Avenger cu Legion, SeaGuardian si MQ-8 versiuni ASW

General Atomics MQ-9/B SeaGuardian, caruia i-am facut reclama in mai multe randuri doar-doar MApN va cumpara ceva pe aceasta nisa, va integra radarul cu apertura sintetica inversa Leonardo Seaspray 7500E V2 pentru patrulare marina. Radarul va fi integrat intr-un container sub fuselajul MQ-9B, alaturi de senzori TV, imagistica termica si un receptor de identificare a navelor.

MQ-9B Sea Guardian


La inceputul acestui an, inginerii de la GA-ASI au finalizat integrarea initiala a interfetei electronice Leonardo SAGE 750 cu SeaGuardian, oferind posibilitatea de a primi informatii de la radarul ambarcat si alte statii terestre.

 

In 24 noiembrie 2020 General Atomics au demonstrat recent finalizata capacitate extinsa „Anti-Submarine Warfare” (ASW) a dronei MQ-9A Block 5 intr-un poligon de teste al U.S. Navy de a opera (transport, lansare, procesare si control)) balize de sonar DICAS Sonobuoys(BT-AN/SSQ-36B) de clasa ‘A’.

Urmarirea tintei in timp real de la Laguna Flight Operations Facility (Yuma Proving Grounds) s-a desfasurat folosind transmiterea si procesarea la distanta via legatura SATCOM a datelor termice si acustice ale sistemelor conjugate de gabarit ‘A’: Directional Frequency Analysis and Recording (DIFAR-AN/SSQ-53G), Directional Command Activated Sonobuoy System (DICASS-AN/SSQ-62F) si Bathythermograph (BT-AN/SSQ-36B) . MQ-9A Block5 a lansat o baliza BT, sapte DIFAR si doua DICASS pentru a putea localiza si urmari timp de 3 ore o tinta MK-39 EMATT (Expendable Mobile ASW Training Target). Urmarirea tintei s-a realizat cu un sistem  de procesare a balizelor de tip UYS-505 apartinand General Dynamics Mission Systems-Canada.

MQ-9B – arhitectura interna

General Atomics prima capacitate de acest gen pentru noul sau UAS MQ-9B SeaGuardian in parteneriat cu Marina SUA in cadrul unui Acord de Cercetare si Dezvoltare Cu Naval Air Systems Command, Patuxent River, Md. Cei de la General Atomics au demonstrat pentru prima oara in 2017 capacitatea de procesare distanta a balizelor marine pentru un MQ-9A, adaugand configuratiei de atunci un Sonobuoy Management & Control System (SMCS) pentru monitorizarea si controlul balizelor lansate precum si un container cu lansator pneumatic de balize (SDS), cu capacitate pentru 10 balize acustice de tip ‘A’ standard U.S. Navy sau 20 de tip ‘G’ per container.

MQ-9B poate transporta cate un SDS pe fiecare dintre cei 4 piloni sub aripa, adica 40 de balize de tip ‘A’ sau 80 de tip ‘G’. Pentru comparatie, un S-3 Viking poate transporta 60 de balize acustice de tip A.

Autonomia unui SeaGuardian in configuratie ISR sau ASW depaseste 18 ore, ceea ce ii permite sa o raza de misiune de 1200 mile nautice si un timp de urmarire efectiva in lupta antisubmarin de 8 ore.

MQ-9B in demonstratie pentru paza coasta japoneza:

In afara de statele unite, SeaGuardian cu capacitate antisubmarin a mai fost furnizat catre doi clienti externi. Pe lista de aprobabri ale U.S. Department vizand vanzari de MQ-9B cu echipare antisubmarin figureaza Emiratele Arabe Unite si Taiwan, Japonia fiind si ea interesata de o astfel de capacitate.

 

Avenger

Sa vorbim putin si despre fratele mai rapid al familiei General Atomics, si anume Avenger (Predator-C).

Acesta a facut parte pana in 2012 din programul MQ-X al U.S. Airforce pentru inlocuirea MQ-9 Reaper, program anulat. Intre 2009 si 2014 au fost construite patru prototipuri, existand si o varianta maritima pentru operare de pe portavion – Sea Avenger – destinata programului Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike (UCLASS) al U.S. Navy.

General Atomics au anuntat la mijloc de ianuarie a.c. efectuarea unui zbor de test de 90 de minute al UAV Avenger avand containerul Legion acrosat. Integrarea containerului de 250kg avand o lungime de 2,5 metri si un diametru de 0,41m a durat 3 luni. Containerul este construit in jurul senzorului IRST21 si echipeaza de putin timp aeronave cu pilot (F-15 si F-16). Senzorul IRST al Legion poate detecta, identifica si urmari tinte la distante similare cu ale radarelor ambarcate: 100-200km. Asociat cu armament cu senzori pasivi, cum ar fi rachetele aer-aer cu cap de cautare infrarosu, ofera o capacitate de lupta cu emisii electro-magnetice zero, aeronava fiind mai greu de depistat de inamic. IRST21 poate urmari mai multe tinte simultan, depinzand de capacitatea procesorului ambarcat, dar si oferi asistenta in zborul la altitudini mici in relief variat si conditii meteo dificile, precum si la aterizarea in orice conditii meteo.

Legion pe pilonul de aripa al Avenger

In octombrie 2016 a executat primul zbor versiunea ExtendedRange a Avenger.

Acesta are anvergura extinsa cu 3,2m la 23,2m, fuselajul alungit cu 1,2m (la 13,4m), capacitate totala rezervor combustibil de 4,6 tone (+1 tona). Capacitatea calei interne a fost insa redusa cu 227kg fata de intentia declarata initial, la doar 1,36 tone de munitii.

Autonomia a fost extinsa de la 15 la peste  20 de ore, fiind atins in teste un record de 23,4 ore, ceea ce inseamna o extindere cu 10 ore fata de cea a modelului de baza Predator C Avenger. Masa totala maxima a noii variante urca la 8,8 tone. Viteza maxima a Avenger este de 740km/h datorita motorului turbofan Pratt & Whitney Canada PW545B de 17,7-21kN, mult superioara celor 480km/h ai MQ-9 oferiti de turbopropulsorul Honeywell TPE331-10.

Avenger vs Reaper

Dar si pretul este pe masura, 100 de astfel de drone cu echipamentul aferent destinate Indiei fiind estimate in 2017 a costa 8 miliarde $.Un MQ-9 Reaper nu este nici el considerat chiar ieftin la 32 mil.$/bucata cu tot cu sistemul aferent, chiar daca pretul sau este de 2,5 ori mai mic decat al Avenger..


Familia Predator

 

La final, avem noutati legate de un UAV de tip elicopter: MQ-8C Fire Scout.

Northrop Grumman au prezentat varianta MQ-8C U.S. Navy configurata pentru lupta anti-submarin, echipata cu doua containere lansatoare de balize acustice Ultra.

MQ-8C cu containere pentru balize ASW

Containerele, a cate 24 de celule pentru balize sunt instalate pe un fel de aripa transversala fata de fuselaj. In 29 octombrie 2020, Northrop Grumann au demonstrat deja capacitatea anti-submarin folosind un Bell 407 pilotat uman, pe post de MQ-8C. Respectivul Bell407 a folosit lansator de balize acustice Ultra, receptor si procesor de date pentru a emula un MQ-8C in misiune ASW.

MQ-8C are o autonomie de misiune de peste 12 ore, avand atinsa capacitatea operationala initiala (IOC) din iunie 2019 iar prima desfasurare operationala fiind planificata pentru anul acesta.

Si ca sa vorbim putin si de una dintre ofertele industriale pentru Romania, in ultimii doi ani IAI au integrat dispensor de balize acustice (Sonobuoy Dispensing System/SDS) si detector de anomalii magnetice in UAV-ul Heron. Acesta era deja echipat in versiunea maritima cu optronica si radar ELM-2022U (distanta de detectie 280km de la altitudinea de 6km). Si pentru ca tot suntem la IAI, in 2013 la expozitia LAAD din Rio de Janeiro, acestia au prezentat pachetul navalizat Skimmer pentru elicoptere UAV, folosind conceptul unui Alouette III dar prezentandu-l ca fiind adaptabil si pentru Ka-32.

IAI Skimmer – concept

Deci in zona razboiului anti-submarin UAV-urile incep sa se maturizeze, cu capacitati depline comparabile cu ale aeronavelor cu echipaj specializate.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

Navalnews.com

Eurasiantimes.com/with-mq-9b-seaguardian-drones-us-navy-conducts-drills-to-hunt-chinese-submarines/

Altair.com.pl/news/view?news_id=32515

Altair.com.pl/news/view?news_id=32506

Defence-blog.com/news/northrop-grumman-offers-anti-submarine-warfare-upgrade-to-unmanned-navy-copter.html

27 de comentarii:

  1. Drones-drones-drones…drooones!

    4
    • doar sa duca si NSM 🙂
      Teoretic ar trebui sa intre la alea 2 tone de acrosaje (363kg intern, 1,8t pe 8 piloni externi) pentru Reaper.
      Doar ca pilonii nu cred ca duc:
      Up to 1,500 lb (680 kg) on the two inboard weapons stations
      Up to 750 lb (340 kg) on the two middle stations
      Up to 150 lb (68 kg) on the outboard stations
      https://www.ga-asi.com/remotely-piloted-aircraft/mq-9b

      poate Avenger stie din astea:
      Internal weapons bay with 3,500 pounds (1,600 kg) capacity. 6 external hardpoints. 6,500 pounds (2,900 kg) payload total.

      Ar fi distractiv sa vezi cum se opinteste MQ-8C cu 2 NSM 🙂 … si sa reuseasca, pe cand Pumele Naval nu pot !

      • Da, domnule Marius, ar fi bine sa avem asa o drona , dotata cu radar Seaspray 7500, si alti senzori. Doar ca nu prea avem ce sa facem cu eventualele informatii furnizate de o asa platforma. Nu avem baterii de coasta compatibile NATO. Nu avem rachete antinava aeropurtate. Nu avem sisteme antinava ambarcate compatibile NATO.
        Cred ca ar fi mai bine sa incepem cu cele de mai sus.
        Cat despre pozitia barcilor lui ivan, deocamdata cred ne ajutam cu ceva radare si cu capabilitatile partenerilor.

        • bateriile de coasta sunt pe drum… sau aproape, daca se poate spune asa.
          Rachetele nava aeropurtate ar trebui sa vina cu elicopterele ambarcate pe cele 4 corvete si pe F-16, existand deja variante de integrare NSM/JSM la producatori.
          Apoi mai avem nevoie de informatii pentru bateriile HIMARS, care si alea sosesc curand.
          Si apoi e partea de lupta antisubmarin, unde avem doar 3 Puma Naval stand intr-un picior…

          Nu mai vorbim de nevoile pentru sprijin la sol, unde escadrila ramasa de Lancer e tot mai obosita si riscam sa ramanem doar cu vreo 12 F-16 operationale, care vor fi sufocate doar de misiunile de aparare aeriana.
          Mai avem elicopterele, sub 20 de SOCAT-uri mari si obosite… care trebuia si ele inlocuite de 2 sau 3 duzini de elicoptere cu adevarat de atac. Dar si astea cred ca se amana pe a doua jumatate a deceniului. Si mai sunt IAR-99, dar si astea au un rol marginal.

          5
          • Stii…. F-urile irakienilor incep sa-mi arate din ce in ce mai bine….

            • Eh, si mie, doar ca:
              1. Nu cred sa abandoneze irakienii folosirea lor dupa ce au dat atatia bani, ci cred ca se vor chinui cu ele asa cum sunt, cu disponibilitate redusa, pana se vor imbunatati relatiile cu americanii.
              2. Chiar si de vor fi scoase la vanzare, vor fi aproape noi, deci pretul va fi aproape de cel al unor BL-52 noi, bine, mai ieftin decat V: 50-60 mil.$/bucata destul de probabil. Dupa asta mai trebuie platita de-castrarea lor.

        • @mudwalk…o drona de felul asta poate face f. multe chestii, inclusiv in civilie. De fapt poate face atat de multe incat as zice ca ar incurca multe socoteli. Asa ca mai bine fara…
          Pt. militari e buna si informatia bruta, cata vreme ai lucrul tau si nu iei info filtrata de la altii. Sa te obisnuiesti sa lucrezi cu informatia aia, sa iei decizii in baza ei, asta e spilul. Rachetele alea compatibile le cumperi intr-un an si in 6 luni scolarizezi personalul. Sau colaborezi cu „instructori” si „consultanti militari” pana invata ai tai. Sa apesi pe buton e problema mica. Problema mare e sa te hotarasti daca apesi sau nu. Sa te obisnuiesti sa transmiti si sa prelucrezi informatia rapid pe tot traseul de la sergentul sau locotenentul operator pana la ministru sau presedinte daca este nevoie,…ca sa depaseasca momentul ala cu „urmaritul cu ingrijorare” … asta e chestia. Dureaza ani si ani de zile sa pui la punct lucrurile astea. Deci da, dronele astea sunt mai mult decat necesare…in 5-10 ani or sa fie la fel de necesare ca internetul azi.

          13
      • @Marius
        “ doar sa duca si NSM ?”
        N-ar fi mai bun un X-47B? 🙂

        • ce sa facem cu o chestie adaptata pentru portavion, cine vrea sa plateasca toate extra-costurile alea?
          „Navy officials were concerned that it would be too costly and insufficiently stealthy for the needs of the UCLASS project”
          In fine, a ramas la stadiu de demonstrator, chiar daca e operat…
          Asteptam X-47C 🙂

    • Adică treziti-va naibii odată, suntem în secolul 21, viata bate pdf-ul, ca altfel va fi vai de capul nostru, nu de burțile voastre

  2. Avenger ER da, dar cu Legion integrat, cel pe pilon strica stealthul.
    Noi nu ar trebui sa cumparam drone ca MQ-9B, pentru ca rusii le-ar dobori usor.
    MQ-25 in configuratia ISR ar fi poate chiar mai interesant, dar si mai scump.

    1
  3. Sea Guardian e ce trebuie. In primul rand trebuie sa ai awareness, trebuie sa stii. Apoi mai vedem daca putem sa si facem ceva – luptam, sunam un prieten, ne protejam tintele importante, ne ascundem, ne predam…

    Insa daca nu stim nimic nu avem nicio sansa.

    7
  4. Scule de scule!
    Plus că nu riști să pierzi piloți pe deasupra mării.
    La ce suprafață portantă au azi dronele, de ce naiba nu pun niște celule fotovoltaice pe ele?!
    Nu zic că renunți la motorul termic, dar îl păstrezi pt decolare, eventuale sprinturi.
    Am eu un mojo cu airoplanele electrice…

    • @timisoso…1mp de celule fotovoltaice de calitate furnizeaza cam 200-250W tinand cont ca zboara la altitudine unde efectul opac al atmosferei e mai mic. O drona cum e MQ-9 are cam 25mp suprafata aripii deci in conditii ideale obtii max 6250W adica vreo 8.5CP. (in realitate nu poti folosi toata suprafata pt ca ai suprafete de comanda, samd) Pt comparatie, motorul aparatului are 900CP. Deci panourile iti furnizeaza mai putin de 1% din puterea necesara. De fapt ma intreb daca 6kW sunt suficienti pt. electronica de bord. Sau daca greutatea adaugata a panourilor si a sistemelor de prindere (nu stiu sa existe panouri fotovoltaice structurale) nu e „weight penalty” mai mare decat puterea suplimentara generata.

      4
  5. 30 S3Viking pline de senzori prefer in locul astora.
    Din rezerva USMilitary.
    Si am asoperit tot pe zona se AS si cercetare MN …

    1
  6. ar trebui sa putem avea continuu una din asta in aer deasupra marii negre…
    la vacari, puteam sa-mi pun ceasul dupa awacsul de la mugu point…
    cam asa va trebui sa ajungem si noi…

  7. Buy loco…..ARCA Space drone! 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *