Autovehicule 4×4 blindate

Asa cum deja au observat marea majoritate, licitatia pentru vehicule 4×4 tactice, daca nu este neaparat cu dedicatie, nu prea este nici pentru Arquus. Franco-Suedezii  – si daca printr-un artificiu procedural vor putea considera intreaga gama de vehicule fabricate – tot nu cred  sa ajunga la cifra solicitata in caietul de sarcini (ma indoiesc ca in ultimii 7 ani au produs atatea vehicule per ansamblu, inclusiv socotind si eventuale upgrad-uri la VAB 4×4 ). Chiar si daca gasesc un artificiu sa “introduca” cumva si Pindad Komodo in toare variatiile (produs sub licenta lor in Indonezia).

GDLS Europe cu al lor Eagle 4×4 (in toate iteratiile, modele, variantele) tot nu ajung la nivelul solicitat ca si productie in ultimi 7 ani, decat daca eventual vor lua in considerare si modelele Eagle 6×6, Duro 4×4 si Duro 6×6 insa si asa nu toate modelele comandate in ultimii ani sunt si produse, asa ca…

Rheinmetall + KMW + Achleitner de asemenea nu au un output al fabricatiei de RMMV  / AMPV la nivelul solicitat de MApN in caietul de sarcini (ca si fapt divers, nemtii au cel mai mare parc de GDLS Eagle). Eventual daca vor cumula inclusiv comenzile de Dingo, YAK (variant lor dupa GDLS Duro), Fennek si Fuchs (inclusiv upgrade-uri si modernizari).

In final e foarte probabil sa ramana doi competitori: Nurol Makina si unul din producatorii JTLV care va dori sa vina (Oshkosh sau AM General). O intrebare insa persista in cazul JTLV: proprietarul proiectului (IP / know how) este guvernul american. Cum se va proceda in acest caz? Cine va solicita dreptul de a participa la licitatie cu JTLV? Cine va solicita acceptul ca acesta sa poata fi modificat eventual conform cerintelor MApN si cine va da dreptul de fabricatie pentru subcontractorii si colaboratorii romani, conform cerintelor din caietul de sarcini?

Daca cei de la Nurol Makina ve San. A.Ş. pun cap la cap comenzile avute pentru modelele NMS 4×4 (Ungaria, Qatar, Turcia, Uzbekistan) cu cele pentru modelul Ejder Yalcin, Ilgaz 2 in toate variantele, este foarte probabil sa ajunga la cantitatea minima impusa de caietul de sarcini.

Toate acestea sunt 4×4 (Ejder Yalcin ca si gabarit se aproprie de un 6×6 si greutatea cam depaseste 14 tone) si Nurol Makina are capacitatea de a personaliza una din aceste masini, conform cerintelor MApN

In final competita NU este in termeni de cine ar putea sa furnizeze cea mai buna masina, cea mai potrivita pentru nevoile armatei, care sa corespunda cerintelor tactice actuale si viitoare, ci care din potentialii producatori are capacitatea de a incheia mai rapid acorduri de colaborare si subcontractare ca sa poata sa se califice la faza urmatoare procedurala.

IAT

96 de comentarii:

  1. Cerința e absolut firească. Ofertantul demonstrează ca are capacitatea de a fabrica numărul din contract cu un istoric de livrări.
    Nu e suficientă o oferta. In spatele ei trebuie sa fie o linie de montaj, stoc de subansamble, sistem de management, proceduri de garanție.
    Altfel, surubaresti o căruță într-un garaj și o oferi in n exemplare…. Pe care nu le poți fabrica.

    17
  2. ” O intrebare insa persista in cazul JTLV: proprietarul proiectului (IP / know how) este guvernul american. Cum se va proceda in acest caz? Cine va solicita dreptul de a participa la licitatie cu JTLV? Cine va solicita acceptul ca acesta sa poata fi modificat eventual conform cerintelor MApN si cine va da dreptul de fabricatie pentru subcontractorii si colaboratorii romani, conform cerintelor din caietul de sarcini?”

    Foarte simplu. Se duc amandoi la Uncle Sam si fac un „mother may I,” la care Uncle Sam o sa achieseze pentru o redeventa de 2% din valoarea contractata a vehicolelor in sine, dupa care Uncle Sam le va ura multe succesuri. In rest ce trebuie produs in tara cu exceptia protectiei balistice este in mare parte echipament furnizat de guvern: radiouri, sistemul de comanda si control, armamentul (Cu exceptia mortierelor de 81 mm pentru care amandoi or sa opteze pentru M252,unde Uncle Sam va mai incasa niste bani in plus pentru fabricarea tevilor propriu zise unde Watervliet Arsenal are un monopol), statiile de armament telecomandate, etc. Uncle Sam nu este interesat prea mult de lantul tau de furnizori atata timp cat astia nu sunt de prin Pakistan, Coreea de Nord, etc si sunt capabili sa mentina controlul calitatii. Oricum Regulamentul Federal de Achizitii in Domeniul Apararii a fost recent modificat de catre Defense Contract Management Agency pentru a include Romania pe lista de tari care au anumit statut preferential cand vine vorba de licente de export, transferul anumitor tehnologii unde Uncle Sam este de asemenea destul de sigur ca controlul calitatii poate fi mentinut de agentii economici locali. Intrebarea este daca AM General este capabil sa se miste cu talent. Asta ramane de vazut. Astia au alte lucruri care sa-i tina ocupati, cum ar fi asigurarea productiei la contractul (Sau contractele?) recent atribuit.

    29
  3. Atunci când expui public ca ,,fabricarea “ in România a autospecialelor IVECO și a TBT P5 sunt proiecte de ,,succes” având uzinaj ZERO, nu cred ca mai are de ce sa te mai mire ca o licitație e croita din fașa sa poată avea un singur producător, pe turci nu-i văd sa aibă vreo șansa reala si chiar m-a mirat contractul cu Bayraktar.

    Concluzia mea e simpla, armamentul american e top doar ca americanii sunt cunoscuți ca au in genere transfer de tehnologie sensibilă in tari foste comuniste care tinde spre ZERO, iar interesul tău e sa ai o capacitate care poată integra cât mai mult, dar aici nu cred ca noi mai putem vb de vreun interes.
    Pe de alta parte dotarea trebuia făcută de ieri și nu cred ca noi avem capacitatea organizatorica și timpul sa așteptăm taspe ani pana vom avea efectiv colaborarea industrială care ne trebuie, iar colaborarea dacă cu adevărat s-ar fi vrut se negociau direct licențe de fabricație și punct, așa ca ai noștri in dulcele stil clasic semnează unde lise arată și cu asta basta, vom vedea mai tarziu consecințele fie ele bune sau rele sau dacă am avut sau nu ,,ghinion “ totul pleacă de pe plaiurile Dâmboviței și de la nevertebratele care ne conduc.

    20
    • Gigi Mecanicu

      Arată unde are uzinaj zero în România Piranha 5 sau camioanele Iveco? Mai ales Piranha.

      4
      • Boss, uzinaj=uzinare iar confirm DEX , uzinare reprezintă Prelucrare a unui material cu ajutorul mașinilor-unelte, mai jos link.

        https://dexonline.ro/intrare/uzinare/74470

        Da-mi și mie o poza sau un filmuleț de la IVECO Dâmbovița și/sau UMB unde vreun utilaj prelucrează mecanic (prin orice metoda vrei tu: strunjire, frezare, rabotare, ștanțare etc) la vreo piesa utilizată la P5 și camionul IVECO ca io am căutat și n-am găsit.

        Mulțumesc anticipat!

        3
        • Gigi Mecanicu

          Boss, tu crezi că informațiile respective le găsești pe net? Ai auzit de certificat ORNISS? De protiecția informațiilor? De informații clasificate industriale. Ia și citește legea.

          Uzinarea P5 a început de la al doilea lot. Uzinarea Iveco a început de la produsul 300.

          2
  4. o intrebare Iveco cu LMV 2 nu este posibil competitor ?

    2
    • Deocamdata nu stim ce companii vor depune oferte.

      2
    • Probabil IDV (divizia de aparare a Iveco) poate ajunge cu LMV2 la cantitatea solicitata in caietul de sarcini daca ia in calcul si productia din Rusia (Rys). Ultima mare comanda a fost didn Brazilia (cca 1500 bucati) in 2016, asa ca unele din acelea poat au fost produse in ultimii 7 ani.

      IDV a trecut de la CNH (care a ramas cu produsele agricole New Holland , Steyr, Case) inapoi la grupul Iveco de anul trecut. IDV a fost una din cauzele pt care chinezii de la FAW nu au putut prelua CNH / Iveco (statul Italian a intervenit). Exor (grupul controlat de familia Agnelli prin care gestioneaza participatiile) a decis reorganizarea in 2021 insa a fost intarziata de pandemie

      Iveco “pe hartie”ar avea unele avantaje: linia de asamblare a camioanelor si colaborarile precedente cu Astra Arad. Asa cum l-eau dat rusilor si englezilor licentele, nu cred ca va fi o problema pt tara noastra, insa semnele de intrebare sunt la nivel de ce se intampla pe termen mediu si lung cu Iveco si daca vor dorii sa participle la licitatie

      15
    • Iveco in UK a fost tras pe dreapta si puse la vanzare dupa scurt timp, inclusiv o raita in Afganistan. Englezii, dupa ce le-au comandat, mai mult le-au lasat sa stea. Sunt cunoscute motivele (sunt o gramada de articole pe net): spatiu interior insuficient, nu oferea protectie buna, nu prea erau OK in instante de offroad samd.

      6
      • sincer nu stiu ce asteptari aveau britanicii de la ele ,probabil ca si la ascod, insa sunt imagini din Ucraina in care sunt LMV distruse complet si altele care desi sunt avariate au carcasa blindata cam intreaga probabil depinde ce au incasat,avand in vedere ca sunt testate la greu in vecini ,ai nostri ar putea sa studieze daca se preteaza la scopurile pt care vor sa le cumpere, pt ca pt forte speciale au cumparat deja deci nu vorbim de alea ,iar pt alte scopuri deja sunt cumparate dustere

        2
  5. americani sa fie! pentru ei s-a facut licitatia, ei sa iasa! amin si aleluia!

    (ce prosteli licitatiile astea, pierdere de vreme si de bani, cand sunt toate cu dedicatie. mai bine le acordau direct si dracu sa-i ia de papagali, ca e plin meapeneul de ei)

    22
  6. De ce nu s-a cumparat o licenta? Incepeam si noi ca si turcii si aveam apoi productie locala. Din 2014 aveam timp sa miscam ceva.

    5
  7. Sa inteleg ca au dat drumul la licitatie pt 4×4, urmeaza probabil curand si cea pt mli, daca totul merge bine, teste, birocratie, etc, urmeaza semnarea contractelor in 2024, primele bucati produse in afara si intrate in dotarea armatei in cel mai fericit caz prin 2025-2026 ?

    1
  8. TOT ce au luat pana acum de la americani a fost prin incredintare directa G2G.asa ca licitatia asta este cel putin ciudata. cel mai probabil,va castiga Oshkosh(ca o compensatie ca au ramas fara contractul ptr us army) care va asambla la moreni(??) tot ce se comanda la nivel european.

    8
    • e dubios intr-adevar felul in care se desfasoara programul asta. tare mie ca o sa fie un circ impreuna cu achizitia de mli.

      1
      • Sper ca nu. Pobabil ca au facut licitatie pt cerinta cu linia de productie in tara.
        Nu am vazut pana acum contracte G2G facute asa
        Dar sunt cu dedicatie amandoua, americanii si pt mli.
        Probabil ca sunt legate de acordarea Romaniei a statului special in Regulamentul de Achizitii al americanilor…citisem pe undeva ca regulamentul a fost modificat recent pt a include Romania dand unda verde la licente si transfer tehnologic..

        10
        • Nu mai visa chiar așa departe. Asamblare in cel mai bun caz

          1
          • Fabricarea sa se faca pe teritorul Romaniei (cerinta C 2.1)
            • Integral a intregului autovehicul, incepand cu produsul nr.279
            • Integrare sistem de comunicatii , informatii si software incepand cu produsul nr.1
            • Aparatura de ochire si observare, sistem de protective balistica si antimina, sistem de armament si sistem de avertizare si reactie impotriva dispozitivelor de vizare/dirijare asociate sistemelor de lovire a inamicului, incepand cu produsul nr.279

            Cerintele sunt cat se poate de clare, nu pot spera decat ca si formularea din contract sa fie la fel de clara.

            9
            • Dar luati aminte ca formularea e de „fabricare pe teritoriul Romaniei”, la fel ca si in contractul pt piranha, pt cei la care nu le-a placut ca sudura e facuta la Damen si nu la Moreni.

              6
              • Marius, in opinia ta ce înseamnă producție și ce asamblare? Nu sunt inginer, știu economic și militar diferența, de-aia vreau sa limpezim mai inginerește, că poate e meseria ta.

                • Formularea din cerinte e de fabricare..asamblarea e una din etapele finale ale procesului .Din formulare se intelege ca vor si fabricarea componentelor necesare asambarii Dar ramane de vazut ce formula va fi folosita in contract. Pana la urma contractul e ceea ce conteaza. Si de obicei fiecare termen se defineste prin contract, mai ales cand partile nu folosesc aceeasi limba.
                  Depinde de ai nostri sa defineasca exact termenul Si sa tine de indeplinirea obligatiilor la termen si conform contractului.

                  4
                  • La produsul Nr 1 se baga probabil DOAR UTI. Atât. Să mănânce și gura lor. Puteau s-o bage mai palmat. Dar îi recomandă vocea și talentul lor.

                    1
                    • Bc2A folosit de armata romana e facut si integrat de UTI?

                      1
                    • interesant Vlad, e ca perioada respectiva se suprapune cu testele de acceptanta pt piranha V si intarzierile din program

                      2
                    • Nu mai vorbiți prostii.
                      BC2A e făcut de Interactive. Am mai scris pe aici despre „performanțele” sistemului.
                      Părerea mea, hâc…

                      3
                    • #Sharky- Tu măcar știi să înțelegi ce citești? Că am dubii in cazul asta.

                    • @Xv
                      După ce gulgute arunci pe aici în ultimul timp, eu am dubii că ești Xv-ul original, ăla care era, dar na…
                      Vezi despre ce e link-ul ăla de l-ai postat, mai întâi. 😉
                      Părerea mea, hâc…

                      7
                    • @Sharky

                      Ne poti spune mai multe? Imi amintesc de faptul ca era incompatibil cu software-ul de C2 al americanilor, lucru pentru care deja s-ar merita aruncati in groapa aia de la Interactive.

                    • Mow_dog, Alex zicea pe aici intr-o postare ca General Dynamics Mission Systems Italy ar fi ajutat contra cost interactive sa rezolve anumite deficiente ala BC2A pt a fi acceptate si receptionate piranhiile V de Mapn

                    • Mai Rambo wannabe, sunt cercetaș, nu panseluta ca tine. Înțeleg că ai pretenția să cântăm ode conducătorului și partidului iubit, nu să gândim. Eu am jurat pe Drapelul României, nu pe al Ucrainei și nici pe al vreunui partid. Așa că o critica de la unu că tine mă flatează.

                      5
                    • „https://intersystems.ro/isw/products/bc2a-platform/”

                      Asta ce este? Bezna mintii continua.

                      4
                    • @Xv din articolul postat de tine

                      „Pe de altă parte, Forțele Terestre utilizează în prezent un sistem mai puțin sofisticat tehnologic, sistemul C2 (Comandă și Control) iar soluția tehnologică este dezvoltată de Interactive Systems, considerat principalul competitor intern al Companiei Circinus.”

                      p.s. btw tu asa vorbesti cu un militar care si-a servit tara prin teatre ? spune mai multe despre tine asta decat faptul ca esti cercetas, care oricum nu impresioneaza pe nimeni.

                      5
                    • @robi Il știu destul de bine pe Cristi de la G4. De pe vremea când era la HotNews. E un tip pe meserie, serios. Mi-a preluat un articol in headline odată, când cu finala Basecu-Geoana. Unu mai tehnic, atunci nu mai credeau multi că iese Băsescu, intraseră vuvuzelele dintre jurnaliști (lista e f lunga, unii s-au dat în fapt fix atunci, înainte pozau in probasisti). El e foarte anti PSD, fără să fie fanatic. Ce scrie el acum…nu vreau sa spun că sunt „servite”, e așa un menage a trois între politica redacției, prejudecăți și avantaje. E un tip inteligent și harnic, nu și echidistant. Nu prea sunt jurnaliști echidistanți din multe motive, nu intru in detalii.

                    • https://www.youtube.com/watch?v=YYnRXzhOkc4

                      compatibilitate cu piranha 5 aflat in dotare in materie de comunicatii si software pt eventualele vehicule punct de comanda si control

                  • @Xv
                    Avaaaiiii, mulțumesc domnu’ cercetac.
                    Acum chiar m-ai convins.
                    Părerea mea, hâc…

                    2
            • Și primele 278 produse? Doi, după cât timp va fi produs Nr 279? Și trei, ce penalizare/despagubire e stabilită în contract daca producătorul nu respecta termenul?

              2
              • Pentru asta trebuie sa asteptam contractul. Abia la anul din ce zic ai nostri.

                3
              • Gigi Mecanicu

                Se importa, ca sa faca furnizorul profit si sa-si ia statul de unde e partea de taxe si impozite, cum e normal. Castigatorul contractului va deschide o linie de productie aici, trebuie sa-si scoata parleala si el nu? Ce intrebi tu de fapt se stabileste prin contract, nu prin conditiile de licitatie.

                1
                • Therein lies the rub. La noi uneori rămâne varianta facila. In negociere se numește „picior in ușă”. S-a pierdut un tempo, pt specialiști. Sau inițiativa.

  9. ionica fonosch

    Ca performanta ca tot le place la unii sintagma ar fi bine sa putem construi in tara in numar mare, 3 „chestii” :
    *1948 Boehringer Unimog 70200 [Thyssen Henschel UR-416 blindat pe sasiu de unimog]
    https://en.wikipedia.org/wiki/Unimog#/media/File:Bundesarchiv_B_145_Bild-F004772-0001,_Sechtem,_R%C3%BCbenernte.jpg
    ** MAN [iveco un pui de man :-)))]
    https://en.wikipedia.org/wiki/RMMV_TG_MIL_range_of_trucks
    *** eventual Volvo Cross Country C303 pe post de dubita TV :-)))
    https://www.thedrive.com/news/33082/the-safest-volvo-you-can-buy-right-now-is-probably-this-spartan-military-off-roader
    PS 1 Din experienta sovieto ucraineana avand in vedere consumurile de materiale si-au vazut utilitatea si batranele UAZ-469 respectiv UAZ-452
    PS 2 imi place mai mult cabina de tatra 🙂
    https://www.czdefence.com/article/tatra-trucks-exceeded-the-plan-for-last-year-and-sold-1277-vehicles

    5
  10. Turcii au spus ca aduc oamenii și linia de fabricație în tara, dacă se dorește. În Turcia se fac 50 buc pe an 4×4 NMS….Pana acum par cei mai interesați de transfer de tehnologie. Francezii merg pe prosteala cu „70%”, pe model Dacia/Renault . De unde 70 %?, când motorul cu anexe…alternator, electromotor, compresor etc,cutie viteze, transmisie, șasiu în toate etapele de fabricație vor veni de la ei. Nu mai spun, ca și stații sistemele de comunicații etc (Harris) ,sau ce se vor monta sunt tot aduse….Adică noi vom fabrica, șuruburi, becuri,radiatorul etc Turela nu poate fi decât model de la elbit, care deja se fabrica în tara, asa ca nu e nici un transfer….. Am înțeles și sper sa fie asa…..ca se va da niște puncte la preconizata licitație pentru firma care vine și cu alte colaborări și investiți…..fabrici de muniții, pulberi etc… Sper sa câștige Turcia sunt de departe cei cu care putem colabora în orice domeniu militar, ca ei își fac cam orice acasă….. Si Erdogan e arkadas cu romanii…..

    7
    • Tot cu turcii putem moderniza TAB 79 , schimbat transmisie si motor 300CP, Turela, blindat, etc Practic un 4×4 modern ,cu protecție ,senzori armament etc , de ultima ora, dar ce e mai important e un blindat „Amfibiu”.

      5
      • E că și cum ai moderniza Dacia 1300.

        12
        • Vezi cum au modernizat sârbii, cehii, rusii, BRDM 2,, e la nivel piranda 5, ce au pe ele….Arată mi un 4×4 amfibiu performant, la bani putini !Portughezii Modernizează F 16 blok 15 la blok 70……despre ce vorbim…..

          6
          • E diferența mare între TAB și autoturism 4×4.

            2
            • Franta a dat 20 milioane sa puna turele RWS cu tun de 20 pe 500 buc VAB. Care e asemanatoare cu ABC 79 , ca si design, fabricat in 1976…In decursul timpului au schimbat motorul ,transmisia ,armamentul,etc …..In conditiile in care un VAB are 13,8 T nu 9.3 T cat are al nostru. Cred ca francezii au ajuns la concluzia ca e necesar un vehicol blindat 4×4 care e anfibiu…Nu vad de ce noi sa nu o facem,modernizarea a fost oferita de Moreni si solicitata si de sindicatele din aparare, dar guvernul tace…..

              4
              • Corect, ar fi o soluție bună, e o platformă care mai poate fi upgradata, e singurul blindat specializat in cercetare la contact, P5 e autobuz, nu e util pt cc.

                5
          • Aici e buba contractelor semnate de Romania. Ca nu a legat contractele de achizitii noi cu posibilitatea modernizarii limitate a echipamentelor vechi, gen implicarea GD in modernizarea zimbrului cu echipamente folosite la piranha 5 , macar sistemul de comunicatii, aparatura de ochire si observare ,turela telecomandata pt calibrul 12,7 mm.
            Presupunem ca acele carcase de zimbru sau de tab 79 sunt inutile, dar nu avem cu ce le inlocui si nici nu vom avea prea curand.

            5
      • Da…un ? submersibil

    • De acord și eu ca turcii sunt cei mai interesați de transfer , doar ca la noi jmecheria ar fi fabricația unui motor in țara, un fabricant care sa atragă și pe alții , ori aici Ford Otosan cu camioanele , BMC cu autobuzele, pot juca un rol important.

      Eu spre exemplu as face pe dreaq in patru sa măresc gama de fabricație la Craiova inclusiv cu camioanele Ford F-MAX dezvoltate de Ford-Otosan dar cu condiția ca motorul sa fie făcut in tara.

      2
  11. Fabricarea sa se faca pe teritorul Romaniei (cerinta C 2.1)
    • Integral a intregului autovehicul, incepand cu produsul nr.279
    • Integrare sistem de comunicatii , informatii si software incepand cu produsul nr.1
    • Aparatura de ochire si observare, sistem de protective balistica si antimina, sistem de armament si sistem de avertizare si reactie impotriva dispozitivelor de vizare/dirijare asociate sistemelor de lovire a inamicului, incepand cu produsul nr.279

    Se iau in considerare toate tipo-variantele 4×4 sau/si 6×6 (cerinta C 3)

    Anexa 14 prevede furnizarea detaliilor cu asociatii / subcontractorii la care se vor fabrica / asambla (mai jos cateva din cerinte – lista e lunga):
    • realizarea unei linii de asamblare si integrare a produsului final
    • echipamente si SDV-istica (aici intra inclusive JIG-urile pt sudura carcase si sasiuri) si AMC pt autovehicol si sub-sisteme
    • realizarea unei linii de asamblare a cablurilor electrice necesare sistemului de comunicatii, ochire, samd
    • capacitate de fabricatie a suportului rotativ al mitralierei si a turelei
    • capacitatea de productie pt fabricarea sistemului de ochire
    • documentatie de asamblare, integrare si testare pt sistem de ochire, turele, sistem de protectie balsitica si avertizare

    11
    • Clasic , cam ce se face cu P5 cu operatori interni , in mare Elbit , IOR/ PRO Optica, Elmet etc, dar nu e fabricație e integrarea unor echipamente care țin mai degrabă de comunicații și sistemele de arme.

  12. Cred că vor câștiga americanii, dar și ceilalți au șanse, mai ales turcii.

    Se pare că nu au uitat sprijinul românesc din trecut.

    5
  13. Doar un alt episod din telenovela înzestrării, primele episoade ale dotării cu mașini 4×4 au cam 10 ani dacă nu mai bine…

    2
    • Nu stiu cat de blindat era asta. Nu erau niste poze cu unele ale securitatii facute ciur la revolutie ? Poate ma inseala memoria …

      2
      • ABI facute ciur cu mitraliera de 12,7mm de pe tanc. Rolul lor nu era sa reziste la tancuri si mitraliere grele.

        2
        • Asa da. Presupusem ca erau facute de gloante de akm

        • dovada,23 dec…cazul trosca.

          1
          • da, tancurile alea trebuiau sa ii ajute, sa ii acopere, nu sa traga in ei.

            2
            • de fapt ei au fost trimiși în ajutor (cică!),
              cu ce puteai ăia să ajute tancurile?! ca și faptul că locul ăla era îmânzit de tancuri, TAB-uri și soldați (cred că erau ăia din clădire căcați la cur!)

              • Poate ne explici cum naiba faci cercetare pt a vedea cu ce ai de a face la tine in țară, in capitala țării tale, cu tancuri si tab–uri, fara să „demolezi” clădirile cu bună știință…
                Erau conștienți că la CQB, lupta in oraș, sau orice luptă la nivelul anului ’89, militarii noștri în termen erau pământ de flori…cu tot entuziasmul și curajul de care ar fi dat dovadă, nu știau meserie…excepțiile ar fi fost ,în ordine, USLA(care nu avea mt-ei), cercetasii, parasutistii, și ce mai erau la ministerul de interne militari in termen cu ceva pregatire mai de soi(dar nu erau nici de „incredere”, și nici „Rambo”)

                Și au chemat pe cei mai bine pregătiți în acel moment…

                Părerea mea de doi bani…

                3
        • Nu numai 12,7, și de 7,62. Un ARO cu blindaj anemic. Au scos după 90 și una pt finanțe și bănci, transport valori.

          2
        • rezistau la gloanțele de 7.62 și schije! Cam prin timpul ăla multe ”TAB”-uri fabricate în vest erau cam la fel.
          De fapt au fost folosite mai mult de Securitate și la paza aeroporturilor. După Revoluție pentru scurt timp la firmele de transport valori

          2
        • Gigi Mecanicu

          ABI era la Securitate pentru ca il rspinsese armata. Nu era bun decat pe drum pavat si blindajul era subtire rau, desi carcasa era grea.

          2
  14. Cine dorește să câștige turcii, să ne amintim, file de istorie. Nordul Moldovei, dat la austrieci, domnul Ghika tăiat capul că a protestat, 1812 estul Moldovei dat la ruși, turcii încasat peshcheș bun. Nu, mersi, armata României trebuie dotată preponderent cu armament din țări care nu au stăpânit vreodată teritoriile locuite de români, nu stau în pat cu rușii, nu au relații ambivalente cu rușii Aici intră Austria, Elveția, Franța, Germania, Israel, Italia, Koreea de Sud, Serbia, Țările de Jos, Turcia, Ungaria. Rămâne Finlanda, Japonia, Norvegia, SUA, Suedia, UK. Și mai presus de toate, să facă dracului ceva producție și în România, că doar nu la adus sute de mii de colorați de prin Asia și Africa se pricep patronii.

    13
    • Austria nu a stăpânit niciodată teritorii românești? Pe bune? Nici Germania? Ei au venit mereu doar ca turiști pe la noi, sigur că da.

      8
      • Xv, tu înțelegi un text pe care îl citești?

        1
        • „Tari care NU au stăpânit vreodată teritoriile locuite de români…aici intra Austria”. Grea logica, pt unii e facultativa. Bine că n-ai pus și două puncte. Te-ai scărpinat cu mana dreapta la urechea stângă.

          3
          • Chiar nu ai dreptate aici era vb de ” țări care nu au stăpânit vreodată teritoriile locuite de români, nu stau în pat cu rușii, nu au relații ambivalente cu rușii ” sunt enumerate tarile care se incadreaza ori la ocupanti de teritorii romanesti ori doar de simpli iubitori de rusi..Ultimile sunt considerate curate. Sincer la ultima categorie as adauga si Cehia, avem o veche colaborare militara si chiar au inceput sa produca si ceva echipamente chiar interesante.

            4
    • Cam da, ai direptate sa nu mai vb de sabia lui Ștefan care pe mine ma cam roade ca ai nostru n-au reușit s-o ,,rascumpere” , dar aici vb de interese iar interesul poarta fesul .

      Personal, la ora actuala am mult mai multă încredere in turci decât in osterichi, primii is mai vocali dacă nu le convine ceva da astialalti din urma i-ți zâmbesc și ți-o trag pe la spate, s-a văzut clar mai ales cu Schengen.

      6
  15. O intrebare pt cei care se pricep.
    Mergand pe cerintele licitatiei asa cum sunt ele, care ar fi cea mai rapida varianta dintre turci, francezi si americani, sa nu ajungem sa avem 300 de bucati prin 2030 si 1000 prin 2040 ?
    Care e capacitatea de productie pe care o au momentan si care au cele mai mari sanse au sa mareasca ritmul? Presupun aici ca firma care va castiga, va atrage si alte comenzi, dupa si poate din cauza comenzii de la noi.

    1
    • italienii daca au reusit sa faca ceva in Brazilia probabil vor fi capabili si in Romania

    • cel putin un an va dura pana se va semna contractul (T0+343 zile) daca nu vor exista cereri de amanare a datei de depunere a ofertelor si mai important, daca nu vor exista contestatii!

      e foarte posibil deasemenea ca etapa a 3-a (testare si evaluare) sa dureze mai mult decat prognozat (nu are vre-unul suficente tevi de rezeva…am mai auzit/vazut) – citeste caietul de sarcini sau cauta pe net HOTĂRÂRE nr. 1.489 din 14 decembrie 2022

      daca iei in calcul ca initial durata contractului e prognzata sa se intinda pe 5 ani, vei ajunge in cel mai fericit caz, cu ultimele livrate prin 2029.
      daca insa te uiti la cum se defsasoara astfel de contracte in Romania, eu zic sa fim fericiti daca vor avea o cadenta de 150 de bucati pe an

      9
      • Asta e clar, dar intrebarea era totusi dintre firmele astea cine are cea mai mare capacitate de productie si cat de libere sunt liniile, daca trebuie sa livreze integral primele 300 de bucati, nu ajuta daca deja sunt inundati de comenzi.
        Separat de intrebarea cu capacitatea de productie, care din firmele astea are capacitatea cea mai mare de a-si mari ritmul de productie ? Semnificativ chiar.

        • @Marius

          Este foarte posibil sa ai cea mai mare capacitate de fabricatie (ata ca linie de asamblare cat si ca sistem de furnizori pe orizontala), insa sa ai suficient de multe comenzi incat sa ai capacitatea de productie acoperita pe luni de zile in avans (cel mai probabil cazul Oshkosh)
          iti dai seama ca nimeni de pe aici nu a vizitat toate capacitatile de fabricatie ale potentialilor participanti la licitatie, ca sa-ti poata da o informatie realista, credibila. Cu totii (inclusiv MApN) se bazeaza pe cifrele date de ofertanti in documentele solicitate pt calificarea in faza urmatoare
          In anumite industrii, este practicata cerinta ca sa fie furnizate detalii despre dotarile avute (proprietate sau inchiriate), facilitatile destinate strict fabricari sau asamblarii produselor ce fac subiectul licitatiei

          Tinand cont de T0+343 zile (adica practic un an) cam oricine isi poate organiza productia pt un ramp-up: adauga un schimb si lucreaza in doua sau trei schimburi a cate 8 ore, sau daca lucreaza deja in trei schimburi a 8 ore / 5 zile, pot face ramp-up la 4 schimburi / 7 zile (pastreaza doar schimbul de noapte de duminica pt mentenanta preventiva/predictiva), care este un mod des utilizat in industria auto

          Personal, am avut de aface cu Oshkosh. Se misca greu fiind un concern mare, cu structura decizionala pe masura, insa cand si-au pus bazele de fabricatie la punct (si o fac relativ rapid deoarece apeleaza la furnizori de echipamente si servicii pe care deja i-au mai folosit /verificat anterior) stiu sa mentina ritmul de fabricatie si calitatea produselor. Problema este de transfer in Romania a capacitatilor: aici intervin mioriticii (ca si forta de munca) si politruci si interesele lor de grup, care pot da peste cap totul

          7
      • Este vreo diferenta notabila in caietul de sarcini scos acum fata de prevederile HG 1489/14.12.2022?

  16. Am lasat si eu un comment aici nu a ajuns, nu a trecut ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *