Articolul de seara – Mircea Dusa despre F-16

Ministrul Apărării, Mircea Duşa, a anunţat, marţi, că au fost încheiate discuţiile cu autorităţile portugheze privind achiziţia avioanelor F-16, iar în şedinţa de miercuri a Guvernului va fi spus aprobării proiectul de lege privind această achiziţie, după ce au fost obţinute toate avizele necesare.

Ministrul Apărării, Mircea Duşă, a vizitat, marţi, baza militară de la Deveselu, judeţul Olt, pentru a vedea în ce stadiu sunt lucrările de infrastructură, el întâlnindu-se cu autorităţile locale care i-au cerut sprijin pentru proiectele de apă şi canalizare pentru baza militară.

F-16B_RIAT2006_001_800

Mircea Duşa a anunţat că miercuri, în şedinţa de Guvern, va supune aprobării proiectul de lege privind achiziţionarea avionelor de tip F-16, precizând că discuţiile în acest sens cu partenerii din Portugalia au fost finalizate.

 

„Am încheiat discuţiile cu portughezii, am avansat foarte mult. Urmează ca mâine (n.r. – miercuri), în şedinţa de Guvern, să supun aprobării proiectul de lege privind realizarea acestei achiziţii. Am obţinut toate avizele, şi de la CSAT, şi de la comisiile reunite de la Parlament şi memorandum-ul a fost aprobat. Pentru că este o investiţie foarte serioasă şi o capabilitate de importanţă deosebită, chiar dacă legea nu solicită acest lucru, eu voi solicita aprobarea Parlamentului şi aprobarea prin lege a acestei achiziţii, care va fi foarte transparentă. Voi pune la dispoziţie toate actele, începând de la preţuri, la graficele de livrare, la înarmarea acestor avioane pentru cele trei misiuni pe care trebuie să le realizeze aviaţia de vânătoare, dar şi pentru Poliţia aeriană, astfel încât până în 2017, când expiră resursa de zbor la MIG-uri, să aveam această capabilitate militară realizată”, a spus Mircea Duşa.

El a precizat că vor fi achiziţionate 12 avioane vechi de tip F-16, care vor fi însă modernizate. De asemenea, ministrul a spus că primele avioane vor fi livrate României începând cu anul 2015.

„Ele vor fi avioane vechi, dar modernizate, cu motoare noi, cu avionică nouă, cu sisteme electronice noi, cu armamentul cel mai modern şi de ultimă generaţie şi primele avioane vor fi livrate începând cu anul 2015. Este vorba despre 12 avioane. Iniţial era vorba de nouă, eu cred că şi la preţ la ce s-a estimat anul trecut, pentru nouă avioane, ne-am încadrat la preţ pentru 12”, a declarat Mircea Duşa.

 

Articol preluat de Money.ro si semnalat de SSS

 

183 de comentarii:

  1. „Voi pune la dispoziţie toate actele, începând de la preţuri, la graficele de livrare, la înarmarea acestor avioane pentru cele trei misiuni pe care trebuie să le realizeze aviaţia de vânătoare, dar şi pentru Poliţia aeriană” asta vreau sa vad si eu. Nu stiu daca e bine sau rau sa se publice lista completa de armament, dar daca ei au decis ca e bine, atunci sunt foarte curios sa o vad.

    Adevarul e ca in ce HAL e tara si armata acum, niste F-16 bine inarmate ar fi mana cereasca, chiar daca second-hand si prea putine. Alternativa era sa ramanem complet fara aviatie, aia ne mai trebuia. Daca pun pe ele radar AESA, AMRAAM fie ele si WVR, Python-5 (ni s-a oferit spre achizitie deja) e ok. Daca mai adauga si Harpoon… la HARM eu zic sa nu visam. Motoarele banuiesc ca vor fi pe la 120kN ca nu pupam noi 144, dar e bine si asa…

    A, si la preturi…sunt curios cat va costa amenajarea la Campia Turzii.

    • Avioanele clar vor fi, sa zicem, redotate la nivelul cerut de RoAF. Acest lucru insemna ca chiar daca se ia o platforma veche rezultatul final va fi ceva de generatie mai noua.

      Partea care eu o gasesc interesanta este, daca aceste 12 avioane vor ajunge la Campia Turzii, pe baza care va fi proaspat modernizata la Fetesti ce va ajunge?

      • Buna intrebare, am alta mai buna: de ce dureaza 4 ani modernizarea bazei respective, 4 ani in care am inteles ca MiG-urile vor fi la MK. Pai in 4 ani expira toate, nu zicea Dusa ca in 2017 expira ultimul ? Implicit, poate e adevarat ce zvonesc unii pe aici, si anume ca noi vom avea 12 F-16 la Campia iar americanii vor avea ceva la Fetesti, pentru ca noi „nu mai avem ce sa avem” acolo 🙂

        • Iti dai seama ce ar insemna ca americanii de la Fetesti sa protejeze capitala sau Cernavoda si nu noi…
          :)))
          🙁

        • Pai parca modernizarile Fetesti se termina fix in 2017, adica:
          1 Se intorc pilotii pe altcceva si nu pe MIG 21;
          2 Se inchide baza;
          3 Pe baza nu vor mai fi avioane de vanatoare.

          Treaba cu americanii o gasesc un pic fantezista, au deja Deveselu, si acces la MK, inca o baza la Fetesti pare cam stupida pentru ca nu le ofera ceva avantaje in plus, eventual doar cheltuieli.
          La Campia Turzii baza este relativ capabila sa primeasca avioane F16, spre deosebire de bazele de la Bacau si Fetesti. Sa nu uitam ca pistele de pe care operau Mig-urile nu erau prea amenajate, iar toate exercitiile comune cu avioane de generatie mai noua americane se desfazurau la Campia Turzii.

          Mai am o intrebare; Daca la Fetesti se modernizeaza baza, pentru speram noi achizitii noi, la Bacau ce se va intampla, se inchide?

          • Eu am impresia ca vor reface intre 24 sau 36 de MIG 21 Lancer, la Bacau, si vor trage de timp cum vor putea cu aviatia. Sau in cel mai bun caz, gasesc ei bani pe undeva sa cumpere inca cateva avioane si o mai lungesc pana la naluca F 35. PS De curiozitate, stie cineva daca MIG-urile 29 de la Kogalniceanu pot fii dotate cu un motor produs de Uncle SAM sau ceva vestic/chinezesc? Poate ale noastre stocate pe aerodrom si cu ce mai vand moldovenii si ungurii putem sa mai tragem mata de coada vreo 15 ani. 2 – 3 escadrile de MIG 29 Sniper ++ la introduce peste 7 – 8 ani cand schimbi Lancerul si alea 12 rapciugi portugheze parca suna mai bine decat nimic! 🙂

        • Or fi alea ale lui Robert Ionut …

  2. Cainii latra, caravana trece. Cam asta se intimpla. Majoritatea striga ca aceste avioane nu sunt ce ne trebuie, iar ei fac pe surzii si merg tot inainte.
    Am senzatia ca este o cumparatura impusa din afara ca pret pentru sprijinirea unei forte politice din interior.

    • Romania din ’89 nu mai e condusa din interior si nici cei din interior nu sunt romani….

      Ma uitam acu’ cateva zile la unii din politica nici macar fizic (la fata) nu pareau romani…(poate m-a luat paranoia da’ nu cred ca e departe de adevar..)

      • Nu esti deloc paranoic! Urmasii lu’ Brucan capuseaza tara si natia asta..! Majoritatea prim-ministrilor, ministrilor, secretari de stat, directorii companiilor de stat, consilieri bla bla au fost/sunt ovrei si/sau masoni..sau orice altceva, romani nu..dar oricum agreati de „ei”..! Si nu asta ar fi problema, ci faptul ca nu reprezinta interesele acestei tari si acestei natiuni..si nici macar tradatori nu sunt, pt ca nu s-au simtit niciodata romani! Oricum, nu-i cuser sa spui chestia asta, ca ti se arunca cu „antisemitismul” in fata, chiar si cand e evident ca asta-i adevarul! Daca te incalzeste cu ceva, sunt tari cu mult mai mare staif in aceiasi situatie..! Il mai avem pe Hristos totusi, si asta-i cel mai important!

        • Sa vezi ce folositor o sa fie Hristos cand ne-or brazda cerurile PAK FA-urile :)))

          • Ca murim de batranete, gripa aviara sau PAK FA, important e unde ajungem dupa, si in turma cui suntem…valabil pt cei care cred, bine’nteles..! Plus ca, e posibil ca pana vor deveni operationale PAK FA-urile, Romania sa nu mai existe in forma statului „unitar si indivizibil”…dupa cum se pare ca mirose agenda puiului de dac- Victor Naum Ponta si a celorlalte hiene de la butoane..!

            • Scuze daca ai impresia ca am vrut sa atac credinta,nu asta era intentia mea,si eu sunt crestin ortodox.Ideea mea e clara,”Dumnezeu iti da dar nu-ti baga si-n traista”.Ne-a dat o tara superba plina de bogatii,nu stim sa o aparam,nu stim sa ne folosim si sa ne ajutam de bogatiile ei iar prostia asta ne va costa.Deja incepe sa nu mai fie „tara noastra”.

  3. ..pai la suprafata si populatia Romaniei sunt prea putine.(asta e durerea) pe timpul lu Ceasca aveam sute de avioane si aveam suprematie aeriana in zona plus piloti de elita, si cu ce ramanem dupa expirarea migurilor? cu astea 12 ‘modernizate’? penibil, suntem in urma unor tari ‘din lumea a treia’..africane sau sud americane..

    • Asa e, suntem rau de tot in urma unor tari gen Maroc, Algeria, Vietnam etc. Insa tot trebuie mentionat ca atunci aveam sute de avioane fiindca asa aveau toti, polonezii aveau putin mai multe, iar acum uite-i cu 48 si li se par si alea prea multe. Daca atunci aveam sute nu inseamna ca si acum ar trebui sa avem, de la 36 in sus orice ar fi foarte bine.

      Dar cum zici tu si cum am mai demonstrat in comentarii anul trecut, 12 avioane = 0 🙂 Vorba americanilor, „one carrier is no carrier”.

      • @ Sorin 2 – Polonia are 36 de MIG 29 operationale, 48 de F 16 Block 50/52+ si mai are si Su 22 pe care intentioneaza ca sa le retraga in 2015-2016 deci nu suporta comparatie cu ale noastre 30-40 de MIG 21 LanceR sin care vreo 22 C-uri si 12 F 16 MLU.
        Eu tare curios sunt daca se lua Gripen C/D cat ar fi costat 12 bucatzi?
        In Croatia parca pretul era tot pe la 600 de milioane si erau noi…

        • Marius,polacii au 32 mig 29 si 48 f-16 din care apar doar 36 f16 in lista tuturor fortelor aeriene(ceea ce m-a surprins) actualizata pe anul asta, in aprilie.probabil 12 le-au trecut in conservare stiinduse ca vor sa scape de vreo 12 f16.stau prost cu mentenanta la vreo 75% apte imediat pt. zbor

          • @ Mihai o disponibilitate de misiune de 75% este absolult ok la F 16, uita-te la statistici si vei realiza ca este cam maximul ce se poate obtine pentru o forta aeriana respectabila, tocmai aici este unul din avantajele Gripen care se poate lauda cu 85%-87% disponiobiliate de misiune deoarece are mai bine pus la punct sistemul de logistica.
            Pentru USAF nu este mare fass sa il mareasca dar pentru o forta aeriana mica ca RoAF este absolut crucial.

            • 75% e pe la alti operatori decat SUA. In SUA disponibilitatea F16 e pe la 85% parca…

              Intr-adevar, pentru flote mici disponibilitatea asta e cruciala, aici sunt intru totul de acord cu Marius Fenchea.

            • pai da,dar sunt noi noute la 75%.Zgureanu spune ca in SUA per total sunt la vreo 85% disponibilitate si ale lor sunt cam vechi si forjate. 75% din 48 bucati inseamna fix o escadrila neapta de zbor.cam naspa! sa ni le dea noua pe cele 12.le dam fix 628 milioane :)))

  4. REFERENDUM ………..pt tot k….. se face referendum. Ar trebui si pt asta. O sa pupam naspe nu avioane. Nici nu vor zbura mai mult de 2-3 pe an. Mie imi este frica sa nu le aduca e trailer ca atunci nu zboara nici unul.
    Vreau sa vad cat au zburat in ultimii 5 ani jafurile astea. Daca nu au zburat explicatie de ce. Ca poate le ia cu un zbor lin si ajung aic si apoi pica ca si merele coapte. Pilotii ce zic? Nu am vazut nici un punct de vedere al lor.

  5. pilotii sunt obligati sa spuna ce zice guvernul.nu ati vazut cu gagica aia ca abia asteapta sa zboare cu f-16.ca pilot tre. sa spuna ca ar dori sa zboare pe un avion mai performant nu pe f-16.ce ia fost frica,ca o da afara

  6. Ahmad Shah Massoud

    Avem aviatie, sa zicem, dar cu ce aperi bazele aeriene? Cu ce aperi litoralul? Cu ce aperi…?

  7. Cun toata amaraciune trebuie sa remarcam ca ceva s-a miscat, fata de ce spune Dobritoiu. Astfel fostul ministru declara ca avioanele din Portugalia vor fi operate fara a fi modernizate, deoarece sunt foarte bune asa cum sunt. Ei bine fata de aceste declaratii vad ca acum Dusa este ferm in a afirma ca avioanele vor fi modernizate cu avionica, motoare, sisteme de armament, pe care Dusa le caracterizeaza ca fiind „de ultima generatie”. Vom vedea ce intelege MApN prin aceasta sintagma.
    Insa ce este al Cezarului…fata de discursul lui Dobritoiu este un mic progres. Bineinteles ca nu se sufla o vorba despre costul de operare….

    • Chiar crezi ca vor avea motoare, avionica si armamente noi, asa cum abereaza Dusa? Daca ar fi fost asa nu s-ar mai fi agitat sa obtina aprobarea Parlamentului pentru achizitie. Ar fi facut-o direct si si-ar fi asumat meritele.
      Numai ca el stie ca spune gogosi, ca nu va fi nicio modernizare si-si apara curul.

  8. @ George GMT – si uite asa ne alegem cu praful de pe toba mare si unii se mai lamenteaza ca vezi doamne o sa fie modernizate de parca cele oferite in 2010 nu era si cu alea planul de a fi modernizate in 1 miliard de dolari toate?
    Mai stii cand sustinea ca nu e asa de rea afacerea cu F 16 Block 25? Ei bine cred ca MLU pune capac la toate! Acum hai sa stam si sa judecam la ce dracu nu se cumpara 12 Gripen? Ca tot au vecinii din jur Gripen ( Ungaria si Cehia) iar ceilalti vecini Grecia si Turcia in caz de conflict la est nu putem pune baza pe ei ( Grecia filo rusa si Turcia – posibil candidat de iesire din NATO si pericol de a aluneca in liderul lumii musulmane)

    • Tu chiar nu pricepi ca Gripen n-are ce cauta in Ro?! De ce?! Nu stiu, dar asta e realitatea la nivel inalt…Nimeni nu vrea colaborare decat cu americanii pe filiera F-16. Inca nu am reusit sa banuiesc macar motivul.

      • E vorba de chaschaval mult !!!! aia e problema 🙂

      • E vorb de orientarea noastra stratejica si indubitabila spre USA de cand cu carmaciul….asta este da lasa ca pana la toamna trece….

        • As zice ca sunt mai multi factori care clar scot din cursa gripen.
          Orientare strategica, logistica, faptul ca nu pot monta pe ele ce doreste RoAF, lista poate continua.
          Un lucru este sigur, orice avion se cumpara trebuie sa modifice pe el punctele de acrosaj, pentru a monta si rachete din stoc sau productie locala, daca o mai fi :). Acest punct garantat pune cruce la multe variante si oferte, iar puncte pro si contra pot fi multe, eu personal il consider logic si chiar vital.

          • @ Bogdan- ma luminezi si pe mine rogu-te ce nu poti monta pe Gripen si poti ca sa pui pe F 16? Asta presupunand ca ai si banii necesari de integrare a chestiilor noi sau vechi din RoAF sau pe care le cere RoAF?
            Deci?

            • Problema cred ca e invers… adica fara amestecul israelienilor nu vor putea monta pe F-16 stocurile ROAF sau orice mai doreste in afara de echipamentul made in SUA 🙂

              Saab s-a oferit sa integreze ce vrem noi pe avioanele livrate si sa fim participanti la customizarea avionului pt. ROAF.

            • @Marius Fenchea

              Nu am zis ca nu pot monta pe Gripen ce au nevoie, am zis ca pe orice se cumpara trebuiesc facute modificari, lucru care din varii motive, care tin de: bani, politica, vointa (a ambelor parti nu doar a noastra) va face acest lucru imposibil in unele cazuri si va reduce semnificativ posibila concurenta.
              Nu ma refer strict la, deja obsesia, Gripen. Ca ne convine sau nu, in partea cu modificarile va fi o a treia parte, Israel, care eu personal cred ca scoate Gripen din orice ecuatie matematica. Alte oferte se scot de la sine pentru ca atat Rafale si EF nu vor accepta si posibilitatea banala a folosirii de armament din stoc sau produse local, idem si in cazul altor variante americane precum F18, sau rusesti.

              Cu alte cuvinte, cand faci o achizitie trebuie sa iei in calcul toate avantajele si dezavantajele, iar cand vorbim de siguranta nationala ele sunt multe si poate unele ciudate, iar pentru noi cetatii normali par chiar aberante.

              Marea mea problema in treaba asta este ca MApN-ul nu este mai deschis pentru public sa zica sau macar sa dea indicatii referitoare la ce intentii au, ce cereri/dorinte au.

              • @ Bogdan – SAAB chiar propunea integrarea fara probleme a rachetei Python 3 si chiar a R 73-ului pentru RoAF, de-asemenea propunea folosirea in continuarte a stocurilor de bombe Opher si LGB cu care Gripen-ul este compatibil, deci unde este problema ca eu nu o vad decat din primsa incapatanarii de a lua F 16 nu conteaza de unde si in ce stare – bine ca Portugalia le-a pastrat mai bine ca altfel le luam si mai obosite dein Olanda sau Danemarca ca aia oricum spun ca sunt scumpe de operat.

        • Fratioare la afacerea asta sau luat comisioane obeze adica le cumperi cu un pret de tot cacatu si platesti taxe de transport logistic de 5 ori cat ai dat pe conserve? Deci e vb de bani ce iau incasat niste jmecheri.

    • de prosti,Marius, de prosti! asistam la cumparaturi impuse.americanii investesc doua sute si ceva de milioane,ocazie cu care romanilor le sar rusii in cap, iar fraierii de noi completam protectia scutului cu bani de la noi.adica PUSCA mea,vreun miliard si ceva de coco per total.egiptenilor de ce le dau f16 gratis? de ce daca vor sa aibe protectie la deveselu nu se limiteaza la avioanele lor si le dam baza de operare craiova ca sa nu le mai modernizam si bazele?ce cacat ii iese Romaniei din afacerea asta?CE? 1,2 miliarde estimez ca ne costau 36 gripen c\d second hand plus inca 12 noi asamblate la Craiova si cu ofsset pt. Romania si aveam aviatie plus ca ne permiteam sa le zburam pe toate odata.suntem tratati ca si colonie cu betivul asta la conducere

      • Nu uita Bechtel, Chevron si multi altii probabil….

      • pai si costurile scutului sunt suportate de contribuabilul American. Si cu asta americanii nu sunt de accord ca se investeasca in apararea Europei pe bani americani. Asa nu o iei?
        In conditiile in care cu sequestration se reduce bugetul apararii americane si se investeste in acel scut…nu prea e correct.
        Si romanii carcotesc la cumpararea unor amarate de 12 avioane…
        asa s-a intamplat mereu de aia s-au luat Me 109 d ela germani in WW 2 si Miguri de la fratiorul rus in perioada comunismului.
        Acum iti asigura protectia americanii iei avioane de la americani e simplu.

        Nu se bazeaza apararea scutului pe cele 12 F 16, pot interveni USAFE de la bazele din Germania Italia, UK si turcia.

        • „Nu se bazeaza apararea scutului pe cele 12 F 16, pot interveni USAF de la bazele din Germania Italia, UK si Turcia.”

          Considerand ca baza „umanitara” ruseasca din Nis va fi doar la 215 km de Deveselu, cand vor avea timp aia din Germania, Italia, UK si Turcia sa intervina aici?

        • eu,Romania,am nevoie de scut domnule? cine ma ameninta pe mine,Rusia,Iranul?chiar suntem prosti?

        • Din cate stiu eu comanda scutului va fi la Ramstein in Germania unde e si USAFE HQ. Pot folosi bazele din Germania.

          De la Aviano sunt vreo 1000 km si de la KG pana la Caracal vreo 4-500 km. De la Fetesti vreo 400
          Americanii nu prea se bazeaza pe aliati decat cand sunt sub comanda NATO si atunci tot americanii sunt la comanda de fapt.
          Ca sa se miste comenzile pe ruta scut-Ramstein-USAFEHQ-NATO HQ-ROAF HQ-Fetesti e cale lunga.
          Si apoi nu cred ca accepta romanii comenda directa de la USAFE.

      • Romaniei nu-i iese nimic, doar unora de p-aici le iese de-o protectie in caz de referendum sau alte chestii. Romanii da-i in #$%@& ca-s prosti si tac, suporta orice

  9. filmare din anul 1997 sau chiar mai tarziu.ideea e ca acest parinte prevedea c-o sa ne aduca americanii genul asta de rachete pe cap.

  10. Abea astept sa fim colonie,desi parca suntem :))

  11. Ce se ignora din nou este ca banii platiti din bugetul MAPN, rectificat, si nu cum am cerut noi de atatea ori, dintr-un buget separat pentru avioane, ar fi putut fi cheltuiti cu cap in urmatorii ani pentru a incepe comenzi catre industria noastra de aparare pe alte categorii de tehnica militara:
    http://www.rumaniamilitary.ro/editorial-minima-alocare-de-buget-din-partea-mapn-pentru-supravietuirea-industriei-de-aparare

    si nevoi ar fi nenumarate:
    http://www.rumaniamilitary.ro/din-nou-polonia-ne-da-lectii-planul-de-inzestrare-multianual-de-33-miliarde-de-euro

    Dar noi am ales asta:
    http://www.rumaniamilitary.ro/primul-cui-batut-in-sicriul-fortelor-aeriene-romane

    Asa ca putinii bani de achizitii ai MAPN pe urmatorii ani s-ar putea sa mearga doar spre aceasta achizitie!

    Iar pentru restul categoriilor de tehnica, de unde vor scoate banii dragii nostri decidenti daca in anii astia nu vom avea vreo crestere economica spectaculoasa? Singura speranta e crestere aia cu 0,3% din PIB pe an, dar care trebuie sa dea inapoi mai intai cei 600 mil.$ ai avioanelor F-16 plus restul pentru Spartane!

    Deci ce fac cu restul inzestrarii si cu industria noastra muribunda?
    Pai e destul de clar!

  12. Dusa spune ca avioanele vor fi modernizate pana la nivel de motor(motoare noi).Ceeeeeeeeeeeeeeeee? MOTOARE NOI? vrajealaaaa, vrajeala, vrajeala. Minciuni domnilor… Nu vad ce motoare noi ar putea pune ei pe F-16 A si nici de ce ar risca sa le puna. Daca structura e invechita, metalul e uzat si cade F-ul, ai bagat banii intr-un motor nou degeaba. Asta daca e nou, pt ca nu vad de unde am putea face rost de ele, ca nu se mai fabrica de mult timp, cam de pe vremea lui Burebista..

    • Eu unul nu sunt in nici un caz fan F-16, dar din cate am inteles avioanele au trecut prin reviziile necesare, inclusiv structura a fost intarita etc., si asta destul de curand. Si spre deosebire de americani, israelieni si chiar olandezi, astea portugheze nu prea au fost zburate.
      Si nici nu vor mai fi dupa ce se semneaza contractu. Din cate am inteles astea ar fi block40 sau 30, iar din ce am citit variantele astea (block 30 mai ales) e cea mai buna varianta de vanator a lui F-16, cel mai usor si cu cel mai bun raport tractiune greutate. Cu motor nou si radar performant (era bun si un senzor IR) nu e chiar un avion rau.

      Problema e cu offsetul si industria noastra, si bineinteles ca un Super F-20 modificat si modernizat sau un F-18 L adus la zi (si facute aici macar partial, cu licenta si tot ce trebuie) ar fi fost ideal pentru noi si ar fi avioane mai bune decat F-16 sh

      • cea mai buna varianta de vanatoare ptr f16 a fost f16 bl15.
        intrebarea este daca portughezii le retrag de la zbor din momentul semnarii actelor,sau noi le platim ca prostii si ei le folosesc.

        • Daca avioanele trebuiesc modernizate, cel putin 1 an va dura uzinarea si testarea, iar daca ele trebuie sa fie disponibile din 2015, inseamna ca pe la sfarsitul anului portughezii trebuie sa le trimita in SUA, deci nu le vor mai zbura.

          F16A/B este putin mai mic si cu o structura mai usoara decat C/D, deci si cu ranforsari mai putine. E putin probabil ca un a/B sa ajunga sa transporte cantitatea de armament a unui C/D, chiar si cu modernizarea oferita de Lockheed Martin. Depinde si cat esti dispus sa platesti pe programul de modernizare si extindere a resursei …
          Sunt curios daca suma aia de 600 mil.$ include si modernizarea, ca altfel pachetul V (motoare noi, avionica, ranforsari, modifiacri structurale) plus armamentul aferent si piese ar putea costa singur, pentru 12 bucati vreo 450-500 mil.$!

          • Eu din ce am citit am inteles ca avioanele au trecut nu demult prin programul ala MLU si au structura ranforsata deja. Amu nu stiu, daca le pun motoare noi, avionica noua etc, iara poate sa dureze un pic.
            Sigur nu cred ca portughezii zboara cu ele, nici macar acum, daramite dupa ce se semneaza actele. Astea erau din ce tineau ei in rezerva/conservare dupa ce i-a lovit criza acu cativa ani. Cam tot atunci au terminat si programul MLU de verificare si ranforsare (deci nu prea au zburat foarte mult cu ele, de unde si ideea ca mai au destule ore de zbor), dar cum au probleme economice le-au trecut in conservare si vor sa le vanda.
            Sunt sigur ca ai nostri nu sunt totusi complet idioti sa le ia varza si sa ii lase pe portughezi sa mai dea cu ele de pamant intre timp.
            Din ce F-16 la mana a doua sunt pe piata, astea sunt cele mai bune cred. Mai bune decat unele americane, israeliene sau olandeze care ar fi mai harsaite si zburate (mai ales cele americane si israeliene).

            F-16 A/B avea ranforsari mai putine si un „bot” mai mic parca (deci un radar mai mic), iar primele variante de C/D aveau si ranforsarile alea si un „bot” mai mare unde sa intre un radar mai mare. Variantele bl 50/52 si bl 60 sunt mai greoaie (la bl 60 se mai compenseaza pentru ca are un motor ceva mai puternic, dar si avionul e mai greu) pentru ca sunt mai degraba un „bomb truck”, s-a vrut sa le transforme in multiroale.
            Noi oricum avem nevoie in primul rand de avioane de vanatoare.

            De aia sunt fanul unei licente pentru un super F-20 modificat si adus la zi, sau a unui F-18 L. F-18 L asta ar fi putin mai usor fata de F-16 bl 52, dar ar avea o putere aproape dubla a motoarelor daca ar avea noile F-414 EPE (doua motoare a 120 kN fiecare). Abia ala ar fi un multirol adevarat, la fel de capabil ca vanator si ca avion de atac

      • @ Radu 2 – sunt F 16 Block 15 trecute prin programul MLU – in niciun caz nu poti ca sa le compari la toti parametrii cu block 40.

  13. Unde e baiatu ala cu f18, sa ne mai spuna niste povesti frumoase? Robert Ionut? Mai esti pe aici sau ai plecat ca t-ai indeplinit misunea?

  14. George GTM, i-ai dat tu cumva BAND lui Robert Ionut, ca nu vad niciun comentariu de-al lui legat de F 18? :)))))))))))

    • Nu domne, e liber sa scrie ce vrea…

    • Omul si-a terminat misiunea…. acu inventeaza alte povesti

    • Da aici sunt. Nu sau gasit 1.5mld. Cum am reafirmat mereu ca se cauta surse de finantare. Portughezii au cedat la pret pana la urma. Ei vroiau sa ne dea din banii astia 9 avione cum a spus si Dusa, iar pana la urma au fost 12. Fiecare e libwr sa creada ce vrea despre mine, nu consider ca am dezinformat, consider ca am informat corect si cand deal ul cu porto a cazut pwntru ca asa era, si cand am spus ca se cauta finantare de 1.5 mld.

      • Robert Ionut, aia cu f-16 portugheze era batuta in cuie de luni bune…

        Asta cu F-18 o fi fost cel mult o oferta de ultim moment, care o dat ca nuca in perete. Or fi zis si aia de la Boeing sa incerce, ca doar sa nu vanda numa’ LM la fraieri cate ceva.

        Robert Ionut, asta o zic doar ca sa nu dau si eu cu pietre in tine, vai de capul tau.

      • alea 1.5 mil or fi ptr ajutoare sociale,nicidecum avioane

  15. Curvaraia a fost aprobata in sedinta de guvern acu’ cateva minute….

    • Dap,e gata,oficial au batut cuiele in sicriul aviatiei militare si a industriei aviatice romanesti…de acum sumtem mandrii posesori ai unei „formidabile” politie aeriana.

  16. Bueeeiii, ce e linistea asta?!!

    Gata, le-au inhatzat, sa nu le cumpere cumva cineva inaintea noastra?

    Hai baieti, nu fiti tristi!!!

    Lasati Adagioul lui Albinoni, puneti ceva mai vesel si mai elevat, un Hadrianus Copchilu Miinuuunneeee: ‘ne dujmaneste dujmanii ca ne-am luat doispe F16 de toti gologanii’

    Poate vin la pachet bonus cu vreun Los Angeles ceva, sau cu vreo 1000 de M1A2, la alegere.

    Trollorobert Ionut are liber azi si 100 lei bonus, ca si-a indeplinit misiunea, v-a tinut mintile ocopate si v-a aburit pana a trecut afacerea in liniste si pace, in consensuri nationale totale 🙂

    Mai apare el cand or cumpara Piranha in loc de TBT, cand or importa pusca de asalt sau cand si-or scoate tancul ala din secretzie.

    Asa, deci dupa fo’ doi ani de articole, petitii (felicitari lui Marius Z, nu putem spune ca nu si-a dat interesul), megabytes de text de comentarii furibunde (felicitari ‘tutulor’), dupa F16 customizate facute sub licenta la Institutul Aerospatial de la Cucuietii din Deal, deci dupa toate astea glorioasa forta aeriana feminizata si feminista romana intra in era F16 spatiala.

    Sunt un pic in dubiu ce sa le urez: sa fie intr-un ceas bun sau sa le fie tarana usoara?

    Deci vin cele 12 initial, in ce stare or fi numa’ jjjjmecherii ‘stie’.
    Vor fi deci pilotate de femei tinere cu manute gingase dupa ce vor fi sfintite de Patriarhie.

    Nu prea vad cum pot sa acopere tot teritoriul si toata gama de misiuni numai cu 12, asa ca presupun ca se mai resapeaza macar o escadrila din eternele si nemuritoarele MiGuri-21 Dracula Zombiul Carpatin si se mai trage de ele o perioada. Cand or muri si alea de tot (le-or infige dracului tepusa in piept in urmatorii 20 de ani) presupun ca mai cumpara macar vreo escadrila de F16 din Papua Noua Guinee si le Lancerizeaza intru eternitate in Israel.

    Sau mai stii, poate la Fetesti chiar vin alea 24 de F18 gratis si noi ne-am luat degeaba de bietul om…oameni rai, ce vreti acuma…

    Poate vin americanii si ne apara ei si Bucurestiul si Cernavoda.

    • Vineeee!!1 🙂

      *beatbox* de ce credeti ca vrem sa resetam relatiile cu rusii *tss ts ts ts* haaa, sa luam PAK FAAA *ts ts ts tsssss ts*

    • Man, asta cu Mig 21 Zombie e geniala. Sper ca programul pentru re-re-re-re-prelungire a resursei de zbor (pentru cate vor face) se va numi ZOMBIE pentru ca e perfect pentru situatie. Mai mult, ar trebui ca pilotii sa-si picteze capete de zombie pe avioane, in loc de femei, inimi, „Te iubesc Marcelo” si alte alea.

    • Va fii ceva de genul…..MIG 21 Lancer se intoarece, dim nou, partea a III-a, dupa ce intra glorios in prelungiri si castiga la penalty-uri. Insa, atunci surpriza sa vezi……dupa care mai face un ultim antrenament de dupa marele meci sa se tina proaspat pentru confruntarea ce va sa vina cu mare URSS, da lovitura de grazie si intra-n istorie ca vesnicul vanator al RoAF. Acum si pururea si-n vecii vecilor, amin!

    • MiGul

      „MiGule, stai in aer, MiGule!
      Noi te iubim!

      E frig afara,
      Impaired peripheral vision ma inconjoara,
      Iar ma intorc la baza,
      De la facut politie aeriana.

      Sunt doar o simpla Maierean
      Cu brat vanjos pe mansa si 15 ore pe an.

      Nici nu realizez:
      Sunt in Smart Defence sau visez?

      Sunt doar o simpla Maierean
      Cu brat vanjos pe mansa si 15 ore pe an.

      Nici nu realizez:
      Sunt in Smart Defence sau visez?

      Dar…F-16 VipeR va veni
      In Spartan vom porni…
      Spartanul meu!

      Dar…F-16 VipeR va veni
      In Spartan vom porni…

      Dar…F-16 VipeR va veni
      In Spartan vom porni…
      Spartanul meu!

      Dar…F-16 VipeR va veni
      In Spartan vom porni…

      MiGule, stai in aer, MiGule!
      Noi te iubim!”

      Music and lyrics by „Noi Vrem Avioane Noi”

      ________________________________________

      PS- am batut in lemn la…”Impaired peripheral vision ma inconjoara”, nu-s om rau.

      • incerci sa-i plagiezi pe baietii de la Timpuri noi cu piesa: becule,stai aprins,noi te iubim,nu? esti un zapacit:)))

        • Azi fu o zi super-execrabila. Asteptai dupa unii din Dr.Tr.Severin sa incheiem o intelegere stabilita la bookfestu’ lui peste prajit din Timisoara, nu venira, maine o luam de la capat. Pe seara ma dusei sa ma tund, inchis! La film la Patria in Craiova, nema bilete la ora 21:30!..puzderie de pusti scapati pe moment de BAC, cu sutele, sa vada filmu’ cu alde iluzionistii care fura din banci.

          Uitai ceva? Ah, da! F-16 third hand si o vreme calduroasa de ma topesc vazand cu ochii!

          Asa ca ceva cu care sa-mi umplu timpul nu strica, doar imagineaza-ti backing vocalul feminin facut de una din doamnele/domnisoare pilot RoAF pe care le indrageste gsg9, insa cu versurile plagiate:

          http://www.youtube.com/watch?v=m1b03AmFVng

  17. @ MariusZ
    „Problema cred ca e invers… adica fara amestecul israelienilor nu vor putea monta pe F-16 stocurile ROAF sau orice mai doreste in afara de echipamentul made in SUA 🙂 ”

    Bre, dar ce mama lui peste prajit are ROAF in stocuri: are dumb bombs, are niste Lizard si Opher, niste Python3/Magic 2.

    Bombele le acroseaza pe piloni, pt Lancer s-au facut parca piloni pt acrosat armament est-vest, nu-i un capat de tara, Lizard/Opher le ghideaza Litening pod, pod-ul ala il avem si se acroseaza si pe F16, sunt niste interfete standardizate.

    Ah, daca mai scoate americanul sau evreul nush ce racheta noua smechera, de are nevoie de integrare cu radarul si electronica de bord, pt alea te duci la ei, dar ROAF n-are asa ceva in stoc (sau o avea ‘la secretzii’, RI stie d’astea)

    • Versiunea M6 a Modular Mission Computer (MMC) software care este instalata in momentul de fata la intreaga flota globala de F-16 are omologate Lizard, Opher, Python 3 si R.550 Magic printre alte sisteme de armament. Din punctul de vedere al man-machine-weapon interface pe Romania nu o sa o coste nimic. Strucutural de asemenea nu cred ca este o problema, toate aceste sisteme de armament fiind omolgate pe F-16 de mai bine de un deceniu in marea lor parte.

      • @ Alex – F 16 imi displace din pricina faptului ca alegerea nu a fost transparenta niciodata si ca Romania nu a beneficiat din partea USA de tratamentul altor cumparatori de tehnica militara din cadrul NATO- vezi Polonia. Sistemul F 16 este bun chiar cu potential de crestere doar ca MLU este la capat de drum nu prea mai ai unde sa il duci ca sa fie mai bun decat acum, eventual un radar nou si gata….

        • Foarte bine, numai ca nu trebuie sa-ti justifici opinia in fata mea. Eu nu am o opinie nici pro nici contra asupra acestei achizitii. Am furnizat pur si simplu o informatie la care am acces.

  18. George Visan afirma ca va mai exista si o a doua transa de 24 de aparate ce vor fi luate, cel mai probabil, de la „palicari”. Block 30/50/52+ , ce se va decide la un pahar de ouzo si un tsatsiki 🙂

    • Cine e George Visan?

      • E de pe „celalalt” blog si are ceva „conexiuni”. Cel putin faza cu cele 12 rable i-a iesit inca de anul trecut 🙂

        • Aaaa, dintr-un articol mai detaliat de pe un site de stiri (nu imi mai aduc aminte care, o sa caut) cam asta reiesea, ca astea 12 ar fi un fel de „prima transa” (cam pe acolo batea idea) din „planul” pli pentru RipAF 🙂

        • Blogul e OK, dar lui Visan i-am,iesit dupa ce stirea a fost facuta publica de toata lumea. N-are conexiuni, are patroni, parerea mea.

    • Da, vor reface o afacere plina de succesuri, cu banii jos, fara compensatie, macar de le-ar lua pana incep sa le vina facturile de operare de la astea 12, si sa integreze putina menetnanta in Romania… Ca dupa aceea se poate lasa cu circ mare, cat de scumpa va fi operarea astora.

  19. Vorba ta o sa facem cv upgrade cu baeti de prin iesrael.

  20. Desi ca avioane nu ar fi rele (nu prea zburate, verificarile si ranforsarile deja facute nu cu mult timp in urma, motoare si avionica noi daca e adevarat), sunt desigur niste probleme mari din alte puncte de vedere.
    Unul ar fi ca sunt evident mult prea putine, altul (si mai mare) ca nu se fac aici, nu avem licenta, offset, transfer tehnologic etc, practic industria aero de la noi primeste o lovitura grea.
    Si in fine, se putea lua avioane mai bune decat F-16 (si second hand, macar asta de la portughezi e o varianta mai buna de vanator, mau usurel si mai agil).

    Afacerea asta pare o lovitura destul de grea pentru fortele aeriene romane si pentru industria de aparare din Romania. Cei care s-au ocupat de ea ar trebui pedepstiti aspru pentru ca asemenea tampenii sa nu se mai intample.

  21. @Radu2
    „Unul ar fi ca sunt evident mult prea putine”
    Or sa le mai suplimenteze cu MiGuri resapate, cu resursa prelungita. Dupa aia probabil vor fi nevoiti sa mai caute niste F16 prin cimitire, macar inca o escadrila.

    „practic industria aero de la noi primeste o lovitura grea”
    Practic vor sa privatizeze (sa scape de) si ce resturi de industrie aeronautica mai este, s-a discutat si la CSAT. Si cum la noi privatizarea fara comenzi si fara obligativitatea pastrarii domeniului de activitate poate sa insemne orice, de la ansambluri rezidentiale pana la fier vechi…

    • Ce bine ar fi prins vreo 100 mil. euro anual ca si comenzi de modernizari si livrari de produse noi catre industria nationala de aparare!

      Gaura din buget ramane, asa ca oricum se imprumuta altundeva ca sa poata plati toate cele. Cea mai proasta solutie!

      • 🙂
        Am impresia ca aia de la MApN au citit blogul cu privire la gasitul de bani din vanzarea de frecvente!
        M.C., Marius.Z, atentie la urmatoarele articole, sa ne aducem aminte de la inceputul si de prin toamna anului 2012:

        http://www.rumaniamilitary.ro/noi-vrem-avioane
        vedeti reply-ul lui Marius Z. din 30 Ianuarie, ora 10:15
        😛

        http://www.rumaniamilitary.ro/petitie-pentru-avioane-noi-si-offset
        vedeti reply-ul lui Marius Zgureanu din 24 Septembrie, ora 16:44

        • Treaba e cum au folosit si cum ii vor folosi, in stil mafiot dupa cum puteti vedea 🙂

          Cu aia de la vanzarea de FRECvente plus ceva de la guvern+ de la mapn, o puneam de niste Eurofighter cuuuul….

          Da, lasa, mai bine facem donatii la barozo sa ii dea blondei efshaishpe sa-l calareasca…

        • Nu RomaniaTricolor, era o solutie logica si foarte la indemana 🙂

          Ca sa nu intrebe prostimea pe unde s-au mai imprumutat pentru alea 700 mil. euro!

        • Da, am spus-o si eu in cateva comentarii, au vandut TOATE frecventele disponibile iar proprietarul era MApN. Suma a fost 800 de milioane.

          Totusi Dusa zice ca 97 de milioane vin de acolo, restul de la bugetul MApN, ceea ce naste doua intrebari, una mai grava ca cealalta:

          – ce mai ramane la bugetul MApN pentru achizitii altele decat F-16 ? (raspuns: nimic, ani de zile)
          – unde pana mea sunt restul de 703 milioane euro?

  22. Future:Romania is to acquire 86 F-16 Fighting Falcons from the Israeli Air ForceAlso Romania is set to also aquire 24 F18s from the USAF that are known to be upgrated to latest standard.

    Poate de aici a venit Ionut cu informatia clasificata.

    sura: http://en.wikipedia.org/wiki/Romanian_Air_Force

    • Aia cu saizeci si de avioane si Israel e veche, de prin 2005. Uita-te la data sursei!

      • Nu e veche, acum cateva zile scria fix acolo ceva de genul:
        „Sunt zvonuri ca Romania va achizitiona 24 de F16 de la IAF, alte surse spun de 12 avioane de la portugalia”

        Chestia aia s-a schimbat de foarte curand, de unde rezulta ca din 2017 o sa ne mai imbogatim cu niste avioane sh.
        Si ca sa terminam cu treaba legata de gripen definitiv, Romania e mai felie cu Israel decat cu Suedia, deci daca era Israel in afacere asa cum am zis de cand au anuntat astia super modernizare era clar ca totul se va produce via Israel si Gripen dispare complet din peisaj.

    • Aha, deci 86 de avioane F-16 plus 24 de F-18, in total fortele aeriene romane vor avea 110 avioane de lupta in urmatorii ani. „To the latest standard” hehe, am inteles ca modernizarea (inclusiv motoarele alea noi de care se vorbea) la F-16 include si motoare din astea cu tractiune vectoriala

      http://www.youtube.com/watch?v=qmIQAOG789E

      Radar AESA, casca DASH, ultimu model de AMRAAM, Derby, AIM-9 X si Python, plus ceva Meteor si o racheta noua romaneasca.

      F-16 Soim astea o sa faca cercuri in juru lu Su-35

  23. Si o sa aveti surpriza peste cateva saptamani si despre alte zburatoare…

    • Robert Ionut, daca e ca si aia cu IEF optshpce, te rog nu!

    • Stim deja, tot f-16. (dracii sa dea tot nu gasesc site-u’ unde vazusem referinta OFICIALA….)

    • @Robert Ionut. Haaa, ce zici, alte zburatoare!!?? Pai sigur ca vor fi, cateva Lancer-e re-resapate si trecute la standard de ultima generatie „Fal-Fal” dotate cu ceva IRBM. Eee, zi ca n-ai auzit si tu despre astea? Rachetele amu se scot de la Crangul lui Bot, ogiva fiind extrem de distrugatoare in masa -„bomba cu clabuci”. Lasand gluma amara deoparte, fi rezonabil si nu mai spune fantasmagorii de-astea, ultimii fraieri creduli au murit de mult in RO. In rest, sanatate multa si spor la treaba!

    • „Si o sa aveti surpriza peste cateva saptamani si despre alte zburatoare…” iar incep nenorocitii aia de francezi cu repatrierile?

  24. @RomaniaTricolor
    „Am impresia ca aia de la MApN au citit blogul cu privire la gasitul de bani din vanzarea de frecvente”

    Stai tu linistit ca nu numai MApNul ‘citeste’ blogul asta 🙂
    Tu chiar crezi ca Robert Ionut a aparut intamplator pe aici si din propria initiativa 🙂 ?

    • Trebuia sa ne prindem. Robert Ionut nu e nici copil nici n-a tras pe nas! E un patriot care a lansat pe internet zvonul ca Romania mai negociaza si in alta parte, ca sa-i convinga pe portughezi sa lase la pret. Domnu’ Dusa, sa traiti, dumneavoastra erati Robert Ionut?

  25. Domnu’ Dusa, aka Robert Ionut, ce nu intelegeti cand va spunem ca ne-am prins de pacaleala? Va rog sa nu mai poluati acest forum cu prezenta dvs, aici ne place sa credem ca suntem dintre cei de calitate. Stim exact ce se intampla in realitate, cum merg lucrurile in politica, nu ne mai „onorati” cu prezenta!

    • Pt mig-21, gsg9, Eroul Bula, Sorin 2, WW, Zgureanu, GMT & Co, ba a dracu’ pielea pe voi sa tabarati cu totii pe bietul baiat, precum gasca nebuna pe baba in „Iarna pe ulita”. Ce aveti bre derbedeilor cu baiatul?!
      ………………………………..
      „S-oţărăşte rău bătrâna
      Pentru micul Barba-cot.
      – „Aţi înnebunit de tot –
      Puiul mamii, dă-mi tu mâna
      Să te scot!

      Cică vrei să stingi cu paie
      Focul când e-n clăi cu fân,
      Şi-apoi zici că eşti român!
      Biata bab-a-ntrat în laie
      La stăpân.

      Ca pe-o bufniţ-o-nconjoară
      Şi-o petrec cu chiu cu vai,
      Şi se ţin de dânsa scai,
      Plină-i strâmta ulicioară
      De alai.

      Nu e chip să-i faci cu buna
      Să-şi păzească drumul lor!
      Râd şi sar într-un picior,
      Se-nvârtesc şi ţipă-ntruna
      Mai cu zor.

      Baba şi-a uitat învăţul:
      Bate,-njură, dă din mâini:
      – „Dracilor, sunteţi păgâni?
      Maica mea! Să stai cu băţul
      Ca la câini!

      Şi cu băţul se-nvârteşte
      Ca să-şi facă-n jur ocol;
      Dar abia e locul gol,
      Şi mulţimea năvăleşte
      Iarăşi stol. ”
      ………………………………………….

      Legenda:
      -gasca de obraznicaturi…aia de mai sus, va stiti voicare
      -baba, stiti voi cine
      -micul Barba-Cot, F-18 pe care toata suflarea RoMilitary il ia la misto, desi nu e vinovat cu nimic.

      Un cititor nu foarte indignat, numai atat cat sa pare ca chiar este… 🙂

      • cum adica ce avem cu el? Uite eu sunt baiat de treaba si ii ofer un loc de munca ca lacatus, presator la rece, sudor mig-mag,sculer matriter sau muncitor necalificat!

  26. AICI HOTARAREA de gUVERN:
    http://www.guv.ro/informatie-de-presa-privind-actele-normative-care-au-fost-incluse-pe-agenda-sedintei-guvernului-romaniei-din-19-iunie-ora-10-00__l1a120322.html

    2. PROIECT DE LEGE pentru realizarea capabilităţii operaţionale aeriene cuprinse în Faza 1 a Etapei de tranziţie iniţială a Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului ”Avion Multirol al Forţelor Aeriene”
    Guvernul a aprobat acest Proiect de Lege.

    II. ORDONANŢE DE URGENŢĂ
    1. ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ privind unele măsuri în domeniul financiar-bugetar şi de modificare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.11/2012 privind stabilirea unor măsuri pentru eliberarea benzilor de frecvenţă radio 830-862 Mhz, 1747,5-1785 Mhz, 1842,5-1880 Mhz şi 2500-2690 Mhz
    Guvernul a adoptat această Hotărâre prin care se creează cadrul pentru asigurarea fondurilor necesare demarării procesului de achiziţie a 12 avioane multirol pentru forţele aeriene. Din suma încasată prin eliberarea benzilor de frecvenţe radio menţionate, ANCOM (Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii) va vira suma de 97 milioane euro către o poziţie distinctă de venituri ale bugetului de stat. Restul fondurilor pentru derularea programului vor proveni din venituri proprii ale MApN şi din alocări suplimentare ale bugetului de stat.

  27. „Restul fondurilor pentru derularea programului vor proveni din venituri proprii ale MApN şi din alocări suplimentare ale bugetului de stat.”

    Se pare ca nu le lasa exclusiv pe seama bugetului de achizitii MApN, care e si asa destul de corespunzator de nesemnificativ, mai intra si bani „din alocări suplimentare ale bugetului de stat.”

    Acu, la veniturile proprii, mai vand astia un teren, o zambila, daca tot ne citesc eu le propun sa mai puna niste rosii cu gradatii si sa le vanda in piata, ca-i vara si vara nu-i ca iarna 🙂

  28. Ce nu spune @robert ionut este ca din 2017 o sa avem 2 escadrile de F 22 americane la Fetestisi 2 la Deveselu +David’s Sling 6 bateri platite de SUA, si sa nu uitam si de un distrugator AEGIS Ticonderoga-class ce va stationa la Constanta pana la operationalizarea scutului de la Deveselu.

    Sursa DOD

    PS. Romania The End of Choice

  29. deci au facut-o si pe asta!
    Daca tot ne-am potcovit cu avioanele astea, sper din tot sufletul ca toti cei care am vorbit de rau avioanele astea la mana a treia sa fi gresit crunt si avioanele sa fie rezistente si cele mai bune din lume posibile!
    Sa dea al de sus sa fi gresit noi si sa fie alegerea buna…

  30. Stimabililor dragi,

    Când v-am spus frumos, cu subiect și predicat, că pe de-o parte, rămâne cum am stabilit (sistemul F-16), iar, pe de alta, că nu e totuși rău așa – ie relativ bune, capabile și utile – ați sărit pe mine – HUOOO!!
    Că informațiile mele erau mai puțin vesele în comparație cu fumigenele altora, poate, dar în esență treaba e așa cum am zis, în mod real.
    Vor urma, probabil, altele – ceea ce va rezulta în sporirea capacității aeriene românești.
    Oricum, 12 F-16AM în formatul detestat MLU (asta e pt Fenchea et asociații) fac mai mult decât trei escadrile de 21 LanceR – PUNCT. Asta e realitatea operațională – ceea ce e de bine și economică românească – ceea ce e mai puțin îmbucurător, deocamdată.
    În rest, toate bune și vara cald…

    • @ Flogger -ati decalat momentul F 16 MLU cam cu 13 ani de zile asa, cum dracu sa ma bucur de ele, cand citeam Top Gun-ul si eram adolescent realizam ca F 16 este un avion peste ceea ce aveam noi ca sistem de armament. Intre timp lucrurile s-au schimbat si cei care au avut curajul sa cumpere avioane noi au realizat ca pot primi offset, investitii, implicit buna-stare si un alt nivel de trai.
      uita-te la Cehia si Ungaria, uita-te la costul orei de zbor pe F 16 MLU si pe Gripen C/D si vei realiza ca aici era avantajul economic.
      Nu e totuna ca sa zbori 40 de ore pe an ca pilot sau 60 ca mai mult nici nu sper…..
      Da hulesc F 16 MLU deoarece vine la pachet cu un radar mai slab decat MIG 21 LanceR C-ul si in conditiile unui 2 vs. 2 cu un sistem in spate la fel de complex si de bine pus la punct si cu aceleasi rachete BVR MLU-ul are sansa a 2-a…

  31. Alea care le-au luat polonezii erau noi?

  32. cine are minte sa ia aminte : http://www.razbointrucuvant.ro/recomandari/2013/06/18/amendamente-bnr-adoptare-euro-bce-buget-ue-suveranitate/ abia astept sa vina ziua in care sa-i vad linsati pastia.nu,nu i-as impusca.doar le-as scoate ochii si taiat limba, sa moara incet

  33. Multumim Alex, o jumate de veste buna pe ziua asta 🙂

  34. Dupa ce „Domnul Presedinte” a dat cu piciorul la un contract pentru avioane noi, locuri de munca si transfer de tehnologie, acum asteapta investitiile americane in virtutea Parteneriatului Strategic cu SUA, pe care l-a semnat alaturi de Obama… Pai sa vina odata! Cam cinic, nu, in aceasi zi cu semnarea contractului in care ai evitat orice forma de compensatie si creditare avantajoasa, sa vorbesti de crearea de locuri de munca! Pana acum am semnat sa dam 700 mil.$ care sa creeze locuri de munca la portughezi si americani… Sa speram ca stie ceva ce noi nu stim 🙂

    http://www.ziuaveche.ro/business-2/economic/traian-basescu-despre-companiile-americane-si-romania-174399.html
    Traian Băsescu a declarat miercuri că România va fi un partener al oricărui investitor care transferă tehnologie şi care creează locuri de muncă, punctând că un rol important în ceea ce priveşte investiţiile americane în ţara noastră îl are Parteneriatul strategic româno-american.

    “Statul român a investit, pentru ca locurile de muncă să fie create aici, la Ariceştii, 28 de milioane de euro, în momentul de faţă. Vom fi un partener al oricărui investitor care transferă tehnologie în România şi care creează locuri de muncă”, a afirmat şeful statului, prezent la deschiderea fabricii Lufkin din comuna Ariceştii Rahtivani, judeţul Prahova.

    Şeful statului a subliniat că România s-a dovedit un bun partener în relaţiile cu companiile care au investit în ţara noastră, fie că este vorba de Ford, IBM, Oracle sau Lufkin.

    În context, Traian Băsescu a evidenţiat faptul un rol important îl are Parteneriatul strategic dintre România şi SUA.

    “Este infinit mai mult decât un simplu parteneriat care vizează securitatea, este un parteneriat care, aşa cum este înscris în documentul comun dintre mine şi preşedintele Obama, vizează nu numai securitatea, vizează transfer de tehnologie, de educaţie, mediul, Visa Weiver, investiţii americane în România. (…)

  35. http://adevarul.ro/international/europa/maghiarii-sua-cer-ajutorul-comisiei-helsinki-john-kerry-conationalii-ardeal-1_51c1d0b8c7b855ff56a9a91d/index.html

    „S-a atras atenţia Comisiei asupra nefinalizării în România a retrocedărilor şi intenţiei de modificare a împărţirii teritoriale a ţării, cerându-se intervenţia organizaţiei.”

    Asta e doar un paragraf….

    • asa-i ca tu nu esti Ardelean?

      • Aaa, si tu esti vreun „persecutat” ? :)))

        Las’ ca stiu eu mai bine de la 3000km ce s-a intamplat si ce se intampla acolo decat povestile voastre separatisto-cancaniste cu istorie fabricata dupa un dop de alcool sanitar.

        • Stiai ca mare unire a fost facuta cu ajutorul bisericii greco catolice? Marii politicieni din perioada interbelica au fost greco catolici? de ce sa nu isi primeasca bisericile inapoi daca au fost a lor?

          • Atata timp cat nu sunt acte false, sau de pe timpu’ cand ati ocupat NORD-VESTUL tarii SAU nu sunt de inainte de 1945, bun….poate va ramane de vreun chiosc…
            Ar insemna sa incalca tratatu’ de la sfarsitu’ ww2…

          • app de persecutat sunt urmasul lui Simion Barnutiu daca ai auzit de el, care era preot greco catolic. ceva de comentat?

          • Aici e mai complicat… comunitatea greco-catolica s-a redus simtitor fata de perioada dinainte 1945. Sa presupunem ca s-ar retroceda toate fostele biserici catre greco-catolici, cum le vor intretine? Eu am vazut doar ce se intampla la Lipova cu biserica/manastire, extrem de frumoasa dar a carui numar de enoriasi s-a redus drastic. Nu ar fi bine, daca oricum nu sunt fonduri, sa ramana in grija comunitatii ortodoxe care sa o si intretina?
            In acelasi timp sunt zone unde locuitorii, fosti greco-catolici au trecut cu biserica cu tot la ortodoxie… Cum e acum sa le ia cladirea bisericii?

            • pai este o lege, ar trebui respectata nu? sa presupunem ca ai mostenit pamant de la bunicii tai dar nu ti l-ar retroceda pentru ca stai la oras si oricum nu te ocupi de el. nu pot aplica legea in functie de conjuncturi.. trebuie aplicata.

              • Nici cu retrocedarea in natura nu sunt de acord, pentru ca una era sa ai teren in locatia X la 1939 si alta e sa-ti dea acum bucata aia in mijlocul orasului dezvoltat intre timp! Apoi una e retrocedarea catre o persoana fizica si alta catre o comunitate, etc.
                Se deschide o adevarata cutie a Pandorei.

                Eu as merge pe compensatii in bani, limitate la un prag maxim, exact cum a facut Ungaria.

      • (MC si Barny) baieti nu va certati, daca ne certam intre noi nu facem decat sa aratam cat de romani suntem 🙂 Romanii au prostul obicei sa se injure intre ei chiar daca sunt doar 2 intr-o camera iar pe scari urca 30 de inamici. Hai sa fim mai seriosi si mai pragmatici. Cand ma uit la cum actioneaza ungurii, vad o combinatie nord-asiatica intre Hitlerjugend si SS. De-aia ei au succes, desi sunt agresorii, iar noi suntem plezniti de toata lumea, desi avem dreptate.

        Barny realitatea e ca tu nu locuiesti in zonele cu pricina, daca ai cunoaste situatia atunci ai stii cum se comporta ungurii acolo. In estul Transilvaniei, in orice localitate unde cei care se considera „unguri” (chiar daca genetic sau istoric nu sunt) ajung sa fie foarte agresivi, porcosi, nesimtiti samd in clipa in care depasesc 20-30% din populatie. Mi-e groaza sa-mi imaginez viata ca roman intr-o localitate unde ei sunt 95%. E de asemenea adevarat ca in zona de vest (Oradea, Satu Mare) lucrurile nu sunt nici pe departe atat de tensionate desi – culmea – acolo e granita cu Ungaria.

        MC, Barny nu pare a fi batut in cap sau sovin, poate doar naiv dpdv ca priveste lucrurile din perspectiva lui. Eu am cunoscut unguri sau persoane jumi-juma care ajungand „in zona rosie” din localitati unde ungurii erau 10-20% aveau impresia ca romanii au ceva cu ungurii. Dupa 2 ani de locuit acolo, erau cei mai inversunati aparatori ai Romaniei 🙂 Stii de ce ? Pentru ca au vazut cu ochii lor comportamentul imputit, mincinos, sovin, discriminatoriu, injurios si de multe ori agresiv al marilor unguri, etern „discriminati”, din estul Transilvaniei. Cine ii poate acuza pe ei de ceva, din moment ce ori mama, ori tata sunt unguri iar ei vorbesc lb maghiara cu precadere fata de cea romana. Insa pusi in fata cu lehamitea asta gen Harghita-Covasna, au realizat repede cum sta treaba acolo. Eu asa il vad pe Barny, e la distanta si poate putin naiv, dar nu e rau intentionat.

        Marius Zgureanu, ai dreptate, compensatii in bani cu plafon maximal, dar niciodata retrocedari in natura. Valabil si pentru alte cerinte, parca si in Bucuresti s-au retrocedat scoli si spitale iar pacientii/elevii au ramas pe drumuri, e aceeasi treaba, doar ca la unguri intervine mereu sintagma asta de „discriminati” cand de fapt ei se comporta ca niste adevarati jihadisti.

    • Cu retrocedarile „in integrum” -parca asa le zice pompos, latinizat -nu sunt de acord. Daca tinem cont de faptul ca Biserica, indiferent carui cult a apartinut/ii apartine, a dispus de averi imense in terenuri si paduri, este discutabila chestia cu „dati-ne inapoi”. Ce, popii de azi n-au din ce trai, vor averi!? Pai cum se leaga asta cu ce scrie prin Biblie legat de modestie, lipsa de lacomie, iubire si-alte de-astea!? Da’ daca tot cer maghiarii ai de sus sa li se dea totul inapoi, tot ceea ce biserica catolica ori alte biserici maghiare (aia Reformata a lu’ popa Tokes n-o fi avand si ea ceva lacase „furate” de catre nenorocitii de romani, fie ei comunisti sau nu?) au „adunat” saracele de ele, basca grofii si alti potentati ai „puternicei” natiunii maghiare, atat de batuta de soarta. Hai sictir, mai duceti-va naibii cu cererile voastre idioate! De Fundatia Gojdu, idiotii nostri nu mai zic nimic…

      • e vorba de bisericile care au fost greco catolice. alea reformate si romano catolice nu au fost nationalizate. Liceele care apartineau de biserici erau ff bune chiar elitiste. Si cum ducem lipsa de oameni bine pregatiti nu ar fi rau ca bisericile sa se ocupe de educatie..

  36. Deci dintre cutele de piloti de MIG-uri vor trebui alesi cei pentru cele 12 F-uri.

    Cum o sa ii aleaga, dupa sfanta spaga sau o sa organizele o tombola cu Tociu si Palade sa traga lozu’ adica pilotu castigator?

    • sper printre ei sa fie si Dusa, Ponta, Basescu si altii pana la 12 politicieni corupti. Si mai sper, asa cum ei le-au adus in Romania tot ei sa si plece cu ele…in pamant.
      si acum o alta varianta, probabil ca vor fi 12 femei-pilot, am auzit ca sunt foarte ambitioase si probabil ca din ambitie pot face din F-16 un F-22.. Oricum barbatii din RoAF sunt pe cale de disparitie, iar la un numar asa de mic de 12 piloti nu vad unde ar mai incapea si ei. Dar fara suparare, vom avea intotdeauna cele 20 de soimuri pt barbatii din RoAF, numa ca nu se vor tine dupa fetitele supersonice…. sa-mi luati comentariul ca pe o doza de umor, cu o mica mostra de adevar in ea..

      • dpdv genetic femeile sunt mai potrivite pt a zbura pe avioane de vanatoare. Fiind mai mici la inaltime inima e mai aproape de creier si rezista mai bine la G-uri deoarece efortul asupra inimi e mai scazut ( nu la punctul G ma refeream…).

      • Si eu cred ca asocierea dintre G-uri este un factor important de ce femeile ar fi mai bune ca piloti…nu cred ca barbatii pot avea orgasme coborand de la mansa fericiti.
        Si daca ne mai gandim si la caramaderia de arme ca pot face fericiti si pe altii…
        mai pot imblanzi sefii stim ca un un sef bland indragostit de frumos poate conlucra usor.

        Trecand la lucruri mai putin serioase investitia e si strategica americanii au venit cu Fordul investesc in scut. Nu stiu ce puteam face suedezii, Nokia a plecat din Romania.
        Cat priveste fratele rus s-a vazut ca au venit la praduit si au fugit apoi
        Romania e considerat aliat strategic al USA si trebuie consolidata relatia asta. Ca romanii singuri nu pot face mare lucru au demonstrate-o in sute de ani

  37. Ref la istoria Transilvaniei, sunteți vai și amar…, cel mai probabil, pt că nu ați fost de aici.
    Oameni ca Bărnuțiu, Lazăr au făcut unirea împreună cu PNȚ (de ăst partid cred că ați auzit..).
    Biserica Unită a avut, într-adevăr, cel mai important rol în statul român, așa cum îl știm azi – contribuție mult mai mare decât alte biserici mai mult sau mai puțin ostile. Rolul ortodoxiei a fost minor, spre exemplu.
    Fii mândru Barny, de strămoșul tău luminat!

    • „Potrivit sursei citate, delegaţia românească a avut întrevederi cu Eric Stewart, preşedintele AMRO, L.F. Paine, preşedintele McGuire Woods Consulting şi importante corporaţii americane şi asociaţii cu interese de cooperare sau investiţionale pe piaţa românească, precum: Boeing, Honeywell, Lockheed Martin, General Electric, Exxon, Chevron, IBM, Archer Daniels Midland, AmGen, Case New Holland, Halliburton, American Gas Association, ATK şi Smithfield Foods. ”

      Ar fi distractiv ca dupa ce or zis ca iau F-16, sa anunte modernizarea cu Boeing, nu LockheedMartin… Macar sa „ne” mai radem si noi pe aici dupa vestea minunata de ieri 🙂

      Acum, daca vrem sa vedem ce investitori dintre astia de mai sus sunt deja in Romania, putem cauta de ex. TRW…

    • http://washington.mae.ro/node/533

      Lista mai veche de firme SUA in ROmania – extras:
      General Electric International Web: http://www.ge.com/ro
      Honeywell Romania Web: http://www.honeywell.com
      Lockheed Martin Global INC. Web: http://www.lockheedmartin.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *