Ultimul iesit la rampa, Traian Basescu, omul care timp de doua mandate n-a facut absolut nimic pentru inzestrarea Armatei Romane. Dar absolut nimic, nimic, nimic.
Atacurile asupra Damen au inceput de ceva timp, nu foarte mult, si nu-mi pot „explica” de ce. Banii pe care Romania ii va plati pentru cele patru corvete si modernizarea a doua fregate Type 22 vor fi exact aceiasi, 1,6 miliarde de euro cu TVA, indiferent de cine castiga. Diferentele de pret intre oferte vor fi minimale, ori in aceste conditii oferta tehnica capata o importanta si mai mare.
Doar ca oferta Damen este in prezent cea mai buna pentru noi. Asa cum am prezentat-o in premiera, cu ocazia BSDA 2018, ea consta dintr-o corveta Sigma 10514 (posibil usor modificata), proiect deja matur, dotata cu propulsie electrica (foarte silentioasa), fata de altii care ofera diesel (CODAD), sisteme antiaeriene/anti racheta RAM, ESSM, sonar tractat General Dynamics, rachete anti-nava Harpoon, punte heliport si hangar care pot deservi elicoptere medii, radar Thales etc.
Nu comentez despre ce ofera celelalte doua companii, dar luata in ansamblu oferta olandezilor de la Damen este cea mai buna, cea mai completa, ofera cel mai bun raport calitate-pret si desi ramane de vazut cine va castiga, abia dupa 15 noiembrie, haideti sa lasam masca impartialitatii jos: suntem romani si vrem ca Marina Romana sa castige acest contract nu nus’ ce companie, iar oferta olandezilor este (nu doar pare) cea mai buna.
Ramane doar sa vedem cum au reusit olandezii sa inghesuie toate cele in doar 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA, o suma destul de mica, mai ales daca tinem cont si de cele doua fregate.
Fata de Basescu, inca n-am prins ideea, de ce s-o baga unde nu-i fierbe oala, cand stim cu totii ca intrarea in spatiul Schengen nu tine de Olanda, de fapt, ci de coruptia de pe frontierele noastre, unde daca dai spaga cata trebuie poti sa treci si cu o divizie de tancuri, vama fiind – din vremuri imemorabile – cea mai corupta institutie a statului roman.
In spatiul Schengen datorita coruptiei din vami, in special si coruptiei din Tara in general, nu intram din cauza lu’ alde dragnea &Co, a lui basescu&Co. si alti politruci&Co. nu din cauza la nus’ ce conspiratie mondiala cu olandezii in cap. Adica, chiar ne cred pe toti batuti in cap sa luam in considerare astfel de scenarii ridicole?!
Si atunci de ce ne miram ca olandezii, francezii si altii nu ne vor in Schengen?! Nu ei sunt de vina ci noi…
Ba chiar as pune un pariu simbolic: daca Damen va castiga tot nu vom fi acceptati in sus-numitul spatiu curand. Pe de alta parte si Franta are exact aceiasi pozitie cu Olanda si atunci de ce nu ataca nimeni oferta celor de la Naval Group cu exact aceleasi argumente?!
Poate crede cineva ca Olanda sta intr-un contract de 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA?! Cat sa fie profitul Damen intr-o astfel de afacere? Cat a investit Damen pana acum in Romania? Cu atat mai mult cu cat chiar in comunicatul publicat si de noi vineri, grupul olandez a fost foarte clar: preluarea santierului naval Mangalia n-are nici o treaba cu programul corvetelor, Damen avand pur si simplu nevoie de un santier naval maritim. Oferta Damen pentru Mangalia era pe masa mai demult si daca guvernul Tudose nu se baga unde nu-i fierbea oala, olandezii preluau cu destul timp in urma santierul de la coreeni.
Si daca nu va castiga contractul, Damen nu va pleca din Romania, cum nici italienii de la Fincantieri nu vor pleca. Nici italienii n-au conditionat afacerea lor de aici de vreun contract, au participat si ei, daca castiga foarte bine, daca nu – ca orice companie serioasa – isi vor vedea linistiti de cele doua santiere pe care le detin aici.
Iar francezii n-au de unde sa plece, ei n-au nimic aici, daca castiga foarte bine, daca nu, iarasi bine. Si oferta Naval Group este una foarte serioasa si de foarte buna calitate.
Intrebarea este, cine ataca Damen? Si de ce? Din patriotism? Hai sa fim seriosi, in niciun caz din patriotism. Sentimentul este probabil unul ceva mai mercantil.
PS Din punctul meu de vedere, aceasta campanie de discreditare este una de manual de manipulare (fake news). Se aduna intr-un singur cos informatii disparate, fara legatura, din perioade diferite, se amesteca, totul este ornat cu o mare cantitate de calomnie si apoi se serveste sub forma unor luari de pozitie sincere, patriotarde, sub forma unei informari a opiniei publice. Orice analiza serioasa poate demonta intrega increngatura foarte usor.
Manipulare, nici macar de calitate, dar cei care fac asta nu ne vor noua binele ci altora. Cui?! Fiecare cu parerea lui, ganditul este gratuit si ne-dureros, de aceea eu il recomand cu multa caldura.
PPS Eu n-am nici o legatura cu Damen, am legatura doar cu Romania si cu interesul Ei.
GeorgeGMT
Culmea este ca toate proiectele mari ce tin de înzestrare, se fac de către PSD (Dragnea).
Băsescu rămâne același animal politic.
N’as zice. Daca bine imi aduc amine, pesedeua a vrut sa bage 1.4% din PIB buget la Armata. Stiu ca la vremea respectiva injuram cu spor. In al 12-lea ceas, Iohanitza s-a trezit ca hai sa facem un pact pentru 2% pt aparare. Si asa facutu-a. Nu ca il suspectez de Iohannis de geniu, domane feri. Cred ca a venit ordinul de sus, a se citit marele Orange si al nostru prezident s-a executat. Pesedeaua a vazut o oportunitate, a zis ca ii iarta amerikanci-ul de niste meleoane de euro furate si o lasa mai moale cu anticoruptia.
Nu a fost asa din pacate pentru ei, din fericire pentru noi.
Ce o fi așa de greu de înțeles? Basescu nu cumpără nave, el vinde!
Salut. Nea George ai pus degetul pe rana, pe timpul lui nea Base armata romana nu a primit nimic ca dotare si a ajuns pe punctu-l de decor. Nici eu nu inteleg aceasta companie de denigrare a Damen, cand se vede cu ochiu-l liber cat a facut aceasta companie pentru Romania salvand santiere si locuri de munca, ce escroci.
Lucrurile sunt simple, manipularea se petrece atunci cand cineva este pacalit sa cumpere ceva mai slab la acelasi pret cu ceva superior. Metoda „ghilul” daca vreti…
Eu nu spun ca celelalte doua oferte nu sunt de calitate, dar se vede cu ochiul liber ca oferta Damen este net superioara: nava destinata din proiectare luptei anti-submarin (motoare electrice silentioase, nava nu are nevoie de modificari semnificative, cea mai performanta solutie integrata de inarmare: RAM+ESSM+torpile+rachete AN)…
Acuzatiile de coruptie din partea unuia a carui fiica are dosar penal pt afacerea „Nana” si a carui amanta este cautata prin Costa Rica sunt macar hilare, daca nu chiar nesimtite de-a dreptul, iar venind dintr-o tara in care parlamentul modifica legile in favoare coruptilor, par de-a dreptul halucinante.
In industria militara acuzatiile de coruptie sunt mai des intalnite decat asistentele-manager blonde, sunt banale pur si simplu. Daca aceste acuzatii se refereau la programul romanesc era altceva, asa arata doar ca cineva incearca iarasi sa ne pacaleasca.
George, am o intrebare fara legatura cu subiectul articolului: este confirmata oferta celor de la Damen de a echipa corvetele cu ESSM? Daca da, superbine! Intreb deoarece nu eram f sigur daca va fi RAM + ESSM sau posibil doar RAM.
Confirmata.
Multumesc!
le-ai vazut oferta finala?
Mk41+32 essm+ram cu 21 de rachete+8rachete antinava+1oto melara de76 ~ 150milioane/nava.sa inteleg ca nava cu senzori si tacticos este doar 150-200 milioane? nu prea cred!
solicitați lămuriri din partea personajului ,aveti greutatea unui mijloc online competent pe subiectul înzestrării.sunt păreri,opinii,grupuri de intetrese,polițe de plătit,milioane de euro….fuck’in politics.
în rest nu comentez pentru ca deja se activează gărzile patriotice și tribunalul popular,vinovatul a fost găsit și trebuie pedepsit.
Puneți și voi un buton de share pe fiecare articol, de pe mobil nu pot da share și e păcat…
au pagina de facebook unde posteaza articolele
Multumim pentru sugestie; am adaugat posibilitatea de share din articol.
Găsești postările pe pagina , grup și pe profilul lui George . O alta varianta este sa copiezi linkul articolului și sa îl postezi direct !
da…basescu o fi baiat glumet si sociabil el dar….e o flota comerciala cam disparuta si mai este o chestie cu romania nu are nevoie de autostrazi…
astea sint lucruri ce nu trebuie uitate, pentru ca sint chestii majore…
…plus opozitia fata de orice achizitii militare.
Am votat cu dreapta tot timpul. Am votat si cu Basescu, dar pentru mine base va ramane acel presedinte in mandatul caruia nu s-a cumparat nimic pentru armata. Nici macar 3 cauciucuri la tab. In mandatul caruia, mi-am pus haina in cui, in mandatul caruia oprea facea colonei pe banda rulanta din fruntasi in rezerva.
Mda, poate orice sut in cur ii un pas in fata…
Sa fiu corect pana la capat, macar a stavilit pesedeul. Daca facea si ceva pentru tara, implicit pentru armata, acum era prim ministru si pesedeul ajungea un partid mentionat la capitolul diverse.
2011-2013 erau ani propice pentru investitii in armament, produs in tara.
psd-ul a ajuns la cota actuala datorita idiotului de base’.romanii au prins o asa ura pe „chior” incat l-ar fi votat si pe gigel frone daca era contracandidatul pdl-ului(si aia cei mai mari hoti din politica noastra de la fanarioti incoace).ce naiba sa faca el ptr. tara cand 10 ani a „supt” numai ptr el si clica lui portocalie(+ niste hectolitrii de uischi)?
Nu am vrut sa spun/sa formulez asa, dar ai dreptate.
mare adevar graiesti virtual.
Anii 2006-2009 au fost si mai buni pentru inzestrarea armatei noastre.Din pacate, Tariceanu si clica sa au cheltuit banii armatei, pe pomeni electorale.
Prietenia dintre Traian Băsescu și Gheorghe Bosânceanu este una de notorietate, semnalată în multe articole de presă, de exemplu:
https://romanialibera.ro/special/dezvaluiri/cum-sa-pierzi-cand-faci-afaceri-de-un-miliard-de-lei–snc-a-fost-vandut–sub-conducerea-psd–omului-de-afaceri-gheorghe-bosanceanu-475221?c=q2561
Bosânceanu este patronul Șantierului Naval Constanța, unul din competitorii licitației pentru corvete, În colaborare cu francezii de la Naval Group.
În aceste condiții, devine explicabil interesul. Un fel de hai să lătrăm la ceva generic (Olanda/Schengen) când de fapt motivul poate fi foarte concret, de genul … „ajută un prieten”.
Rusia e mare si puternica.
Eu aș zice că prostia omenească e mare.
Tehnic vorbind,
URSSRusia e mare. Iar daca puterea sta in cantitati, e destul de puternica.mi-am propus sa ma exprim cit mai putin in legatura cu politica romaneasca.. dar totusi.. cite ceva la tema Basescu
1. cind a fost in competitie cu Nastase mi s-a parut Basescu cea mai buna alternativa.
2. din pacate si-a demonstrat rapid limitele. Eu mi-am dat seama rapid, altii l-au idealizat inca multi ani.
3. trecerea de la politicianul iubit la cel la fel cu toti ceilalti a tulburat masiv sprectrul politic romanesc. Sustinatorii lui, in parte fanatici, au fost atit de dezamagiti incit au ajung sa nu mai creada in nimic, nici in justitie, nici in onguri, nici in opozitie, fapt ce a deschis larg portile PSDului.
Atacul lui Base la Damen face parte din tactica lui de a baga batul prin gard, stie ca e un cadavru politic dar nu vrea sa accepte.
Exact, acapararea puterii de catre PSDragnea este rezultatul „epocii basescu”, care printre altele a adus antagonizarea electoratului de dreapta.
La alegerile parlamentare din 2016, alegeri la care de obicei prezenta este cam de 40% (a se vedea 2008 si 2012), PNL (PNL+PDL) a luat doar 20% si nu 30% pt ca 5% au fugit sa il voteze pe kioru’ ca sa nu ii manance mogulii, iar 5% au fugit sa il voteze pe tariceanu sa nu ii manance basistii, dupa 10 ani de astfel de retorica reactia era de asteptat.
Mandatul lui Basescu a fost o catastrofa, nu a adus decat stagnare si vrajba, insa problema este mult mai profunda, si este generata de republica fesenista pe care o avem acum, cu o structura schizoida si origini in genocidul din post 22 decembrie ’89 si crimele din post-comunism, care produce doar convulsii de aproape 30 de ani.
Iar solutia nu o vad alta decat revenirea la monarhie, daca o mai tinem mult cu republica asta bipolara avem toate sansele ca in 10-20 de ani sa ne pomenim cu tot felul de belele, inclusiv cu separatism in Transilvania.
Legat de ce a spus Basescu de Damen, la ce ne miram, in 2005 a mostenit o tara care in perioada 1997-2004 a fost cat de cat pusa pe roate, de bine de rau lucrurile in armata se miscau in sens ascendent(Fregate, Gepard, Lancer samd), incepand dupa 2005 toate programele de dotare au intrat in blocaj.
Si mai este un lucru foarte important legat de individul asta, credeti ca il intereseaza de Damen, Ro in UE, armata, industrie?
Il intereseaza pe cat ii intereseaza pe Iliescu, Dragnea, Oprea sau alti exponenti ai „elitei” implementata de rusi dupa ’44, adica deloc.
Asta pt ca individul impreuna cu toata aceasta elita nu are o legatura produnda cu Romania si propasirea ei, isi datoreaza existenta nu unor mari izbanzi asa cum a fost cazul elitei care a condus tarile romane si Romania in perioada 1820-1945, ci pe distrugerea Romaniei.
Daca rusii nu intrau in tara, ta-su lui kioru(care a fost Colonel in implementatia sovietica numita Armata Populara/Comunista, si care nu a fost armata romanilor), ar fi fost poate paznic de noapte pe la vreo mosie, iar base fiul, a carui ascensiune sa bazat pe legatura cu Securitatea(alta implementatie sovietica, anti romanesca), ar fi fost cel mai probabil ospatar la carciuma de la Chilia’n Port..
Pt insii care domina aceasta elita cu origini in ocupatia sovietica, sa incerci sa obtii ceva pt tara si nu pt tine, mafia din care faci parte, este dovada de prostie si vulnerabilitate, insa sa fi rapace, sa furi/distrugi iresponsabil, sa provoci catastrofe doar ca sa te cocotzi tu putin mai sus, aia e valoarea suprema..
dezinformezi cu nerușinare.
Pietene lasa-o-n… cu separatismul in Transilvania… te rog io mult. Tot mai multi aud cu porcaria asta si cineva pedaleaza puternic pe tema asta, o tema care nu exista. Ti-o zic io, transilvanian din ala 100% de tine doua randuri de pasti.
Ai pe stema regiunile constituente, nu se separa nimeni de nimeni chiar daca la Iasi flutura vechiul steag modovenesc sau oltenii au o zi a Olteniei. Bravo lor, sa isi respecte istoria locala si impreuna o respectam toti pe ce nationala. Sa tragi fonduri UE la regiune ii altceva complet diferit si o chestie care trebuia sa se intample din 2004 la fel ca in Italia sau Polonia.Autonomia, acest cuvant de care fiecare idiot sfertodoct se sperie este deja statutat prin legea 215/2001 din care iti citez: „Art. 1.
(1) Prezenta lege reglementează regimul general al autonomiei locale, precum și organizarea și funcționarea administrației publice locale.”
Dar da, tot felul de nationalisti dementi trag capital serios pe asta si spera la Romanie mandra precum soarele de pe cer, culmea identica unei Ungarii a lui Orban.
Mare grija cu tema asta, niste meseriasi in materie de manipulare au reusit sa sperie jumtate din popor ca un sfert de popor isi ia sfertul de tara in spate si pleaca cu el.Si mai mult au reusit sa sperie un popor despre o chestiune care scrie deja in lege.Iti dai seama acum cat de aberant suna, dar totusi prinde.
Nu te iau peste picior sau tare ca monarhia uneste nu dezbina.
intr-o tara unde sistemul/sistemele functioneaza, ce face Base s-ar numi Lobi, la noi, ce face el acum ar putea fi suspectat de o farama de coruptie ( luare de mita ). si asta numai din cauza precedentelor actiuni sustinute de intreg spectrul politic.
Campania de Imagine suspect de intensa sustinuta de Finca precum si lipsa totala de comunicare pe care o au cei de la Naval capata sens acum pentru mine. Ceva e putred in …. acest proiect.
e tulbure treaba ,nenumăratele amânări și tergiversări îmi întăresc sentimentul .
Deocamdata exista o singura amanare si aia de doar 20 de zile. Cred ca in noiembrie vom cunoaste castigatoarea.
Santier naval constanta, bosanceanu, psd, basel, fake-uri impinse la mal de curentii marini dinspre crimeea. Finisul e plin de suspans. Am insa speranta ca comisia de evaluare va lua decizia asa cum toti dorim: sa atribuie contractul celui mai bun, si nu in interesul unuia sau altuia. Asta inseamna profesionalism si demnitate.
si eu as vrea sa castige cel mai bun insa din pacate la contracte de genul asta se merge mai mult pe interese politice , ultimul de care stiu eu ca a facut achizitie militara pe principiul cel mai bun sa castige a fost sahul iranului in anii 70 cand a luat tomcat-urile .
Culmea este ca aceste atacuri nu vin din partea Antena3 gen, cum te-ai fi asteptat, ci din partea aceea a presei (gen Newsweek, B1TV…) care este tocmai anti-psd. Adica se intampla exact invers, cine ar fi trebuit sa atace lauda, si cine ar trebui sa laude ataca. Eu sincer nu prea mai inteleg nimic. Parerea mea este ca orice face psd-ul( in cazul asta bun) nu conteaza, pentru ca trebuie sa para prost si corupt.
Nu cred sa aiba legatura cu psdul…
E lobby indirect pentru Fincantieri, pentru a-si intari legatura spirituala cu „cadouri” italiene, sau e ajutor motivational pentru fostul elev, la fortarea unui fond de „cadouri” Damen?
Nu-mi permit sa spun ca este vine concurentei si nici nu am vreo informatie care sa sustina acest acest lucru, eu doar constat ca aceasta campanie este dusa impotriva celei mai bune oferte pe care am primit-o.
Atata tot.
Despre prostia sau „patriotismul” unora vas la pe voi sa va formati o parere.
”Mulţimile au îndeplinit întotdeauna în istorie un rol important, niciodată un rol mai însemnat ca astăzi.Acţiunea inconştientă a mulţimilor, substituită acţiunii conştiente a indivizilor, reprezintă una dintre trăsăturile distinctive ale epocii actuale” – Gustave Le Bon, Psihologia mulţimilor(1895)
Acuma, se pare că Teoria Mulțimilor nu pare punctul forte al celor de acum, aceștia părând mai degrabă preocupați de Teoria Haosului – mai ales de prima parte, generarea lui!!!
Prin urmare, eu nu cred că pe 15 noiembrie se va alege ceva – se va inventa un scandal care se va ”rostogoli” până se va imprima în subconștientul colectiv, după care se va renunța, pentru că, nu-i așa, ”toată lumea știe că ăia e corupți”.
P.S.: Legat de Teoria Haosului, doar o scurtă observație legată de ”The Butterfly Effect” – variaţii foarte mici ale condiţiilor iniţiale implică modificări mari în evoluţia ulterioară a sistemului! De aceea, cred că Efectul fluturelui explică foarte bine ce se întâmplă acum pe scena politică!
oare cand vom intelege ca nu cumparam ce vrem noi,ci ce avem voie sa cumparam?dragnea nu a plecat in sua dupa alegerile noastre( si ale lor) sa il vada trump ce „frumos” este.s-a dus sa isi cumpere bunavointa noului”sultan” cu niste multe miliarde de $.adica promisiunea ca achizitiile de armament pe urmatorii 4-5 ani(sau mai multi) vor fi americane,sau de la aliatii lor apropiati in caz ca ei nu au respectivul sortiment(vezi cazul corvetelor).nu pare cam ciudata aceasta shoppingmanie a psd-ului din ultimii ani?avioane f-16(cumparate de ponta),sam-uri patriot,sist. himars,tbt uri piranha,etc.toate americane si cumparate fara licitatii transparente.desi au fost oferte si din partea firmelor europene.sa nu uitam anul 2016 cu un guvern ciolos orientat spre europa care a incercat sa sifoneze niste miliarde de $ catre firmele europene prin achizitia de tbt uri boxer si corvete damen.eu am un feeling ca italienii vor castiga.nu prea vad cum damen se va incadra in 1,6 miliarde cu 4 fregate usoare.ptr. ca asta sunt sigmele 10514(inclusiv pe site-ul damen).de abia de la sigma 9113 in jos incepe gama corvetelor.si in banii astia intra si modernizarea fregatelor(care acum cativa ani la ultima licitatie era evaluata la vreo 300 milioane).in 2008 marocul a comandat o sigma 10145+ doua sigma 9813 ptr 1,2 miliarde$(adica vreo 350-450 mil.$/bucata).acum 10 ani si fara radare,senzori si cms tacticos(ptr care au semnat contract separat cu thales).la preturile 2018 cu 1,6 miliarde iei doar navele chele.
Nu numai ca Damen s-a incadrat in bani dar oferta lor este mai mica decat a altui concurent.
cum au reusit minunea??acum 10 ani au vandut doua nave de 2000t+una de 2300t(repet,fara senzori+cms luati pe contract separat) din aceeasi clasa cu 1,2 miliarde si noua ne dau 4 fregate de 2300 t cu tot felul de bunataturi:ram+essm+propulsie codoe cu doar 1,3 miliarde in 2018?nu prea cred.fincantieri cu abu dhabi class scrie pe noi.asta,la 250 mil.$buc in 2013 este singura ce se incadreaza in banii astia.si raman si ceva bani sa puna armament mai de doamne ajuta pe ea nu porcariile frantuzesti .
@strumpf
Sigma 10514, pentru Indonezia, 220 milioane USD: https://www.naval-technology.com/news/newsconstruction-begins-on-indonesias-first-sigma-10514-pkr-naval-frigate-4217286/
Ambele 10514 pentru Indonezia au costat 440 milioane USD, 345 miloane Euro: https://www.dutchnews.nl/news/2013/06/dutch_firm_gets_green_light_fo/
Cel mai probabil, vorbim de nave complet echipate cu senzori, CMS, tun, VLS, lansatoare rachete AN, dar fara munitie.
In aceste conditii bugetul de 1,6 miliarde Euro arata ok pentru 4 fregate usoare si 2 fregate de modernizat. Se vor face economii in sensul ca vor avea nevoie de 6 x radar descoperire, 6 x radar iluminare, 6 x CMS, 6 x VLS, 6 x whatever.
Damen a vandut suficiente unitati pana acum, probabil ca au amortizat deja costurile de dezvoltare. Adauga faptul ca le construiesc aici si ca sunt direct interesati sa castige proiectul pentru perspectiva intretinerii lor pe mai departe.
Editat: Din ce stim pana acum, dpdv tehnic, au cea mai buna oferta.
Da, Damen a vandut cateva pana acum dar in alta configuratie de inarmare asa ca chestia cu „au amortizat deja costurile de dezvoltare” NU sunt aplicabile solutiei prezentate in Romania.
Este o chestiune de constructie a costurilor si a riscurilor aferente care nu se pot ascunde …
CMS-ul propus este Tacticos, deja integrat cu ESSM, Ram si Harpoon.
Versiunea vanduta catre Mexic – Sigma POLA, aproape gata, foloseste ESSM, Ram si Harpoon, similar versiunii propuse Romaniei.
In ceea ce priveste nava in sine, doua sunt gata (Indonezia), una aproape gata (Mexic), ma refer doar la versiunea 10514 si la propulsia sa diesel-electrica. De la primul utilizator, Indonezia, nu avem inca semnale ca ceva ar merge prost, dar cred ca e prematur.
Una peste alta, nu par sa experimenteze nimic pe spatele nostru…
In cazul indoneziei cred ca e vorba doar de nave neinarmate.cand a fost vb sa ia exoceturi au virat o spre chinezarii ca puneau francezii prea multe conditii.repet intrebarea:cum explicam cele 1,2 miliarde date de maroc acum 10 ani pe 3nave inferioare variantei (cica)oferite noua?pe bune!350 mil.pe fregate dotate cu essm,ram,codoe?nu prea cred.
Strumpf, cumperi, vinzi, negustor te numesti. Contractele militare sunt doar un indiciu al pretului unor mijloace tehnice, marja de profit in general ramane necunoscuta.
Indonezienii n-au virat-o pe chinezarii, Sigma 10514 ale lor sunt echipate de MBDA cu VL Mica si Exocet MM40:
https://en.wikipedia.org/wiki/Martadinata-class_frigate
The trials began at the PT PAL shipyard in Surabaya, northeast Java, then the ships sailed to the Java Sea for two weeks of trials. According to a Damen statement, that included the testing of “the weapons system (Leonardo/OTO Melara 76mm main gun, Rheinmetall Millenium close-in weapons system, MBDA Mica surface-to-air missile and MBDA MM40 Block-II Exocet anti-shipping missile), the vessel’s naval surveillance radar (Thales MW08) and the commissioning of the sonar (Thales UMS-4132). Noise measurements and cavitation observations were also carried out.”
De aici: https://asianmilitaryreview.com/2017/08/indonesia-reposturing-military-strategy/
Damen pare sa fi fost integrator, el fiind cel care a contractat cu furnizorii, nu guvernul indonezian. Nu vreau sa fac speculatii, dar n-am auzit ca-n cazul Egiptului de un contract separat pentru rachete.
Ce crezi tu sau eu, conteaza mai putin.
Este foarte posibil ca Damen sa fi acceptat o marja mai mica de profit in cazul nostru in urmarirea unui iepure mai mare, intretinerea navelor pe durata lor de viata.
Pentru moment, permite-mi sa am mai multa incredere in reprezentantii Damen care spun ca le ajunge bugetul decat in ce crezi tu sau eu.
@Nicolae
,,Este foarte posibil ca Damen sa fi acceptat o marja mai mica de profit in cazul nostru in urmarirea unui iepure mai mare, intretinerea navelor pe durata lor de viata.”
Nu numai a corvetelor dar si a fregatelor, doar au acum doua santiere navale unde se poate face intretinerea lor.
Plus ca un iepure si mai mare ar fi contractul pt submarine!
Completandu-i pe Nicolae si Mihaistoian as spune ca iepurele poate fi chiar mai mare decat vanzarea celor patru corvete, modernizarea fregatelor si intretinerea lor.
Nu-i totuna sa vinzi nave de lupta Indoneziei sau Mexicului cu a vinde Romaniei (stat membru NATO cu rusii aproape de usa).
S-ar putea ca acest contract sa atraga altele, Polonia cauta si ea corvete, poate chiar Bulgaria si una peste alta da foarte bine la CV sa vinzi unei tari vecine cu Ucraina si Rusia.
Miza este mult mai mare decat suma pusa in joc.
@mihaistoian
@George GMT
Miza e intr-adevar mai mare decat acest contract.
Dpmdv, orice are legatura cu marina pe viitor, ar trebui sa insemne cereri catre cele doua santiere pe care le avem: Damen si Fincantieri. Ambele companii au investit mult aici si au un portofoliu acoperitor, orice ne-ar trece noua prin cap sa cerem/construim.
Pe model american, doar ca la noi sunt doar doi.
Aici ai perfecta dreptate! Portofoliul celor doua companii, dar mai ales competenta si capacitatea santierelor romanesti ale acestor companii, acopera tot ceea ce iti trebuie pe partea de marina militara, atat combativa cat si de logistica si supraveghere
Intrdevar, ambele companii au investit mult aici, sunt in Romania sa ramana – independent de contracte militare – si orice nava noua sau modernizare ar trebui sa revina uneia dintre ele.
Nu cred ca exista ceva ce nu pot construi la cel mai inalt nivel.
Sinteza bucatelelor transmise de George mie imi suna in felul urmator:
La pret avem Fincantieri < Damen < Naval Group cu cel putin primele doua in EUR 1,6mrd.
Naval Group are o oferta tehnic f. buna si f. serioasa, dar prea scumpa.
Fincantieri au pretul cel mai mic, dar tehnic cel mai slab proiect.
Damen sunt la pret ceva mai scumpi decat Fincatieri, dar sunt sub sau in EUR 1,6mrd si au cea mai buna sau potrivita oferta tehnica.
Asa sa fie?
Asa sa fie 🙂 …
Cred ca strumpf a evidentiat cel mai bine algoritmul dupa care se fac achizitiile si motivele pt care se fac…..drept urmare in cazul de fata niciunul dintre ofertanti nefiind un aliat pe gustul ,,sultanului” cred ca va ramane la latitudinea jocurilor politicianiste interne…..asta daca v-a mai ramane ceva bani.
Zici ca italienii nu sunt pe gustul americanilor?eu zic ca sunt.
Cum vinovatul a fost gasit si mazilit, am sa trec la subiectul articolului.
Tin sa precizez ca n-am nimic cu Damen nici n-as avea ce), consider oferta celor de la Naval Group mai buna (opinie personala) si trag speranta ca cei in drept vor face cea mai buna alegere.
Am insa cateva intrebari si sper ca nimeni nu se va simti deranjat de ele.
1. Exista o legatura intre Mark Rutte, primul ministru al Olandei si Kommer Damen (de la care santierele navale au luat numele) ?
2. Este acuzata Damen de dare de mita in cazul „Sierra Leone” ?
3. Este acuzata Damen de actiuni de coruptie in Indonezia?
Cand ma gandesc la politicienii romani, chestiile astea cu iz de coruptie si dare de mita nu-mi suna de bine.
Poate cineva de la Damen ne va da un raspuns.
@Gabriel
„…n-am nimic cu Damen…oferta celor de la Naval Group mai buna…am niste intrebari…poate cineva de la Damen ne va da un raspuns” Haida de!
Daca esti atat de impartial, corect si ingrijorat de corectitudinea licitatiei de ce nu pui genul asta de intrebari si pentru Fincantieri sau Naval Group? Ca sa te scutesc de googalit:
https://www.defensenews.com/naval/2017/05/22/french-officials-probe-bribery-allegations-in-brazil-scorpene-sale/
https://www.defensenews.com/industry/2016/05/16/india-investigates-purchase-of-fincantieri-naval-tankers/
Si sa nu mai vorbim de nemti, in Grecia!
https://www.businessinsider.com/afp-german-corporate-giants-suspected-in-greek-corruption-cases-2015-8
https://sites.tufts.edu/corruptarmsdeals/2017/05/05/the-greek-submarine-scandal/
In Portugalia
https://sites.tufts.edu/corruptarmsdeals/2017/05/05/german-submarine-sales-to-portugal/
In Austria
https://sites.tufts.edu/corruptarmsdeals/2017/12/19/airbus-eurofighter-sales-to-austria/
Iar lista continua…
Si au pretentia sa fie considerati oameni seriosi si corecti!
Subiectul articolului era Damen.
Insinuarile sunt deplasate.
@Gabriel
Nu am insinuat nimic, este , negru pe alb, ce ai scris cu propria mana: „Naval Group za best, Damen=coruptie”
Ca sa fim in clar, nu ma deranjeaza preferinta ta ci stilul de trolling, manipulativ.
Era vorba de oferta de la Naval Group, adică de nava.
Mde …
Naval Group cea mai buna oferta?! Francii au venit, ca armament, cu 16 VL MICA+ tunul+ torpile. Pai se compara cu RAM+ESSM+tun+ torpile?!
Io zic ca nu se compara…
Eh, la oferta francilor probabil se adauga si Mistral… sau nu?
Chiar sunt curios cat de ieftina iese configuratia cu RAM + ESSM.
Adica primim cadou doua nave din clasa Mistral ?
sau te gandesti la Sadral/Tetral?
Nu stiu nimic de Mistral, dar s-ar putea sa fie.
Si anti nava nu au nimica astia?
George bagi tu mana in foc ca oferta finala a lui Damen contine tot ce ai spus?
Bag…
Si mie imi pare Damen cea mai buna oferta. Tonaj bun, motoare silentioase, armament bun. Fincantieri poate putin mai jos si atentie la conditia cel mai bun pret ! Ma tem ca PSDracnea va tranti licitatia, motiv real ca nu este iertat si mangaiat pe cap pt dosare si pedeapsa. Vad ca tot mai incearca cate cineva sa absolve psd de vini si ca raul a fost Base. Am inceput deja sa uitam ca Nastase (dl 10%) ar fi instaurat inca din 2000 ce incearca PSdracnea de 2 ani ?! Uitam fregatele chele si Petrom, sa? Sa nu mai vorbim de lup ! Putem spune doar ca daca n-avem opozitie si cu cine vota ca acum 2 ani tot datorita psd care a infiltrate oponentii pana I-a distrus. Vezi PNTCD si PNL ! Au avut si au consilieri extra dar nu pentru Romania !
Dece nu Fincantieri – Italia si Naval Group-Franta ? Au prea multe legaturi cu rusii Olandezii au fost totdeauna seriosi chiar daca nu f simpatizati. Oferta Damen de armament este peste Fincantieri. Pacat ca n-au oferit si numai o revizie la Delfin.
Apropo, m-am uitat pe websiteul Romtehnica si nu am vazut vreun criteriu de calificare „fara legaturi cu rusii” asa ca ce faci tu este sa folosesti un stereotip fara posibilitate de al cuantifica clar.
Altfel sunt de acord cu tine ar fi interesant sa introducem ceva de genul asta in toate achizitiile militare, dar ce te faci cand chiar PSDul are legaturi cu rusii (sunt demonstrate nu fake news) sa-l mai lasam la guvernare?
Am si eu o intrebare. Ce rost mai au tunurile pe nave? Inteleg daca faci anti piraterie, da pentru razboi chiar nu le vad rostul. De ce nu elimina tunurile sa instaleze mai multe VLS-uri?
Deasemenea ce as mai vrea sa stiu, ca n-am gasit pe nicaieri vorbindu-se despre asta, care e planul de modernizare a celor 2 fregate? Ce vor sa puna pe ele? Si cat de bune sunt ca fundatie pentru zilele noastre?
pai daca trebuie sa te aperi de o nava mica cum sunt barcile iraniene de viteza, navele pirat somaleze ce faci? tragi cu ditamai racheta AN in ele? Care racheta e foarte scumpa. ce faci cu drone, elicoptere, etc?
Nu mai zic de suport la sol in caz de nevoie (vezi Falkland). Eu zic ca tunul e inca foarte util si nu trebuie sa lipseasca
Cu ce tragi sub 4km?
Nu crezi ca e riscant ca o racheta sa „fie armata” aproape de nava ta??
Stii cartea lui Doru Davidovici ..unde spune cum il invaluie „bucla” de plasma
Uita-te putin la cum functioneaza rachetele ..de la care „sunt conduse pe tinta” la alea autoghidate…o sa vezi ca „la suprafata apei” ..corpuri ce se apropie rapid sunt dificil de interceptat , cand poti manevra perpendicular in 2 axe pe traiectoria corpului , campul de vedere e ingust , atat ptr capul autoghidat , putand sa ii scape ” neobservata” tinta , cat si ptr radarele de la bord( o racheta necesita date precise ptr interceptie)
Cu tunul de bord urmaresti o traiectorie , chiar de intermitenta , si o umpli cu alice intr-un punct de impact prestabilit , avand mai multe sanse de succes in a o intercepta sau provoca avarii
Si poate fi si o masura redundanta in cazul unei avarii a ciws-ului sau suprasaturarii acestuia
Tocmai pentru barcile mici/swarmuri au inceput sa fie imbarcate Hellfire, Griffin, MMP.
E drept, costurile cele mai mici tot pentru cazul tunurilor sint.
Nu am spus ca sunt ptr barci mici
Am spus ca rolul lor e principal antiaerian
Cel putin alea de 76 de pe alea a noastre ptr asta cred ca sunt
Nici nu stiu daca au unghi de tragere bun ptr barci mici ..nu o sa manevrezi ditamai barca ptr asta
In mod normal contra barcilor mici se folosesc 12.7/20/27 mm. Rachetele sint pentru tinte mai rapide/greu de oprit.
Tunurile de pe ale noastre poate face mai multe; pentru antiracheta/aa ar avea nevoie sa fie integrat cu CMS, ceea ce… nu stiu.
Din cate se vorbea pe aici , nu sunt integrate cu cms , avand sistemul optic ptr dirijarea tirului
Ideal ar fi prin cms si sistemul optic
Daca au sistem optic pentru dirijarea tirului probabil sint utilizate in modul clasic, antinava.
Da, ideal… 🙂
Antiaerian , banuiesc ca si cu sistemul optic se poate , pot primi directia ptr alinierea sistemului optic verbal , prin comenzi , urmand ca ochirea si tragerea sa se execute cu ajutorul sist optic
Antiracheta ar fi mai greu
Da, e posibil AA. Dar minitia consumata prin utilizarea doar a sistemului optic este probabil 10x fata de ceea ce ar fi utilizat cu CMS. Plus ca proiectilele sint cu senzor de proximitate, deci costul lor este mult mai mare.
Ok, nu sunt inginer naval…
In opinia mea, Sigma 10514 prezenta 2 riscuri:
1) propulsia CODOE. Risc diminuat conform criteriilor tale prin intrarea a doua nave in serviciu – Indonezia
2) armament care nu a mai fost instalat pana acum (aceleasi criterii), risc partial diminuat prin utilizarea ca CMS a Tacticos care foloseste toate sistemele noi/diferite de cele instalate pana acum
Pe acelasi principiu precum cel enuntat de tine, Abu Dhabi Enhanced prezinta cel mai mare risc (o noua sectiune adaugata navei) iar Gowind cel mai mic risc, dat fiind ca a livrat Egiptului. Insa Gowind a fost livrat in mult mai putine exemplare decat Sigma, in oricare dintre variantele sale – din cate stiu.
@romanul
De ce ti se pare CODOE un risc?
Armamentul nou eventual reprezinta un risc pentru tinuta navei sau rezistenta structurilor; partea electronica si software se poate carpi mai usor.
La nave nu-i ca la masini. Orice greseala de proiectare se lasa cu reparatii costisitoare. Aici nu merge sa ridici capota si sa scoti motorul, trebuie sa tai nava… Din nou.
Ai tot felul de reductoare si cuplaje ca sa transmiti puterea la ax si, aici, uneori lucrurile pot merge prost. Vezi Zumwalt, Type 45 sau chiar LCS.
In cazul in care esti primul utilizator al acestui tip de propulsie mai pot aparea necazuri.
Nu zic ca este un risc major dar este totusi un risc, prin comparatie cu o propulsie clasica.
Sigma 10513 marocana are deja peste 7 ani de exploatare. E drept ca nu e CODOE.
Sigma 10514 indoneziana are mai mult de un an de exploatare, e CODOE si nu am auzit de vreo problema.
Pana se apuca de treaba la noi, in cazul in care castiga licitatia, or sa aiba feedback si de la versiunea mexicana, versiune care este cea mai apropiata ca si dotare si dimensiuni de cea propusa noua, deci sunt bifate atat CODOE cat si armamentul.
Adevarul este ca nu exista proiecte fara un anumit grad de risc. Gradul de risc este direct proportional cu complexitatea proiectului si invers proportional cu varsta (noutatea) lui. Cand iti cuperi ceva nou iti asumi, fara sa vrei, niste riscuri (vezi de exemplu cazul incendiilor si exploziilor la Samsung Note 7). Pentru diminuarea riscurilor clientului firmele acorda perioada de garantie, chemari in service, etc.. Daca vrem nava moderna trebuie sa ne asumam o serie de riscuri! In plus, proiectul Sigma nu are nimic iesit din comun precum Zumwalt sau Type 45 ca sa ne ingrijoram in privinta riscurilor, foloseste solutii destul de mature.
De acord, daca vrei ceva modern, trebuie sa accepti si solutii netestate dar inovative.
Pe partea de armament si senzori am chiar mai putine emotii: vorbim de Tacticos si Thales. Chiar n-ar trebui sa apara probleme.
Mai bine de banii aia cumparau 2 dihanii Mistral.Am uitat:nu avem elicoptere sa punem pe ele.
Cineva mai sus ma sfatuiau sa fiu…neutru si profesionist. Doua chestii care ascund de fapt manipularea in faza ei mizerabila.
Cum sa fiu Neutru cand sunt roman si vreu ce-i mai bun pt Marina Romana? Voi fi neutru cand bulgarii isi vor cumpara corvete.
Profesionist?! Noi, pe RoMilitary, nu suntem profesionisti si poate tocmai de aceea suntem destul de buni in ceea ce facem, pt ca nu suntem profesionisti. „Profesionisti” sunt cei care poreclesc Patriot ca fiind „balistic”, sunt cei care confunda obuzierul cu mortierul etc. E plina presa de profesionisti.
Dar neutru?! Cum sa fii neutru cand e vorba de tine insuti?! Atunci esti mereu subiectiv si vrei cei mai bun…
Noroc c-a lasat Dumnezeu spamul pe lume, le mai rarim randurile profesionistilor.
?????
https://youtu.be/aNa3Co83_gk
Apropo de profesionisti d-l George…?
Cainii latra, ursul trece…
In mod normal, asta nu ar trebui sa influenteze cu nimic licitatia, procedura e clara. Desfaci oferta tehnica, evaluezi, vezi daca corespunde ceri telor tehnice (care din pacate, din cate stiu eu, nu sunt publice). Odata evaluate toate ofertele, desfaci ofertele financiare ale celor a caror oferta tehnica a fost acceptata. Cel mai mic pret castiga. Nu conteaza zvonurile, nu sunt cuantificabile in nici un fel.
O intrebare ar fi de unde se stie ordinea ofertelor financiare, care in mod normal ar trebui sa fie inca inchise? Alta intrebare ( nu, nu sunt Iordache 🙂 ) vad ca au rasuflat ceva detalii despre ofertele tehnice Naval Group si Damen; se stie ceva de configuratia propusa de italieni? Teoretic cel putin ar putea veni cu acelasi pachet de armament, nu?
Oricum, mult a fost, putin a ramas, in 10 zile vom vedea ce si cum.
Cat despre ce il mana in lupta pe Base, naiba stie. L-am votat in 2004 din convingere si in 2009 de nevoie, dar in ultimii ani mi-a devenit antipatic tare. Tind sa cred ca a gasit si el un subiect acolo, sa mai dea din gura, sa nu uite lumea ca mai traieste si el. Prevad ca din 2020 va disparea din viata politica, iar pe piatra de mormant sper sa-i scrie „Aici sunt banii dumneavoastra”.
Oferta Fincantieri suna cam asa: Vl Mica probabil 16 bucati, tun, torpile si radar de la Leonardo. Se pare ca au renuntat la RAM.
Dupa nave trag cu tunul?
Da. Esti multumit?
Antinava e 2×4 la toata lumea, nu cred ca e mare diferenta intre ultimele versiuni de exocet si harpoon ca si performante, probabil de aceea nu sunt mentionate.
@George: nu e configuratie rea (sa nu uitam ca acum 2 ani Sigma initiale erau dotate cu 12 MICA) dar cand poti sa ai 32 ESSM + 21RAM…
Sunt curios totusi de unde se stie de partea financiara, ca italienii ar avea cel maic pret? In mod normal din cate stiu ofertele financiare sunt inca nedeschise. Si alte tranzactii nu stiu daca pot fi luate ca refeeinta, dat fiind ca varianta propusa noua implica unele modificari invlusiv la coca navei (mai lunga, poate si mai lata). Astfel de modificari nu se fac din ochi, implica ceva efort de (re)proiectare. Nemtii au renuntat tocmai ca era prea scump sa adapteze corveta lor la nevoile noastre (pe langa problema santierului).
Si totusi se stie…
Pai nu contest ca se stie, eram curios de unde. Daca nu vrei sa spui, nu vrei :). Dar in cazul asta, Fincantieri scrie pe noi, nu cred ca o sa vina cu o oferta necorespunzatoare tehnic. Vedem.
Bubi ti-a tecut prin cutia craniana ca Damen s-ar putea multumi cu o marja de profit mult mai mica decat isi planificase intial? Toate firmele care se ocupa cu acest fel de afaceri au introduse procese si procedee pentru a simplifica si eficientiza procesele de fabricatie si lantul logistic fara a compromite calitatea. Daca tot vorbesti de constructia pretului poate te luminezi un strop despre ce inseamna monetizarea muncii si rata de invelire…u know the wrap rate = overhead + G&A + fringe + fee.
Bani mulți la mijloc fratzie… Un miliard 600. Cineva, de mult, care lucra in domeniu, mi a spus ca adaosul la prețul de producție în zona de tehnica militară este de 60%. Adică, in speță noastra un miliard costuri de fabricație și 600 de milioane profit și costuri de „regie”. Înțelegeți ce vreți prin costuri de regie. Deci, nu mă miră și m-aș hazarda sa spun că nu e pe gratis.
Anti nava la Damen am inteles ca e Harpoon, probabil 2×2, dar voi la Francezi si Italieni nu ati mentionat nimica pe subiect. Nu au? Stiu ca era vb de doua din trei capabilitati, dar initial parca era vb ca au si ei capabilitatea asta in oferte.
Obligatoriu cate opt rachete anti-nava.
Ok. Merci de raspuns.
Foarte frumos scris advertorialul…
In Ungaria fara plata nu treci granita cu tirul da voi vorbiti de coruptia din Romania …
Pentru chifla care v-o da Damen va injurati si mama nu doar tara .. dar in fine
Sper ca Ministrul Apararii sa nu faca prostia sa cumpere de la hotii astia de Damen. E clar ca e spaga mare la mijloc daca Damen e aleasa castigatoare.
Sper ca nu trebuie sa platesc ca sa imi fie afisat comentariul. /s pare genul ala de blog asta unde numai postacii coruptilor de la Damen au voie sa comenteze :))
Editor edit: uite si trolul…
Adrian, nu vrei sa ne spui si de unde sa cumparam (noi ca tara prin guvernul roman)? Ca pina acum ai spus doar de unde sa nu cumparam.
PS: am permis comentariul, dar toti cei care comenteaza pe acest thread dau cite un mic. Chiflele sint de la Damen. Tu cu ce contribui?
PPS: si tu pari genul ala de trol care are ca indicatori de performanta numarul de postari inflamatorii din diverse locuri, dar incerc sa nu ma iau dupa prima impresie.
Basescu avea probabil niste polite de platit
Chiar de ar „cumpara”.. Sa spunem ,ceva bunavointa ptr schengen , daca ar fi pe mandatul lui probabil nu ar spune nimic si ar specula momentul
Nu uitati ca a avut destule ” ciondaneli” cu olandezii , pe timpul mandatelor sale , asta e ..ca la fotbal , daca pot sa ii dau un sut si nu ma vede arbitrul nu pierd ocazia
Personal ..sunt ptr damen , sigur vor face parte , daca nu total , corvetele ,la galati …motiv de mandrie , la margine de implicatiile economice
Am „dota” marina militara ..galatenii
Sunt ptr o evaluare corecta
Pe basescu , la margine de ce si cum a facut..chiar nu l-am inteles ptr iesirea asta..cred ca a „venit pe val” , vrand sa insinueze ceva ..ptr a lua ceva „capital politic”
Ce e clar e ca sunt bani multi , e un program major ….ce se va derula AICI (sa subliniez) ..de aici si interesele unora
Cu Marinarul lucrurile sunt simple: n-a vrut Gripen pe motiv de F-16, apoi a refuzat si F-16 pe motiv de criza. A trimis inapoi din CSAT orice proiect de inzestrare pe tot felul de motive, lipseste o virgula, nu e dosar de-ala cu sine etc.
Atacul la Damen e vechi, sunt cativa jurnalisti care scriu de mult nu numai impotriva Damen ci impotriva a orice inseamna inzestrare, olandezii au legaturi cu rusii si sunt corupti, italienii la fel, francezii la fel, nemtii la fel, ba si americanii au, scopul e sa nu se achizitioneze nimic.
Worst case scenario e sa se amane iar amanarea si exista o nuanta importanta nu e vorba de 15 noiembrie ci DUPA 15 noiembrie.
Sper sa ramana Fifor.
Da , dar atacul vine din partea lui Basescu ..pe pagina lui de facebook , nu are legatura cu ziarele
Sau pe alea nu le stiu
Numai ca Basescu , vreo 5 zile in urma a insinuat niste asocieri pe acolo
Eu stiu ca el speculeaza destul de bine ..totusi , e vorba de un contract ..as spune foarte , foarte mare ( sa gandeasca unii cat trebuia sa coste initial autostrada transilvania ..sau comarnic brasov …ca ordin de „marime”)… Si de ce iesirea sa in preambulul licitatiei
????
E un fost presedinte , daca vorbea candidatul basescu ..inainte de a fi ales intelegeam, e un politician fara perspective ” practice” in viitorul apropiat …cel putin nu mai departe de parlamentar
Daca ar iesi Ciolos presedinte …sa il vedem prim ministru
Totusi nu pot sa scap cat de superficiale sunt unele chestii precum dotarea ptr politicieni de la noi
Si el a fost comandant de nava ..de ce nu a iesit sa isi dea cu parerea de cum sunt barcile?? Nu ..a iesit sa spuna schengen…marele esec al mandatelor sale …de pe mana olandezilor
Pai s-a certat si cu lalelele acum cativa ani.
Asta e visul lui sa fie PM. Nu putea pt ca era cetatean moldovean, si-a dat el seama dupa aia.
Slabe sanse.
eu unu’ sper să numai trec prin motive de genul crizei.
Esti tinar, mai prinzi cel putin una… 🙂
E deja pe vine, nu mai trebuie asteptat mult. ?
păi am prins tranziția,terapia de șoc de după și apoi criza …mi-a cam ajuns,sincer.
dar recunosc că ușurința cu care unii se raportează la aceste experiențe traumatizante din trecutul nostru recent îmi reconfirmă cine a dus cu adevărat greul în țara asta.
Eu zic ca ne traumatizam rapid si facem eroi din orice
Asa la nivel general
Si la nivel de perceptie multi vad totul gri inchis
Erau niste comentarii mai sus legat de calitatea invatamantului profesional la tineri ..de aceeasi culoare ..gri
Unii au uitat anii tineretii
Dupa aia erau unele comentarii cu infiltratii psd-ului in alte partide ..sau cu alti infiltrati in aparatul politic
Si se plangeau ptr asta ..cat de usor ar fi cu o lege a traseismului ..s-ar termina infiltratii
La fel in unele sectoare se face simtita lipsa imigratiei
Sunt state care sunt „emigrante” prin definitie ..si nu se plang ..de ce? ..ptr ca sunt si „primitoare” prin definitie ..adica aduc imigranti
Noi stam cu frica ca o sa „tulburam ” echilibrul social ..si tiganii toarna puradei cate zece ..pe ajutoare in romania , pe ajutoare in anglia
Pe lumea asta multe lucruri sunt relative …patriotismul relationat la niste perceptii….
E cu multe ….
Imi placea fraza aia din „gladiator”
– nu pretind sa fiu unul ” din popor” ..ci unul ptr popor
Ar rezuma multe si ar simplifica alegerile noastre
Nu sunt lipsit de empatie ..dar consider ca esti invins atunci cand tu crezi asta
nope,revoltat.
Cu sau fara Fifor, programul de inzestrare va merge inainte. Desigur, conteaza sa ai un ministru cu o oarecare tinuta si care sa o mai rupa pe straineza. Pentru politicieni programul de inzestrare a cam devenit tabu si nu multi vor avea curajul sa-si bage coada.
Damen are cea mai buna oferta pt. romania. Pai asta alesese si ailaltii in urma cu 2 ani. Fara sa mai ceara oferte. Se pare ca baietii de atunci au fost foarte buni in alegerea lui Damen prin acordare directa a contractului. Partea mai putina buna este ca aceste corvete puteau fi mai bine dotate daca se alocau mai multi bani. Si pt. fregate la fel. Dar ei acum se chinuiesc sa nu depaseasca deficitul de 3% ca se ia U.E. de ei. Ceea ce nu cred ca vor reusi.
Macar sa fie intelepti si sa faca in asa fel, cand vom dispune de niste bani sa putem pune pe ele mai multe echipamente in vederea imbunatatirii sistemelor de lupta si protectie.
Nu ma pricep ce fel de sisteme dar avand aproape de noi un vecin ca rusia, nu tb sa ne batem joc de ceea ce vom cumpara. Mai ales ca in cazul unui conflict cu rusii, eu cred ca prima line o sa fie Marea Neagra iar acolo tb. sa stam cel mai bine.
Ati vazut si voi si ati citit. Cand in al doilea razboi mondial, aliatii au „invadat” pe mare franta. Primele ore si zile au fost foarte principale. Daca nemtii nu erau luati prin surprindere si in acel loc dispuneau de oameni si echipamente militare, cu siguranta respingeau invazia.
Sper ca romania sa nu mai fie nicio data ocupata de rusia si sa scapam o data de partidele astea de comunisti.
In 2016 damen oferea sigma cu 12 mica si niste exocet,fara modernizarea fregatelor ptr 1,6 miliarde.acum de banii astia cica ne dau patru fregate dotate cu cei mai bun in lume:ram,essm,prop. codoe.basca modernizarea altetelor regale.sa fim seriosi de banii astia ne alegem cu inca 4copai neinarmate.ca fapt divers doar cele 4mk41 si cele 128essm costa vreo 350 mil.$.despre ce vorbim?
Cele patru fregate (ca nu sunt corvete) Damen sperie foarte mult. Hai nu sperie, dar ingrijoreaza. Una e sa te plimbi in voie in MN cand vecinii au trei fregate depasite moral si fizic sau neinarmate+ patru corvete anemice si alta cand vecinii au sase fregate (4 SIGMA+ 2 Type 22) care pot duce lupta pe toate cele 3 medii la un nivel optim.
Iar amaratii poate nu se vor opri la cele 6 fregate, poate mai adauga 3 sub-uri si inca trei fregate grele (in ani, e adevarat)….. si atunci tu ce faci? Economic esti fragil, ai un teritoriu imens de acoperit, ai mai multe mari si oceane pe care trebuie sa fii prezent…. atunci iti bagi coada si poate mai reusesti sa tragi de timp.
Daca chiar o sa cumpere 3 submarine eu personal raman uimit.
Astept cu nerabdare sa vad daca castiga damen sau se zgarcesc astia.
din nefericire, concluzia la care se ajunge in final este ca damen sunt noii sfinti ai catedralei, aia care urmează dupa zdragnea, patriarhu si restu,
ar fi fost de preferat ca adevaru sa iasa la lumina,
adevaru este ca damen au facut investitii mari la noi si sunt probabil cel mai mare constructor de nave militare (ma refer la nave militare construite inclusiv la noi) de pe teritoriu tarii noatre,
restu ficantierii, naval, etc,. au construit nave multe dar nu la noi in tara,
pe de alta parte, pe glob afacerile cu armament presupun loby, etc.
loby care presupune implicit si posibilitatea de a efectua plati nelegale, coruptie, etc.
acuma, daca damen fac cele mai bune corvete inclusiv in ceea ce priveste armamentu, propulsie exclusiv electrica in anumite situatii, etc. la banii pe care ii dam, ar trebui sa se termine odata scandalu si sa semnam odata contractu,
ca dam bani multi pt corvete este evident,
acuma daca actionarii damen nu sunt printre sfintii de pe pamant si o sa i-a si ei ceva bani din afacerea corvetelor ar putea pune o vorba buna pt intrarea noastra in schengen, ca platesc sume mari la bujetu olandez si au multi angajati,
pe de alta parte, pozitia olandezilor fata de coruptia de la noi este de laudat si nu trebuie sa inceteze pt. ca zdragnea si restu trebuie sa inteleaga odata ca tara nu este dormitoru lor,
Cum basescu nu prea se pricepe cu inarmarea am senzatia ca nici unii nu o pricep cu interesele geopolitice… mai bine ar ramane fiecare la ce se pricepe.
Care este filosofia luptei ? Care este rolul celor patru corvete ? Să se opună unei debarcări rusești ? De ce ar prefera rușii o debarcare, cu asigurarea locului respectiv, când în intervenția din Cehoslovacia au parașutat tancurile, adică le-au adus „în curte”, sau le-ar putea trimite direct peste Prut ? Să patrulăm țărmurile ? Acest lucru îl pot face vedetele și navele de patrulare. Au rol antisubmarin ? Acesta este îndeplinit de dragoarele antisubmarin. De ce ar trimite rușii submarine cu torpile, când pot lansa rachete din Marea Azov ? Corvetele sunt nave mai mici, cu armament mai redus, cu o autonomie restrânsă. Britanicii au renunțat la ele din 1942 și le-au convertit pentru rol de escortă, dezvoltând fregatele, care sunt nave mai mari, cu armament mai numeros și cu o autonomie mai mare. Corvetele sunt fabricate după niște planuri descoperite prin niște dulapuri vechi, pentru niște fraieri. Ideea de corvetă este depășită de mult, ea fiind înlocuită de fregată. Este o risipă de bani. Câte corvete au marina olandeză, germană, britanică ? Cu banii de corvete se poate echipa o brigadă de blindate care poate acționa împotriva unui desant. S-a văzut în Normandia unde prostia lui Hitler nu a permis comandanților locali să trimită rapid diviziile blindate 12 și 21 împotriva trupelor aliate de pe plaje. Cele două divizii blindate le-ar fi creat probleme pe cel puțin două plaje de debarcare. Tot cu banii de corvete am putea achiziționa avioane moderne. Sunt bani risipiți. Este probabil un troc politic. Pentru a intra în Schengen trebuie să cumpărăm corvete de la olandezi.
de buna seama economia Olandei sta in cateva sute de milioane de dolari si asa ne cumparam noi locul in Schenghen.
Fiecare corveta are un radar de cercetare multifunctional ce „bate” la 400 km
Cu fiecare 2 in larg controlezi spatiul aerian pana in crimeea si cel naval pana aproape
Au anduranta sa stea mult pe mare si au si sonare ptr a monitoriza ce e dedesubt
Un avion „bate” cu radarul sau intermitent pana pe la 200 km neputand clasifica si urmari multitudinea de tinte urmarite de un radar naval de mare putere
Persistenta e de cateva ore cu vreun maxim de vreo 2 ore in patrulare
Netinand cont ca nu face o „imagine” virtuala a spatiului virtual aerian..nu e un radar de „cercetare”
O clasificare simpla
Ptr a duce operatii complexe de mare amploare de lupta in ziua de azi ai nevoie de o componenta de comanda control cercetare informatii pe masura
Si la un boxer creierul comanda pumnii si picioarele..nu il ai patesti ca luptatorul ala de 2,5 metri si 150 kg plin de muschi ..care plangea si se punea jos
Bulgarii ..sunt 0 spre 1 pe chestiile astea
Ucrainienii erau …militar ..niste bulgari pe stereoizi
S-a vazut ce au facut rusii cu ei fara comanda control …le furau barcile , transportoarele si avioanele ..fara ca astia sa fie capabili sa faca o identificare vizuala pe baza de documente
Pe unii se pare ca ii deranjeaza chestia …cand vom lua barci vor spune ca ne trebuiesc baloane ..cand vom lua baloane vor spune ca mai bine tractoare
Deci???
Ne primesc in schengen sau nu?
Dar daca …castiga italienii?
Un avion “bate” cu radarul sau intermitent pana pe la 200 km neputand clasifica si urmari multitudinea de tinte urmarite de un radar naval de mare putere
Persistenta e de cateva ore cu vreun maxim de vreo 2 ore in patrulare
Depinde de radar; ultimele generatii au devenit mult mai capabile.
Eu „sunt” ptr aviatie
Si aviatie decenta , ca numar , ca dotare ..de la avioane de lupta la trasport si elicoptere
E scumpa , probabil cea mai scumpa dintre arme , dar e si cea cu viteza cea mai mare de reactie si flexibilitate
Americanii si israelienii fac ce fac ptr asta ..ca au aviatie
Ce voiam.sa spun sus e ca sunt chestii diferite si complementare
Radarele si operatorii din centrele de lupta de pe nave nu sunt numai ptr a ghida 4 rachete simultan..au sisteme de comunicatii in timp real ptr a lucra in comun cu aviatia si centrele de comanda de la sol
Ideal ar fi sa ai dotata aviatia si cu munitie specifica antinava sau aer sol
Cred ca am fost inteles un pic gresit. 🙂 Ultimele modele de radare de pe avioane au performante impresionante. Limita lor insa este data de omul aflat in cockpit; de aceea poate bilocurile (F-14 de exemplu) erau poate mai potrivite. Omul are o limita de procesare a informatiilor primite iar viteza de procesare e mica.
Raspunsul la problemele actuale e probabil comunicaria in timp real intre platforme, orice putind fi un senzor pentru oricine.
Astăzi, când poți lansa rachete de la bordul avioanelor, submarinelor, orice tip de rachete ar avea corvetele, nu prea fac față. Corveta este o navă lipsită de importanță militară majoră. Poți patrula cu ele și cam atât.