F 35A al Fortelor Aeriene Regale Australiene
Atat de multumiti incat se discuta cresterea numarului de aparate achizitionate de la 72 in prezent la 96 de unitati. De remarcat ca cele 72 de aparate deja comandate (60 primite, 12 unitati urmand sa fie livrate pana la sfarsitul lui 2023) sunt impartite in 3 escadrile, fiecare cu cate 24 de aparate.
F 35A australiene au atins Initial Operational Capability (IOC), in decembrie 2020 si se asteapta ca Final Operational Capability (FOC) sa fie atins spre sfarsitul lui 2023.
In acest moment, oficialii australieni se declara foarte multumiti de performantele aparatului si din acest motiv se discuta despre achizitionare a inca 24 de unitati, pentru o a patra escadrila.
Pana la sfarsitul lui 2022, flota australiana de F 35A a atins pragul de 23 de mii de ore zburate, dar aici apare diferenta intre o tara extrem de bogata precum Australia si alte tari mai putin avute. In aprilie, un inalt oficial australian a declarat ca costurile cu exploatarea celor 72 de aparate F 35A pentru urmatorii 30 de ani (pana in 2030), pe durata de viata a aparatelor, se ridica la 10,87 miliarde de dolari, adica in jur de 5 milioane de dolari /an/aparat.
Din punctul meu de vedere nu este chiar o suma mare, dar nu stim excat ce cuprinde suma discutata, oficialul australian referindu-se la intretinerea avioanelor. Cel mai probabil ca la cele aproape 11 miliarde se mai adauga si alte costuri semnificative, dar cu toate acestea, australienii se declara public foarte multumiti de performantele aparatului.
Se stie deja ca avioanele F 35A au reusit “scoruri” spectaculoase in exercitiile de tip Red Flag, rata de succes fiind de 20:1, dar sunt voci care sustin ca de fapt realitatea arata chiar mai bine pentru F 35A, in raport cu avioanele de generatie 4.5.
In acelasi timp, up-gradarile se fac in continuare iar standardul F 4 urmeaza in curand. Pe langa alte lucruri, F 4 va permite folosirea rachetei anti nava JSM, a rachetei anti-nava LRASM, a rachetei anti-radiatie Advanced Anti-Radiation Guided Missile (AARGM-ER). De asemenea, cala interna va putea primi sase rachete in loc de patru in acest moment.
Sistemul informatic va fi si el modernizat, ca si sistemul de razboi electronic, motorul F135 Pratt & Whitney a fost si el up-gradat in cadrul programului Engine Core Upgrade (ECU), iar un nou motor va fi disponibil dupa anul 2028.
Cat de performant este F 35A ramane de vazut, in mod clar va fi un avion decent, primul de generatia a cincea vandut la nivel mondial, ceea ce este de remarcat are legatura cu potenta financiara a eventualilor cumparatori. F 35A nu este un aparat ieftin de folosit, ai nevoie de bani multi, iar acest avion se incadreaza in linia generala a noilor sisteme de armament care nu mai sunt pentru toata lumea ci doar pentru cei care au conturi bancare mari si suficiente.
F 35A, HIMARS, Patriot, NASAMS, doar cateva sisteme foarte performante, dar al caror costuri de achizitie si mai ales de operare sunt exceptional de mari, daca ne gandim ca o racheta HIMARS sare de 100 de mii de dolari, o AMRAAM pentru NASAMS in jur de un milion, in timp ce rachetele Patriot se duc binisor spre 6 milioane de dolari bucata.
Daca ai bani sa le operezi cum trebuie, vei avea o aparare credibila, daca nu (chiar daca le cumperi pana la urma) le tii sa faci poze cu ele…
Tragand o linie si unitandu-ne la rezultatele F 35A, deocamdata nimeni nu renunta la el, strange clienti noi si nu pare deloc un esec rasunator asa cum il considera unii, ci dimpotriva coada la portile Lockheed se ingroasa pe zi ce trece.
In privinta F 35B, ei bine, pastrand proportia, el este vedeta. Se vinde bine, are agenda plina de noi comenzi, iar prezumtivii operatori sunt cu ochii pe el.
F 35C are un singur client – US Navy – care nici el nu este foarte multumit de aparat, dar deocamdata merge cu el inainte pe motiv ca US Navy chiar nu are alternativa, iar F 35C niciun alt client potential.
GeorgeGMT
da Rafele e cel mai bun, nu stiu fostii puscariasi ce inseamna un avion,, RaFaLe IZ ThE BeZt.
Unii parca sunt făcuți să caute intrigă. Altfel nu îmi explic de ce primul comentariu la un articol despre F35 (unul pozitiv) este „cel mai bun e Rafale”.
WTF oameni buni. Chiar nu aveți ce face acasă? Cât de frustrat, plictisit sa fii să cauți doar intrigă?
deoarece este unu care atunci cand nu isi ia medicamentele spune ca falfal francez e cel mai bun si ca bate f35….Se vede ca esti mai nou 🙂 Acuma ca sa ii stric eu ziua, am scris despre avionul francez.. Si cu literele mari si mici e o chestie de pe 9gag, esti prea tanar ca sa o intelegi 😉
Și ce obții stricandu-i ziua? Primești primă? Sau ai viața așa mică încât îți trebuie un puseu de genul ăsta ca să-ți poți începe ziua?
Trolling-ul face întotdeauna bine la sănătate. Personal, pot confirma că mă simt mult mai bine când stric ziua cuiva, but that’s just me.
Exista doctori pentru acest gen de probleme…
Cred ca era ironic fix la adresa celor care tot lasa astfel de comentarii.
Gen 4 e gen 4 iar gen 5 e gen 5, nu sufera comparatie indiferent se upgrade la soft ii facu la Rafale, Typhoon sau Gripen.
Europa ramane foarte mult in urma iar avionul/avioanele de noua generatie europene nu exista nici macar in format powerpoint inca.
Era o ironie la adresa @MirceaS…cel mai mare admirator/promotor Rafale in viata 😛
Nu spune nimic, deci este de acord?
Nu inteleg de ce si de unde atata apetit pentru mistocareala. @MirceaS este unul dintre comentatorii onesti si seriosi ai acestui site. Poti fi sau nu de acord cu el sau cu altii dar cu mistocareala de caporal cu doua clase nu vei reusi decat, probabil sa alungi oamenii seriosi care intra pe acest site pentru a se informa corect. Urmaresc acest site de ani de zile fara sa intervin in discutii care ma depasesc cu dorinta de a ma informa si a invata dar fac fata greu la miticismele de santieristi ratati lansate de unii. Bucurati-va de viata fara sa va mai bateti joc unii de altii.
bun comentariu! subscriu
si in final completez: si bucurati-va mai ales ca ambele aparate sunt din NATO adica suntem sub umbrela lor.
foarte urat ca oameni gelosi, invidiosi pe succesele altora, succese la comentat bineinteles apar pe acest site si perturba activitatea.
je suis MirceaS!
/s
@ Oroles Onest? Cat de onest sa fii sa postezi comunicatul oficial al ministerului apararii din ruzia dupa „incidentul” cu drona???(vezi la PSR) Cand au fost rusii sinceri? …a stai nicodata, sa fie ignoranta, rea vointa sau manipulare fina? In plus, sa pretinzi ca te invarti pe langa avioane si sa nu stii ce se intampla cu kerosenul eliberat in aer… probabil ca rafale e pe GPL si de aici necunostinta de cauza.
Onestitatea înseamnă să asculți si cealaltă parte (principiu de drept încă de pe vremea romanilor).
Numai persoanele hrănite cu atitudini totalitare își interzic să afle informații sau interzic altora să le afle.
Apoi fiecare își poate trage concluzii, după experiența lui și sursa primară a informației.
Am utilizat si glumă de gradul doi, dar pentru unii trebuie să pui un smiley ca să priceapă că e glumă.
Cât despre kerosenul si aerosolul care se produce în amestec cu aerul, da, susțin că este inflamabil si poate să provoace explozia unei aeronave. Dar nu doresc să conving pe nimeni.
Rafale este un aparat foarte bun si va avea si standardul F 5, dar nu poate fi comparat direct cu F 35A. In acelasi timp, daca ne uitam la costurile de dezvoltare pentru cele doua avioane…
@barny
Si mie îmi place Rafale…și apreciez „cocoșii” că trag cu dinții să aibă „jucăriile” lor…
Competiția e bună, chiar dacă e în aceeași „tabăra”, să zic așa..
Despre F35 și australieni, nu e nici o mirare, avand in vedere alianța cu USA… mie îmi e că F35 e un vis îndepărtat pt noi…nu că nu ar fi de vânzare pt noi…
Oameni buni, la vita e bella și nu mă refer neapărat la filmul lui Benigni. De ce vă atacați așa de la o ironie, mai mult o luați în nume personal în locul destinatarului. Mircea S este un om cu simțul umorului și o vastă experiență de viață. Categoric un plus pentru site. Se poate apăra singur în fața unor săgeți mechante, are tot ce trebuie.
În altă ordine de idei, F35 este un succes comercial indubitabil. Nu este best of the best la toate categoriile posibile, dar nu cred că asta și-au propus. Este acum must have. F 22 este în continuare predatorul suprem. Vine curând și NGAD. Se vor completa reciproc si vor ajuta lumea liberă să țină la distanță în Mordor autocrații sino-ruse cu implant nord-coreean și iranian.
Eu nu stiu de ce il ataci pe MirceaS.Of fi avand el o subiectivitate (si o afinitate) referitor la sculele franceze dar daca stau bine sa ma gandesc noua nu ne-ar sta rau nici cu Rafale in fata rusilor (vezi Croatia si Grecia). Nu se compara cu F35 asta e clar dar e un avion foarte performant. Mie personal mi-au cazut ochii acum pe KF-21 Boramae dar ala e un avion la inceput de drum, primul de acest fel construit de catre coreeni.
da…vor lucra la generatii noi,marina si ea separat dar pentru multi ani de acum inainte asta mic va fi calul de bataie al lumii libere.
Eeee ai nostri intelijenti asteapta sa iasa pe piata noul motor in 2028 si noile upgradari si doar atunci se arunca sa-l cumpere sa-i lase-n praf pe toti …In caz ca n-o sa apara noul motor , nu-i bai ca or lua seconduri de la australieni …exact ca la 6 / 6 …sau barbut
Cât dau per hangar? Că probabil nu le țin pe malul oceanului, la soare.
Pregatirea RAF Markam pt F35 a fost de 550 milioane lire în prima fază ( Project Anvil) Pregătirea RAF Lakenheath ( proprietate UK / leasing US) pt F 35 ~950 milioane dolari. Planurile pentru o pregatire a bazei de la Misawa ( pentru pina la două escadrile) estimau 1,2 miliarde de dolari. La australieni … bazele principale sunt Williamtown – pt 8 luni/an- și Tindal – pt 5 luni/an – dar mai vor pregătite pentru utilizare pe termen scurt încă 5 baze Din memorie , cumulate cam 1, 5 miliarde dolari australieni Sume domnule, nu glume.
Cam mult pt bugetul nostru. E un aparat de top pt cine își permite costurile.
Bună seara domnilor
Am plecat azi dimineață devreme, am lucrat la exterior și am și condus vreo cinci ore.
Iau cunoștiință acuma de articolul acesta și comentariile despre subiect. În fine, ceea ce ar trebui să fi fost despre subiect.
Nu mă cobor la nivelul individului care „vrea să-mi strice ziua” mie, cel care nu i-am făcut nimic.
Remarc însă faptul că folosește termenul de „pușcăriaș” la adresa mea.
Da, îl revendic, am fost arestat de Securitate și am fost deținut politic. Mare brânză nu am făcut pentru alții, ce am făcut, a fost pentru mine. Dar am fost un adolescent care poate să se mândrească că a spus, ca și câțiva, „noi nu, niciodată”.
Dar folosirea acestui termen în context este în același timp un scuipat în fața celor care cu adevărat au luptat (și mulți au pierit) împotriva dictaturii comuniste.
Mulțumesc din suflet celor care au scris ceva în apărarea celui absent si celor care i-au votat.
Mi-a încălzit inima. Vă mulțumesc încă o dată !
Mircea, este târziu și probabil ești obosit și mie mi s a întîmplare Intr o discuție cu tine.
E adevărat că nu agreez emoticoanele și nu le cunosc sensul.
Dar barny a scris
da Rafele e cel mai bun, nu stiu fostii puscariasi ce inseamna un avion,, RaFaLe IZ ThE BeZt.
eu bănuiesc că s a referit la australieni, nu la tine, că
Australia a fost la origine populată cu deținuți.
Sursa Wikipedia
The First Fleet of British ships arrived at Botany Bay in January 1788 to establish a penal colony, the first colony on the Australian mainland. In the century that followed, the British established other colonies on the continent, and European explorers ventured into its interior.
Respect pentru putinii revoltati care au avut curajul sā o facā, public. Nu sunt multi, asta stim toti cei care avem astfel de oameni în familie
Hai să vorbim și de articol.
Despre F-35 :
A fost un star chiar înainte să se nască. A câștigat selecția olandeză cu câteva sutimi de punct când era numai un PDF, în fața următorului candidat, Rafale F2.
Toată lumea entuziasmatà de minunea celei de a cincea generații, termen marketing care nici măcar nu-l îndeplinește (nu are supercroazieră, iar despre supermanevrabilitate,… în fine).
Apoi au apărut criticile pe măsură ce se întindea pelteaua (prețuri explodate si mai ales termenele de livrare ale versiunii „bună de război” împinse până mai departe – nici acum versiunea Block 4 care trebuie să îndeplinească în sfârșit promisiunile nu este recepționată).
În sfârșit, cu câteva sute de exemplare vândute și cu multiplicarea clienților, este iar văzut bine.
F-35 s-a născut cu probleme, de unde moșeală anevoioasă :
– LM avea interdicția de a utiliza soluțiile lui F-22, a trebuit să construiască cu alte cărămizi
– s-au vrut trei versiuni folosind elemente comune, dar până la urmă s-au handicapat una pe alta.
– s-a împrăștiat sarcina de lucru, ca să satisfacă atât cât mai multe state americane cât și țări străine.
– s-a dat frâu liber tehnologismului de parcă ar fi fost un scop în sine.
F-35 nu este un avion pentru o flotă monoavion, este o mașinărie care convine SUA sau celor care nu mișcă fără SUA.
Israelul care se echipeazà pentru ràzboaie adevărate, nu ipotetice, fiindcă e vorba de existența lui, nu se înșală, cere un mix de F-35 si F-15.
F-35 va fi dus până la urmă la nivelul promis si vor rămâne toate bucățile tehnologice pentru o viitoare aeronavă, mai ales excepționala situation awereness. Dar nu cred că va fi fabricat în cantitatea prevăzută inițial.
Despre Australia + F-35
Nu stiu ce au vrut să facă. La imensitatea teritoriului și la potențialul inamic (China) nu știu ce întrebuințare poate să aibă. F-35 este mai ales un avion de „primă lovitură”.
Dacă tot doreau american, F-15 ar fi fost mai bun pentru ei. Părerea mea.
Hai sa vorbim si despre ai nostri , la faza cu reaperul din Marea Neagra.
Generalul (r.) Ștefan Dănilă pe defenseromania zicea ferm convins in propria sa ignoranta ca : „Su-27 nu are posibilitatea de a “arunca combustibil” în exterior, iar pilotul nu poate lovi cu levierul elicea.”
Asta cu cateva ore inainte ca Americanii sa publice clipurile in care Su-27 elibereaza combustibil pe drona.
Daca nici un general de aviatie nu stie despre ce vorbeste , de ce mai avem generali ?
Comparatia Raffale – F35 este destul de dificila. E ca si cum ai compara o masina electrica cu un automobil pe benzina. O comparatie cu mult mai interesanta ar fi Raffale F15 E . Nu aici ca ar fi off-topic totusi.
„– LM avea interdicția de a utiliza soluțiile lui F-22, a trebuit să construiască cu alte cărămizi” – de chestia asta nu stiam.
„– s-a dat frâu liber tehnologismului de parcă ar fi fost un scop în sine.”
:))))) asta nici tu nu o crezi.
” F-35 este mai ales un avion de „primă lovitură”.”
razboiul in ucraina ne arata nu exista altfel de avioanei in ziua de azi care sa conteze. toatea astea rusesti stau pe butuci. oare de ce ?
vor sta si mai mult pe butuci pe masura ce devin operationale tot felul de sisteme SAM vestice sau vor deveni disperati si vor zbura cu pierderi foarte mari pana nu mai au cu ce.
„F-35 nu este un avion pentru o flotă monoavion, este o mașinărie care convine SUA sau celor care nu mișcă fără SUA.”
Daca ne uitam la lista de clienti ai lui f35 arata-mi si mie o tara dintre alea care vrea sa invadeze sau sa lupte vreun razboi de capul ei? Este ca afirmatia e un pic de vrajeala ? Imi amintesc ca nici macar Franta nu a luptat singura in mali ci a avut suportul aliatilor. Nici macar SUA nu a plecat singura la vreun dans mereu pleaca cu aliatii.
Deci cine sunt astia care ar vrea sa plece la razboi dar nu pot ca depind de murica ?
„– s-au vrut trei versiuni folosind elemente comune, dar până la urmă s-au handicapat una pe alta.”
agreed.
„Israelul care se echipeazà pentru ràzboaie adevărate, nu ipotetice, fiindcă e vorba de existența lui, nu se înșală, cere un mix de F-35 si F-15.”
F15 o sa aibe acelasi rol ca in doctrina americana si anume lansator de rachete din spate. Asta poate sa o faca si un F35 cu armament extern dar costa prea mult si nu merita efortul mai ales cand te lupti cu alde siria…
p.s. acum ca lucreaza dassault la un avion stealth vad ca nu mai zici ca stealthul e inutil :))
In opinia mea e un „sambure de adevar” in chestiunea asta, citez: „– s-a dat frâu liber tehnologismului de parcă ar fi fost un scop în sine.”
In aceeasi perioada s-au nascut cateva proiecte care au avut probleme similare din cauza implementarii unor solutii foarte avansate dpdv tehnologic dar insuficient verificate/testate: distrugatoarele de clasa Zumwalt, portavioanele de clasa Ford.
La Zumwalt practic s-a renuntat dupa ce au construit 3 carcase din 32 planificate. La F-35 si la Ford n-au avut loc de intors, ambele fiind indispensabile. Asa ca au aruncat cu dolari in ele pana a iesit ce trebuie (sau vor arunca cu dolari in ele pana va iesi ce trebuie).
“If you were to go back to the year 2000 and somebody said, ‘I can build an airplane that is stealthy and has vertical takeoff and landing capabilities and can go supersonic,’ most people in the industry would have said that’s impossible,” Tom Burbage, Lockheed’s general manager for the program from 2000 to 2013 told The New York Times. “The technology to bring all of that together into a single platform was beyond the reach of industry at that time.”
De aici: https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a35281371/f-35-history/
P.S. Cred ca adevarata caracteristica de generatia V la F-35 nu e stealth-ul, e modul in care avionul culege si disemineaza informatia pe care mai apoi o ambaleaza frumos si o livreaza pilotului sau o pune la dispozitia tuturor.
P.P.S. Tot din linkul de mai sus:
„Tony „Brick” Wilson, who served in the U.S. Navy for 25 years prior to joining Lockheed Martin as a test pilot, has flown over 20 different aircraft, from helicopters to the U-2 spy plane and even a Russian MiG-15. According to him, the F-35 is—by far—the easiest aircraft to fly that he’s come across.”
“As we moved into fourth-generation fighters like the F-16, we moved from being pilots to being sensor managers,” Wilson says. “Now, with the F-35, sensor fusion allows us to take some of that sensor management responsibility off the pilot’s hands, allowing us to be true tacticians.”
P.P.P.S. Imi tot aduc aminte chestii… 🙂 F-35 se descurca foarte bine de unul singur nu are nevoie de F-22/F-15 etc samd, mai ales in cazul tarilor cu bugete limitate sau care nu vor sa intretina doua tipuri de avioane de vanatoare-bombardament. Si schimba inclusiv regulile in care se poarta lupta aeriana iar daca ar ajunge la dogfight am asa o senzatie ca nu s-ar face de ras…
@nicolae
asta e domeniul de a impinge tehnologia cat mai sus.
f35, f22, f15, f14, b2, b52, c5, sr 71, u2 etc. si astia sunt doar americanii. toti au impins limitele toti vor sa scoata avioane cu tehnologii inovative si vor sa fie cei mai buni. inclusiv rusii sau francezii. concorde-ul era o minune tehnologica a vremii sale.
lista e lunga dar toate au impins limitele la vremea lor. dassault are niste ambitii destul de mari pentru generatia 6. sunt prosti ca vor lucruri care nu s-au mai facut ?
„In aceeasi perioada s-au nascut cateva proiecte care au avut probleme similare din cauza implementarii unor solutii foarte avansate dpdv tehnologic dar insuficient verificate/testate”
Fi serios s-au facut toate testele posibile dar mereu apar probleme. Chestia e ca nu iti amintesti de alea vechi pentru ca nu era mass media ca acum.
F16 cand s-a nascut era batjocorit la toate colturile. The dove ii spunea si a fost unul dintre cele mai redutabile avioane din generatia sa care a intruchipat conceptul de multirol si a aratat calea spre viitor.
Concret la zumwalt problemele au fost politice, a cazut razboiul rece au taiat finantarea. Peste 30 de ani cand Ford o sa domine marile dupa o cariera lunga sa revi sa imi spui cat de praf fost sa vedem cati isi mai amintesc 3 surcele la inceput de viata.
La fel cu f35 nascut cu greu dar uite ca domina atat pietele cat si razboaiele. Israel este extrem de multumita de el. De cand a aparut programul Israel l-a vrut in mod expres si recent l-au folosit in misiuni de lupta in fata a ce au ru…pardon „sirienii” mai bun.
The F-35 fleet has surpassed 500,000 flight hours across global operations, demonstrating the program’s progress and continued maturity.
https://www.f35.com/f35/news-and-features/flying-high-for-more-than-500000-hours.html
With now more than 890 operational F-35s delivered and 14 services operating it, Kromberg said it’s great to see the effectiveness of today’s F-35.
https://www.dvidshub.net/news/437439/us-air-force-soars-f-35-talk-with-lt-col-jim-kromberg
F35 a fost noul „Dove” care va arata calea precum tasu f16.
Sau poti sa crezi ca e o conspiratie globala in care sua si lm ii pacalesc pe toti. Marketing domne….astia din europa, australia, japonia si coreea nu au specialisti i-a pacalit LM cu un pdf….
„F16 cand s-a nascut era batjocorit la toate colturile.”
Sa nu uitam ca in primul de deceniu de operare pica unul cam la 2 saptamani.
sa ne aducem aminte de articolul asta despre competitia finlandeza. stiu, wargames, nasol etc.
https://corporalfrisk.com/2021/12/04/wargames/
cand il recititi tineti cont ca autorul a specificat clar limitarile bazei de date ale jocului (de pilda Gripen nu putea folosi KEPD/Taurus, o arma integrata in realitate) si nici nu se pricepea la modificarea configuratiilor armamentului.
insa daca dati scroll down la concluzii direct veti vedea ca sunt comune cu ce observam astazi in Ucraina (e doar un joc, stiu…:))
Prin urmare, pe langa ceea ce s-a spus aici (sensor fusion, stealth) mai sunt cateva atu-uri ale F-35 fata de Rafale precum:
– numarul de avioane fabricate va permite o dezvoltare si o integrare a noilor arme mai ieftina in general.
– panoplia de arme a F-35 este si va ramane superioara, nu prea gasesti echivalente pentru JASSM, JSOW, AARGM, JSM in viitorul apropiat plus cateva care nu-mi vin acuma, plus ca se integreaza pe el o multime de arme europene ; este de neinteles cum francezii nu au pana acum o racheta anti-radiatie; sigur, o sa ne spuna MirceaS ca se pot integra si pe Rafale…insa daca platesti. ori la F-35 nu prea trebuie sa platesti, cel putin nu din pozitia noastra ca le integreaza altii care vor sa vanda.
Inteleg intr-un fel unele puncte de vedere precum faptul ca F-35 ar fi un avion de prima lovitura si dupa aceea capacitatea limitata de a purta armament l-ar face mai putin eficient, fiind de dorit un avion care sa actioneze in tandem cu acesta ca si cal de povara (e.g. F-15 cum s-a zis pe aici).
Insa trebuie sa avem in vedere ca asa-zisa concurenta (Rafale) n-are mijloace specializate, antiradiatie, de eliminare a apararii AA, prin urmare o flota exclusiv formata din acest timp de avion are un punct la fel de slab precum cel pretins a fi pct slab al F-35 (are nevoie de un secondant).
Discutia in aceasta cheie e insa gresita pentru ca pana la urma conteaza cum le folosesti si am descoperit cu totii in ultimul timp ca multirol capabil de orice foarte bine nu prea exista deci si Rafale si F-35 vor avea nevoie de augmentari, fie ca sunt multiplicatori de forta, fie ca-s vectori noi, fie ca e vorba de un nou timp de avion cu care sa imparta misiunile.
Nici critica ca tarile care au luat doar F-35 vor avea de suferit nu sta in picioare. In ultimii ani Danemarca, Norvegia, Olanda, Finlanda au operat un singur tip si au dezvoltat in timp capabilitati de realizare a misiunilor.
Privitor la situatia noastra si tragand invataminte din Ucraina, Himars-ul poate lua rolul de lovitura pana in 70 km eliberand astfel avioanele de la folosirea bombelor chiar ghidate laser pentru zone apropiate ariei de contact; cu cercetaree radioelectrica buna poate prelua si rolul unor lovituri impotriva retelei AA inamice. Asa ca iata o metoda de a limita nevoia de un cal de povara care sa care bombe chiar ghidate cu laser. Dronele, in special cele grele, pot preluia si ele din sarcini.
Insa exista domenii unde cam ai nevoie de altceva, ma refer de pilda la lupta aeriana unde in perioadele de contestare a spatiului si fara a avea superioritate se trage mult.
De aia zic ca OK, o sa operam F-35 din 2030 si probabil in paralel F-16 cat se va mai trage de ele pentru ca nu vom avea bani sa inlocuim 1/1
Am avea nevoie de inca un tip de avion, mai putin sofisticat? Da si nu. In mod clar F-35 are limitari care nu pot fi evitate prin modernizari, e.g. capacitatea de payload in mod stealth. Exista posibilitatea sa folosestri altceva? Da, drone, himars. Ar putea fi folosit si un alt avion? Da, daca taiem de la flota pentru ca nu se poate sa le avem pe toate.
Back in 2017 I was fortunate enough to travel to RAF Lossiemouth together with a bunch of Finnish media courtesy of BAE Systems to get up and close with the Eurofighter Typhoon group operating there. When discussing the fact that the RAF was acquiring both the Typhoon and the F-35, Wing Commander Billy Cooper, then-CO of the 6 Squadron, said something that puzzled me.
You need stealth to be able to go forward
It seemed the Wing Commander didn’t understand which aircraft he was supposed to be selling.
https://corporalfrisk.com/page/5/
Air Force program for new F-35 missile will knock out at least one prime in FY24
Air Force’s Stand-in Attack Weapon (SiAW) program has funded prototyping work with three short-term contracts first issued last year to Lockheed Martin, L3Harris and Northrop Grumman.
https://breakingdefense.com/2023/03/air-force-program-for-new-f-35a-missile-will-knock-out-at-least-one-prime-in-fy24/
In addition to American weapons for the F-35, there is another country – Israel. Аre a wide range of attractive options, in stealth mode or regular. From one hundred to several hundred kilometers, including supersonic аnd hypersonic. This gives us confidence in tomorrow… (smiley)