Avionul de atac de precizie si recunoastere Arhanghel

La show-ul aerian parizian de anul acesta (ca si la cel din 2013), cei de la IOMAX au adus o versiune reproiectata pentru misiuni de recunoastere si atac usor a unui avion agricol, denumit « Archangel » in noua versiune. Si asta dupa ce in trecutul apropiat au iesit pe piata cu versiunile AT-802 Block1 si 2 destinate patrularii de granita (BPA).

1

IOMAX “ARCHANGEL” – platforma de recunoastere inarmata la Paris Air Show 2015

Archanghel a fost conceput incepand cu 2012 pe specificatiile Emiratelor Arabe Unite, principalul client al AT-802 si care a transferat in 2013 o parte a propriului parc existent (6 aparate) catre Iordania. Este probabila incheierea unui contract de 24 de aparate cu Emiratele Arabe Unite, potrivit declaratiilor lui Ron Howard, CEO al IOMAX. Daca AT-802 era doar o versiune militarizata a unui simplu avion de stropit culturile agricole din anii ’50 ai secolului trecut, Arhanghel, adica ThrushS2R-T660 echipat cu un motor turbopropulsor de 1600CP PT6A-67F Pratt & Whitney, este cu totul altceva.

2

Bazdagania IOMAX cu toate cele atarnate

De aceasta data cei de La IOMAX au intrat in parteneriat cu firma aeronautica Thrush Aircraft, pe toata durata fazelor de design, integrare si productie, tocmai pentru a evita problemele avute cu AT-802 la trecerea catre o platforma de arme de altitudine medie.

Acest nou design a primit o remodelare a ampenajului vertical, a varfurilor si bazei aripilor, precum si o imbunatatire aerodinamica fuselajului, pentru reducerea rezistentei la inaintare.

Cu un design simplu, tren de aterizare fix, sarcina utila semnificativa si capacitate de operare de pe piste improvizate (forward arming and refuelling – FARP), Arhanghel pare sa aiba un cost de operare sub 1000$/ora si un pret scazut, potrivit producatorului. Anduranta aparatului poate atinge 8-10,4 ore, potrivit brosurii, iar viteza maxima este de 390 km/h. Elicea are un design optimizat pentru zgomot redus si tractiune marita.

3

Arhanghel “nud”

La o lungime de 11 metri si o anvergura de 17,4m, avionul atinge o masa maxima de 6,7 tone, putand urca la o altitudine de 7600m si parcurge o distanta de 2500km.

Munitia, care poate fi la alegere intre mitraliera Gatling GAU-19B 12.7 mm (.50 calibre), bombe ghidate de precizie GBU-12/58, rachete antitanc AGM-114 Hellfire sau rachete ghidate cal.70mm Cirit, poate fi dispusa pe 6 piloni sub aripa plus un pilon ventral. Pilonii pot gazdui pana la 2,17 tone si o gama larga de senzori, de la turela electro-optica/IR L3 WESCAM MX-15 (FLIR Systems Star SAFIRE 380HLD sau MX-20), radar cu apertura sintetica si radar de indicare a tintelor terestre in miscare, alaturi de conexiunile de date aferente.

4

Turela optoelectronica pe pilonul central

Cabina, dotata cu instalatie de oxigen, rezistenta la impact si optiune de scaune catapultabile, a fost mutata spre in fata pentru o mai buna vizibilitate, comparativ cu AT-802 si are 2 locuri, copilotul operand senzorii de recunoastere si fixare a tintei. De asemenea cabina a primit o versiune imbunatatita a CMC-Esterline Cockpit 4000 (cu  head-up display), compatibilitate cu ochelari de vedere nocturna si protectie balistica.

Avionul mai dispune de un rezervor auto-etansabil in caz de impact.

Contramasurile si avertizarea radar constau intr-un sistem TERMA AN/ALQ-213, alaturi de optiunea pentru Modular Aircraft Self Protection System (MASE), tot al TERMA.

Video :

http://www.janes.com/article/52254/paris-air-show-2015-iomax-debut-new-archangel-border-patrol-aircraft

https://www.youtube.com/watch?v=ovCV2BrDL8c

Se pare ca si oaresce tari din Europa de Est ar fi interesate de capabilitatile platformei Arhanghel…

 

Marius Zgureanu

 

Sursa :

http://www.miltechmag.com/2015/06/paris-air-show-2015-iomax-showcases.html

http://www.janes.com/article/52254/paris-air-show-2015-iomax-debut-new-archangel-border-patrol-aircraft

http://www.janes.com/article/42680/iomax-flies-archangel-border-patrol-aircraft-prototype

http://www.iomax.net/archangel/

47 de comentarii:

  1. mustata liviu

    Încet , încet , ne întoarcem la dirijabile ; nu ca asta ar fi ceva rău ! Nevoilor specifice l-i se găsesc soluții specifice !

  2. Măi, domnilor, ca să mă exprim așa.
    Înțeleg de pe Facebook și de pe la prieteni ca peste Bucuresti e iures mare de elicoptere si avioane militare. N-am citit nimic in ziare, pe la televiziuni n-am auzit sa se fi discutat despre asta. Aveti idee ce se intampla?

    • Ziua fortelor aeriene.

    • Zboara niscai Spartane, Hercules, MiG 21 Lancer – 3 bucati, elicoptere si cam atat. Toate pe deasupra statuii Aviatorilor.
      E cald al dracului in Bucuresti si nu m-am dus, nu ca in alti ani as fii fost. Pt copii e haios.

      • 6 buc Lancer in formatii de 3, desupra Calarasului, dinspre Borcea spre Bucuresti! Au speriat toti pestii din Dunare…

      • la Cimpia Turzii inca zboara tot felul de pasaroi,fac un zgomot infernal,mergeam si eu dar am alte treburi.

        • eu acu m-am intors de la miting de la Cimpia Turzii a fost foarte fain. A fost si o aplicatie tactica in care aia de la sol trageau dupa migurile ce ii atacau ( niste gheparzi + tunuri AA dinalea vechi) . + m-a impresionat cele doua Yak 52 („Yakarii”) evolutia lor + explozii mult fum si o harmalaie nemapomenita 😀 , a fost formatia de acrobatie cu EXTRA ( aia nu-s normali la cap) au zburat si aia cu F15 m-a impresionat silentiozitatea lor cand se apropie si nu baga fortzajul… Mig21 au evoluat si ei foarte fain , acrobatie adevarata , viraje aproape de sol + fortzaj la iesirea din virajul de lupta ( ce micutze par in comparatie cuu F16) . a mai fost si IAR 99 si IAR 99 Soim precum si IAR 330 Puma SOCAT si MEDEVAC Hercules si Spartan , parasutisti, parapante la mosor, ultrausoare si aeromodele, niste baieti de la SOF au coborat in rapel din elicoptere tragand cu arma samd. In orice caz, baietii nostri au fost la inaltime si la propriu si la figurat , mie mi-a placut f. mult…

          • erata : in lof de F16 cititi va rog F15

            • am uitat sa zic, hamericanii aveau inclusiv motoare de schimb pt F15 …

              • raster,mergeam si eu da am avut musafiri,culmea,asta e al treilea an cind nu pot sa merg,anu trecut am mers de capu meu sa vad avioanele F15,stateam linga calea ferata si ma uitam prin binoclu,era sa ma aleg si cu esapamentu ciuruit,anu asta ma las pagubas

                • eu anu trecut am mers in cucuruzu’ de la capatul pistei ca era prea multa lume si ar fi durat o vesnicie pana as fi iesit cu masina… o fo fain si in cucuruz… 🙂

      • nici in ww2 pasaroiu asta nu facea mare brinza,in ziua de azi un gigel cu un stinger il trimite de urgenta la fier vechi

  3. Salut !Daca tot e pt arabeti in prima faza cred alde alah akbar e posibil sa faca ceva svaiter din el ! https://www.youtube.com/watch?v=KGk2_sW_-y4 . Amu ramane de vazut cat de priceputi vor fii pilotii cu hellfire pa mana ca stim destul de bine cam cum se pricep astia cu tehnica .
    In rest pt tarile din Europa din est care ar fii interesate de asa ceva pare o gluma da intotdeauna sunt si fantezii pe banii prostimii .
    Fo 12 nu luam si noi ?!!

    • Ce dracu sa facem noi cu asa ceva? da’ Fereasca Al de sus 🙂 .

      • Avem si noi IAR 827! Hai la atac cu el!

      • Cum bre Coane GMT ce sa facem cu ele ?!! Da ce cu Panhardurile alea ce facem ?! Cu copaile regale ce facem ?! Vb colegului @ Gogu de la cazane o licitatie directa cu dedicatie sa pape cineva niste comisioane ?! Sa fie acolo , barem daca elicoptere specializate nu luam luam niste ciori deastea si sa vezi ce ii spariem pe rusi ! In tandem cu T 55 blitzkrieg facem nu altceva !!!
        @ Gogu de la cazane Omule ce tot ii dai si tu cu AA o prioritate ?!! Stai ca mai tre facute workshopuri baute cafele mancate niste crontanele si discutii si rasdiscutii . Nu i vezi cum se aduna si doar bifeaza activitati decat sa faca efectiv ceva ?! E doar o invarteala in jurul cozii pana s or satura si puricii de javra respexctiva si pleaca singuri dupa alta . Cate firme nu au fost cu fel si fel de oferte da degeaba ? Cat s au zbatut cei de la Gripen si cand colo noi luaram 3 h F16 ?Sau chiar cu aaaul luaram alte fiare de la olandezi ? Da las sa zicem ca stam bine sa nu stie altii in e hal suntem ( de parca ar trebuii sa spunem ceva, nu se vede si cu ochiu liber ) .

    • Gogu' de la cazane

      Stai ca-s noi si trebuie sa faci licitatie… Astepta sa se mai invechiasca putin si le vom lua prin negociere directa la pret aproape ca si noi…
      Sau stai, poate ca il fabricam la noi ca pare asemanator cu IAR 821/827 si facem politie aeriana la frontiera – mai un traficant de tigarete, mai un grup de emigranti, mai un pescador turcesc – in caz de nevoie si un mic suport aerian, iar daca il modificam biloc facem si scoala cu el… Ce atata Soim si alte turboreactoare ? Pentru asta exista NATO! De banii economisiti ne dotam cu AA supercompetenta si redundanta (asta chiar ar trebui sa fie o prioritate).
      Caldura mare mon sher, caldura mare… si fandaxia e gata…

    • Caricatura de armata!!Striga ca pe stadion!Mai bine îi duceau la un meci se băteau acolo și nu murea nimeni!E plin youtubeul de ei!La ce IQ au nu stiu cum pot să ducă un război!Aia lu Bashar sunt la fel sunt praf….Dacă nu ar muri oameni acolo ar fi o comedie bună de tot!

  4. Caporale ce suma crezi ca ar putea investi Moldova,Bosnia sau Muntenegru in fortele aeriene??Si de cate aparate ar avea nevoie?4-8 bucati fiecare?

    • Daca vor sa apara ca investitii in fortele aeriene cu astfel de aparate n au decat ! Sunt banii lor , pot figura ca au si ei ceva problema este in caz de bubuiala altii s ar putea sa aibe un AA de ti le da jos rapid de tot !

    • Diti cucoane serioase

      asta este ptr „antiisnurgenta” in zone unde sunt doar beduini cu tazpine maxim AKM sau G3!

      Asa cum de 30 de ani se tit porpune raler Lucombe [ptr tari africane und ese mai foloseste arcul ..

  5. Daca ar avea 600 km/h plus tren rabatabil ar fi super bun pentru patrulare si vanator de infanterie mecanizata.

  6. legat de noile F16 de care zice Oprea, vreo idee de unde vor venii? S-au inceput discutii concrete sau deocamdata e doar o idee?

    • Daca ar fi sa-mi dau cu pararea, s-au inceput deja negocierile dar nu am idee de unde vor veni.

      • Subscriu, in momentul in care se da in presa, deja sau s-a ajuns la maxim 2 competitori sau se stie aproape sigur cu cine o sa mearga. Ma indoiesc ca le luam de la greci, criza de la gretili e mai recenta decat data la care au inceput negocierile astea care ar trebui sa aiba cel putin 6 luni :).

        Eu zic ca le luam direct din USA, si ca o sa tot luam pina ajungem pe la 48 – adica 12 la maxim 2 ani.

    • nea izmana vorbeste sa nu taca,oricum la cite stoluri de croncanitori avem in tara nu vine nici dracu sa ne atace cu aviatia,isi paradesc avioanele inainte sa ajunga la destinatie,mai facem si niste trupe gen FOS formate din cetateni romulani experti in ciordeala de fier vechi si ne doare-n cot de toata lumea

  7. cel mai sigur , vor veni de la greci , si asa sant in faliment si au nevoie de dolari , la fel cum sa procedat cu afacerea portugheza !!!

  8. daca tot vorbim de avioane,prin 93 un mig 21 de la Cimpia Turzii sa infipt in pamint in apropierea mormintului lui Mihai Viteazul,dupa vreo 2-3 zile romulanii din zona au inceput sa scormoneasca dupa fier vechi,cu toate ca era echipat de lupta din nefericire nu sa activat nici o pocnitoare,mare pacat,citeva saptamini aia faceau garda in zona sa-i alunge pe eventualii amatori de fier vechi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *