Asadar…habemus un raspuns!

Dragi cititori si comentatori, Ministerul Apararii Nationale, la cererea RoMilitary de ne lumina cu privire la dotarile pe care vajnicele 12 multiroale F-16A le vor avea pe sub aripi si pe sub caroserie ne-a informat urmatoarele (a se citi cu atentie):

 

Va transmit atasat, punctul de vedere al Departamentului pentru armament la solicitarea dumneavoastra transmisa la data de 23 iulie 2013 catre Secretariatul General al MApN.

Si urmeaza punctul de vedere…

 

Domnilor MARIUS ZGUREANU şi GEORGE TASLAUANU

                        

La e-mail-ul dumneavoastră din 23.07.2013 adresat Secretariatului General al Ministerului Apărării Naţionale vă comunicăm următoarele:

 

Ministerul Apărării Naţionale se află în proces de implementare a prevederilor Legii 240/2013 pentru realizarea capabilităţii operaţionale aeriene cuprinse în Faza 1 a Etapei de tranziţie iniţială a Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”.

Apreciem interesul faţă de eforturile Ministerului Apărării Naţionale de înzestrare a Forţelor Aeriene Române cu avioane multirol, însă, având în vedere stadiul derulării activităţilor, nu vă putem oferi detaliile de ordin tehnic solicitate de dumneavoastră.

 

COMPARTIMENTUL PENTRU RELAŢII PUBLICE AL DEPARTAMENTULUI PENTRU ARMAMENTE

 

 Acest de mai sus raspuns este privitor la aceste simple intrebari trimise de noi sub forma de e-mail:

 

Buna ziua,

Deoarece domnul Ministru al Apararii Nationale, a facut in mod repetat declaratii cu privire la faptul ca avioanele F-16 achizitionate vor fi modernizate prin inlocuirea motoarelor si avionicii, am dori sa stim daca detaliile privind tipul motorului si avionicii sunt disponibile si publicului, deoarece in domeniul pasionatilor, cum este si blogul RumaniaMilitary, suntem putin in ceata.

Domnul Ministru Dusa ne-a indemnat personal sa ne adresam pe adresele dumneavoastra de contact si am fi onorati si deosebit de incantati daca ne-ati putea clarifica urmatoarele chestiuni de ordin tehnic, care sa completeze declaratiile publice ale MAPN de pana acum, si anume:

 

–         Motoarele vor fi inlocuite sau doar modernizate la standard PW 220E sau mai noi (adica F100-PW-229)?

–         Avionica va fi modernizata la MLU Tape 5.2 sau va fi o modernizare cu radar AESA SABR/RACR, ELTA EL/M 2052 sau altele?

–         Unde se va face mentenanta lotului e avioane F-16? Va fi integrata in tara?

–         Unde se vor face modernizarile si care anume?

 

Referitor la scrisoarea de intentie din 2010 a Guvernului Romaniei catre Congresul SUA, specificatiile mentionate acolo pentru avioanele la nivel BL-52+ se mentin sau nu?

Adica acestea :

http://www.rumaniamilitary.ro/pana-la-urma-vor-fi-avioane-f-16-noi-noute

 

Sau se vor adauga si elemente ale variantei F-16V?

 

Adica acestea:

http://www.rumaniamilitary.ro/concepte-f-16v-un-standard-prea-indepartat-pentru-fortele-aeriene-romane  

–         casca pilot JHMCS/Dash,

–         racheta aer-aer AIM-9X

–         rezervoare conforme

–         cabina HAVEGLASS/Golden Canopy

–         sistemele de management al razboiului electronic de tip ALQ-184, containere ECM incorporand DRFM (Digital Radio Frequency Memory)

–         Containere ECM AN/ALQ-211(V)9 – AIDEWS (Airborne Integrated Defensive Electronic Warfare Suites) sau AN/ALQ-131

–         Sistem GPS integrat (GPS_INS)

Iar in final, se vor achizitiona si alte escadrille de F-16 in urmatorii ani si care este numarul si varianta vizata?

 

Va multumim anticipat si asteptam cu mult interes raspunsul dumneavoastra legat de aceste aspecte tehnice ale avioanelor care vor echipa in curand Fortele Aeriene Romane.

 

Cu deosebita consideratie,                                                                                 

Marius Zgureanu & George Taslauanu (Rumaniamilitary.ro)

 

Deci armamentul si avionica pe care cele 12 avioane le vor avea in dotarea este… “care este”, informatia de ordin tehnic neputand fi furnizata pe motiv de “stadiul derulării activităţilor”. Apreciem insa franchetea raspunsului si promptitudinea.

Deci motivul explicit nu-l stim, numai ca cei platiti sa se ocupe cu comunicarea in cadrul MApN ar trebui sa fie deja la curent cu lista de echipamente si costul modernizarilor, din moment ce cifrele tranzactiei au fost anuntate.  Sau lucrurile nu stau deloc asa?

 

Acum mai bine de doi ani,  lista cu detaliile tehnice privitoare la posibila vindere catre Romania a 24 de avioane F-16C/D modernizate a fost publica, doar ca nu romanii au facut-o publica ci americanii, care au cerut aprobarea Congresului cu privire la tranzactia preconizata.

Putem asigura insa cititorii ca RomaniaMilitary va face publice, absolut imediat, toate datele tranzactiei, precum si echipamentele pe care cele 12 avioane le vor avea in dotarea si promitem sa  facem acest lucru de indata ce Pentagonul va trimite solicitarea catre Congres, datele de acest tip nefiind secrete in Statele Unite ale Americii.

Vis-à-vis de raspunsul MApN, speram sa poata ajunge cat de curand in stadiul in care sa faca publice aceste date, poate chiar prin vocea domnului ministru al apararii Mircea Dusa. Bineinteles ca pentru cei care vor sa-si faca o idee despre ce echipamente si dotari vor avea cele 12 avioane F-16, RomaniaMilitary.ro pune la dispozitia tuturor lista pentru care Congresul SUA si-a dat acordul in urma cu doi ani, lista care in mod aproape sigur va fi aceeasi cu ceea ce se doreste astazi, sau macar speram sa fie asa, conform cu declaratiile lui Mircea Dusa, care sustine ca avioanele vor fi practic noi si dotate dupa ultimele criterii de modernitate.

Lista o gasiti aici: http://www.rumaniamilitary.ro/pana-la-urma-vor-fi-avioane-f-16-noi-noute

PS Ne cerem scuze public si ne punem  cenusa in cap fata de naivitatea/credulitatea/speranta desarta, pe care am avut-o atunci cand am scris acel articol, crezand ca zapaucii ca ai nostri vor achizitiona avioane noi, dar… Business as usual, sh-uri adica!

Our most sincere apologies!

PSS C.T.D.L.S.H.D.Ro. (Clubul Tehnicii de Lupta Second-Hand din Romania), ureza “noilor” veniti, avioanele multirole F-16, un calduros… pensie placuta in cimitirului tehnicii de lupta al NATO din Romania!

PSS&S Pana acum C.T.D.L.S.H.D.Ro. are ca membrii: fregatele Type 22, sistemul AA Hawk, C-130 Hercules, Gepardul, niscai vehicule de tractare pe senile,  si vor fi in curand membrii cu drepturi depline, avioanele F-16. In viitor acest club…elitist va putea creste cu ceva tancuri, transportoare, rachete AA, etc, etc.

Aici gasiti ultimele detalii, legate de achizitia a 3 aparate F-16 americane de catre Portugalia, pentru a le revinde, dupa o eventuala revizie si modernizare, catre Romania: Jane’s.com .

 RoMilitary

 

43 de comentarii:

  1. Intre timp au inceput sa apara si informatii despre transferul a 3 avioane ale SUA catre Portugalia, pentru a completa pana la 12 lotul oferit catre Romania.

    Daca toata revizia si „modernizarea” se fac in Portugalia, fara a vizita uzina Lockheed, incepe sa se clarifice cat de noi vor fi motoarele si avionica…

    Sau nu?

  2. Trădare!Trădare!Trădare! Ajungem în sfârşit, la nivelul forţelor aeriene militare iraniene! Pentru necunoscători: acest lucru este cel puţin jalnic!
    Felicitări pentru initiativă şi munca pe care o depuneţi! Eu vă susţin!

  3. Hmmm… mi se pare mie sau raspunsul oficial al MAPN incearca sa transmita mai voalat un mesaj de genul „Vedeti-va de treaba voastra si nu va mai bagati nasul in treburile noastre” sincer nu am vazut nici un comunicat concret, care sa confirme sau sa infirme aspectele legate de dotarile aeronavelor… asta fara sa iau in calcul gogonelele ministrilor. Este laudabil demersul dumneavoastra domnilor, urmaresc de mult timp RoMilitary, dar cred ca toata pasiunea expusa prin intermediul articolelor de pe acest site se va lovi de ridicarea din umeri a autoritatior. Interesul este sa fim tinuti in ceata si pusi in fata faptului implinit. O sa vina cele 12 cotigi zburatoare, o sa fie taieri de panglici si discursuri sforaitoare iar noi o sa suferim inca o dezamagire. Prostia autoritatilor este ambalata intr-un discurs bombastic cuprins de o secretomanie mai mare ca pe vremea lui Ceasca.

    • „Hmmm… mi se pare mie sau raspunsul oficial al MAPN incearca sa transmita mai voalat un mesaj de genul “Vedeti-va de treaba voastra si nu va mai bagati nasul in treburile noastre””

      Asa sunt formati functionarii romani sa comunice cu populatia, indiferent de natura petitiei. Am mai poevestit despre asta mai pe larg.

      Si la o recalamatie amarata, care nu e secret de stat, se raspunde „urmare a solicitarii/sezisarii dvs (vezi raspunsul de mai sus) va ducem la cunostinta ca au fost luate masurile prevazute de legea nr…./ ca persoane in cauza a fost sanctionata conform legii…./(etc n variante)”, fara a spune nimic concret.

      Ideea e sa comunice un raspuns pentru ca teoretic legea obliga institutia, sa raspunda in 30 de zile, dar fara sa dea prea multe detalii, pentru ca ori nu s-a facut nimic, ori nu se are habar (una din astea doua de cele mai multe ori).

      Incearca sa faci vreo 5 solicitari cu obiect diferit la diverse institutii de ce rang vrei tu si vei vedea ca cele 5 raspunsuri sunt in proportie de 85 – 90% identice (mod de formulare, cuvinte folosite, etc). Acelasi model de pe vreamea lui Ceasca, pentru ca totul s-a invatat de la functionarii de atunci. Chiar daca personalul s-a schimbat, modul de lucru a ramas, fiind implementat in noii functionari.

      Asa ca n-are treaba cu „vedeti-va de treaba….”. Pur si simplu trebuie sa-ti dea un raspuns si sa scape de tine.

  4. Are you serious?
    I-ati intrebat pe pacalicii aia despre:
    „- casca pilot JHMCS/Dash,

    – racheta aer-aer AIM-9X

    – rezervoare conforme

    – cabina HAVEGLASS/Golden Canopy

    – sistemele de management al razboiului electronic de tip ALQ-184, containere ECM incorporand DRFM (Digital Radio Frequency Memory)

    – Containere ECM AN/ALQ-211(V)9 – AIDEWS (Airborne Integrated Defensive Electronic Warfare Suites) sau AN/ALQ-131

    – Sistem GPS integrat (GPS_INS)”

    Chiar nu va dati seama ca au luat foaia cu capul in jos ? :-)))))

    Trebuia sa-i intrebati lucruri mai simple, asa ca pentru ei:
    Cat e comisionul? Cum se imparte? …. si alte lucruri pe intelesul lor.

    • Cel mai simplu era daca ii intrebam ceva de genul „Motoarele si avionica vor fi noi, avioanele fiind practic noi, sau vor fi doar revitalizate/partial modernizate?”, ar fi putut si ei sa raspunda la obiect:
      „DA”

  5. Cand o sa intelegem cu totii ca de la acesti veritabili „bese-n cizme” care populeaza (a se citi capuseaza) pozitiile de decizie si inalta responsabilitate din institutiile tarii nu avem ce spera/astepta?

  6. Casca DASH = DA

    Rezervoare conforme= DA

    cabina HAVEGLASS/Golden Canopy = NU

    ECM AN/ALQ-211(V)9 sau gen= PROBABIL

    Sistem GPS integrat= DA

    Radar AESA= DA

    F100-PW-229= DA

    AIM-9x = DA

    La avionica vor fi peste ce au Polacii plus toti vecinii nostrii, chiar daca ale lor sunt mai noi. Doi ani revizia e garantata in Porto,

    • La F-18 sau…?
      Te tachinam si eu un pic Robert, partea proasta este ca indiferent ce pui pe el tot productie 1900 toamna vor fi.
      Ce intrebati voi acolo (si Robert a incercat sa raspunda), cu privire la casca si etc. sa stiti ca nu sunt necesare pentru a face politie aeriana, deci…….

      • Depinde ce intelegi prin Militzie Aeriala…

        Cand s-au dus acu de curand cu LanceRele in Bulgaristan de au facut pe sectoristu’ aerian, au efectuat de fapt misiuni de interceptie contra MiGurilor 29 castrevetesti ‘neidentificate’.

        Asa daca or fi nevoite sa opreasca si sa suspende permisele la niste MiGuri sovietice ‘ratacite’ prin zona asta au nevoie de tot ce e acolo: motoare puternice, radar AESA, DASH, AIM9X (speram si AMRAAM din 1900 toamna), jammere etc…

        In rest R.I. isi da si el cu presupusu’, numai aia care au negociat partea tehnica a contractului si cativa din statul lui major al Sectiei 13 de Centura Politie Aeriana Motorizata stiu ce se instaleaza pe avioane. Si or sa mai afle pilotii si tehnicienii cand or pune mana pe ele. Restul isi dau cu presupusul…

      • Si daca este sa o spunem drept, toata lumea intreaba de casca, gps si alte nimicuri si nu am vazut pe nimeni sa intrebe de scara pentru piloti, va fi noua? o sa-i facem mentenanta in tara ? trebuie omologata la noi? ( de pret cred ca nu are rost sa intreb ca deja ma doare capu)…….. Si sa stiti ca politie aeriana se poate face si fara nimicurile de care intrebati voi, dar fara scara??????

      • eu cred ca astea vrea sa le puna pe TR-85M2….si mai usor cu F-18, ca alea au fost modernizate in asa fel in cat sa poata sparge dintii lui PAK-FA

    • @ Robert Ionut

      Bai tataie, pe tine te-au prins alienii si ti-au tras o vasectomie-n cortex, de ti-a disparut tot simtul masurii si, implicit, al ridicolului???? Tu chiar nu stii cand sa te opresti?
      Toata lumea face misto de tine pe aici, pe site, ori de cate ori comentezi ceva despre avioane sau geopolitica 😉 Chiar iti place situatia in care te afli? 🙁 Fie-ti mila de tine si nu mai abera 😉

    • Rezervoare conforme pe F-16A/B? Prietene se vede clar ca ne vrajesti. Eu nu am auzit de compatibilitate a rezervoarelor conforme pe versiunea A/B.

    • @Robert Ionut. Ceea ce afirmi tu este fff frumos, insa, din cate stiu, motoarele F100-PW-229, de 13150 kgf, pot fi montate pe F-16 doar de la standard, Block 52. Nu prea pot fi adaptate la F-16A/B, chiar si la F-16C/D Block 25/32/42, din motive tehnice, acestea avand varianta F100-PW-220E,de 10810 kgf, in cel mai bun caz. La fel, radarul APG-68 V 9, poate fi montat pe F-16 doar pe variantele C/D, insa, pe F-16A/B, cel mult APG-66V2 -radar Doppler, destinat achizitiilor tintelor aeriene si terestre. Din punctul meu de vedere, ar trebui sa achizitioneze si racheta cu raza medie de actiune, AIM-120 AMRAAM, asta deoarece AIM-9 este cu bataie mica, dar de-ajuns pentru „Militia Aeriana” cum zicea un amic pe blog. Si daca tot vor face pe Politistii Aerului, ar merge si niste rachete aer-sol, AGM-65 si aer-nava, AGM-119. Hmm, ce zici, daca bagabontii vin pe apa sau pe sol, ce facem atunci, bubuim din tunul de bord, M61A1 de calibrul 20 mm, care daca-mi aduc bine aminte, dispune de o rezerva de 511 lovituri.

  7. 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
    Poi la ce scrisoare ați trimis, ce răspuns așteptați, bre?
    Dacă nu ați atașat și traducerea în limba română, de unde vreți , bre, să vă răspundă, săracii oamenii ăia???Credeți că ei se salută în ficare zi cu Haveglass, ALQ, JHMCS AIDEWS, etc. ??? În vocabularul limbii de lemn nu există termenii ăștia…
    Sugestie…data viitoare cînd le mai dați mail-uri d-ăstea ‘telectuale așa, angajați și un translator în limbajul de lemn, ca să fie pe înțelesul domniilor lor…
    Părerea mea, hîc…

  8. trebuia sa ii intrebati daca o sa fie folosite impotriva ozn-urilor
    acum revenind….cu banii astia luam 24 de Mirage 2000 si terminam treaba….dupa in 2018(sa zicem)cand trebuie luate in 12 F-16, mai luam 24, si poate faceam un pachet frumos sa primim niste mirage III modernizat…asa, pentru rezeva…si cu banii pentru F-35, luam Rafale sau Gripen

    • si inca ceva…slovacii au semnat un acord cu MiG ca sa le repare avioanele MiG-29, normal ca noi nu am putea face asta+modernizare sniper, ca de,suntem in romania

  9. cine si-o fi tras spagile dupa urma celor 12 F-16, stiind coruptia endemica din romanika si din mapn….?

  10. Cand vor veni vremuri de stramtorare cu ursul la poarta, conducatori nostri dragi vor dori sa achizitioneze avioane en-gros dar nu le va mai da nimeni…

    • Fix in dos ii doare . Daca bate ursu la poarta o sa-i gasim pe plaja la Miami. Odraslele lor deja si-au deschis shaormerii in Las Vegas.

  11. Pentru ce are nevoie Romania de avioane daca nu mai are armata? Ce vrea sa protejeze?

  12. secret de stat [degeaba]… tocmai imi zicea mai un amic cum ca la Maks e orgie ! din nou …

  13. 1….am vaga senzatie ca nu prea au inteles ce a-ti scris voi acolo… limbajul era prea specializat… sau NU AU VOIE sa divulge asa date secrete…
    ……
    2. poate ma lamureste si pe mine cineva, rog frumos, de ce trebuie sa luam F-16 vechi in ultimul hal de la Portugalia… sunt PESTE TOT in NATO variante mai noi, mai bune… s-ar putea ca Grecia si Spania …etc…sa DOREASCA sa vanda si F-16 si Mirage si alte tipuri de armament la SH…numai bani sa le iasa…

    de ce nu se pot lua F-16 din SUA ??? care e problema ??? pana la legislatie europeana privind achiziile eu cred ca suntem totusi in NATO… chiar nu se poate face o INTELEGERE/contract/etc pe termen mediu/lung privind livrarea in regim de URGENTA a unor echipamente:
    – avioane de lupta (cu tot cu piese de schimb, armament etc…)
    – tancuri sau transportoare blindate etc
    – siteme de aparare antiaeriana si anti nava…

    nu stiu…poate sunt foarte naiv da parca avem PARTENERIAT STRATEGIC CU SUA ?! ca de altfel si cu FRANTA sau UK…

    ……………………………

    revenind la SUBIECT… poate trebuia facut o adresa „mai oficiala” SCRISA si trimisa PRIN POSTA din partea unei ENTITATI JURIDICE: un ONG , o FUNDATIE… si poate nu trebuiau puse intrebari „foarte specifice” ca sa zic asa ci un pic mai GENERALE…
    poate CAIETUL DE SARCINI sau liiile directoare/principiile dupa care se va ghida ACHIZITIA MULTIROLULUI ….

    ………………….
    am citit Legea 214/2013…este ca si o INCREDINTARE DIRECTA… nici o LICITATIE… nici un ALT FURNIZOR….. foarte ciudat si va iesi cu „foarte scandal” in EUROPA….
    …………………….
    din TITLUL LEGII poate sa ma indrume cineva , sa-mi traduca in limbajul unui om obisnuit ce inseamna:
    <<>>
    e ceva TARE CRIPTAT….
    „capabilitatea operationala aeriana”
    ce este FAZA ! si care este ETAPA de tranzitie…
    care e CONCEPTIA de realizare graduala a capabilitaii de aparare aeriana….
    toate aceste concespte/notiuni trebuie sa FIE EXPLICATE UNDEVA intr-un document LEGE, STRATEGIE de Aparare etc…
    mentionez ca am citit si Raportul asupra Legii facut de Comisia de Aparare… idem… CRIPTIC…

  14. am citit Expunerea de motive a Guvernului a legii de aici:
    http://militar.infomondo.ro/actualitate/mapn-va-achizitiona-din-fonduri-proprii-12-avioane-vechi-din-portugalia.html
    mentionezca INTAI am citit Expunerea si apoi Comentariile (foarte pertinente…)
    sper ca nu este luata ca citarea unui site concurent si sa fiu „sanctionat”

    nu m-am lamurit de ce trebuie luate VECHITURI de la portughezi ??? daca NU AVEM VOIE sa luam din Europa la SH macar din SUA luam chestii mai ca lumea: F-16 mai noi si mai moderne, de ce nu macar cateva F-18 sau F-15…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *