Sursa foto: MApN
Trecind acum cativa ani, mai exact 2015, pentru prima oara prin Muzeul Militar National, inca de la intrare, ma loveste cultul personalitatii. Vad o uniforma de camuflaj desert romaneasca si un nume.
Simt un gust amar, gustul singelui, dar nu din cauza unei afectiuni, ci din cauza nedreptatii, imi aduc aminte de ani trecuti, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2013 si de militari raniti sau morti in tara si pe meleaguri straine, imi aduc aminte de sicrie de zinc si de mame indurerate care, privind chipuri, spun ”acesta nu este fiul meu”.
Toata lumea este fericita. Toti prietenii, mai ales civili, imi spun: “e primul general care a participat la lupte, are experienta razboiului, a luptat in Afganistan si Irak”. Poate. Nu pun pret pe aceste afirmatii. Ca sa devii colonel iti trebuie spate, sau mai bine zis trebuie sa te promoveze cineva. Mai rar experienta, calitatile de militar te promoveaza. Totusi un lucru devine clar pentru toata lumea, avem un general care a participat la lupte in Irak, pe cind era locotenent –colonel si acest lucru e o hirtie in alb care legitimeaza total inclusiv accederea la cea mai mare functie militara in stat. Anii trec, militarii o duc din ce in ce mai rau, sint vazuti din ce in ce mai bine, jocurile politico-militare de culise sint din ce in ce mai pe fata.
Legile se schimba, nimeni nu ia atitudine, atit activi cit si rezervisti sint loviti din toate partile. Se schimba uniforme, nimeni nu ia atitudine, se fac achizitii controversate, nimeni nu ia atitudine si deodata in presa apare anuntul: “Nu mai avem sef la SMAp.” De ce? Pentru ca MApN este un loc cu miza uriasa, e o rampa de lansare. Ministru. Iar se aduce in discutie Afganistanul si Irakul, legitimizarea functiei. Multi zic: “e primul militar care ocupa o functie civila de conducere in MApN dupa foarte multa vreme. Cunoaste situatia, va rasturna muntii.” Lunile trec, nu se schimba nimic. Legitimitatea ramine. Legitimitatea data de o poveste lacrimogena, povestita si raspovestita pe posturile nationale de radio si televiziune.
„O minciună repetată de o mie de ori rămâne o minciună, dar o minciună repetată de un milion de ori devine adevăr“, afirma Joseph Goebbels, ministrul propagandei în regimul lui Adolf Hitler.
Sintem in anul 2020. Avem cea mai mare viteza de internet din lume. Avem acces facil la cele mai obscure informatii. Si totusi. Faci o gugaleala si cauti mult amintita si raspovestita batalie de la Nasiriyah. Si toate raspunsurile vin inapoi ciudat. Folosesti diferite browsere, chiar si TOR, folosesti diferite motoare de cautare si iti parvin aceleasi raspunsuri. Folosesti cautari atit in engleza cit si in romana, nada. Si incepi sa iti pui intrebari. Cum draq e posibil ca nimeni sa nu stie despre batalia de la Nasiriyah si despre cel mai tare general (r) roman???
“The Battle of Nasiriyah was fought between the US 2nd Marine Expeditionary Brigade and Iraqi forces from 23 March to 2 April 2003 during the US-led invasion of Iraq. Nasiriyah is a city which lies along the banks of the Euphrates River in Dhi Qar Province, about 225 mi southeast of Baghdad “ .
Nu apare nimic despre romani. A, ba da, apare, dar in 2004. Deschid primele 14 rezultate ale cautarilor pentru armata romana. Hotnews, Pinterest, Romania Actualitati, Magazin Istoric, Vimeo, Youtube etc. Trei nume: Radu Dobritoiu, Mario Balint şi Ilie Pintea. Si o poveste lacrimogena. M-a impresionat extraordinar. Povestea. Si atit. Conteaza substratul. Erau sub comanda italiana, au iesit din baza la o patrula de noapte, ca alte mii de militari romani si au fost angajati cu foc. I se spune in jargon militar TIC (troops in contact). Nimic extraordinar. Fugi sau angajezi cu foc. Punct.
Totusi e BATALIA de la NASIRIYAH. O poveste spusa si repetata de trei jurnalisti. Care a devenit adevar istoric. Care a legitimat un comandant. Nu exista extrase din jurnalul de lupta, nu exista rapoarte Wikileaks. Nimic.
Si totusi Petre Tiberius Marcel a fost primul ofiter roman mort intr-un conflict dupa WWII dar nu are loc la Muzeul Militar National. Uniforma plina de singe e undeva, cinstita de o mina de oameni, prieteni, camarazi. Nu este o pagina de istorie. Mai sint citeva batalii, Zerkoh Valley, Gulistan, Bala-Buluk, Puli-Alam. Dar sint doar note de subsol.
Mihai Oprea
Ai…sa-mi bag…
…macar sa fi strigat cineva ”grenada”!
*editat
Gasii pe email un mesaj de la un prieten cam suparat la adresa mea, fac precizarea ca respectivul comentariu de mai sus se refera la faptul ca ma lua pe nepregatite acest articol (de unde si faza cu „grenada!”…nu l-am citit in prealabil in ciorne), nicidecum ca as avea ceva cu gen. Ciuca.
Sa-mi bag picioarele in ele de „zile caniculare”! Nervi intinsi la maxim.
așa se construieste un „destin”, nimic nou sub soare si e folosită pe scară largă tehnica asta.
asociere, validare, justificare, revalidare…povestea continuă.
subscriu la ce a scris Oprea..a fost doar o misiune de patrulare in care au fost angajati. Nu au ocupat un oras, un sat, sau macar o fortificatie..
Sa ia atitudine? Hmm, se pot numara pe o mana bugetarii care iau atitudine fata de nedreptati.
Am fost acolo…. Analizați, luați interviu, căutați surse apot vorbiți…. Aici unii devin,, țațe”… Argumentele… Ambuscada ca la carte, 8400 cartușe trase de o companie… Cp2i timp de o noapte… Cu noroc fără morți, colegii italieni 5 morți și mulți răniți. Italienii au tras 110 lovituri de Centaur
A cui ambuscadă?! A inamicului.?! Și spui că de la noi a participat o companie, Cp.2 I. Să înțelegem că locotenent colonelul -pe atunci – Ciucă era comandantul companiei?!
Căci, dacă nu era el, atunci eroul este comandantul companiei. Cum de a devenit erou comandantul unui batalion care a angajat o lupta cu o companie comandată de comandantul sau de drept?!
Ce vorbesti ba baiatule atatia experti. Istoricul misiunii spune ca detasamentul care a facut iesirea spre podurile de peste Eufrat a fost condus nemijlocit de lt-col Ciuca acel moment cdt al batalionului. El a condus misiunea pe teren nu de la punctul de comanda al batalionului. Care-i meritul mai mare al cdt-ului de companie aici ca nu pricep?
Sau aveti OZU sa dati in Ciuca din toate pozitiile acu ca trebuie sa faca guvernul? Aveti rabdare ca inca n-a trecut de parlament. Cand o sa-l avem la aparare pe ala care ar vopsi tancurile cu roz si ar farda TAB-urile o sa plangeti dupa Ciuca.
@Gavrilă
Pe scurt, că nu pot să desenez, patrula Batalionului 26 Infanterie a fost prinsă în ambuscadă. Normal, au raportat la TOC.
Ciucă fiind acolo, a dat alarma, a adunat tot batalionul, i-a suit in TAB-uri și au plecat să îi ajute pe băieții ăia.
Au avut și puțin noroc(fără puțin noroc poți să fii cel mai Navy Seal din Delta Force, degeaba), și au revenit toți, întregi, în bază.
Asta a fost toată șmecheria!
Părerea mea, hîc…
Am fost acolo.
Italienii urmau să execute o misiune de căutare a insurgenților irakieni in Nasiria ( primiseră informații că intraseră insurgenții în oraș). Comanda italiană a ordonat batalionului românesc să asigure un pod, pentru a nu mai intra/ ieșii insurgenți în/ din oraș. Batalionul a pregătit și executat misiunea, la câțiva kilometri de tabără coloana de blindate a fost atacată de irakieni cu AG7 și puști automate. Misiunea a fost executată de Cp a 2a sub comanda Lt Col. Ciucă
Lege pentru recunoașterea drepturilor veteranilor din teatrele de operații, răniților, invalizilor și urmașilor eroilor căzuți la datorie, adoptată în Parlament
Ministerul Apărării Naţionale salută adoptarea proiectului Legii pentru recunoașterea meritelor personalului din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, participant la misiuni și acțiuni militare sau la alte operații în afara teritoriului statului român, precum și acordarea unor drepturi acestuia și urmașilor celui decedat, în ședința Plenului Camerei Deputaţilor, în calitate de for decizional, desfășurată marți, 14 iulie.
Ministerul Apărării Naționale a sprijinit, prin structurile sale competente, procesul de elaborare a acestui proiect legislativ, prin care sunt recunoscute meritele militarilor români participanți la misiuni externe în dezvoltarea relațiilor internaționale și a parteneriatelor strategice ale României.
În procesul de elaborare a textului noii legi, Ministerul Apărării Naționale a susținut extinderea ariei de aplicabilitate a actului normativ personalului din toate instituțiile din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională.
Prin adoptarea acestei legi, România se aliniază altor state care promovează un cadru legislativ coerent pentru recunoașterea meritelor veteranilor din teatrele de operații și personalului participant la misiuni și acțiuni militare pe teritoriul național și aplicarea de măsuri active în sprijinul răniților sau celor care au devenit invalizi în urma participării la astfel de acțiuni, precum și urmașilor celor căzuți la datorie.
Proiectul legii, care a fost înaintat Președintelui României, pentru promulgare, poate fi consultat la următoarea adresă:
http://www.cdep.ro/pls/proiecte/docs/2019/pr264_19.pdf.
Biroul presă
nu stiu sincer cum o sa mai scapam de astia care au prins ciolanul si nu mai pleaca.
idiotii promovati de comunisti acum 50 de ani promoveaza la randul lor idioti azi…..generatii de idioti ne conduc de prea mult timp si se vede tot mai mult
E cam greu cu artimetica , da?
„idiotii promovati de comunisti acum 50 de idiotii ani ” ehe ..50 de ani! Idotii promovati ofiteri acum 50 de ani azi au .. cat? 71? 72 de ani ?
Deci persionari nu mai promoveaza pe nimeni ….
Si .. „pe bune” au fost promopvati si idioti ofiteri. Da nu acum 50 de ani ci ceva mai devreme prin 48-51 , hai 55 . Insi .. alfabetizati da atat , fosti sergenti cu diagonala .
Soarta astora a cam avut urmatorele variante :
– ramsi , de boi , cu numa 4 clase AFARA!
– nu au completat studiile cu un liceu (seral .. ff) AFARA!!!
– ORICUM AFARA!
– cativa care facusera din plin inscladtaore au ramas agatti. Dracu stie ce funtii aveau. Era un capitam batraior in regimentu unde ma satosfacut sertviciul militar . Se glumea ca avea functide de … caporal!
Acu nu te ira ca i-au trecut in rezerva BRUSC … Inre timp „regimu” implinise cativa ani, avea de acum tineri care doreau sa se faca ofiteri .. Tieri care au facut scoli de ofiteri „pe bune” si care au inlocuit pe aia facuti locoteneti din sergenti.
A.. Ma rog putem discuta si despre astia din primele promotii de „ofiteri populari” . Tebuiau sa fi neaparat cu dosar de origine sanatoasa (adica neam prost. Ca daca originea sociala era „numai” taraneasca sai muncitoreasca da „neinbunatatita” de mocofanie …… nu cadrau)
Si nu te sucari… Asta e necazu cu „entuziasmul” excesiv .. risti sa repeti isprava aia cu „lupte seculare care au durat 20 de ani!”
da,dadeau comunistii afara cu analfabetii pe care tot ei i-au pus,ceva de speriat,zilnic zburau mii de analfabeti afara si veneau tinerii telectuali comunisti.Da ,telectualii astia de unde ii scoteati,ca pe aia care aveau capacitatea si studiile necesare,mirificul regim ii casapise cu varf si indesat.Si cum se face ca in sistemul asta absolut meritocratic pe care tu mi-l prezinti pe aici,sa fie condus de alde Plesita si compania si sef peste nebuni,un titan al educatiei ca mirificul Nicolae Ceausescu?
Deci, Ciucălău e erou între eroi sau un profitor? Sau spatele lat la propriu și figurat?
Profitor între profitori!
Cand am auzit prima data despre celebra „batalie” am facut aceasi cautare pe net. Chiar ma miram ca nu auzisem nimic despre asa ceva. Am dat doar de acel reportaj lacrimogen care descrie o patrulare si cam atat.
Daca intreaga cariera a lui Ciuca e la fel ca „batalia” incepem sa intelegem de nu se misca nimic cu achizitiile sau cu proiecte autohtone la MAPN
Felicitări pentru curaj… Omul e umflat cu pompa si la propriu si la figurat…
Big bones, care-i problema?
De remarcat faptul ca in a doua poza, avand gradul de maior, sarutand drapelul national…nu avea chelie (desi la militari apare devreme, datorita purtatului capelei, etc).
Precum ofiterii de Secu’ (SRI/SIE..dar mai ales SRI). Cand trec la „maior”, hopa, incep sa le cada flocii pana-corbului de pe scalp la baietii astia cu ochi albastri!
Apropo, ati observat chelia lui Sebi Ghita, baiat uns cu comunicatiile de tot felul?
Sa fugi in Serbia la prietenii contrabandisti…suntem de rasu’ curcilor, scuzati devierea de la subiect…n-o sa ma vedeti sarind la gatul gen. Ciuca asa de usor.
Apropo, Dragomir, paparazzo ala vandut israelienilor, Black Cube uitandu-se sub fusta Codrutei, ce mai face? Tot cu chelie sau fara?
E dat pierdut. Îl declarăm nul.
Pe lângă condamnarea cu executare, tocmai a fost inculpat pentru dosarul Black Cube.
Are un început promițător de chelie.
totul trebuie schimbat din temelii.
Eu ma mir ca dvs. va mai mirati, ne furam singuri caciula si asta de 30 ani si un pic.
sistemul asta exista pentru ca se permite, baza cu lichele e plina ochi, vine altul si tot asa se mentine ( pt. ca interesul e mai presus de lege, principii) asa ca se poate schimba numai in urma unor evenimente externe gen revolutii ( asta daca nu fura si revolutia careva )))).
Dacă „bătălia de la Nassyriah” e prezentă cu uniformă cu tot, în schimb bătălia de la Cotul Donului (unde mai toți avem un [stră]bunic mort sau rănit) practic NU există în Muzeul Militar Național. Iar campaniei din URSS i se dedică un colt de sală, fiind eclipsată de campania antifascistă,antiimperialistă,antihitleristă – sloganurile cu același litere de polistiren rămase din epoca de aur. Cel putin așa era acum un an când mi-am dus finul acolo.
Radone-Despre batalia de la Tirgu Frumos are cineva curajul sa vorbeasca?
si uite asa ne mai desteptam un pic(unii dintre noi) si realizam ca nu” eroul” ciuca „a adus” patriot si himars in armata romana si ca achizitiile foste,actuale si viitoare nu sunt hotarate nici de ciuca,nici de dep. inzestrare ,nici de parlament sau marele mut. ele sunt decise si batute in cuie in alte zone geografice .cateodata cate un politician care se crede mai cu mot, incearca sa o lalaie ,in scopul unui santaj politic ieftin(eu iti dau purcoi de bani tu ce imi dai?) dar in general e repede trimis la colt pe coji de nuca. noi cotizam si (unii) comentam cat de bune sau proaste au fost.
@strumpf
Prefer sa citesc Sputnik, decat sa te urmaresc pe tine. Macar aia folosesc o limba romana curata, chiar daca mesajul e acelasi.
„Imaginarul narațiunilor anti-occidentale
Ideea că Occidentul nu este un aliat, ci un „inamic disimulat“ pare să fie obiectivul principal al mașinăriei de dezinformare din România. Ţara noastră este în general prezentată ca un simplu vasal al Occidentului, o „colonie americană“ folosită ca un simplu câmp de luptă și ca sursă de extragere a resurselor și a capitalului autohton. Din perspectiva elementelor constitutive ale narațiunilor anti-occidentale remarcăm, așadar, câteva direcţii principale.
În primul rând, NATO și SUA în special sunt portretizate ca fiind egoiste și controlate de elite războinice. În această lectură, prin atitudinea lor belicoasă, ele expun România conflictului cu Rusia, dar în același timp nu sunt dispuși să-i apere pe partenerii din Est. Absența solidarității în cadrul NATO este frecvent invocată de Sputnik News, care subliniază faptul că publicul occidental nu este dispus să sprijine o intervenție pentru apărarea unui aliat. Această narațiune are menirea de a amplifica retorica fragmentării, de a submina încrederea în garanțiile de securitate oferite de umbrela NATO și de a semăna îndoiala față de alegerile geopolitice ale României.
În al doilea rând, România, ca stat membru al NATO, este ridiculizată și considerată drept o marionetă în războiul dintre Vest și Rusia. Perspectiva canalelor de dezinformare pro-Kremlin este aceea că România rămâne un actor de securitate insignifiant și este atât de vulnerabilă încât aproape că nu prezintă interes. Un element suplimentar ține de ideea că cheltuielile destinate apărării sunt atât inutile, cât și contraproductive, ceea ce generează o și mai mare insecuritate. O componentă constantă a acestei narațiuni a fost argumentul că, prin găzduirea elementelor scutului antirachetă, România nu numai că se pune singură în pericol (fiind doar un câmp tactic pentru NATO), dar devine astfel și o amenințare directă pentru Rusia, forțând-o să se apere. Nu în ultimul rând, canalele de dezinformare sunt inundate cu știri despre superioritatea militară a Rusiei pentru a arăta că orice investiții în apărare României nu vor avea un impact real.
Kremlinul știe că românii s-au temut mereu de agresiunea Rusiei. Speculând această frică și repetând ideea că Occidentul este cel care provoacă Rusia, mașina de propagandă pro-Kremlin instigă nu un sentiment anti-rusesc, ci, paradoxal, un sentiment anti-occidental în România. Privind prin lentilele mașinii de dezinformare, Occidentul poate deveni un inamic mai mare pentru România dacă aruncă țara într-un conflict deschis cu inamicul său istoric, Rusia.
În al treilea rând, investițiile occidentale și, în special, cele americane sunt descrise ca fiind o formă de spoliere – un discurs foarte aproape de narațiunea neocolonială. În această interpretare, România își „predă“ resursele și, mai presus de toate, cheltuiește și mulți bani pe un echipament militar inutil. Mesajul rezonează cu narațiunile adînc înrădăcinate cu care societatea românească a trebuit să se mai confrunte la începutul anilor ’90, când au început primele valuri de privatizări, o epocă în care leitmotiv-ul populist a fost „nu ne vindem țara“.”
https://revista22.ro/supliment/dezinformare-trolling-i-hacktivism-n-romnia
Esti jalnic.
tu ori esti batut in cap, ori singurul neuron din dotare ti-a murit de plictiseala. altfel nu imi explic de ce insisti in prostie si nu vrei sa intelegi ca, achizitiile noastre militare sunt hotarate la washington.asa cum inainte de „89 majoritatea achizitiilor erau decise la moscova.ori poate esti un nationalist fanatic ce are impresia ca traieste intr-o tara ce isi decide singura soarta. GHINION!!! de la invazia romana incoace nu s-a mai intamplat asa ceva.
Urlă prostia in tine, și îți mai place sa și semnalizezi.
Mai grav e că atunci când nu cânți pe partitura primită de la sefi falsezi urât.
TR, MLI, 93, 99, flota de Dunăre, aia de mare le-a decis Moscova, nu? Faptul că am luat o mana de 29 sau de 72-uri tot Moscova l-a decis, nu???
SOCAT-UL, Bizonul, Jderul, fregatele chele, 16-le sh când ei doreau să ne vândă nou, astea tot americanii le-au decis, nu?
Cum spuneam mai sus, ești jalnic.
PS cere-le partitura sefilor, că la liber nu ești credibil …
Bai strumpf, văd că nu înțelegi, îți traduc eu: ești prost grămadă!
Adică vrei să spui că atunci când se va împuți treaba, nemernicanii nu o vor tuli anglo-saxonește, lăsându-ne pe mâna talibanilor de la Răsărit? Vietnam, Afganistan…vorba italianului- NON C E DUE SENZA TRE!
NATO.
We are NATO.
@Strumpfy, te-ai rostogolit putin dupa ce ai citit articolul? Zile din astea usoare la lucru sa tot fie, ha?
Cat timp vom avea Patriot si Himars, pot sa vina si de pe luna, la decizia martienilor, ca nu imi pasa!
@Domnule Fugi cit potzi,din cit am cautat si am studiat eu,care nu sint si nu am fost cadru militar sau altceva de genul dar imi place istoria si altele: Nici Himars si nici Patriot nu te apara de ceva daca vin unii si dau cu ce nu a vazut inca nimeni in actiune decit in vreo 2 rinduri in Ucraina. Nu fiti asa siguri de Patriot sau Himars.poate sint stocuri vechi si nu functrioneaza,am mai vazut la „amicii” de peste Lac. Si inca ceva: aia nu sint amici cu nimeni decit pe bani multi si asta s-a vazut pina acum,cine a apucat sa vada.
In rest toate cele bune tuturor. Cit despre Ciuca al nostru nu se pomeneste niciunde in toata documentatia aparuta ca au participat la batalia aia asa de mult ridicata in slavi,care a avut locx din neglijenta unuia care dupa aceea a fost destituit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Italian_involvement_in_the_Iraq_War#cite_note-ro1-7
Asta e tot ce a facut si era departe de evenimente.
Am avut discutii amicale cu mai multi prieteni pe tema inca de acum cativa ani.
Imi spuneau ca e omul lui Iohannis sau omul americanilor.
Personal nu cred.
Aia n-a fost clar batalie. Radu Dobritoiu a numit-o asa.
In orice caz Ciuca nu s-a ascuns prin birouri si n-a fost vreun Oprea
@Vlad, iti dau dreptate, totusi omul e mai prezentabil decat ceilalti generali sau sefi de stat major..Am ramas impresionat de discursul din linkul de mai jos. Mi-ar place sa aud si sa vad un general de la noi vorbind liber si sa transmita totusi un mesaj simplu dar puternic nu doar limbaj de lemn .
Chiar merita ascultat generalul..
https://www.youtube.com/watch?v=qOTYgcdNrXE&t=698s
e mai prezentabil dar acum e la telecomanda si sta tot pe teleshoping….asta e singura problema.
pe mine sincer nu ma intereseaza ce batalii si ce a facut inainte. nu sunt relevante pentru functia de azi.
problema este ca azi sta si admira mobila din birou in loc sa faca niste reforme si niste achizitii necesare de cateva decenii.
daca nu acum cand e ministru atunci cand ?
Uite aici cum s-a dus un general american sa tina o prezentare la BlackHat. Pentru cine nu stie ce este Black Hat – cea mai buna conferinta de securitate din lume – https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Hat_Briefings
https://youtu.be/WeeQdoJWAHA?t=272
Omul ala a avut tupeul sa mearga sa prezinte in fata unor oameni care au mai mult de 2 neuroni si sa le raspunda la intrebari. Nu cred ca prindem noi ziua cand se va intampla asa ceva in Romania, as face pe dracu’ in patru sa fiu in public si sa pun intrebari
La noi in Romania. O conveferinta oarecare, nimic fantastic, anul 201x. Participa diversi instelati, sefi de departamente, compartimente, servicii, directii. Unu-doi au prezentari, intre alte prezentari ale vinzatorilor sau integratorilor.
Prezentari pline de generalitati dar livrate ca fiind glazura de martipan de pe gogoasa. Stii genul, lucratorii aia de la stat care vor sa iti explice in 201x ce e aia VPN si criptare DES. Audienta interesata de diverse aspecte. Intrebari din sala. Raspunsul, repetat absurd, iordacheste, la fiecare intrebare este ‘folosind metode specifice’.
Iulian nu vreau sa fiu rautacios dar daca tu definesti Black Hat conferinta oarecare in functia de prezentarea pe care a avut-o Alexander nu prea ai nimerit-o. Stiu ca Defcon este peste BlackHat ( iar Alexander a vorbit si acolo ca tot veni vorba) insa am gasit prima data BlackHat. Iar chestiile alea care tie ti se par banale in majoritatea institutiilor de stat sunt SF. Astia inca mai folosesc XP, despre ce naiba vorbim aici? Iar vanzatorii si integratorii aia au niste proiecte la care noi doar visam, la americani platesti impozitele la kiosk, cred ca nu are rost sa ne comparam.
Si lasand asta la o parte, unde naiba am vazut noi deschiderea asta la MAPN? Nici macar referitor la subiectul rezervistilor n-am primit niste informatii ca lumea daramite sa mai avem prezentare cu intrebari si raspunsuri.
Ma refeream la capacitatea celor ce prezentau la noi de a proiecta o imagine, alta decit Militia Secreta, anul 1986.
Blackhat si DefCon au fost demult bune; CCC in ultimii 10 ani mi s-a parut mult mai interesanta. Si tac, ca iar se ia Vlad de mine ca nu stiu nimic. Blackhat e mai blabla, DefCon mi s-a parut mult mai interesanta.
Edit: O conferinta oarecare, nimic fantastic. Romania. se referea la un evenimwnt local.
O conferinta oarecare?
Haha
Sunt romani care fac prezentari acolo cand multi nu stiau diferenta dintre 0 si 1, c si pascal
M-am exprimat gresit, s-a inteles altceva. Ma refeream de la inceput la o conferinta de la noi, nu ca Blackhat e oarecare. Puteai spune ca nu stiam sa deosebesc 0 de 1, m-am obisnuit cu iesirile. ?
Nu e aluzie la tine
Black Hat e in Vegas, restu tentative
Se tine si TED la noi, dar e copie de clona. Nu se compara cu originalu, thats my point. Tara mica, mese putine
M-am prins si eu dupa aia ca faceai referire la o conferinta de la noi. La noi DefCamp mai are prezentari ok.
L-am ascultat pe Ciuca batailor mormaind la Chisinau, cind a însoțit detașamentul medical. Am rosit si transpirat singur in casa. Ăăâ-uri, îîî-uri, cumplit, rusinos. Mai corect era sa citeasca, daca nu e in stare sa ingaime. Hal de „general”.
Ca amanunt, in 2011 avea Cielo ca masina de serviciu. Un Cielo albastru. Unii aveau BMW sau Mercedes
Au fost trei operaţiuni distincte în cadrul „Bătăliei pentru podurile din Nassiriyah” potrivit Armatei Italiei: aprile – august 2004: „militari italiani sono impegnati in scontri con miliziani sciiti nelle cosiddette tre “battaglie dei ponti” (3-6 aprile, 14-17 maggio, 5-6 agosto).” Istoricii militari italieni susţin că a fost „la prima offensiva dell’esercito italiano dalla Seconda Guerra Mondiale”. Noi ne bagam in seama si spunem ca a fost o misiune de patrulare. Articolul nu are legatura cu acele evenimente ci cu denigrarea ministrului Ciuca.
Conform criteriului italienilor si noi am avut batalii i Bucuresti in 89
Pare putin off-topic, dar uite aici niste oameni care au avut pielea la saramura cum se zice….
Ce sa zic, noi ne-am miscat cu un talent…..
https://evz.ro/eroii-romani-de-la-tiraspol-recompensati-de-parlamentul-romaniei-alexandru-lesco-in-exclusivitate-pentru-evz-multumim-popor-roman.html
Mai sunt niste filmari pe youtube, repet postarea:
https://www.youtube.com/watch?v=p3lOzG1AQEs
Vad un tanc (T55? T64?) busit tapan, altul in fuga sanatoasa, lovit sau in mascare cu fum…..
Asta da batalie uitata……
Mie, personal, articolul asta imi aduce aminte de ofiterii romani care se implicau si scriau in presa, sub pseudonim sau nu, despre neregulile din armata romana. Asta se intampla in preajma WW1.
Daca pe linie ierarhica nu merge pentru „n” motive si nici presa mainstream nu mai e ce-a fost, eu cel putin, voi incuraja intotdeauna orice reflecta starea reala a armatei, dincolo de „poleiala” din presa de casa sau cea mainstream. Atat cat inteleg si ma mai pricep.
Dincolo de prezentarea a ceea ce banuiam despre magnificul lider al armatei, cred ca mai important e ca cineva a simtit nevoia sa ia atitudine.
Felicitari si multumesc pentru serviciu!
Big like.
Oare cate lupte din Irak si Afganistan au fost facute publice?? este asa greu de inteles ca tot ce se întâmplă acolo ramane între cei de acolo… cu ce ajută familile ramase acasă sa vada in mass-media ce fac cei dislocati in TO???? mintea romanului de pe urmă. Pentru lupta din articol, puteti contacta pentru verificarea informației unul din cei aprox 500 militari din B 26 care au participat efectiv la misiune si care mai sunt încă in viață. Ce usor folosim termenul TIC fara a trece efectiv prin acesta- lucru care nu este de dorit pentru nimeni. Denigrarea devide deja o arta in Romania. Cu respect.
De Tiberiu Petre stia cineva..sau stia cineva ca suntem cu trupe speciale pe acolo si ca participa la misiuni in afara celor de consiliere??
Generalul Chelaru..sau unii pe care ii asculti si desi foarte bine pregătiți..par ca nu au toate țiglele pe casă..sunt mai buni???
Nu exista sablon…sau filme americane..convingerile contează
Un om la vârf e parte a unui sistem..chiar de funcția e pe linie militară sau politica
Deciziile de înzestrare si politicile nu se iau ad-hoc de o singură persoană si unii de promovează ideea asta nu au habar sau sunt intentionati
Eu zic ca a fost „avântul” epocii…era prima data cand participam cu trupe in afara tarii in misiuni de lupta(nu de patrulare….si angajate) si poate s-au facut mai mari unele evenimente
Ptr un decident e important ce decizii ia la un moment dat..sub presiunea momentului nu fapta de vitejie
Altii care in 89 faceau culoare sunt patrioti??
Daca la întrarea în liceul militar ai nevoie de o caracterizare de la diriginte..pe scara ierarhiei vei tot avea parte de caracterizări cat sa se cunoasca in detaliu orientările tale….articolul nu..Dar unele comentarii încearcă sa induca ideea derizoriului complet pe linie de decizie de la un nivel in sus
Genul de a compromite decidentul ptr a evita o decizie ce va sa vina
Dan Bugnar
Buna ziua ,nu cunosc cariera militara a ministrului ,dar nu pot sa nu remarc un lucru evident:ori cu ministru ori fara ,nu se vede nimic palpabil.Atunci cind devii ministru de la nivelul celei mai inalte functii militare in stat tb sa stii exact pe ce stai.De acord ca guvernul (oricare este la putere ),nu te sprijina ,dar iei masuri in curtea propie ,rearanjezi lucrurile ,le faci functionale si adaptate inclusiv pt servirea interesului national ,nu doar pt presa si sa dam bine la stapini ,putem fi sluga desteapta nu doar…. Dar poate eu nu inteleg ,asa ca “merge si asa”.
sa ma ierte Dzeu,dar putea sa vina si Mattis in fruntea armatei la ora actuala,ca tot rezultatul ala era.Ciuca a platit o transa pt Patriot si deja kgbeii incepusera sa urle,ca bani de rachete avem,dar de alocatii si pensii nu si parca un contract cu Iveco, apoi am intrat in criza santira economica,daca isi imagineaza cineva ca pnl-ul cu un guvern minoritar va baga banii in achizitii militare inainte de campanie,e cel putin dus de acasa,nimeni nu se va mai expune la un asemenea risc electoral acum.
In rest,cat a luptat Ciuca prin Afg si Irak,habar n-am si nici nu cred ca a fost un mare luptator si un factor decisiv pe acolo,dar daca tot erai pasionat cum sustii de adevar,frumos era sa discuti cu ziaristii respectivi si cu oamenii de sub comanda lui Ciuca sa iti povesteasca ce si cum,asa cu acuze ca nu ai gasit nimic pe net,duci discutia in derizoriu,wikipedia nu e sfantul graal al adevarului si cunoasterii.
Puteai sa gasesti unul serios, nu Mattis, asts isi dorea sa ramana trupe in Irak si Afganistan dar sa meraga si mustaria persilor cu nuclearele), a da, se credea si soldat ecologist. Nu il stiu pe Ciuca dar sigur nu el decide ce se plateste. Ii reprosez un singur lucru, ca si el acopera debandada din Armata si se minte si ne minte ca avem cu ce.
Atunti da-ne tu un exemplu serios.
Mattis e unul din cei mai eruditi militari din State ,harjonit prin toate razboaiele duse de USA in ultimii 30 de ani.Da,dorea sa ramana in Afg si IRak,Mattis argumentandu-si opinia,ca parasirea partenerilor din zona ,ar aduce riscuri majore asupra sistemului de aliante american,prezent si viitor,iar cuvantul american riscand sa isi piarda din valoare ,pt el sistemul de aliante reprezentand cheia in viitoarele confruntari cu Rusia si China.
Normal ca nu Ciuca decide de unul singur,dar nimeni in situatia actuala nu putea sa faca absolut nimic,esti in plina pandemie,economiile lumii sunt blocate si vor mai ramane pe avarie pana ce criza sanitara nu dispare,iar gasca lui Ciuca au si alegeri peste cateva luni,cine risca sa bage banii in armata intr-o asemenea situatie?
nu cred ca Ciuca se minte sau ne minte,e o situatie dificila,cand nu a fost si se puteau face lucruri normale,am fost sub domnul Dragnea si gasca lui,care avea un singur scop,sa o vanda si pe ma-sa doar ,doar scapa de puscarie.Debandada asta ni se datoreaza noua,alora care merem la vot,votam prosti si hoti si venim cu vrajeala ca nu ai pe cine alege,ca toti sunt la fel,e uite asa ne trezim cu Dadddy la butoane de mai putin te scotea si din UE daca ar fi putut.
@ Dan. Eu nu am spus ca nu e pregatit ci ca nu este serios. Aiurea, facilita persilor obtinerea pocnitorii nucleare si furniza tinte „partenerilor” finantati inclusiv de persi. Sigur ca da, se opunea Chinei cu musulmanii. Au vazut si cretinii aia primitivi ce afic afacerile cu orezarii si cat ii pretuiesc pe islamici. Cu Rusia ? Este mult mai ieftin indirect, plus ca ii au si pe ovrei in zona. Si cu cardeala aia, ce prinde la diversi votanti, ecologista ? Al dracului de serios. Omul a dorit sa faca politica, se pare ca nu ii place.Trump a judecat eficient, USA nu sta in loc pentru Mattis, de fapt nu sta nici pentru Trump sau altul. Despre Ciuca am zis, ii reprosez doar ca nu isi face curatenie, temeinica, in batatura. @Alex, are balta peste, ala de a fost si inainte, Flynn, ala acuzat aiurea, asa ca sa te agiti putin. Daca ramai fara crema de mascare sa imi spui, expediez un pachet, nu vreau sa faci gonartroza, chiar daca a ajuns o moda. Ss nu ma intelegi gresit, voteaza pentru marea speranta neagra, Bidon (blmplm tot aia e).
Faptul că asta i-a data multa m _ _ _ idolului tau portocaliu dintr-o dată, gata omul este „damaged goods”. Quit drinking the Kool Aid.
@rti-sa nu facem o ciorba din ele,Mattis nu dorea contracararea Chinei cu tarile arabe din orientul mijlociu,Mattis atragea atentia la cu totul altceva,ca parasirea orientului de catre USA poate reprezenta o miscare extrem de proasta dpdv al aliantelor SUA in lume,pt ca acestea vor fi puse in balanta de catre parteneri,parasirea aliatilor din orient insemnand trezirea sentimentelor de neincredere in Americani in toata conjuctura de aliante americane.Ia gandeste ce s-ar intampla,daca Japonia,Coreea de SUd si Taiwanul renunta la cooperarea cu USA,cum mai reusesti sa incorsetezi China in zona?La fel se poate intampla si pe flancul esti si peste tot,de asta Mattis atragea atentia ca o retrage definitiva din zona si lasarea partenerilor locali fara sprijin ar putea avea consecinte majore in tot jocul geostrategic american.
@ Dan da, da, da…numai ca nu a existat o retragere definitiva. Tu ai mentionat rusia si china vs OM. USA nu a renuntat la aliante, ba chiar au vandut armament (Asia) si au bagat sanctiuni. Nici repozitionarea unor trupe (vezi Germania->Polonia – Romania) nu inseamna retragere din scena internationala. Revenind la OM, am spus (e al dracu de simplu) ala era pro Olabareala din iran si ajutarea „aliatilor” irakieni & afgani (ca deh, Quassem se plima prin zona ca prin spatele „casii”). Adica, mult prea seriosul jeneral a dorit sa fie politician si a ajuns un bun fara importanta, a stai, il musca de cur, cand poate, pe Trumpache. @ Alex, sa inteleg ca inca ai stocuri, ok. Orange bad man buhuhu, pai fix asta a devenit cand a inceput sa faca politica. Nup, este suculetul lui Bidon, ala de ii spunea unui negru ca nu este negru pentru voteaza cu Trumpache, a stai vad ca nu zici nimic de marea speranta „neagra”. Nici de Flynn, rusia, colusion, etc, ? ?
https://newsweek.ro/opinii/de-ce-nu-avem-nicio-sansa-in-fata-rusiei
https://newsweek.ro/investigatii/o-unitate-militara-nato-a-fost-sediu-unpr-era-sub-comanda-actualului-ministru-al-apararii
uite ,la astea Ciuca ar trebui sa raspunda si nu doar el,cum un individ ca Oprea a putut sa apara in cadrul armatei romane si toti au stat ghiocei,etc etc
@Rti- pai uite ce prezentare i-a facut mr Trump lui Mattis https://www.youtube.com/watch?v=xoTIJrkeKb8
asa de dragul vremurilor bune.
1=USA nu are cum sa renunte la aliante,sunt vitaee pt politica externa a Americii,repet ,de asta si Mattis a atras atentia la pericolul plecarii din zona dupa modelul Trump,adica hai la revedere,noi ne caram de aici ,declaratiile alea au produs imediat efecte de a trebuit sa urmeze asta:
-https://www.dw.com/en/mattis-aiming-to-reaffirm-us-alliance-with-japan-and-south-korea/a-37352207
Actiunile desfasurate de intelligenceul din spatele lui Trump si ideile lor sunt ok,n-am ce sa ma plang,mai ales ca pe noi sub Trump AMerica ne-a bagat cu adevarat in seama,insa Trumpy are un stil de a face dintr-o idee extrem de buna un adevarat calvar si are un stil de a se exprima de te scoate din sarite.A facut un intreg tambalau si cu 2% pt Nato,o idee foarte buna,insa la cum a prezentat-o el ,zici ca era taxa de protectie.
Eu traiesc un paradox,mi-as dori sa ramana intelligenceul din spatele lui,dar daca s-ar putea fara Trump la butoane sau cu un Trump reales dar tinut mai strans in lesa ca in primul mandat a facut ravagii cu declaratiile lui.
@ Dan, am pretentii, nu veni cu DW despre politica americana si mai ales aia externa. A negat cineva nevoia USA petnru aliante ? Nu USA a vandut armament si sustine Japonia si Coreea ? Nu tot ei isi feliaza dusmanii in OM ? Nu are trimise nave in zona Marii Galbene ? Cu ce a neglijat Trumpache asta ? Te invarti sa o sucesti sa imi arati ca ala era scula. A fost. A mizat pe politica si e pa. Trumpache hotaraste dupa ce il consiliaza, nu era militarul ala singur intre sfatuitori, in final presedintelebe seful lui. Pentru un militar era simplu, primesti misiinea si o executi, a ales calea politica si a executat altul, simplu. E normal sa joace dur, sanctiuni la Iaran si Rusia amenintari la muieuropenii cu basini de jocuri mondiale. Italianaca, cand era externe UE si alte fufe cu basini feministe erau cu basmaua in cap ca sa faca bani cu persii. Zice ceva UE de uiguri sau de ce este in Iran ? Fara Trump zici ? Ok, succes cu Bidon manjit si senil, sustinut de specimene ca Killery, Pocahontas si Ocazional Cortex Astave politica, declaratii, persuasiune, joc dublu, acoperirea scopului urmarit….
Stai putin,am dat DW doar pt a arata un lucru care s-a intamplat,nu ca sunt mare fan al nemtalailor,
https://www.firstpost.com/world/us-defence-secretary-jim-mattis-visits-japan-south-korea-following-suspension-of-military-exercises-in-korean-peninsula-4616601.html
@rti deci tu sti mai bine decat mattis care a facut studii si a profesat toata viata meseria de militar, care a fost in ochiul furtunii si a avut acces la informatii la care tu nici nu visezi ?
bai uneori zici niste ineptii care sfideaza orice bun simt
ca sa ti-o zic in termeni sa ii intelegi e ca si cum m-as apuca eu sa zic ca sunt mai bine informat ca bortnikov despre conflictul din ucraina
@ Robi. Mai ochiul furtunii, eu doar am observat cum au mers lucrurile. Trumpache a avut dreptate (si consilierii, doar nu crezi ca numai Mattis se pricepe). Apoi, poate bagi la cap, hotararea sa ramana in Irak – Afganistan si sa mentina Iranul finantat, nu inseamna ca nu era documentat, ci ceva mai grav, ca era chiar impotriva intereselor pe care chipurile le apra.
PS. Repeta pana maine, daca cineva este informat nu inseamna ca nu poate sustine opinii ciudate, (exista si alte jocuri) in cazul individului, jocuri politice. Apropo, care este ineptia ? Ca „aliatii” irakieni si afgani sunt curve (o dovedesc atentatele si tradarile) sau ca persii vor bombita nucleara (cu sprijin pakilor, orezarilor, democratilor, UE, Kim) ? Interesant cum tragi tu la oala fsb, bine ca ai contriibuit la discutie cu….nimic.
@rti ai observat la ochiu de la aragaz si ai ajuns la concluzia ca e mare necaz…
trimite un cv la aegis au nevoie de genii ca tine
? Puteai sa te abtii, macar pastrai aparentele ? Pe aici bantuie 20, hai sa zic 30, de persoane ce au ceva de spus, „matusalemici” sau juniori, progresisti ori conservatori, bugetari sau privati, casatoriti sau fericiti, etc. diversitate. La ochiul de aragaz se uita cei care dau exemple cu fsb si
cred ca Aegis este sistem HUMINT nu sistem de aparare AA. Este lipede pe unde bantui tu, ochiul furtunii (nici pe asta nu ai fost capabil sa folosesgi in contextul potrivit).
mare expert esti…
https://www.aegis.com/
pardon si-au schimbat numele mai nou, mea culpa sunt in urma
https://www.garda.com/?origin=aegis
aegisworld era site-ul inainte, trebuia sa verific
@ Robi. Nu e bai, au trecut doar 5 ani ?.Poate sa ma insel, dar parca vorbeam de USA, Mattis, informatii, nu de pandari, pardon, mercenari ?
https://i.imgur.com/ejuTHOn_d.webp?maxwidth=728&fidelity=grand
E as, deh, eu nu prind muste. SUA, generali, politica externa,……pandari….?.Esti pe drumul cel bun, cateva cuvinte, apoi o schita…..poti incheia discutia cu un *, ai onoarea sa ai „ultimul cuvant”. Relax, why so serious ?
Ma bag si eu ca musca-n fundu calului. Ca sa ajungi general venind de pe un camp de lupta, n-ar fi trebuit sa conduca o ofensiva, un regiment de blindate , de puscasi etc…..sa fie citat si medaliat pentru merite deosebite de aliatii cei mai de seama – nu punem pe alde unguri unde am citit tot pe aici ca refuzau noaptea sa iasa in patrulare.
Bat eu campii sau se inainteaza in grad ca si inainte de ’89 ? E chiar vital pentru Armata Romana sa aibe musai generali ca sa fie si ea in randul lumii?
Orice general, ofițer superior va fi ars pe rugul evenimentelor majore..daca e sa ia parte cu „regimente”, sau ce spui tu pe acolo
Conteaza pregătirea sa tehnica „umana”, etc..etc si capacitatea de a lua decizii in momentele cand e nevoie
Unde a participat romania cu tancuri…si „regimente”…de capul ei ca sa aiba autonomie in decizii???
La momentul respectiv avea un grad…eu sper sa nu ajungem la evenimente unde generalii armatei noastre sa trebuiască sa ia decizii…nu de alta dar nu ne vad participând vreundeva cu generali comandand ce li se cuvine peste hotare
Incet, incet vom avea mai multi ofițeri din mai multe ramuri cu acțiuni de luptă, misiuni cu foc in afara țării..d-nul Ciuca a fost printre primii…care e problema?
Nu vad o problema ca ofițerii superiori cu cariera ce include misiuni reale de lupta sa fie promovati…poate ca ar trebui sa participam cu mai multe categorii de arme la misiuni..pentru a avea echilibru
In principiu a condus un batalion romanesc inntr-un teatru de operatii.Gradul de general nu vine doar conducand sarje glorioase. Nu-i cunosc istoricul dar este posibil ca batalionul respectiv sa fi indeplinit cu onoruri misiunile ce i-au revenit sub conducerea colonelului sau lt-col de atunci Ciuca si pentru asta a fost avansat. Multi altii au primit gradul de general pentru mult mai putin. Inclusiv ambuscada de care se vorbeste in articol.O fi nemultumit de ceva autorul dar faptul este fapt, o coloana romaneasca condusa de actualul ministru a fost prinsa in ambuscada sub foc intens de rpg si arme usoare daca am retinut bine, un TAB a fost avariat de un rpg si au reusit sa iasa din toata tarasenia fara victime in conditiile in care coloane apartinand altor armate prezente prin diverse situatii similare si pe care le mai admiram pt doatarea lor au iesit mult mai sifonate.
Ok, doar ca de la angajarea cu foc a inamicului pana la batalie e cale lunga, pe de alta parte au fost unitati romanesti prinse in lupte mai dure prin TO.
Ideea era ca avansarea in grad are niste fundamente. Faptul ca si-a scos unitatea din ambuscada fara pierderi umane este meritul lui. Ca a fost sau nu batalie pierdem timpul contrazicandu-ne.
Nu doar a scos unitatea..a continuat misiunea
Pe lângă pierderi, statistici si altele reușita unei misiuni tine de îndeplinirea scopului
Asta cu promovarea de la un nivel in sus..e cam ce deranjează la articol..nu neapărat interpretarea misiunii..sau definiția bataliei
Armata e o instituție destul de ermetica prin natura ei
Sunt probleme si sigur pot fi îmbunătățite unele chestii..la fel cum sunt jocuri de interese
Citind si recitind articolul nu inteleg totusi unde bate. Este o nemultumire ca actiunea militara este numita de unii batalie ca acorda aspectului destul mult, ca o fi o trambulina pe care s-ar fi suit Ciuca… Poate ma vor contrazice unii dar imi pare o nemultumire care asa cum transpira din articolul dat are un iz subiectiv, autorul parca refuza sa curete o rana de puroi spaland doar in jurul ei. Incearca prea tare sa bata saua ca sa priceapa iapa cand putea sa spuna lucrurile sau o parte a lor pe sleau.
Apai autorul este nemultumit de impingerea pe scari, de crearea unei imagini ceva mai fardate a adevarului. Nimeni nu-i contesta generalului Ciuca stelele de pe umeri si functile avute dar parca descrierea „bataliei” a fost prea entuziasta…
Pe de alta partea, domniei sale i s-a creat asa o aura de luptator impotriva politicienilor (vezi cazul Patriot), oamenii asteptau multe de la el (desi in sistem nimeni nu era asa de vesel si bine dispus), ori lucruri nu stau chiar asa cum sunt prezentate prin presa, dotarea armatei n-a facut prea multi pasi importanti, imbecili cu functii sunt tot acolo, se fac aceleasi greseli, nimic schimbat in bine.
Dar eu ma abtin sa comentez pt ca mi-am exprimat parerea despre generalul Nicolae Ciuca, nu-i sunt mare fan.
Acum George aura lui Ciuca nu si-a creat- o el. I- a fost creata. Omul anuntase ca vom lua Patriot si spre ghinionul si norocul lui in acelasi timp a intrat in gura lui Dragnea. Urmarea? Contestatarii lui Dragnea l-au urcat pe un piedestal, oricine avea contradictii cu Dragnea era un erou. Acum o parte a celor care l-au idealizat vad ca nu este Ironman si incep sa carcoteasca. Cu ocazia asta si cei care au tacut in umbra au prins curaj si pun in discutie dileme morale. In decembrie cand toata lumea cerea si aplauda numirea generalului in rezerva ca ministru moralistii astia care se impiedica de batalia de la Nasiria unde erau(nu ca ar fi fost neaparat asa dar daca i s-a tot spus…)
Ca tot m-ai facut curios cu luptele mai grele cu unitati romanesti implicate as vrea niste detalii. Stii ceva ce eu nu stiu.
Nu a fost nicio batalie. Batalie inseamna altceva. Raiduri, incursiuni, schimburi de foc tipice contrainsurgentei. Baze atacate de insurgenti, dar nu pot fi clasificate ca batalii. Nici chiar misiunile FOS
Ok. Oricum nu tineam prea mult la semantica. Uitandu-ma la ce a postat Misha mai jos, cred poate fi incadrata mai curand la „skirmish” echivalentul cumva cu hart, hartuiala, dar asta este doar un punct de vedere personal.
E o definitie perfecta
Niko – din ce ai spus tot n-am inteles.
Ce a facut de a ajuns general? In ‘ 89 s-a tras asupra mea. In logica asta ar fi trebuit sa fiu cel putin plutonier major sau nu stiu ce aspirant la grad de capitan acum.
Inca odata: ce merite deosebite are omul de a ajuns general, nu ne mai intelegem?
Ce merite au altii? Care sunt
Nu cred sa fie general doar in baza acelui eveniment
Ce nu as vreau eu in vârful armatei sunt oameni cu convingeri radicale, extremiști
Sa fie oameni competenți si echilibrați
Ai vazut interviuri in care transpira părerea unor foști ofițeri superiori?banuiesc ca da
Ce merite au avut unii radicali din ăștia prin vecinatati??nu e nevoie sa mergem departe…si cu ce rezultate ptr țară lor?
Se induce ideea ca d-nul general ar fi supus cuiva ce nu e in structura a ceea ce denumim generic statul român??
Ptr cei ce sugerează ca un general, sef de stat major trebuie sa fie in contradicție cu conducerea politica a momentului..le spun ca sunt in mare eroare
Conducerea politica..buna, rea e reprezentanta directă a poporului
Ei trebuie doar sa urmărească canalele ce le sunt la dispozitie ptr a își desfășura eficient munca si pune in aplicare viziunea lor in limitele permise
Am primit si misiuni de altă importanță dupa evenimentul respectiv si poate o sa primim si alte misiuni de importanță cu mai toate ramurile de forță si poate o sa avem mult mai mulți ofițeri cu experiență
Cu tot respectul ptr @Misha si părerile sale…si legat de înzestrare si altele, observ o înfocaee pur tactica a gândirii
Aspectul strategic merge cumva mai departe de simplele aplicații militare
Italieni vorbesc de trei batalii la Nasiriyah. Despre români vorbesc în cea de-a doua.
The Second Battle of Nasiriyah
In May, about 300 Mahdi Army irregulars launched a new offensive, and this time they were better armed, having portable ground-to-air SA-7 missiles and, perhaps, more powerful mortars. The Mahdi Army’s organization and military preparation seemed improved: they operated in several assault groups of from 20 to 30 militiamen, each led by 2 well-trained commanders (called “the chosen”), with communications assured by a system of couriers and luminous signals. The accuracy of the Mahdi Army’s mortar fire was also improved, probably because the Army now used informants and observers. Nevertheless, the overall military performance of the Sadrist rebels was poor and not even remotely comparable to the performance of seasoned guerrilla organizations such as the Chechen separatists or the Tamil Tigers in Sri Lanka. Aside from the bridges, the Mahdists’ main objectives were the sandbagged Coalition Provisional Authority (CPA) building and the Libeccio base (a former museum, now a police station, on a road of strategic importance). The Mahdi Army, which began its attack after Friday prayers, soon gained the upper hand against only token resistance by local police and quickly occupied the bridges and major intersections. In the early afternoon, 40 insurgents stormed Libeccio base, but two platoons of Italian Carabinieri and one Romanian contingent arrived to dislodge them. The Mahdists attacked the CPA building, which was defended by 1 platoon of Italian marines with a few VM-90P and VCCs; 32 private security guards from the Philippines, armed with AKM automatic rifles; and 6 American private security guards. Approximately 150 Mahdi Army Shiites laid siege to the CPA building with guns, mortars, and rockets, but they did not seem to be particularly anxious “to kick in the door.” Instead, they preferred to magnetize a nucleus of Italians (who had become semi-trapped while conducting a sortie) and entice Italian reinforcements to traverse narrow city streets transformed into dangerous tunnels of steel and fire. Italian aid columns, with the Centauro in good evidence, became targets of the aggressive Mahdists.4 The CPA building’s symbolic value was greater for the Italians than for the militiamen, who preferred trying to kill and wound as many Italian soldiers as possible instead of risking heavy casualties for the mere possession of a waving flag. Italian governor Barbara Contini, who at the beginning of the clashes was outside Nasiriyah, chose to return in the besieged CPA complex and immediately became a new target for the guerrillas and a new worry for the defenders. On the night of 15 May 2004, six VCC-1s left the main Italian military base (called “White Horse”) to shore up the CPA building’s defenses. The Sadrists ambushed the mechanized formation several times, and an RPG that did not detonate hit an armored troop carrier. But, the Italian force arrived to reinforce the building and evacuate the journalists and most civilian employees trapped inside. On the morning of 16 May, 50 infantrymen and cavalrymen from the Lagunari Regiment and the Savoia Squadron launched an assault against fortified enemy emplacements and mortars. The Italian force advanced through the narrow streets of Nasiriyah with eight troop carriers, four Centauros, and an anti-barricades tank (a Leopard tank without gun but equipped with a steel spade). The wheeled Centauro encountered several difficulties in moving alone through improvised barricades and other obstacles. MILITARY REVIEW
3-6 APRILE 2004 – Prima battaglia dei ponti tra militari italiani e miliziani sciiti: feriti in modo non grave 12 bersaglieri e 3 carabinieri.
14-17 MAGGIO 2004 – Seconda battaglia dei ponti. All’ alba del 17 muore il lagunare Matteo Vanzan, ferito dai miliziani il giorno prima a Base Libeccio. Feriti anche altri 15 militari.
5 LUGLIO 2004 – Muore il caporal maggiore Antonio Tarantino in un incidente stradale, 3 gli altri militari feriti.
5-6 AGOSTO 2004 – Terza battaglia dei ponti, alcuni italiani restano lievemente feriti.
https://www.lagazzettadelmezzogiorno.it/news/notizie-nascoste/56040/iraq-le-tappe-di-antica-babilonia-la-missione-militare-italiana.html
Allied Participation in Operation Iraqi Freedom
by Stephen A. Carney
(Center of Military History United States Army Washington, D.C., 2011)
Romania
Ground troops deployed (cumulative): 6,600 Peak deployment: 730
Deployment dates: July 2003–23 July 2009 Unit designation: Black Wolves, Red Scorpions, Carpathian Hawks
Order of battle: MND-B; MND-CS; MND-SE Lead: United States; Poland; United Kingdom
Primary deployment location(s): An Nasiriyah;
Tallil Casualties (dead): 3 Casualties (wounded): Unknown
Force overview: In July 2003, Romania deployed one infantry battalion with 550 soldiers to serve as part of the Italian Garibaldi Brigade in An Nasiriyah. In November 2004, the force grew to 730 personnel. While at that level, the Romanian force consisted of roughly 400 infantrymen, 100 military police, 150 EOD specialists, 30 medics, and 50 intelligence officers. At the peak of their deployment, Romanian soldiers were assigned to MND-B, MNDCS, and MND-SE. In July 2006, Romanian forces were reduced to about six hundred personnel. Romania formally terminated its Iraq mission on 4 June 2009, and its last troops left the country on 23 July 2009.
Operations: Because Romanian forces were deployed to three multinational divisions simultaneously, their missions were diverse. They provided intelligence support to MND-C and MND-CS by conducting human intelligence gathering, interrogations, and reconnaissance and surveillance, as well as operating unmanned aerial vehicles in order to support near-real-time intelligence. In MND-SE, Romanian forces provided security to the base at Tallil and the major supply routes, as well as serving as a quick-reaction force at Tallil. In addition, the Romanians conducted mechanized combat patrols and bridge security. Finally, Romanian Army medics ran a hospital providing emergency medical treatment for detainees and military personnel at Camps Cropper and Bucca.
Like other coalition contingents, Romanian troops undertook many civil works projects, including refurbishing schools and supporting Iraqi hospitals, in addition to rebuilding watersanitation facilities, pumping stations, and communication lines.
Ok si care e faza? De ce nu ati postat toate iesirile tuturor romanilor? De ce nu postati jurnalele de lupta? Asa putem citi si noi citi oameni au fost unde au fost. Ce e mai dureros e ca nu spune nimeni de cite ori ne-am facut de kkt in toate coalitiile in care am fost. Ca nu stim engleza, ca nu participam la misiuni, ca furam, etc etc. Hai sa fim seriosi…
Pai un colonel a fost prins in Bosnia de MP intr-un PX cand completa
Vorba unui comandant, vorbea engleza cu mainile
+ Articolul 69
Articolul 70
Se abilitează ministrul apărării naționale să emită ordine și instrucțiuni privind: ordinea interioară în unitate, serviciul interior, instrucția de front, onorurile și ceremoniile militare, serviciul la bordul navelor militare, tragerile cu armament de infanterie, muzicile militare, disciplina militară, garnizoanele militare, educația fizică militară, zborul aviației militare și activitatea de informare și relații publice.
(la 15-05-2020, Articolul 70 din Capitolul VIII a fost modificat de Punctul 10, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 71 din 14 mai 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 15 mai 2020 )
Articolul 71
(1) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi*), Ministerul Apărării elaborează și supune spre aprobare Guvernului proiectul de hotărâre privind organigrama structurilor centrale și numărul total de posturi ale acestora.
Notă
*) Legea nr. 346/2006 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 28 iulie 2006.
(2) Numărul de posturi ale Ministerului Apărării Naționale, finanțate de la bugetul de stat, se stabilește prin documentele de planificare a apărării, aprobate potrivit legii, cu încadrarea în fondurile prevăzute în buget, la titlul cheltuieli de personal.
Articolul 72
(1) Prevederile prezentei legi se completează cu dispozițiile Legii nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, în măsura în care acestea nu conțin dispoziții contrare.
(2) Prevederile art. 15 alin. (3) referitoare la asimilarea funcției de director general cu cea de secretar de stat intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2007. Până la această dată, rangul directorului general al Direcției generale de informații a apărării este de subsecretar de stat.
Articolul 73
La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 14/2001 privind organizarea și funcționarea Ministerului Apărării Naționale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 7 februarie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 389/2001, precum și orice alte dispoziții contrare.
@misha that’s all fine and dandy dar nu arata imaginea completa. exista si relatii umane intre membri unui cabinet,partid, coalitii, prietenii, capital politic etc.
au fost ocazii in care pnl-ul era vulnerabil si cineva cu o imagine buna publica intr-o pozitie cheie putea sa faca niste cereri.
Eu merg pe ideea ca daca ai coaie, ai coaie. Pe timpul mandatului nu a miscat nimic pentru oamenii din subordine. Ma refer la Olguta and Comp. . Mai nou , ca ministru nu a fost in parlament sa se opuna legislatiei in vigoare cu privire la pensiile de serviciu. Vii pe FB, ca nu esti de acord. Are 10 luni de ministru si 5 ani de sef. Dar dotarea armatei romane e aprox aceeasi ca in 2015. Sau chiar mai rau. Si ma uit la polonezi ce au reusit in 6 ani. Sintem mai prosti sau nu avem viziune. Gindirea pe termen lung a ramas la nivel de slt.? Hai sa fim seriosi. Cind tu modifici legislatia ca sa dai directive , ca ministru , pe linie de instructie de front, dar nu modifici legislatia sa poti face achizitii de nivel strategic prin contractare directa pentru a evita in situatia de kkt ne aflam acum ca, tbt nu avem , auto nu avem, armament nu avem , avioane nu avem, inclusiv uniforma e asa cum e si totul se ascunde sub pres. „Ce faci? Nimic, sa nu gresesc. Nu gresesc , sint avansat.” Citi ani avea Mattis cind a devenit big boss? De cite ori a gresit si si-a corectat greselile?
Apropo de coaie:
https://www.google.com/amp/s/m.hotnews.ro/stire/21911697%3famp
Respect pentru un astfel de om.
„“Ce faci? Nimic, sa nu gresesc. Nu gresesc , sint avansat.”
asa este. noi nu creem si nu promovam lideri. cand zic lideri ma refer la caliatile de lider alea din armata nu din poezii.
moral courage, physical courage, self confidence, aggresiveness etc
poate la fos din ce ziceau baietii astia mai priceputi dar la nivel de ofieri nu se cauta lideri ci slugi. poate inteleg si romanii nostri ca daca nu ai lideri nu ai cultura intr-o organizatie nu ai nimic ai o p fripta si impingi hartii.
pana nu se implementeaza treaba asta cu liderii si e lasata sa mearga 10-20 de ani nu se schimba nimic.
despre asta vorbesc
https://armypubs.army.mil/epubs/DR_pubs/DR_a/pdf/web/fm6_22.pdf
TIC Troops in Contact – one of a long list of Army abbreviations. TIC is used to relay over radio when troops come under fire.
Ai dreptate Misha
TIC: (pronounced tick) Troops In Contact. Usually means a firefight, but can refer to an IED or suicide attack.
A battle is a combat in warfare between two or more armed forces. A war usually consists of multiple battles. In general, a battle is a military engagement that is well defined in duration, area, and force commitment.[1] An engagement with only limited commitment between the forces and without decisive results is sometimes called a skirmish.
battle1[ bat-l ]
SEE SYNONYMS FOR battle ON THESAURUS.COM
noun
a hostile encounter or engagement between opposing military forces:
the battle of Waterloo.
participation in such hostile encounters or engagements:
battle noun, often attributive
bat·tle | \ ˈba-tᵊl \
Definition of battle (Entry 1 of 3)
1: a general encounter between armies, ships of war, or aircraft
the battle of Normandy
soldiers who fell in battle
2: an extended contest, struggle, or controversy
@ Misha
https://dexonline.ro/definitie/b%C4%83t%C4%83lie
In caz ca nu stii Misha e special de elita cu experienta de lupta. Si stie si dexul
Sa nu fiu rau . La baza sint infanteru, adica ura ura la boscheti sau cum se mai zice in limbaj cazon, iepuras turbo. Stiu ce insemna patrula, raid, ambuscada, batalie ,razboi atit din punct de vedere , nu al dex, al cartii rosii cit si al participarii directe. Am citit si eu impresiile de dupa ani ai participantilor directi la aceasta „mare ” batalie. Si ma mira unele lucruri. ” am vazut lovitura de AG venind spre mine”, „ce facem”, „si a luat initiativa”. Aceste afirmatii imi provoaca sila. Noaptea nu ai sa vezi lovitura, pregatirea precara a militarilor care nu cunosteau RoE si bagarea in fata (sic) a unui individ (cel mai cel mai /comandantul suprem, singurul care a salvat situatia si curul celor din subordine). Sa fim seriosi, daca se lasa cu victime, si echipament distrus, cum ar fi aratat aceasta poveste a lui Radu?
De acord cu tine, dar nu se compara nivelul de dotare, pregătire, structurarea fos actuale cu ce era atunci
Participanții la evenimente erau la început, primele misiuni in afara, de lupta
Probabil evenimentele se vedeau mai mari prin ochii lor
Am vazut postarea ta legat de piranha 5 si utilitatea vehiculelor mici, rapide in detrimentul „autobuzului”, cum ii spui tu
Doar 2 aspecte
Au toate trupele determinarea si precizia in luptă tipică fos??
Tu ești familiarizat si tinzi sa judeci din prisma a ceea ce iti e familiar
Vehicule utilitare pot fi rechizitonate de la populație in caz de urgenta, militare nu
Vehicule tip buggy utilitare ar fi capabili sa faca mai mulți producători locali, voință și cerere sa fie
O chestie aparte
Cand vecinul de la est a vrut ceva , unde a implicat armata oficial, a facut terestru, aerian, naval cu operațiuni de intensitate
Ne permitem noi sa gandim ca ne limitam la a ne duce in munti si desfășuram doar operațiuni tipice de gherila cand un pod peste Dunăre costa 300 milioane si ani sa il faci?
Sunt locuri unde o sa trebuiască să stai deschis la încasare si să te asiguri ca esti parte a unei alianțe care sa iti sprijine scopurile…de unii singuri nu suntem de anvergura celor la care ne gândim, putem avea 300de f15 si 600 leoparzi
Avem nevoie de acele capabilități care sa asigure ca spațiul e păzit
@Nico
Pot sa spun un singur lucru. Pregatirea de atunci e la fel cu cea de acum. Asa cum am spus undeva mai sus la baza sint iepuras turbo, ca multi care au ajuns in fese. Nu am uitat ce am invatat la baza. La momentul de fata sint intr-o unitate de inf. De circa 4 ani. Si sint instructor pe tactica si armament.Si tot infanterie fac, dupa carte. Dar cind tu cind spui Strategia Apararii , te gindesti la aparare; loco. Problema nu e la baza, ci la virf. Cind tinzi sa confunzi situatia din tara cu situatia din Afga ,Irak sau alte conflicte asimetrice. Dar nu iti pui problema ca tu poti face acelasi lucru.Toyota Corolla alba suna a Dacia Logan alb. Punct. Raidul , ambuscada, incursiunea, si multe altele ce tin de ofensiva sau de defensiva de infanterie sint la fel ca si la fese. Si iti trebuie flexibilitate. ceea ce noi nu avem, Flexibilitate si viziune. Alianta e doar pe hirtie, O spun asta pt ca polonezii merg pe doua agende. Una NATO si una nationala. Si fac multe si pe una si pe cealalta. Noi facem doar promisiuni: 2% din PIB, ceva scandaluri, citeva procese, dar in schimb dam „bine” pe sticla pe oficinele MApN-ului.
Eu o sa stau deschis la incasare, impreuna cu oamenii care considera ca putem face ceva. Sper sa nu fie nevoie. Dar altii???
Eram MT si bagam ca migu cu salt inainte si tiris si toate de infanterie (plutonu’1 .compania 1) cei de la celelalte plutoane si companii , rideau de noi. Ca facem intructie la catarama. Lt de atunci Mitocariu Iulian era un om dat draq in sensu bun al cuvintului. Si intr-o zi l-am intrebat, care e rostul instructie la singe la noi? Raspunsul: in caz de razboi , voi o sa traiti cu 30 de secunde mai mult decit ceilalti!
Si am inteles, si acelasi principiu il folosesc si azi!
Sunt de acord cu tine privind seriozitatea abordării instrucției la unii
La fel privind necesitățile dotării ptr misiuni in exterior ale alianței si deci ale noastre si ptr cele din zona noastră, sau sa le spunem specifice
La fel cu alianțele si ce fac polonezii
Cu o mică completare
Balansarea dotării sau prioritățile
Poate polonii se inseala, istoria ne arată ca viitorul nu e o potecă luminată, nu poti ajunge departe de unul singur
Gândește din perspectiva asta…dacă astia mari si vu bani si armata au nevoie de alianțe…de ce nu au nevoie ăștia mici???
Sa fie interese???
O alianță chiar de nu îți oferă sprijin direct…te ajuta
Practic istoria…constituirea statului român asa cum il stim, pe timp de pace sau război…e un joc de alianțe
Eu stiu ca ptr un soldat nu e reconfortant sa gândească asa…Dar e realitatea
In materie de înzestrare eu sunt adeptul flexibilității ptr armatele mai mici ptr economia de resurse si compensarea numărului
Cum am mai spus inainte ceea ce numim infanterie, in toate ramurile forței..dupa mine ar fi dotată..cum ar spune unii..neckermann
Ptr ca nu costa mult si e mai ușor si rapid de realizat
Sistemele strategice de înzestrare vor fi care vor fi o problema..nu numai din prisma banilor ci și al intereselor
Nu putem merge pe ideea doar de client
Daca sunt probleme in mapn, probleme de corupție acestea trebuie rezolvate in justiție
Legat de min apărării nu e o problema sa declari…sa ai opinii, evident nu in favoarea „agenților comerciali”..ci ca idei , principii si altele..poți iesi in față, cum se spune
Ptr mine principala problema in a selecta doar armament american e ca nu oferă nimic la schimb…ceva de genul banii jos si ochii la gara
Cu piranha…sa recunoaștem părerile de pe aici…cand se vorbea de iveco
Acum…mulți dintre comentatori sunt împotriva piranha
Mulți ar fi împotriva a ceva si tot..doar ptr a fi
Vedem…cum in cazul elicopterelor se tot pierde interesul general
Multi o trag exclusiv cu elicoptere americane, fără sa țină cont de fabrica
Ca și optica..chiar de puma 215 poate avea unele caracteristici sub un elicopter precum…o sa ii spun black hawk, ca am un lapsus, e un elicopter cu piața mai mare fiind si civil si cu o deschidere mai mare..deci ptr fabrica era mai avantajos..decât asamblarea a 20 si ceva aparate
Licitațiile sunt bune si degeeveaza guvernul de acuzația ca are preferințe..Dar trebuie sa ai un departament competent, eficient..sub lupa, adica transparent..sub lupa autorităților care le verifica neregulile si care sa folosească feedback de la militari si agenții economici nationali ptr a organiza licitații care sa tina cont de realități
Iar alea 30 de secunde vor fi suficiente cat sa iesi cu bine din cafteala.Bicoz in noul razbel conventional apararea pe pozitii si mersul cu transportorul blindat sunt prostii sinucigase.
N-am vazut ce scriai de vehicule mici,dar din ce deduc,e gand la gand cu bucurie.Ca tot zicea Niko de nus ce tancuri,TAB-uri etc… Alea,fie fabricate in 2019-2020 sunt niste vechituri din 1985.Pt ca ideea din spatele lor e atat de veche. Forta moderna care vrea sa scape cu viata are de rezolvat cel putin 2 probleme:1.Cum sa ajunga nedectata in contact cu inamicul si 2.Cum sa scape dupa un angajament de cateva minute.Cateva insemnand 2-3 minute.Orice dureaza mai mult,in cazul in care aia pot sa comunice,inseamna ca se activeaza artileria lor.
In urma cu cativa ani,pt a anihila tot ce misca pe un hectar in camp deschis le trebuiau 15 obuze de 152mm.Pt pozitii pregatite in timp le trebuiau 150.De cand cu punerea in practica a ideilor lor cu complexul de cercetare-lovire,pe de o parte timpul lor de raspuns s-a redus de la 10-15 minute la 2-3 minute iar precizia a crescut,a.i incat normele alea de consum de munitie s-au redus la o treime sau mai putin.
Un batalion de 2S5 avea 540 de obuze gata de bum-bum,unul de 2S19 are 900(30-respectiv 50 de proiectile per piesa).Deci in trecut,pe vremea artileriei ”proaste” era perfect realizabil sa ai o pozitie a unei companii intinsa pe 1.5x1km(150ha) impreuna cu una falsa si sa reusesti sa supravietuiesti artileriei rusesti,fie pt ca esti destul de dispersat si fortificat fata de cat pot ei lovi,fie plecand de pe cea atacata pe cea de rezerva,fie mizand pe limitele logisticii lor.Acum,mai ales in miscare,ai sanse sa fii identificat de la 50-100km,fie prin SIGINT,fie prin drone in spectru vizibil si IR(au multe),dupa care cele mai ”moderne” blindate stau la incasare de Tornado.
Solutia,la nivel de concept,e dispersia mai mare ca in prezent,mascarea termala la fel ca in spectrul vizibil.Cum dispersia duce la probleme cu C2,iar de emis trebuie sa emiti tot mai putin,rezulta ca grupa-plt devin principalul esalon.Unde trebuie cat mai multa initiativa.Cum ziceai si tu,ambuscada,raidul si infiltrarea sunt nr1.Loveste si fugi.
De aici pornesc cerintele de organizare, dotare si pregatire.Care ar fi diferite de ce-i prezent,dar in nici un caz sefe.O grupa de arme intrunite,cu efectiv dublu fata de cea de 7 din prezent, cu EW si capacitati AA/antidrone,imbarcata pe 3-4 masini.O grupa cu RATD la nivel de plt. Mine directionale AP si AT.
Ai avea posibilitatea sa faci tot ce trebuie sa faca infanteria mai bine,sa mentii capacitatea de lupta daca ai pierderi,ai avea mobilitatea mult sporita,logistica mult mai mica.Ai putea lupta mult mai bine in mediul urban,iar daca tii o localitate controlezi cel putin 3km in jurul ei.La fel cu orice zona impadurita.Ai avea capacitatea sa ii lasi sa treaca si apoi sa anihilezi tot ce e in spate si ai fi destul de mobil sa te ocupi si de elementele luptatoare.Ce NU ai putea sa faci ar fi sa tragi o linie in teren si sa nu te misti de acolo.Ceea ce nu conteaza prea mult.
@mihais mai e o solutie. loveste primul. recunoasterea de la distante mai mari si mai precisa ca adversarul si lovituri mai precise si la distante mai mari.
1.Robi,ce spui tu e o dorinta,nu ceva realizabil si practic.Ceva de genul,ca sa-l bati pe lunganul de Vladimir Klitscko trebuie sa fi cu 10 cm mai inalt si mai lung in brate.Aa si sa mai stii si box la nivel de campionn mondial.
2. In contextul in care aia au minim 3000 de UAV-uri,sateliti,etc… pot trage de dincolo de Volga,au cea mai puternica AA din lume,cam ce ai putea avea mai bun?Sa muti Romania in Atlantic?
3.Din cate tin minte din 89,niste baeti de la Spetsnaz n-au avut nevoie de rachete.
4.Din 2,3 si din logica conflictelor recente rezulta ca daca esti din filmul anilor 80,o furi grav de la unii cu senzori si pocnitori.Cum arta militara nu a reusit sa degenereze intr-un duel de artilerie de pe vremea cand Arhidamus,rege al Spartei,se lamenta ca primele catapulte anuleaza orice virtute razboinica,la fel sunt unii care se adapteaza/se vor adapta si unii care vor suferi.Potentialul inamic nu doar ca sta bine pe partea ofensiva,dar e gandit pt a rezista intr-un conflict cu americanii,care americani aveau/au o inclinatie catre exact genul de conflict pe care-l propui.
5.Dorinta de a cumpara victoria cu un panaceu e puternica in unii oameni.Victoria se castiga,din pacate sau din fericire.
Nu avem cum , ca nu avem cu ce!
Ce bine se pliaza spusele tale pe ce înțeleg americanii si pe noile dezvoltări ale oshkosh
Numai ca prețul
@misha stai un pic cum adica nu stiau roe?? poate vrei sa zici ca s-au blocat ca era botezul nu ca nu le stiau.
„Nu am iesit pe poarta pe care ieseam de obieci, ci pe o poarta pe care am facut-o inapoia taberei. Era un combinat perochimic in apropierea taberei White Horse. Ne-am deplasat pe un dig, un drum destul de ingust”, isi aminteste Ciuca.
La intrarea in Nasiriyah, oltenii s-au pomenit cu militiile lui Muqtada al-Sadr, care i-au intampinat cu o „ploaie de lovituri” de aruncator de grenade.
„Acolo am fost intampinati cu primele lovituri de AG 7. Pe o coloana de 10 blindate, am avut peste 24 de lovituri de AG 7. A fost o ploaie de lovituri de AG 7. Una dintre ele a lovit la jumatate de metru in fata transportorului in care ma aflam”, rememoreaza Nicolae Ciuca.
Era prima batalie in care o unitate romaneasca se angaja de la al Doilea Razboi Mondial. „Se trage, ce facem?”, il intrebau subordonatii pe Ciuca.
Primele unitati care s-au angajat in lupta de la ww2 au fost cele din 89. Unele in blue on blue inclusiv T55 vs T72, dar altele au tras si in diversionisti straini. Nu cred ca a fost nici acolo vreo batalie, mai curand lupte nonlineare sau daca vreti razboi hibtid
Impresii, dupa Batalia de la Nassyiriah, din 2004:
Gabriel Toma, loctiitorul de atunci al comandantului: „Nu pot uita niciodata noaptea aceea”.
Dan Ionescu, actualul comandant, pe atunci subordonat al lui Ciuca: „Personal, atunci am vazut pentru prima data cum arata o racheta anti-tanc, din fata”.
Cornelia Catrinoiu, sanitar: „In tot ce investeam, nu faceam decat sa ma fragmentez zi de zi, sa ma risipesc. Cand am vazut ca am primit a doua sansa la viata, am constientizat ca trebuie sa fac ceva pentru mine. Atunci am constientizat ca eu traiam. De fapt, m-am nascut a doua oara”.
Laurentiu Bucur, militar: „Un coleg in baza spunea ca suntem nemuritori si chiar am fost nemuritori. Va dati seama ce insemana sa zboare mii de gloante si lovituri de AG deasupra ta si sa nu aiba niciunul o zgarietura…”.
Ioan Mircea Pascu, fost ministru al Apararii: „Puteam noi sa facem in tara milioane de seminarii, discutii si power point persentations. Nimic nu inlocuieste asa ceva”.
ULES OF ENGAGEMENT (ROE) CARD
NOTHING ON THIS CARD PREVENTS YOU FROM USING NECESSARY AND PROPORTIONAL FORCE TO DEFEND YOURSELF
1. You may engage the following individuals based on their conduct:
a. Persons who are committing hostile acts against CF.
b. Persons who are exhibiting hostile intent towards CF.
2. These persons may be engaged subject to the following instructions:
a. Positive Identification (PID) is required prior to engagement. PID is a reasonable certainty that the proposed target is a legitimate military target. If no PID, contact your next higher commander for decision.
b. Use Graduated Measures of Force. When time and circumstance permit, use the following degrees of graduated force when responding to hostile act/intent: (1)shout verbal warnings to halt; (2)show your weapon and demonstrate intent to use it; (3)block access or detain; (4)fire a warning shot; (5)shoot to eliminate threat.
c. Do not target or strike anyone who has surrendered or is out of combat due to sickness or wounds.
d. Do not target or strike hospitals, mosques, churches, shrines, schools, museums, national monuments, and any other historical and cultural sites, civilian populated areas or buildings UNLESS the enemy is using them for military purposes or if necessary for your self-defense.
e.Do not target or strike Iraqi Infrastructure (public works, commercial communication facilities, dams), Lines of Communication (roads, highways, tunnels, bridges, railways) and Economic Objects (commercial storage facilities, pipelines) UNLESS necessary for self-defense or if ordered by your commander. If you must fire on these objects, fire to disable and disrupt rather than destroy.
f. ALWAYS minimize incidental injury, loss of life, and collateral damage.
MNC-I ROE CARD
3. The use of force, including deadly force, is authorized to protect the following:
• Yourself, your unit, and other friendly forces
• Detainees
• Civilians from crimes that are likely to cause death or serious bodily harm, such as murder or rape
• Personnel or property designated by the OSC when such actions are necessary to restore order and security
4. In general, WARNING SHOTS are authorized ONLY when the use of deadly force would be authorized in that particular situation.
5. Treat all civilians and their property with respect and dignity.Do not seize civilian property, including vehicles, unless the property presents a security threat. When possible, give a receipt to the property’s owner.
6. You may DETAIN civilians based upon a reasonable belief that the person: (1) must be detained for purposes of self-defense; (2) is interfering with CF mission accomplishment; (3)is on a list of persons wanted for questioning, arrest or detention; (4)is or was engaged in criminal activity; or (5)must be detained for imperative reasons of security.Anyone you detain MUST be protected. Force, up to and including deadly force, is authorized to protect detainees in your custody. You MUST fill out a detainee apprehension card for EVERY person you detain.
7. MNC-I General Order No. 1 is in effect. Looting and the taking of war trophies are prohibited.
8. ALL personnel MUST report any suspected violations of the Law of War committed by any US, friendly or enemy force. Notify your chain of command, Judge Advocate, CID, IG, or Chaplain.
le stiu boss dar ma socheaza ca au fost oameni trimisi in to fara sa sa faca un curs despre roe…de conventia de la geneva le-a zis cineva ?
daca esti capturat stiau ce au voie sa spuna si ce nu ? nu imi vine sa cred ca avem discutia asta inseamna ca e mult mai jale decat imi imaginam eu….
stiu si procedura de contact cand esti atacat si nu sunt/fost ofiter sunt pielea p. raspunzi cu foc daca sti directia de angajare(daca nu direct pasul 2) -> take cover -> raspunzi cu foc -> comandantul decide ce se intampla mai departe( break contact, peel to flank etc.) si daca ai prieten in fata nu tragi ca nu sti cum se misca.
procedurile de cum sa faci o ambuscada, cum sa navighezi noaptea la locul ambuscadei unde sa tragi in cine sa tragi intai si la ce inaltime sa tragi in tinta….astia oare ce fac cu ai nostrii la pregatiri doar marsuri si trageri statice ?
e groasa rau atunci….chiar nu imi vine sa cred ce aud
@Robi
La pregătirea care se făcea inaintea plecării în TO se prezentau si ROE, si particularitățile terenului, populației, religiei, erau ore special dedicate pentru asta, unde veneau băieți proaspăt întorși din zona de responsabilitate care prezentau informații ” calde” de la fața locului.
Problema e că noi, românii, suntem mai lăutari, mai după ureche, așa, pe pace și prietenie, si nu ne așteptăm să tragă după noi. Asta era mentalitatea în perioada aia. După 2005-2006 s-a schimbat mentalitatea asta, stiai unde pleci și că șansele sunt undeva la 90% să ai parte de adrenalină la maxim.
Că a scos Ciucă tot batalionul nu e nimic special, orice alt comandant ar fi făcut fix la fel.
Și subordonații ar fi făcut fix la fel, la infanterie comandantul e masculul alfa, pot sa spună legile, regulamentele și ROE tot ce vor, pînă nu zicemasculul alfa faceti așa, nu se întîmplă nimic.
Inițiativa încă nu e văzută cu ochi buni la eșaloanele mici, deși, la modul declarativ, e încurajată.
Părerea mea, hîc…
Ok pai asta e altceva. Deci le facusera dar au dormit pe ei. alea cu religia le fac astia si la privat si cu asalamu alikum.
Nu stiu daca orice alt comandant dar majoritatea. A avut noroc ca nu a murit nimeni.
Cu toate astea discutia despre ce a facut sau nu acolo e degeaba. Nu e relevant pt un ministru. Relevant e ca doarme pe el
Am facut si civil la mama lui si militar
Nu se compara, cel militar e cu mult mai cuprinzator
Si nu e vorba doar despre briefing
„Inițiativa încă nu e văzută cu ochi buni la eșaloanele mici, deși, la modul declarativ, e încurajată.”
inca ceva legat de asta ca e prea important sa o las balta. am zis si mai sus o mai zic odata.
pana nu se creaza lideri atat la nivel de subofiteri si la nivel de ofiteri si sunt lasati 10-20 de ani pana intra in pozitii si iti schimba cultura din organizatie nu se va schimba nimic. vor fi doar insi fara coaie cum zice misha
liderii se si creaza prin training si educatie. mai ales cand se rasplatesc persoane cu calitatile necesare, se iau si restul dupa ei.
curaj moral, curaj fizic, agresivitate, adaptabilitate, lucru in echipa, initiativa etc.
problema nr. 1 care o am cu astia din balcani e cand le zici de asa ceva se culca pe o ureche, in mintea lor cred ca asta e doar bullshit corporatist si pdf-uri.
realitatea e ca armatele de succes pun mare accept pe leadership de la sergenti pana la generali. din pacate e un cuvant care nu pica bine la romani si in general la estici din motive ce imi scapa.
lipsa asta a initiativei poate crea situatii extrem de nasoale in lupta…
Eu conform RoE am tras prin 2006 asupra unei masini. Eram sub Petre pe atunci. In baza mi-a fost frecata ridichea caade ce am tras. La fel si in post ,s-a tras asupra noastra si am fost admonestati ca raspundem cu foc si consumam munitia.
Tipic.Mai da-i in p…
In armata e si regulament de metodica.
Intr-o unitate venea comandantul batalionului si-mi spunea ce sa citesc militarilor
Le citeam de ma plictiseam, se abtineau sa nu doarma in picioare pt ca e plictisitor
La drept umanitar international a trebuit sa le citesc cu diferite tonalitati ca sa retina ceva si sa rada
Alte cursuri sunt cat se poate de practice si nu te plictisesti
te referi la codes of conduct (code du soldat ) ? ca daca da toata lumea le are
Nu,la metodica.
Un fel de pedagogie militara
Regulament cum sa predai si sa instruiesti
De ex orice activitate inveti ca incepe cu o pauza
Am inteles. Sunt si chestii inutile uneori. De ex limbajul semnelor, e folosit doar atentie gaz sa atragi atentia la basini….l ai folosit vreodata in situatii reale?
Eu cu baietii ne intelegem din priviri, nici nu trebuie sa folosim semne
Tovarasi,
Ar trebui, in conformitate cu directivele partidului de la precedenta plenara, sa aratam tovarasilor, inca de la inceput, directia pe care trebuie sa mearga! Ar fi trebuit pusa la inceputul articolului, macar o lozinca mobilizatoare de concentrare democratica (frumoasa expresie, concentrare democratica) de solidaritate militanta cu toate fortele revolutionare, progresiste si democratice ! Sa infieram astfel acele manifestari incompatibile cu tinuta morala a omului societatii socialiste!
Drept exemplu:
„Oameni munci si-au reinnoit eri angajamentul de lupta hotarata inpotriva reactionarilor, sabotorilor, speculantilor si pentru sprijinirea victoriei oranduiri socialiste! ”
sau macar sa se reitereze faptul ca oameni munci iau atitudine impotriva acelora care sub influențt unor mentalitati inapoiate, refuza sa se incadreze intr-o activitate utila si duc, astfel, o viata parazitara.
sau nu?
”După soluționarea definitivă a dosarelor menționate, Ministerul Apărării Naționale va avea temeiul legal pentru finalizarea procedurii de achiziție….”?
Măi oameni buni, da` cine naiba le vinde arme ăstora mici și răi de prin Afganistan și pe unde le trec dacă aliații sunt peste tot? E vreun ,,culoar” spec. de aprovizionare recunoscut de ambele părți sau ei trebuie aprov. ca războiul să dureze, să se cheltuie bani, să se poată arăta ,,mari realizări”,etc? Și apropo, banii pentru arme se iau de la vreun bancomat local sau sunt ăștia sponsorizați de ,,cine trebuie”? Poate că mă fac de râs, da eu totuși întreb!
Le trec prin Pakistan? In plus, au aia o industrie manufacturiera, ciocane la arme de infanterie….
O parte din arme se scurg de la fortele guvernamentale spre diverse factiuni militare locale.
Afganistanul are granița in vest cu Iranul…Americani in Afganistan egal arme pt talibani…Ai la granița se nord 3 state turcice din fosta URSS:Kîrgîzstan, tadzikistan, Uzbekistan…Crezi că DevGRU nu vrea revanșa pt ’79-’89? Mai au și o fâșie mica de granita cu China. Asta cu pakistanezii = furnizorul principal dar cred că rachete aaa doar rușii le trimit. Miza e mare in Afganistan:a) conducta de gaze dinspre Tadjikistan spre Pakistan, b) au zăcăminte mari chiar afganii de gaze naturale in mare parte neexploatate c) au rezerve mari din noul „aur” al epocii mașinilor electrice: litiu. Lista continua dar eu sunt obosit.
https://www.national.ro/dezvaluiri/i-au-bagat-undeva-g2g-ul-la-berlin-694276.html?fbclid=IwAR3nVOkJA5eigPl_TlenGAk_yHo9HEM4QhLznM1cl2gujpieCC7fXK4tBiI
Articolul e un pic exagerat/tras de par si nebulos pe jumatate (se vorbeste la gramada de NSM pe fregate, biblioteci de semnale, Naval Group, etc).
Problema reala sint bilbele MApN care fac ca credibiliatea in fata furnizorilor sa nu existe. Cauza e sau la nivelul de mijloc (militar) sau de virf (politic). Dar acum MApN are un ministru (politic) care vine din uniforma. DEci cum sa interpretez?
Citeste mai sus o postare a mea despre prerogativele ministrului data in aprilie anul acesta.
Blaiu a retrogradat la nivel de cdt divizie deci inaintarea in cariera se face invers, Fulgerica cred ca iese la pensie dupa mult trimbitata numire. Petrescu inca e cu 3 stele si la reuniuni nimeni nu il baga in seama, plus ca e tinar.
https://www.youtube.com/watch?v=95bwcMgogX8
Aloo, băieți!!! Deci cum e cu genialul Ciucă!!!
E bun? Sau e nebun?