Azerbaijan cumpara JF-17C Block-III

Mare contract, mare, pentru Pakistan – cel mai mare din istoria industriei militare pakistaneze – care a semnat de curand pentru livrarea catre Azerbaijan a avioanelor JF-17C Block-III. Suma pusa la bataia de bogata tara caspica este de 1,6 miliarde de dolari.

Nu se cunoaste numarul de aparate achiztionate dar se stie ca este prevazuta pregatirea pilotilor si a tehnicienilor plus o anumita cantitate de armament. Deocamdata nu exista un calendar clar de livrare, dar surse de la Islamabad declara  ca avioanele pentru Azerbaijan vor fi livrate abia dupa ce fortele aeriene pakistaneze isi vor primi cele 62 de aeronave comandate deja.

Azerbaijanul va fi ceea de-a treia tara care cumpara JF 17, dupa Nigeria – 3 aparate Block 2 si Myanmar cu 16 aparate  Block 2 din care 11 livrate deja.

JF 17 Thunder este un avion chinezo-pakistanezo-rusesc, daca vreti, construit pe baza unei platforme chinezesti,  motorizare ruseasca (Klimov RD-93) sau chinezeasca (Guizhou WS-13) si avionica plus arme chinezesti. Aparatul dispune de un radar AESA chinezesc KLJ-7/ Type 1478.

Desi se spune ca JF 17 ar putea sa foloseasca atat armament chinezesc-rusesc cat si vestic, realitatea este ca deocamdata cel putin panoplia include doar sisteme de arme ghidate chinezesti (rachete aer-aer, bombe ghidate aer-sol, rachete anti-nava) si este foarte putin probabil ca producatorii occidentali sa permita integrarea rachetelor lor pe un radar chinezesc.

De asemenea, incarcatura de lupta a JF 17 este mai mica fata de alte mono-motoare NATO, Thunder-ul pakistanez poate decola cu o incarcatura de lupta de maximum 5,5 tone, in timp ce un F 16 Block 50/52 poate decola cu 7 tone, similar cu un Gripen C/D, dar cu toate acestea nu putem sa nu aratam cuvenitul respect pentru industria aeronautica pakistaneza pentru ceea ce reuseste sa faca cu extem de putinele resurse pe care le are la dispozitie.

In acelasi timp se poate remarca ca atunci cand indienii si pakistanezii s-au luat de par (in 2019) ambele tari au pus accentul preponderent avioane vestice: Mirage 2000 de partea indiana si Mirage IIIDA/VPA/ F 16 de partea pakistaneza. Indienii au folosit Su 30 MKI departe de linia frontului bazandu-se pentru aparare pe sistemele SAM, iar pakistanezii au ridicat un numar necunoscut de F 16 si JF 17, dar singura lupta aer-aer s-a dat intre un MiG 21 Bison indian si un F 16 pakistanez, indianul fiind doborat de o AMRAAM…

Pe de alta parte, in 2022 Pakistanul a semnat un acord cu China cu privire la achizitia a 25 de aparate chinezesti Chengdu J-10C, probabil cel mai sanatos si de incredere avion multirol al Beijingului. Dar ce nevoie are aviatia pakistaneza de J 10C daca are JF 17C?!

JF 17 este, posibil, un avion multirol decent, care isi face treaba atat timp cat nu-l pui fata-n fata cu avioane care ii sunt in mod evident net superioare. Printre avantajele clamate de productaor este si posibilitatea de a angaja tinte aeriene de la o distanta exceptional de mare gratie integrarii rachetei aer-aer chinezesti PL-15, cu raza maxima de 300km…

Cum functioneaza in conditii de razboi PL-15 impreuna cu radarul KLJ-7 nimeni nu stie dar pe hartie lucrurile sunt impresionante.

Una dintre problemele perene cu care JF 17 si-a intersectat viata operationala este cea cu motoarele rusesti. Extrem de putin fiabile a facut ca Myanmarul sa-si tina flota la sol o perioada lunga de timp, dar este posibil ca Block III sa dispuna de o motorizare imbunatatita  – RD-33MK rusesc, motorul care echipeaza MiG 35 sau motorul chinezesc WS 10A.

Deocamadata nimeni nu stie daca aceste motoare sunt ceva mai fiabile desi cel mai probabil ca nu sunt, pakistanezii pot trai doar cu speranta, dar una firava, atat timp cat “amici” indieni de peste Kasmir folosesc exact acelasi motor – RD-33MK – pe noile lor MiG 29K si au numai cuvinte grele despre exceptional de proasta calitate a acestor motoare, proiectate gresit, construite in dorulul lelii si care au facut ca MiG-urile K ale marinei indiene sa fie niste aparate demne de tinut la sol.

Motoarele RD-33MK au aratat indienilor ca, cel mai probabil, mai rau de atat nu se poate, inregistrand o rata de retragere din serviciul operational de 62%, pe motiv de defectiuni.

Cum se vor descurca azerii cu JF 17C ramane de vazut, deocamdata fortele aeriene azere au doar avioane sovietice, cateva MiG 29 si un pic mai multe Suhoi Su-25, Vestul – desi prieten cu azerii in problema gazelor naturale – evita sa vanda sisteme de armament prea sofisticate, doar israelienii le-au mai vandut cate ceva, in rest tehnica de lupta sovietica si bineinteles turceasca.

Francezii, cel putin, tin pe fata partea Armeniei, astfel incat – cel mai probabil – ca Baku nu ar fi putut obtine avioane de lupta occidentale nici daca ar fi dorit, singura sansa fiind China/Pakistan. Practic nu cred ca s-a pus problema alegerii unui avion ci doar achizitia a ceva ce era disponibil pe piata, iar JF 17 pare cam singura optiune.

GeorgeGMT

 

40 de comentarii:

  1. Ași completa

    – motorul rusesc este chiar dezvoltat specific pentru pakistanezi, îi spune RD-93MA
    https://www.theweek.in/news/world/2020/07/09/russia-confirms-progress-on-new-jet-engine-is-it-for-pak-jf-17-fighter.html
    – încărcătura de luptă maximalà ar fi de 3800 kg, nu 5500 kg.
    – după extrapolările site-lui francez Opex 360, prețul anunțat, ținând cont de toate acareturile, ar fi pentru 20 de avioane
    https://www.opex360.com/2024/02/23/lazerbaijan-a-commande-des-avions-de-combat-jf-17-thunder-au-pakistan-pour-16-milliard-de-dollars/

    7
  2. Este cumva Olimpiada cumparaturilor militare ?
    Observ o adevarata frenezie, o cursa „care cumpara mai mult” in toata lumea, factorul declansator fiind Adolf Putin !
    Si daca moare boul ?
    Ei bine … toate contractele vor face fâsss si se vor stinge !

    8
    • Ca in cazul Pfizer?!

      11
    • Daca moare boul, Rusia tot Rusia ramane.
      Nu-i nevoie numai de armamanet ci si de protectie impotriva razboiului hibrid.
      Toti rusii si chinezii care lucreaza in cercetare si universitati in Vest ar trebui expulzati imediat, de preferinta dusi dupa grajd si impuscati, e clar ca-s spioni.

      32
    • „Si daca moare boul ?”

      Daca boul moare, vine altul gen Medvedev, care-ti da direct cu nucleara-n cap.

      14
    • Ptr „soldat Sveik”
      Fara sa incerc sa fiu filosof, dar credeti ca singurul promotor al invadarii Ucrainei este doar Putin? Eu personal cred ca o mare parte din camarila dorea acapararea resurselor ucrainiene asa ca nu cred ca disparitia singulara a personajului rezolva in totalitate problema. Cred ca este mai complicat de atat, nu dezvolt ca nu este cazul, asa ca partea de achizitii cred ca va continua.
      In alta ordine de ideei in toate aceste noi achizitii observ faptul ca pe partea cealalta a globului unii se straduiesc sa ajunga din urma tehnica occidentala, asa ca presupun ca decalajul inca exista si este consistent. Ceea ce cred ca nu este chiar rau.

      11
    • rusia ramane tot rusia si dupa…voi fi ceva mai linistit doar atunci cand se va dezmembra.

      6
  3. Paki au găsit o nișă neocupate destul de substanțiala.
    Sa zicem ca vrei un jet decent, nu ai ca adversar superputeri militare, deci nu ai nevoie de avioane de 5*, iar principalele sarcini sunt patrulare și politia aeriana.

    De asemenea nu te dau banii afara din casa, asa ca prețul e o componenta vitala și ai prefera sa nu te legi la cap cu condiții de drepturile omului, sancțiuni, alinierea cu una din blocurile existente.

    Iată ca pakistanezii se trezesc aproape singuri pe o piață potențială mare, unde poate ca mai pot figura și koreenii cu FA-50, care e totuși mai mult trainer decat chinezo-rusul făcut în Pakistan. Ar. Ai fi și alții?

    3
    • „alinierea cu una din blocurile existente.” – mai primesti motoare si service, daca superi China ?

      8
      • Motor se mai gaseste, il au multe tari in exploatare. de restul probabil ca nu 🙂
        ideea era alta, asta e marketat ca un avion an nealiniatilor, si daca te uiti la cei care se gandesc sa-l cumpere o sa vezi ca toti sunt din categoria asta. Ca sunt chinezii si rusii in spatele lui e altceva, realitate mascata

        3
    • Ar mai fi si indienii cu Tejas. Incearca sa-l vanda in Argentina, dar deocamdata doar ei il au in dotare.

      https://en.wikipedia.org/wiki/HAL_Tejas
      https://breakingdefense.com/2024/02/indias-quest-to-sell-tejas-jets-to-argentina-gets-renewed-push/

    • @Dinu – da-mi 5 factori cheie pentru care FA 50 Golden Eagle nu este la fel de fighter ca si acest avion JF 17 si atunci mai vorbim pana atunci nu prea poti spune ca al koreenilor este „mai mult trainer”.

      3
      • Eu nu pot sa ma pronunt cat de bun e JF 17, dar FA 50 e un trainer avansat care a fost conceput cu scopul asta, antrenament avansat si atac usor, cum sunt marea majoritate a trainerelor, inclusiv IAR 99.

        datele gasite despre koreean nu spun daca performantele lui sunt in versiunea de trainer sau in cea de lupta, cand va fi incarcat cu rachete si senzori + combustibil suplimentare. asa, la prima vedere sta bine atat la viteza cat si la raza de actiune.
        daca ar fi sa decid eu, clar nu as lua JF17, dar ca sa compar JF 17 cu FA 50 las pe altii mai priceputi.
        Dar ce se poate afirma cu certitudine este ca koreeanul a fost conceput si este utilizat mai ales ca trainer si nu ca avion de lupta usor

        • da…spune-le asta filipinezilor.
          Apoi ia de etalon cat poate sa care unul si celalaalt dintre ele si mai compare T/W ratio si vezi ce iti da. Electronica cu tot cu AESA pe JF 17 parca tot pe Elta EL/M 2032 as merge fiindca este instalat si pe F 16 si pe F5-uri si pe MIG 21 LanceR si odata cu Block 20 o sa aibe capacitate BVR – asa le cumpara Polonia.

          1
  4. Bogata tara? Haha.

    3
  5. E o realizare frumoasa pentru pakistanezi, si evident ca are o nisa prin Africa sau prin tarile fara posibilitati; Altfel insa e un avion destul de rudimentar, cu tot cu radarul lui AESA, chiar pakistanezii zic ca-i un avion de generatie a 4-a plus, nici macar 4.5

    Pentru ei e util, exista calitate in numar mai ales cand ai adversar istoric ca India si au 150+ deja pentru ca trebule sa inlocuiasca Mirage-uri, copia chinezeasca upgradata de Mig-21 si nu peste mult timp F-16 (desi aici cred ca vor opta pentru ceva mai bun, chinezesc)

    Va avea insa un rol limitat pentru ei, are viteza mica, nu cred ca Aesa ala „vede” 300 km sa foloseasca PL-15 la maxim adica mno, l-ar avea si chinezii daca ar fi ceva cu adevarat bun. In plus PL-15 de export au raza de 145 km, nu 300 cum zic chinezii ca sunt cele pentru uz domestic.

    https://en.wikipedia.org/wiki/KLJ-7 -> look up 105 km asa ca PL-15 poate cu AWACS ceva; la look down 85 km, decent.

    La ce e cu adevarat util e ca poate lansa o serie de arme aer sol

    E practic un Mig-21 adus la zi, ceva mai capabil de multirol insa cu viteza mai mica; ce n-as mai lua in considerare la maxim e masa utila, foarte rar se zboara asa, sunt putine misiunile unde folosesti toata aceasta capacitate.

    Azerbaidjanul nu e un stat sarac dar nici nu prea are sens sa ia ceva high end, sunt prea aproape de Rusia iar in cazul unui conflict probabil ar sari turcii sa-i ajute; le trebuie asa ceva pentru Armenia, atat si sa inlocuiasca MIG-urile vechi, sa-si mentina capabilitatea

    8
  6. KLJ-7V2 are raza de actiune pe mode lock-up ptr tinte aeriene de 5m2 de 200km iar in mode lock-down de 85km.daca RCS ul tintei scade la 3m2 si raza este de 100 respectiv 50km.tintele navale „le ia” de la 135km.

    6
    • „allegedly”

      Iar apoi mai conteaza cu cata fiabilitate face asta, daca diferentiaza intre ce tinte vede, cate tinte poate sa urmareasa si sa angajeze simultan si cat de susceptibil este la EW. Eu nu cred ca le-au dat chinezii cine stie ce scule, mai ales ca radarul asta e doar pe modelul asta de avion.

      3
      • „vede” 40 ,urmareste 10 si lanseaza BVR pe doua.MTBF 220H.Modest dar nici avionul nu e woow.e un cal de povara util la bani putini in achizitie si exploatare.

        3
        • Cal de povara merge doar daca e fiabil:

          Troubles Mount For JF-17

          Since its induction in PAF in 2007, it has seen many crashes. There have been reports of the aircraft being grounded several times due to cracks in guide vanes, exhaust nozzles, and flame stabilizers.

          Myanmar, the first country to buy and induct JF-17 besides Pakistan, was forced to ground its fleet in 2022 owing to technical malfunctions. PAC had sent its technicians and engineers to fix the problem but to no avail.

          An independent Myanmar-based media outlet, Narinjara News, reported that these problems were identified to be structural cracks and airframe damage, issues with the Weapon Mission Management Computer, and poor performance of the Chinese-made KLJ-7AI fire control radar, as well as a variety of other technical problems and malfunctions that gave the Myanmar Air Force reasons to declared the JF-17 Thunder fleet as “technically unfit for operations.”

          https://www.eurasiantimes.com/pakistans-jf-17-shoots-down-six-rafale-fighters-during-turkish/

          5
          • da,dar nu dau 150 mil$/zburatoare precum bulgarii de ex. si stai linistit ca si alea se defecteaza si sunt consemnate la sol cu lunile(minunatulF-35 !!).

            1
            • Bulgarii au dat 500 si ceva de milioane de dolari pe 8 zburatoare numai manca rahat

              5
              • sa mori tu??eu zic sa nu mai citesti stiri genul „Lockheed was awarded a contract for 8 f16 for bulgariain value of 151,360 mil$(19, mil/buc)” sau”lockheed was awarded a 512mil$ contract for construction of eight f-16 for bulgaria(64 mil$/buc)”.idiotii aia au dat pe primele 8 avioane(+balariile de rigoare) 1,3 miliarde coco.adica 162,5 milioane zburatoarea.si ca si armament(ca sigur imi scoti ochii cu asta) au avut in contract o duda.adica 19 aim-120, 20 aim-9x,28 bombite gbu-39 si niste kit uri jdam .asa ca scuti ca ma plicti.si incearca sa vorbesti mumos dl. Goe ca nu doare!!

    • Are performante chiar inferioare radarului ELTA 2032, pe care l-am avut pus pe Lancer.
      https://www.radartutorial.eu/19.kartei/08.airborne/pubs/38030.pdf

  7. Daca nu au putut turcii sa miste nimic in front la nivel de avioane occidentale, cu siguranta azerii nu au nicio sansa. Mai cu seama tinand cont de cum au abordat relatia cu Armenia din 2020 incoace.

    Acum ramane de vazut si cat de tare se vor implica francezii in toata treaba asta, ma refer in practica, nu din gura. Si cum vor reactiona rusii in cazul asta, mai cu seama ca Armenia si-a suspendat participarea in alianta cu Rusia si pare ca are de gand sa ‘expulzeze’ pacificatorii rusi. Nu mai departe de ieri Macrou marinat ameninta ca isi ia cascheta si pleaca la colindat in Ukraina. O sa avem o relatie tare interesanta. Bag de seama ca saracii armeni vor invata turca din nou, pacat de soarta cruda a acestui popor batut de soarta. Cand te uiti sa ei si la kurzi, nu stii de care sa iti para rau mai mult!

    11
    • Ai uitat de lazi(islamizați și turcificati masiv), de asirieni, de bulgarii din zona Edirne. Turcii sunt tot un fel de „ruși”, dar mai diferiti.

      3
  8. .Azerii au multi bani dar nu as cumpara
    de la Pakistani.

    3
  9. De armeni. Baremi sunt de-ai noștri….

    2
  10. Ma tot gandesc, desigur, am vise „eroice”, cum ar fi sa mesterim la IAR 95. Documentatie sigur mai exista la INCAS,punem un AESA de la Leonardo si te miri ce motor de la americabi sau britishi si sa fabricam asa vreo 150 de bucati pentru noi si restu’ pana la 300 sa zicem ar putea sa fie vandute tot asa unor „nealiniati”.Stiu, e deja aproape de ora 23 si ma apuca greata cand vad ce am fi putut avea si nu avem

    6
    • Nu au putut să pună un radar și un motor pe iar99, deh, erau modificări la fuselaj și conul de bot.

      1
      • Au facut modificarile in proiectul CAD,presupun ca au si documentatia cu piesele modificate si gata de fabricatie.Acum ceva timp chiar am intrat in vorba cu un domn care facea calculele la prizele de admisie la TD ,Dan Vătui il cheama,are omu’ vreo 78-79 de ani acum nu stiu daca inca se mai ocupa sau intre timp s-a lasat de activitate (ca pensionar oricum e).

    • si cine sa faca asta la noi? chiar daca ar fi asa de usor cum zici tu, tot nu ar avea cine sa faca asta. sper ca nu o sa zici Avioane Craiova
      costurile dezvoltarii unui avion nou sunt astronomice, mai ales unul de la zero si de catre oameni cu experienta nema la supersonice

  11. Obviously this is a political demonstration of commitment to the principle of unity with a nuclear state. However, much depends on the quality of the airframe, „good friends” can help out with the rest and even improve the engine… https://militaeraktuell.at/wp-content/uploads/2024/01/20240119_00052_c_Mader-1536×835.jpg

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *