Proiectul a debutat ca LRS-B (Long range strike bomber) in 2014, fiind incredintat lui Northrop Grumman. Daca programul F 35 a avut parte de o transparenta totala, acest bombardier este foarte putin cunoscut.
Este genul de program „gri”, cu date tehnice cvasi-secrete sau oferite foarte vag. Au fost si programe „negre”, dezvoltate intr-un secret total, ca: SR 71, F 117 si B2.
In primavara lui 2016 a fost codificat oficial ca B – 21 – probabil din motive de marketing – bombardierul secolului 21.
Tot atunci, Northrop a publicat si o conceptie artistica a designului (cea de sus).
Acum a fost si botezat RAIDER.
Intr-o ceremonie emotionanta, veteranul lt.col Dick Cole, in varsta de 101 ani, a fost cel care a anuntat castigatorul concursului de selectie al unui nume potrivit bombardierului. Au fost 4600 de propuneri, facute numai de aviatori militari si familiile acestora, iar castigatorul a fost „RAIDER”.
D-ul Cole, un adverat erou, este ultimul supravietuitor al celebrului raid Doolittle
Dupa dezastrul de la Pearl Harbor, la cererea lui Roosevelt, USAF a executat unul din cele mai indraznete si eroice raiduri din WW2. Cele 16 bombardiere B 25 au decolat de pe portavionul USS Hornet, fara posibilitate de intoarcere, au bombardat obiective militare din Tokio, au aterizat fortat in China si unul la Vladivostok. Din cei 80 membri ai echipajelor, trei au murit , opt au fost luati prizonieri de japonezi , din care trei executati. Toate avioanele au fost pierdute.
Nu a avut un mare rezultat militar, in schimb psihologic, a adus increderea Americii in fortele sale.
D-ul Cole a fost co-pilotul comandantului Doolittle, cel care a condus actiunea, aterizand fortat si capotand in China, iar acum a avut onoarea de a anunta numele RAIDER pentru bombardierul secolului 21, in amintirea celebrului raid .
De ce ii trebuie USAF un nou bombardier strategic ?
Dotarea actuala
- 1999: Operațiunea Allied Force (Yugoslavia) B-2 a zburat doar 3% din toate ieșirile, dar a lovit 33% din totalul obiectivelor
- 2001: Operatiunea Enduring Freedom (Afganistan) B 2, in faza initiala a zburat 11% din ieșiri, dar a lansat 75% din muniția folosita.
- 2003: B-1 – Operațiunea Iraq Freedom – a zburat 1% din ieșiri, dar a lansat 43% din totalul JDAMs și 22% din totalul de muniții ghidate
- 2011: B-2 – Operatiunea Odissey Dawn – a distrus 45 de obiective
- 2014: 1 B-1 – Operatiunea Inherent Resolve – executa intr- o misiune echivalentul a 40 iesiri F / A-18 (operațiuni împotriva statului islamic)
Comparatie eficienta bombardiere stealth B2
Ce se stie de fapt despre RAIDER ?
Cam putin si cam vag:
– subsonic
– stealth
– pret – 563 mil $ (2016)
– 175 – 200 aparate
– ar putea folosi motorul lui F 35
– operational – 2030
Raza de actiune (cu incarcatura de lupta)
Sarcina utila
Probabil ceva mai mica decat B 2, inclusiv arme nucleare.
Capabilitate de supravietuire in zone A2/AD
Combat cloud
Lovirea unor tinte prestabilite, culegere si transmitere de date, senzori, data link, interactiune cu celelalte avioane etc…
Daca tragem linie observam ca informatiile despre acest avion sunt foarte putine, multe generalitati si multa teorie. Vom vedea ce se intampla si probabil vom primi relatari despre proiect doar cu lingurita. Chiar e stealth pentru public.
Ii urez sanatate si multi ani d-ului Cole, eroul din ’42, cel care a predat simbolic stafeta unei noi generatii cu multa onoare si demnitate.
TOT RESPECTUL !!
Surse :
http://www.mitchellaerospacepower.org/mitchell-studies
https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Grumman_B-21_Raider
Un rfi repede si la noi. Macar unu. Sa nu stie tiganii ce le strica nunta. :))
Mai mult ca sigur va avea un motor din programul AETP.
Finalizarea acestui program, ca si a lui B-21 Raider, ar fi pe la mijlocul anilor 2020.
Detalii aici:
http://www.defensenews.com/articles/new-engines-for-f-35-mid-2020s-likely-says-bogdan
http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/2016/03/11/f-35-chief-expects-savings-pratts-work-b-21-engine/81637306/
AETP e a lui GE – cred ca GE Aviation o sa ia in cele din urma motoarele lui f35
si pentru b21, au anuntat insa ca P&W o sa fie motoristul (desi b2 avea motoare de la GE )
Pentru un avion strict subsonic, la care e esential sa ai consum mic si sa fie „low observable” si in infrarosu – nu e cine stie ce gheseft aetp (imi dau si eu cu parerea aici). In functie de cat loc o sa le lase pentru motoare, cre ca un „tzivil” ng cu bpr mare le-ar da clasa – asta daca le lasa loc sa il monteze in aripa aia zburatoare, si mai reduc din sarcina utila ca sa compenseze greutatea motorului
La un avion ca f35 insa care trebuie sa aiba supercruise sa nu il faca de minune avioanele astea de generatie 4++ care au asa ceva, care trebuie sa aiba consum mic etc sa fie si mare raza de actiune insa cand ai nevoie sa fie supersonic trebuie sa poata sa accelereze – si mai ales ca f35 in teorie e inlocuitorul la f15 f16 f18 care sunt toate niste avioane care „zboara bine”, aetp e de departe cea mai buna alegere – pentru f22 si f35 au considerat initial ca e prea radical designul motorului si riscant, daca il baga acuma ca engine upgrade din 2020 o sa fie o treaba care o sa rezolve foarte multe din bubele copilariei la f35
Da la un bombardier subsonic, low observable, cum o fi la b2 cu motoarele in aripa zburatoare expresia echivalenta de service „on wing” adica ce operatii poti sa faci la motor cu el sub aripa nu scos si pus pe banc – cred ca o sa prefere ceva clasic si nu un design nou radical ca si aetp
Lasa ca mai vedem in catava vreme ce au ales – numa sa fim sanatosi pana atunci 🙂
Oare isi mai au rostul aceste bombardiere invizibile in contxtul actual ?!!
Posibil sa fie mai importante ca oricand. Mai important este, insa, sa fi pregatit de orice la o adica!
Americani stiu ce stiu
Ma bucr ca au inteles intr-un final americanii ca Northrop Grumman este una dintre cele mai bune si specizlizate firme americane in materie de aviatie militara, poate cea mai buna….si nu au mai marsat pe ceilalti doi mari producatori americani, lockheed martin si boeing, mai ales primii.
YF 23 a fost demential, dar Vaduca Neagra a pierdut in fata lui F 22 Raptor datorita unui cumul de elemnte, printre care si lobby-ul agresiv al familiei Bush. Idem la F 35 vs produsul NG.
Macar de data asta…. 🙂
Si pentru ca B 2 este tot al lor si a costat enorm. Si ceilalti maraiau ca ei nu mai primesc nimic….
De data asta va avea de infruntat bombardierul rusesc ,de generatie 6…spre 7. Glumesc ,desigur. Viitorul este al dronelor si laserului.
Pentru autor:
In referinta la Doolittle Raid, US Air Force nu exista in 1942, ci US Army Air Corps. US Air Force a fost infiintata in 1947.
Doolittle Raid (Tokyo Raid) a bombardat si tinte aflate in alte orase decat Tokio precum Yokohama, Nagoya, Kobe, Osaka si Yokosuka.
@Alex . Corect. Ai dreptate. Multumesc . A fost „Joint Action” intre US Army Air Force si Navy. ( unii ii spun chiar First Joint Action ) Aici sunt amanuntele detaliate pentru fiecare echipaj in parte cu derularea completa a misiunii sale .
http://www.doolittleraider.com/first_joint_action.htm
momentul festiv al anuntarii numelui .https://www.youtube.com/watch?v=I41TbUyS57s
Asta e dovada ca nici macar americanii nu pot depista aceste avioane stealth!si probabil nu sunt nici macar semne ale unor radare care sa poata depista asa ceva!
Nu stiu de ce au utilizat acest avion in Afghanistan punand uzura pe el, deoarece apararea antiaeriana a Afghanistan ului ,,este sublima dar lipseste cu desavarsire”