Armata Imperiala Japoneza a utilizat pe tot parcursul razboiului cateva tipuri de masini blindate, unele chiar interesante, marea lor majoritate fiind la origine camioane sau limuzine civile, ori de provenienta straina. In acest articol ne vom opri asupra lor, dar, trebuie sa mentionam faptul ca ele n-au avut performante inalte, pe masura asteptarilor AIJ sau ale Marinei Imperiale. Si trebuie sa mai mentionez un lucru -datele cu privire la denumirea lor difera de la o sursa la alta, dar, am incercat sa preiau denumirile aparute frecvent pe surse, insa, este foarte probabil sa se fi strecurat si erori de denumire. In acest caz, mea culpa si nu-l impuscati pe autor! Glumesc desigur…
Vehicul blindat Ford
Primele masini blindate au aparut in dotarea Armatei Imperiale inca din anul 1919. In acel an au importat din Marea Britanie doua blindate “Austin” (greutate 5,9 tone; lungime 4,8 m; latime 2,06 m; inaltime 2,40 m; blindaj maxim 8 mm; armament 2 mitraliere Maxim; viteza maxima pe sosea 50-60 km/h; echipaj 4-5 oameni; autonomie pe sosea cuprinsa intre 100-200 km. In 1928, au realizat, sub licenta, cateva masini blindate “Wolseley”, cel mai probabil la Ishikawajima, avand urmatoarele caracteristici: greutate 4,2 tone; lungime 5,5 m; latime 1,9 m; inaltime 2,6 m; blindaj maxim 6 mm; viteza maxima pe sosea 40 km/h; armament o mitraliera calibrul 6,5 mm, Taisho, in uz inca din anul 1922, fiind creatia renumitului armurier japonez, Kijiro Nambu, dupa celebra Hotchkiss, model 1914.
Austin 1919
“Wolseley” 1928
Type 87, este denumirea data de catre AIJ blindatei britanice Vickers Crossley, Model 25–la origine fiind vehicule civile; vehicul ce se remarca doar prin cupola blindata sferica ce adapostea 2 mitraliere Vickers 303 (calibrul 7,7 mm, rezerva interna 3500 proiectile),putandu-se roti 360◦, in rest performantele erau scazute: greutate 5,49 tone; lungime 5,03 m; latime 1,89 m; inaltime 2,59 m; motor Crossley, 4 cilindri, pe benzina, 50 CP, racit cu apa; viteza maxima pe sosea 65 km/h; autonomie pe sosea 200 km; echipaj 4 oameni; dispunea de roti din otel captusite cu cauciuc masiv –cele din spate fiind duble; blindaj maxim 5,5 mm. Asemenea vehicule blindate, din care au importat 12 unitati, au fost vazute in China si, foarte probabil, in Manciuria, pe la sfarsitul anilor *30.
Type 87
Type 92 Osaka/Type 2592 Osaka HoKoKu-Go, (denumire probabila!)a fost un model de masina blindata realizat de catre Ishikawajima Motorcar Factory in doua modele, avand 4 sau 6 roti (varianta cu 4 roti era destinata AIJ, iar cea cu 6 roti, Marinei), realizat in 1932 (probabil au realizat cam 500 de vehicule). Nu era cine stie ce mare lucru de ele, dar, in China, au facut furori, la baza avand un sasiu de camion. Jantele erau echipate cu anvelope pneumatice, unice pe fata si duble pe spate. Varianta cu 4 roti avea urmatoarele caracteristici: greutate: 6,4 tone; lungime: 5 m; latime 1,83 m; inaltime 2,64 m; echipaj 4-5 oameni; motor in 4 cilindri, pe benzina, 35 CP, racit cu apa; viteza maxima pe sosea 60 km/h; autonomie pe sosea 241 km; blindaj cuprins intre 8-11 mm; armament: 2 mitraliere Vickers 303, calibrul 7,7 mm, una in turela ce se putea roti 360◦, actionata manual, cealalta fiind montata in partea dreapta a soferului.
Type 92, 1932
Type 87 si Type 92 in China
Varianta cu 6 roti, destinata Marinei Imperiale (unele surse o numesc Type 93), avea urmatoarele caracteristici: greutate: 7,11 tone; lungime: 4,80 m; latime 1,83 m; inaltime 2,29 m; echipaj 6 oameni; motor in 6 cilindri, pe benzina, 85 CP, racit cu apa; viteza maxima pe sosea 50 km/h; autonomie probabila pe sosea 240-250 km; blindaj cuprins intre 8-11 mm; armament: 5 mitraliere Vickers 303, calibrul 7,7 mm (una in turela ce se putea roti 360◦, actionata manual; a doua pe turela fiind destinata apararii AA; a treia fiind montata in partea dreapta a soferului; mitralierele 4 si 5 fiind montata in partile laterale stanga/dreapta, ale corpului blindat. Unele exemplare tarzii au dispus de mitraliera autohtona, Type 11, de 6,5 mm). Ambele vehicule aveau montate in partea spate a rotilor din fata, doua roti metalice de mici dimensiuni, destinate evolutiei in teren accidentat. Nu se stie cate au fost construite, dar probabil ca n-au fost mai mult de 10 unitati din ambele tipuri.
Sumida M-2593/Type 3 Sumida, (unele surse o numesc Type 93, a fost cel mai interesant vehicul blindat, proiectat de catre firma Sumida si realizat de catre Ishikawajima Motorcar Factory, in anul 1933. Varianta destinata rularii pe sine de cale ferata, a fost initial destinata Cailor Ferate Japoneze, dar AIJ si-a dat rapid seama de posibilitatile sale. Avand la baza un sasiu de camion (6 roti), acest vehicul era dotat cu blindaj de maxim 16 mm, fiind realizat in numar mare intre anii 1933-1942 (probabil undeva la 600 de unitati-informatia este insa incerta si putin probabila, fiindca Armata Imperiala, la inceputul anilor *40, dispunea de putine exemplare, dintre care doar cateva ar fi fost prevazute cu sistem de rulare dual, sosea-cale ferata. Cel mai probabil, acestea au fost doar 5/6 exemplare, dar erau special proiectate sa poata rula atat pe sosea, cat si pe calea ferata. In evidentele AIJ varianta destinata strict rularii pe sosea, apare cel mai probabil, sub denumirea, Type 2592 Chokei Sensa/Vehicul blindat).
Sumida M-2593 pe roti
Cele sase roti din otel, identice cu cele folosite pe calea ferata, puteau fi echipate, in vederea rularii pe sosea, cu roti din cauciuc masiv, ce puteau fi prinse cu ajutorul unor flanse speciale–intreaga operatiune dura 10 minute, vehiculul fiind suspendat cu ajutorul a patru cricuri hidraulice, dispuse in partile laterale ale acestuia (doua pe stanga/doua pe dreapta, actionate de catre motor). Mai mult decat atat, rotile din fata si cele din spate, aveau ecartamentul reglabil in functie de latimea caii ferate, iar vehiculul dispunea atat la partea frontala cat si la cea dorsala, de carlige de remorcare putand tracta sau impinge alte vehicule, remorci sau vagoane de cale ferata. Avea urmatoarele performante: greutate 7,5 tone; lungime 6,57 m; latime 1,9 m; inaltime 2,95/3 m; motor Chiyoda pe benzina, 4 cilindri, 40/45 CP; blindaj cuprins intre 8/10-16 mm; viteza maxima: pe sosea 40-50 km/h/pe calea ferata 40 km/h; autonomie: pe sosea 240 km/pe calea ferata, probabil 65/80 km; armament o mitraliera calibrul 7,7 mm; echipaj 6 oameni; armament: 6 mitraliere calibrul 7,7 mm, Vickers 303, ulterior acestea fiind inlocuite cu cea autohtona, Type 11 (calibrul 6,5 mm), dispuse astfel: doua in turela ce se putea roti manual 360◦, fata-spate; cea dea treia fiind montata in partea dreapta a soferului; mitralierele 4 si 5 fiind montate in partile laterale stanga/dreapta, ale corpului blindat; iar ultima, cea dea sasea, fiind cel mai probabil in partea spate a corpului blindat (acest aranjament nu era insa standard, multe avand doar 3-4 mitraliere sau chiar una singura dispusa in turela. Mitralierele dispuneau de fante dispuse lateral si la partea spate, folosirea lor fiind la libera alegere a echipajului –nu existau dispozitive speciale in acest sens, doar simple fante in blindaj).
Sumida in haine civile
Aceste vehicule au fost intalnite in China si Manciuria, dar exista supozitii c-ar fi fost folosite si in Indonezia, la constructia caii ferate de catre genistii japonezi. Japonezii le foloseau si pentru tractari auto, patrula feroviara, “tren blindat”, operatiuni de reparatii la terasamentul caii ferate. Oricum, desi pe calea ferata erau practice si relativ ok, aceste blindate erau greoaie pe sosea, datorita rotilor din otel captusite cu cauciuc masiv, ceea ce nu le asigura mobilitate rezonabila (spre exemplu, ca sa intoarca vehiculul pe sosea, soferul facea de obicei mai multe manevre inainte-inapoi, deoarece raza de viraj a rotilor din fata era foarte mare. Basca ca aveau o problema cu terenul moale, unde exista riscul sa ramana impotmolite).
Type 91 So-Mo, a fost inaintasul Sumida M-2593, el aparand in 1930, constructiv fiind asemanatoare, diferentele constand in greutate (cantarea 7 tone), sistemul dual de rulare si lipsa armamentului, desi era dotat cu o turela, aceasta fiind cel mai probabil fixa. A fost realizat in numar mare, de 1000 de unitati, pana pe la inceputul anilor *40, fiind vazute in numar mare in China si Manciuria, dar aveau aproximativ pe intreaga suprafata blindaj scazut, de doar 6 mm, ce nu rezista unui foc de pusca tras de aproape (turela avea totusi 16 mm, iar partea frontala fata 11 mm). Ca si M-2593, datorita sistemului de rulare, avea si el aceleasi probleme. Acesta, se pare, ca ar fi fost dotat, in numar mic, cu motor Diesel, Type 100 (85/100 CP), fiind folosit, cel mai adesea, ca un inlocuitor al locomotivelor cu aburi, putand tracta cateva vagoane pe calea ferata (dupa unele surse, maxim 3, dar totul depindea de incarcatura acestora).
Type 91 SO-MO
Type 2695 So-Ki, era si el destinat rularii atat pe sosea, cat si pe calea ferata. Constructiv era asemanator cu M-2593, dar durata trecerii de la sine la roti dura doar 3 minute (greu de crezut insa!). A fost construit in 121 de exemplare, avand urmatoarele caracteristici: greutate 8,7 tone; lungime 4,90 m; latime 2,50 m; inaltime 2,43 m, echipat in vederea rularii pe sosea/2,54 m, echipat in vederea rularii pe sine; motor Chiyoda pe benzina, 6 cilindri, 84 CP; blindaj cuprins intre 4-8 mm (vai steaua lor, de tot rasul daca asa era, fiindca asta numai blindaj nu-i); viteza maxima: pe sosea 30 km/h/pe calea ferata 72 km/h/40 km/h cu vagoane atasate; armament nu avea, dar avea 5/6 fante dispuse pe coca “blindata”, pe unde echipajul putea trage cu armamentul din dotare –pistoale, pusti si mitraliere; echipaj 6 oameni.
Chiyoda, a fost un vehicul blindat realizat de firma cu acelasi nume, in aproximativ 200 de exemplare, incepand din anul 1931. Era realizat pe sasiul unui camion cu 6 roti, avand urmatoarele caracteristici: greutate: 5,6 tone; lungime: 5 m; latime 1,9 m; inaltime 2,6 m; echipaj 4-5 oameni; motor in 4 cilindri, pe benzina, 75 CP, racit cu apa; viteza maxima pe sosea 60 km/h; autonomie pe sosea 241 km; blindaj cuprins intre 8-11 mm; armament: 3 mitraliere Type 11, calibrul 7,7 mm, doua in turela ce se putea roti 360◦, actionata manual, cealalta fiind montata in partea stanga a soferului.
Chiyoda 1931
Cunoscand acum tot ceea ce japonezi au facut in materie de blindate si nu numai, imi este greu sa afirm ca s-au remarcat sau nu cu ceva…Unele dintre acestea erau reusite, precum cele amfibii, dar cam atat, restul le putem categorisi de la proaste, la foarte proaste, cu toate ca adjectivul “prost” nu are termen de comparatie. Mai bine spus, erau proaste si atat! Au avut ceva proiecte, dar au venit prea tarziu si, ma intreb totusi, daca ei chiar le-ar fi putut face (si aici ma refer inclusiv la avioane cu reactie precum ME-262, bombardiere strategice, tancuri Panther si Tiger –toate acestea in varianta autohtona, cu sau fara sprijin german)? Cel mai probabil ca NU, si asta, dupa parerea mea, din cauza ca industria si tehnologia japoneza erau departe de “maturitate”, lasand la o parte mentalitatea japonezului de atunci si Codul Bushido. Fabricile erau putine, materiile prime deficitare, dar, trebuie sa recunoastem ca in ceea ce priveste Marina, au creat nave impresionante. Chiar si-n Aviatie au avut, cel putin in prima parte a razboiului, avioane foarte bune. In niciun caz, Japonia militarista nu era pregatita de un razboi de durata, cu atat mai putin impotriva colosului industrial numit America. Cu toate acestea n-o sa parasim definitiv Tara Soarelui Rasare, fiindca, cu siguranta, despre avioanele, navele, submarinele si proiectele lor (mai mult sau mai putin realizabile) vom scrie de-acum incolo, sub genericul, “ARME CE AU FACUT ISTORIE”.
WW
Blindate Japoneze XI
SURSE DATE SI POZE: INTERNET, ENCICLOPEDIA LIBERA.
mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/…/japan-tank.ht… –
google.com/site/…/generali…iii…/generali-importanti-japonezi
www.tanks-encycl… – Statele Unite ale Americii –
weaponsofwwii.com.
armchairgeneral.com
forums.revora.net
javehicles.weebly.com/armored–cars.html –
forum.paradoxplaza.com/…/showthread.ph…
forum.axishistory.com/viewtopic.php?f..