MiG 29 bulgaresc. Imaginea este veche de pe vremea cand le mai zburau din cand in cand
Si sunt foarte… serios, macar pe zona militara, pentru ca oricat de prost dotati am fi noi si oricat de neseriosi suntem, pe langa bulgari aratam efectiv ca o mandrie de natiune, ca o cale demna de urmat de catre toti vecinii nostri!
Luat cu Patriotul, cu Piranha V, cu Doamne-ajuta Agilis si Viper si Venom si, mai nou, H 215, am uitat de bulgari, dar acum revenim in forta.
Dar mai intai stirea: niscai mai multi piloti bulgari de pe MiG 29 au refuzat pur si simplu sa mai zboare fieratania invocand starea deplorabila a avioanelor si numarul extrem de mic de ore de zbor acumulate pe an, care ore de zbor putine i-au descalificat/speriat pur si simplu sa mai zboare ’29-le.
Aflam toate acestea de la nimeni altul decat adjunctul ministrului bulgar al apararii, nenea Atanas Zapryanov, care a povestit presei patania rusinoasa, insistand insa ca pilotii n-au dreptate si avioanele lui sunt destul de sigure si cad destul de rar, ca vorba aia acum le-au cumparat una alta, le-au mai ciocanit la motoare, au montat chiar si parasutele in scaune 🙂 astfel ca toate alea 3-4 MiG 29 – din 16 bucati avute contabiliceste – ar fi gata de zbor si de politie aeriana…
Facem o mica paranteza si ne intrebam retoric; daca pilotii care fac politie aeriana se plang de orele de zbor putine, cum stau pilotii de pe Suhoi Su 25 si cei de pe elicoptere? Inchidem mica noastra paranteza.
Dar noi ne aducem aminte ca bulgarii sunt si mincinosi si foarte neseriosi.
Astfel, ei sunt singurii din NATO care s-au plans oficial ca din cauza rusilor stau cam prost cu kerosenul – si alte alea necesare – pentru avioane, tot ei sunt singuri din NATO care s-au intors cu „fregata” acasa din cauza lipsei motorinei, tot ei au avut nastrusnica idee sa sudeze o tabla peste puntea pupa a unei dintre “fregatele” cumparate de la belgieni ca sa-si faca heliport pe nava, idee abandonata intre timp…
„Fregata” bulgareasca care cu o tabla ar fi fost sa fie…port-helicopter
Bineinteles ca de ceva vreme au ajuns de bascalia Europei si a intregului NATO! Ei si, pe locul doi ca cei mai vai mama lor militar, ungurii! Si parafrazandu-l pe Petre Carp, pai cu asa vecini ce ne mai trebuie nou Armata? Ii batem oricum cu Jandarmeria si Politia de Frontiera, atat de norocosi suntem…
Iar in privinta achizitiilor noi suntem chiar usa de biserica fata de sud-dunareni. Bulgarii n-au reusit sa duca pana la capat aproape nici un contract de achizitie, iar in privinta semnarii unora noi, ei bine, aici e jale mare si veselie cat incape din partea noastra de Dunare.
Dar sa le luam – iarasi – pe rand: C27J Spartan – comandate cinci bucati, platite pana la urma doar trei, cu unul au dat din prima de pamant avariindu-l destul de grav, elicoptere navale Panther – comandate sase, cumparate intr-un final doar trei, pe unul l-au scufundat si-au ramas cu doua, corvete Gowind, aici tristete mare la francezi, initial au comandat doua bucati (primul client prezumtiv pentru Gowind) cu mai multi ani in urma apoi au contramandat, cand Macron a vizitat Bulgaria anul acesta presa din Hexagon spera din nou, n-a fost sa fie. De data asta nu s-au mai obosit nici sa aduca vorba…
Si ca sa nu fiu acuzat ca spun numai lucruri rele despre mai sudici nostri vecini de Uniune va informez ca exista si o exceptie: au in dotare 12 elicoptere AS532 Cougar, cam singurul contract dus la bun sfarsit.
Si lasam la urma epopeica si fara de sfarsit camapanie pentru achizitia a 16 avioane multirol noi (8+8). De ani de zile tot anunta competitii, anunta ca au si banii bugetati, comisiile anunta castigatorii, astia saraci se pregatesc de negocieri si fac oferte serioase, la final bulgarii anunta (e clar ca le au cu anunturile) ca mai fac o comisie, mai se gandesc, mai vad ei ce si cum, pana intr-un sfarsit mai cumpara cativa litri de ulei si mai ciocanesc un motor de ”29. Ultimii lasati cu ochii-n soare suedezii cu Gripen C/D noi. Dar inaintea suedezilor au mai fost: evreii cu Kfir 60, italienii cu Eurofighter Tranche 1, germanii tot cu Eurofighter, portughezii cu F 16 sh si din nou suedezii tot cu Gripen C/D dar cu ceva ani in urma, parca si Lockheed Martin care spera sa le vanda F 16 noi. Parca…
Flota n-au, aviatia militara doar cu numele, la terestri mai au din ce-au avut in 1989. Haios la bulgari este ca astia fura si vand pe rupte pe piata neagra arme si munitie (inca de dinainte de 1989) si ca sa scape cu fata curata dau foc la depozitele de armament. Ciudat cum la ei depozitele de munitie ard voioase si cu flacara inalta dar nu prea explodeaza…
Nu s-a intamplat doar odata ci de cateva ori, bulgarii avand aici o metoda patentata din acest punct de vedere. Mai dispune Sofia si de doua BMWuri roz, unice in NATO si, spre deosebire de noi, au avion prezidential – un Airbus 319. Noi n-avem…
Revenind acum la pilotii de ’29, tot respectul nostru pentru ei, sau poate frica a fost atat de mare si MiG-uri atat de rablagite incat curajul n-are nici o treaba cu refuzul, frica a fost mama demnitatii…
Bineinteles ca in comparatie cu bulgarii Romania chiar este o putere militara regional, iar daca programele de achizitii se vor finaliza fericit vom deveni un gigant militar pe langa Sofia si Budapesta luate impreuna, separate, cum vreti voi…
Ceea ce, pana la urma, nu-i chiar atat de rau, Romania fiind nevoita inca din primul razboi mondial sa faca fata pe doua fronturi, situatie valabila si azi…
Si ca sa preintampin orice critici din punct de vedere moral, ca nu-i bine sa razi de raul altuia, ca se ne uitam mai intai la noi, ca „e” si ei saraci, va amintesc ca Bulgaria este mai saraca decat Romania dar nu cu mult, nu intr-un procent care chiar sa faca diferenta. Economic ne cam invartim unii dupa altii in aceiasi ciorba rece-balcanica, asadar ar putea sa miste ceva daca ar vrea, cel mai probabil n-au de gand…
GeorgeGMT
Ale lor 29-le au modernizate ca ale noastre 21-le cu avionica NATO ?
Nu sunt modernizate
Pai MiG-urile noastre 21 le caftisera in exercitii pe ale lor. Aia le au asa cum le-au primit din URSS. Suplinesc lipsa avionicii moderne cu o gura de votca.
Eu nu le mai plang de mila astora de la episodul cu Iohannis si flota Marii Negre. Au strigat in gura mare ca bineinteles, sunt cu noi, facem mare flota de vechituri neinarmate.
Dimineata erau cu noi si dupamiaza i-au spus lui Iohannis ca ei nu vor flota. De au trebuit astia ai nostri sa spuna ca nu era vorba de nicio flota, ca s-a inteles gresit. Ce poate sa fie mai penibil de atat?
In privinta pilotilor, bravo lor, sa se urce politicienii in chestiile alea pe care ei le numesc avioane. Nu ca as avea ceva impotriva MiG-29, dar halul in care au ajuns ale lor…
Eu nu m-as apropia de alea bulgaresti nici cand sunt stationate la sol, sa nu-mi cada naibii vreo aripa pe picior.
Nici eu n-am uitat cand ne-au tras presul de sub picioare cu flota comuna…
flota comuna,
cu ce ?
io cred ca la faza cu flota bulgarii au fost mai seriosi decat noi si si-au recunoscut capacitatile,
o flota serioasa presupune mijloace tehnice pe care nu le avem si nu exista un orizont in timpu apropiat ca s-ar depune ceva eforturi in acest sens
io nu cred ca se poate pune problema de flote formate din nave scoala si cateva bărci
nu vedeti ca la marina se iau torpile aeriene,
licitatie pt. 3 mitraliere,
20 de torpile,
10 barci,
si cam aia e inzestrarea,
corvetele alea noi se vor produce la sfantu infinit si vor fi dotate cu sabii laser, etc.
cand cresterile de salarii vor face ca salariu rumanului sa fie peste cel al neamtului
si vom fi, din nou, toti angajati la stat – atunci va fi flota completa
ca ar fi pacat ca pesedistii de frunte sa supere fratii de credinta comuna de la rasarit,
pana vedem navele rachele avioanele noi mai curge multa apa,
iar povestea aia cu o baterie patrioata este mai mult o gluma,
intreb si io ce poate face o singura baterie patrioata ?
ca am inteles ca are un radar depasit ce bate doar un arc de cerc de nu stiu cate grade ?
polonejii de ce iau patrioate fara radaru vechi ?
aia au inca jenerali care isi dau demisia de onoare, nu lingatori de clante pe la ministere
asa ca pana vedem toate echipamentele promise mai este mult timp,
numai de n-ar fi prea tarziu,
cred ca dupa atatea minciuni marca psd ar trebui sa fim mai circumspecti
Este evident ca flota „comuna” sau ce s-a vrut sa fie, ar fi fost o gluma. Si navele lor si ale noastre sunt jalnice. Dar gestul bulgarilor a fost urat de tot. Da urat. Puteau sa zica de la inceput ca nu vor si cu asta basta.
Dar ei au spus mereu ca ne sustin si deodata au zis nu in timp ce era presedintele nostru la ei in vizita oficiala.
E ca si cum ar fi vrut sa ne umileasca si sa ii impresioneze pe rusi. Dar ei insisi s-au facut de ras prin gestul asta.
Iar cu „radarul depasit” al Patriot?! Ba fratilor io inteleg sa tot puneti placa dar aici, pe RoMilitary, am explicat de cateva ori ca problema radarului nu este problema la Patriot, exact acelasi radar il folosesc si germanii, olandezii, coreenii din sud, taiwanezii, americanii etc, si astia nu-l considera depasit.
Ca se afla in dezvoltare un nou radar pe baza de GaNa este si adevarat si foarte normal, aceasta tehnologie este una foarte noua pe cale de implemenare. Adica toata lumea capitalista foloseste exact acelasi tip de radar dar cand vine vremea sa-l cumparam si noi devine brusc vechi si desuet! Ba al dracului radar cum imbatraneste el brusc…
Secundo – polonezii deocamdata nu cumpara nimic, au doar discutii, iar unele pretentii sunt chiar haioase, cum ar fi transferul de tehnologii foarte avansate –
inclusiv cea a noului radar 🙂 – catre ei, pretentii pe care americanii ne le vor onora niciodata. De fapt, dupa stirea mea, in acest moment americanii au cam plecat usor spre casa, lasandu-i pe polaci sa-si mai revizuiasca atitudinea…
Tertio – radarul Patriot are un unghi de 120*, un unghi destul de suficient, pt ca sistemul nu lupta singur, nu trimiti bateria in Sahara de capul ei ci dimpotriva ea este legata de radarele mobile si fixe etc.
De exemplu radarul la 360* al SAMP/T (Aster) de la MBDA cica bate la 360* si este muuuult mai smecher decat radarul Patriotului, dar aici avem o intrebare si o realitate, ambele evitate cu grija de cei care ne tot spun ce bun e SAMP/Tul si ce slab este Patriotul:
– Intrebarea: daca MBDAul are un sistem asa de performant de ce nu l-a vandut nimanui pana acum?
-Realitatea: aici sunt de fapt doua, prima ar fi ca francezii abia de curand au inceput testele cu o racheta dedicata anti-balistica, Patriotul PAC 3 MSE este deja veteran pe aceasta zona, a doua realitate ar fi chiar radarul mult-laudat care radar se roteste intradevar la 360* dar odata ce a gasit o tinta ramane in iluminare pe aceia si nu se mai invarte, avand astfel si el 240* unghi mort. Cunoscand acest lucru ce mare smecherie pt inamic sa-ti trimita o drona sau o racheta dintr-o parte si alte 3-4, decalate cu cateva secunde, din partea opusa?!
Si nu cumparam doar o baterie ci sapte, dar intotdeauna exista o prima baterie, un prim avion, o prima pusca etc
In rest de acord cu tine, sa le vedem in curte si mai vorbim.
Legat de radarul sistemului Patriot caruia i-ai luat partea, dar si in general cand facem achizitii militare, o armata/tara isi pregateste armata pentru prezent sau pentru viitor?
Ce ar fi fost sa facem in 2009 un mega contract pentru vehicule 4×4 Humwee ca tot avem nevoie si militarii romani le-au apreciat, iar in 2010 sa constatam ca americanii au oprit productia si au pus cruce pe tot?
Cei amintiti mai sus de tine ca detin radarul Patriot actual si sunt multumiti de acesta (Olanda, Germania, Koreea, USA…..) ar fi mai interesat sa incepem cu achizitia lor a sitemului cand a avut loc. Ori din ce poate observa oricine, aceste achizitii au fost facute cu mult timp in urma si la acele timpuri radarele respective erau bune, iar pana acum in termeni economici putem spune ca „si-au scos banii”.
Noi in schimb, luam un radar de nou care se pregateste de iesirea la pensie ca peste cativa ani sa il inlocuim cu altul (tot pe bani va fi si acesta si mai mult decat atat avem experienta mare cu sisteme care trebuiau modernizate si nu am mai facut-o multumindu-ne cu ce am luat – Hawk, Type 22…).
Humvee integrat la noi as fi fost extrem de multumit.
Fata de radar, avem doua variante: asteptam de la cinci ani in sus, pana cand Raytheon il va pune la punct, daca va reusi in cinci ani si mai apoi s-ar putea sa ne aliniem frumos la coada, nu doar noi vrem noul radar il vor in primul rand americanii, si avem rabdare, sau cumaparm acum il folosim zece ani si mai tarziu mai dam cateva zeci de milioane si ne cumparam radare noi.
Radarul nu este chiar cel mai scump sistem de la Patriot.
Si ramane de vazut cati dintre actuali utilizatori ai P{atriot isi vor schimba radarele, eu nu cred ca vor fi foarte multi. Hai sa ne uitam la americani care folosesc foarte bine si astazi F 16 Block 40 nemodernizat.
Pai treaba sta asa la noi:
– ne grabim sa luam sistemul acum (motivele nu le discutam) asa cum este el
– sau mai asteptam niste ani pana o fi gata radarul si vedem atunci?
Din moment ce achizitionam de anul asta, atunci radarul e ala care este…
@marius
Noi trecem de la s75 si hawk nemodernizat la patriot pac3+, dar facem nazuri ca nu ne convine radarul.. Suntem cel putin hazlii..
Presupun ca daca porti haine primite de pomana, atunci cand mergi sa-ti cumperi unele noi ai pretentia sa nu fie rupte daca tot dai banii pe ele.
Radarul respectiv in cea mai buna situatie ar fi sa-l inchiriem pana la aparitia noului radar cu GaN.
Radarul poate fi upgradat mai tarziu,nici nu ar costa enorm.E foarte ok ce luam acum,e chiar ultima tehnologie.Sunt sigur ca avem usa deschisa pt updatari,dar acum avem nevoie de un SAM modern.
La Patriot e ok,dar,cum discutam si pe alt site,sa stam cu ochii pe noua achizitie de F16.Daca luam tot un MLU la nivel de blk40 in loc de Viper,atunci chiar suntem de bacanie si,cam pare ca si US isi bate joc de noi.
GMT a explicat foarte bine mai sus cum sta treaba, iar daca tot nu-ti place radarul actual Patriot poate ar fi bine sa stii ca RO are o solutie de rezerva si anume radarele mobile TPS-77 in banda L cu acoperire la 360 grade, avem 3 luate deja si cineva a scapat undeva porumbelul ca achizitia continua (cred ca Tutuianu inainte sa fie debarcat). Radarele respective cred pot functiona foarte bine conectate la Patriot din moment ce chiar LM ne-a zis cu subiect si predicat ca daca am lua MEADS nu am porni de la 0 pt ca avem deja radare perfect compatibile. Iarasi daca te uiti la radarul nou la 360 de la Raytheon o sa vezi ceva interesant la modul cum au obtinut acoperirea la 360 care e si nu prea e. Concluzia: ce luam acum e foarte bun si va mai face purici mult timp de acum incolo. Polonezii viseaza cai verzi pe pereti si deja cred ca se apropie momentul in care o sa-si bage unghia in gat cand or vedea prima baterie Patriot in RO.
Eu nu m-as mai fi oboist sa-I raspund lui „capatu satului ” caci am impresia (si sper sa fie impresie) ca toate post-urile sala sunt de a incita, baga batul prin gard cu se spune mai pe la capatu satului.
daca toti am fi de acord cu toate ar fi degeaba, dictatura,
cineva trebuie sa fie impotriva,
starea armatei este foarte proasta la inzestrare, iar speranta nu tine loc de inzestrare,
la conducerea militara a statului este un haos profund atat timp cat de cativa ani auzim o versiune, peste o luna o dezmintire, peste 3 luni o noua versiune, peste un an o demisie si tot asa ca leafa merge iar noi mergem la vot,
polonejii au un scop clar si un viitor atat pt. locurile de munca din industria interna, implicit pt. economia lor cat si pt. pregatirea lor de lupta in viitor – programe clare de inzestrare
desi stim ca ei au fost sub ocupatie sovietica fiind condusi de armata o perioada de timp inainte de 89,
sau poate noi suntem inca sub ocupatie, dar nu ne dam seama,
Hai ca la radare in general Romania chiar sta bine. Patrioatele integrate in sistemul national cu 117-le alea de le avem in ograda chiar face Romania o zona in care trebuie sa te gandesti bine daca si cu ce te bagi.
stat pro rus aflat pe granita pactului,de aici diferenta de dotare fata de noi.
Salut.Si cand te gandesti ce dotare aveau pana la 89 nuti vine sa crezi ca au ajuns in halul asta.Pe ai nostri politicieni cred ca unchiul Sam ia tras de urechi de Sau apucat de dotare dupa 30 de ani.
Tras de urechi?! Io cred ca le-a dat mai multe picioare-n gura si l-a amintit si de Guantanamo 🙂 …
Bulgarii macar puteau sa ia pt ale lor Vazduh voina, Kfir-urile modernizate de la israelieni si la fel ca nou romanii sa modernizeze ceea ce mai aveau : MIG-21, MIG-23, MIG-29, SU-25, L-39.
La FARo erau bune F/A-18 AB Hornet modernizte mai intai si apoi JAS-39 AB Gripen tot asa modernizate plus pastrate in conservare asa cum fac ungurii MIG-21/-23/-29, IAR-93 si L-39. Pacat ca FARo nu a avut in dotare mai multe MIG-uri, SU-22/-25 si poate AQ-5 si FJ-8 chinezesti.
Buna dimineata!
Diferenta majora este ca la noi frica de rusi este adanc inradacinata. Ne-au tras-o de atatea ori, ne-au rapit teritorii iar cireasa de pe tort au fost tezaurul si cei 50 de ani de comunism in care am aateptat sa vina americanii incat eu unul vad inarmarea Romaniei ca pe ceva normal si daca nu ne cocosa nea’ Ilici 10 ani am fi stat mult mai bine la dotari.
Revenind la bulgari… bravo pilotilor.
Intradevar, bulgarii nu au teama rusilor. Dar au si ei belele istorice cu sarbii su turcii.
Scuze ca intreba , stim bine care este atitudinea ungurilor fata de noi … mai nou si a bulgarilor dar habar n-am ce parerea au sarbi fata de noi, le suntem prieteni, apropiati, tinand cont ca Roamnia a avut cateva parteneriate cu sarbii
Nu de alta dar macar in afara de Repiblica Moldova mai avem si noi un stat vecin care ne simpatizeaza ?
Sarbii nu ne-au fost niciodata prieteni, noi lor le-am fost insa…
Dar nici din cale afara de dusmani nu ne au fost. Adica dupa Marea Neagra Serbia ne e vecinul cel mai prietenos – pentru ca Moldova nu ne este vecin ne este frate si aia e o granita artificiala.
bravo ,george. toamna 1916 cu divizii la granita noastra in banatul sarbesc spune multe. noroc cu franta ca a intervenit la timp
Rep Moldova ne simpatizeaza ? :)))
Si bulgarii ne-au tras-o cand au putut. Lupul isi schimba parul dar…
S-a intamplat odata si atunci ei au fost mai mult in rolul de decor, baza au fost germanii si turcii, iar Romania lupta deja pe frontul Carpatilor.
ei ne-au tras-o sau cumva noi i-am atacat cu 3 ani inainte in mod absolut rusinos pe la spate? De relatiile proaste cu bulgarii din perioada 1913-1940 suntem doar noi vinovati. Ne-am lacomit la Cadrilater si era sa ne coste statul national
Gresit…intelegerea din preambulul razboiului ruso-turc, adica ceea ce noi stim ca fiind razboiul de intelegerea nta al Romaniei, presupunea ca tara noastra sa primeasca toata Dobrogea, inclusiv Cadrilaterul. Un schimb rusii au preferat sa me arda de doua ori, dand aceasta bucata de pamant romanesc castravetarilor si rapindu-ne Bugeacul
da, dar cei care ne-au tras-o au fost rusii, si nu bulgarii. Nu ti se pare ca a fost o are greseala strategica sa-i atacam pe bulgari pe la spate? Asta si in conditiile in care noi aveam in fata un conflict cu cel putin un mare imperiu de la care aveam revendicari teritoriale, Austro-Ungaria si Imperiul Rus.
Nu ma mir de bulgari , dar ungurii ??? Altfel ei se dau mari cocosi si se pare ca i-am luat pana si la uniforme pe vecinii nostrii din vest . Ma gandeam ca sunt totusi o tara cu pretentii dar se pare ca si la ei numai gura si vorbarie multa . Pana in final cred ca unchiu Sam a avut totusi un cuvant de spus in zona asta . Au vazut cam pe cine se pot baza prin zona si mai trasi de urechi , mai un picior in fund ne-au impins catre raftul cu jucarii si ne-au pus in cos cate ceva ( pe banii nostri bineinteles ) . Daca se duc la bun sfarsit programele astea , mai investim ceva si in Navy vom incepe sa aratam si noi ca o tara respectabila…Doamne’ajuta !!!
Hai sa nu mai vorbim prostii, o fi ungurii la coada calului in NATO , dar la multe chestii sunt cu mult in fata noastra. Mergeti va rog prin Ungaria. O fi si bouleanul ala de Orban gura-multa dar are grija de ai lui. Avem multe de invatat de la ei si nu trebuie sa ne credem buricul Nato.
La ei statul isi face treaba. La noi e corupt si infect pana in maduva oaselor. Poate nici nu-i intereseaza sa fie ceva in Nato, aia o duc bine si foarte bine spre deosebire de noi.
Eu ma refeream strict la o comparatie militara intre noi si Budapesta.
Si eu tot militar comparam cele doua tari……
La ei statul isi face treaba. La noi e corupt si infect pana in maduva oaselor.
Cred ca glumesti. Tocmai ce arunca bani pe fereastra cu campania anti-Soros ca sa isi faca Orban imagine de protectorul stelelor
Bingo !
Tu te legi de o bagatela, dar ce zic eu se vede cu ochiul liber cand traversezi ungaria, da ?! Statul unguresc isi face datoria fata de cetatenii lui si noi ne dam marii nu stiu care, dar cum te intorci in romania dai de caini, gropi, carute si imagine groteasca cu tara in ansamblu. Si asta o spun cu inima plina se ciuda.
Pana la urma „dusmanii” tarii sunt ai nostri nu ai lor care injura cate un roman care nu respecte regulile.
nu, din pacate chiar este adevarat.
Statul la ei nu sufera de coruptie acuta si cronica in acelasi timp.
In mod sigur au si ei dalmatienii lor in politica dar inca nimic care sa arate pe jumate cu ce avem noi in politica.
Au autostrazi! Le-au facut si nu au furat banii pentru ele si in plus nu le-au umflat pretul. Romanii contribuie cu vreo 30-35 milioane de euro/an numai pentru vigneta din Ungaria.
Orasele sunt curate si organizate.
Nu-i inghitim si stim de ce, dar ce este a lor, este a lor.
Campanie anti-Soros? Rahat! Firuta a construit de la zero o primarie paralela a Bucurestiului si a lasat un „covrig” in contul pentru dezvoltare si investitii.
Despre ce vorbim?
Teoretic,ar trebui sa avem mai multi bani de inzestrare decat cele 10mld de euro avansate de politicieni pana acum pt perioada 2017-2026.Chiar ei au spus ca 38% din buget se duce pe inzestrare.Asta inseamna 1.6 mld $ numai anul asta,pe 10 ani ,considerand ca si PIB ul creste,ar trebui sa avem la dispozitie minim 20 mld $.
2mld $ corvetele,2.7 mld $ TBT 8×8, 5 mld $ Patriot + Himars,2.8 mld$ elicoptere,3.5 mld $ 36 F16,0.6 mld$ modernizare fregate,2-2.5 mld $ SHORAD/VSHORAD ,ceva 4×4 …si…. cam astia-s banii….
Tancuri,artilerie auto propulsata,….nu prea vad de unde….asta in cazul ca se realizeaza cele de mai sus,ceea ce ar fi un mic miracol
Oare dece ne comparam cu Bulgaria ? Doar pt ca Tosev ne-a tras o bataie buna la Turtucaia in 1916 si l-a daramat pe Ovidiu la Constanta ?!
Bulgaia si Ungaria n-au a se teme de rusi, dece ar cheltui ? Ungurii au avut relatii bune si f bune si cu Stalin si cu Putin. Iar teritoriile le-au cucerit altii pt ei.
Cum ar fi o comparatie cu vecina Serbia ? Cred ca n-am mai rade. Cum face ca produce armament usor si chiar tunuri. Si rachete aa si at ! Sarbii sunt peste noi si la tancuri(sigur au peste 60 de tancuri bune si valide, de fapt 220) si la aviatie !!! Si prietenia pt noi….. nu-i da afara din casa.
@”daca nu ne cocosa nea’ Ilici 10 ani ” : Pai nea Tariciordeanu ce cusur are pe partea de vest ? Miliardele lui Gojdu date cadou ungurilor si „retrocedarile” catre grofi si bisericile maghiare pe când era primsinistru(nunta la budapesta) ?! Uitati ca a cerut retragerea din Afganistan ? Sau politica consumatorista, antiproductie, din 2008 si acum ?!
Da Serbia are mult armamet rusesc sau de tip rusesc(care nu e rau deloc) dar nu dinainte de 1990 ca noi. Produc pe licente si modernizate in propia industrie.
E prea mult sa ne comparam cu Polonia care n-a avut iliesti – pdsr-psd si au o frica viscerala fata de rusi. La noi putini mai stiu istorie; in scoala este complet deznationalizata ! Nu „da” bine ! Dar da bine pt vecini !
@”…ca o tara respectabila” . Fara economie si productie n-o sa fim o tara respectabila ! NU exista O singura tara „respectabila” (de 15-20 milioane) numai pe consum !
Scuzati ca la varsta mea, m-a luat apa !
Serbia la aviatie?! Pai ce aviatie are Seribia in fara a cateva MiG 29 clasice si o mana de Orao?
Au primit alea 6 de la rusi. 4 monoloc si 2 biloc. Parca 3 sunt 9.12, unul 9.13 si 2, 9.51, fiecare cu resursa de 700 ore.
Care aviatie la Serbia? Alea cateva Mig-29 primite donatie de la rusi si belarusi nu se cheama aviatie. Daca arunci o privire la ziua portilor deschise de la Batajnica (cea mai mare baza aeriana militara din Serbia – si cred ca e cam singura functioanala), care a fost la inceputul lui octombrie, o sa vezi ca aviatie cam lipsa. Or avea ei in rest … da avioane nu prea. Si Mig-urile alea tot cu motoare vechi si prapadite cu resursa de 300 de ore au venit. Asa ca pot sa puna pe ele cata avionica doresc ei … daca nu zboara tot degeaba.
Daa…vorba multa.Eu a, o intrebare: daca ne-ar ataca bulgarii,ungurii si sarbii toti odata, am face fata dpdv militar?
e o curiozitate personala
Arta militara nu degeaba este numita arta, depinde de cat de buni ar fi militarii si generalii lor vs ai nostri…
Un razboi real nu inseamna doar ce are fiecare in dotare sau numarul de soldati.
Sârbii au experiența războiului şi sunt mult mai războinici şi mai ai dracu ca noi…
Florine nu stiu cat de valabile sunt spusele astea. Le auzim de multe ori. Dar serios acum, ce mai reprezinta Serbia acum? E o tara foarte mica. Aia razboinicii au acum 40, 50, 60 de ani. Ma refer la cei care au participat in razboi. Cat de multi pot sa fie astia? Tineretul lor, pustanii si astia pe la 20, 30 de ani in nici un caz nu cred ca sunt mai diferiti decat tineretul nostru.
Eu am 28 de ani. In 1999 cand i-au bombardat NATO aveam 10 ani. Daca eram sarb si as fi trait in Belgrad, stau si ma intreb cum as fi fost eu razboinic acum. Mai degraba as fi ramas cu sechele de atunci.
Generalii nostrii sint cei mai buni !
astea sunt vise. generalii nostri ca si ai lor sunt pe pile si prietenii.
Sincer sa fiu nu cred ca am face fata. Poate nu din cauza tehnicii militare precare cat din cauza organizarii proaste.
Dar asta e o parere strict personala.
Sa presupunem ca NATO nu exista si Serbia, Ungaria si Bulgaria vor sa ne atace.
Stau si ma intreb cu ce? Bulgaria mai are trei avioane pe care pilotii nu vor sa le zboare. Serbia mai are aviatie? Cred ca mai au in realitate maxim sase MiG-uri apte de zbor si niste Orao. Pana intra in paine cele primite de la rusi ajungem noi la 1000 km de autostrada.
Ungaria? Ce gluma. La cat de putine ore de zbor au pilotii lor, cred ca atunci cand detecteaza un avion inamic pe radar se panicheaza si aterizeaza fortat.
Terestru ungurii nu mai au tancuri. Bulgarii si sarbii stau bine cu tancurile pe hartie. In realitate nu stim cum sta treaba. In mod sigur nu toate tancurile sunt operationale.
Dar mai important cred ca financiar si logistic nu isi pot permite o astfel de aventura. Cat de mult ar putea sa avanseze astia in teritoriul nostru? In cel mai bun caz (pentru ei), destul de putin; in cel mai rau caz, o sa ne scuipe peste granita. Stim sigur ca bulgarii ar intra la noi prin Dobrogea ca prin Dunare s-ar ineca. Cele doua poduri le-am distruge noi. Macar atat.
M-as mira sa aiba bani bulgarii de motorina pana la Vama Veche.
A si ce pregatire or avea soldatii lor? Slaba banuiesc. Ar fi destule de scris dar ce rost are? Tari ca astea trei, chiar si Romania nu isi permit astfel de misiuni peste granite ca nu au cu ce.
Adevarul e ca sunt toti praf, inclusiv noi, in momentul de fata.
@rocco
Iti anuleaza suprematia aeriana, venind pe jos si foarte dispersati.. 🙂
Si daca ne ataca Ucraina ??
Daca ar ataca toate cele 3 tari, si-ar atinge scopurile. Nu trebuie sa cucereasca toata Romania…Serbia s-ar multumi cu Banatul, Bulgaria cu Dobrogea, iar prietenii din vest, cu o bucata cat mai mare din Transilvania. Nu are nimeni nevoie sa cucereasca Bucurestiul, Moldova, sa forteze Carpatii, etc.
Asa cum noi am arunca in aer podurile de pe Dunare, le pot arunca si bulgarii, inclusiv cel de la Cernavoda, si atunci sa vezi trecerea Dunarii pe pontoane…
Ungurii nici numai au nevoie de armata, sunt suficienti politicienii nostri, udmr-ul si lobby-ul maghiar din strainatate. Nu am indrazni nici macar sa mobilizam armata, de frica sa nu fim acuzati de o eventuala „escaladare”.
Dar Israelul cu vecini dornici de razbunare plus sabotori cu DEI ?
La noi e calm chiar mai calm decat in alte tari europene unde dau ciuhabii cu pocnitori.
Si doua state sunt in NATO, ce sanse sunt cu armatele lor subtiri sa faca ceva ?
Da. Fara suport din partea Rusiei, ii dovedim.
razboiu nu este numai inzestrare,
inseamna oameni pregatiti, aprovizionare,
nu ca am avea asa ceva,
intai este contraspionaj ca sa stii ce face adversaru/adversarii: unde sa te aprei si unde poti ataca,
ori la contraspionaj suntem folclor,
die, sie si restu sunt oale si ulcele,
Nu confunda spionajul extern cu contraspionajul.
SIE nu are responsabilitati de contraspionaj.
In plus, nu iti impartasesc parerea ca suntem asa prafani la spionaj.
Dar nici ei nu au asa ceva. In cel mai bun caz sunt la nivelul nostru. Tragand linie, si Romania si Bulgaria si Ungaria si Serbia sunt mediocre din punct de vedere militar.
Si totusi, dupa mine, daca vrem sa facem comparatii si sa emitem ipoteze, mai bine sa le facem cu Ucraina. Pe termen mediu si lung, probabil ca de acolo o sa apara ceva probleme (dupa ce isi rezolva chestiunile prietenesti cu fratii vitregi de la rasarit). Ceva imi spun ca o comparatie cu Ucraina nu mai este asa vesela…
Ba poate este chiar mai vesela, ucrainenii sunt chiar mai jalnici decat bulgarii…
Bine, nici nu sunt foarte la curent cu dotarea lor, doar ce am vazut pe site-uri de specialitate si ma gandeam ca, adunat cu „experienta de lupta” din est… In fine, cum nu ma pricep foarte bine la subiect, merg pe mana ta.
Referitor strict la bulgari, este de urmarit ce vor castiga italienii pentru eforturile din ultima vreme (politie aeriana + parca au trimis si o nava in porturile bulgaresti)
p.s. felicitari pentru munca (tuturor), va urmaresc de ceva vreme si chiar meritati felicitati.
Pe ce te bazezi George GMT?
@Mecanicu, e prea mult de scris dar ucraina a dovedit ca este intr-o stare avansata de putreziciune.
@GeorgeGMT
Stai linistit, la momentul de fata ucrainienii ne bat la fundul gol. Norocul nostru este ca ei trebuie sa tin absolut tot ce au la est ca sa nu si-o ia si mai grav decat si-au luat-o
Ne bat?! Mai exact cu ce anume ar veni dupa noi?! Ce nave, ce avioane, ce brigazi mecanizate? Pe ei i-au dat pe spate rusii doar cu specialii, daca intrau cu armata ajungeau la Kiev intr-o saptamana fara sa traga un foc…
eh, George, ucrainenii de acum nu mai sunt chiar aia din 2014, ca si antrenament, tactici si dotare…
Ucraina are in prezent 710 T64, BV,BM, 70 T72, 22 T80BV, toate active. 238 2S1, 235 2S3, 18 2S5, 35 2S19, 6 2S7, operationale si 70 2S7 in stoc. 37 MiG29, 34 Su27, 14 Su24, 31 Su25. 250 S300P/PS/PT, 72 BukM1. 35 Mi24.
Toate acestea sunt operationale si nu se refera la cele pe stoc, cu exceptia celor 70 de 2S7.
Judecati si voi..
Ei stau prost cu pib-ul. Numai 87 md usd. 2052 usd/locuitor, adica saracie maxima. Buget aparare, 2,17 md usd, in conditii de razboi.
si cu bugetul de 2,2 miliarde crezi tu ca tii in stare de functiune tot arsenalul ala?
fii serios
@sorin.vasile
Astea sunt datele IISS pt 2016. Eu sunt f serios. Poate ai tu alte date, pt ca as fi foarte curios sa le vad. Astept cu mare nerabdare datele tale.
Cel putin la Mig29 si Su27,alea chiar nu-s active,cel putin nu in numarul ala….
@costin
Vino tu cu alte surse. De unde stii ceea ce afirmi?
https://disarmament-library.un.org/UNODA/Library.nsf/a175ccff80ef9c72852580aa00572b77/88c11e5ba04ac757852581a800480b9b/$FILE/A%2072%20331.pdf
Daca a-ti plac atat de mult cifrele si esti atat de serios ,ce parere ai despre astea?
conform „United Nations Register of Conventional Arms” Romania are in dotare:
Equipment Numbers
Main Battle Tanks 717
Armoured Infantry Fighting Vehicles 124
Armoured Personnel Carriers 1133
Artillery guns, howitzers & mortars 2487
Multiple Rocket Launchers 189
Man-portable air-defense systems 288
Ori pana si un copil stie ca nu sunt adevarate
Nu ma obosesc sa caut acum pe net datele IISS deoarece sunt o prostie echivalenta cu cea pe care ti-am aratat-o mai sus
Cand se face un inventar la ori si ce institutie sau intreprindere se trece ca si strung si masinile descomplectate si care nu sunt in stare de functionare
http://thechive.com/2015/07/20/dont-f-with-ronald-reagan-tank-graveyard-near-russia-52-photos/
Uite tancurile ucrainiene daca le numeri si pe astea a-ti iese vreo 900
,,tancurile” noastre de la Roman
https://www.youtube.com/watch?v=FUhqgov0NPA
cu astea avem 700
@Asta-i ceva psihologie pe invers, pui o prostie, zici ca e o prostie, apoi sustii ca si ce am pus eu e la fel pt ca toate sunt prostii?
Esti tare!
@sorin.vasile
@sorin.vasile
Uite Ro 2016
Pib 187 md usd, 9439 usd/locuitor.
250 T55, 42 TR580, 91 TR85, 54 TR85M1, 23 MLI84, 101 MLI84M1Jder, 75 MLVM, 69 B33Zimbru, 31 Piranha3, 367 TAB71, 140 TAB77, 60 Maxxpro, 362 TAB C79, 5 F16AM, 1 F16BM, (intre timp au mai venit 3 AM/BM), 6 LancerB, 20 LancerC, 2 An32, 7 C27J, 4 C130B, 1 C130H, 10 IAR99, 11 IAR99C, 12 Yak52, 22 IAR330Socat, 8 SA316B, 21 IAR330L, 15 IAR330M, 6 S75M3, 8 MIM23PIP3..
Cam astea ar fi, in parte, datele IISS pt Ro. Cam diferite de prostioarele din linkurile alea despre care zici ca nu sunt ok.
Asta de dragul comparatiei intre noi si Ukr.
@sorin.vasile
Le gasesti foarte dispersate pe net, trebuie doar sa le pui cap la cap, iar ale noastre nu sunt modificate de foarte multi ani.
La fel si ale ucrainienilor.
@sorin.vasile
Sunt si pe pagina wiki in lb romana. Cele ukr pe pagina de wiki in engleza. Sunt aceleasi date cu cele de sus.
@sorin.vasile
Vezi ipfs.io
Exista linkuri care dau cifre vadit inexacte, asta reiese din numarul evident exagerat al tancurilor, spre exemplu, insa sunt si linkuri mai credibile, care, cam toate dau aceleasi valori, cu unele mici si inerente diferente, asa cum ti-am indicat mai sus, spre ex. Ipfs.io da 43 TR580, iar iss da 42 TR580, 76 mlvm vs 75 mlvm uneori pot coincide, ex 23mli84. Chiar si wiki are, uneori cifre f credibile. Practic, toate acestea sunt cifre neoficiale, probabil rezultate prin deductie sau prin compilarea mai multor surse si pot fi, cel mai probabil, inexacte atat pt Ro, cat si pt Ukr, dar sunt oricum suficiente pt a-ti face o idee despre diferenta de talie, sau nu, intre capacitatile celor doua tari. Numai datele oficiale ar putea avea pretentia de exactitate. Noi nu putem avea aceasta pretentie si nici nu ne intereseaza pt ca suntem niste amatori pasionati care ne dam cu parerea despre un subiect sau altul, fara a avea vreo calificare. Voiam doar sa subliniez ca nimeni nu detine adevarul, dar daca mai multe surse dau cifre apropiate, acestea ar putea fi mai credibile.
Ipfso.io zice 54 Tr85m1, 235 Tr85, 43Tr580, 495 T55, 101 Mli84m1, 23 mli84, 76 mlvm, 69 b33, 161 Tab77, 378 Tab71, 31 P3, 60 maxxpro, 6 F16AB, 36 Mig21C/B, 7 C27J, 4 C130, 10 Iar99, 11 Iar99c, 6 Iar316, 22 Iar330 socat, 35 Iar330L/M, etc, cifre foarte apropiate de iss, chiar si de wiki. La fel si pu Ukr.
https://ipfs.io/ipfs/QmXoypizjW3WknFiJnKLwHCnL72vedxjQkDDP1mXWo6uco/wiki/List_of_equipment_of_the_Romanian_Land_Forces.html
https://ipfs.io/ipfs/QmXoypizjW3WknFiJnKLwHCnL72vedxjQkDDP1mXWo6uco/wiki/Equipment_of_the_Ukrainian_Ground_Forces.html
„ideea sa sudeze o table peste puntea pupa a unei dintre “fregatele” cumparate de la belgieni ca sa-si faca heliport pe nava, idee abandonata intre timp…”
nu era o idee rea deloc. Si aceasta nu ar fi prima nava care primeste o punte heliport, chiar daca nu fusese proiectata cu asa ceva.
RO NAVY detinea acum vreo 15 ani 2 Puitoare de mine. PM 271 si PM 274
1. PM 271 avea punte helipod, e adevarat pentru IAR 316. helipod-ul fiind atasat deasupra puntii Pupa..
La PM 274 nu mai exista acest helipod. pacat ca am taiat acea nava… puteam sa le-o dam bulgarilor. ca sa aiba si ei o nava cu Port-Elicopter pe ea…
http://www.mangalianews.ro/2016/10/cresterea-si-descresterea-santierului-naval-mangalia-um-02029-mangalia-episodul-1/
2. Poate vor sa faca asa ceva:
http://adevarul.ro/assets/adevarul.ro/MRImage/2016/02/07/56b742d35ab6550cb88ae7b4/224×145.jpg
Aici este un remorcher cu un Helipod pe prova, la inaltime!
😀 😀 😀
Mi-am adus aminte ca la un moment dat bulgarii si ungurii parca vroiau sa isi trimita piloti la scolile sau in bazele noastre aeriene sa fie antrenati de noi. Oare cine venise cu ideea? Sper ca nu autoritatile noastre. In orice caz, bine ca nu s-a realizat. Am impresia ca si voi ati scris un articol despre stirea asta sau cel putin s-a mentionat treaba asta aici. Parca aici vazusem subiectul.
Intradevar si eu imi aduc aminte, bulgarii chiar se gandeau sa formam o forta aeriana comuna 🙂 …
@GMT
Noi puneam avioanele, pilotii, consumabilele, iar ei, spatiul aerian..
Probabil ca asta era ideea. Americanii de fapt ne impingeau de la spate pe noi, se pare insa ca MApNul a refuzat cu indarjire.
@Tedy: buna remarca 🙂
Hai sa ne uitam si la bugetul in dolari sau euro al nostru vs. Finlanda si o sa vedem asa cum stam in realitate si ce noroc avem ca nu e Finlanda langa noi sa nu ne ocupe….
@mecanicu
Hai sa ne uitam. Finlanda pib in 2016, 239 md usd, buget aparare, 3,28 md usd. Ro, pib 187 md, budet aparare, 2%, adica 3,7 md usd.
Si avem pe aproape dotarea finlandezilor? Cam la ce ramura armata stam pe aproape? Poate la fortele…….navale in niciun caz….aeriene….nop….poate la speciali si in rest nix.
Finlandezii sunt o forta pur defensiva. Nu pot sa traverseze nici macar golful. Asa ca nu prea are sens sa ne imaginam o confruntare directa.
Comparativ, da, sunt un exemplu DPDV al navelor de tip Hamina, cu care am putea sa ne inlocuim Epitropii si Tarantulele. Dar ca forte blindate, mai putin: ei nu prea folosesc tancuri (160 e putin, echivalentul a trei batalioane NATO), pun mare pret pe vehicule de transport infanterie (MLI/APC), si pe razboi EWAR. E din cauza reliefului. Un alt exemplu bun al lor e utilizarea artileriei, atat reactiva, cat si autopropulsata. Si NASAMS. Deci doctrinar sunt interesant, nu se pupa suta la suta cu nevoile noastre, decat in privinta artileriei, al defensivei aeriene si a trupelor neregulate, dar sunt de studiat
E f interesant ce faceam cu artileria de coasta, care utiliza turele de T-55. noi am putea sa refolosim sasiurile pt MLI-uri grele si artilerie autopropulsata, si turelele sa le folosim pe granita cu Delta, sau cea marina, sau cu Transnistria/Gagauzia (daca ne ajuta Domnul 😛 )
Uita-te ce tancuri au ei si apoi imi vei spune ca 160 de tancuri relativ moderne sunt mult mai mult decat al noastre 54 de TR 85 actuale prin anii 2000 dar nu si azi in 2017.
Apoi apararea antiaeriana total diferita la noi fata de ei, apoi numarul de F 18 vs. numarul de F 16 MLU si MIG 21 LanceR.
Apoi marina….nu au doar Hamina Class si mai au si un plan clar de constructie a corvetelor, noi facem batuta moldoveneasca pi loc, pi loc.
Au 100 Leo-2a4 second din surplusul german si 20 Leo2A6 second din surplusul olandez. Fara suparare, asta putem si noi oricand.
F18 vechi de 20 de ani, carora le expira resursa in 2025. Au hotarat sa le faca mlu. Asa că vor ramane tot cu ele. F16 nu e cu nimic inferior lui F18, ba poate chiar superior un pic, as zice.
F-16 in variantele noi vrei sa spui. Ei au luat F/A-18 pt ca e mai bun pt piste improvizate am inteles eu. Distributed basing. O idee buna si pt noi.
https://fightersweep.com/1494/hornet-vs-viper-part-one/
http://navy.army.com/f-16-vs-fa-18-pilots-perspective
160 de tancuri pt noi, chiar sa fie si focken Rotem K2, sunt insuficiente.Si e asa pt 90 la suta din tarile lumii. Pt ei e ok, nu au loc bun pt tancuri. Asta incerc sa subliniez.
La capitolul aparare AA, sunt un exemplu demn. La marina, au un SISTEM numit Hamina interesant. Nu e destul pt noi. Ei nu au ceva mai greu, si nici nu au nevoie. Noi da, avem nevoie si de corvete si de fregate.
La aviatie, sunt la fel un exemplu demn de urmat cand vine vb de numar (pt mine, ideal pt Ro e 60 de F-16Belea sau ceva similar; ei au 54 de F/A-18. Coincidenta? Nicidecum. E numarul optim pt marimea lor si ce vor sa faca cu ele, adica sa conteste suprematia aeriana a dusmanului, nu sa o castige pe a lor).
@ Checkmate – cand in Germania se uitilizeaza in mod normal 260 si acum mai modernizeaza 200+ tu iti doresti pentru Romania cate? Stii cat costa intretinerea la peste 160 de tancuri? De ce crezi ca 160 de tancuri moderne sunt insuficiente?
Cam cate tancuri crezi ca poate alinia Romania si cam care este exchange rate-ul vs. Leopard sau Abrams sau T 90MS?
6 batalioane. Undeva in jur de 324, dupa doctrina NATO.
Germanii nu se simt amenintati. Tancurile moderne nu sunt la banii moderni mai scump de utilizat decat cei din anii 80 la banii din anii 80. Si totusi, germanii aveau peste 1000 pe atunci (Leo2A4).
Ca intre timp au considerat ca istoria s-a terminat si ca pacea si dragostea universala e calea de urmat e partea a doua.Folosesc si maturi in loc de pusti… Francezii au in jur de 400, spaniolii 219, etc Pe polaci banuiesc ca nu trebuie sa ii mentionez, nu-i asa?…..
Si poate tu nu te-ai prins ca chiar si cu efectivele astea, aliatii vestici erau perfect constienti ca nu pot sa ii opreasca pe rusi pe vremea razboiului rece, nu-i asa?
Si PS2: vezi ca intre 260 si 160 e o diferenta de 40 la suta. E putin?
Cate avem????6batalioane?? Pe bune? De fapt nu avem vreun mbt.avem cateva sute de tancuri medii,vechi si bune de nimic.sute de t55 (ce gluma buna) si niste struto camile(tr85) grele,slab inarmate si cu blindaj insuficient.iar nemtii nu stau mai bine ca noi.intre ei si rusi e polonia(cateva sute de km de teren plan).intre noi si rusi este ukraina,moldova si vreo 4 fluvii si rauri maricele.
In organigrama avem 5 batalioane active, din care unul n-a mai avut o aplicatie de ani buni de zile.
In realitate avem batalionul de la Galati unde presupunem ca functioneaza aproape toate tancurile, aia au facut si exercitii atat in tara cat si in strainatate si sunt singurii dotati cu Bizoni.
Restul, a mai miscat cate o companie de tancuri pe la Constanta, Targoviste si Bacau, mai rar asa, insa la Turda e liniste de ani de zile.
Greu de spus cate tancuri ar functiona acum, echipate pentru razboi, daca s-ar da alarma si ar trebui sa trecem Prutul cu ele, ca sa dau un exemplu.
Eu zic ca in cel mai optimist caz nu trecem de 100, dar e doar parerea mea 🙂 Iar alea 100 ar fi de vreo 3 tipuri diferite.
Cate ar avea nevoie, nu cate are…
@mecanicu
Pana nu foarte de mult si Finlanda avea Mig-21, T-55, T-72, MTLB, BMP-2, Mi-8, dupa care si-au luat si ei Leo-2, Spike si F-18, nu stiu daca nu tot second. Da. La marina stam mai bine decat ei.Cand am comparat cifrele de la buget, asa cum ai cerut, nu-ti placu. Acum ce mai vrei sa comparam?
Finlanda buget:2.83 miliarde
https://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_Defence_Forces
Romania: 3.65 miliarde
https://en.wikipedia.org/wiki/Romanian_Armed_Forces
Pai cam cum le-ai comparat de nu-mi placura?
Uita-te cand si-au luat F 18 finlandezii si da au fost noi! Acum se gandesc sa le faca programul de schimbare a F 18 evident nu asteapta sa le crape pana le schimba.
Referitor la tancuri: The Finnish Army originally bought 124 2A4s from surplus German stocks in 2003.[153] Of these, 12 were converted into bridge-laying and combat engineering tanks and 12 were disassembled for use as spares, leaving 100 operational tanks.[154][155] In 2009, the Finnish Army bought 15 more German surplus Leopard 2A4s for spare parts of existing fleet, bringing the total number of Finnish Leopard 2A4 tanks to 139.[156] On 16 January 2014, Finland agreed with the Netherlands to purchase 100 used Leopard 2A6NL tanks for approximately €200 million.[157] In 2015, most of the Leopard 2A4s were moved into reserve, with some converted into Marksman AA vehicles and mine clearing tanks.[158]
deci mult mai demult si T 72-ul oricum era peste TR 85 M1 la multe capitole in ceea ce priveste protectia si puterea de foc, doar calculatorul balistic este mult ami avansat la TR 85M1.
@mecanicu
Eu ti-am dat datele IISS din 2016.
@mecanicu
Tu stii ca IISS bate wikipedia?
@ Tedy uite ce ai scris: „@mecanicu
Hai sa ne uitam. Finlanda pib in 2016, 239 md usd, buget aparare, 3,28 md usd. Ro, pib 187 md, budet aparare, 2%, adica 3,7 md usd.”
Deci buget comparabil dotare ????
@mecanicu
Eu subliniam similitudinea de potential. Ro, peste 10 ani, cu un buget de 2%, va fi alta treaba..
Nici Finlanda nu a fost mare lucru acum 10-15 ani.
Eu asta iti spuneam, comparand datele.
@ Tedy – Finlanda si acum 10 ani statea foarte bine in comparatie cu Romania, din punct de vedere militar.
Tocmai aia iti spun banii sunt comparbili intre noi si Finlanda in schimb noi nu am reusit sa avem pana in prezent 1/2 din dotarea lor.
@mecanicu
Noi avem banii pt aparare de-abia acuma.. (speram, cel putin).
De ce traiesc cu impresia ca cele 2.83 mld ale finlandejilor inseamna muuult mai mult decat cele 3.65 mld ale noastre?
eh?? somebody guess? aveti o singura sansa
La marina stam mai bine ca ei pana ar incepe primul schimb de rachete ca apoi flota nostra nu prea ar avea nicio sansa – azi 2017.
Nu ne putem compara cu Finlanda, din pacate.Iar F/A 18 Hornet ar fi fost si pt noi o idee buna.
@GMT
Nu cred. F18 e mai scump de operat. Vezi linkul cu comparatia dintre cele două aparate, F16 si F18, facuta de un pilot care le-a zburat pe amandoua. Pilotul acela spune ca ar alege F16.
Cum sa stam mai bine la marina ? Hamina class ne decimeaza flota noastra de OPV uri…..asa se intampla cand ei chiar au rachete anti nava,ceea ce e un minim de bun simt pt o Marina.Bine,nu si la noi,ma mir ca nu le crapa obrazul cand se prezinta in Mediterana cu opv-ul ala,numit pompos fregata.
Pana si puitoarele de mine finlandeze sunt mai inarmate ca fregatele noastre,vezi clasa Hameenmaa.
Daca aliatii ne accepta la exercitii echipati cu mitraliere, noi ce drept am avea sa protestam?
am fost in finlanda si umblu relativ rar. Armata e obligatorie acolo, conditile din armata sunt bune, fac antrenamente serioase cu recrutii. cred ca ne-ar cam face praf. Dar sa nu uitam un element extrem de esential, in finlanda coruptia e la un nivel extem de mic.Totul in tara aia merge spre eficienta maxina..Sunt din alta lume..
Dat fiind cat de putini copii fac, s-ar putea sa intre din alta lume direct in cartile de istorie….
Si noi datorita emigrarii 🙂
Batem record peste record la pierdere de populatie in Europa.
Macar aia se pot intoarce.
prostii…avem o natalitate mai scazuta ca ei,plus ca si fugim din tara cu sutele de mii per an.Ia verifica statisticile,devenim specie extincta inaintea lor….cu mult inainte.
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_the_European_Union#Population_projections
Daca nu crezi ca e speranta, ce cauti aici?
Pana nu mor,o sa cred,dar in cuvintele lui Jon Snow:”the odds are against us against the dead”…..vezi tu,eu vad realitatea…
Prefer sa il citez pe Stannis:
Clayton Suggs – „A sacrifice will prove our faith still burns true, Sire.”
Godry the Giantslayer – „The old gods of the north have sent this storm upon us. Only R’hllor can end it. We must give him an unbeliever.”
Stannis – „Half my army is made up of unbelievers. I will have no burnings. Pray harder.”
Nu stiu mah….eu il astept pe @psycho sa ne spuna ca „ne place sa tinem coada pe sus fara acoperire”, pe @Rocco sa ne spuna ca „De multi ani Serbia si Bulgaria ne cam fac de rusine in privinta castigurilor din exportul de armament. An dupa an” si pe @Hannibal sa ne spuna cat de mult investesc companiile de armament bulgare in cercetare fata de noi.
corect,elitisme ieftine…ti-am mai scris.
doar militar ne permitem sa ne radem de ei,economic si social avem aceleasi metehne.
si nu ca am ales noi sa fim mai puternici militar decat ei ,pentru ca au dorit altii.
intre timp ei raman cu litoralul facut de nemti si noi ramanem cu litoralul lui mazare si turism inexistent , masini inmatriculate la ei si greturi de mare putere regionala.
Adica-s mai tari ca noi la orice mai putin militar?
nu,la fel.
Pai au indsutrie de armament (usor) mai tare. La o adica, se pot inarma f bine in numar mare din productia interna, nu? Si apoi ne bat si la acest capitol. Are sens?
bine ma ,esti superior lor din toate punctele de vedere.sper ca esti multumit si vei dormi mai bine la noapte.
Nu ma face sa imi pied somn, stail linistit 😛
si inca ceva…o fi ei pro rusi ,nimic de ascuns aici dar lasati-o mai moale cu proamericanismul romanilor ca toata ziua sunt intre ei si ma grozesc la cate am auzit.
cei care credem sincer in aceasta aliata si parteneriat cu americanii suntem minoritari dar mai vocali,atat.
Cred ca mai trebuie sa iti schimbi oamenii printre care umblii, bre. E o diferenta intre a fi anti-american, si a realiza ca americanii au defectele lor (la fel ca si europenii; chiar ieri am avut o conversatie f interesanta cu un austriac) dar totusi ne e mai bine cu ei. Pt ca partea asta cu „ne e mai bine” e de obicei subinteleasa, dar nespusa.
tu culca-te cu urechea pe proamericanismul romanesc,eu nu o fac.
In ce sens?
in ce sens vrei tu.
@Checkmate
Tu ai cautat pe google date despre exporturile de armament din tarile astea inainte sa lasi impresia ca eu vorbesc aiurea?
Am stat sa caut si am gasit urmatoarele cifre. Nu mai stau sa pun link-uri ca sunt destule si nu o sa imi apara postul
Romania:
2016: 180 milioane euro
2015: 156 milioane euro
2014: 159 milioane euro
2013: 177 milioane euro
2012: 84 milioane euro
2011: 131 milioane euro
Serbia:
2017: 600 milioane $
2016: 483 milioane $
2015: 750 milioane $
2014: 750 milioane $
2012: 460 milioane $
2008: 200 milioane $
Bulgaria:
2016: > 1 miliard euro
2015: 600 milioane euro
2014: 403 milioane euro
2012: 219 milioane euro
2011: 232 milioane euro
2010: 260 milioane euro
2009: 145 milioane euro
2008: 210 milioane euro
Poti sa cauti si tu pe net: export arme bulgaria, bulgaria arms exports. Pe wikipedia la pagina Bulgarian Armed Forces in dreapta arata si castigurile din exporturi in perioada 2008-2012.
In ce priveste Serbia scrie si tu pe google: „srbija izvoz oruzja”. Poti sa adaugi si pe ani 2016, 2015 si vezi si tu ce gasesti.
Poate cifrele nu sunt chiar corecte dar e clar ca buna ziua ca tarisoarele astea doua exporta mai mult decat noi, care pe langa ei suntem ditamai tara.
De asta am zis ca ne fac de ras. Si chiar ma oftic. Astia vand din ce in ce mai mult si noi ne mentinem la aceeasi suma de parca vindem saci de cartofi.
Mai avem de asteptat pana vom putea exporta si noi ceva mai rasarit cum ar fi viitorul AGILIS.
mda, suntem dincolo de penibil, in zona monstruos de penibil.
Asta pt ca au fost alesi sa exporte armament. Stai chill, ca nu mujahedinii din Siria platesc pt armele alea, ci benefactorii lor (Iran, Rusia, Turcia, poate si unele state vestice). Pt ca de la bulgari poti cumpara orice, chiar daca nu e moral.
Eu unul nu m-as mandri vanzand arme catre Orient…
Serbia vinde bine pe piata internationala,si vinde direct tarilor,armament bun….blindate,tunuri auto propulsate,rachete anti tanc,etc….Hai sa infruntam cruda realitate.
Le vinde. Ca niciodata nu vor fi folosite alea contra lor, nu-i asa?
Checkmate: „Cred ca mai trebuie sa iti schimbi oamenii printre care umblii, bre.”
Ai tasta „i” defecta, are toane la unele cuvinte (aici la „umblii”). Oarecum in afara subiectului, uita-te la rezultatul votului precedent. „Majoritatea” minoritatii prezente la vot, adica simpatizantii psd+alde, functioneaza dupa principiul „macar astia mi-au dat ceva” (paranghelie, mici, bere, gumari, galeti si ajutor social). Putini, vreo 4 milioane de zombi alaturi de politrucii manipulatori si ai lor „camarazi de arme”, prosti da’ multi in acelasi timp, mobilizandu-se exemplar la fiecare scrutin. Restul am vazut… de aia este „opozitie” in parlament… Ce am vrut sa-ti spun este ca Romania „reala” este alcatuita din oameni gaunosi, duplicitari, al caror crez in viata nu se bazeaza pe pricipii ci pe pricipiul „mie ce-mi iese din asta”. Cam asta a fost situatia in zona asta in toate timpurile iar de s-a intamplat altfel a fost numai intamplare. Chiar „lideri” care puteau schimba semnificativ cursul istoriei, oameni fiind si hraniti cu seva intelepciunii populare si aflati sub potrivnicia vremurilor, au sfarsit prin a actiona prin prisma acelorasi metehne ca ale poporeanului de rand. Vor fi si oameni de calitate, neindoielnic, numai ca sunt putini si nu reusesc sa „magnetizeze masele”.
P.S. Din fericire nu numai romanii sufera de boala asta, sa ne amintim de perioada WWII cand nemtii au fost calauziti de un scelerat.
Oamenii gaunosi sunt o normalitate peste tot in lume. Si totusi nu-i vad pe rusi, polaci, unguri, englezi, americani, etc injurandu-si tara din cauza asta. De parca statele pot schimba caracterul speciei umane…..
E ca si cum m-as plange ca cerul e albastru: nu se va schimba, si asa pt toti, nu doar pt mine.
Prefer sa ma uit la rezultatele votului urmator.
vizionare placuta?
http://www.hungarianambiance.com/2017/10/hungary-sells-its-mig-29-fleet.html
le cumparara rușii de la unguri pentru sârbi ca intr-o mare familie slavo-hunica.
Au mai avut tentative sa le vanda, de ce oare nu le cumpara bulgarii?
Doamne ce site…
la prima vedere:
Hundreds demonstrate across Erdély for Székely autonomy
Sunday, October 29, 2017
Berserk baptism: Priest loses it over screaming baby in Romania (VIDEO)
Wednesday, November 1, 2017
HOLOCAUST DEPROGRAMMING COURSEBelow is a long list of facts refuting the Greatest Lie Ever Told:…
Sunt sute de site-uri si blog-uri din astea pe net, zici ca in fiecare familie de unguri e cel putin cate un scelerat agresiv si conspirationist care are toata ziua la dispozitie sa scrie despre holocaust, evrei, romani, ardeal, unguri bravi, samd
Nici cu bannerul de la inceput nu mi-e rusine, venirea infractorilor in Europa.
Eu am aflat de vanzarea asta in urma cu ceva zile, revazuta ieri pe un site brazilian, via Jane’s. Pur si simplu alesei cu Google primul care imi iesi in intampinare pt. a posta stirea.
Dac-ai stii cate de-astea sunt, te-ai ingrozi 🙂 Intre timp am deschis vreo 10 articole, le-am fusarit si m-am uitat si peste comentarii.
Interesant e ca ti-a venit primul la rezultatele cautarii. Se pare ca legile astea cu evreii, holocaustul etc nu se prea aplica in Ungaria.
Hungary’s Orban welcomes Netanyahu, vows to fight anti-Semitism
(JULY 18, 2017)
http://www.reuters.com/article/us-hungary-israel/hungarys-orban-welcomes-netanyahu-vows-to-fight-anti-semitism-idUSKBN1A312O?il=0
Ma rog… intr-un fel e mai bine ca toti cretinii astia sunt ocupati pe bloguri in loc sa puna bombe pe undeva sau sa creeze PIB pentru tara lor.
Google „hungary selling mig-29” si alegi primul rezultat pe 2017 🙂
Astora le lipseste un ’19, da de data asta for real..
Acum, ca a venit seara sa ne racorim un pic, asa cum ne indeamna @Psycho care are dreptate…
In acest moment Romania este condusa de cea mai antinationala putere dupa fsn-istii din anii ’90, suntem la un pas de catastrofa economica, investitiile au fost taiate, pibul creste din pix, coruptii isi fac propriile lor legi in parlament, ala de fura o gaina ia 3 ani cu executare, ala de fura milioane de euro, 3 ani cu suspendare, mizeria si mocirla morala sunt maxime istorice, nu se construieste absolut nimic..
Daca lucrurile vor merge asa in continuare vom intra intr-o criza economica si institutionala care pune in pericol insasi existenta noastra ca stat, asadar motive de bucurie nu prea avem.
Avem tricouri! http://www.micapi.ro/articole/sport/frf-i-a-rebranduit-pe-tricolori.html
„Stema” cam o da in monarhie cu peticul pentagonal negru de minge chiar in centru, a la House Hohenzollern.
Minunat, credeam ca spui ca avem tricouri cu Rumania Military, pt. moment m-am bucurat.
Macar niste patch-uri, ceva.. 😛
ar fi o idee 🙂
@George GMT: pe vremuri se spunea ca mintea merge bine cand bagi picioarele in apa rece :), a propos de „racorire”. In 3 randuri ai descris cu acuratete realitatea romaneasca. Nu este cazul sa cadem in extrema pesimista.
P.S. Strategia psd-ista este extrem de insidioasa si a functionat cu succes vreme de aproape 28 de ani: cand pun mana pe putere se comporta ca lacustele, rad tot, mai scapa ceva firimituri printre degete pentru clientela si electoratul fidelizat. Paseaza visteria goala prin schimb democratic de putere, o data la 4 ani sau mai putin, daca se „baga”-n aliante. Cert este ca noii „castigatori” – tot niste trogloditi dar, chiar de ar fi bine intentionati, nu mai au resurse decat pentru a fura la limita si pentru a mentine, tot la limita, tara pe linia de plutire. Electoratul, frustrat de inchiderea robinetului, o hemoragie trebuie cumva oprita, va vota ghici cu cine la urmatorul scrutin? Cu aia „buni”, cu psd-ul si aliatii sai care „mai dau cate ceva” (mici, bere, shoshoni, gumari, galeti, raci, craci, muci, draci…), ca „toti fura”. Boulimea nu face nicio distinctie intre hoti, e acelasi lucru pentru poulime daca se fura oul sau boul. Ba ala care fura boul merita clementa, sa nu moara bietul animal ca nu are cine-l hrani, de n-o fi vreo ceosvarta la gratar de pomana, macar s-o alege cu ceva gunoi de grajd…
Si cand vom intra in criza, vom alege pe altii. Simplu.
https://www.youtube.com/watch?v=0ZfaLz3vBVM
1. Finlanda are o armata deosebit de eficienta in conditiile geografice de acolo.
Un model din care ar trebui sa invatam. Nici rusii nu intra pe la ei cu zambetul pe buze. Tactica lor se bazeaza pe ambuscada si hartuire. Practic nu ai cu cine sa te bati ca nu-i prea vezi. Mai repede vezi extraterestrii 🙂
2. Romania cumpara PAC-3 MSE sau vechile PAC-3 ?
MSE https://www.federalregister.gov/documents/2017/08/08/2017-16621/36b1-arms-sales-notification
Finlanda are 900. 000 de rezervisti gata de lupta. Nu mai spun ca vanatoarea e „sport national”. Fiecare familie are cate o pusca cu luneta prin casa. Cluburile de tir sunt cam cum sunt la noi carciumile.
vreo 360.000 de fapt….
au fost mereu o tara de vanatori. Rusii au simti pe pielea lor cat de bine tintesc baietii astia in 1939
In Romania accesul la arme de foc este restrictionat, nu putem sa-i imitam pe finlandezi, guvernantii se tem de o populatie inarmata. In plus, armele nu sunt suficient de ieftine.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002818979.html
Asta daca stii finlandeza :))
Elvetienii aveau doctrina razboiului total, daca tara este invadata, de la al cu tzatza-n gura pan’ la al cu barba sura si de la vladica la opinca, lupta. Ceaulica, pe vremea cand eu insumi eram copil, prevedea niste ore de P.T.P.A.P. (pregatirea tineretului pentru apararea patriei). Parca bozgorii din tara vecina vor sa reintroduca in scoala ore cu continut similar. Unde mai pui ca unguretii fac anual pelerinaje „religioase” sau cu iz nationalist pe teritoriul Romaniei, la care participa indivizi in uniforme, zice-se apartinand unor organizatii paramilitare (ce drq fac „serviciile” noastre? intelegem ca cele gen stim noi care sunt alcatuite din filologi si filosofi, psihologi si altii asemenea dar cele apartinand armatei, C.D. etc ce fac?). Sa pui arma-n mana la tot prostul nu-i o solutie dar sa oferi posibilitatea ca cei apti psihologic sa detina o arma, va constitui un avantaj in cazul unei eventuale invazii sau al unor eventuale atentate (mult mai probabile decat prima). E mult de discutat pe aceasta tema… Cred ca, pasionati fiind de domeniul militar, multi devin fara motiv un picut cam paranoici. Nu cred ca va fi vorba de vreo invazie a rusnacilor, mai periculosi sunt imigrantii… Sper sa nu ma insel.
1. Finlanda este o tara care iti poate „rupe un brat” daca te pui rau cu ea. Si intrebarea.. Romania este o astfel de tara? Dar, daca ar fi?
Din punct de vedere geopolitic Romania este pentru Rusia ceea ce se numeste „low risk policy” ( pe romaneste politica cu risc scazut)
Adica, nu prea avem cu ce sa surprindem, suntem previzibili.. nu cantarim foarte mult in ecuatie..
Eu zic ca lucrurile incep sa se schimbe.
O armata puternica, bine dotata si antrenata nici nu trebuie sa lupte ca sa serveasca tara.
2. Nu mai stiu unde am auzit.. Fifor spunea ca Radarul Patriot este unul 360 de grade. Poate imi spune cineva la ce se refera
Nici Germania nazista nu a intrat in Elvetia. Eu zic ca asta spune ceva despre Elvetia si Armata ei.
@ Checkmate, Mecanicu, ICEMAN, barny
Din pacate exista armele de distrugere in masa, iar un razboi NATO contra Rusia va degenera in razboi total. Finlandezii, polonezii si romanii trebuie sa fie pregatiti sa anihileze armele chimice, biologice si tacticele nucleare.
Pai stai asa, ca si americanii au cautat sa le anihileze armele nuvleare.
50 de ani….
Si probabil ca va mai curge multa apa pe Potomac, Mississippi si alte rauri pana cand vor reusi.
@Checkmate: inca o data o spun, rusnacii nu cred ca vor ataca/invada Romania. Strategiile obisnuite sunt valabile in cazul unui razboi clasic sau de uzura. In cazul unui razboi neconventional, chimic, biologic, nuclear, economic, informatic sau de alta „natura”… altele sunt mijloacele. Aici conteaza I.T.-ul, semnificand inalta tehnologie, avand un inteles mult mai larg decat calculator si telefon asa cum s-a incetatenit in societatea romaneasca. I.T. semnifica inalta tehnologie in domenii ca fizica, chimia, biologia, medicina si domeniile lor conexe. Aici ne dam si noi cu parerea, drept este ca baza este razboiul conventional dar daca se ajunge la cel neconventional, nu vom sti ce si cum. Poate vom pastra genul asta de confruntare pentru un alt gen de invazie, nu de pe aici…
Eu nu stiu sa fi zis cineva pe aici de vreun razboi NATO contra Rusia. Un razboi cald ma refer. Care nu cred ca va exista decat daca Rusia ataca un membru NATO.
Ce ar urmari Rusia si care ar fi castigul intr-un astfel de scenariu?
Cu siguranta vor iesi pe minus rau de tot. Au iesit ei pe minus si cu Ucraina si se tot duc in jos.
Cu privire la folosirea unor arme chimice, biologice sau nucleare, scenariul este complet nerealist.
In prezent statele lucreaza sa le elimine cu totul. Au fost produsele unor epoci apuse de mult.
Eu am vrut sa spun ca Romania nu trebuie sa fie luata pe gratis de nimeni. Trebuie sa risti ceva atunci cand ai de-a face cu ea
uite un link pentru aventurieri:
https://www.youtube.com/watch?v=UUj20bGtL3Y
P.S. „aMARASESTInilor, MARASTI-nilor si OITUZ-inilor” (respect sacrificiul lor) din WWI li s-a promis pamant, nu cel de pe bravul lor piept, ci cel care asigura subzistenta familiei sale; acesta a fost motivul inversunarii soldatului roman, nu „patriotismul” lipsit de sens al politrucului las, cel care se ascunde dupa vorbe si avere, cel care „inflacareaza” natia cu discursuri patriotice.
George GMT, nu cumva ai scris articolul asta fiind suparat pe balgarij ?
Probabil o fi zis nastrusnicul ala de Borisov ceva urat despre noi?
Daca e asa nu-i benefic nimanui articole la suparare, Eu zic ca nici nu merita aia un articol aici despre starea proasta si idioteniile lor.
Mie imi plac articolele postate aici despre bulgari. E ca un serial de comedie.
Primul episod, cand bulgarii si-au tras doua BMW-uri roz:
https://www.rumaniamilitary.ro/armata-bulgara-s-a-modernizat-pe-bune
Si episodul in care si-au cumparat un elicopter:
https://www.rumaniamilitary.ro/bulgaria-se-intareste-militar-si-a-cumparat-elicopter
Noi radem de altii iar altii rad de noi .Aruncam banii pe prostii in schimb falimentam industria [fosta] romaneasca.Ce se mai aude de .Saur,Iar 99 td,Atrom,Mistral,Sigma.,bine ca produc altii pt noi.Sa ne uitam si la altii cum se descurc,ex:Taiwan,Coreea de sud,Turcia etc
https://s1.postimg.org/8oerm5kk9b/IMG_20171030_130619.jpg
Dragii mei, eu am o vorbă pe care o repet de multe ori copiilor:
România are un singur vecin prieten: Marea Neagră! Ea e singura care nu a ridicat în timp pretenții de la noi. Din acest motiv, este bine să ne ajutăm pe noi înșine!. Absolut ( și nu glumesc) toți vecinii noștri, dacă interesul lor a cerut-o, ne-au „înjunghiat” pe la spate. De aceea este bine să ne ajutăm pe noi înșine! Am fost apostrofat ( și omul avea dreptate, Doamne câtă!) că am „recomandat” să ne uităm și în „ograda rușilor”pentru înzestrare. Nu pentru calitatea produselor doream eu asta, ci pentru a nu mai avea încă un dușman în plus. Indiferent cine afirmă altceva, românii sunt cel mai vechi popor din această zonă. Suntem singurii urmași ai geto-dacilor și cei mai vechi din zonă. Bulgarii au venit în zonă mult după anul 600 dHr. ungurii abia după anul 900, iar noi le permitem ca de la televiziuni din România, plătite sigur de „alții”, (ghici ciupercă cine?”, să afirme că atunci când au „venit”, au găsit aici slavi! Adică geto-dacii romanizați au fugit cât i-au ținut picioarele când au văzut „mândra cavalerie maghiară” (că ei așa se numeau, nu unguri)! Ai lasă bre! Până atunci, noi mai suferisem încă vro șapte-opt neamuri de migratori și ca niște nesimțiți, nu am întins „covorul roșu”. Hai să-i întrebăm pe acei vecini, ce era cu acei nobili maghiari care în 1919 cereau Regelui României să-i accepte și pe unguri ca făcând parte din România!
Ai dreptate in ce zici cu exceptia inzestrarii de la rusi.
Nu e posibil nicicum sa ne dotam cu armament de la rusi. Noi si rusii suntem inamici, si de n-am fi in NATO tot nu ar trebui sa luam armament de la ei, cu atat mai mult acum ca suntem.
O sa-mi spui ca Grecia a cumparat armament rusesc, o sa-ti raspund ca:
– in primul rand Grecia e Grecia (vezi minciuna cu trecea la euro, minciuna cu deficitul, etc), ei din start sunt vazuti si tratati altfel
– in al doilea rand au luat armament relativ putin si nu de ultima ora, n-au Su-35S, Pantsir, S-400 etc, au luat ceva baterii de S-300 mai vechi pe care s-au antrenat apoi americanii si israelienii 🙂
– in al treilea rand grosul armamentului lor tot de provenienta non-ruseasca e
– in al patrulea rand Grecia n-are nimic de impartit cu Rusia, nici istorii, nici teritorii, crime, furturi etc, ba chiar e un fel de trio Rusia + Grecia + Armenia vs Turcia + Azerbaidjan, si chiar si asa, sa revizuim punctele 1, 2 si 3, adica nu s-a facut mare lucru
Si daca ne-ar vinde, nu e bine sa luam armament de la rusi fiindca eventualii nostri inamici in caz de conflict sunt chiar ei ori poate ungurii sau ucrainienii, nu e bine ca inamicul sa-ti cunoasca in detaliu modul de functionare, frecventele, capacitatile, vulnerabilitatile si asa mai departe, unde mai pui ca in general rachetele rusesti nu prea trag in aeronave rusesti si alte detalii.
Pe langa considerentele astea strategice care s-ar aplica si daca n-am fi in alianta, mai e si faptul ca suntem in NATO si trebuie sa fim atenti la compatibilitate, etc. Plus ca in caz de razboi (retine, chiar cu ei) nu ne vor aproviziona si ne vor lasa balta, asta pe langa ca armamentul de la ei va fi f…ing useless. Ne-au lasat balta si cand eram aliati, doar nu ne-or aproviziona cand ne-om razboi cu ei 🙂
Cum ar suna sa suni la Moscova si sa faci comanda urgenta de bombe, rachete, obuze, motoare si piese de schimb pe motiv ca vrei sa-i ataci in doua zile ? 🙂 🙂 🙂
De aceea orice discutie despre orice armament sau echipament rusesc este pur teoretica, nu trebuie deloc sa ne uitam in ograda rusilor pt inzestrare, nici in gluma, ba chiar mai mult de atat trebuie sa schimbam urgent orice echipament de la ei, ori sunt bruiabile de catre ei (SA-6, SA-8), ori sunt deja cvasi-inutile (MiG-21, SA-2, T-55, etc).
Din fericire nu avem chiar asa multe de schimbat, avem radare noi, echipamente de comunicatii noi, rachete aer-aer israeliene, frantuzesti si americane, la transport avem C-130 si C-27, la elicoptere multumita lui Ceausescu avem de 40 de ani IAR-316 si IAR-330 si piesele le producem noi, etc…
Alta problema e daca cumperi de la ei asta nu inseamna ca am avea in ei un dusman in minus, Cernauti, Chisinau, Balta tot n-ar fi in Romania, Tezaurul n-ar fi la BNR, pregatirea si sprijinul lor pt unguri n-ar inceta, milioanele de romani morti din cauza comunismului nu reinvie brusc, etc. Nu castigam nimic dar pierdem totul, cum ar fi credibilitatea in fata vestului si sprijinul SUA.
„Cum ar suna sa suni la Moscova si sa faci comanda urgenta de bombe, rachete, obuze, motoare si piese de schimb pe motiv ca vrei sa-i ataci in doua zile ? ”
😀
God, am ras juma de ora, asta a fost tare…
Ms 🙂
Pai prea multi romani repeta ideea asta cu cumparatul de armament de la rusi, da-o naibii…
Frate Sorin, mare dreptate ai, să dea Dumnezeu să ne iasă pasiența și să devenim un adevărat avanpost al N.A.T.O. Mă tem doar de deciziile „marilor” politicieni, care, la ordinul unor FIRME, pot sacrifica fără remușcări pe oricine!
Comparatia cu Finlanda e o gluma, nu ne comparam cu ei, sunt peste la orice capitol, de la ratii la doctrina. Ce sa mai spun de dotare? FA/18, Hamina, MLRS, Leopard 2 etc.
Singurele domenii in care suntem competitivi la nivel mondial sunt humint, imint, cyber, FOS si (din punct de vedere al calitatii luptatorilor, nu al dotarii) unitatile VM, cc, inf marina. Si pilotii fac minuni si incep sa aiba dotare. Cu niste UAV-uri in organica ar deveni si artileristii.
In rest suntem sub sloveni, croati, cehi, polonezi.
Asta e cand politicul isi bate joc ani intregi de dotare.
Ucraina creste constant dpdv militar, au fost praf, acum nu i-as subestima, au invatat anumite lectii, arata ca o armata decenta, nu mai e o gloata.
Nu i-as subestima nici pe zarzavagii la forte terestre, uitati-va ce armament produc ei, au umplut Africa.
De sarbi nu mai zic, da, aviatia lor e o amintire, dar la alte capitole (tancuri, MLI-uri, rachete AT, artilerie etc) ne dau clasa.
Zic sa ne batem cu pumnul in piept mai rar, ca la dotare nu s-a imbunatatin mare lucru. Inca.
da, cam asa e…