Luni s-au implinit 100 de ani de cand, in mod oficial Aviatia Militara Romaneasca a luat fiinta! Probabil ca nu va mai trece mult si nu vom mai avea nici avioane cu cocarde tricolore, civile sau militare, care sa survoleze Carpati. Poate ar trebui/ar fi trebuit sa public ceva mai inaltator, mai optimist, dar ori datorita vremii de afara, ori poate datorita faptului ca am devenit mai realist, singurul lucru pe care il pot scrie este:
” La Multi Ani!” Aviatiei Militare Romane, si sa ne ajute Dumnezeu sa ne vina mintea la cap. Flota maritima comerciala…din 300 de nave in 1989, acum mai avem, sub pavilion romanesc, mai putin de zece, iar aviatia merge si ea pe acelasi fagas al distrugerii programate, cu metoda si mai ales, cu INTENTIE!
La Multi Ani pentru cei care inca au mai ramas sub tricolorul avioanelor noastre!
GeorgeGMT
La Multi Ani!!! Fortelor Aeriene Romane. Am fost printre primele tari din lume ce si-au infiintat forte aeriene si romanii au fost adevarati pionieri, adevarati deschizatori de drumuri in acest domeniu. Si pacalicii care ne conduc nu au fost in stare sa cinsteasca cum se cuvine un asemenea eveniment. Spre rusinea mea uitasem ca se implinesc 100 de ani, nici nu am vazut sa se pomeneasca ceva pe la televizor.
Astazi am vazut ca este sedinta CSAT. Pe ordinea de zi: Schengen, combaterea activitatilor teroriste, amenintarile cibernetice… nimic despre dotarea armatei. Tot sper sa se intample o minune si sa scapam de rablele la mana a treia. Pe langa dezastrul economic al unei asemenea achizitii fara offset (oricum politicienilor nu le pasa – comisionul e important) ar trebui sa se gandeasca macar la pilotii care o sa isi riste vietile zburand pe asemenea antichitati. Ne-a prins centenarul fara aviatie militara. Jalnic.
Cred ca in problema dotarii aviatiei s-a ajuns gresit la dilema Gripen vs F-16. Cred ca treaba trebuie rezolvata in doua etape.
In prima etapa trebuie sa ne asiguram minimul necesar pentru apararea teritoriala, politie aeriana (eventual misiuni in tarile baltice). Asta ar insemna 24 avioane Grippen, cu offset, montaj la noi (Craiova?) si cooperare in industria de aparare (rachete navale, nave de patrulare etc etc).
Dupa 3-4 ani de la demararea primei etape, timp in care vedem cum evolueaza economia, ce avioane mai apar, cum merg preturile, trecem la etapa a doua unde vad o achizitie de minimum 24 F-16 bk50/52, noi, in conditii similare celor obtinute de polonezi. Dupa derularea primei etape (Grippen) vom fi intr-o pozitie mai buna de negociere cu americanii.
Spre deosebire de multa lume, nu vad fezabila achizitia de F-35. Sunt prea multe necunoscute, pe langa faptul ca nu avem forta financiara sa le cumparam si sa le exploatam. Poate daca descoperim petrol si gaze ca-n Kuweit sau Arabia Saudita si nici atunci sigur. Nu stim cand vor fi deplin operationale, nu stim cat vor costa, nu stim cat va costa armamentul de pe ele si exploatarea lor (banuim ca foarte mult). Daca vom fi in situatia ideala de a fi plini de bani mai bine luam F-18 Superhornet, macar sunt scule verificate in lupta.
24 gripen +24 f-16 =ghiveci in stil indian
Nicio tara normala la cap, inclusiv unele mai amarate, asa ca noi, nu se bazeaza pe un singur tip de avion, pe un singur partener extern. Chiar trebuie sa desenez de ce?
Si eu sper ca povestea aviatiei noastre militare sa nu se termine abrupt, dupa doar 100 de ani de existenta!
Ar fi pacat de asemenea, ca cercetarea noastra aeronautica, in special cea militara, sa nu mai produca nimic pentru ca „nu mai este nevoie, deoarece suntem in NATO”!
Refuz sa cred ca un nume de Vlaicu, Coanda sau Vuia sunt doar niste accidente ale istoriei noastre si un episod peste care s-a tras definitiv cortina!
la multi ani si sa speram ca nu se incheie aici desi lucrurile par a merge in aceasta directie de transformare in aviatie utilitara, si aia mai degraba modica cu cateva avioane si cateva elicoptere.
industria aviatica, care are si ea o lunga traditie, Romania fiind una din putinele tari care se pot lauda cu asa ceva, nu se simte nici ea prea bine.