Partea a XV-a
Panzerkampwagen VI Tiger, (SdKfz 181/Sonderkraftfahrzeug 181/Vehicul cu destinatie speciala 181, in evidentele germane) este, ca si “colegul” Panther, un blindat impresionant, ce si-a castigat un loc de seama in istoria acestei arme. Despre el, Hitler spunea: “Vom fi victoriosi datorita Tigrilor nostri” (victoriosi n-au fost, dar ingeniosi si inovatori tehnic, DA). Cu toate acestea, el era dificil de produs, foarte costisitor si, cel putin la primele loturi, motoarele si calea de rulare nu erau tocmai fiabile, asa cum s-a vazut in Rusia si Africa de Nord (nu erau proiectate pentru conditii climatice extreme, precum cele din stepa ruseasca si desertul arab). Pe langa toate acestea, Tiger I, ca si fratiorul sau mai “mic”, Tiger II, au avut intotdeauna probleme in ceea ce priveste infrastructura de transport, existand putine poduri si viaducte capabile sa le suporte greutatea, basca cea rutiera, astfel ca, de cele mai multe ori, acestea erau transportate pe calea ferata (si aici existand probleme, cu deosebire dupa ce Aliatii au dominat spatiul aerian). Tiger, in curata traditie germana, n-a aparut peste noapte, avandu-si si el partea de prototipuri si proiecte. Ideea unui tanc greu in Germania a aparut inca din 1937, fara a se ajunge decat la prototipuri, precum vom vedea in continuare, dar el a devenit absolut necesar dupa ce sovieticii au iesit la inaintare cu T-34 si KV-1. Iata cateva dintre prototipurile ce-au stat la baza Tiger I, chiar si Tiger II.
Totul a inceput in 1937 cand s-a cerut un asa-zis tanc de sprijin al infanteriei companiei Henschel, ce urma sa aiba 30 de tone, oarecum asemanator cu Panzer IV, doua prototipuri fiind realizate, purtand numele de DW-1/2 (Durchbruchwagen/Vehicul de strapungere) ce urmau sa dispuna de un tun calibrul 75 mm (ca si Panzer IV)-doar sasiurile acestora fiind realizate. Din 1938, au inceput un nou proiect, de aceasta data al unui blindat ce urma sa aiba 65 de tone, blindaj frontal de 100 mm sit un calibrul 75 mm; proiect ce a purtat numele de VK 6501 (Vollkettenfahrzeug/Vehicul senilat complet) -3 sasiuri realizate, dintre care doua au fost alocate vanatorului de tancuri, Sturer Emil.
VK 6501 (H)
Si firma Porsche a intrat in competitia pentru realizarea noului proiect de tanc greu, cu o continuare a mai vechiului proiect VK 3001 (P), revizuit si cu performante superioare. Acest nou proiect purta numele de VK 4501 (P), fiind cunoscut drept Tiger (P), remarcandu-se prin sistemul de rulare inovator, bazat de roti din otel captusite cu banda din cauciuc, roata motoare spate fiind antrenata cu ajutorul unor pinioane ce la randul lor erau actionate de doua motoare electrice; sistem care nu s-a dovedit insa foarte fiabil. Primul prototip a aparut in aprilie 1942, urmand ca din iulie sa iasa pe poarta fabricii primul lot. N-a fost sa fie asa, datorita problemelor cu sistemul de rulare, totul fiind anulat in luna octombrie.
VK 4501 (P), Tiger (P)
Cu toate acestea, au fost realizate 10 unitati, numite Tiger P (Porsche –unitati a caror turele au fost modificate usor si folosite in productia de Tiger I, de catre firma Henschel), a caror sasiuri au fost folosite la vanatorul de tancuri, Elefant (ex-Ferdinand). VK 4501 (P)/Tiger P, avea urmatoarele caracteristici: greutate 57/60 tone; lungime 9,54 m; latime 3,2 m; inaltime2,9 m; motor: 2 Porsche Type 1000/100, 10 cilindri, racit cu aer, pe benzina, 310 CP/2500 rpm; echipaj 5 oameni; blindaj cuprins intre 20-145 mm; armament: un tun calibrul 88 mm/8,8 cm KwK 36 L/56, rezerva interna 64 proiectile/2 mitraliere calibrul 7,92 mm, MG-34, rezerva interna 4350 proiectile; viteza maxima: pe sosea 35 km/h/in teren accidentat 10-20 km/h; autonomie: pe sosea 105 km/in teren accidentat 48 km (consumul era insa mare: 4,95 litri/km, pe sosea/10,83 litri/km, in teren accidentat); rezervor intern de 520 litri; sistem radio FuG-5. Exista informatia ca un singur exemplar de Tiger (P), ar fi fost totusi folosit in lupta ca tanc de comanda, de catre Hauptmann Hanns Wegelin, comandantul Schw.Pz.Jag.Abt.653, avand numarul „003”.
VK 4501 (H) Panzer VI, a fost un prototip realizat de catre firma Henschel, avand urmatoarele caracteristici: greutate 40 tone; echipaj 5 oameni; lungime 6,5 m; latime 3,14 m; inaltime2,7 m; motor: Maybach HL-210 P45, 12 cilindri, racit cu apa, pe benzina, 650 CP/3000 rpm; cutie de viteze cu 8 trepte de mers inainte si 4 inapoi; armament: un tun calibrul 88 mm/8,8 cm KwK 36 L/56/2 mitraliere calibrul 7,92 mm, MG-34; blindaj cuprins intre 26-100 mm; sistem radio FuG-5.
VK 4501(H) Panzer VI
VK 3601 (H) Panzer VI, a fost si acesta doar un prototip realizat de catre firma Henschel, avand urmatoarele caracteristici: greutate 40 tone; echipaj 5 oameni; lungime 6,5 m; latime 3,14 m; inaltime2,7 m; motor: Maybach HL-174, 12 cilindri, racit cu apa, pe benzina, 550 CP/3000 rpm; cutie de viteze cu 8 trepte de mers inainte si 4 inapoi; armament: un tun calibrul 88 mm/8,8 cm KwK 36 L/56 (dar a existat intentia de a fi dotat cu un tun calibrul 75 mm, 7,5 cm KwK 42, identic cu cel de pe Panther/2 mitraliere calibrul 7,92 mm, MG-34; blindaj cuprins intre 26-100 mm; sistem radio FuG-5; viteza maxima pe sosea 40 km/h.
VK 4501 (P) Panzer VI, a fost un prototip realizat de catre fabrica Nibelungen-Werke din Saint-Valentin, Austria, sub indrumarea Porsche, avand urmatoarele caracteristici: greutate 57 tone; echipaj 5 oameni; lungime 9,34 m; latime 3,38 m; inaltime2,8 m; motor: Porsche Type 1001/100-1, 10 cilindri, racit cu aer, pe benzina, 320 CP/2500 rpm; cutie de viteze cu 8 trepte de mers inainte si 4 inapoi; armament: un tun calibrul 88 mm/8,8 cm KwK 36 L/56/2 mitraliere calibrul 7,92 mm, MG-34; blindaj cuprins intre 20-100 mm; sistem radio FuG-5. Doar 10 au fost realizate la aceasta fabrica, dintre care cel putin 5 unitati (daca nu toate, informatie incerta) au fost transformate in Ferdinand/Elefant.
VK 4502 (P-2), este versiunea imbunatatita a VK 4501 (P), propusa de catre Doctor Ferdinand Porsche, dupa esecul inregistrat cu prima varianta.Urma sa aiba nu mai putin de 5 variante (numite generic, Type 180), 4 motoare diferite, doua actionari diferite ale rotilor motoare si implicit ale senilelor (electric si hidraulic, prin intermediul a doua motoare electrice actionate de catre motorul pe benzina, insa complexitatea lor constructiva era mare, generand numeroase probleme), 2 configuratii de turele (una montata in partea fata a blindatului, cealalta montata in partea spate a acestuia). Este absolut uimitoare inclinatia spre perfectiune a lui Ferdinand Porsche, chiar daca nu intotdeauna i-a adus contracte si castig de cauza –mai castigat a fost dupa razboi, cand proiectele sale s-au regasit in blindatele americane, franceze, britanice, israeliene, sovietice si bineanteles, in cele ale Germaniei Federale.
VK 4502 (P-2
Iata care erau cele 5 variante propuse de catre Porsche: Type 180 A –urma sa aiba actionare electrica a rotilor motoare prin intermediul unor motoare electrice, actionate la randul lor de un motor pe benzina Porsche Type 1003 (100-3, dar unele surse mentioneaza seria 101/3); Type 180 b –urma sa aiba actionare electrica a rotilor motoare prin intermediul unor motoare electrice, actionate la randul lor de un motor pe benzina Porsche Type 1004 (100-4, dar unele surse mentioneaza seria 101/4); Type 181 A –urma sa aiba sistem de actionare hidraulic Voith al rotilor motoare, actionate la randul lor de un motor pe benzina Porsche Type 1003 (100-3, dar unele surse mentioneaza seria 101/3); Type 181 B –urma sa aiba sistem de actionare hidraulic Voith al rotilor motoare, actionate la randul lor de un motor Diesel Porsche Deutz Type 180/1 (180-1, dupa unele surse); Type 181 C –urma sa aiba sistem de actionare hidraulic Voith al rotilor motoare, actionate la randul lor de un motor Diesel Porsche Deutz Type 180/2 (180-2, dupa unele surse).
Initial Waffenamt a fost incantata de aceste proiecte dar, din pacate, complexitatea sistemului de rulare si dificultatile de productie (inclusiv ale turelei ce avea forma rotunjita in partea frontala, dificil si scump de realizat de catre firma Krupp, poate si datorita faptului ca si Henschel avea propriul design de turela), au facut ca in noiembrie 1942 totul sa fie anulat, dupa ce a existat o comanda initiala de 200 de Tiger I (P-Porsche), calendarul livrarilor fiind planificat astfel: decembrie 1942-6 unitati; ianuarie 1943-15 unitati; februarie 1943-15 unitati; martie 1943-15 unitati; aprilie 1943-15 unitati; mai 1943-15 unitati; iunie 1943-15 unitati; iulie 1943-18 unitati; august 1943-20 unitati; septembrie 1943-25 unitati; octombrie 1943-30 unitati; noiembrie 1943-30 unitati. Desi contractul cu firma fusese anulat, Ferdinand Porsche a staruit in dezvoltarea prototipului sau, astfel ca la mijlocul anului 1944, acesta dispunea de suspensie revizuita, motoare electrice mai bune si un nou motor Diesel, racit cu aer, de 900 CP (numai bine ce le-a facut, fiindca Aliatii si sovietici au salivat dupa ele, si chiar aveau de ce!).
Iata cum ar fi aratat cele 5 variante de Tiger I (P), daca acestea ar fi fost realizate, existand informatii ca sisteme si componente dezvoltate de catre Porsche au fost utilizate la Tiger II de catre firma Henschel (turele, motoare electrice, cale de rulare, chiar sasiuri):
-Type 180A –greutate 57 tone; lungime: 10,71 m; latime 3,32 m; inaltime 2,95 m; motor: 2 Porsche Type 101/3; actionare electrica a rotilor motoare prin intermediul unor motoare electrice; armament: un tun calibrul 88 mm/8,8 cm KwK 36 L/71/2 mitraliere calibrul 7,92 mm, MG-34/42;
-Type 180B –greutate 57 tone; lungime: 10,71 m; latime 3,32 m; inaltime 2,95 m; motor: 2 Porsche Type 101/4; actionare electrica a rotilor motoare prin intermediul unor motoare electrice; armament: un tun calibrul 88 mm/8,8 cm KwK 36 L/71/2 mitraliere calibrul 7,92 mm, MG-34/42;
-Type 181A –greutate 57 tone; lungime: 10,71 m; latime 3,32 m; inaltime 2,95 m; motor: 2 Porsche Type 101/4; sistem de actionare hidraulic Voith al rotilor motoare; armament: un tun calibrul 88 mm/8,8 cm KwK 36 L/71/2 mitraliere calibrul 7,92 mm, MG-34/42;
-Type 181B –greutate 57 tone; lungime: 10,71 m; latime 3,32 m; inaltime 2,95 m; motor: Diesel Porsche Deutz Type 180/1; sistem de actionare hidraulic Voith al rotilor motoare; armament: un tun calibrul 88 mm/8,8 cm KwK 36 L/71/2 mitraliere calibrul 7,92 mm, MG-34/42;
-Type 181C –greutate 57 tone; lungime: 10,71 m; latime 3,32 m; inaltime 2,95 m; motor: Diesel Porsche Deutz Type 180/2; sistem de actionare hidraulic Voith al rotilor motoare; armament: un tun calibrul 88 mm/8,8 cm KwK 36 L/71/2 mitraliere calibrul 7,92 mm, MG-34/42.
In sfarsit, prototipurile Henschel si Porsche, au fost aduse pe data de 19 aprilie 1942 pe calea ferata la Rastenburg, in Prusia de Est (astazi, localitatea Ketrzyn, din Polonia), de unde s-au deplasat pe senile 11 km pana la Rastenburg, unde se afla Wolfschanze -Barlogul Lupului, resedinta lui Hitler, pentru a-i fi prezentate. Ceea ce s-a si intamplat pe data de 20 aprilie 1942, ora 11.00, chiar de ziua de nastere a Fuhrer-ului (asta, la dorinta expresa a lui Albert Speer, ce vroia sa-i faca un „cadou” stapanului sau). Lui Hitler i-au placut ambele variante, dar, in urma testelor intensive din iulie 1942 desfasurate la Scoala de Tancuri din Berka, in Germania, proiectul Henschel –VK 4501(H) a avut castig de cauza in fata celui Porsche (VK 4501 P, ce a aratat deficiente grave la sistemul de rulare si motoare). Ca urmare, varianta Henschel a primit aprobarea de a intra in productia de serie.
Tiger E
Firma Henschel&Sohn din Kassel, fusese infiintata in 1800, producand initial locomotive, dar, in perioada WW I/II au trecut si la productia de camioane, motoare Diesel, avioane, piese de artilerie, motoare si tancuri (precum Panzer I/II/III/IV, Panther, Tiger I/II). Productia de tancuri era in directa responsabilitate a Doctorului Erwin Aders, un geniu in proiectarea de blindate, ea fiind impartita in trei fabrici (Werk), dupa cum urmeaza: Werk I –in Kassel, asamblare si montaj final, inclusiv turelele; Werk II –la Rothenditmold, unde se aflau turnatorii de mare capacitate, fabricandu-se componente grele pentru Tiger I/II; Werk III –la Mittelfeldt, montaj final si realizarea de piese si subansamble, reparatii si modernizari la tancuri si motoare. Erau insa si alte firme care colaborau la realizarea Tiger I/II, precum: Krupp, la Essen, tunuri, turele si carcase blindate; Dortmund-Horder din Dortmund, componente usoare si grele; Skoda, la Koninggratz, sistemul de rulare si blindaje; Maybach, la Friedrichshafen –cutii de viteze si motoare; Auto-Union, la Chemnitz, motoare Maybach sub licenta, cel mai probabil; Bosch, in Stuttgart, instalatii si motoare electrice;etc. Pretul de cost si timpul de productie era insa mare, un singur Tiger I costand 300000 RM, doar 1347 fiind realizate, asta in conditiile in care aproximativ 100000 de Sherman si T-34 le stateau in cale. Tiger II, au fost chiar mai putine, doar 492 de exemplare. Indiferent cum a fost, complexitatea si tehnicitatea lor, nu le-a ajutat prea mult in fata puhoiului de blindate Aliate si sovietice.
Tiger H
Tiger I, numit in evidentele germane si „Pz. Kpfw.Tiger Ausf.E”, avea urmatoarele caracteristici: greutate 57 tone; lungime 8,45 m; latime 3,70 m; inaltime 3 m; echipaj 5 oameni; motor: Maybach HL 210 P45, 12 cilindri, pe benzina, racit cu apa, 650 CP/3000 rpm (primele 250 de exemplare)/Maybach HL 230 P45, 12 cilindri, pe benzina, racit cu apa, 700 CP/3000 rpm; blindaj cuprins intre 25-100 mm; armament: un tun 8,8 cm Kw.K.36 L/56 (calibrul 88 mm, rezerva interna 92 proiectile)/2 mitraliere calibrul 7,92 mm, MG-34, rezerva interna 4500 proiectile; viteza maxima: pe sosea 45 km/h/in teren accidentat 15-20 km/h; autonomie: pe sosea 125 km/in teren accidentat 80 km. Latimea senilelor era remarcabila, 725 mm, ceea ce facea ca Tiger sa poata rula fara probleme in teren accidentat (daca totusi ramanea impotmolit, echipajele altor Tiger n-aveau voie sa-l tracteze pe cel aflat in dificultate, lucru strict interzis, deoarece motoarele se supraincalzeau putand lua foc, iar cutia de viteze, si-asa sensibila, ar fi avut de suferit. Mai foloseau, daca se putea, 3-4 semisenilate grele, iar daca nu, pa si la gara); rezervor intern de combustibil de 540 litri, dar consumul era considerat de catre echipaje cam mare: 4,32 litri/km, pe sosea/6,75 litri/km, in teren accidentat. Desi era masiv, Tiger I, contrar tuturor asteptarilor era destul de agil, fiind superior Sherman-ului in teren moale, putand sa treaca vaduri cu adancimea de 4 m (bineanteles, cu ajutorul unui dispozitiv snorkel, destinat alimentarii cu aer a motorului si evacuarii gazelor arse. Nu se cunoaste cu certitudine daca a fost vreodata folosit, si nici daca era in dotare standard. Cel mai probabil nu!).
Blindate care au facut istorie – Panther si Tiger, felinele germane (XVI)
WW
SURSE DATE SI POZE: Wikipedia, Enciclopedia Libera. Internet.
www.mapn.ro/…/Armata%20romana%20si%20evolutia%20armei%2…
www.oocities.org/…/pzpanther/pzpanther-d…
zonepsico.wordpress.com
www.bzi.ro/proiecte-imposibile-tancul-nazist-de-1-000-de-tone-2065…
www.wwiivehicles.com/…/pzkpfw-v.asp –
www.cartula.ro/forum/topic/987-romanian-panther-colors/
wehrmacht-history.com
ww2drawings.jexiste.fr/…/German-Armor.h…
Erau dati dracului nemtii astia! Absolut impresionant arsenalul lor. Daca te uiti in tabara adversa, referitor strict la tehnologie erau cu cel putin 10 ani mai evoluati.
Excelent s-au gandit romanii in anii ’70 sa colaboreze cu ei pentru TR. Nemtii stiu cu adevarat sa faca tankuri.
Pacat ca dupa „89 nu am mers mai departe cu programul TR-2000…Am fi avut un tanc beton.
Fara a exagera cu nimic pot afirma cu certitudine c-au stralucit la absolut toate categoriile de tehnica militara. Americanii dealtfel, au si recunoscut ca germanii erau cu 5-10 ani mai evoluati ca ei, si-apoi toti au avut numai de castigat in urma proiectelor germane si a creierelor ce le-au realizat. Pacat ca n-am avut taria si vointa de a face TR-2000, dar, cu siguranta, beneficiind de sprijin si suport german s-ar fi ridicat la standarde inalte -germanii au fost si sunt renumiti pentru tehnicitatea si seriozitatea lor. Ne-ar fi tras dupa ei obligandu-ne sa nu mai lucram cu jumatati de masura -tancul ar fi fost reusit, n-am niciun dubiu.