Asa, ca dupa Ziua Marinei…

„Alpino” – una dintre cele patru FREMM italiene specializata in razboiul anti-submarin

Despre fregate.

Ce veti citi mai jos nu este un articol ci doar o constatare a unei stari de fapt (in cazul altora) cu o intrebare (retorica mai mult) pentru noi…

Italienii, am mai scris, au flota de efectiv o invarti dupa Mandrul Soare, foarte moderna, excelent dotata  si cu perspective chiar mai excelente, daca-mi permiteti licenta si ma gandesc aici la F 35B pentru portavioane…

Strict legat de flota, Italia se indreapta catre cele zece fregate FREMM programate sa intre in dotare, pe 24 aprilie a saptea nava – “Federico Martinengo”– fiind predata marinei.  Lansata la apa inca din 2017 nava a devenit operationala in primavara acestui an.

Programul italian de constructie a zece fregate FREMM are in vedere ca sase nave sa fie in configuratie multirol si patru dedicate razboiului anti-submarin. Cu deplasament de 6700 to, FREMMul multirol bate spre distrugatoare (aproape de cele 7000 to ale distrugatorului Horizon class) , fiind nave oceanice de cursa lunga.

In marina italiana FREMM-urile sunt destinate sa inlocuiasca fregatele din clasa “Lupo” si “Maestrale”, nave construite de Fincantieri in anii “70. Tot Fincantieri, alaturi de Leonardo, se ocupa si de constructia FREMM, intr-un consortiu in care Fincantierii detine 51% (Orizzonte Sistemi Navali).

Mergem mai departe, pe 3 februarie a fost lansata cea dea opta fregata – “Antonio Marceglia” – din clasa, urmand ca in 2019 nava sa fie predata marinei.

N-are rost sa ghicim pretul unei nave, lucrurile sunt foarte complicate aici datorita arhitecturii diferite in functie de cerinte, dar in linii mari o FREMM nu-i o nava ieftina si nici n-ar avea cum sa fie.

Am mai scris despre FREMM, dar tot uitandu-ma la Ziua Marinei de miercuri ma gandeam cam ce modernizari si ce sisteme de arme vom avea noi pe Type 22 ca sa merite sa le exploatam in continuare, pentru ca, oricum am lua-o si oricum am privi problema, senzatia mea este ca cele doua fregate vor primi – preponderant – un rol anti-submarin.

Poate vor avea sonar tractat, torpile usoare, ramane de vazut daca vor primi rachete AA/anti-racheta (de vazut cum si unde vor fi montate), elicopter ambarcat. Niste vanatoare de submarine supradimensionate, batrane deja, scumpe la intretinere si exploatare, destul de zgomotoase in mars, proiectate sa vaneze submarine nucleare in Atlanticul de Nord, fregate ajunse din greseala (noastra) in Marea Neagra…

Si oricum niste nave pe care chiar englezii le considera a nu fi chiar cele mai reusite din clasa lor, drept dovada Type 23 este deja o cu totul alta mancare de peste.

Mai sunt viabile sau le modernizam doar pentru ca altceva n-avem sa punem in loc?! Ramane sa vedem daca schema de armament gandita (si de senzori) chiar vor merita costurile mari pe care Type 22 le au in exploatare.

Nu ca ne-am permite FREMM, F 100 sau alta nava similara, pur si simplu ma intreb, de aceea sfarsitul discutiei este retoric….

GeorgeGMT

16 comentarii:

  1. Turcu si pistolul

    Cum ar fi stat situația dacă în loc să cumpărăm de la britanici luam fregatele olandeze care la vremea respectivă erau active încă.
    Și ne întoarcem din nou la politic, fără să vreau, săptămânile trecute era unul care comenta că nu lăudăm PSD pt. achizițiile de armament și că ei sunt mai „patrihoti” decât gașca galbeno-portocalie.
    Cu părere de rău o spun, dacă Dragnea nu avea peoblemele care le are, România nu pupa nimic, jigodia mustacioasă a crezut că, la fel ca preaîmpuscatul va cumpăra bunăvoința partenerilor din NATO cumpărând armament.
    Ba chiar momentul hilar cu învestirea lui Trump s-a dorit o lovitură de imagine pentru cei de acasa, sa se vadă că în pixul și voința sa stă de fapt apărarea țării: oare cum i l-au prezentat lui Trump et comp. ce savurau langustele la masă: „suntem flausati să vi-l prezentăm pe tăticu’ de România, The Daddy!”
    Fregatele noastre au costat mult la achiziționarea lor și vor costa o grămadă de bani cu modernizarea și întreținerea lor.
    La fel cum avem autostrăzi scumpe și neterminate samd.

  2. „cadouri” otrăvite marca pdsr.
    probabil într-o țară normala tranzactia nu ar fi avut loc de la inceput si ar fi fost declarate fier vechi.la noi insă cine sa faca asta mai ales ca ajungem la altă eminență cenușie autohtonă,bombonel.
    vor merge incontinuare cu programul de modernizare ,va iesi un compromis costisitor care va mai inchide gura aliatilor si cam atat,romanul plateste.
    dar ramane felul pomos cum sunt prezentate aceste vechituri de ziua marinei,rusinos.

    • Nu cred sa mai fie cale de intors in aceasta afacere! Modernizarea fregatelor este deja batuta in cuie si este offset-ul pentru corvete!

      Mai ramane doar de vazut in ce maod vor lega, daca o vor face, aceste achizitii ale marinei cu viitoarele submarine!?

  3. Ma vad nevoit sa-mi repet “argumentele” 🙂 : cele doua fregate trebuie sa beneficieze de armament anti aerian cu bataie medie. Si mijloace de descoperire cu raza lunga. Si mijloace de lupta electronica. Asa vor fi viabile. Inca 10-15 ani cu posibilitatea de a muta unele echipamente pe inlocuitoarele lor.
    In ciuda retoricii, alegerea navelor englezesti a fost mai buna decat cea a navelor olandeze. Nu discutam aici pretul platit, programul de modernizare ratat ani la rand ci strict oportunitatea alegerii lor prin comparatie cu cele olandeze.
    Nu in ultimul rand, costurile mari in exploatare. Toate navele de razboi au costuri de exploatare mari, costuri care nu se reduc la plinul de motorina. Costurile cresc pe masura ce nava imbatraneste, ti le asumi sau cumperi nave noi.

    • Mie unu nu mi se pare fezabil sa investesti in echiparea moderna a unor nave invechite care sa te tina doar 10-15 ani. Mai bine suma rezultata din off-set o investesti intr-un program de achizitionare a doua fregate moderne de max 4500 tone tot de la castigatorul licitatiei corvetelor, olandez, francez ori italian.

      • Da, dar dureaza si costurile nu sunt chiar alea de la inceput sau alea ”bugetate” de fapt ai alta fregata alta modalitate de a o uza, alta conceptie, etc., plus alta intretinere ( naiba sa o ia)

        Sa-i obisnuiesti cu alta nava pe toti nu numai la exercitii dar si in lupta, iar in port sa faci intretinere nu-i chiar la indemana.

        Stai sa vezi ce belele o sa fie dupa ce le baga pe corvete in functiune, si sa mearga totul uns si echipaj si echipament.

        Ati fost vreodata sa le vedeti in port de aproape pe jafurile alea din marina militara ? Sunt ca niste Kalasnicoave pe apa, trage, impinge mai merg si nu se strica, dar astea noi cum o sa fie oare ?

      • Si eu imi doresc nave noi dar dupa cum zice si Petre mai jos dureaza si costa. Mult. Iar noi avem nevoie de ele acum, ieri de fapt.
        Adauga faptul ca zona 4500 t este destul de rarefiata in prezent, Belharra, Leander. Europenii au in mare parte fregate de la 5-6000 t in sus, cu preturi de lista de peste 600 milioane de euro. Uita-te cat costa versiunile de Freedom dezvoltate pentru sauditi…
        Nu e o rusine sa muti echipamente de pe o nava pe alta, se intampla si la case (regale) mai mari…
        Pentru moment astea par optiunile optime. 🙂

        • @Nicolae, cand crezi ca vor fi modernizate Type 22R?
          Cel mai sigur dupa ce va fi lansata cel putin a treia corveta, circa 5 ani, adica 2023 si va dura 1-2 ani pt amandoua. Pana atunci se concretizeaza proiectele Belh@rra la francezi, Type 31 la englezi, M la belgiano-olandezi si Multirole la italieni, ai de unde alege. Toate proiectele sunt pana in 4500 tone si 130 m lungime si probabil se vor preta mai usor pe varianta AA decat corvetele.

          • Fara a avea inside info, cred ca se vor apuca concomitent de prima corveta si de o fregata.
            Pana una alta niciuna din variantele enumerate de tine nu a fost construita, cele mai avansate sunt Belharra si PPA-ul parca italian care tocmai trece printr-o reproiectare.
            Gandeste-te ca proiectul corvetelor va dura 7 ani, alti bani nu mai vede marina pentru nave de suprafata in urmatorii 5-6 ani. Poate si mai mult.

  4. Tara lui Andrei

    Gandid pe termen lung (financiar si nu numai) era mai bine sa luam din start 4 Gowind inarmate pana in dinti, sau chiar si Sigma (presupunand ca echiparea actuala nu ar fi chiar „full-option”) decat sa avem 4 corvete moderne dar poate nu inarmate la maxim si 2 fregate carpite inarmate la un potential de, probabil, maxim 50-60%. De costuri de operare si mentenanta nici nu mai vorbesc.

    Macar de aveam T22 Batch 3 care cica-s imbunatatite.

  5. Pentru că ”alegerea” va fi și politică, un punct de vedere foarte interesant :http://dilemaveche.ro/sectiune/pe-ce-lume-traim/articol/europa-si-uciderea-fiilor
    Mă gândesc la ce spunea și Martin Schulz – ”dacă vom eșua, copiii noștri ne vor blestema!”
    Deci, dincolo de amănuntele strict tehnice, știe cineva încotro se îndreaptă Bătrâna Doamnă?
    Pentru că eu nu-mi dau seama…

  6. Salut. Eu de mult am spus ca pentru noi fregatele sunt un moft si doar un moft. Daca tinem cont ce fel de mare e Marea Neagra si ce vecin prietenos avem trebuie sa ne orientam spre o dotare cu nave de maxim 3000 de tone, impartite si specializate pe cele trei categori de misiuni, si in numar suficiient,foarte bine dotate plus un numar de cel putin 3 submarine. Ce putem observa ca si italieni au fregate destinate doar pentru lupta anti submarin deci cum vor putea fi corvetele noastre multirol,

  7. Cam toate comentariile ( pe care le estimez sa depaseasca 200 ) se vor incadra mai mult sau mai putin in categoria ” if … then … „

    • Iaca, abia au fost vreo 15. Oare de ce? Lumea este plictisită sau speranțele încep să se spulbere lăsând loc dezamăgirii.

  8. Cred ca sunt nr 1 in Europa la Flota, peste englezi si nemti. Englezii si francezii au submarinele alea si portavioanele, tehnologii mai avansate, in rest nu impresioneaza.

    Olandezii si norvegienii iar sunt foarte in forma.
    Tari cu traditie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *