Doua aeronave, una legendara, alta mai modesta si abia scapata de la lasarea la vatra, arata ca si astazi sunt in mare forma.
B 52H, batranul bombardier strategic conceput sa-i “nuclearizeze” pe sovietici isi asterne astazi umbra peste China si Rusia. De foarte curand americanii l-au incarcat cu 15 mine marine “QuickStrike” sa vada cum se descurca intru minarea de precizie si de la mare altitudine (a Stramtorii Taiwan si a Marii Baltice 🙂 ).
Mine mai lanseaza si alte avioane americane, de fapt americanii folosesc doar avioane, dar B 52H lanseaza mai multe odata. Cinci B 52H si ai deja un camp de mine respectabil de 75 de bucati, suficient de respectabil pentru orice sovietic sau chinez cu ochii mici. Se stie deja, mina marina nu este o arma infailibila, poate fi distrusa, dar asta cere timp si resurse alocate, iar timpul si resursele fac diferenta intre infrangere si scrierea istoriei (de catre invingatori).
Istoric vorbind, lansarea de mine marine din avion este o idee veche din WW2, problema a fost mereu precizia. Era foarte dificil sa creezi un camp de mine datorita lipsei preciziei la lansare, dar astazi, odata cu GPS-ul si noile sisteme de navigatie intertiala foarte performante, minarea unei zone de coasta de la mare altitudine este foarte posibila.
Testul americanilor a avut in vedere minarea rapida a unei portiuni de coasta pentru crearea unei zone de excludere pentru navele inamice, mai ales a unei debarcari amfibii, iar rezultatele au fost pe masura istoriei acestui aparat deosebit.
Familia “QuickStrike” are mai multi membri in familie, printre care amintim: Mk 62 (225kg), Mk 63 (500kg) si Mk 65 1000kg). Detecteaza singura navele, senzori pasivi, si cu asta basta. Sunt la fel de periculoase si impotriva submarinelor ca si impotriva navelor de suprafata.
Si daca in fata unei rachete AN mai putem discuta despre avarii mai mult sau mai putin grave, o mina rupe nava-n doua, s-a terminat discutia. O astfel de solutie rapida ar fi de luat in considerare si de catre Romania, doar ca la noi nimeni nu mai gandeste si chiar de vor mai fi unii, n-au loc de majoritatea calificata care n-are nici o legatura cu orice fel de activitate mintala…
Pentru ca, naval vorbind, nimic nu-i mai eficient si mai ieftin pentru protejarea propriilor porturi decat un camp de mine, iar in caz de razbel ar fi foarte util sa le poti pune la treaba cat mai repede, adica lansate din aer, pana cand inamicul isi iteste navele pe orizontul tau.
Al doilea aparat care mai are inca de zburat este A-10 Warthog (pe numele lui oficial Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II), avion despre care se discuta cu doar 2-3 ani in urma ca ar trebui retras definitiv, dar care a primit un milliard de dolari, prin Boeing, pentru inlocirea aripilor a 112 aparate.
Un milliard acum, parte a unui program mult mai amplu, dovada ca tehnologia este foarte utila (F 35 in toate rolurile principale, drone etc) dar si o bata data in cap cu responsabilitate, cand trebuie si cui trebuie, are inca loc in razboiul modern…
Vor intra in lucru 27 de aparate, urmand ca restul sa-si astepte randul. In acest moment US Air Forces are in dotare 283 de A 10 Warthog, din care 173 au trecut deja prin reparatii si refacere de resursa.
Bine ca le-a venit mintea la cap si au avut congresmeni destepti care s-au opus retragerii A 10, desi USAF a facut presiuni mari sa scape de el. Asta e, cand ai totusi politicieni destepti, fosti militari adevarati…
A 10 a intrat in lupta in 1976, iar ultimele aparate au fost produse in 1984.
Renumit pentru cele doua motoare enorme, dar mai ales pentru “inumanul” tun Gatling de 30mm (GAU-8/A), Warthog-ul s-a dovedit atat un foarte bun vanator de blindate cat si un foarte util aparat pentru sustinerea trupelor de la sol, demonstrandu-si valoarea atat prin Irak cat mai ales in Afganistan.
Un avion magnific, frumos si puternic, dar destul de scump de operat, niciodata exportat, dar daca eu eram dictatorul Romaniei, il aveati in dotare macar in 12 exemplare (de-o parada mai mare) cum este traditia pe la noi…
Programul de inlocuire a aripilor (Enhanced Wing Assembly) va lua sfarsit pe 23 august 2030.
PS Ciudat cum imperialistii astia isi pot calcula astfel de programe pana la nivel de zile si culmea este ca le mai si iese.
GeorgeGMT
O veste grozava – revigorarea lui A10. Mai are multe de dovedit
daca termina programul asta de un meleard in 2030 inseamna ca il apuca 2040 in serviciu.inca una din misiunile(CAS) polivalentului f35 se duse dracu”.cand ma gandesc ca anul asta a demarat si programul SLEP ptr(deocamdata)372 de f16(radar aesa apg83 si resursa extinsa la 12000h) care sa le invioreze pana prin 2040-2045,iar marina comanda in draci f-18 superhornet(18 anul trecut)rezulta ca minunatia invizibila a cam dat gres la toate capitolele.inclusiv la invizibilitate care trebuie refacuta(pe bani grei) periodic.
Daca asta ai inteles tu din articol….
Unu” mai rasarit ar fi priceput ca era aparatelor dedicate inca n-a apus si ca multirolul nu sta chiar in dreapta Domnului, cum cred unii.
scuze,dar daca citesti printre randuri cam asta reiese.cand te apuci sa „inviorezi” ptr inca 20-25 de ani 650(cel putin) de avioane care teoretic plecau in amarg inseamna ca ai o mare problema.ori nu ai planificat inlocuirea cum trebuie(si stim ca nu este cazul americanilor) ori „minunea” care trebuia sa le inlocuiasca nu este ceea ce asteptai.si atunci cauti solutii stop-gap.stealth-ul se pare ca nu prea mai este asa bun cum se credea.f-22 trebuia sa inlocuiasca f-15.nu numai ca nu l-a inlocuit dar se pare ca usaf vrea sa comande ultima varianta a bunicului in loc sa ceara versiunea noua de raptor propusa acum un an de LM(care beneficia de sistemele lui f35).la fel b-2.a intrat in serviciu acum 20 de ani(20 de bucati).peste 5 ani este asteptat b-21 desi 50% din flota de bombardiere americane e formata din b52,un bunic de 65 de ani pe care vor sa il tina in viata pana la 95 de ani(2050).ce rezulta de aici?ca dintre toti(b52,b1,b2)cel mai bun a fost tataie.
Sau intelegeai ca sunt atata de avansati fata de pulime incat isi permit sa faca economie tragand de niste platforme ce sunt inca peste potentialii adversari. Deh, asa e cand ai 4 aparate stealth fabricate si te pregatesti se inca unul, fiind utilizate de peste 3 decenii, iar alti abia se screm sa puna un motor eficient.
Adevarat spus legende
Mereu ma intrebam, cum ar fi posibil ca f-35 sa inlocuiasca A-10! Sunt atat de diferite… atat ca designul aeronavei cat si ca dotari!
F35 cu ajutorul armelor ghidate, doar ca n-ai nevoie de un aparat atat de complex si de scump pt misiuni de tip CAS.
la ce pret?
f 35 distruge o tinta cu munitie inteligenta care nu prea se gaseste sub 100 000 $ bucata ,A10 face acelasi lucru cu cateva zeci de proiectile de 30 mm care nu costa 3000 de $
E adevarat ca mai exista Apasul
Si in plus o aparitie a lui A 10 risca sa produca incurcaturi „spatelui” adversarului .. ca toti din zona incep sa ceara izmene curate!!! Hai pe pe bune .. un A 10 „venind” si tragand cu GAU ul risca sa rezolve o constipatie ceva mai iute decat o doza de sare amara
Nu este pentru noi un avion dedicat CAS dar un elicopter de atac ar fi o minunatie
B52 are șanse să servească 80 de ani . Poate și mai mult.
A10, un tanc cu aripi, construit în jurul tunului, avion dedicat CAS, nu are deocamdată înlocuitor in USAF, iar în misiunile din Afganistan și Irak mai are multă pîine de mâncat. E bine că americanii au decis să îl mențină în serviciu.
La mintea mea, atât B52 cat si A10 nu ar fi avioane bune pt noi
Aceste aparate sunt bune atunci cand ai controlu total al spatiului de lupta pt simplul.motiv ca sunt prea lente si putin protejate fata de rachetele moderne de lupta
Sau putem cădea in cealalta extremă a conducerii noastre militare, cu neuroni ajuns în vremea copilariei, si sa spunem ca tot ce este vechi este foarte bun fata de tehnica noua de lupta netestata suficient
O fi poate de la buteliile de vin
Cu cat is mai vechi sunt mai bune
Doar asa putem incerca sa intelegem ideea ca mai bine renunțăm la Mig 29 si modernizarea lui in favoarea lui Mig 21
la fel si renunțarea la IAR 93 fără a avea un aparat similar
La fel.renuntarea crearii unui tanc nou porivit cerintelor miltare recente cu ajutor german si mai bine modernizarea unui t55 numit pompos tr85m
Sau de ce nu modernizarea bmp1
Dacă avem bani putini ne permitem sa scăpăm de ei usor
Americanii isi permit sa utilizeze mai multe aparate diferite pt acelasi tip de misiuni
Noi suntem linistiti
Avem patriotu si himarsu
Ori astea sunt si avioane si radare si tot ce vrei
Eventual se mai pune un radar pe IAR u asta de antrenament si asta e
Nush cata lume realizeaza ca vremurile s-au schimbat profund fata de anii 2000 cand a fost proiectat f-35. Suntem din nou in razboi rece si armele razboiului rece s-au intors. Modernizarea b-52 si f-16 sunt expediente pt refacerea cantitativa a fortelor usaf in fata pretentiilor rusiei ai chinei. Nu au neaparat a face cu f35 ci cu noile realitati. F35 e un bisturiu, b52 si a10 sunt bata de baseball si securea.
La numarul de aparate comandate (F35) numai bisturiu nu este. Eu cred ca pur si simplu entuziasmul, uneori tembel, fata de noile tehnologii s-a mai temperat si s-a remarcat ca nu-ti trebuie mai mereu F 35/F 22, mai merge si B 52/A 10 daca tot le ai gata de lupta.
Chestie de costuri.
Sau un B-1…ar spune Alex USMC. 🙂
Ce dor imi este de F14 Tomcat si de ale sale Phoenix. Cred ca si fraților americani.
atâta timp cat cccp-ul lui putin si china comunistă nu aduc proiecte reale care sa incline balanta americanii pot readuce si/sau/la prelungii viata unor capabilitati existente.
salveaza banul contribuabilului si pot reorienta resursa financiară pe sectoare de aparare neglijate pana acum.
#peace✌️
chinezii cam aduc.in domeniul naval au lansat in 5 ani 9 distrugatoare +4 cruisere intr-un singur an.si vreo 20 de sub-uri cu aip.si forjeaza din ce in ce mai tare.oficial,conform sipri au cam 1/3 din bugetul sua ptr aparare.neoficial cred ca au ajuns deja la jumate.nasol este ptr americani.cand ai mai bine de 1/3 din bugetul militar MONDIAL la dispozitie sa faci incropeli din astea inseamna ori ca ai ajuns la fundul sacului( nu cred ca e cazul) ori nu ai alte variante.si atunci e naspa rau.ptr ca rdt&e nu numai ca mananca bani,dar mananca al naibii de mult timp.
nu aduc nimic ce nu au deja yankeii,ceva important care sa schimbe jocul….inca nu.
subestimezi in mod vadit si voit capabilitatile nord americane pe baza unor controverse care culmea sunt discutate in mod transparent peste ocean si mergi all in pe sisteme opace unde nu exista informatie publica sau dezbatere coerenta .cam tânjești fără modelul sino-sovietic…
daca atat ai inteles,e treaba ta.ciudata obsesia asta ca net-ul e plin de pro-rusi.am vrut sa spun ca america a mizat prea mult pe proiecte riscante ce s-au dovedit fundaturi :b2,f22,v-22 osprey,f35,gerald ford,zumwaltt,lcs,etc.si acum trebuie sa gaseasca solutii,macar de stop gap.in timp ce chinezii construiesc in draci pe solutii deja experimentate si verificate de altii.
pai asta tot scrii pe aici de amar de timp,rusia in sus si china in jos.
lucrez cu materialul clientului,atat se poate intelege din postarile tale.
adica analizam la rece si critocam orice tehnica este data in folosinta de yankei dar imbratisam orice vis erotic anuntat de china sau rusia….nu trebuie sa te superi.
Chinezii au.. chinezii dreg .. .chinezii fac vai .. vai .. app chinezii ar trebui sa isi rezolve „problemele” pe care le au in HK ca nu prea ii vad bine :)). Cum au inceput si ei sa o arda in stil de mare putere cum poc apare un conflict intern care risca sa escaladeze.. basca razboiul economic cu SUA.. clar nu ii vad bine pe galbejiti :))
o intrebare interesanta aceste mine pot fi lansate si de f16?
Cred ca da, ele sunt de fapt niste bombe gravitationale.
Gasesc pe net ca f18 poate
F/A-18 poate multe deci…long live the Rafale! 🙂
Serios acum, daca tot avem detasamentul de 4 Pume UN cu BrightNite in Mali…poate ii rugam pe french fries sa vina in sfarsit si pe la noi cu 4 Rafale sa ne pazeasca Marea Neagra vreo 4 luni de iubitii lor rusi…sau stramba din nas kramericanii de la MK ca frenchies vor vomita tot lu’ Putin?
macroul are de sarbatorit ceva in piata rosie cu putin,nu are treaba cu partea asta de europa..aparent nici usr-plus nu au nimic impotriva unor relatii cordiale cu rusia si china…doar ponta si erdogan lui mai lipsesc din peisaj.
Stii de ce nu cumpar niciodata de la H & M?
Pentru ca fukkerii aia au venit in Romania de abia in 2011, de parca am fi avut raie pana atunci.
Asa si cu astia…haidi bre, lasati-i si pe Rafalioti o treime de an pe aici, sa-mi clatesc si io ochisorii!
„Politia cerului” de càtre NATO nu este acordatà decât tàrilor baltice, Sloveniei si Albaniei. Acorduri multilaterale permit si Islandei si Luxemburgului sà beneficieze. România nu beneficiazà. Totul este organizat în sistemul NATINAMDS al NATO.
Cei care se perindeazà pe la MK sunt cu alte treburi, nu neapàrat protectia României.
Franta, care a participat de mai multe ori la „cerulei Balticii” nu a trimis niciodate Rafale. Numai Mirage 2000C si 2000-5
Wrong (insert Trump gif)!
🙂
Au trimis o singura data, sunt sigur de asta…
Gasii: https://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_Air_Policing
1 Mai 2014
De altfel vàd cà si televiziunea polonezà spune la fel. Pe lista oficialà a ministerului francez al apàràrii, numai Mirage-le participau la operatiune.
E o eroare Wiki. Rafale-le trimes în Polonia nu fàceau parte din dispozitivul de „Politie a cerului din Baltica”, fiindcà au fost înlocuite repede de Mirage 2000. Asa au fost trimise si în Finlanda.
Si putini stiu cà în cadrul NATO, un avion radar francez tip E-3F asigurà în fiecare lunà o supravrghere radar în spatiul aerian român
Eroare sau nu, au fost acolo, la Baza Aeriana din Malbork, a MiG-urilor 29 poloneze. Chiar si wiki 😀 frantuzeasca o spune.
Concluzie: da.
Cartof=barabula.
Asa e coane Ràzvane… Erau subtilitàti când Dassault fàcea prezentare prin zonà.
Astea nu au zburat niciodată împotriva cccp/Rusiei și nici împotriva Chinei, dar pot zburda pe restul de 70% ai planetei acolo unde AA este o poveste.
Și de ce ai folosi o invizibilă împotriva unui taliban pe bicicletă sau a unor papucari cu Hilux ?
Vremurile alea au trecut
Cu lumea a treia nu are armata
Plus sunt multe zone de influență ale unor tari ce se vor puteri regionale, tari care la o adica iti fac cadou o racheta ce face praf aparatele astea vechi
Sunt multe tari in Africa sau in Asia cu inzestrare superioara fata de ce avem noi
Bangladesh are submarin s-a mai discutat pe aici
Noi nu si nici nu ne dorim să repara macar delfinu
Am inteles ca anu trecut psd a luat 2 milioane euro subvenție de la stat
Iar anu asta a crescut
E adevarat sunt unii care nu au o pregatire care sa permita folosirea la întrega capacitate a tehnicii de varf dar ăstia nu sunt potențialii nostrii inamici
Nu stiu de ce, dar ultimele declarații de dragoste ale lui strumpf fata de drogatu de la moskva legate inclusiv de necesitatea participării rusilor in g7, plus lipsa unor reactii suficiente fata de ultimele manevre militare nord coreene pot duce la o schimbare a politicii americane,
Langa noi ucrainienii au avut tratate prin care li se garanta inclusiv de catre americani, britanici si rusi inviolabilitatea teritoriului daca renunta la nucleare
La nucleare ucrainienii au renuntat
Nimeni n-a facut nimik cand rusii au intrat si n-au mai plecat
Sau sancțiunile au fost de alea modice
Asa ca, cea mai buna a aparare este aia care o ai tu
Americanii isi pot schimba maine politica
Ori fara nato, astazi stam cel mai prost din partea asta de Evropa,
Ne prinde, oare de ce, din nou istoria cu temele nefacute la armată
O fi poate de la numarul mare de ofiteri superiori si generali in rezerva care i-au linistiti pensiile marite
Burta plină le-a incetosat la multi vederea
Las aici linkul catre Air Force Magazin pe septembrie in format pdf(poate nu s-a mai postat):
http://airforcemag.com/MagazineArchive/Magazine%20Documents/2019/September%202019/AFM_September%202019%20Full%20Issue.pdf
Din cuprins:
Campia Turzii si Mig 21
Interviu cu seful USAF Gen. Goldfein
Update-uri si upgrade-uri,inclusiv B-52
USAF Air Superiority,etc.
MiG-urile alea 29 sint Diesel ? Sau non-euro ?
:))))
La francezi nu se vedea pic de fume’ …
Din ce am vazut simbata la BIAS, nici la Mig-21 nu se vedea nimic … doar zgomotul motorului – frumos.
Ehhh, vreo 50-60+ de Gripen ar fi super sa avem… dpdv cost-efective … Si ar veni si tehnologie in tara, am avea acces la upgrade-uri…
F35 e prea scump … ca si cum ai avea Q7 in fata si tu stai cu parintii in apartament de 2 camere, semi-decomandat … in loc sa-ti iei un ford si sa ai 3 camere …
Si A-10 e belea, sa vina sa faca cover pentru blindate, alaturi de elicoptere de atac.
Parerea mea.
Motorul RD-33 versiune initiala de la MIG-29 era renumit pentru dara de fum, intre timp l-au mai bibilit…
Vreti fum ?
Se poa ..
Si cel mai celebru fumegois este B52 . Ca are injectie de apa la fortaj .. si face nene un fum ! Da ce fum!!!