Asii Aviatiei de Vanatoare A Romaniei: Dorel Luca!

Era o zi de vara, intr-un an in care Fortele Aeriene Romane aveau in dotare mai mult de 100 de avioane supersonice. Care si zburau. De fapt, incepeam sa ne mandrim, pe buna dreptate, cu noua faza a batranului MiG-21, celebrul de acum LanceR.

In aceasta zi, la final de luna august, baza aeriana Kecksemet a fost martora unei “confruntari” mai putin obisnuite, insa indelung asteptata. Stiu, confruntare e mult spus, de aceea am folosit si ghilimelele. De o parte, era reprezentantul gazdelor – generalul locotenent Kositzky Attila, comandantul Aviatiei Militare Maghiare, pilot foarte experimentat cu aproape 3.000 de ore de zbor la activ. De cealalta parte se afla comandorul Dorel Luca, poate cel mai bun produs al scolii romanesti de zbor la nivelul aparatelor supersonice, si noul, pe atunci, MiG 21 LanceR.

Pe langa statutul de gazda, Attila avea si avantajul tehnicii. Desi LanceR-ul romanesc era altceva la capitolul avionica, asa cum se stie partea mecanica a ramas neschimbata. Iar generalul maghiar, cu al lui MiG 21 BIS, era avantajat de puterea superioara a “pasarii” sale.

Comandorul Luca se urca in avion pentru o “sesiune” de antrenament premergatoare evolutiilor din spectacolul propriu-zis de la Kecksemet ’98. MiG-ul, docil ca intotdeauna atunci cand se afla la mansa Luca, se aliniaza in axul pistei, incepe rulajul si tasneste spre cer.

– Nem, nem, nem!, striga ungurii, piloti si ei de 21.

In partea romana, un usor moment de panica, nestiind ce a generat reactia gazdelor.

– Nu se poate! Ce motor ati pus pe avion atunci cand l-ati modernizat? Asta sigur nu e acelasi Tumanski!

Moment de destindere pentru romani, care le explica omologilor lor ca LanceR-ul a suferit modificari de genul acesta, avionul fiind modernizat la cspitolul avionica.

– Nu se poate. Sigur e alt motor pentru ca avem si noi MiG-uri 21 si stim ce se poate scoate din ele. Cand aterizeaza domnul comandor mergem sa ne uitam la avion.

Evolutia lui Luca a fost, ca de obicei, senzationala. Mai mult, urmarindu-l pe pilotul roman ungurii scapau involuntar cate un “nem”, convinsi fiind ca urmaresc un avion total diferit de cele pe care le au ei in dotare. Se termina si evolutia, LanceR-ul vine precis la aterizare iar gazdele, glont la avion, sa verifice motorul. Musca nu s-a mai auzit dupa ce au constat ca este vorba de exact acelasi motor pe care il au si ei!

Am ales sa incep cu aceasta relatare, reala, tin sa precizez, pentru a sublinia de la inceput calitatile pilotului Dorel Luca. Pilot care, in data de 6 iulie, isi serbeaza ziua de nastere, din pacate pentru noi, cei care il admiram si il stimam cunoscandu-l doar din evolutii si povesti, departe de mansa 21-ului mult-iubit.

Continuarea articolului pe  AviatieMagazin

12 comentarii:

  1. Un mail ceva ? sa putem sa-i uram si noi ceva , macar atat ,deocamdata .

    0
    • Din pacate nu stiu, dar poti lasa intrebarea pe blogul AviatieMagazin, al prietenului Marius. El stie mai multe.

    • Eu propun o rubrica in care sa fie adaugati asemenia oameni , despre care lumea nu stie nimic : ex : Valeriu Carp, Dorel Luca …. si sunt sigur ca se vor aduna cateva zeci si chiar sute …. asta in ideea de ai avea la un loc pe cati mai multi si pe urma sa incercam sa-i promovam si cine vrea sa stie o sa citeasca cu siguranta ….

      Sunt sigur ca multi ar fi bucurosi sa afle despre romani adevarati despre care televiziunile si presa nu prea vorbesc

      Merci

  2. Oameni ca si Dorel Luca ar trebui sa decida care avion multirol este cel mai potrivit pentru Romania.Va dati seama ce ar fi putut face Dorel Luca daca se afla la mansa unui bimotor, in genul Su35, Eurofighter sau Rafale, desi ar fi fost ok si cu un F16 Viper sau Gripen NG.

  3. Dar cu siguranta ca unii dinter dvs. unosc acest lucru. Si Luca nu este singurul care a plecat nesuportand sa vada ce s-a ales de armata romana in general si in special de aviatie.Daca in zilele noastre ne chinuim sa cumparam niste avioane deja uzate si chiar depasite, in loc de a ne uita la oferta celor de la Saab. Aveti idee cate avioane supersonice avea Romania inainte de ’89? Si numai un pic si inchei, decat sa cheltuim peste 600mil de euro pe acele avioane vechi, se putea relua proiectul IAR 95 avion multirol. Avion foarte asemanator dezvoltat de China/Pakistan JF 17 sau cum ii zic chinezii. Ceea ce oferea mai mult industriei romanesti, aviatiei si economiei. Este adevarat, nu s-ar ridica la performantele F16 dar nici cu 12 avioane, din care vor zbura poate 9 nu poti face mare lucru. Vezi cazul simularii atacului asupra Stockholm-ului de catre rusi. Nici n-au apucat sa ridice un avion macar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *