (din pacate armata a avut si multi subofiteri cretini ) .
Iar acesti ofiteri de relatii publice ,purtatori de cuvant sau cei din presa militara aproape au revenit la limbajul de lemn din comunism mai lipseste partidul si conducatorul iubit .
,,cele mai mari tepe ,,asa a spus cineva care a fost pe una din fregate…a fost atat de scarbit incat a plecat din armata……