Ascod pentru Letonia

Eh, inca nu s-a semnat dar Letonia pare foarte interesata de Ascod, daca e sa luam ad literam comunicatul ministerului apararii. Si asta dupa ce favoritul parea sa fie CV-90 (acesta fiind utilizat de aliatii scandinavi din zona si de Lituania), letonii mai fiind ofertati si cu KF21 si Tulpar, iar vehiculele au fost testate incepand cu toamna lui 2023 iar capacitatea furnizorilor a fost si ea evaluata.

Negocierile finale ar trebui sa inceapa inca din acest an, probabil au si inceput, pentru a semna acordul final la inceputul lui 2025, in urma unei competitii lansate la inceputul lui 2023.

 

ASCOD, Foto: GDELS

Au fost luate in considerare costul vehiculelor, echipamentelor, timpii de livrare, contributia industriei locale si alte elemente. Deocamdata nu este cunoscuta configuratia si nici numarul de vehicule necesare letonilor de a isi indeplini misiunile in cadrul NATO. Dar suma in discutie pare sa fie in jurul a 250 milioane de euro, potrivit unui purtator de cuvant al ministerului leton al apararii.

Familia Ascod echipeaza in acest moment fortele armate din Spania, Austria, Marea Britanie, SUA si Filipine.

Sa ne reamintim ca in Slovacia si in Cehia, unde GDLS este prezent industrial, ASCOD a pierdut in fata lui CV-90.

Noi mai asteptam un pic, cu potentialii favoriti ASCOD si Redback.

 

Marius Zgureanu

Surse:

Despite Odds Favoring CV90, Latvia Chose ASCOD For Its New IFV | Defense Express

ASCOD Infantry Fighting Vehicle Chosen as Latvia’s New Tactical Solution for Ground Forces

GDELS | News

 

 

23 de comentarii:

  1. Si Romania? Ce se mai aude despre program?

  2. Cred că e o greșeală. Pe lângă armonizarea cu celelalte state baltice(cv 90, Spike, unele arme de asalt), letonii ar fi trebuit să ia în considerare și factori tehnici (protectia echipajului, modularitatea, fiabilitatea, este testat in lupte. CV90 este în linii mari peste ASCOD. Ca o soluție de stop gap, puteau face americanii niste gesturi sa le doneze (sau vândă pe sume simbolice) câteva zeci de Bradley și Lav25. Că au câteva mii stocate.

    1
  3. Ce mi se pare ciudat e ca toti vecinii au CV-90 si coopereaza pt a reduce costurile si a imbunatati cooperarea. oare ce nu le place la CV-90?

    1
  4. Hai sa comentam un pic cu date concrete , care ar fi considerentele pe care ASCOD a pierdut in Slovacia si Cehia, tari cu o industrie militara cu „traditie”, fata de noi !

    3
  5. Lasa ca apare „stie tot” si ne lamureste !

    2
  6. La noi MLI-ul si alte 3 programe (dintre care arma de asalt) erau la finalul intocmirii raportului de cooperare industriala si Radu Oprea zicea ca ar putea fi gata acel raport pana intram in 2025.
    https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/social/ce-spune-ministrul-economiei-despre-viitoarea-arma-de-asalt-care-va-intra-in-dotarea-armatei-romane-3023611

    1
  7. Părerea mea că cea mai importanta întrebare care se ridica acum in cazul programului MLI in Romania este..

    Ce șanse dați lui Otokar cu Tulpar având în vedere câștigarea contractului pt LTV cu Cobra II?

    Trebuie luați în calcul serios..nu?

    Dacă s-ar aplica aceleași criterii de selecție (prețul mai ales) creca e chiar favorit..

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Otokar_Tulpar

    1
  8. Unii se misca ! Si tot mai pisca. De exemplu castravetata de mare au lansat si a doua OPV, care e un fel de corveta pe steroizi. CV 90 ne-ar trebui.

  9. Indiferent ce iau alții, Ro nu are decât doua variante fezabile, după cum remarca si nea George si după cum lezne ne putem da seama: Ascod si Redback. De ce sunt singurele fezabile? Pentru ca vin cu o serie de avantaje, in special Redback. Daca fac jumătate din ce au zis ca fac coreenii ai buni prin curtea noastră si tot e un mare pas înainte si din punct de vedere al înzestrării cu o mașină de lupta foarte potenta si al cooperării industriale. Nu înțeleg ce o fredonează atât cu lansarea programului asta.

    4
    • Se trage de timp, ca rusii inca sunt departe….nu sunt la porti, as inclina sa cred ca se va semna pentru Shorad/Vshorad prima data, pe urma pentru arma de asalt si ultimul contract MLI sa vedem unde si in ce conditii se face K 9 si daca e ok semnam pentru Redback…Parerea mea…

      2
    • Norvegienii se plâng ca nu au piese de schimb pentru K2. Suficiente. Readiness-ul e mai la gară. Mai ușor cu coreenii.

    • RedBack ar fi soluția cea mai logică, pentru că folosește în mare parte elemente ale obuzierului șenilat K2 și costurile de mentenanță ar fi mici, iar mentenanța ușoară în unitățile mecanizate. Nu cred că sud-coreenii fac fabrică doar pentru 54 de obuziere, planurile și discuțiile au fost mult mai profunde de au luat decizia de a înființa un hub industrial aici.
      Pe de altă parte, și GDLS Europa este în poll position cu UMB și Piranha V, iar cu Trump la Casa Albă vor face presiuni puternice pentru ASCOD

      2
      • Nu prea e in poll position, ca e incurcat la UMB si mai are ani multi pana termina comanda de Pirnaha si nu au unde si oameni sa se intinda cu productia de ASCOD…Coreenii in mare viteza ansambleaza 36 de K9 si trec pe MLI fara sa mai schimbe ceva la linia de fabricatie. Pe de alta parte GDLS fabrica 8×8 nu pe senile la UMB….asa ca nu au nici un avantaj…

        2
  10. @MTX..dar de când câștiga în viață cei mai buni?

    Și mai ales..cu MAPN? Cobra erau cele mai bune?..erau cele mai ieftine.

    Uitați va la costul de pe Wikipedia:

    Redback: 3,2 mil $
    Tulpar: 1,2 mil $

    Cel mai probabil sunt aproximative, neajustate la inflație..in realitate sunt alte scoruri dar chiar și așa arata diferența (semnificativa) de pret..

    Și restul (Ascod, Lynx, CV-90) sigur sunt și mai scumpe decât cele două..

    Eu unul consider că cea mai bună opțiune sunt Bradley SH modernized pe modelul Croației (deoarece Bradley au fost dezvoltate pt a lupta in tandem cu Abrams..iar noi am luat Abrams)..dar după contractul cu Cobra mă aștept la orice..

    N as scoate din ecuație nici Borsuk..și polonezii sigur vin cu un preț mai mic..

    2
  11. https://www.croatiaweek.com/video-croatian-army-successfully-tests-bradley-fighting-vehicle/

    Arata foarte bine!

    Croația a cumpărat 89 buc pt 196.4 mil $ (2.2 mil/buc).. chilipir! Și se recondiționeaza la Duro Dakovic..alt câștig pt industria locală.

    Nu au rival..in Ucraina fac legea..

    Poate vede cineva de la BAE..lăsați CV90 că n aveți nicio șansă în Ro.. oferiti Bradley modernizate și e succes garantat!

    Abrams + Bradley = Love

  12. Achiziția nu se face pe ieftin
    Pe second
    Pe alte colaborări in trecut etc
    Achiziția ar trebui sa aibă in vedere, in primul rând, capacitatea de lupta

    Si repet, chiar dacă pt unii pare supărător, coreeni nu strălucesc. la motoare de tanc
    De aceea turcii din start au cerut alt motor pt versiunea lor de k2
    Tb sa vedem care este capacitatea tehnica a competitorilor si capacitatea de lupta

    Ce au făcut altii, nu este un exemplu bun întodeauna
    Ar trebui ca specialiști noștri sa spună frumos de ce unii sunt de preferat si altii nu

    Pt cei care visează mli turcesc ieftin nu înseamnă si foarte bun
    Totuși, tb văzut si costul de operare si posibilitățile de upgrade

    La mintea mea, ascod este deja istorie
    Si nu o istorie stralucita

    Dacă puma este peste lynx
    Ar trebui văzut dacă si in ce măsura este posibil
    Pt ca dotarea se face pt ziua de mâine nu pt nu știu ce lipsuri din ultimii 20 de ani sau mai multi

    Apoi, la mintea mea, toate tarile serioase au avut cerințe proprii
    Ar fi la mintea mea:
    – protecție crescută pt echipaj: activa si pasiva
    – tun peste 35 mm
    – munitie inteligenta (posibilitate control traiectorie si programare timp explozie, etc)
    – rachete ieftine si cu raza cât mai mare de acțiune (atașate/integrate) in turela
    – turela telecomandata fără post de lupta in turela
    – posibilitate rulare pe distanța scurta in sistem hibrid (electric)
    – resursa posibilități de upgrade pe viitor
    – costuri operare, etc

  13. @Marius mulțumesc pentru feedback.

    Mai întâi îmi cer scuze că nu am știut că BAE oferă și Bradley (oarecum..propun AMPV-ul adica Bradley upgrade fara turelă.. oricum probabil în cazul României se vor folosi aceleași turele Elbit UT30 ca pe Piranha deci n-ar fi o problema)..s a anunțat în timpul BSDA:

    https://web.archive.org/web/20240622163717/https://www.janes.com/osint-insights/defence-news/land/bsda-2024-bae-systems-to-pitch-ampv-cv90-and-archer-to-romania

    Sa revenim la Bradley..chiar programul AMPV e o dovadă că șasiul încă duce..Probabil și motor mai fiabil/economic.. ecologic (că e la modă și la armament these days)..niste ERA Plasan, Aspis si ii crești și protecția..pe lângă APS desigur (elementar contra FPV-urilor)..

    Deci..Da și nu.

    E vechi intr adevăr comparativ cu Ascod 2, Lynx, CV90 Mark 4..dar are atu-ul că e „combat proven”..CV90 in Ucraina a fost cam neconcludent..pe când Bradley au fost multe cazuri de succes incontestabil. Ascod (și Lynx) nu are istoric în teatre de operațiuni (poate doar de menținere a păcii).

    SUA de mult încearcă să înlocuiască Bradley dar iată că încă rezista..mai mult decât atât..chiar anul asta au scos ultima varianta cu APS Iron Fist..ai și scris Marius parca despre versiunea E1:

    https://www.twz.com/land/this-is-the-armys-new-m2a4e1-bradley-that-features-iron-fist-protection

    Până la urmă ajungem la discuția cu IFV in general..cat sunt de utile sau cum sa fie deployed doctrinar mai bine..Mai sunt de actualitate?

    O analiză italiana foarte interesanta despre viitorul Dardo (nota bene din 2020!..fara experiența Ucrainei).. capitolul IFV Trends..

    https://aresdifesa.it/the-ifv-dardo-history-characteristics-remarks-and-possible-future/

    Concluzia e Marius..cum scriai și tu în multe articole.. trebuie sa fie mai grele (pe șasiu de MBT ca Namer, Terminator/T-15..nu e de mirare că Ungaria a comandat Lynx-ul mai greu, KF-41 nu cel standard KF-31), sa se evite utilizarea in urban..nu ca „battle taxi” (recuperarea soldaților blocați în ambuscade, incercuiri etc)..

    Pai..Una peste alta rămân foarte puține opțiuni în care să facă diferența pe campul de luptă..

    Ajung la concluzia Franței că s cam perimate..și că mult mai utile (sau suficiente) sunt MRAP -urile..ii pui o turelă telecomandata cu un Oerlikon de 20 și gata..mult mai ieftin..

    Apropo..nu s-a gândit nimeni la MRAP-uri șenilate?

    Sau macar mixte..in fața roți..ca faimoasele SPW Hanomag-uri germane din WW2..că tot se polemizează roata vs senila..

    In Romania eu susțin propunerile tale Marius de acum câțiva ani (nu te a auzit nimeni din păcate la MApN haha): un șasiu de Bizon mai „cocosat” (stil Namer sau ca Jderul MEDEVAC)..cu acel motor Iveco/FPT V12 de 1200 cai..și cu turela Elbit sau Rafael de Jder..ieșim mult mai ieftin cu siguranță dar mai important..ar face fata mai bine războiului actual..si din ce știu încă avem mulți Bizoni ne-modernizati la M1..

    PS: Sunt și rațiuni economice.. Borsuk s-a făcut de râs în competiția din Cehia și Slovacia..dar Polonia l-a ales în dauna Redback..culmea.. polonezii le-au testat și au zis că Redback sunt inferioare Redback..și nu cred sa aibă interes sa mintă că Polonia a luat tot ce oferă Coreea pe piata in materie de armament..era chiar ciudat tocmai Redback sa nu ia.. Borsuk e și concept local si low cost.. Polonia are nevoie doctrinar și cantitate nu doar calitate (faimoasa câmpie de se intra ca în brânză dinspre est)..au pus prețul înainte..

    Dacă e doar pe specs ok..CV-90 ar câștiga (cum a relevat competiția din Cehia și Slovacia) dar e și cel mai scump..vine un nou guvern în România..plus se anunță iar criză economică..oare vom mai lua „crema” ca în cazul F-35, Piranha, HIMARS, Patriot etc? Poate că ar trebui sa ne așteptam mai des la contracte alde Cobra..

    Nu e ca și cum alegi o mașină..cehii și slovacii probabil nu erau presați de inflație sau deficit ca noi..sigur au fost niste circumstanțe de au ales „obiectiv” (dacă se poate vorbi de așa ceva pe înzestrare)..dar la noi va fi și foarte mult economic cred eu..

    Otokar-ul probabil acum are trecere la MApN și posibil sa fie doar începutul..

    To recap (scz pt postarea lungă)..eu mizez pe AMPV Bradley și Tulpar (poate și Borsuk)..cred că revenim la preț ca un criteriu important (cum era de altfel până să înceapă războiul)..și „the usual suspects” Ascod, Lynx, CV 90, Redback sunt mai bune dar (mult) mai scumpe.. părerea mea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *